PS.
Her er mer om dette:
Jeg har skrevet litt om 90-tallet, (og Iduns gate), på bloggen, i det siste.
Min søster Pia, dro meg med, på visning, i Iduns gate, sommeren 1993.
Men det var fullstendig meningsløst, mener jeg.
Ettersom at jeg nettopp var ferdig med studier og førstegangstjeneste.
Og ikke hadde begynt, å jobbe, enda.
Og derfor ikke hadde noen oppsparte penger.
Og det hadde heller ikke Pia.
Så vi satt jo der, som noen idioter, siden at vi ikke hadde penger, til depositumet.
Og jeg ble skikkelig driti ut, (må jeg si), foran masse folk.
Og det må vel ha vært, det mest pinlige, som har opplevd, hele livet.
Noe sånt.
Så hva Pia tenkte, (rundt det med Iduns gate), det veit jeg ikke.
Det er mulig, at hu bare prøvde, å få meg, til å se dum ut.
Hva vet jeg.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Og jeg bodde jo, på Ungbo, på den tida, som Pia dro meg med, på visning, i Iduns gate.
Så jeg hadde jo tak over hodet, (for å si det sånn).
Så jeg tenkte mer, på å få meg jobb, (må det vel ha vært), på den tida.
Og jeg spurte Pia, om hvordan hun tenkte, (rundt det depositumet og det).
Men Pia mente, at vi kunne bare dra på visning.
Vi behøvde ikke å ha det i orden, med depositum, osv.
Noe sånt.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 2.
Men Ungbo, de kan jeg heller ikke anbefale.
For det som skjedde, var at etter at jeg ble butikksjef, i 1998.
Så dukka det opp ei Ungbo-dame, på Rimi Lambertseter, (hvor jeg jobba).
Og hu Ungbo-dama, hu underminerte meg, i jobben min, (mener jeg).
For hu begynte å spørre meg, om hvem jeg leide av nå.
Og om det gikk bra med meg, og sånn.
Og det var sånn, at det overhørte, ei kassadame, (Ingunn), som jobba der.
Og da begynte hu, å si, til kollegaene våre.
At jeg hadde vært på barnehjem, (eller noe sånt).
(For hu trodde vel det, etter å ha overhørt samtalen, mellom Ungbo-dama og meg).
Og så ble jo min stilling underminert, i hele butikken, (må jeg si).
For jeg mistet vel da respekten, til mine underordnede.
Og da, ble nok jobben min, mye vanskeligere, (og tøffere), der.
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
I Paris, så dro jeg rundt, med Metro-en (som er en slags t-bane), med taxi eller til fots.
Og jeg fant igjen, mange av de stedene, som jeg hadde vært på, med STS Språkreiser, (en helg), sommeren 1985.
(Dette var en reise, som var del, av min første språkreise, til Brighton.
Og da dro vi ‘plutselig’, på en bussreise, til Paris, (en helg), husker jeg.
En Paris-tur, som min far, hadde meldt meg på, (husker jeg, at han sa, etter at han hadde ringt, og bestilt, min språkreise, for det hadde vært noe problem, med den første bestillingen, da), våren/sommeren 1985, (må det vel ha vært).
Noe sånt).
Jeg ‘fant igjen’ steder som Eiffeltårnet, Louvre-museet, Pompidou-museet, og en kirke, som ligger, på en høyde, over Paris.
(Og som lå, ikke så langt, fra hotellet, hvor jeg bodde, husker jeg).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var sånn, at når jeg liksom fant igjen, steder som Eiffeltårnet, Pompidou-museet og Louvre.
Så var det ikke sånn, at jeg gikk inn der alltid, (husker jeg).
For jeg hadde jo vært der, i 1985.
Så: ‘Been there, done that’, tenkte nok jeg, (som de sier, i en ‘Nike’-reklame, vel).
(Eller, det er kanskje: ‘Just do it’, som de sier, i den Nike-reklamen.
Hm.
Uansett, så tenkte jeg ihvertfall: ‘Been there, done that’ da, (for å si det sånn).
Noe sånt).
Og så gikk jeg heller videre da, (må man vel si).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
På den bussturen, som jeg var på, til Paris, sommeren 1985.
Så var bussen full, av norske tenåringsjenter, (husker jeg).
Og så var vi tre gutter, da.
(Noe sånt).
Så Paris er liksom et ‘jente-sted’ da, (må man vel si).
Og da jeg gikk opp til den kirken, (en katedral er det vel), som ligger, på den høyden, over Paris.
Så var det sånn, at det var mange sånne ‘tenåringsjente-gjenger’ der, (husker jeg).
Og jeg husker det, at en afrikansk gateselger ropte, etter en sånn skandinavisk jentegjeng, (eller hvor de var fra, dette var vel en skoleklasse, eller noe sånt, antagelig), at: ‘Voulez-vous coucher avec moi ce soir’.
Og det betyr: ‘Vil du ha sex med meg’, eller noe sånt, (og er fra en kjent sang, som jeg såvidt kjente), da.
Så det var litt sånn spesielt der, (i Paris da), må man vel nesten si.
For da klikka de her tenåringsjentene, da.
(Må man vel si).
Og så begynte de å synge, (som gale, må man vel nesten si), på den samme sangen, (som han negeren, hadde begynt, å synge på, da), mens de gikk videre.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Og oppe, fra ved den gamle katedralen der.
Så kunne jeg også se Eiffeltårnet, (blant annet), husker jeg.
Og siden 1985, så hadde franskmennene, liksom begynt, å ‘pimpe opp’ Eiffeltårnet, da.
For de hadde satt på, noe slags ‘juletre-pynt’, eller hva man skal kalle det, (det var noen slags blinkende lys, som syntes, mange kilometer unna, må man vel si), over det meste, av bygningen, da.
(Dette var muligens, for å reklamere for, at Paris hadde søkt, om sommer-OL, (i 2012, eller noe i den duren).
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var også sånn, at ved Louvre, så var det også noe nytt, (husker jeg), siden 1985.
(Hvis jeg ikke surrer, da).
Og det var, at de hadde fått, noen slags glass-pyramider, på plassen, utafor Louvre-museet.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg så også en bro, som Christell hadde prata om, mens hu bodde, i Iduns gate, (var det vel), i Oslo.
Et sted hu bodde, fram til sommeren 1993.
Og hu gikk på Bjørknes privatgymnas, i Oslo, høsten 1992, (mener jeg å huske, at min søster Pia sa).
Så jeg regner med, at Christell bodde, i Iduns gate, (ganske sentralt i Oslo), fra høsten 1992 til sommeren/høsten 1993.
(Noe sånt).
Og en gang, sommeren 1993, (like etter, at jeg var ferdig, med førstegangstjenesten).
Så ville min søster Pia, at jeg absolutt skulle bli med henne, ned til Christell.
(Det ville Pia flere ganger, sommeren 1993, husker jeg.
Men hu forklarte liksom ikke hvorfor, da).
Og da, så var det sånn, at Pia ville det, at hu og jeg, skulle sove en natt, i leiligheten til Christell, (som skulle et eller annet, som jeg ikke fikk med meg, da).
(Av en eller annen grunn).
Og før Christell forsvant, (var det vel).
Så sa hu det.
(Eller hu sa ihvertfall dette, i Iduns gate en gang, sommeren 1993.
For jeg var med Pia dit, kanskje 4-5 ganger, da.
Så det kan være, at jeg blander disse Iduns gate-besøkene, (som Pia dro med meg på), litt).
Christell sa det, at Pia og meg, burde se en film, som het: ‘De elskende på Pont Neuf».
For den filmen var så bra da, (mente Christell).
(Og jeg husker, at jeg også så en film, som het ‘California Man’, der en gang, (som Christell satt på, for meg, og en del andre folk, som var på besøk der), mener jeg å huske).
Og California Man, var kanskje en film, som jeg kunne forestille meg, at Christell likte.
(Christell, (som var datter, av min fars partner Haldis Humblen), var ei ung blondinne, (på den her tida).
Og hu var vel ikke den smarteste i klassen, (tror jeg), for å si det sånn.
(Hu gikk jo på Bjørknes privatgymnas, (skoleåret 1992/93), for å ta opp fag, siden at hu ikke klarte alle allmenn-fagene sine, på nominert tid, da.
Noe sånt.
Og hu var vel russ 91, (tror jeg).
Så hu ville vel kanskje være russ 92 og russ 93 også, da.
Noe sånt).
Og hu hadde dobbelt så mye klær, (og mye mer penger), enn søstera mi, (husker jeg, at Pia pleide å si), da de bodde, (hos Haldis), på Bergeråsen.
Noe sånt)).
Den filmen, (‘De elskende på Pont Neuf’).
Den var om et par, som var uteliggere, i Paris, da.
Og Christell, var liksom litt ‘fascist’ nesten, (forestilte jeg meg).
Så at hu liksom likte en film, om uteliggere.
Da lurte jeg litt på, om Christell tulla, (husker jeg).
Men Pia viste ingen tegn, til å lure på dette, (sånn som jeg husker det).
Men Christell var sånn, at hu syntes, at bandet ‘the Cure’, var æsj, (unntatt den sangen, (‘Lullaby’), som var, på hit-listene), liksom.
(Husker jeg, fra en samtale, som Pia og Christell hadde, (like ved der jeg satt).
På toget, tilbake fra Geilo, (hvor vi hadde vært på hotell-ferie, sponset av faren min og Haldis vel), jula 1989).
Så Christell, var liksom veldig sånn ‘main-stream’ da, (forestilte jeg meg).
Men uansett, så var det sånn, (sommeren 1993), at Christell sa det, at hu likte, den franske filmen, da.
Og den filmen, så Pia og jeg, i Iduns gate, (mener jeg å huske).
Og da jeg var i Paris, (i 2005), så gikk jeg vel over den broen, (Pont Neuf), hvis jeg ikke husker helt feil.
Og da tenkte jeg nok litt, på den sommeren 1993, (og Christell, (og Pia), og alle venninnene til Christell, som hu hang sammen med der, (i Iduns gate), da).
(Noe sånt).
Så sånn var nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var fortsatt mye mer som hendte, i tida etter at jeg flytta, fra the Forge.
Og dette tenkte jeg, at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 7.
Så vi får se om jeg klarer å få til det.
Vi får se.
PS.
Mer om den pynten på Eiffeltårnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_bid_for_the_2012_Summer_Olympics
PS 2.
Her er mer om den kirken, som ligger, like ved der han sliberige gateselger-negeren, ropte etter, den nord-europeiske tenåringsjente-gjengen:
http://kart.gulesider.no/?q=iduns%20gate%2C%20oslo
PS.
Jeg husker det, at da jeg hjalp min søster Pia, med å flytte, fra Christies gate, sommeren 1993.
Så var det sånn, at storebroren, til Pia sin ‘Christies gate flat-mate’ Monica Lyngstad, kjørte Pia sine ting, til Iduns gate, (hvor Christell bodde, og nesten falt ut av vinduet, da vi dukka opp der, husker jeg).
(Som jeg vel har skrevet om, i Min Bok 4).
Og Pia dro meg med, ned til Christell, (i Iduns gate), en god del, sommeren 1993, (husker jeg).
(Etter at Pia, hadde flytta inn, hos meg, på Ungbo, i Skansen Terrasse 23, på Ellingsrudåsen).
Og det var sånn, at Pia ville, at hu og jeg, skulle ta over Christell sin leilighet, i Iduns gate, (sommeren/høsten 1993), husker jeg.
Så Pia og jeg, var på visning der da, (husker jeg).
Men vi hadde ikke penger, til depositumet.
Og det har jeg tenkt mer på, seinere.
At Pia hadde kanskje forestilt seg det, at Christell ville si, (til husverten), at han ikke trengte, å sende tilbake, Christell sitt depositum.
(Noe sånt.
Altså, at Christell lot Pia og meg, få låne, sitt depositum, da).
For Pia pleide å si, at Christell hadde ganske mange tusen, i banken, (mener jeg, å huske), på den her tida.
Men Christell sa ikke noe sånt, da Pia og jeg var der, på visning, (husker jeg).
Og det endte med, at noen andre, (som var der, samtidig med Pia, meg og husverten), fikk ta over, den nevnte leiligheten.
(For jeg mener å huske det, at Christell sa til en ung mann, (som jeg ikke kjente), at han og hans kamerater, kunne få ta over fasttelefon-abonnementet, til Christell, (og dem, for hu bodde vel muligens der, sammen med hu Hege, som seinere fikk etternavnet Snoghøj, da hu gifta seg, med Christell sin eldre halvbror Jan Snoghøj, (i Hallingdal), sommeren år 2000).
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Han som tok over leiligheten, til Christell og dem, i Iduns gate.
(Sommeren 1993).
Det tenker jeg nå.
At kan muligens ha vært, lillebroren til Hege, (som ble gift, med Christell sin storebror Jan Snoghøj, i år 2000).
For jeg husker det, at han lillebroren, holdt tale, i Hege og Jan sitt bryllup, (i Hallingdal), sommeren år 2000.
Og han som holdt den talen, (som handla en del om Christell vel, men han snakka ikke så høyt), ligna vel litt, på han som tok over leiligheten, til Christell, (i Iduns gate), syv år tidligere, (tenker jeg nå).
(Noe sånt).
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Så jeg lurer på, om han som tok over, etter Christell, (i Iduns gate), muligens kan ha vært, Morten Lund:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2010/10/jeg-sendte-en-facebook-melding-til-en.html
Jeg har tidligere skrevet om, (på bloggen), at Rema bare har nummer to-butikker.
(Da siterer jeg egentlig min tidligere klassekamerat Magne Winnem.
Som sa noe lignende, (som min butikksjef), en gang, (til en kunde, husker jeg), på Rimi Munkelia, (hvor jeg jobbet deltid, fra desember 1992 til sommeren 1994).
I England, så har kjeder som Tesco og Sainsburys, forskjellige størrelser, på butikkene.
Og størrelsene går opp, til ‘super-stores’, (altså hypermarkeder).
Hakon/Ica, (som eide Rimi), eide også Ica supermarkeder og Maxi-hypermarkeder, (mener jeg å huske).
Hvis Rimi hadde gjort, som Tesco og Sainsburys, (i England).
Så kunne de hatt Rimi-matbutikker, Rimi-supermarkeder og Rimi-hypermarkeder.
Da hadde Rema fått bank, (må man vel si), siden at de, ikke har noen supermarkeder eller hypermarkeder.
Kanskje dette med ‘nummer to-butikker’, er enklere å forstå da, tenkte jeg.
(Når jeg forklarer om det, på denne måten).
Hvem vet.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Og grunnen til, at Rema ikke kunne hatt hypermarkeder.
Det er fordi, at Rema har små grossist-lagre, (må man vel si), med kun plass, til et par tusen varelinjer, vel.
Så Rema måtte nok da, ha brukt mye tid og penger, på grossist-lagrene sine, osv.
Før de kunne ha startet, med hypermarkeder.
Og da ville kanskje prisene ha steget, på Rema.
For Rema har bare ‘østblokk-butikker’, (eller ‘nummer to-butikker’), da.
Og den enkelte kunde, bryr seg kanskje ikke så mye, om det.
(Folk som bor i Oslo, for eksempel).
Men ute på landet, så vil folk kanskje gjerne ha, en butikk, som har større sortement, enn en ‘østblokk-butikk’, da.
(Sånn at de slipper, å dra inn til byen, hver dag, for å handle, liksom.
Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 2.
Hvis jeg skal ta det, ‘med teskje’.
Så kan faktisk Coop, fortsatt ‘banke’ Rema, på denne måten.
(Og det kan også ‘Jo-Jo’, som har Kiwi, Meny og Centra, osv.).
Coop eier nå Rimi-navnet, (sånn som jeg har forstått det).
Og de kan bytte navn, på Mega-supermarkedene, til Rimi supermarkeder.
Og de kan også bytte navn, på OBS-hypermarkedene, til Rimi hypermarkeder.
Og da ville Rema sett kjedelige ut, (må man vel si).
Siden at det bare hadde små butikker.
(Noe sånt).
Eller, man kan bytte ut Rimi med Prix her.
Og så ha Prix matbutikker, Prix supermarkeder og Prix hypermarkeder.
Da ville kanskje kundene lurt på, om ikke Rema også, skulle begynne, med hypermarkeder.
(Noe sånt).
Og vi kan også forestille oss, at ‘Jo-Jo’, gjorde noe lignende.
Og hadde Kiwi matbutikker, Kiwi supermarkeder og Kiwi hypermarkeder.
(For Jo-Jo/Asko, har store grossistlagre.
Så det ville de ganske enkelt ha klart, vil jeg nok tippe på).
Vi får da Rimi/Prix hypermarkeder, Rimi/Prix supermarkeder og Rimi/Prix matbutikker.
Og Kiwi hypermarkeder, Kiwi supermarkeder og Kiwi matbutikker.
Og Rema?
De ville fortsatt bare hatt vanlige matbutikker, (for de har så små grossistlagre, sammenlignet med Coop og Jo-Jo/Asko).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.