Stikkord: 80-tallet

  • Tenåringsgutter i våre dager, får høre, at de må ligge unna jenter, som har drukket

    https://www.svelviksposten.no/nyhet/helse/drammen/legevaktsjef-er-bekymret-for-ungdom-sex-har-blitt-underholdning/s/5-57-1066702

    PS.

    Men da jeg vokste opp, på 80-tallet, så sa min tremenning Øystein ‘Adoptert fra Korea’ Andersen, at den og den tenåringsjenta, i Lørenskog, (muligens Hanne ‘Panne’, fra OBS Triaden), var ‘TIF’/’tagbar i fylla’.

    Og der var det sånn, at alle tenåringene samlet seg, ved Langvann, (eller togstasjonen), og drakk.

    (Husker jeg).

    Og tagbar i fylla betyr vel, at jenta er attraktiv/’pulbar’, når man har ølbriller, liksom.

    (Noe sånt).

    I Lørenskog stod alle ute og drakk, (hadde jeg inntrykk av).

    Og Øystein skrøt av, at ei av tenåringsjentene hadde vist han dåsa, (som var pen), for hu ba han om, å passe på henne, mens hu pissa ut ølen, (må det vel ha vært).

    Det var også sånn, at min far, ga meg øl, fra jeg var 6-7 år gammel, (var det vel).

    Og jeg kan ikke huske, å ha hørt, dette rådet, under oppveksten.

    Så her har ting har endret seg, siden 80-tallet, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Mange tenåringer, er nok litt sjenerte.

    Så de må kanskje drikke litt, for å tørre, å kontakte det motsatte kjønn.

    (For å si det sånn).

    Sånn var det ihvertfall på 80-tallet, (sånn som jeg husker det).

    (Noe sånt).

    Og skolene deler visst også ut p-piller, til jentene, (bak foreldrene sin rygg), fra de er 12/13 år gamle.

    Så blygheten/sjenertheten har muligens helt forsvunnet, fra samfunnet, siden 80-tallet, (kan det virke som).

    Så da har vi muligens, fått mer ‘russiske’ tilstander.

    (Må man vel si).

    Og min søsters venninne Cecilie Hyde.

    Hu sa en gang, (på slutten av 80-tallet, da hu bodde litt hos meg, (i min fars leilighet), som min søsters venninne), at min søster Pia og jeg, var som et gammelt ektepar.

    (For vi kranglet om hvem som skulle lage middag, (like etter at jeg hadde latt min søster flytte inn hos meg), osv.

    En gang som min søster ikke hadde laget middag.

    Da jeg kom hjem fra både skole og jobb, (i Drammen)).

    Så det er visst negativt/rart, at tenåringer er, som et gammelt ektepar.

    Men de jentene som får p-piller, fra de er tolv år gamle.

    De kan da ikke drikke.

    (Må man vel si).

    Så de er ikke sjenerte/blyge.

    Så de er vel da, i et forhold, som er, som noe ala et gammelt ektepar, fra de er cirka tolv år gamle.

    Det henger ikke helt på greip, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Og når man gir sånne råd.

    Så vil kanskje noen ‘mongo-er’ vri og vrenge på det.

    Og si at det automatisk er voldtekt, hvis jenta har drukket.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det var sånn, at Øystein Andersen.

    (Som egentlig bodde i Lørenskog.

    Men de hadde sommerhus/stø på Sand/Bergeråsen).

    Han var mye på besøk hos meg, på Bergeråsen, (i helger/ferier), i 1986 og 1987.

    (Det var min tidligere kamerat Kjetil Holshagen, som først dro han med).

    Og Øystein Andersen, hadde alltid med kopier, av de nyeste Hollywood-filmene og de nyeste Commodore-spillene, til Bergeråsen.

    Og derfor tenkte jeg, at jeg også, måtte være litt morsom.

    Så jeg dro med Øystein Andersen, til Brighton, sommeren 1988.

    På språkreise.

    (Som jeg hadde vært på to ganger tidligere.

    Og som jeg egentlig ikke hadde tenkt til, å dra på, en tredje gang.

    For å si det sånn).

    Og der var det sånn.

    At to Hammerfest-jenter, (ei mørkhåra og ei lyshåra, (som forresten var kjempepen/vakker, må man vel si)).

    De fulgte etter Øystein, Per Håkon ‘Perky’ og meg, til King George Road.

    (Var det vel).

    Og da sa Øystein til meg, at jeg burde gå bort, til disse jentene, (som satt oppå en gangbru, (over Old Shoreham Road)).

    Og da skjønte ikke jeg noe, (av hvorfor Øystein mente, at jeg burde gå bort til disse).

    Men det er mulig, at disse jentene, hadde sagt til Øystein, at de var forelska i meg, (fordi at jeg var så god i fotball for eksempel), eller noe lignende.

    (Hva vet jeg).

    Og da jeg kom opp på gangbrua.

    (Øystein og Perky venta et stykka unna).

    Så var disse jentene drita.

    Og hu ene fylte seksten.

    Og de sang sånne ‘grovis-sanger’ om sex, osv.

    Men de var ‘mongo’, på den måten, at de ikke sa/forklarte noe, på norsk, liksom.

    Så jeg skjønte ikke, hvorfor ‘alle’ ville, at jeg skulle henge, oppå på den nevnte gangbrua, med disse jentene.

    Så jeg måtte si, at jeg homo, for å komme meg unna.

    (For Øystein og Perky venta jo.

    Og vertsfamilien venta muligens også).

    For disse jentene var så harry/drita.

    Og de prata ikke til meg.

    Så jeg følte meg dum, oppå gangbrua der, da.

    (For å si det sånn).

    For jeg visste ikke, om disse jentene, ville pule liksom, (siden at hu ene hadde blitt ‘lovlig’).

    Eller hva det var som foregikk.

    Så dette var en dum episode.

    Og jeg måtte bare si noe, for å komme meg unna.

    Men hvis det er sånn, at man folk nå blir rådet til, å holde seg unna, jenter som har drukket.

    Så kan man kanskje lure på, hvorfor Øystein Andersen mente, at jeg burde gå bort, til disse fulle ‘same-jentene’, (sommeren 1988).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Touch-skjermer, (på McDonalds osv.), er visst veldig uhygieniske

    https://metro.co.uk/2018/11/28/poo-found-on-every-mcdonalds-touchscreen-tested-8178486/

    PS.

    På 70/80-tallet, så kunne man kjøpe våtservietter, (som var individuelt innpakket), i butikkene, (mener jeg å huske).

    (Dette var også noe min fars samboer Haldis Humblen hadde med seg, på en bilferie til Jugoslavia, sommeren 1980.

    Sånn som jeg husker det).

    Og på fly, så får man vel noen ganger, med en sånn våtserviett, sammen med lunsjen/middagen.

    (Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så jeg tror at det muligens kunne vært en ide, å hatt sånne våt-servietter, (som er ‘singel-wrapped’), på McDonalds, osv.

    For eksempel der hvor sugerørene og ketsjupen ligger.

    For man eter jo chipsen og burgerne osv., med fingrene.

    Og da får man jo i seg disse bakteriene, (nevnt i artikkelen ovenfor), fra touch-skjermer og kort-automater, osv.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    https://www.amazon.com/Wet-Ones-Antibacterial-Singles-24-Count/dp/B0043D68YW?ref_=fsclp_pl_dp_1&th=1

    PS 3.

    Jeg har jobbet, ti år som leder, i Rimi, (mellom 1994 og 2004).

    Og Rimi solgte ikke sånne våt-servietter, (av det slaget vist, i PS-et ovenfor).

    Og Rimi solgte heller ikke ‘Rene Hender’, (sånn som jeg husker det).

    (Jeg slutta i Rimi høsten 2004).

    ‘Rene Hender’ var vel antagelig noe, som dukket opp, i butikkene, i forbindelse med fugleinfluensa-epidemien, på 00-tallet, (mens jeg bodde i England).

    (Noe sånt).

    Og selv ikke i ‘våre dager’, så får man ‘Rene Hender’, i alle butikker.

    Man må nok gå innom, to-tre-fire butikker, for å være sikker på å finne, denne varen.

    (Må man vel si).

    Så det enkleste hadde kanskje vært, hvis hamburger-restaurantene, hadde hatt, sånne ‘Wet Ones’, fra PS-et ovenfor.

    De er visst også mer hygieniske/bakteriedrepende, enn håndgele, (står det i reklamen, i PS 2).

    Og det er også mindre søl, ved å bruke de serviettene, (i forhold til håndgele), sånn som jeg husker det, fra 80-tallet.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg gikk jo på skole, fra 1977 til 1989.

    Og ingen av skolene solgte vel middager.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så det gikk i matpakker.

    Og i løpet av dagen, så tok man jo, på dørhåndtak, og alt mulig.

    Men likevel så åt man matpakka si, uten noe særlig rene hender, vel.

    Så det å spise matpakke, blir kanskje noe lignende av, å spise hamburgere og pommes frites, på McDonalds, (uten å vaske hendene).

    (Når det gjelder hygiene/renslighet).

    Selv om noen klasserom, vel hadde vask.

    Men å vaske henda, i klasserommet, (i spise-friminuttet).

    Da ville man kanskje blitt erta.

    (Hvis jeg skulle tippe).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Når det gjelder å vaske hendene sine, på McDonalds.

    Så kan man jo ikke gjøre det, etter at man har bestilt maten.

    For plutselig så er maten ferdig.

    Og da må man bestille en gang til.

    (Må man vel si).

    Og å sette fra seg maten, for så gå og vaske hendene.

    Da er det fare for, at noen tuller med maten, mens man er borte fra bordet.

    (Vil jeg si).

    Og det lukter ofte vondt, på McDonalds sine doer.

    (Sånn at man mister appetitten).

    Og i Oslo, (som på McDonalds Storgata), så husker jeg det som, (fra 90-tallet), at innvandrergjenger, dominerte restaurantene så mye, at doen, (ihvertfall nede), alltid var opptatt, av ‘bokstavgjeng-folk’.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Jan Tore Sanner, var visst såkalt elitegeneral, (på Unge Høyre sitt elitekurs), i 1986. Så da han var kursleder, for et Oslo Unge Høyre-kurs, (som jeg ble dratt med på, av Magne Winnem), sommeren 1991, så var nok det bare rutinearbeid, for Sanner. Noe sånt


    PS.

    Nå var det jo sånn.

    At Magne Winnem bare dro meg med, på _en_ kurskveld, i en nokså lang rekke, (sånn som jeg har forstått det), av kurskvelder, (den våren/sommeren).

    (Noe sånt).

    Så det er mulig, at Jan Tore Sanner, bare var foredragsholder, på den siste kurskvelden.

    (Eller noe lignende).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Her kan man se Kenneth ‘Sevvi’ Sevland, som jeg hadde samme valgfag som, (sjakk/bordtennis), på Svelvik ungdomsskole. Sevvi dro meg med, på språkreise til Weymouth, sommeren 1986, (etter at jeg hadde vært på språkreise til Brighton, sommeren før). Men på hjemreisen, (med Braemar), så ville Sevvi heller dele lugar, med en annen nordmann, (sånn som jeg husker det). Så vi ble aldri helt som erteris liksom, (som Annika Horten kaller det)

    https://www.svelviksposten.no/sport/svelvik/stromm/se-hvem-som-kom-pa-den-arlige-julecupen/g/5-74-57137

    PS.

    Sevvi spilte fotball på Svelvik IF.

    (Hvis jeg ikke tar feil.

    Sevvi bodde ihvertfall i Svelvik/Midtre Strømm.

    For å si det sånn).

    Og jeg spilte fotball på Berger IL.

    (Og bodde på Bergeråsen.

    Og gikk aldri i samme ‘hoved-klasse’, som Sevvi.

    Sevvi gikk i parallell-klassen min, på Svelvik ungdomsskole.

    Og han gikk heller ikke i samme klasse som meg, på videregående.

    Og vi gikk på forskjellige barneskoler.

    Og Sevvi gikk på folkehøyskole vel, (på Holtekilen vel), det første året, som jeg gikk, på NHI.

    Og om Sevvi og jeg, gikk i samme klasse, på språkreise-kurset, i Weymouth.

    Det husker jeg ikke.

    For jeg dro på en tredje språkreise-tur, (sammen med min tremenning Øystein ‘Adoptert fra Korea’/’Skravle’ Andersen, sommeren 1988.

    For å si det sånn).

    Så det var bare morsomt, at jeg ikke ble så bra kamerat, med Sevvi, (må jeg si).

    Men jeg hadde ikke så mange Berger-kamerater, (ihvertfall ikke så mange bestekamerater), etter at Tom Ivar Myrberg og dem flytta, til Drammen, (mens jeg gikk i sjuende, var det vel).

    Og på Sande videregående, så var jeg litt kamerat, med en annen Svelvik-gutt, ved navn Trond Johansen, (som jeg havna i samme handel og kontor grunnkurs-klasse som), som ‘elga’ på meg, under rektors tale osv., den første skoledagen.

    Så jeg gikk kanskje litt bedre sammen med Svelvik-folka, (enn med Berger-folka), etter å ha vokst opp i Larvik.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    På 80-tallet, så hadde ikke Sevvi tatovering(er).

    (Ikke såvidt meg bekjent, ihvertfall).

    Men han gikk med Lenin-pins, på jakka, (husker jeg), i Weymouth, (sommeren 1986).

    Noe jeg lurte fælt på.

    Siden at jeg var på høyresida liksom, i politikken.

    (For når Kåre og Gro, krangla på TV, på begynnelsen av 80-tallet.

    Så holdt jeg med Kåre/Høyre, (og ikke med Gro/Arbeiderpartiet da), for å si det sånn.

    Og jeg hadde et amerikansk flagg, på veggen, på det største soverommet mitt, i Leirfaret 4B.

    Et flagg som min far kjøpte i Karlstad, på begynnelsen av 80-tallet.

    Av en eller annen grunn).

    Men Sevvi ville ikke forklare så mye, om sine Lenin/Sovjet-pins.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

  • Mer om min stesøster Christell sin far Oddbjørn Humblen. (Fra Sunnmørsposten 27. april 2000)

    PS.

    På begynnelsen av 80-tallet.

    Så var Christell og jeg, en slags blanding, av søsken og naboer.

    (Noe sånt).

    Og en sommer, (var det vel), som hu kom tilbake, fra sin far, på Vestlandet.

    Så fortalte hu meg, at hu hadde sitti, på en restaurant, over Ålesund, (var det vel).

    Og så hadde hu kjegla, med noen gutter, som ikke trodde, at hu turte, å ‘splashe’ mat, fra gaffelen sin, på vinduet.

    Men det gjorde hu da.

    (Fortalte Christell).

    Og det kan muligens ha vært på Fjellstua, (fra artikkelen ovenfor), tenker jeg nå.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    http://www.fjellstua.no

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette: