Stikkord: 80-tallet

  • Uelands gate, (hvor jeg bodde, i et par uker, høsten 1989), regnes visst, som grensen, mellom øst og vest, i Oslo. Det visste jeg ikke

    uelands gate

    https://no.wikipedia.org/wiki/Uelands_gate_(Oslo)

    PS.

    Jeg har trodd, at grensen, mellom øst og vest, (i Oslo), var Akerselva.

    Men hvis det er Uelands gate.

    Så blir det sånn, at min tidligere studiekamerat Dag Anders ‘Dagga’ Rougseth, fra HiO IU.

    Han blir da ‘østkant-ramp’, (må man vel si).

    Siden at han bodde, på den østre sida, av Uelands gate, (på den tida, som vi gikk sammen, på ingeniørhøyskolen), husker jeg.

    (Mens jeg selv bodde, noen kvartaler lenger vest, (på St. Hanshaugen).

    Og altså var mye ‘finere’, (enn ‘Dagga’ da), må man vel si.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Leiligheten som jeg bodde i, (i et par uker), i 1989.

    (En leilighet faren min og Haldis, hadde kjøpt, (ganske billig vel), noen år tidligere).

    Den lå derimot, på den vestre sida, (i Ila-komplekset), av Uelands gate.

    Så den lå, på vestkanten, da.

    Men på den andre sida, av Uelands gate.

    Så lå det, en døgnåpen bensinstasjon.

    (En Norol-stasjon).

    Så da jeg gikk, for å handle der, så handla jeg altså, på østkanten.

    (Selv om dette kun var, noen få meter, fra der jeg bodde, på vestkanten).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det er også sånn, at Haldis sin svoger, heter Per Ueland.

    Så det er kanskje litt rart, at Haldis ville kjøpe, en leilighet, i nettopp Uelands gate, (i Oslo).

    (Selv om Per Ueland, (og Haldis sin søster Anne Margrethe Ueland f. Brekke), bor, i/ved Stavanger, og ikke i Oslo.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om Haldis i Afrika

    Da jeg bodde, på Bergeråsen, på 80-tallet.

    Så fortalte min far meg, at hans samboer Haldis, hadde bodd, på Madagaskar, (husker jeg).

    Og Haldis pleide noen ganger, å ligge, på verandaen sin, og sole seg.

    Og da, så lå hu gjerne, oppå noen meter, med aluminiumsfolie, (for å bli skikkelig ‘svidd’ liksom), husker jeg.

    Og i stua si, så ville Haldis alltid, (eller ihvertfall ofte), ha det skikkelig varmt, (husker jeg).

    Det var sånn, at min klassekamerat Tom-Ivar Myrberg, (som også, (som meg, må man vel si), var en omgangsvenn, av Haldis sin datter Christell), en gang klagde på, (til meg), at han klødde så fælt, på pungen.

    (Fordi at det var så varmt, hjemme hos Haldis.

    Var det vel, at han sa).

    En gang, (på begynnelsen/midten av 80-tallet), som Tom Ivar og meg satt, i stua, til Haldis, (og så på TV).

    (Mens Haldis og faren min også var der, vel).

    Så Haldis, pleide å ha det varmere, i stua si, enn andre folk da, (for å si det sånn).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Og når man ser, i Aftenposten sitt arkiv, angående hva, Haldis sin andre ektemann Oddbjørn Humblen gjorde, i Afrika.

    Så kan man se, at han, dro ‘hit og dit’, i forbindelse med, at han jobbet, som norsk visekonsul.

    Og man kan lese, at enkelte kolleger, av Oddbjørn Humblen, har med sine fruer, ‘hit og dit’, (på Madagaskar).

    Men når det gjelder Oddbjørn Humblen, så nevnes det ikke, noe lignende.

    Så man må vel anta, at Haldis, for det meste, var hjemme, i neger-landsbyen ‘sin’, (eller hvor de nå bodde).

    (Mens hennes ektemann Oddbjørn Humblen, fartet ‘hit og dit’).

    Hvor hu hadde to unge sønner, (Viggo og Jan), fra ekteskapet sitt, med den danske hotelldirektøren Søren Snoghøj.

    Og Haldis syntes kanskje, at det var artigere, å være hjemme, (hvor hu kanskje, hadde negerslaver osv.).

    Og ligge, og sole seg der.

    Istedet for å dra, til kolonien, for de spedalske, (i Madagaskar), osv.

    (Hvor hennes ektemann Oddbjørn Humblen, enkelte ganger var, på besøk, i forbindelse med tjenestereiser, osv.).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Onkel Runar kunne ikke ha bodd, på Svalbard. For han drakk en kasse øl i uka og en kasse øl i helga, (husker jeg at han sa, da han bodde, på Pepperstad, i Vestby, på begynnelsen, av 80-tallet, (en gang, jeg var med, min far dit)). Og min far, drikker vel dobbelt så mye, som Runar igjen. Så min far kunne heller ikke bodd, på Svalbard, (vil jeg si). Noe sånt

    kunne ikke bodd på svalbard

    http://www.dinside.no/okonomi/her-har-nordmenn-en-manedlig-drikkekvote-pa-alkohol/61560313

    PS.

    Jeg tror ikke, at onkel Runar løy, da han snakka om, hvor mye han drakk.

    (Den gangen, på Pepperstad).

    For jeg husker, at jeg noen ganger var, borte hos bestemor Ågot, på Sand.

    Under noen av Runar og dem, sine helgebesøk der, (på 70/80-tallet).

    Og da, var det sånn, (husker jeg).

    At onkel Runar ganske ofte, (mens han satt, i stua, til Ågot), ville ‘kommandere’, sine unger, (som oftest sin eldste sønn Ove, sånn som jeg husker det), til å hente, en kald øl til han, (en 0.33 liters flaske, av et eller annet merke, muligens Ringnes), i kjøleskapet, (til Ågot).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Men når det gjelder min far, så er det mye vanskeligere å si, hvor mye han drikker, (i løpet av en uke), vil jeg si.

    Jeg husker at bestemor Ågot, noen ganger kommenterte, om dette, (på 80-tallet).

    Og da sa hu, at min fars samboer Haldis Humblen, (som hadde jobba, på en kro, i Danmark vel, da hu var gift, med Søren Snoghøj, på 50/60-tallet, var det vel antagelig).

    Hu fylte opp, i glassene, (til sine gjester), før glassene var tomme.

    Så folk mista oversikten, over hvor mye de drakk, (klagde Ågot).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Og en gang, på den tida, som jeg studerte, det første året, på NHI, (i Oslo), studieåret 1989/90.

    Så dro jeg innom faren min og dem, (i Tordenskioldsgate, i Drammen), på vei, til et helgebesøk, hos bestemor Ågot.

    Og da, så stod det, noen stillaser, utafor vannsengbutikken, (til faren min og Haldis), i Tordenskioldsgate, (husker jeg).

    Og det var sånn, at ingen åpna, da jeg ringte på.

    Men jeg, (som da fortsatt var tenåring vel), bestemte meg for, å prøve å klatre opp, på dette stillaset.

    For å se, om det var noen hjemme.

    (Og at de ikke hørte ringeklokka).

    For jeg hadde liksom tenkt, å besøke faren min og Haldis, (av en eller annen grunn), da.

    Og jeg kan kanskje ha vært, litt sur, siden at min søster Pia, hadde sagt til meg, at min far, ikke lenger ville støtte meg, med så mye husleie-penger lenger, inne i Oslo.

    (Noe sånt).

    Og da var faren min sin regnskapsfører, (fra Olleveien, på Bergeråsen), på besøk, (i Tordenskioldsgate), husker jeg.

    Og da, så ble jeg også, servert øl der, (etter at jeg hadde hoppa inn, på kjøkkenet, hvor min far og dem satt), husker jeg.

    Og da var det sånn, (husker jeg), at Haldis serverte øl, på akkurat den måten, som min farmor hadde forklart om, noen år tidligere.

    Så det var vanskelig, å holde oversikten, over hvor mye øl, som man drakk, (husker jeg).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og jeg husker også, fra det året, som jeg var utvekslingselev, i Drammen, (skoleåret 1988/89).

    (For da satt jeg på, med min far og Haldis, tilbake til Bergeråsen, en del ganger).

    At min far drakk øl, (fra grønne 0.7 liters-flasker, var det vel, som oftest), både på jobb, (i vannsengbutikken).

    Og også i bilen, (mens han kjørte), på vei hjem, til Bergeråsen.

    Men mest drakk han nok, nede hos Haldis, (hvor han bodde, fra 1980), vil jeg nok tro.

    Og der var sjelden jeg.

    Så det er vanskelig for meg, å gjette på, nøyaktig hvor mye, min far drakk/drikker, (iløpet av en uke).

    (For det er ikke sånn, at min far, har forklart, om dette.

    På samme måte, som onkel Runar gjorde, (for eksempel), den gangen, på Pepperstad).

    Men min far drakk/drikker nok, minst like mye, som onkel Runar, (hvis jeg skulle tippe).

    Så min far, kunne nok heller ikke ha bodd, på Svalbard, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Her kan man se, at Haldis sin første ektemann, (Søren Snoghøj), var en dansk hotelldirektør, (og Haldis fløy visst da rundt, (ifølge bestemor Ågot), og helte øl, i glassene, til alle gjestene, (mens de åt osv.), eller noe i den duren):

    dansk hotelldirektør

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/11/haldis-sin-frste-ektemann-sren-snoghj.html

    PS 6.

    Jeg har skrevet om, på bloggen tidligere, (blant annet), at de, (fra Vestlandet), som var med, på middagsselskap, (som jeg måtte være med på), i Gulskogen, skoleåret 1988/89.

    Var Haldis sin eldre bror Rasmus Brekke og hans kone Aagoth Wille, (fra Bergen).

    Men dette kan også ha vært, Haldis sin storesøster Asbjørg og hennes ektemann Jan Leknes, (fra Fana), tenker jeg nå, (når jeg ser på bildet, i PS 5).

    (For dette var, noen ‘butikk-folk’, (husker jeg).

    Og det står, (på bildet, i PS 5), at Jan Leknes, har/hadde forretning, i Fridalen).

    Hm.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Christell sin far, (Oddbjørn Humblen), ble visst nevnt, i forbindelse med en morsom episode, i Afrika

    skandale i afrika

    PS.

    Her er mer om dette:

    skandale afrika 1

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    skandale afrika 2

    PS 3.

    Og enda mer om dette:

    skandale afrika 3

    PS 4.

    Og enda enda mer om dette:

    skandale afrika 4

    PS 5.

    Og enda enda enda mer om dette:

    skandale afrika 5

    PS 6.

    Christell sin far, var visst også medlem, av Nordmanns-Forbundet:

    nordmanns forbundet

    PS 7.

    Hennes & Mauritz var forresten tidligere, to forskjellige butikk-kjeder, (ved navn Mauritz og Hennes), som slo seg sammen, (husker jeg, fra 80-tallet):

    tidligere h m

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    hennes og mauritz 80 tallet

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hennes_%26_Mauritz

    PS 9.

    Det var nemlig sånn, at jeg var med min far og Haldis, til Pers hotell, (i Gol), påsken 1983, (eller noe i den duren).

    Og da, så var det sånn, at noen familievenner, av min far og Haldis, også var med.

    Jeg husker at Rune Kraft og broren, var med.

    Og de var stesønnene, til min fars kamerat Viggo Engebretsen, (eller noe i den duren), fra Berger.

    Og det var også ei ung jente der, (på Christell sin alder vel), som ‘kjegla’, (eller hva man skal si), med meg og Kraft-brødrene.

    (Vi prata om Rubiks kube og Snake.

    Var det vel.

    Og jeg, (som var fra Berger), var ikke så flink, til å følge med, på nye ‘fenomener’, som disse Oslo-ungdommene, da.

    Skulle man vel tro, ihvertfall.

    Men det var sånn, at jeg faktisk, var ganske mye, i butikker, i Oslo og spesielt Drammen.

    Siden at Haldis ganske ofte, pleide å dra meg med, inn til CC Brakerøya, (og seinere Bragernes sentrum), på lørdager.

    Og der hadde de lekeforretning og et par matforretninger osv., da.

    For å si det sånn).

    Og mora til hu Oslo-frøkna.

    (Eller hu kan også ha vært, fra Drammen).

    Hu jobba på Hennes da, (husker jeg, at jeg fikk til svar, da jeg spurte henne).

    Og det var muligens, en Hennes-butikk, som lå like ved, den Cubus-butikken, som Haldis etterhvert jobba i, (like ved Bragernes torg, i Drammen).

    Så rundt 1983, så fantes det vel ikke Hennes & Mauritz-butikker, i Norge.

    Det het fortsatt Hennes.

    Men skoleåret 1988/89.

    Da jeg gikk på en slags samarbeidsavtale, i Drammen.

    Så gikk jeg, gjennom Gågata, (på Bragernes), når jeg skulle, til skolen, (husker jeg).

    (Noe som var litt gjevt, for meg som var, fra det ganske lille stedet Berger.

    Må man vel si).

    Og i Gågata, så fantes det, en Hennes & Mauritz-butikk, (husker jeg).

    Og der jobba min tidligere nabo, (fra Toppen, (på Bergeråsen), i 1972/73 deromkring), Annika Horten.

    (I dameklær-avdelingen, jobba hu, husker jeg).

    Men om det også fantes Mauritz-butikker, i Norge, før Hennes & Mauritz-butikkene dukka opp.

    Det mener jeg å huske, (litt vagt), at fantes.

    Men det tørr jeg ikke å si helt sikkert.

    (Må jeg innrømme).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Her er mer om Snake-kuben, (som dukka opp, noen måneder, etter den ‘vanlige’ kuben vel, (på første halvdel, av 80-tallet)):

    snake kube

    https://eu.rubiks.com/store/cubes/rubiks-snake

  • Her jobba min stesøster Christell, (ved siden av skolen vel), skoleåret 1988/89, (husker jeg)

    ved siden av skolen vel

    PS.

    Christell dro med meg hit, (til Casa, som mine søstre, vel kalte butikken), en dag, (skoleåret 1988/89), husker jeg.

    (Av en eller annen grunn).

    Og da var jeg, i butikken, (som lå, i andre etasje, (eller noe sånt), på Gulskogen-senteret), etter stengetid, (husker jeg).

    Og Christell viste meg, hvordan de telte kassa der, (husker jeg).

    (Av en eller annen grunn).

    Det var sånn, at de ikke telte myntene.

    (Husker jeg, at Christell forklarte).

    Men hvis de skulle kjøpe seg, en kopp kaffe, (eller noe i den duren).

    Så kunne de bare ta noen mynter, fra kassa, (forklarte Christell).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Men hvordan Christell fikk denne jobben, (på Casa).

    Det veit jeg ikke.

    For jeg husker, at Christell ønsket, at jeg skulle hjelpe henne.

    Med å skrive en søknad, til en McDonalds-jobb, (i Drammen), året etter, (altså studieåret 1989/90).

    (En gang, som jeg tilfeldigvis, var innom vannsengbutikken, til min far og Haldis Humblen, i Tordenskioldsgate, (på Strømsø), i Drammen.

    Dette var, mens jeg bodde på Abilsø, (i Oslo), og studerte, (det første året), ved NHI.

    Og var på vei, til et helgebesøk, hos bestemor Ågot, på Sand.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    De skriver vel forresten Gulskogen feil, i annonsen ovenfor.

    For de skriver: ‘Gullskogen’, (med to ‘l’-er), istedet for: ‘Gulskogen’, (med en ‘l’). virker det som.

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    to l-er i gullskogen

  • Mer om Christell sin far

    mer om oddbjørn humblen

    PS.

    Christell sine eldre halvbrødre Jan og Viggo Snoghøj, bodde visst, sammen med Haldis og Oddbjørn Humblen, på Madagaskar, (på 60-tallet), sånn som jeg har forstått det.

    (Haldis ga meg, en gang, (på begynnelsen av 80-tallet), to sverd, (med butte ender og løse kolber), som vel hadde ligget, på loftet, i huset hennes, (i Havnehagen), sånn som jeg forstod det.

    Og disse sverdene, skal visst Jan og Viggo ha fått, mens de bodde, på Madagaskar.

    (Noe sånt).

    Og disse sverdene forsvant, (sammen med brorparten av mine ting, må jeg si), i forbindelse med, at min far solgte og ‘tømte’ Leirfaret 4B, i mai 1989).

    Men Christell ble ikke født, før i 1972.

    Så hu ble født, i Drammen, (og ikke i Afrika), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det står også, at Oddbjørn Humblen jobbet, for Den norske Amerikalinjen, fra 1970 til 1974.

    Så Christell, (som ble født, i 1972), var nok, i lange perioder, uten en far, under oppveksten.

    Og min far, (Arne Mogan Olsen), flytta ned, til Haldis, våren 1980, (husker jeg).

    (Min far, var i en lokal sykkelklubb, sammen med Haldis sin yngste sønn Jan Snoghøj.

    Og Jan Snoghøj, var liksom, en slags ‘Kirsten Giftekniv’, (og koblet min far og Haldis sammen), da.

    For å si det sånn).

    Og da, (våren 1980), må vel Haldis, ha vært skilt, i en del år, (hvis jeg skulle tippe).

    Så hvor godt Christell kjente, sin far, det veit jeg ikke.

    Det kan kanskje, ha vært sånn, at Christell så på sin far, som en fremmed kar, som hu var litt redd for.

    Hm.

    Det var jo sånn, en gang, (på begynnelsen/midten av 80-tallet), som faren til Christell var, hos Solveig Rasmussen, (inne i Oslo).

    At Christell bare satt, bak i bilen til faren min, helt stille, (må man vel si), sammen med meg.

    (Som jeg har skrevet om, i en tidligere bloggpost).

    Så Christell var kanskje litt redd, (eller noe i den duren), for sin far, da.

    (Hva vet jeg).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.