http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder_22.html
PS.
Her er mer om dette:
PS.
I dette bygget, (i Hans Kiærs gate 4, i Drammen), så hadde det også foregått, noe politisk virksomhet, (i sin tid), virka det som, for meg.
For i andre etasje der, (var det vel), så var det, en del FRP/FRPU-klistremerker, (eller noe i den duren), på veggene.
(Hvis ikke de klistremerkene, var min far sin stesønn Jan Snoghøj sine, da.
Hvem vet).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
De som nå har lokalene, i Billingstadsletta 22, hvor Neptun Vannsenger, (hvor min far var medeier), holdt til, på 80-tallet.
De heter jo Swan Advokatfelleskap, (eller noe i den duren).
Så det er mulig, at de liksom, har ‘rappet’ svane-logoen, til min far og Haldis, da.
Og at det er de, (som nesten var naboene mine, da jeg bodde, i Slependveien, for et drøyt år siden), som ‘tuller’, liksom.
Hva vet jeg.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Her er mer om disse:
http://www.swan.no/kontakt-oss/
PS 4.
Her lurer jeg på, om adressen er feil, (for Grans-butikken lå litt lenger bort i gata liksom, (og muligens litt inn, i en sidegate), sånn som jeg husker det, (min far pleide å handle noen kasser brus og øl, i den butikken, (mens jeg var med), innimellom, så det burde jeg vel strengt tatt huske):
PS 5.
Sånn her ser det ut, i det tidligere ‘vannsengbutikk-bygget’, (det første vannsengbutikken, som Haldis Humblen og min far hadde), i ‘våre dager’:
PS 6.
Om det virkelig var asbest, i veggene, i Hans Kiærs gate 4.
Det tørr jeg ikke, å si, helt sikkert.
Men det var ihvertfall, et hull, i veggen, (som om noen hadde slått hull, i veggen, med en slegge, eller noe sånt), ved trappa, ned til kjelleren/lageret, (husker jeg).
Og i det hullet, (som vel faren min viste meg), så kunne man se, noe slags grått/svart isolerings-materiale, (sånn som jeg husker det).
Og jeg hadde jo hatt, en stefar, (nemlig Arne Tormod Thomassen), som pleide å bygge hytter, osv.
Og han brukte alltid, noe slags gul Glava-isolasjon, (sånn som jeg husker det), som han fikk levert, på ruller, med gjennomsiktig plast rundt, (i gulv/tak og vegger).
(Noe sånt).
Og den isolasjonen, som de hadde, (i veggene), i vannsengbutikken, (i Hans Kiærs gate 4), den ligna ikke noe særlig, på den isolasjonen, som min stefar Arne Thomassen, pleide å bruke, (i Brunlanes, Rauland og Nevlunghavn), sånn som jeg husker det.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Jeg lurer på, om det var her, at den nevnte Grans-butikken holdt til, (og at de har seinere, har satt på murstein, på fasaden liksom, eller noe i den duren), på den tida, (på 80-tallet), som min far og Haldis Humblen, hadde vannsengbutikk, i det hvite, (og blå), bygget ved siden av, (disse to byggene, (må man vel si at det er), har visst samme adresse, (nemlig Hans Kiærs gate 4), kan det virke som, forresten):
PS 8.
Hvis man ser, på bildet, (fra Google Maps), i PS 5.
Så kan det se ut som, at det liksom går, en slags gang/passasje, (i ‘andre etasje-høyde’), mellom det tidligere Grans-butikk-bygget og det tidligere vannsengbutikk-bygget.
Så de kontorene, som det var FRP-klistremerker, (eller noe i den duren), på døra til.
Det kan ha vært kontoret, til han Grans-butikksjefen, (som Haldis Humblen og faren min leide av), eller noe sånt, (for alt hva jeg vet).
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 9.
En gang, som jeg skulle sitte på hjem, fra Drammen, (etter å ha sett litt, i butikkene der vel), med Haldis og faren min.
(Dette var muligens, mens jeg gikk, på ungdomsskolen, (hvor jeg gikk, fra høsten 1983 til våren 1986).
For på den tida, så hadde de ennå ikke, flytta vannsengbutikken, til Tordenskioldsgate, (husker jeg).
For jeg husker, at Odd Einar Pettersen, (min klassekamerat, fra Svelvik ungdomsskole), visste at ‘vi’ hadde vannsengbutikk, i Hans Kiærs gate.
Fra en gang, som jeg tok bussen, inn til Drammen, (istedet for til Berger, som lå motsatt vei, av Drammen, fra Svelvik), etter skolen, (dette var vel på slutten, av niende klasse, eller noe i den duren, hvis jeg ikke husker helt feil), og Odd Einar Pettesen satt og ‘kringkasta’, til ei dame/jente, som vel også gikk, på Svelvik ungdomsskole, at vannsengbutikken ‘vår’, lå der og der liksom, (av en eller annen grunn), da).
Og da, så var det sånn, at jeg var en tur, og kikka litt, i den ‘kjedelige’ Grans-butikken.
(Som solgte, noen få hundre vareslag vel.
I tillegg til brus og øl, da.
Så det var ikke, som i ‘våre dager’, at de selger Grans-øl/brus, på Rema, (og Brunnpris).
Men på den tida, så solgtes vel bare Grans-øl/brus, fra egne Grans-butikker, (hvis jeg ikke tar helt feil)).
Og så gikk jeg inn, i vannseng-butikken igjen.
Og ‘plutselig’, så dukka Grans-butikksjefen, (var det vel), opp, i vannsengbutikken.
Og så spurte han faren min, (mens jeg stod litt i bakgrunnen vel), om han hadde sett, en narkoman, som hadde stjålet, en kasse øl.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 10.
Her er mer om den nevnte Grans-butikken:
https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-grans-minimarked-as-101579648S0
PS 11.
Jeg har forresten, skrevet om, på bloggen, (og vel også, på min CV), at jeg en gang, (mens Haldis var på kurs, på Vestlandet vel), jobbet litt, for Norske Vannsenger, (med noe annet, enn å bære og montere senger, som var det, som jeg vanligvis jobbet med, for det firmaet).
Det var min far, som ba meg, om å kopiere opp noen bilder, av masse forskjellige vannseng-typer.
Og så finne på navn, på de.
(Det ble ihvertfall til at jeg fant navn på de.
Og jeg ga alle sengene navn, etter storbyer, som Wien, Paris og London, (mener jeg å huske).
Noe sånt).
Og så var jeg med inn, til Drammen, den nesten lørdagen.
Og da hadde jeg brukt kopimaskinen, på kontoret, i huset til bestemor Ågot.
(Og jeg hadde vel også, brukt min datamaskin, (borte på Bergeråsen), eller om det kan ha vært min elektroniske skrivemaskin, (av merke Casio), som jeg kjøpte meg, da jeg begynte, på handel og kontor, høsten 1986, til å printe ut navnene, på sengene, (med litt store bokstaver), og så klipte jeg ut bynavnene, og la de, sammen med bilde av sengene, oppå kopimaskinen, (borte hos Ågot), sånn at det ble som en slags brosjyre eller varekatalog, (til slutt), da).
Og så la jeg disse brosjyrene, (på den nevnte lørdagen), oppå et lite bord, som stod, ikke så langt unna inngangen, til butikken, da.
(Noe sånt).
Men om dette var, i vannsengbutikken, i Hans Kiærs gate.
Eller om dette var, i vannsengbutikken, i Tordenskioldsgate, (hvor faren min og Haldis, drev vannsengbutikk, det året, som jeg gikk, på samarbeidsavtalen, mellom Sande og Drammen, skoleåret 1988/89).
Det husker jeg ikke helt sikkert.
(For begge disse butikk-byggene, lå på et hjørne, (og for begge byggene, så lå begge fasadene, ut mot de samme himmelretningene, liksom), på venstre hånd, hvis man går, fra Rundtom, mot Globus-gården).
Og Tordenskioldsgate, er liksom nesten, som en forlengelse, av Tollbugata, (hvor inngangen til Hans Kiærs gate-butikken lå), da.
(Noe sånt).
Så disse to vannsengbutikkene, (til faren min og Haldis), var ikke så utrolige ulike da, (for å si det sånn).
(Ihverfall ikke før, faren min, fikk pussa opp Tordenskioldsgate 36.
Og han malte den bygningen, (som hadde pleid å være gul vel), rosa, (mener jeg å huske).
Noe sånt)).
Men dette var vel antagelig, i Hans Kiærs gate da, (hvis jeg skal tippe nå, etter å ha sett, (da jeg søkte, hos Nasjonalbiblioteket), at Haldis og faren min, drev butikk der, til 1986 eller 1987, (eller noe i den duren), var det vel).
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 12.
Man kan vel også si, at det blir mye ‘johanitter-navn’, med faren min nå.
For når det gjelder Hans Kiærs gate.
Så er jo _Hans_, et ‘johanitter-navn’.
Og min far, skrev, i en Aftenposten-annonse, (som jeg ganske nylig, har funnet, på Nasjonalbiblioteket), at en båt han bygde på, skulle bli ferdig, til St. _Hans_.
Og min far sin samboer Haldis Humblen, sin datter Christell, har en halvbror, på Vestlandet, (nemlig Bjørn Humblen), som er/var, i Johanitterordenen.
(Har jeg funnet ut om, (ved å søke), i Aftenposten sitt tekstarkiv).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS.
Her er mer om dette, (selv om det er havseileren, (med sement-skrog), som min far bygget, rundt midten av 80-tallet, som jeg husker best):
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/denne-baten-kan-ikke-jeg-huske-dette-ma.html
Jeg skrev på bloggen, i går, at grunnen til, at onkel Håkon, ‘alltid’ dro hjem, fra arbeidet, (på Strømm Trevare), et par timer tidligere, enn min far, (som var Håkon sin storebror).
Det var fordi, at onkel Håkon, lengtet hjem, til sin elektronikk-geskjeft.
(I et hobby-rom, (som først hadde, i en bod, under loft-lem-en, og siden bygget, et lite hus til, i/ved hagen/terrassen sin), som onkel Håkon, visste meg at han hadde, en gang, som jeg var, på besøk hos dem, (i Havnehagen), på Bergeråsen).
Og etter at onkel Håkon, hadde visst meg, hobby-rommet sitt, (i 1979 eller 1980, eller noe sånt, vel).
Så ble det til, at jeg anbefalte, folk jeg kjente, (som klassekamerater), å dra innom onkel Håkon, hvis det var noe elektronikk-ting, som de trengte, å få fiksa.
Og min klassekamerat Ole-Tonny Bergum, han sa, en gang det, (på skolen vel), at onkel Håkon, ikke var, noe flink, med elektronikk.
(Og det samme sa vel Kjetil Holshagen, (som jeg kjente, gjennom min tidligere klassekamerat Tom Ivar Myrberg).
For jeg dro med Kjetil Holshagen, (som også, (som onkel Håkon), hadde elektronikk, som hobby), en gang, (rundt midten av 80-tallet), da onkel Håkon, hadde invitert meg, bort til hans eiendom, i Havnehagen, for å se på, det nye ‘elektronikk-huset’ hans, da).
Så om det med at onkel Håkon, var så glad i, å drive, med elektronikk, bare var noe tull?
Hvem vet.
Ole Tonny døde ihvertfall, i en bilulykke, (på vei hjem, fra Sande videregående), skoleåret 1988/89, (da han var, 18-19 år gammel).
Og Kjetil Holshagen, (og dem), flytta, fra Bergeråsen, et år eller to etter, (var det vel), at jeg dro med Kjetil Holshagen, til ‘elektronikk-skjulet’, til onkel Håkon.
Så det er mulig, at onkel Håkon, er en stor ‘tullebukk’ liksom, (for å si det sånn).
Hva vet jeg.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Men det var også sånn, (rundt midten/slutten av 80-tallet), at onkel Håkon, en gang, ba meg om, å lage kassabilag-skjema, (som Håkon kopierte opp), til Strømm Trevare, på min datamaskin.
(Dette må vel ha vært, mens jeg hadde, Commodore 128.
Og jeg brukte da en printer, som jeg fikk til jul, noen måneder/år etter, at jeg fikk Vic 20, (som også var produsert, av Commodore), noen år tidligere.
Og jeg brukte også, et Desktop Publishing-program, som jeg hadde liggende, (fra et eller annet sted), da jeg lagde, disse Strømm Trevare-skjemaene).
Og det virket som, (for meg), at onkel Håkon, hadde ‘orden i sysakene’ liksom, da han stod for driften, av Strømm Trevare.
(Uten at jeg blandet meg noe, opp i det.
Men det hendte, at jeg var, inne på kontoret, i huset til Ågot, (under mine mange besøk der, for å sjekke, om jeg hadde fått noe post, osv.).
Og da la jeg, noen ganger merke til, at onkel Håkon, faktisk brukte, de skjemaene, som jeg liksom, hadde produsert, da.
Noe sånt).
Selv om onkel Håkon, kanskje ikke drev, i like stor stil, som min far pleide å gjøre, (mens Håkon var sykmeldt).
Men onkel Håkon, hadde også, noen lokale Berger-folk, som ansatte, (husker jeg).
For det var sånn, at disse, pleide å bruke telefonen, etter at onkel Håkon, dro bort, til Bergeråsen, klokka 15/16.
Og da var det sånn, at onkel Håkon, monterte en knapp, på telefonen, nede på verkstedet.
(Husker jeg).
Men den telefonen, var på samme telefon-nummer, som Ågot sin telefon.
Så Ågot og jeg, kunne høre, når Håkon sine arbeidere, tjuvlånte telefonen da, (må man vel kalle det).
(For telefonen til Ågot, begynte å lage, en ‘rar’ lyd, når disse folka, (nede på verkstedet), brukte telefonen).
Og det med den knappen, (til onkel Håkon), på verksted-telefonen.
Det var jo så lett, å forstå.
Så den knappen, (som man vel måtte holde inne, mens man ringte, (ved å vri, på en nummerskive)).
Den knappen, lurte vel ingen, (tror jeg).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder_14.html
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Enda mer om dette:
PS 3.
Og enda mer om dette:
PS 4.
Og enda enda mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder_14.html
PS.
Jeg skulle studere, ved den private høyskolen NHI, fra høsten 1989.
NHI hadde løpende opptak, (som de kalte det), og jeg kom inn der, på påskekarakterene mine, fra Gjerdes videregående, (hvor jeg gikk datalinja, som utvekslingselev).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Min far hadde solgt leiligheten ‘min’, i Leirfaret 4B, (på Bergeråsen), i midten av mai, (var det vel), det samme året.
Så jeg bodde, borte hos bestemor Ågot, (på samme rom, som min lillesøster Pia), da jeg satt inn, denne annonsen.
Men jeg var vant til, å ha, min egen leilighet.
Så jeg ble kanskje litt ‘surrete’, av å bo, i samme hus, som bestemor Ågot, (som liksom hang over meg, hele tida der), og min lillesøster Pia, (som var litt ‘innpåsliten’ vel, og det var også hennes venninne Cecilie Hyde, må man vel si).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Pia og Cecilie Hyde, bodde sammen med meg, i Leirfaret 4B, (for Pia ville ikke bo, nede hos Haldis lenger, av en eller annen grunn), i lange perioder, de siste månedene, som jeg bodde der.
Og de dreiv og prata, om en Spania/Amsterdam-tur, i spisestua der, (som manglet spisestue-bord), husker jeg.
Og Cecilie Hyde var innpåsliten, også i den boligen.
Og fikk meg, til å dra, til Brighton, fra midten/slutten, av juni 1989.
(Og i cirka en uke, vel).
For hun ville vite ‘alt’ om meg, liksom.
Og hu visste at den siste vertsfamilien, (Hudson-familien), til Øystein Andersen og meg, i Brighton, (fra språkreisen vår, sommeren før), hadde sagt til oss, at vi kunne besøke dem seinere, hvis vi ville.
Så Cecilie Hyde, fikk meg til, å dra, til England, den samme dagen, som hu selv og Pia dro, til Amsterdam/Spania, da.
Og jeg hadde da egentlig ikke tenkt, å jobbe, noe særlig mer, på CC Storkjøp, (hvor jeg begynte å jobbe deltid, høsten før, (på impuls, må jeg si), da jeg var innom den butikken, for å kjøpe noen brukte skolebøker, av Arnt Lund, fra Berger, som visst hadde vært utvekslingselev, på Gjerde, året før meg).
(For jeg ville nok helst prøve, å etablere meg ordentlig, før studiene begynte.
På samme måte, som at jeg ville dra tidligere hjem, (enn min søster Pia), fra tante Ellen og dem, (i Sveits), sommeren 1987, for å liksom være mer forberedt, når skolen begynte, da.
(Noe sånt).
Og hos Ågot, så måtte jeg sove, på en madrass, på gulvet, (av en eller annen grunn), på det samme soverommet, som Pia, (som fikk ha en seng, av en eller annen grunn).
Så derfor, så var jeg nok rimelig klar, for å flytte, ganske raskt, fra det ‘hølet’, (eller hva man skal kalle huset til Ågot, sommeren 1989), da.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Men det som skjedde, var at hu CC Storkjøp-dama, (som bodde i Havnehagen 4, på Bergeråsen), ‘klikka’.
Hu ble forbanna, fordi at jeg hadde satt meg opp, på ferie, den siste uka, i juni.
(Jeg dro til Brighton, den dagen, som vitnemålene ble utdelt.
Og det var fordi, at jeg allerede hadde kommet inn, på NHI.
Så det var ikke så spennede, hva som stod, på det vitnemålet, liksom.
Og Cecilie Hyde ville, at jeg skulle dra, den dagen, da.
Og skoleåret, er fra 20. august til 20. juni, cirka.
Så jeg dro til Brighton, cirka 20. juni, da.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Grunnen til at jeg skrev: ‘Etter klokken 20’, i den annonsen.
Det var fordi, at jeg jobba, på CC.
Og der stengte de, klokka 19 eller klokka 20.
Men da måtte vi telle kassene.
Og så gikk bussene, til Berger, annenhver time, (om kvelden), vel.
Så noen ganger, så var jeg ikke hjemme, før klokken 23, (eller noe i den duren).
Men jeg kunne jo nesten ikke skrive, klokka 23, i annonsen, (syntes jeg nok).
Så jeg regna vel med, at min farmor eller søster, ville ta imot, disse telefonene, (fra husverter i Asker), for meg, (hvis jeg ikke rakk hjem, fra jobben), da.
(Noe sånt).
Og jeg kan ikke huske, å ha hørt noe, fra noen husverter, i Asker.
Så hva som egentlig skjedde, det veit jeg ikke.
For på CC Storkjøp, så ble jeg bare satt opp, til å jobbe heltid, det meste av sommeren 1989.
(Så jeg ble liksom ‘shanghai-et’, av CC Storkjøp, den sommeren, må jeg nesten si.
Noe sånt).
Og jeg var ikke vant til, å jobbe, så lange vakter, (hver dag).
(Siden at jeg hadde vært skoleelev, i tolv år da.
For å si det sånn).
Og faren min sa til meg, (i huset til Ågot), at Haldis sin venninne Solveig, (som var telegrafist, på Scandinavian Star, i sin tid), kjente eieren, av Anker studentboliger, i Oslo.
Og at hu Solveig, skulle prøve, å skaffe meg plass, i det boligkomplekset, (eller hva man skal kalle det), da.
Så derfor, så gikk nok dette, med avis-annonser, litt i glemmeboka, for meg, (denne sommeren).
For jeg regna nok da med, at jeg kom til å få plass, hos Anker studentboliger, siden at hu Solveig, visstnok kjente eieren der.
(Noe sånt).
Men så ikke.
For min far sa til meg, (muligens etter at jeg ‘maste’), i begynnelsen av august, (eller noe i den duren), i 1989, at jeg _ikke_ fikk plass der, likevel.
Så dette med ny bolig, (etter at faren min solgte leiligheten min, på Bergeråsen), det gikk ikke så bra, da.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Grunnen til at jeg ville bo, i Asker.
Det kan ha vært, fordi at Magne Winnem, jobba på Rimi, i Asker.
Og fordi at Asker, er mye nærmere Drammen, enn Oslo.
(Og da kunne jeg også, ha fortsatt å jobbe, på CC Storkjøp, (om kveldene), ved siden av NHI-studiene).
Og jeg ville kanskje bo, ganske nærme, bestemor Ågot, (som jeg var vant med, å besøke, et par ganger i uka, den siste tida, som jeg bodde, på Bergeråsen, (etter at Ågot hadde pleid å lage mat til meg, etter skolen, før jeg ble gammel nok, til å lage middag, (som oftest Grandiosa), selv)).
Jeg hadde nok ikke lyst til, å bo, i Bærum.
For på 80-tallet, så fantes det ‘klyser’, selv i Svelvik/Sande-området, (husker jeg).
Og jeg hadde bodd aleine, (på Bergeråsen), fra jeg var ni år.
Og hadde nok spist for mye godteri, (og for lite biff), for å si det sånn.
Så jeg var tynn, og hadde liksom ikke noen hårfrisyre, (som Søren Larsen, min tidligere klassekamerat, fra Sande videregående, sa).
(Jeg bare ‘gjorde noe’, liksom.
Når jeg liksom skulle stelle håret.
Noe sånt).
Så jeg forestilte meg, at jeg lett, kunne blitt hakket på, av ‘Bærum-klyser’, da.
(Noe sånt).
Så i Bærum, hadde jeg nok ikke lyst til, å bo, (på den tida), for å si det sånn.
Og det var også det, at faren min vel egentlig ville, at jeg skulle gå, på BI Sandvika.
(Hvis jeg husker riktig).
Og da kunne jeg vel nesten ikke bo, i Bærum, når jeg hadde valgt bort, (også av den ‘klyse-grunnen’, må jeg si, og fordi at jeg var litt i opposisjon, til min far, som ikke bare ‘tulla’ med meg, (siden at han lot meg bo alene, fra jeg var ni år), men også tulla, med min søster Pia, som visst hadde hatt en abort, (med blod over hele senga), nede hos Haldis, (hvor faren min også bodde), ifølge min stesøster Christell).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Det kan forresten ha vært sånn, at jeg snakka med Magne Winnem, (under eller like etter russetida), om hvor jeg skulle bo.
(For det var sånn, at jeg glemte det, at faren min, hadde solgt leiligheten ‘min’, i Leirfaret 4B.
Da Magne Winnem sin Hurum-kamerat Stein, kjørte oss hjem, fra en Danmarks-tur, med Petter Wessel, like etter russetida, (vi møtte Stein i Larvik, før ferja gikk, etter å ha tatt en Larvik Line-buss, fra Drammen til Larvik).
Så kjøpte jeg, en Grandiosa, på veien, (hos Coop Prix Selvik), for å lage den, i Leirfaret.
Og da vi kom fram, til Leirfaret, så kom jeg ikke inn døra, for faren min hadde solgt leiligheten, (noe jeg hadde glemt, da jeg kom på den ideen, (like ved Sande), at vi skulle spise pizza, hjemme hos meg).
(Jeg var litt sliten, etter russetida, (må man vel si).
Og denne leilighet-selginga, til faren min, hadde jeg ikke forventa meg, da dette skoleåret, (eller om man skal si ‘denne russetida’), startet, (for å si det sånn).
(Så denne leilighet-selginga/flyttinga, kom rimelig brått på, (og var også, på et veldig upassende tidspunkt), må man nok si).
Så derfor, så måtte jeg bare beklage, ovenfor Stein og Magne Winnem, at jeg hadde glemt, at min far, hadde solgt, leiligheten ‘min’.
(Noe sånt).
Og Stein og Magne Winnem, kjørte meg så bort, til Ågot, på Sand.
(Faren min sa, (sånn som jeg husker det), at: ‘Dere får bo hos Ågot’, (angående hva Pia og jeg, skulle gjøre, etter at faren min solgte, Leirfaret 4B.
Noe sånt).
Men Ågot, var vant til, å ha nøklene til verkstedet, (Strømm Trevare), over kjøleskapet sitt, (var det vel).
Så hu vokta liksom verkstedet da, (må man vel si).
(Siden at hu hadde ansvaret, for nøklene.
Noe jeg ikke vet, hvem sin ide var.
For de som drev den bedriften, (Strømm Trevare).
Det var først min farfar Øivind.
Og så min far og hans yngre bror Håkon.
Det var aldri snakk om, at jeg skulle drive Strømm Trevare.
Min far, Øivind og jeg, hadde et slags slektsråd, i stua til Ågot og Øivind, ganske tidlig, på 80-tallet.
Hvor det ble bestemt, (av faren min, for det meste), at jeg skulle jobbe, i ‘Oslo-gryta’, (i en mindre ‘fæl’ jobb, (mente faren min), som ‘vanlig’ ansatt), etter å ha først, studert en god del, (på BI Sandvika), vel).
Så Ågot stirra jo, som bare det, ut av vinduet, da Stein, Magne Winnem og jeg, dukka opp der.
(Siden at hu nok først ikke skjønte, hvem vi var.
Hu trodde kanskje, at vi var noen, som dukka opp der, på grunn av noe, med Strømm Trevare, for eksempel.
Noe sånt).
Og søstera mi, var også på kjøkkenet, til Ågot.
(Og kom ikke ut, for å si hei, (eller noe i den duren), for å si det sånn).
Så jeg regna med, at det ikke ville gå greit, å dra med Magne Winnem og Stein, inn til Ågot, for å spise, den nevnte Grandiosa-en, da.
For med ei stressa Ågot og en muligens sur Pia.
Så hadde vel ikke det, funka så bra, (tror jeg).
(Pia og jeg, hadde jo nettopp flytta, til Ågot.
Så dette var et dårlig tidspunkt muligens da, (for å si det sånn).
(Noe sånt)..
Man må vel si, at min far, muligens hadde gått konkurs, (eller noe i den duren), tror jeg.
Noe sånt).
Stein og Magne Winnem, sa ikke da så mye, annet enn at de sa, at det var greit, (eller noe i den duren), før de kjørte videre.
(Noe sånt)).
Og at Magne Winnem så, har anbefalt meg, å flytte, til Asker, (og å sette inn, en annonse, i Asker og Bærum’s Budstikke).
Men at jeg selv, kanskje heller, ville bo, i Oslo.
(Med kortere studievei, osv.).
Og at det er grunnen til, at jeg hadde glemt, denne annonsen, fra Asker og Bærum’s Budstikke.
(Før jeg så den, i går, hos Nasjonalbiblioteket).
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Jeg skrev: ‘Sikker betaler’, i annonsen ovenfor, (som jeg ringte inn vel).
Og det må ha vært, fordi at vi liksom var, en ‘fabrikkeier-slekt’.
Så jeg var vant med, (å tro ihvertfall), at vi hadde god råd, da.
(Noe sånt).
Men om faren min faktisk gikk konkurs, (på den her tida), det er jeg ikke helt sikker på.
Det har jeg vel ikke funnet noe om, hos Nasjonalbiblioteket, (sånn som jeg husker det).
Men jeg har tenkt sånn, at min far var mer eller mindre konkurs, (på den her tida), husker jeg.
Det ble sagt at han var konkurs, (sånn som jeg husker det).
Og det ble vel sagt, for det meste, av søstera mi Pia, (mener jeg å huske).
(Noe sånt).
Så sånn var vel det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 9.
Det endte med, at jeg satt inn, en ny annonse, (etter at bestemor Ågot, (som muligens ikke visste om det, med Anker studentboliger), minnet meg på det).
Denne gang, i Aftenposten, vel.
Og faren min trodde han visste, hvor NHI lå.
Så det endte med, at jeg fikk meg en hybel, på Abildsø.
Der flytta jeg inn, 1. september, (og ikke 1. juli, som var datoen, i annonsen ovenfor).
Så det gikk ikke så bra, da jeg skulle flytte, for å studere, da.
(På tross av, at jeg hadde bodd aleine, siden jeg var ni år.
Så jeg regna nok med, at denne flyttingen, ville gå ganske greit.
Noe sånt).
Og da bodde jeg også, i et par uker, (fra midten til slutten av august), i Haldis sin leilighet, i Ila-komplekset.
(En leilighet, som Magne Winnem seinere, har sagt om, at jeg heller burde ha fått.
Siden at jeg jo uansett, skulle arve etterhvert, (mente vel Winnem), og også trengte en hybel/leilighet, i Oslo, (samtidig med at denne Uelands gate-leiligheten, stod tom), da).
Og der, så hadde jeg besøk, av både Magne Winnem, (som var der, et par ganger vel), og Cecilie Hyde, den samme helgen.
Og vi tre, gikk ut på byen sammen, (til et utested ved Youngstorget), en lørdagskveld, (i slutten av august 1989), husker jeg.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 10.
Når det gjaldt, den nevnte Aftenposten-annonsen.
Så skrev jeg der, at de skulle ringe, før klokken 17 eller etter klokken 21.
Og det var nok fordi, at jeg ikke ville, at bestemor Ågot, skulle svare, på disse telefonene.
For onkel Håkon jobba, nede på verkstedet.
Så jeg tenkte vel, at han kunne svare, hvis noen ringte, på dagtid.
(Siden at jeg jobbet, på CC Storkjøp, (i Drammen), på dagtid, denne sommeren).
Og jeg selv, kunne svare, på kveldstid, da.
(Jeg var vel hjemme, innen klokken 21, hvis jeg var heldig, og fikk sitte på, med noen av mine kolleger, (for eksempel hu i Havnehagen 4 eller Gøril som bodde, på nabogården), hjem fra jobb).
Og det var vel sånn, at onkel Håkon, hadde sagt det, at man ikke kunne stole, på bestemor Ågot, når hu svarte, på telefonene, om kvelden, (for Strømm Trevare).
(Noe sånt).
Og jeg fant også, noen av onkel Håkon, sine annonser, (for vannseng-geskjeften, som han tok over, etter min far, må man vel si, (for Håkon var mye sykmeldt, og det var vel, på den tida, som min far begynte, med vannsenger)), i går, på Nasjonalbiblioteket.
Og onkel Håkon ville, at Strømm Trevare-kundene, skulle ringe han privat, (borte på Bergeråsen), hvis de ringte, på kveldstid.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 11.
Her er mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2010/08/det-her-er-kyesengene-som-faren-min.html
PS 12.
Her kan man se onkel Håkon, sin vannseng-annonse, (hvor han ber folk, om å ringe han privat, om kvelden, (og vel dermed tar fra, bestemor Ågot, hennes tidligere ansvar, (som var, å svare på, Strømm Trevare-telefoner, etter arbeidstid)):
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder_14.html
PS 13.
Jeg jobba vel forresten, 9 til 17, (eller noe i den duren), på den tida, (i begynnelsen av august 1989), som jeg ringte inn den annonsen, (i Aftenposten), i PS 11.
Men så måtte jeg gå, fra CC Storkjøp, til rutebilstasjonen.
(I Drammen).
Og den buss-stasjonen var, på Strømsø.
Og da måtte jeg først gå, fra CC Brakerøya, (på Bragernes-sida), og til bybrua.
Og det, var en gåtur, på 15-20 minutter, kanskje.
(Noe sånt).
Og så måtte jeg over bybrua, (og ned til rutebilstasjonen), da.
En gåtur på fem minutter, kanskje.
(Noe sånt).
Og bussene gikk, noe sånt, som annenhver time.
Så hvis jeg ikke rakk bussen, som gikk, klokken 18.
(Hvis det var da den gikk).
Så måtte jeg ta bussen, som gikk, klokken 20.
(Noe sånt).
Så derfor var det vel, at jeg skrev: ‘Etter klokken 21’, i annonsen ovenfor.
For bussen brukte så, cirka 50 minutter, (var det vel), på de cirka tre milene, (blir det vel), mellom Drammen og Sand, da.
(Noe sånt).
Og så var det også, noen hundre meter, å gå, fra bussholdeplassen, (utafor den tidligere butikken, til Oddmund Larsen), og bort til bestemor Ågot, (på Rokksvold, som det vel heter), da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 14.
Det var vel sånn, at jeg jobba, 9-16-vakter, denne sommeren.
(Noe sånt).
Jeg måtte vel være der, før klokka 9, (som var åpningstiden), mener jeg å huske.
(Og det gikk greit, da jeg bodde, på Sand.
For bestemor Ågot, vekte meg om morgenene.
(I god tid, før bussen gikk).
Og hu sendte vel også, med meg, en matpakke, (mener jeg å huske).
Noe sånt).
Så det var ikke sånn, som det var, da jeg jobba, på Matland/OBS Triaden, (i Lørenskog), et par år seinere.
At vi begynte, klokka 8.
For på Matland/OBS Triaden, så brukte vi en time, (om morgenene).
På å telle skrinet, vaske kassa og sette ut aviser/ukeblader.
Men CC Storkjøp, (som var en økonomipakning-butikk, som jeg har skrevet om, på bloggen tidligere), hadde vel ikke aviser, (sånn som jeg husker det).
Og det var vel ikke gjengs, på CC Storkjøp, å bruke like mye tid/flid, på å vaske kassene og telle skrinet, (før åpningstid), sånn som jeg husker det.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 15.
Og så var det vel sånn, at jeg skulle telle kassa, klokka 16, da.
(Noe sånt).
Og på CC Storkjøp, så het det seg, (husker jeg, fra den første tida, som jeg jobba der).
At noen ganger, så måtte man jobbe ekstra, (som kassamedarbeider), etter at man var ferdig, med å telle kassa.
(Hvis det var mye å gjøre, (på gulvet), i butikken).
Men dette gjaldt vel stort sett, for kveldsvaktene, (hvis jeg ikke tar helt feil).
For CC Storkjøp-lederne, ville nok ikke ha, noen ‘sure, svette, sultne og slitne’ kassafolk, jobbende i butikken, mens kundene også var der.
(For å si det sånn).
Det ble nok da, noe annet, etter stengetid, (hvis jeg skulle tippe).
(Noe sånt).
Og det er jo også, på denne tida av døgnet, (rundt klokka 16), at det er mest kunder, i butikken.
(For da skal folk, (som jobber på kontor, for eksempel), ofte hjem fra jobb.
Og de handler ofte, på vei hjem fra jobb da, (for å si det sånn).
Og denne tiden, (på dagen), kalles, for: ‘Rush-et’, (eller: ‘Hoved-rush-et’).
Og i rush-et, så blir det ofte, mer ‘mas og kjas’, liksom.
(Også siden, at det ofte, er vaktskifte, (i kassa), klokka 16.
Og ‘kvelds/deltids-kassererne’, er ofte unge folk/studenter, som ‘maser’ om retur og veksel, (og sånne ting), ganske ofte, (uten å tenke på ting, som om det er rush, eller ikke, (for å si det sånn)).
Noe sånt).
Så når ‘hovedvakt-kassererne’ er ferdige, så er nok lederne, ofte fornøyde, med den kassereren, (eller de kassererne), bare de/den etterhvert, kommer seg ut, av butikken, (etter å muligens, å ha handla litt), da.
(Noe sånt).
Så da ønsker nok butikklederne bare, (må man vel si), at disse ‘tidligvakt-kassererne’, skal komme seg bort, (og ut av veien), liksom.
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS.
Man kan også se, at Berger spiller, i hvite shortser.
Og det var min mor, som skoleåret 1979/80, (det samme skoleåret, som jeg flytta, fra henne, til min far på Bergeråsen), ville at jeg skulle begynne, å spille fotball, (for Berger).
(For hu likte ikke, at jeg bare satt, i stua til min farmor Ågot og farfar Øivind, (etter skolen), og venta, på eventuelle jobb-oppdrag, (fra min far, som jobba på verkstedet, (Strømm Trevare), til bestefar Øivind, i nabo-bygget)).
Men noen år seinere, så dro mora mi, søstera mi og meg, (på en av våre dansketurer), med Petter Wessel, til Frederikshavn.
Og da kjøpte jeg meg, (for mine egne penger), en hvit shorts, (i en klesbutikk), husker jeg.
(For det var ikke noen klesbutikker, på Berger.
Og jeg trengte, en ny shorts, (som var hvit), da.
Siden at jeg vel tenkte, (noe sånt som), at det nok så litt dumt ut, å spille, med en blå/svart shorts, (noe jeg gjorde, en stund, (for Berger), mener jeg å huske)).
Og da ‘klikka’ mora mi, (husker jeg).
For hu lurte på, hvorfor jeg ønsket, å kjøpe, en hvit shorts, da.
Men dette viser nok, at min far, (som kun hadde folkeskole), hadde litt problemer, med å takle, min mor, (som hadde både folkeskole, framhaldsskole og handelsskole).
Så det var kanskje sånn, at da jeg selv begynte, på NHI, (som var en privat høyskole), høsten 1989, så fikk muligens min mor, litt mer respekt, for meg, (siden at hu selv, ikke hadde, noe høyere utdannelse), da.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder.html
PS.
Her er mer om dette:
http://www.naas.se/
PS 2.
Enda mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/10/det-svenske-fotball-laget-som-jeg-har.html