Stikkord: 80-tallet
-
Mer fra Facebook
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Jeg prøvde å sende, enda en melding, men da var det noe problem, med Facebook:
-
Eva ‘Svelvik Open’ Olsen har visst fått ny partner, (etter å ha vært sammen med ‘Se og Hør-Tom’, siden 80-tallet)
PS.
Hennes eks ‘Se og Hør-Tom’ har visst flytta, til Berger, (hvor jeg vokste opp, på 70/80-tallet):
PS 2.
Dette er visst Eva Olsen sin mor, (som drev solstudio på Strømsø, i Drammen, (like ved min fars vannsengbutikk), på 80-tallet, ifølge Eva Olsen):
PS 3.
Her er mer om dette:
PS 4.
Eva Olsen har visst også, en datter, som heter Nadia, (som jeg ikke skjønner helt, hvorfor heter Skorta, til etternavn):
-
En undersøkelse har prøvd å finne ut, hva grunnen er til, at det er så vanskelig, for nye aktører, å etablere seg, i dagligvarebransjen. Men mangelen på uavhengige grossister, nevnes ikke. Da mistenker jeg, at disse folka, (som har skrevet denne rapporten), er inkompetente. Hm
PS.
Nye aktører, ville kanskje hatt problemer, med å hevde seg, på pris, hvis vi hadde hatt uavhengige grossister.
(Som disse nye aktørene, kunne kjøpt varer fra).
Men disse nye aktørene, kunne da kanskje hevdet seg, på kundeservice eller lange åpningstider, (for eksempel).
Jeg mistenker at det egentlig, ville vært rom for, nye aktører, som var gode, på service og kvalitet.
(Som for eksempel Mat-Compagniet, (het de vel), som holdt til, i krysset Uelands gate/Waldemar Thranes gate, på 80/90-tallet.
Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Og hvis han Mat-Compagniet-karen, hadde gjort det bra, i butikken sin, på Ila.
Så kunne han kanskje, også ha åpna, en butikk, på Ullevål, (eller noe lignende).
Osv., osv.
Men nå er det sånn, at den grossisten, som Mat-Compagniet, fikk varene sine fra.
Den grossisten, er nå ikke lenger uavhengig.
Men de er nå eiet, av Rema/Reitan, Norgesgruppen eller Coop.
Så nå blir det klamt, bare det, å starte opp, den første butikken liksom, (vil jeg si).
(For da må man kjøpe varer, (og få en grossist-avtale), fra en konkurrent, da.
For å si det sånn).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Det er også sånn, at i artikkelen ovenfor, så står det: ‘Orkla, Kiwi, Tine, Meny, Ringnes, Rema er alle aktører i dagligvarebransjen’.
Det er nok riktig.
Men her blandes det, (vil jeg si).
For her skal halvparten av firmaene, i båsen: ‘Leverandører/produsenter’, (vil jeg si).
(Nemlig Orkla, Tine og Ringnes).
Og Kiwi, Meny og Rema er butikker/detaljister.
Men legg merke til, at ingen grossister nevnes.
Og det er fordi at alle grossister, liksom har blitt ‘spist opp’, av matbutikk-kjedene, (på 90-tallet, var det vel).
(Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Min farfar hadde jo forresten en møbelfabrikk, ved navn Strømm Trevareindustri.
Og det var ikke monopol, i Norge, på 70/80-tallet, (husker jeg).
De/vi kunne kjøpe materialer, (til å lage senger av), flere forskjellige steder.
(Blant annet fra et firma i Hof, husker jeg).
Og maskiner kunne de også kjøpe, fra flere forskjellige steder.
(Blant annet fra Sverige, mener jeg å huske).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Og sånn er det nok fremdeles, når det gjelder møbelfabrikker.
At de kan kjøpe materialer, (altså gran/furu-planker), fra mange forskjellige leverandører.
(Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).
Og de kan nok kjøpe maskiner, fra mange forskjellige leverandører fremdeles.
(Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).
Men sånn er det nok ikke, å starte, en matbutikk.
Da må du kjøpe, fra en konkurrent.
Og det måtte ikke farfaren min, (husker jeg).
(For jeg var en gang med, (til Hof), da min far og farfar, skulle se, på materialer der.
Og det var ikke sånn, at det var Ikea liksom, som min far og farfar, måtte kjøpe materialer fra.
Nei, dette var et firma, som solgte, til mange forskjellige fabrikker osv., da.
Sånn som jeg husker det).
Men for folk som skal starte matbutikker, i våre dager.
Så er det nok, som at min farfar og far, måtte ha kjøpt materialer, fra Ikea.
For folk som vil starte matbutikk, i ‘våre dager’, de må få varene, fra Rema/Reitan eller Norgesgruppen, (altså konkurrenter), på grunn av det mangler uavhengige grossister, (som det materialutsalget i Hof, var et eksempel på, når det gjelder trevareindustrien).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Så når de glemmer båsene, og blander alle aktørene, i en ‘haug’.
Så gjemmer de de faktumet, (må man vel kalle det), at det har blitt vanskeligere, for nye butikker, å etablere seg.
Mens når det gjelder nye produsenter, så er vel det, omtrent like lett/vanskelig, som i ‘gamle dager’, å etablere seg.
Siden at det fortsatt er konkurranse, (fra leverandørene), når det gjelder råmaterialer, som disse fabrikkene/produsentene bruker.
(For å si det sånn).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Erik Furuheim var i en ulykke, (ved gangbrua, like ved Berger skole, var det visst), rundt midten av 80-tallet, (drøye ti år etter, at dette bildet ble tatt, må det vel ha vært). Og da hadde visst Erik Furuheim sin klassekamerat Ole Christian Fallan, (i mørkerød skjorte/genser), sett hjernen, til Erik Furuheim, (ifølge min avdøde klassekamerat Carl Fredrik Fallan)
PS.
Etter den nevnte ulykken, så var det sånn, at folk på Bergeråsen, sa om Erik Furuheim, at han hadde blitt ‘gæern’.
(Sånn som jeg husker det).
Men at han skulle bli gæern, av å være, i en bil-ulykke, (eller hva det var igjen), da.
Det er mulig, at folk på Bergeråsen, blandet hjerneskade og sinnsykdom.
(For alt hva jeg vet).
Men siden at jeg ikke visste sikkert, hva som feilet Erik Furuheim, etter den nevnte ulykken.
Så visste jeg ikke helt, hvordan jeg skulle oppføre meg, mot Erik Furuheim, (etter den ulykken).
Men det jeg syntes selv, at jeg merka, med Erik Furuheim, etter den ulykken.
Det var, at han liksom gikk, og viste fram ‘rørleggersprekken’, hele tida.
Og det tror jeg ikke, at han gjorde, før ulykken.
(Selv om jeg ikke kjente Erik Furuheim så bra.
For han er jo fire år eldre enn meg.
For å si det sånn).
Selv om min far, er en bekjent, av Erik Furuheim sine foreldre.
Og jeg var blant annet med, på en konfirmasjon, (eller noe lignende), hos Furuheim-familien, (som bodde like ved krysset Olleveien/Havnehagen, på Bergeråsen), husker jeg.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Selv om Erik Furuheim, hadde vært, i en ulykke, (noen år tidligere).
Så var det likevel sånn, at min far, ansatte Erik Furuheim, (på Strømm Trevare).
(Sånn som jeg husker det).
Så min far, har hatt to ansatte, (tre med meg), som heter Erik, da.
(Som jeg vet om).
Så det er mulig, at folk blander meg, med en av de, (altså Erik Thorhallsson eller Erik Furuheim), da.
(For å si det sånn).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Av andre kjente, på bildet ovenfor.
Så kan jeg nevne Frank Eastwood.
Som sammen med sin søster Anne og far Ernest.
Var på båtferie, (vi møtte dem, ikke så langt fra Tjøme vel), sammen med min søster, min far og meg.
En sommer, på midten/slutten av 70-tallet.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Mer om Frank Eastwood, (3-4 år før den nevnte båtferien):
PS 5.
Ingenting-medlem Olav Arne Haugan.
(Som jeg ble dratt med, på fest til, i Hellinga 7B, (hvor jeg selv hadde bodd, noen år tidligere), studieåret 1989/90).
Er også med, på det samme klassebildet.
(La jeg merke til).
Så han er også fire år eldre enn meg, da.
(For å si det sånn).
Og det kunne man merke, på den nevnte festen, (vil jeg si).
(Hvor blant annet Gry Johansen, (fra Bergeråsen), var.
Ei jente, som min stesøster Christell, arvet klær av, (selv om de vel må vært, på cirka samme alder), en gang, rundt midten av 80-tallet.
Mener jeg å huske).
For Olav Arne Haugan, visste ikke hvem jeg var.
Og ville ha det til, at jeg hadde vært kaptein, på et eller annet fotball-lag, da.
(Noe sånt).
Og det hadde jeg jo, for jeg var lagleder/kaptein, på sjette klasse sitt andre-lag, (som kom til finalen).
(Var det vel).
Skoleåret 1982/83.
(Noe sånt).
Men hvordan Olav Arne Haugan, (som på den tida, vel var ferdig, med både barneskole og ungdomsskole), visste om det.
Det veit jeg ikke.
(For å si det sånn).
Så det er et slags mysterium, (må jeg nesten si).
(Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Da han Ingenting-karen, (Olav Arne Haugan), sa at han lurte på, om det var meg, som hadde vært kaptein, på et eller annet fotball-lag.
Så trodde jeg, at han var en, som ikke hadde, så utrolig peil, på fotball.
Men at han mente, den gangen, (våren/sommer 1986 vel), som jeg scorte, mot et lag, fra ‘Dalom’, (i en slags ‘Berger mot Dalom-turnering’, hvor A-laget og et pike-håndball-lag fra Strømm vel, også var med, for å innvie, de nye tribunene, (til Berger IL), var det vel muligens).
Foran et fullsatt Berger ‘stadion’.
(Må man vel si, at det var).
Og da var det sånn, at jeg sa: ‘Bra Ole’, til Ole-Christian Skjelsbek, som sentra til meg, da jeg scorte.
Og jeg var også liksom, en slags publikums-spiller, da.
Som kjegla litt, med vår klassekamerat Carl.
Som satt, på tribunen, (med masse folk rundt seg), og ropte, at jeg/vi, ikke kom til å score.
(Noe sånt).
Og da Carl sa det, så svarte jeg, at jeg kunne score.
(For det hadde jeg gjort, et par ganger før, (mot Glassverket og det svenske laget Floda BOIF), for Berger.
Selv om jeg vanligvis spilte, på midtbanen, (og ikke i angrep), sånn som jeg husker det).
Og så ropte jeg vel, til Carl, etter at jeg scorte.
(Og etter at jeg hadde gratulert/takket/oppmuntret/hyllet Ole.
Som var sønn til trener Tov Egil Skjelsbek).
At: ‘Så du at jeg scorte’.
(Noe sånt).
Og da lo Carl, (sånn som jeg husker det).
Og syntes nok, at dette var morsomt.
(Noe sånt).
Så jeg skjønner det, hvis noen trodde, at jeg var, en slags omgjengelig/populær ‘Berger IL kaptein-type’, etter å ha sett, den kampen.
(Eller begynnelsen av den kampen.
For jeg ble bytta ut, etterhvert.
Selv om jeg spilte bra/greit, syntes jeg selv.
Men etterhvert, så ble det liksom, mer klyngefotball, på ‘min’ side.
(For å si det sånn).
Men Tony og jeg, ble bytta ut samtidig, (av trener Skjelsbek), som da sa: ‘Takk for måla, gutter’.
(Noe sånt)).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Men det er mulig, at det kan ha vært, noe annet, (for eksempel den nevnte skole-turneringen, på Berger skole), som han Olav Arne Haugan tenkte på, (på den nevnte festen, i Hellinga 7B).
(Hva vet jeg).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Mer om Olav Arne Haugan:
PS 8.
Mer om Berger-bandet Ingenting:
-
Breville, (som er merket på microbølgeovnen, jeg kjøpte, i forrige uke), har visst, i noen land, blitt en generisk betegnelse, på sandwich-grill. Det er det samme med Potetgull, (i Norge), vil jeg si. Det ordet har blitt en generisk betegnelse, på potetsnacks/potetflak, selv om det egentlig er, et individuelt varenavn
https://en.wikipedia.org/wiki/Breville
PS.
Her er mer om dette:
http://vgd.no/samfunn/spraak/tema/913114/tittel/generiske-navn
PS 2.
Da jeg gikk på videregående, (Sande videregående), så sa vi: ‘Blanco’.
Og da mente vi korrekturlakk.
Så Blanco er også et eksempel, på at et merkenavn, (eller en del av et merkenavn), blir brukt, som en generisk betegnelse, da.
(Som for eksempel Potetgull.
Vil jeg si).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Her er mer om dette:





















