Stikkord: Slektsforskning

  • Min kusine Heidi, (onkel Runar sin eldste datter), ville visst bli journalist. (Fra Moss Avis 1. mars 1991)

    journalist

    https://www.nb.no/items/e93a67c8a9ad42c38cb8efb49393b2c0?page=17&searchText=»heidi%20olsen»~1

    PS.

    Heidi ble ikke journalist.

    Men hu begynte etterhvert å jobbe, i en bank, (en DNB-filial), som lå kanskje 100 meter, fra det bygget som jeg bodde i, (jeg leide av min arbeidsgiver Rimi), på St. Hanshaugen.

    (Har jeg sett på nettet, (må det vel ha vært).

    Mens jeg bodde i Liverpool sentrum.

    Hvor jeg bodde fra 2006 til 2011).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det kan ha vært i begravelsen til min farmor Ågot, (i 2001), at jeg hørte det, at Heidi jobba på DNB, på St. Hanshaugen:

    begravelsen til min farmor

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2010/10/bestemor-agot.html

    PS 3.

    Det var forresten sånn, på begynnelsen av 80-tallet.

    At min lillesøster Pia og jeg, et par somre, pleide å besøke onkel Runar og de, ute i Pepperstad, (i Vestby).

    (Vi var der blant annet sommeren 1982, (husker jeg).

    For jeg husker at jeg så en kjent VM-semi-finale-kamp der, mellom Vest-Tyskland og Frankrike, (hvor en tysk keeper skadet en fransk spiller).

    For å si det sånn).

    Og da reagerte jeg på, (husker jeg), at det var et slags plast-belegg, mellom madrassen og lakenet, i den senga, (øverst i en køyeseng), som jeg skulle sove i.

    Og det var fordi at Heidi pleide å tisse på seg, sa min fetter Ove, (Heidi sin storebror).

    Og min far sa også en gang, (på første halvdel av 80-tallet).

    At: ‘Ungane til Runar er [alltid] så nervøse’.

    (Noe sånt).

    Så det er mulig at det var et eller annet galt, (hos Runar og dem).

    Hm.

    (Min far mente muligens at Runar var for hard/streng/brysk.

    Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mine tremenninger Birgitte Ribsskog, Christina Moestue f. Ribsskog og Sammasati Margrete Ribsskog sin mor, var visst fra Rogaland, kan det virke som. (Fra Sandnesposten 30. november 2021)

    rogaland

    PS.

    Mora, (Elin Ribsskog f. Stangeland), var visst fra Voss, men hu bodde i Sandnes, på den tida som hu gifta seg, med min mors fetter Ola, (fra Arbeiderbladet 14. juni 1966):

    voss sandnes

    https://www.nb.no/items/12fc5c703402a7d82aeeff85b82a3749?page=13&searchText=»elin%20stangeland»

    PS 2.

    Det er antagelig sånn, at en av Elin Ribsskog f. Stangeland sine eldre brødre har dødd barnløs, og at niesene og nevøene derfor har arvet:

    uten å få avkom

    https://jolstad.vareminnesider.no/memorial_page/memorial_page_personal_info.php?order_id=3828194&set_site_id=75&setup_new_session=1&sign=64fe759b4e93cb624bcd6384be5a50ad

    PS 3.

    Han lillebroren, (til Elin Ribsskog f. Stangeland), i Troms har visst ikke arvet, (kan det virke som).

    Hm.

    Så sånn er visst det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Her kan man se at min lillesøster Pia snart blir en gammal kjærring på femti, (som de sier). Tida flyr

    snart gammal kjærring

    PS.

    Som jeg har blogget om tidligere.

    Så ble jeg dratt med, (sammen med min lillesøster Pia og min yngre stesøster Christell), av min far og hans samboer Haldis.

    På bryllup, i Danmark, på midten av 80-tallet.

    Det var Christell sin cirka ti år eldre halvbror Viggo Snoghøj, som skulle gifte seg, (med ei dansk flyvertinne ved navn Greta f. Skou), i Køge.

    Og i kombinasjon med bryllupet, så ble det også avholdt en annen fest.

    Greta sin far fylte nemlig 50.

    Og stort sett alle bursdag-sangene, (som det var mange av), inneholdt noe tekst, om at han faren til Greta, nå hadde blitt gammel.

    Så grensen for å være gammel, er visst 50 år, ble jeg/vi innprentet, i denne bryllups/bursdag-festen, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Som jeg vel har blogget om tidligere.

    Så fyller min stesøster Christell 50, neste år.

    Og Christell og Pia bodde sammen, (og delte rom/seng), i mange år, på 80-tallet, (de bodde hos min fars samboer Haldis).

    Og de hadde konfirmasjons-selskap sammen, (for Pia strøyk på skole-prøven, (eller noe lignende), og måtte vente et år, på å begynne på skolen, og havnet derfor etterhvert i samme klasse som Christell, selv om Christell er født året etter), i forsamlingslokalet Snippen, (på Sand), i Strømm, (som en gang i tida var en kommune, som lå langs den vestre sida av Drammensfjorden).

    Og siden at Pia fyller 50 i desember.

    Og Christell fyller 50 i november, (neste år).

    Så fyller de tilsammen 100, til våren en gang, (må det vel bli).

    Så kanskje de skal ha 100 års-lag sammen, på Snippen, (hvor de hadde konfirmasjons-selskap sammen, på 80-tallet), har jeg tenkt.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om min kusine Liv Kristin, (onkel Martin sin datter). Fra Østlandets Blad 12. september 2003

    liv kristin bilde

    PS 2.

    Man kan også se, at Liv Kristin, (og moren Kari), har arvet noe eiendom, fra Liv Kristin sin morfar.

    Og siden at dette vel er snakk om en eiendom i Valdres.

    Så lurer jeg på om de er i slekt med min medsoldat Odd Sundheim, (fra førstegangstjenesten/Min Bok 3).

    For han er også fra Valdres.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    arva eiendom i valdres

    PS 4.

    Enda mer om dette, (fra Drammens Tidende 11. september 2003):

    sundheim valdres

  • Mer om at den kjente kunstneren Håkon Bleken er i slekta, (han er vel min mors tremenning)

    håkon bleken i slekta

    https://www.namdalsavisa.no/kunstnertoppene-vender-hjem/s/5-121-643427

    PS.

    Her er mer om dette:

    mer om bleken ribsskog

    https://www.namdalsavisa.no/festdag-i-flatanger/s/5-121-643502

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    søskenbarn av blekens mor

    (Samme link som overfor).

    PS 3.

    MyHeritage har en funksjon, for å vise sånt slektskap, men den er det visst en bug på, for den bytter min mors etternavn, fra Ribsskog til Mogan Olsen, (som er min fars etternavn, men de var skilt, og min mor søkte Fylkesmannen i Vestfold om å få hete Ribsskog igjen, i 1976):

    bug myheritage

  • Min stekusine Isa har visst flytta til New York. Noe sånt

    isa i new york

    https://www.picuki.com/profile/isa_ingebrigtsen

    PS.

    Hu skriver også, (under bildet øverst til venstre), at hu har hatt ‘the flue’.

    (Noe sånt).

    Jeg vet ikke om det er slang for corona, (siden at hu syter så fælt).

    Eller om det som menes er, at hu liksom forbanner corona-pandemien, fordi at hu ikke kan ha like mye skøy lenger, som i gamle dager.

    Eller om hu ‘bare’ mener at hu har hatt influensa, (og at den tok på fælt).

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Mer om at Isa har flytta til New York:

    mer om isa i new york linkedin

  • Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig

    lett vanskelig paint

    PS.

    Jeg prøvde først å si opp abonnementet fra ‘Min Side’.

    Men da stod det at det var umulig, (for min type abonnement), man måtte kontakte kundeservice.

    Så det er jo rimelig tungvint, (og klamt).

    (Må man vel si).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    For eksempel når det gjelder Aftenposten.

    Så er det sånn, at jeg har hatt prøve-abonnement hos dem, (til en krone), kanskje ti ganger, (etter at jeg ble sosial-klient).

    Og det har aldri vært noe problem å si opp de prøve-abonnementene, (man må si opp innen en måned), fra ‘Min Side’, (hos Aftenposten).

    (For det er greit å ha tilgang til Aftenposten sitt online avis-arkiv.

    Når man driver med slektsforskning, (og blogging), osv.

    For å si det sånn).

    Så dette var unødvendig klamt, fra Dagens Næringsliv, (må man vel si).

    Jeg mener forresten å huske at Dagbladet hadde et lignende klamt/tungvint oppsigelses-system, (hvis ikke det var enda mer tungvint), for noen år tilbake.

    (Noe sånt).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Som jeg muligens har blogget om før.

    Så mente Tosh aka. Thorstein Bjørnstad fra #blablabla.

    At alt var mulig å finne gratis på nettet.

    Han mente vel da mp3-er, osv.

    Så han mente at man ikke skulle ha CD-samling.

    (Noe sånt).

    Så jeg har det han sa, (på irc, rundt årtusenskiftet), litt i bakhue, da.

    Og dette var vel egentlig noe jeg hadde tenkt selv, noen år tidligere.

    At jeg brukte så mye penger, (av min lave assistent-leder-lønn i Rimi), på internett.

    (Jeg brukte vel 1.500-2.000 i måneden på internett, (chatting, #quiz-show-op-verv og surfing, osv.).

    Før jeg fikk ADSL/bredbånd.

    Rundt årtusenskiftet).

    At jeg derfor lastet ned musikk og filmer, på nettet.

    (Istedet for å kjøpe CD-er/DVD-er).

    Men dette var også på grunn av, at når det gjelder mp3-er, (dette var før YouTube dukker opp).

    Så kunne man finne mye musikk, som man ikke fikk kjøpt, i norske platebutikker, (uten å tråle en haug av butikker).

    (Sånn som 80/90-talls-sangen ‘Winter in July’, med Bomb The Bass.

    Er en sang, (som jeg huska fra 80-tallet), og som platebutikkene vel var kjemisk renset for.

    Hvis jeg skulle tippe.

    Hvis ikke de hadde en Bomb The Bass greatest hits-CD, eller noe lignende.

    Hm.

    Men å gå i norske platebutiker, og spørre om CD-singler.

    Da møtte man vel ofte ‘uber-kule’ folk, som begynte å si at det var feil musikk-smak, eller noe lignende.

    Jeg husker at jeg måtte bestille sangen ‘Smile’ fra platebutikken på Oslo City, rundt 1994.

    For de trodde at Smashing Pumpkins-sangen ‘Disarm’ het ‘Smile’.

    (I en egen-produsert katalog, som jeg fikk bla igjennom).

    Og jeg lurer på om det var noe lignende, på platebutikken på Grønland t-banestasjon, (hvor min valgfag-kamerat Kenneth Sevland dro meg med en gang, på en skoletur til Oslo, på midten av 80-tallet).

    At når jeg kjøpte tre dobbelt-CD-album, (som het ‘The Best Album In The World I – VI’, eller noe lignende, (dette var britpop/alternativ rock)).

    (Da jeg fikk feriepenger, sommeren 1996, (må det vel ha vært)).

    Så baksnakka de som jobba i platebutikken meg.

    Og mente at det var dumt/teit å kjøpe.

    Noe sånt).

    Og som jeg også har blogget om, så var det på slutten av 90-tallet artig, med den nye teknologien.

    Jeg fikk internett før mp3-filene slo igjen.

    Så lyd-filene som man kunne laste ned, på den tida, var enten i veldig dårlig kvalitet.

    Ellers så var de for store, til at man kunne laste de ned, (noe særlig effektivt), med ISDN-linje, osv.

    Så når mp3-filene kom, så var det en slags revolusjon.

    Og det var ikke noen som sa, at det var fy og skam, å laste ned de, og så høre på de hjemme.

    Det ble vel litt som på 80-tallet, når man tok opp musikk fra radio, på kassett, (og hørte på denne musikken på walkman, osv.).

    (Noe sånt).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

  • Min oldemor Bergit Mogan, (min farmors mor), fikk visst tredjepremie i fjøsstell. (Fra Buskeruds Blad 9. juni 1910)

    budeie dagene

    Men hu var vel bare en jentunge.

    Sånn som jeg husker det, fra bygdebøkene, (til Rollag), så ble hu med sin onkel, (som seinere fant Tråen-skatten), og fille-tante, over til Amerika.

    Og så var det vel sånn, at foreldrene også etterhvert dro over til Amerika.

    Og at de så hadde med dattera tilbake igjen, til Rollag.

    (Noe sånt).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    liten dotter

    https://www.nb.no/items/5ee8cf5d6a604207215b5db7f2b07d54?page=201&searchText=»bergit%20mogan»

    PS 4.

    Det står også i PS-et overfor.

    At min tippoldefar Tov Pedersen kjøpte gården Mogan. (av Ola Hølgjesen), i 1892.

    Og da hadde de nettopp kommet tilbake, fra Amerika, (står det også).

    Og min oldemor Birgit Mogan, var født, i 1880.

    Så hu var i 11-12 års-alderen, da de kom tilbake fra Amerika.

    (Noe sånt).

    Så sånn var visst det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 5.

    Min oldemor ble med sin onkel og fille-tante til Amerika rundt 1885, da hu var i fem års-alderen, (så hu bodde der visst i 6-7 år, fra hu var 5 til hu var 11-12):

    dro til amerika rundt 1885

    https://www.nb.no/items/9d4afe1d56d570d135714fc83cd13b81?page=453

    PS 6.

    Som jeg har blogget om tidligere, så står det i bygdeboka at min oldemors mor, var Jøran Gulliksdotter Gulleksrud.

    Men hu var født i 1831, (står det i PS-et overfor).

    Så hu var nesten 50 år, da min oldemor ble født.

    Så det kan man kanskje lure litt på.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Jeg lurer forresten på, om det var sånn.

    Høsten 1979, (etter at jeg flytta fra min mor i Larvik til min far på Berger).

    At min farmor Ågot sa, at de hadde vært i Canada, lenge før de og de.

    (Noe sånt).

    Og så spurte jeg, om det var sånne rødjakker der, (som jeg hadde sett i Kaptein Miki).

    (For jeg syntes ikke at dette med Canada hørtes så morsomt ut.

    Dette var lenge før EØS, så det var mest gjevt å være norsk, i Norge, på den tida.

    Må man vel si).

    Men dette husker jeg veldig vagt.

    Så jeg tørr ikke å si det helt sikkert.

    Men jeg mener at Ågot sa, at indianerne pleide å grave ned folk, sånn at bare huet stakk opp.

    (Noe sånt).

    Med litt forbehold, siden at dette er mange år siden.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.