PS.
Her er mer om dette:
PS.
I 1991 så hadde onkel Martin blitt sammen med Kari Sundheim, og hans eks Helle Biseth hadde fått seg jobb som konsulent i Norad, (fra Aftenposten 30. juli 1991):
PS 2.
I 1994, så flytta Helle Biseth, til Leiv Erikssons gate 1, kan det virke som, (fra Aftenposten 30. januar 1994):
PS 3.
Der hadde hu visst fine naboer, som den russiske ambassade:
PS 4.
Mer om Helle Biseth, (fra Aftenposten 22. januar 1996):
PS 5.
Helle Biseth giftet seg visst, i 2005, men hu er født, i 1959, så hu fylte 46 år, i 2005, og var da muligens for gammel, til å få barn, (fra Aftenposten 30. september 2005):
PS 6.
Hein Kalker er visst en _hvit_ afrikaner, (og ikke en _svart_, som min lillesøster Pia, er så glad i):
https://www.facebook.com/hein.kalker?lst=1059338080%3A100000066622117%3A1514342839
PS 7.
Helle Biseth sin katt, har visst samme navn, (og cirka samme utseende), som Viggo/Christell sin katt Susi/Suzi:
Da jeg gikk det andre året, (økonomilinja), på handel og kontor, på Sande videregående.
(Skoleåret 1987/88).
Så var det sånn, at vår klasse, (og en handel og kontor-førsteklasse).
Vi hadde klasserom, i en slags brakke, som lå, like ved grusbanen, på Sande videregående.
Og det var helt greit, (syntes jeg).
Det var et roligere år, enn året før, da vi blant annet hadde klasserom, like ved kantina.
(Vil jeg si).
Og sommeren før, (sommeren 1987), så hadde min lillesøster Pia og jeg, besøkt vår tante Ellen, (min mors lillesøster), i Sveits.
(Ellen fant seg på en eller annen måte, en sveitser, (Reto Savoldelli).
Og flytta ned til Sveits, på 60/70-tallet).
Og da kjente jeg egentlig ikke min søster Pia.
(Som bodde hos min far og Haldis, (eller ‘halv-t*ss’, som min fars yngre bror Håkon/Haakon kalte henne), noen hundre meter unna meg).
For Pia ville sitte på ‘smoking’.
Og jeg visste ikke engang, at Pia, (som på den her tida var femten og et halvt vel), røkte.
Så da ble det til, at jeg også, begynte å røyke litt, nede i Sveits, (hvor det var sigarett-automater på jernbanestasjonene osv.), for å liksom skjønne litt, om hva min yngre søster Pia drev med osv., da.
(For å si det sånn).
Og det samme med vår yngre kusine Rahel Savoldelli, (som er født i 1978, (samme år som min halvbror Axel), og som derfor vel var cirka ni år gammel, på den her tida).
Hu begynte også å røyke, den sommeren, på grunn av Pia, (må man vel si).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Selv om tante Ellen var min mors yngre søster.
Så gikk avtalen om denne ferien, (til Pia og meg), gjennom min far.
(Jeg prøvde vel først å nekte å dra dit, men ble tvunget til å dra, (må man vel si)).
Og det kan ha vært på grunn av, at min mor, bodde på sinnsykehus, (nede i indre/midtre Vestfold et sted), på den her tida.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 2.
Det året, som jeg hadde klasserom, i den nevnte brakka.
(Skoleåret 1987/88).
Så ble det til, at hvis jentene i klassen, prata sammen om, (foran meg), at de skulle gå ut, på trappa, for å ta seg en røyk.
Så hendte det, at jeg spurte de, om jeg kunne få et trekk.
(For det hadde jeg kanskje spurt min søster Pia om.
Nede i Sveits osv., da.
Ellers så var det kanskje sånn, at Pia spurte meg, om jeg ville ha et trekk.
Noe sånt).
Og da sa jentene i klassen, som oftest, at jeg kunne få et trekk.
(Noe sånt).
For jeg hadde begynt å røyke, (mer eller mindre fast), nede i Sveits.
Og når noen prata om røyk, foran meg.
Så ville jeg kanskje bli, litt røyk-sugen, (som det vel heter), da.
(For å si det sånn).
Så det hendte ganske ofte, at jeg stod på trappa, utafor brakka ‘vår’.
Sammen med for det meste jenter, fra klassen, (og Snorre Skaug, (fra klassen), som også likte å noen ganger stå, på den nevnte trappa).
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Og de ‘røyke-jentene’ kunne noen ganger liksom glemme, at jeg stod der.
Og begyne å prate ‘gris’, liksom.
Ei stor/lubben ei, fra Nesbygda.
Hu sa for eksempel en gang, at en eller annen jente, (som jeg ikke visste hvem var, men som de andre visst kunne se, fra trappa), ble kalt: ‘Vakum’, (av gutta).
(På grunn av måten hu hadde sex på.
Sånn som jeg skjønte det).
Og jeg lurer på om det var hu tjukke/svære, fra Nesbygda.
Som også prata om, en Steve Cook, som hadde vært utvekslingsstudent, i Norge.
Og når han presenterte seg, så sa han alltid navnet sitt, sånn at det hørtes veldig ut, som ‘stiv k*kk’.
Men kan det ha vært noe med, at disse ‘røyke-jentene’ visste om, at min fadder Annikken/Anna Holmsen, var gift/hadde vært gift, med en Mass Fitjar, tro?
Hm.
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Det kan forresten ha vært Jeanette Oulie, (fra klassen min på Svelvik ungdomsskole), som handel og kontor-jentene kalte: ‘Vakum’, (tenker jeg nå).
For hu hadde med seg, en kjempesvær dildo, en gang, på ungdomsskolen, (husker jeg).
En dildo som var ‘kamuflert’, som en svær slangeagurk.
Og Jeanette viste meg denne dildoen, på gangen, utafor klasserommet vårt, (av en eller annen grunn), husker jeg.
(For hu fløy rundt på ungdomsskolen og viste fram denne dildoen, da.
Av en eller annen grunn).
Og Jeanette forklarte også, at en Svelviking, (av en eller annen grunn), hadde kjøpt med to sånne dildoer, i Syden, til Jeanette og Line Nilsen, (som gikk i klassen vår, på ungdomsskolen, og som også gikk i klassen min, (i regnskaps-delen), det året vi holdt til, i den nevnte brakka, på Sande videregående).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
(Nora) Jeanette ‘Vakum’/’Låvedøra’ Oulie, (hu fargede dama på bildet nedenfor), har vært på Vamp-konsert, hos Kristin Blichfeldt, (som jeg har chatta med på Facebook, om Bergstø):
https://www.dt.no/kultur/sommerens-hagefest/s/2-2.1748-1.3265656
PS 6.
Det tredje året, på handel og kontor, gikk jeg, i Drammen, (skoleåret 1988/89), som utvekslingselev.
Men en dag vi hadde planleggingsdag, (eller noe lignende).
Så stakk jeg innom Sande videregående, for å besøke mine tidligere klassekamerater, (og min søster Pia, som hadde flytta inn hos meg, i Leirfaret 4B, på den her tida).
Og da jeg gikk av bussen.
(Eller om jeg gikk fra fylkesveien).
Så stod Jeanette Oulie, (og muligens Vibeke Kjølstad), rett opp og ned, (som noen vakter nesten), i røde russedresser vel, ved hoved-inngangen til Sande videregående.
(Noe sånt).
Og jeg bytta russekort, med Jeanette, (husker jeg).
Og det stod Jeanette ‘Låvedøra’ Oulie, på russekortet hennes, (husker jeg).
Og det lo jeg av, (uten å da tenke på, at det skulle være noe seksuelt).
Og da forklarte Jeanette, at Ole-Christian Skjelsbek, var i russestyret.
Og at han hadde ført på kallenavnet ‘Låvedøra’, på russekortet hennes.
(Siden at han mente, at Jeanette var så stor nedentil, etter det med den nevnte dildoen, på ungdomsskolen, da.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Så man må vel si, at Ole-Christian Skjelbek, (min klassekamerat på Berger skole og Svelvik ungdomsskole).
Viste litt psykopatiske trekk, (som russ/russestyre-medlem).
Siden at han ‘kødda’ så mye, med Jeanette Oulie, (og russekortet hennes), da.
(For å si det sånn).
Så sånn var nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Det er også sånn, at Drammens Tidende ‘kødder’/roter, i PS 5 der.
For de bytter om på mine tidligere klassekamerater Hege Rønjom, (fra Berger skole), og Jeanette Oulie, (fra Svelvik ungdomsskole).
For sånne oppramsinger av navn, (på bilder), skal starte, fra venstre.
(Vil jeg si).
Og her gjør Drammens Tidende det, på ‘pakkis-måten’, (må man vel si), og ramser opp, fra høyre mot venstre.
(For å si det sånn).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 9.
Mer om (Nora) Jeanette Oulie:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100014474052816
PS 10.
Mer om Hege Rønjom:
I går kveld gikk jeg, til Tesco Superstore Old Swan, for å handle mat.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Tesco har nå tatt bort en del, av et handlevogn-skur, (som var ødelagt), men de har ikke erstattet det ødelagte taket og de ødelagte veggene, (men det er kanskje for å slippe å betale for å få handlevognene vasket, på ordentlig vis):
PS 3.
Denne butikken, hadde en ganske ung butikk-dame, (som stabla varer), i hermetikk-midtgangen.
Og så hadde de, en eldre gubbe, (som stabla varer), i sjokolade-midtgangen.
Og det var omvendt av, sånn vi gjorde det, på Rimi Bjørndal, (på den tida, jeg jobba, som assisterende butikksjef der, (noe som var fra våren 1996 til høsten 1998)), husker jeg.
For da var det sånn, at vi sa, at kassadamene kunne sette opp småvarene, (når det var stille i kassa).
(Noe sånt).
For damer har mindre hender ofte, (enn menn), og blant annet derfor, (og også fordi at småvarer/sjokolade ikke veier så mye), så er det enklere for dem, å drive med småvarer da, (for å si det sånn).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Det var også ekkelt, å hente sjokolade, (husker jeg).
For han gamle gubben stod der, med mye ‘pikk og pakk’, (og liksom breia seg), da.
(Og han flytta seg ikke unna heller, vil jeg si.
Så dette ble rimelig klamt da, for å si det sånn).
Sånn at det var vanskelig å finne, det jeg skulle ha, osv.
Og både ‘hermetikk-dama’ og ‘sjokolade-gubben’, stod like ved, de varene, som stod på handlelista mi, da.
(For å si det sånn).
Så det hadde kanskje vært bedre, om de spredde varene, før de satte de opp.
(Og fikk vareburene ut på lageret, liksom.
For det er som et helvete, å handle i denne butikken, (på grunn av mange vare-stablere og at de har bur overalt, da.
For å si det sånn).
Hvis de sprer varene først. (som vi gjorde, på Rimi Bjørndal).
Så trenger de gamle gubbene, kun å ha, en handlevogn, til å ha pappen sin i.
Og de tar da kanskje ikke, så mye plass.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Da jeg jobba i Rimi, så var det vel noen som sa, at man kun skulle ha et bur, i butikken, av gangen.
Og på denne Tesco-butikkene, så er det mer sånn, at de har _alle_ burene, i butikken, samtidig.
Så det beste hadde kanskje vært, om de satt opp varer, om natta, (etter stengetid), i denne butikken.
(Noe sånt).
Hvis de ikke klarer, å kun ha et bur, i butikken, av gangen.
(For å si det sånn).
For da ville man ikke behøvd å bruke dobbelt så lang tid liksom, på å handle.
(På grunn av de har varebur og varestablere overalt, da.
For å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Det er også sånn, at noen Tesco-folk, går med strikkgenser, (istedet for Tesco-uniform), i denne butikken, (for tida).
(Av en eller annen grunn).
Og i går så tok dette av enda mer, (vil jeg si).
For en varestabler, (som fløy rundt i hoved-midtgangen der).
Han hadde nemlig, en strikkegenser, (som muligens var grønn), med bilde, av en flaggermus på, (på forsiden).
(Noe sånt).
Og han var i tillegg til kanskje ti andre varestablere der, (som gjorde, at det tok lenger tid, en vanlig, å handle, da).
Så det var jo sånn at man lurte på, om det bare var tull og gateteater der, liksom.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Det var heller ikke folk i kiosken der, (husker jeg).
Selv om jeg bare gløttet bort dit, (da jeg gikk inn).
For en sikkerhetsvakt, står like ved kiosken.
Så hvis man bare plasserer seg i kiosken, (og venter på at det skal dukke opp noe betjening), så vil man nok istedet, bli ‘angrepet’ liksom, av sikkerhetsvakten, (hvis jeg skulle tippe).
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Da jeg skulle i kassa, så gikk jeg, til de bemannede kassene.
Og i den borteste kassa, så brukte ikke kassadama sånne ‘neste kunde’-skilt.
Så det var rimelig rart, (vil jeg si).
Det var nesten sånn, at jeg gikk til den kassa, som var bortenfor den igjen.
Og henta et neste kunde-skilt der.
Men det var også sånn, at i renna for neste kunde-skilt.
(I den bemannede kassa).
Så lå det, en vare.
Som antagelig hadde ‘rent av lasset’, til hu som stod før meg i køen der.
Så jeg tenkte, at skal jeg liksom lage en episode, og kringkaste om den ‘renne-varen’, som ligger der.
(Det måtte jeg nok gjort, hvis jeg hadde begynt å legge opp varer der).
Men det droppa jeg, (for det gikk så treigt i den kassa og).
Så jeg gikk istedet til den andre bemannede kassa.
Og stilte meg bak en kineser som bare skulle ha en kjeks-boks.
I kassa til ei kassadame med ’80-talls-permanent’, (må man vel kalle det).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
https://www.dagbladet.no/sport/sjakk-logo-far-oppmerksomhet–nei-det-er-ikke-kodd/69199731
PS.
Det var sånn, at min tremenning Øystein Andersen og de, (som jeg hang en del hos, på 80/90-tallet), i Lørenskog.
De hadde Trivial Pursuit.
Og min tremenning Øystein Andersen begynte ‘plutselig’ å telle osv., (antall trekk fremover muligens), mens han spilte sjakk.
(Han fikk tak i en sjakkbok, som han begynte å pugge, (var det vel).
Og etter det, så ble det litt tørt/rart/kjedelig, å spille sjakk, (vil jeg nesten si)).
Noe ikke min morfar hadde lært meg, (å liksom sitte å telle), da han lærte meg, å spille sjakk, på midten/slutten, av 70-tallet.
(Sånn som jeg husker det).
Så på begynnelsen av 90-tallet, så ble jeg lei av å spille sjakk.
Og likte heller å spille Trival Pursuit osv., da.
Og min tremenning Øystein Andersen, hans skolekamerat Glenn Hesler og jeg.
Vi spilte også mye kortspill, som blackjack, (eller ‘Svarte Jonas’, som Øystein Andersen sa) og poker, (seven card stud-poker), husker jeg.
Og vi spilte også et brettspill, som het Axis and Allies, ganske mye, (husker jeg).
(For på den tida, så fantes ikke internett, osv.
Og min tremenning Øystein Andersen maste på meg, (når jeg tilfeldigvis møtte han på Oslo City osv., på 90-tallet), om at vi skulle henge mer sammen, (som på Bergeråsen, på 80-tallet), da.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Øystein Andersen, Glenn Hesler og jeg.
Vi hang også mye, på en Biljardhall, (Biljardhallen), som lå like ved Matland/OBS Triaden, (hvor jeg jobba, fra høsten 1990 til høsten 1992).
Og på den tida, (når jeg jobba, på Matland/OBS Triaden), så ble jeg nesten shanghaiet da, (kan man vel kanskje si), av min tremenning Øystein Andersen, som begynte å dukke opp, på jobben min, etter han fikk seg lappen, (våren 1991 vel).
For etter at Øystein Andersen fikk seg lappen, (noe jeg ikke fikk meg, før 4-5 år seinere).
Så fikk han låne sine adoptivforeldre sin Nissan, (var det vel), og kjørte ‘hele tida’, til Triaden-senteret, da.
Og maste på meg, om jeg ble med, på ditt og datt, da.
(For å si det sånn).
Denne masinga, ble verre, etter at Øystein Andersen fikk seg lappen.
For da kunne han kjøre hvor han vil, hele tida, da.
(For å si det sånn).
Men jeg var også litt lei av min halvbror Axel og hans steforeldre, (som jeg leide et rom av, fra sommeren 1990 til sommeren 1991).
Så jeg ble med på, å henge en del, på Biljardhallen.
Og vi ble kjent med de som eide stedet, (Bengt Rune Holm og de).
Og Øystein Andersen begynte å interessere seg for spille-automater.
(Han var kanskje den første i Norge, som hadde egen prosjektor-hjemmekino, (på gutterommet).
Og har var kanskje også den første i Norge, som snekret seg, sin egen spilleautomat, (Street Fighter), for å ha, på gutterommet).
Og han begynte etterhvert, (sammen med Glenn Hesler), å stille ut spilleautomater, på Biljardhallen.
(For Glenn Hesler hadde fått en stor erstatning, for en moped-skade, som han hadde fått, i foten, noen år tidligere).
Og på TG 93, så var Øystein Andersen film/kino-ansvarlig, (sånn som jeg husker det).
Og på TG 94, så var Glenn og Øystein spilleautomat-ansvarlige, (gjennom sitt firma Arcade Action).
(Noe sånt).
(For Glenn og Øystein dro meg med, både på TG 93 og TG 94 da, (husker jeg).
Og jeg jobba også noen få vakter, som en slags spilleautomat-ansvarlig, på TG 94, i Rykkinnhallen).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
På begynnelsen av 80-tallet, (var det vel), så var det sånn, at noen på/ved Berger skole, (muligens Dag Furuheim), sa til meg, at det så ofte røyk av pipa, på Roksvoll, (hvor min fars foreldre bodde).
(Noe sånt).
Og det kan ha vært fordi, (tenker jeg nå).
At det ikke var noe gulv, på loftet der.
(Ikke på hele loftet, ihvertfall).
Så det var sånn, at man kunne falle igjennom, noe slags tynn duk, (som de hadde, istedet for gulv/tak).
(Husker jeg).
Og da forsvant kanskje, ‘all’ varmen, opp på loftet.
(For varmen går oppover.
Lærte jeg, i militæret).
Og da ble kanskje stua, som en slags ‘kuldegrop’, (som de sa, i militæret).
Og så måtte min farmor Ågot, fyre ‘hele tida’, da.
(Også om sommeren, kanskje.
For å si det sånn).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Dag Furuheim har visst slutta, i Innherred samkommune:
http://www.innherred-samkommune.no/organisasjon/personer/dagfur.html