http://www.dagbladet.no/2013/12/16/nyheter/utenriks/ikea/overvakning/30872779/
Stikkord: 90-tallet
-
Min Bok 6 – Kapittel 38: Og enda mer fra jula 2004
Den første kvelden, (var det vel), som Pia og dem var på besøk, (hos meg/oss), på the Forge.
Så satt vi i lounge-en, og spilte kort, (var det vel), sammen med Iwo, (mener jeg å huske).
(Mens vi drakk, da).
Og jeg mener å huske det, at Iwo og Pia, begynte å flørte litt, (i fylla), da.
Og da signaliserte jeg det, til søstera mi, (mener jeg å huske), at det ikke var så populært, da.
For Iwo var jo i et slags mystisk forhold, til hu Dörte, (som han ikke ville være klar om forholdet sitt til), da.
Og Iwo, han ville ikke hjelpe meg, hvis jeg lurte på noe, om Federica, (mener jeg å huske).
(For Iwo syntes at jeg var for gammel for Federica, mener jeg at jeg overhørte, at Iwo og noen andre studenter prata om, en gang.
Noe sånt).
Så da kan man vel også si det da, at Pia var for gammel, for Iwo.
(Noe sånt).
Ihvertfall så begynte jeg å prøve å få Pia, til å ikke ha sex med Iwo, (i fylla da), husker jeg.
Og jeg tror at Pia hørte på meg.
Hu omtalte Iwo seinere, (denne jula), som en ‘besserwisser’, (husker jeg).
Men før Pia flytta til Oslo, ( på begynnelsen av 90-tallet).
Så hadde hu jo liksom sex, med ‘alle mulige’, (inkludert den mest ‘goofy’-e karen, i Svelvik), som jeg vel har skrevet om, i Min Bok 2.
Så jeg syntes at det hadde blitt litt rart da, hvis Pia og Iwo skulle hatt sex.
Av en eller annen grunn.
Men jeg var kanskje litt full, da.
(Og jeg var sliten, siden jeg ikke hadde fått en pose, til å bære den nevnte Stella-ølen, (som jeg skrev om i det forrige kapittelet), i).
Og jeg følte meg kanskje litt mislykka, iforhold til Iwo, da.
Siden han jo hadde en sex-partner-dame, (nemlig Dörte), i leiligheten, (til vanlig, ihvertfall).
(Noe jeg selv ikke hadde, da).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Siv spurte meg også.
En av de første dagene, etter at Pia og dem hadde dukka opp, i Sunderland, da.
Om ikke tyskerne ble irriterte, siden vi norske, liksom ‘okkuperte’ stua, da.
Men da svarte jeg bare det, at tyskerne var så ‘vant til å okkupere’, da.
(Noe sånt).
Og det var ikke bare fordi, at Tyskland hadde okkupert Norge, under andre verdenskrig.
Men Dörte, (som var hjemme i juleferien), hun satt jo ‘alltid’ i lounge-en, da.
Og jeg hadde vel spurt Iwo, om det var greit, at Pia og Siv spiste, i ‘vår’ leilighet.
(Noe sånt).
Så da måtte det vel være greit, at vi satt i lounge-en og, (skulle man vel tro).
Julian, (fra nabo-leiligheten), han pleide jo å sitte en del, i ‘vår’ lounge.
Så da kunne vel Pia og Siv også sitte, i vår lounge, tenkte vel kanskje jeg, da.
Siden de jo også, (som Julian), liksom bodde, i nabo-leiligheten, da.
(Og dette er jo en del år siden nå.
Så jeg husker ikke helt nøyaktig hvordan jeg tenkte rundt dette da.
Men jeg husker ihvertfall at disse temaene ble tatt opp, da.
For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
På julaften, (var det vel), så viste jeg Pia og dem, hvor Tesco i the Bridges-senteret lå da, (husker jeg).
(For Pia og Siv, de var ikke så veldig fornøyde, med å handle, på Aldi, da.
Av en eller annen grunn).
Og da ‘babla’ betjeningen, på Tesco, noe om ‘the lasses’ osv., (husker jeg).
(Noe som betydde ‘jentene’, vel).
Så de syntes visst at det var artig, at en utlending, hadde med seg mange ‘raringer’, i butikken, da.
(Noe sånt).
Jeg husker også at Siv fant en pose, i frukta, på Tesco.
(En grønnsakpose, som jeg ikke hadde sett maken til, i Norge.
Enda jeg hadde jobba med frukt blant annet, i mange år, i Rimi).
Og dette var en pose, med jule-grønnsaker, da.
Og det var en halv kålrot og også noen gulerøtter vel, som lå oppi den samme ferdigpakkede posen, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var også et nesten utrolig øl-tilbud, på Tesco, denne jula, (husker jeg).
Og det var en eske, med enten 20 eller 24 bokser Carlsberg, (i 0.44 liters bokser, eller noe sånt, vel), til ti pund, (eller cirka hundre kroner), da.
Og vi kjøpte med en sånn eske, da.
(For Pia og Siv, de var noen skikkelige ‘øl-hunder’, til damer å være, da.
De drakk nesten øl som om de var noen kar-folk, (må man vel nesten si)).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
I kassa, så kunne man merke det, at Siv var fra Norge, (husker jeg).
For hu begynte ikke å pakke varene, ned i poser, med en gang.
(Sånn som folk i England, pleier å gjøre, da.
For i England, så forter folk seg skikkelig, i kassa da, må man vel si.
Noe sånt).
Og det husker jeg at jeg reagerte på.
(For jeg allerede bodd i en del måneder, i England, da.
Og hadde handla mat, i engelske matbutikker, cirka hver dag, liksom).
Men i Norge, så har de jo to båser liksom, (som de dytter varene oppi), i kassene.
Mens i England, så bruker de vanligvis bare en bås, da.
(Av en eller annen grunn).
Så det er skikkelig stressende liksom, å handle mat, i England, (i forhold til i Norge da), synes jeg.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg var ikke vant til å bære sånne store esker, med øl.
(Og jeg var kanskje litt sliten i armene, fra å ikke ha fått bærepose, dagen før.
Da jeg kjøpte en cirka halvparten så stod øl-eske, i den off licence-butikken, i Millfield).
Så jeg åpnet den esken med Carlsberg-øl, (inne på Tesco), da.
(Etter at vi hadde betalt for matvarene).
Og fordelte så øl-boksene, oppi flere bæreposer, da.
(For jeg var litt redd for det, at det skulle gå hull, i bæreposen, (hvis jeg ikke gjorde dette), da.
(Siden den øl-esken vel hadde ganske skarpe kanter, osv).
Noe som jo hadde skjedd, en gang, på midten av 70-tallet.
Da jeg handla mat, for mora mi, i Mellomhagen.
Som jeg vel har skrevet om, i Min Bok).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg fikk med Pia og dem, på å gå ut den utgangen, fra det store Bridges-senteret, hvor Debenhams lå, (husker jeg).
For Leyla, hu hadde prata om det, (dagen før), at hu ville dra til Debenhams, (som er en kjede, av store klesbutikker, med ganske snobbete klær, må man vel si), for å si opp ekstra-jobben sin der, (husker jeg).
Og da vi gikk ut av the Bridges.
Så så vi Leyla, som stod og tenkte på om hu skulle si opp, (eller noe sånt), da.
Og da hu så oss, så ble hu med oss tilbake, til the Forge, da.
(Vi gikk til den Metro-stasjonen som heter Park Lane, vel.
Og så tok vi Metro-toget, til Millfield, da.
Og vi må vel da, (mens vi ‘trava’ gjennom sentrum av Sunderland), ha sett ut som en slags spesiell Benetton-reklame, (eller noe sånt), tror jeg.
Siden følget vårt bestod av tre hvite folk, da.
(Nemlig Pia, Siv og meg).
Og også tre fargede folk, da.
(Nemlig Leyla, Daniel og Dennis).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida som jeg bodde, i Sunderland.
Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene av Min Bok 6.
Så vi får se om jeg klarer å få til det.
Vi får se.
-
Hun her er veldig kunnskapsrik. Hvis jeg ikke tar feil, så var det henne, som var hjemme, hos Magne Winnem, (på Bergkrystallen), en gang, (som jeg vel har skrevet om, i Min Bok 4), og holdt et foredrag, på cirka en time, om fortetning. (Et tema som jeg ikke hadde hørt om før, engang). Men om hu skjønner seg på forsvarspolitikk, det vet jeg ikke. Hu ville vel muligens heller ha vært kommunalminister, (tror jeg). Og Sanner ville nok heller ha vært statsminister, (hvis jeg skulle tippe, ihvertfall)
-
Min Bok 5 – Kapittel 266: Fler erindringer fra tiden jeg bodde på St. Hanshaugen XXXIX
I forrige kapittel, så skrev jeg om ei ‘ekstra-Hilde’, som jobba på Rimi Bjørndal, sommeren 1998, (var det vel).
Men det er mulig at hu kan ha hatt et annet navn.
Muligens Stine, (eller noe sånt).
For jeg husker ikke hu ‘ekstra-Hilde’ så godt, da.
(For jeg jobba vel ikke så lenge, sammen med henne, på Rimi Bjørndal, tror jeg).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
På Rimi Bjørndal sitt julebord, i 2003.
(Som jo var på Triaden-senteret, i Lørenskog.
Hvor jeg tidligere hadde jobba, på Matland/OBS Triaden).
Så var det ei medarbeider-dame, fra Rimi Bjørndal.
Som gikk ute på gangen, utafor Rimi Bjørndal-hotellrommet.
Mens assistent Ivan, lå på senga, på hotellrommet, med kun en tigermønstret underbukse på seg.
(Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).
Og da var det ei som het Stine, (mener jeg å ha kommet på, siden jeg skreiv om den episoden, i et tidligere kapittel).
Som gikk ute på gangen, utafor hotellrommet, da.
(Og som vel antagelig må ha fått med seg litt av denne strippe/harry/pervo-seansen, til han Ivan og ‘en bunch’ med Rimi Bjørndal-damer, da.
En seanse som jeg liksom rømte fra, da.
(For å si det sånn).
Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
På den tida, som jeg jobba, som assisterende butikksjef, på Rimi Bjørndal.
(Noe jeg jo jobba som, fra våren 1996 til høsten 1998).
Så var det en gang sånn, (husker jeg).
At mens jeg satt og venta på bussen ned til sentrum, (etter jobben).
(En gang etter at jeg skrota HiAce-en, må det vel dette ha vært.
Noe jeg jo gjorde, i februar, i 1997, mener jeg å huske).
Så satt det et par, (i 20-30-åra vel), som jeg lurte på om var kriminelle, (husker jeg), og venta, på bussen, sammen med meg, da.
Og plutselig, så kasta hu dama.
(Som muligens var prostituert, eller noe sånt, vel.
Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).
Hu kasta noe mat, (som hu først satt og åt på vel), over ‘Bjørndal-veien’, og inn i skogen, da.
Og da klagde typen hennes, (husker jeg).
Men da svarte hu dama, at: ‘Stakkars dyra’, (husker jeg).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
En gang, på den tida, som jeg jobba som låseansvarlig, på Rimi Bjørndal.
(Noe jeg jo jobba som, fra sommeren 2002 til desember 2003).
Så var det en gang sånn, (husker jeg), at jeg gikk på bussen, fra den bussholdeplassen, som er nedenfor Geviret der, liksom.
Altså den holdeplassen, som er en holdeplass nærmere sentrum, (eller en holdeplass nærmere Mortensrud), enn den holdeplassen, som er utafor Granberg senter der, (hvor Rimi Bjørndal ligger), da.
(Jeg hadde kanskje vært og besøkt Kaldoon, oppe ved Geviret der.
Siden han noen ganger trengte hjelp, med PC-en eller internett, da.
Noe sånt).
Og da, når jeg gikk på bussen.
Så satt hu Songül Özgyr, (fra Rimi Bjørndal), på den bussen, husker jeg.
Og sa jeg vel ‘hei’, da.
(Som jeg vel pleide å si, hvis jeg møtte noen, fra jobben
Noe sånt).
Og så sa vel hu Songül Özgyr det, at jeg kunne sitte ved siden av henne, (ganske langt foran på bussen), da.
(Noe sånt).
Og mens jeg satt der, og liksom skravla med henne, (om jobben), da.
Så mener jeg å huske, at jeg overhørte det, at han Matias, (fra Rimi Bjørndal), liksom begynte å klage på meg, (lenger bak på bussen), da.
Og sa noe sånt, som at jeg kun brydde meg, om hu Songül Özgyr, da.
(Noe sånt).
Men dette var vel bare sånn det blei, egentlig.
Da jeg gikk på bussen.
At jeg ble sittende ved siden av Songül Özgyr, mener jeg.
For hvis jeg ikke hadde sagt ‘hei’.
Så hadde vel hu antagelig ment det, at jeg hadde vært uhøflig.
(Noe sånt).
Så da hadde det jo blitt feil det og, liksom.
Så det var ikke alltid så lett, å jobbe som leder, i Rimi, liksom.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det er fortsatt en del stikkord igjen, på de to stikkord-arkene, som jeg har igjen, med notater, til denne boken.
Så jeg regner med at det blir to-tre kapitler til, av denne boken.
Så vi får se når jeg klarer å få skrevet ferdig de.
Vi får se.










