Stikkord: 80-tallet

  • Det var Rimi som begynte med lavprisbutikker, (med forenklet sortiment), i Norge. Rimi hermet vel etter tyske Aldi. Så Rema, Kiwi og Bunnpris har bare hermet, etter Rimi, (må man vel si). Noe sånt

    rimi representerte noe nytt

    https://web.archive.org/web/20040819145853/http://www.ica.no:80/FrontServlet?s=icano&state=icano_dynamic&viewid=rimi&expand=0

    PS.

    På 70/80-tallet så hadde Rimi kun 500-800 varelinjer, (de het først Rimi 500 og så Rimi 800).

    Men på 90-tallet så fikk Rimi cirka 3000 varelinjer.

    (Dette var mye en gradvis prosess, (må man vel si).

    Som nok skyldes at kundene savnet den og den varen, liksom.

    Og å holde på et strengt lavpris-konsept, (med et forenklet sortiment), ble nok vanskeligere etterhvert som at Rimi kjøpte opp ‘alle’ de tidligere landhandleriene og kolonialforretningene.

    For å si det sånn).

    Og de møtte liksom de tidligere Samvirkelagene.

    Disse hadde i mellomtiden byttet navn til Prix.

    Og Prix og Rimi var nesten like, på 90/00/10-tallet.

    Så man må vel si at Prix også hermet etter Rimi.

    (Noe sånt).

    I tillegg til at Kiwi, Bunnpris og Rema har hermet etter Rimi.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    rimi er mellomstore butikker med 3000 varer

    https://web.archive.org/web/20040925004246/http://www.rimi.no:80/

    PS 3.

    Så kundene skjønte kanskje ikke Rimi sitt fast lavpris-konsept, (med redusert sortiment).

    Men de savnet sine kjente og kjære merkevarer, da.

    (Må man vel si).

    Og dette var kunder, som kanskje handlet, i den samme butikken, (som skiftet eier til Rimi), hele livet.

    Så Rimi skulle kanskje hermet _mer_ etter Aldi og Lidl, (må man vel si).

    Og heller bygget ‘rare/like’ Rimi-butikker på tomter som ble ledige, her og der.

    (Noe sånt).

    Sånn at Rimi-butikkene kom _i tillegg_ til de ‘vanlige’ butikkene, (og ikke istedet for de).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Man kan vel også si, at disse Rimi 500/800-butikkene ‘snyltet’, på supermarkedene.

    For jeg jobbet i en lavpris-butikk, som het CC Storkjøp, på CC Drammen-senteret, skoleåret 1988/89.

    Og CC Storkjøp kunne ikke ha eksistert uten CC Matsenter.

    (For vi hadde ikke ferskvaredisk.

    Og ikke aviser/kioskvarer, for eksempel.

    Og vi hadde vel kun Graham-brød og Sunnhetsbrød, og ikke kneip.

    Osv.).

    Og på den samme måte, så kunne ikke Rimi 500 ha eksistert uten supermarkedene.

    De satt liksom på supermarkedene, (må man vel si).

    Og det er mulig at direktoratet for sivil beredskap, ville ha klagd, hvis Rimi-Hagen hadde startet Rema 500-butikker over hele landet, (i stor stil).

    Rimi-Hagen var kanskje tvunget til å lage mellomstore butikker, for å få lov til å ha så mange butikker, (hvorav mange var tidligere nærbutikker, her og der).

    Spørsmålet er om ikke Rimi skulle gjort som Aldi, og heller stoppet når de fikk kanskje 20 prosent av dagligvaremarkedet i Norge.

    Og så heller satset på å ekspandere, i utlandet.

    Og så er det også et tema, om det er greit, for lavpriskjeder, å liksom ‘snylte’ på super/hyper-markedene.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Min tidligere klassekamerat Magne Winnem ansatte meg, som butikkmedarbeider deltid, (ved siden av militæret), på Rimi Munkelia, i desember 1992.

    Og fra de første månedene jeg jobbet der.

    Så husker jeg det sånn, at Magne Winnem, nokså ofte, fikk ‘over-seriøse’ spørsmål, fra noen middelaldrende mannfolk-kunder.

    (Noe sånt).

    Og disse lurte på ting om konseptet og om EMV, osv.

    Og om Rimi sitt konsept, så sa Winnem, at Rimi var ment å være en slags ‘nummer to-butikk’.

    Man handlet først på Rimi.

    Og kjøpte det man fant på handlelista si der.

    (Til lave priser).

    Og så handla man resten på super’n, (til litt høyere priser).

    (Av de varene som Rimi ikke hadde).

    Og dette hadde muligens Winnem lært å si, på Rimi-kursing, på 80/90-tallet.

    Og så endret Rimi liksom konsept, og ble istedet ‘folkebutikker’, med mer enn 3000 varelinjer.

    Da mista jo alle disse lojale Rimi-butikksjefene, (fra 80-tallet osv.), ansiktet sitt, ovenfor de ‘nysgjerrige’ kundene, som de hadde ‘preket’ Rimi sitt ‘evangelium’ til, (igjennom årenes løp).

    Så det var muligens en av grunnene, til at min tidligere klassekamerat Magne Winnem gikk lei.

    Og han begynte heller, å jobbe, som foreleser, på IT Akademiet, (rundt midten av 90-tallet).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Dette bygget, (som vel er et slags ‘toll-slott’), var det jeg som tulla med først

    pia vokste opp der

    http://vredens-gnag.no/ledige-stillinger-norsk-krenketilsyn/

    PS.

    For det var sånn, at min far, ganske ofte kjørte innom dette bygget, på 80-tallet.

    Og da måtte jeg vente i bilen.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så om det var sånn, at min lillesøster Pia, vokste opp, i dette toll-slottet.

    Etter at hu ble bytta ut, med ei fra Rollag, (hvor min farmor var fra), da min far og onkel Runar kidnappa min lillesøster Pia og meg, (fra Mellomhagen, på Østre Halsen), sommeren 1977.

    (Var det vel).

    For jeg ble da lurt til, (må jeg si), å bli kjørt tilbake igjen, til mora mi, (på Østre Halsen), uten Pia.

    Og ei jente dukka opp, i Mellomhagen, (faren min ‘leverte’ henne), noen uker seinere.

    Og hu ligna ikke på Pia, (syntes jeg).

    Men mora mi sa at hu skulle ta seg av det.

    Og så begynte jeg vel i første klasse like etterpå.

    (Noe sånt).

    Så jeg ble vel bare vant til hu ‘nye Pia’, liksom.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette, (Havnelageret var visst navnet, på dette ‘slottet’):

    mer om havnelageret

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2015/11/jeg-mener-huske-at-faren-min-noen.html

  • Mer fra Facebook

    halvor tuv facebook 1

    PS.

    Her er mer om dette:

    halvor tuv facebook 2

  • Sånn er det også for min tidligere hjemkommune Svelvik, (som skal slå seg sammen med Drammen og Nedre Eiker). Der kommer alt til å bli styrt, fra Drammen, om noen få år

    sånn er det også for svelvik paint

    https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-finnmark-ma-avvise-avtalen-om-sammenslaing-med-troms/69524698

    PS.

    Jeg husker for eksempel, sommeren 1996.

    Da skulle jeg besøke min farmor Ågot, (som var nesten som en mor for meg, på 80-tallet), på Sand/Roksvold.

    Men hu var ikke hjemme.

    Hu var på sykehjemmet i Svelvik, sa onkel Håkon, (som jeg tilfeldigvis traff på Rimi Skjønheim, i Svelvik).

    Men hvis dette hadde vært 2026.

    Så hadde nok Ågot havna på eldrehjem i Drammen.

    (Noe sånt).

    Og så hadde hu nok fått noen muhamedanske pleiere/vakter, (hvis jeg skulle tippe).

    (For i Drammen er det visst veldig mange innvandrere nå.

    Sånn som jeg har forstått det).

    Og det er jeg ikke sikker på, at er så lurt.

    For de muhamedanske sykepleierne, er nok ikke så snille, mot oss ‘vantro’, (hvis jeg skulle tippe).

    Så jeg må si, at de er noen idioter, i Svelvik, som gir bort makt, til disse ‘hobby-pakistanerne’, i Drammen.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Mens hvis det hadde vært 1956.

    (Og ikke 1996).

    Så hadde nok bestemor Ågot havna, på gamlehjemmet, (til Jebsen), på Sand/Bergeråsen.

    (Cirka en kilometer sør for der hu bodde).

    Og ikke på Svelvik sykehjem. (som ligger 5-6 kilometer nord for der hu bodde).

    (Noe sånt).

    For fram til 60-tallet, (var det vel), så var Strømm, (som Sand/Roksvold egentlig er en del av, må man vel si), en egen kommune, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra Facebook

    paul wilkie facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    paul wilike facebook 2

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    paul wilkie facebook 3

  • Dette, (at folk har pigger under skoa), var ikke et tema engang, på den tida, som jeg jobba, som butikkleder, i Rimi, (noe jeg jobba som fra 1994 til 2004). Men vi hadde ‘bone-søndager’, (når vi måtte jobbe gratis, må man vel si). Da flytta vi alle pallene/displayene fra butikkgulvet, (til lageret), og så fikk vi vaskefirmaet til å bruke en bone-maskin, (og da ble gulvet veldig blankt og fint, i flere måneder/år etterpå, må jeg si)

    ikke et tema engang

    https://www.svelviksposten.no/nyheter/var/landet-rundt/dette-hater-butikkeiere-at-du-gjor/s/5-74-40282

    PS.

    Det var også sånn, at jeg var, på et Rimi/Gartnerhallen-fruktkurs, på Økern, høsten 1994, (var det vel).

    Og der var det sånn, at jeg vel introduserte meg selv, for de andre Rimi-lederne.

    Og da forklarte jeg, at før jeg begynte i Rimi, så hadde jeg jobba, på blant annet Matland/OBS Triaden, (i Lørenskog).

    Og da mobba noen Rimi-ledere, (fra Romerike vel), meg.

    Og så sa de, at det var der, som de hadde hatt så fint marmor-gulv.

    Og så hadde ikke marmor-gulvet tålt jekketraller.

    Og så ble gulvet ødelagt.

    (Uten at man hadde råd til å fikse gulvet).

    Og det husket jeg, (at gulvet var knust, på ihvertfall et sted, (ikke så langt fra lagerdøra), på Matland/OBS Triaden), og bekreftet at det var sånn.

    (Jeg er jo fra Strømm, (og ikke fra Lillestrøm/Strømmen/Skedsmo, liksom).

    Så jeg tok ikke det så tungt, at en Lørenskog-butikk, hadde dummet seg ut, (med gulv-valget).

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    På den tida, som jeg jobba, som aspirant/assisterende butikksjef på Rimi 3164 Lambertseter.

    (Noe jeg jobbet som fra sommeren 1994 til våren 1996).

    Så var det en gang sånn, at en gubbe, hadde hatt en flaske, med hjemmelaget saft, i handlevogna si.

    Og den flaska lakk.

    Og gubben gikk gjennom alle midtgangene i butikken, (muligens fler ganger).

    (Mens jeg var på vakt).

    Og jeg tenkte, (siden at dette var like før stengetid), at det får vaskefirmaet ta, dagen etter.

    (For noe som dette, hadde jeg aldri vært utsatt for før, i butikk.

    Selv om jeg hadde jobbet i butikk, siden 1988.

    For å si det sånn).

    Og det viste seg, at gulvet, ikke tålte, denne safta.

    Så i mange måneder/år, så var gulvet sånn, at det var en blå/rød strek, cirka i midten, av hver midtgang.

    Og på 90-tallet, så hadde jeg vel ikke hørt, om gate-teater.

    Men nå lurer jeg litt på, om dette var del av, noe såkalt gate-teater, (eller ‘street theater/gang stalking’).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det var også sånn, mens jeg jobba, på Matland/OBS Triaden.

    (Hvor jeg jobba fra høsten 1990 til høsten 1992).

    At en gang, så var det sånn, at ei blond dame, (med ‘lesbe-sveis’ vel).

    Hu leide ei lita jente.

    (Mot kassene, (og kundestrømmen).

    Ikke så langt unna der hvor marmor-gulvet var knust).

    Og så satt jenta seg ned, og begynte å pisse på gulvet.

    Og jeg var så vant til, å tørke opp, etter at flasker hadde blitt knust.

    Så jeg tørka bare opp pisset.

    (Ved å bruke kjempemye tørkepapir, da.

    For å si det sånn).

    For det skal vel ikke være piss på gulvet, (i matbutikker), liksom.

    (Tenkte jeg da).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Enda mer fra Oslo

    I går kveld, så dro jeg ned til Oslo sentrum, for å handle mat, osv.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Jeg dro til Burger King Nygata.

    Og der var det bare en annen kunde.

    En ung mann satt og pratet privat liksom, i sin mobil.

    Så jeg satt meg i den andre enden av det lille lokalet.

    (For dette ble rimelig klamt, syntes jeg.

    For å si det sånn).

    Og en ‘bøling’ satt seg etterhvert like ved meg.

    Og da jeg skulle rydde brettet mitt.

    Så stod han ‘feite-Foss’ liksom der, (sammen med en kamerat), og lagde propp.

    Så jeg måtte bare sett fra meg søpla ‘mi’, uten å få rydda dette, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_211533

    PS 3.

    Etter dette, så tok jeg t-banen til Majorstua.

    Og så gikk jeg til Kiwi Sorgenfrigata.

    Der var det galehus, (må jeg si).

    En nordmann i Kiwi-uniform, (med ‘klovne-rutete’ bukser), kom løpende, rundt et hjørne.

    (Mens jeg fant shower gel, osv.).

    Og ei Kiwi-negerdame, (i 30/40-åra muligens), kom løpende etter.

    Disse hadde kanskje hatt seg, et nummer.

    (Hva vet jeg).

    Og det var visst ikke fler Kiwi-folk ved kassene.

    (Såvidt jeg kunne se, ihvertfall).

    Så kassene må ha stått ubevoktet liksom, en god stund.

    (Kunne det virke som).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg skulle også ha halslinser.

    Og Kiwi hadde fire ‘face-inger’ med sukkerfri halslinser.

    Men de smaker ‘gift’, (som min tremenning Øystein Andersen, pleide å si).

    Og jeg tenkte at å kun ha sukkerfrie halslinser.

    (Dette er visst en ny vare, har jeg lest, på nettet).

    Da er det noe rart, (vil jeg si).

    For den med sukker er nok fortsatt bestselgeren, (hvis jeg skulle tippe).

    Og jeg begynte å se gjennom de fire knaggene med sukkerfri halslinser.

    Og bak noen poser med sukkerfrie, så fant jeg noen vanlige halslinser.

    Så jeg måtte liksom jobbe der, og flytte på de sukkerfrie halslinsene, for å finne de vanlige, da.

    (For å si det sånn).

    Så her har Rimi-Hagen surra fælt, og laget en ‘mongo-emballasje’, (til de sukkerfri halslinsene), som er for lett, (vil jeg si), å blande, med emballasjen, til de vanlige halslinsene.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_215921

    PS 6.

    Mens jeg stod, og rydda, i halslinsene.

    Så kom det en nærgående frekkas, (en som minna om Rimi-regionsjef Jon Bekkevold, må man vel si).

    Og han tok en pakke fisherman, to centimeter liksom, fra der jeg stod.

    Så det syntes jeg, at det ble, som noe nærgående/frekkas-greier, (må jeg si).

    Her prøvde kanskje vedkommende, å få meg til å få hjerte-attakk.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_215928

    PS 8.

    Da det var min tur i kassa.

    Så bestilte jeg to poser.

    Og han med klovnebuksene kom ut fra kontoret og sa ‘hadet’ til negerdama.

    (Noe sånt).

    Og negerdama begynte så å kveme, (må jeg si, at det virka som).

    Hu klarte visst ikke å scanne halslinsene.

    Men jeg så egentlig ikke, at hu prøvde å scanne de.

    Hu bare satt der, og ‘streika’, liksom.

    (For å si det sånn).

    For at bestselgeren, (av halslinsene), ikke skal gå inn i kassa.

    Det synes jeg, at virker, rimelig rart, (for å si det sånn).

    Negerdama spurte meg hva prisen var.

    Men det lærte jeg, på Matland/OBS Triaden, (var det vel).

    At man aldri skal spørre kundene, om prisen, på en vare.

    Da må man kontakte en leder/kollega, isåfall.

    Og at negerdama var aleine i butikken.

    Den kjøper jeg ikke.

    Dette er en ganske sentral Kiwi-butikk, på Majorstua.

    Og jeg jobbet som Rimi-ansatt/leder, fra 1992 til 2004.

    Og ikke en eneste gang, var jeg alene i butikken, i åpningstida.

    Så her kvema Kiwi-negerdama til den store gullmedaljen, (må jeg si).

    Og hu kom etterhvert tilbake, og sa at halslinsene kosta 20.80.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Negerdama, (som vel ikke hadde navnskilt, såvidt jeg kunne se), begynte så å kveme angående, om jeg skulle ha en eller to poser.

    Men jeg hadde jo bestilt to poser.

    Og da er det kanskje best, å legge opp disse, med en gang.

    (Når kunden har bestilt de).

    For mange kunder ønsker å pakke, mens kassereren slår inn, (for å spare tid).

    (Husker jeg fra den tida, (fra 1992 til 2004), som jeg jobba, i Rimi.

    Blant annet).

    Så negerdama hadde kanskje den ‘uskikken’, at hu ikke la opp bæreposene, med en gang de ble bestilt da, (for å si det sånn).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Negerdama ga meg så, en kvittering, som var helt uleselig.

    Noe jeg klagde på.

    Og da hadde negerdama en kopi liggende der, (virka det som).

    (For jeg fikk en ny kvittering med en gang).

    Så dette var nok noe teater, (av noe slag), som hu negerdama hadde forberedt seg på.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_220139

    PS 12.

    Etter dette, så gikk jeg, til trikkeholdeplassen utafor utestedet the Broker.

    For jeg hadde sett, (på Birkelunden holdeplass), at noen trikker gikk, til Majorstua, (fra Grunerløkka).

    Men de i Bogstadveien gikk ikke til Grunerløkka.

    Så det ble litt russisk liksom, (det med trikkene), vil jeg nesten si.

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Etter dette, så gikk jeg, til Majorstua t-banestasjon.

    Og jeg kikka nøye på noen kart der.

    (Noe som ikke var så lett.

    For ‘idioter’ stod foran/nærme kartene.

    Noe som er dumt, spesielt etter at denne nye Ringen har dukket opp, vil jeg si).

    Og jeg skulle til Carl Berner.

    Og da skulle jeg gjennom Ringen.

    Og det var tre ‘rare’ t-baner.

    Det var 5 Sognsvann.

    (5 er nummeret til Ringen.

    Men 5 Sognsvann har kjørt gjennom Ringen.

    Og skal så ut av Ringen og til Sognsvann.

    Noe som hadde vært ‘game over’ i Snake.

    Så når den da kjører inn gjennom sitt gamle spor, liksom.

    Så er det som en hacket Snake-spill, (vil jeg si).

    Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 14.

    En annen ‘rar’ t-bane er 5 Ringen over Storo.

    (Var det vel).

    Den skal gjennom Ringen.

    Og så blir den ‘plutselig’ 5 Sognsvann.

    (Etter at den har kjørt forbi Storo.

    Er det vel muligens).

    Og denne t-banen kjører faktisk til Carl Berner, (på vei gjennom Ringen), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 15.

    Og så er det en tredje ‘rar’ t-bane.

    Og det var den jeg tok her om dagen.

    Den går til Vestli/Stovner.

    Men den kjører, en slags ‘omvei’, gjennom det meste av Ringen, (unntatt Carl Berner, blir det vel), før den kjører til Stovner/Vestli, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 16.

    Disse tre nevnte ‘rare’/nye t-bane-linjene.

    De er bare, for de vestlige banene.

    Og folk får muligens vondt i huet.

    Når de prøver å tenke på, hvordan dette blir, for de østlige banene.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 17.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_222333

    IMG_20180118_222431

    PS 18.

    Det er nok færre stasjoner, hvis man kjører Ringen/5 Vestli østover, fra Majorstua til Carl Berner.

    Men da må man gjennom sentrum, (hvor det er mye folk som skal på t-banen, på Jernbanetorget, for eksempel).

    Og man må passere Grønland og Tøyen, med sine ‘pakkis/neger-gjenger’, (må man vel kalle det).

    Så å ta t-bane-ringen/linje 5 over Storo, (og ikke over Tøyen), mellom Majorstua og Carl Berner.

    Da får man nok en mindre stressende reise ofte, (hvis jeg skulle tippe).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 19.

    For å slippe stress.

    Så valgte jeg, å bare gå tilbake til Grunerløkka, fra Carl Berner.

    (Det er kun to holdeplasser, med buss.

    Og de driver med noe slags ‘russisk’ veiarbeid i/ved begynnelsen av Sannergata).

    Og det samme måtte jeg dagen før.

    For jeg da hadde bussene sluttet å gå.

    (Jeg klarte jo å ta feil t-bane, (av disse ‘rare’ nye).

    Og endte opp på Veitvet).

    Og da var det sånn, at to svære karer, (som var godt kledd, og som jeg lurer på om lukta white spirit), stod ute i kulda/snøen, (etter midnatt).

    (Så det var som at noen lot som at det var 70-tallet.

    Noe sånt).

    Og disse stod akkurat i krysset Christian Michelsens gate/Stockholmsgata.

    (Noe sånt).

    Og i går kveld.

    Så var det, en ‘nisse’, som begynte å masse på meg, i Stockholmsgata.

    (Noe sånt).

    Han sa: ‘Unnskyld’.

    Men jeg hørte på walkman og bar på to poser.

    Så jeg hørte ikke hva mer han sa.

    Og å snakke til folk som hører på walkman.

    Er ikke det litt frekt?

    Og rundt midnatt?

    Nei, som jeg skrev på bloggen, (i går), så virker det som, at noen sender sigøynere/nisser etter meg.

    (Noe sånt).

    Og dette var vel også noe lignende, (hvis jeg skulle tippe).

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 20.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_225833

    PS 21.

    Det var forresten også noen damer, som terga meg, da jeg skulle gå av trikken, (fra Grunerløkka), i Brugata.

    (Dette var en stapp full trikk, må jeg si.

    Selv om klokka var 20-21 om kvelden.

    Så det er klamt å ta trikken, må jeg si).

    Og ei negerdame satt seg ned, ovenfor meg, på trikken.

    Og ei norsk dame satt innenfor meg.

    Det var nesten som en ‘dame-trikk’, (må jeg si).

    Det er visst sånn, at damene bruker opp alle pengene, (til de norske), på å ha det gøy/uteliv, osv.

    (Noe sånt).

    Så jeg begynte å høre på musikk.

    Siden at det ble litt merkelig stemning, på trikken, (må jeg si).

    Og den ene øreproppen falt ut, da jeg skulle gå av trikken.

    Og to damer, (som stod ved utgangsdøra).

    Som minnet om de jeg var på jobbintervju hos, (på tonen/frekkheten), i direktoretet for sivil beredskap, i 1993.

    De spurte: ‘Er dette Oslo S’.

    Da jeg gikk av.

    Men jeg hørte jo på walkman.

    Og det er jo ikke noen trikkeholdeplass som heter Oslo S.

    Den heter jo Jernbanetorget.

    Så jeg gadd ikke å svare noe.

    For dette var vel bare terging, (hvis jeg skulle tippe).

    Jeg husker en gang det første året, som jeg bodde i Oslo.

    (Studieåret 1988/89).

    Da skulle jeg ta toget tilbake til Drammen, for å dra, på helgebesøk, til bestemor Ågot/Roksvold, vel.

    Og så tok jeg vel en røyk, utafor Oslo S.

    (Mens jeg venta på toget).

    Og da spurte en barka narkoman meg, om jeg visste, hvor legevakta var.

    (Husker jeg).

    Og han var cirka like frekk, som disse nevnte ‘terge-damene’, vil jeg si.

    Han ‘narkissen’ spurte nok ikke om dette, fordi at han ikke visste, hvor legevakta var.

    Men han skulle kanskje sjekke, om jeg var kjent i Oslo, da.

    For ellers hadde han kanskje turt å rane meg.

    (Noe sånt).

    Hvis ikke dette var uro-politi, da.

    (Hvem vet).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 22.

    Da jeg kom fram til leilighets-hotellet.

    Så skulle jeg kjøpe en pollett, til vaskekjelleren.

    Og det satt to karer, i resepsjonen.

    (Dette var vel cirka klokka 23).

    Og jeg spurte de hvem som var ledig.

    Begge var ledige, var svaret.

    Så da skjønner jeg hvorfor det er så dyrt å bo på hotell, osv.

    For når to karer bare sitter der, og ikke gjør noe.

    Så er jo det veldig dyrt, på lønnsbudsjettet.

    Det er sløsing, med lønnings-penger, og dårlig drift, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 23.

    Det var også sånn, at han ene.

    (En mørkhåret svenske).

    Hadde problem med sin PC.

    Så jeg måtte betale, hos ‘naboen’, (som var en tyrker/albaner, eller noe sånt, vel).

    (Noe sånt).

    Og jeg fikk ikke kvittering.

    Og da jeg spurte om kvittering.

    Så fikk jeg en det stod ‘retailer copy’ på.

    (Av en eller annen grunn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 24.

    Her er mer om dette:

    IMG_20180118_232136

    PS 25.

    Mens jeg vaska klær.

    Så tenkte jeg på, hvor dumt samfunnet blir.

    I gamle dager, så kjøpte man polletter, av en vaktmester, (for eksempel).

    Men i ‘våre dager’, så er alt på data.

    Og det er en ting.

    Men ‘alle’ har glemt det man lærte, om personvern, (på handel og kontor), på 80-tallet, (virker det som).

    Man må oppgi rom-nummer, for å kjøpe pollett.

    Noe som kanskje ikke er helt ‘kosher’ liksom, i forbindelse med personvernet.

    Hm.

    Og det er ikke bare å putte en pollett, på en vaskemaskin, heller.

    Neida.

    Man må logge på og reservere, og det ene med det andre.

    Så det er sånn, at man nesten må ta kurs, for å vaske klær.

    (På toppen av at man nesten må ta kurs for å handle mat, (ihvertfall i England), reise med fly og kjøre med t-banen.

    For å si det sånn).

    Så jeg skjønner ikke hva alle de som har lært om personvern osv., (på handel og kontor osv.), driver med, i våre dager.

    Har de helt gått fra vettet, liksom.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 26.

    Det er også sånn, at nå surfer jeg, med Telenor Kontant, (gjennom min smart-telefon).

    Og det er fordi, at leilighets-hotellet sin wifi, har vært veldig treg, de siste timene/dagene.

    (For å si det sånn).

    Så jeg har liksom måtte vri hjernen da, (for å prøve å finne en brukbar løsning, sånn at jeg kan skrive denne bloggposten, for eksempel).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 27.

    Jeg husker forresten noe, som min yngre fetter Ove, sa til meg, på begynnelsen av 80-tallet.

    (Dette er altså noe sånt som 35 år siden.

    Noe sånt).

    Og det var, at Ove sa, at han var så glad, i Lakrislinser.

    Og Lakrislinser, det var da liksom, den nye ‘fetteren’, til Halslinser.

    (Fra Nidar.

    Eller om de het Nidar Bergene, på den tida).

    Og Lakrislinser kom og gikk.

    Og Halslinsene bestod.

    (De var allerede på begynnelsen av 80-tallet, en klassiker, vil jeg si).

    Så at Kiwi/’Kiwi-negerdama’ tuller, med denne klassikeren, (Nidar Halslinser), i våre dager.

    Det er en skam, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 28.

    Lakrislinser var visst forresten, en konkurrent, (fra Brynhild), til Halslinser, (og ikke en slags ‘fetter’):

    lakrislinser brynhild

    http://cirkeline.sprayblogg.no/mitt_arbeid_med_blyant_pensler_f.html

    PS 29.

    Det var forresten sånn.

    At min yngre fetter Ove.

    Han sa også, (litt seinere på 80-tallet vel).

    At han var fan, av et slag lakris, som het ‘Lakrits’.

    (Det vil vel si Panda lakris, (som da var i svarte, firkanta esker).

    Noe sånt).

    Så Ove var/er, en skikkelig lakris-fan, da.

    (Må man vel si).

    Noe jeg også er, (må jeg vel si).

    (Selv om jeg også liker salmiakk-godteri, (blir det vel), som dunder salt, osv.

    Og også mye annet, innen snacks/godteri.

    For å si det sånn).

    Men hvorfor Ove ‘alltid’ fortalte meg, hva han likte, av lakris-godteri.

    Det veit jeg ikke.

    Kanskje han håpet på, at jeg ville spandere på han.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra Liverpool

    På andre juledag kveld, så gikk jeg, til Tesco Express Queens Drive, for å handle mat.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Da jeg kom ut på hovedveien, (på vei til butikken).

    Så var det, en gubbe, som gikk som en raner liksom, foran meg.

    Han brukte liksom hele fortauet.

    Og han gikk også treigt.

    Så jeg måtte stoppe opp litt.

    For at det ikke skulle se dumt ut, liksom.

    Og sånn er det liksom hver gang jeg går ut, på denne veien.

    At mafiaen, (eller hvem det er), liksom sender en gubbe, for å gå ‘dassete’, foran meg.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    IMG_20171226_205133

    PS 3.

    Da jeg skulle inn i butikken.

    Så var det to gategutter liksom, som dreiv og kjegla, om et eller annet.

    Så det var muligens noe slags gateteater, da.

    Og han ‘filuren’, som var der, på julaften, var der fremdeles.

    (Og hang, i butikken, da.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    IMG_20171226_211150

    PS 5.

    Mens jeg gikk rundt, i butikken.

    Så endte det med, at jeg gikk forbi inngangsdøra.

    (Dette var vel fordi at en stor, middelaldrende sigøyner, (må man vel kalle han), dreiv og hang, ved halslinsene og forkjølelses-medisinen, osv.).

    Og da fotfulgte liksom, en yngre sigøyner meg, (en som kom inn inngangsdøra), rundt et hjørne, osv.

    Det viste seg, at denne sigøyneren, skulle bort, til han første sigøyneren, da.

    (Noe sånt).

    Og ikke nok med det.

    Men også to ganske unge sigøyner-damer dukket etterhvert opp.

    Og de skulle også være med, på det nevnte møtet da, (kunne det virke som).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    IMG_20171226_211526

    PS 7.

    I kassa, så ble det russisk, (må man vel si).

    Kassamannen hadde fått grått hår, (virka det som).

    Men han så vel for ung ut, til å ha fått grått hår.

    (Noe sånt).

    Så det er mulig, at dette var noe gateteater.

    Og at denne unge mannen, hadde tulle-farget håret sitt grått, (hos frisøren).

    (Noe sånt).

    Og jeg husker fra da jeg jobba, på CC Storkjøp.

    (Hvor jeg jobba, fra høsten 1988 til høsten 1989).

    Da hang det en plakat, på innsiden, av kontordøra.

    (Hvor vi noen ganger telte kassa.

    Og vi spiste vel også der, de første månedene, som jeg jobba der).

    Og på den plakaten, så stod det, 10-20 punkter, om hva en butikkmedarbeider, burde bry seg om.

    (På ironisk vis.

    Men likevel).

    Og et av de ironiske punktene, var vel noe sånt som, at: ‘Ikke bry deg om utseende ditt, du er vel ingen filmstjerne’.

    (Noe sånt).

    Og det punktet har nok han i kassa pugga.

    Ellers så er det, som i Moskva, hvor ingen bryr seg, om sånne ting, (for å si det sånn).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Da jeg kom tilbake til Tuebrook.

    Så var det sånn, at to kvinnfolk, (som snakka tysk muligens).

    De pressa meg ut, i rennesteinen, liksom.

    Akkurat på samme plass, hvor hu afrikanske og dattera gjorde det, på julaften kveld.

    Bare at det var ikke rennestein der.

    Men det var, noen sånne ‘svantevit-er’, (eller ‘fallos-symboler’ liksom), eller hva man skal kalle det.

    Så disse kvinnfolka, hadde tydeligvis vært, på samme folkeskikk-kurs, som de nevnte negerne, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Her er mer om dette:

    IMG_20171226_214245

    PS 10.

    Det var forresten også sånn, at jeg holdt på å kræsje, med ei sur dame, (var det vel), med noen slags Liverpool FC-effekter på seg, inne i den nevnte matbutikken.

    (Det stod Liverpool FC, på et skjerf, (eller noe i den duren).

    Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.