johncons

Min fars yngste bror Runar sin kone Inger sin lillebror Eskild (som ikke var normal) er visst død. Kondolerer

https://www.sandeavis.no/vis/dodsannonser

PS.

Mer om dette slektskapet:

https://www.myheritage.no/relationship-diagram-OYYV7BZW3ICEXLNCX7W4WZVX7QUZIYQ/ribsskog#1000003-1501798

PS 2.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så ble jeg dratt med (av Runar sin kone Inger) på et Jehovas Vitner-møte, i Vestby, på første halvdel av 80-tallet (sammen med min fetter Ove og min kusine Heidi, blant annet, og jeg lurer på om min lillesøster Pia også var med, selv om hu bodde lenger hos vår mor i Larvik).

(For jeg pleide å være en uke eller to, på ferie, hos Runar og dem, hver sommer, på den tida.

Jeg husker at jeg så VM-kampen (i fotball) mellom Vest-Tyskland og Frankrike hos Runar og dem (på Pepperstad i Vestby) sommeren 1982.

Det var da en tysk keeper skadet en fransk spiller stygt.

(Sånn som jeg husker det).

Og da Grete Waitz (sommeren 1983) vant damenes første VM-gull i maraton (i Helsinki) så var jeg også på Pepperstad.

Mener jeg å huske).

Men Runar og de, flytta på midten av 80-tallet, til Son.

(Til et hus, som min far og hans arbeider Erik Thorhallsson (som nå er direktør i Bladcentralen) bygde).

Og jeg har lurt på, om Inger da, slutta å være med, i Jehovas Vitner.

Men det kan nå virke som, at hu fortsatt er med der.

For det står (øverst i bloggposten) at Eskild skal begraves fra Jehovas Vitner sitt lokale (Rikets Sal) i Holmestrand.

(Noe sånt).

Og hvem det var, som frelste Inger.

(Sånn at hu ble med i Jehovas Vitner).

Det veit jeg ikke.

(Må jeg innrømme).

Men det var vel ikke min fars lillebror Runar.

(Hvis jeg skulle tippe).

For ingen i min fars slekt, var noe særlig kristne (sånn som jeg husker det).

(Bortsett fra min farmor.

Men hu var aldri på noen religiøse møter noe sted.

Sånn som jeg husker det.

Hu nevnte faktisk svarteboka en gang (på midten av 80-tallet).

Noe jeg har blogget om.

Så det er mulig at hu fleipa, den gangen hu svarte meg (rundt 1980) at hu var kristen (og stemte KRF).

Hm).

Og jeg mener å huske, at Runar sa (på midten av 80-tallet) at han mente, at Jehovas Vitner hadde rett i en god del.

(Da min far spurte han (om hva han mente om Jehovas Vitner).

På Sand/Roksvold).

Så det er mulig, at Runar seinere, har begynt å gå på Jehovas Vitner møter han og.

Hm.

Og da jeg ble dratt med, på den nevnte Jehovas Vitner-møtet (i Vestby).

Så var jeg ikke med på sjølve møtet.

Men jeg måtte ‘surre rundt der’/leke (i rommene ved siden av stua) sammen med Ove og Heidi og de.

(Husker jeg).

Og det var jo sånn, at jeg vel var den eldste, av de som ikke var med på møtet.

Så jeg kjeda meg litt, noen ganger.

Og jeg kikka bort på de voksne (som satt i en sofa (blant annet) rundt et bord).

Og da var det sånn, at det var en gutt, på min alder, som var med, på sjølve møtet (som om han var en voksen) husker jeg.

Så dette (å bli dratt med på Jehovas Vitner-møte) var litt merkelig/kjedelig.

(Må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS 3.

Jeg oppdaterte om Eskild på MyHeritage:

https://www.myheritage.no/family-trees/ribsskog/OYYV7BZW3ICEXLNCX7W4WZVX7QUZIYQ?rootIndivudalID=1501798&familyTreeID=1

PS 4.

Spørmålet er kanskje, om Eskild var Inger (eller storesøsteren Tove) sin sønn med faren (som var preussisk/dansk).

Og at Eskild derfor var litt ‘Dissimilis-aktig’.

(Eller noe i den duren).

Og det var kanskje på grunn av dette, at Inger måtte være med i Jehovas Vitner.

(For å vise, at hu hadde blitt et nytt og bedre menneske.

For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Inger sin storesøster Tove (og de) bodde visst i Vestby, på den samme tida, som Runar og de bodde der (fra Moss Avis 10. februar 1981):

https://www.nb.no/items/8722729f2b4a21b32cc5cf06fc893ed0?page=5&searchText=%22henning%20bruun%20olsen%22

PS 6.

Nå pleide jo jeg (som nevnt overfor) å være på feriebesøk, i Vestby (Pepperstad) hver sommer, på begynnelsen av 80-tallet.

Men jeg kan ikke huske å ha hørt noe, om Tove (Inger sin storesøster) og de.

Men nå var det sånn, at jeg hadde masse søskenbarn der (siden at Inger og Runar etterhvert fikk fem unger).

For eksempel så var min yngre fetter Ove (som er tre år yngre enn meg) nesten som en kamerat (eller lillebror) på den tida.

Og en gang han var på Sand (Roksvold) hos min farmor (og farfar).

Så dro jeg med Ove, på Berger IL sin siste fotball-trening (før sommerferien) husker jeg.

(Dette kan kanskje ha vært i 1985.

Noe sånt).

Og da var det vel bare fire andre, som møtte.

(Sånn som jeg husker det).

Så Ove og jeg spilte på lag med Thomas Jebsen (som nå er direktør i medisin-firmaet Bayer) husker jeg.

Og Ove og jeg dro også en gang (på den samme tida) inn til Drammen (med bussen) for å se om vi fant graffiti (å se på) der.

(For Ove var så glad i hip hop/graffiti.

For å si det sånn).

Og vi dro også en gang på Marienlystbadet (i Drammen).

(Husker jeg).

Og en gang, dro vi for å chille (med Ove sin ‘ghetto-blaster’ og min opptaks-kassett) på stranda (flytebryggene/svabergene) nederst i Sandsveien.

(Dette var vel sommeren 1990.

Noe sånt).

Og vi dro også en gang (da var også Ove sin lillesøster Heidi med) på en skitur, til Blindvann (på Berger).

(Husker jeg).

Selv om Ove vel ikke var med ut med båten (til min onde stemor Haldis) som jeg fikk lov å bruke.

(Av en eller annen grunn).

Men disse hadde båt selv (en litt større Askeladden muligens) i Son.

(Som de etterhvert flytta til).

Og på Pepperstad (Vestby) så var det sånn, at vi pleide å gå til stranda (Hvitsten) hver dag (husker jeg).

(Den ene sommeren min lillesøster Pia var med (muligens sommeren 1982)).

Da var Pia med, og også Ove sine ynge søstre Heidi og Susanne.

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Det kan kanskje ha vært sånn.

At Inger ble frelst (sånn at hu ble med i Jehovas Vitner) av sin storesøster Tove (og/eller hennes ektemann Henning Bruun Olsen).

Og at Tove (og ektemannen) var på det nevnte Jehovas Vitner-møtet (som jeg ble dratt med på (på første halvdel av 80-tallet) i Vestby).

Og at Tove sin unger (blant annet hu Christine, som er nevnt i PS 5.) også var, på dette møtet.

(For det var mange unger der.

Som ikke var med på sjølve møtet.

Sånn som jeg husker det).

Men at jeg (som på den tida var mest opptatt av potetgull og godteri og cola osv.) ikke fikk med meg dette.

(For Ove og Heidi (og Pia) er ikke alltid så gode til å forklare.

Må man vel si).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Jeg har ikke fått med meg at Eskild visst hadde en stefar:

https://buskerud.vareminnesider.no/memorial_page/memorial_page_personal_info.php?order_id=4557217&cat=Profile&sign=fa796748f580051217502fdbc2a5a766

PS 9.

Det stod ikke noe om noen Rune i mora sin dødsannonse (fra Tønsbergs Blad 14. februar 1996):

https://www.nb.no/items/d881ed8d34a196fd6037f12da3e10c24?page=13&searchText=%22ingeborg%20tollerud%22~1

PS 10.

Det hu Tove skriver.

I PS 8.

Kan kanskje også tolkes som, at hu så på seg selv, som Eskild sin stepappa.

(Noe sånt).

Jeg tror at jeg drøyer litt, med å legge inn disse, på MyHeritage.

For hvis hu (Tove) er mora til Eskild sin stefar, så ville vel hu vært cirka 100 år nå.

(Eskild var visst 61 år gammel, da han døde (i forrige måned).

Noe sånt).

Og det er ei Sandra Christensen, som muligens jobba sammen med Eskild, i en vernet bedrift (i Vestfold).

(Noe sånt).

Så det er kanskje Sandra Christensen (som muligens bodde på samme hjem/institusjon som Eskild) sin mor, som har skrevet minneord.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.