Stikkord: 90-tallet

  • Mer om Huitfeldt

    I går, så var jeg innom Rådhusbiblioteket, (her i København).

    Og der, så fant jeg en bok, som het ‘Dansk Adels Årbog’.

    (Noe sånt).

    Og der var flere norske nevnt.

    Blant annet Cathrine Huitfeldt, som jeg var på Unge Høyre-møte sammen med, en gang, våren/sommeren, 1991.

    Dette har jeg skrevet om på bloggen, (og i Min Bok 2 vel), tidligere.

    Men jeg kan prøve å ta en oppsumering.

    Siden at jeg kom over noe ny informasjon, om Huitfeldt-damene.

    Cathrine Huitfeldt, har nemlig en storesøster, (født i 1970).

    Og det var nytt for meg, (eller hva jeg skal si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Det var jo sånn, (som jeg har skrevet om, på blogg/memoarer tidligere).

    At Magne Winnem, han dro meg med, til Høyres Hus, (i Stortingsgata, i Oslo), en gang, våren/sommeren 1991.

    Så det var ikke, fordi at jeg var politiker, at jeg var på kurs, hos Unge Høyres Landsforening, (må det vel ha vært).

    Nei, det var fordi, at Magne Winnem presenterte dette, som noe sosialt.

    Så dette var noe, som Winnem og jeg dro på, istedet for å dra på kino eller spille biljard, (for eksempel).

    (Noe sånt).

    Likevel, så fikk jeg mye ansvar, (av Jan Tore Sanner, var det vel).

    Og var med på et slags komite-møte, (med Sanner, Winnem, meg og en til), hvor vi finpusset på Unge Høyre sitt program, før skolevalgene, den høsten.

    (Noe sånt).

    Men etter dette, så spurte Magne Winnem meg flere ganger, om jeg ville være med, på fler møter, i Høyres Hus.

    Men det ville jeg ikke.

    Og det var fordi jeg nok syntes det, at det ble litt ‘svet’t, liksom.

    Og også litt useriøst, (må man vel si).

    Å drive med politikk, liksom istedet for å gå på kino eller spille biljard.

    (For å si det sånn).

    Og dette var også Magne Winnem sin ting.

    Og jeg fikk aldri noe medlemskort, (eller noe lignende), i posten, fra Unge Høyre.

    Så dette var liksom ikke noe ordentlig, (syntes jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Men siden at dette, (kurskvelden i Høyres Hus), ble presentert, som noe sosial, av Winnem.

    Så spurte jeg Winnem, (like før kurset begynte vel, og mens vi kursdeltagerne, oppholdt oss, i gangen, (eller noe sånt), utafor kurs-rommet).

    At: ‘Hvem er hun pene blondinna der?’.

    (Noe sånt).

    Og det var Cathrine Huitfeldt da, (svarte Winnem).

    Og så sa Winnem det, at faren hennes, (altså Fritz Huitfeldt), var byrådsleder og Høyre-politiker, (noe jeg visste fra før, fra media, (siden at jeg leste aviser og så på TV-nyheter, osv.)).

    Men Winnem sa også det, at søstera til Cathrine Huitfeldt, var i Arbeiderpartiet.

    Og da fikk jeg litt bakoversveis.

    Og det var vel fordi, at dette da ble en mektig familie, (Huitfeldt), siden de var i både Høyre og Arbeiderpartiet.

    Og det var kanskje også litt rart, at to søstre, ikke var i det samme partiet.

    Men den eldste søsteren, (hun som er født i 1970), er/var altså en slags rebell da, som hadde gått over til ‘fienden’, i Arbeiderpartiet.

    (Noe sånt).

    Og det er kanskje litt rart, (har jeg tenkt, etter at jeg var på Rådhusbiblioteket, i går), at det er den eldste ungen, som ble rebelsk.

    Men men.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Men jeg må innrømme det.

    At jeg har surra litt, (angående dette), i årenes løp.

    For etterhvert, som Anniken Huitfeldt, har blitt en kjent politiker.

    Så har jeg trodd det, at Winnem surra, (i 1991).

    Siden at Anniken Huitfeldt, er i Arbeiderpartiet, og også er _kusina_, til Cathrine Huitfeldt, (har jeg lest, et sted).

    Men etter at jeg leste dette, i Dansk Adels Årbog, i går.

    Så tror jeg nok, at Winnem _ikke_ surra.

    For nå så jeg jo det, at Cathrine Huitfeldt, også har en storesøster.

    Så Fritz Huitfeldt.

    Han har da både en datter, (sin eldste), og også en niese, (Anniken Huitfeldt), i Arbeiderpartiet.

    (Sånn som jeg forstår det, ihvertfall).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg har også lurt på, (i årenes løp), om hvordan Winnem kunne vite dette, (at hu ene Huitfeldt-søstera, var i Arbeiderpartiet).

    Men Winnem er jo fra Røyken.

    Og Huitfeldt er jo tradisjonelt, fra Hurum.

    (Sjøhelten Iver Huitfeldt, (som døde, i slaget om Køge Bukt), bodde jo, på Trondstad herregård/gård, på Hurumlandet).

    Og Røyken og Hurum, er jo nabokommuner.

    Så det er mulig, at Winnem kjenner noen, der hvor disse Huitfeldt-damene, har hytte, (eller lignende).

    Magne Winnem, (og meg), sin russekamerat Stein, (for eksempel), var vel fra Hurum, (hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    I årenes løp, (etter 1991).

    Så har jeg liksom ‘spisset ørene’ litt, hver gang, som har hørt, dette navnet, (Huitfeldt).

    (Siden at Magne Winnem liksom varslet, om at den ene søstera var i Arbeiderpartiet, og den andre, var i Høyre.

    Noe sånt).

    Så jeg vet det, at Cathrine Huitfeldt og dem.

    De bor/bodde ikke, i Holmenkollåsen.

    (Hvor man kanskje ville ha trodd, at noen som er nevnt, i Dansk Adels Årbog osv., ville ha bodd).

    Neida, Cathrine Huitfeldt, hu vokste opp på Oppsal, (var det vel).

    (Hvis jeg har forstått det riktig).

    Og det er på østkanten, (eller Oslo Sør, blir det vel kanskje), i Oslo.

    (Det er ihvertfall ikke, på vestkanten.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    WP_20150506_123

    WP_20150506_142

    WP_20150506_144

    WP_20150506_146

  • Under ‘Min Bok 4-tida’, så sa Pia det, en gang, (husker jeg), at han her, liksom var sjefen hennes, mens hu jobba, på Tussebo barnehage, (i Oslo), på begynnelsen, av 90-tallet. Hm

    pia sjef

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helerisiktede-henning-holstad-frp-fengslet-i-fire-uker/a/23395117/

    PS.

    Det var også sånn.

    (Hvis jeg husker det riktig).

    At Pia sin samboer Negib, (fra Etiopia), jobba, for Holstad, i firmaet Tiny budbiler.

    (Noe sånt).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer om ex. phil. (examen philosophicum)

    Jeg var på en forelesning, i ex. phil., i går.

    Og dette er visst EXPHIL03.

    En ny ex. phil.-versjon, som dukka opp, høsten 2003, vel.

    (Noe sånt).

    Så dette er altså ikke samme ex. phil., som jeg leste til, våren 1991.

    (Og begynte å lese til igjen, (mens jeg var i militæret), våren 1993).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Ex. phil. er obigatorisk, for alle som skal ta en grad, ved et norsk universitet, (sa foreleseren, som het Øivind Rabbås, vel).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Denne ex. phil., gir 10 studiepoeng, og er et tredels heltids-studium.

    Mens jeg mener å huske det, at ex. phil., vel var et 10 _vekttalls_ fag, på 90-tallet.

    Og 10 vekttall, det er det samme, som 30 studiepoeng.

    Så på 90-tallet, så var dette et heltidsstudium, (hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Denne ex. phil., begynte med Platon, på første forelesning.

    Men på 90-tallet, (jeg tok forelesninger, på militærleiren Terningmoen, i Elverum, hvor jeg avtjente min førstegangstjeneste, fra juli 1992 til juni 1993).

    Så var det vel mer om Sokrates, osv.

    (Mener jeg å huske).

    Før hu forelesningsdama, (ei eldre dame), begynte, med Platon.

    Og hu ‘Terningmoen-gamla’, hu ‘babla’, om Platon sin hulelignelse.

    Mens igår, (på UIO), så ble ikke denne Platon-teksten nevnt.

    Men istedet, så var det snakk om, en tekst, som het ‘Menon’.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Foreleseren sa det, at oss akademikere, (han mente vel det, at alle på UIO, var akademikere).

    Vi hadde en spesiell plikt, til å være etiske, (i arbeidslivet, osv.).

    Og derfor, så måtte vi lære faget ex. phil., på universitetet.

    (Selv om Norge vel er det eneste landet, som har dette ex. phil.

    Mener jeg å huske, å ha lest, i norske dagsaviser, tidligere.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Poenget med filosofi.

    Var å ta opp viktige temaer, som er relevante, for akademisk virksomhet.

    (Hvis jeg forstod det riktig.

    For foreleseren gikk ganske raskt fram.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Foreleseren sa, (da han prata om Platon), at i det gamle Hellas, (som bestod av bystater, og som strakte seg, fra Tyrkia til Sicilia, var det vel), så var det to store allianser, nemlig Athen og Sparta.

    Vi fikk ikke lære noe om Sparta.

    Men fra Athen, så har vi, (i Vesten), arvet ting som: Demokrati, litteratur, arkitektur, filosofi og vitenskap.

    (Noe sånt).

    Det fantes også mange skrifter, etter Platon.

    Og disse tekstene, har Vesten hele tiden hatt kjennskap til.

    Så Vesten har helt siden Platon sin tid, (det var vel cirka 400 år før kristus), vært influert, av Platon.

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Og på denne ex. phil.-versjonen, så kan man velge, om man vil drive med selvstudium, (og ta en vanlig eksamen), eller drive med seminar, (og levere en gruppe-eksamensoppgave, var det vel).

    Men for å få lov til, å velge seminar.

    Så må man først klare, en ‘muliple choice’-prøve, på cirka 18-20 spørsmål, (var det vel).

    Og forrige gang, så var det en, som bare hadde fått fem riktige, på den prøven.

    Så han hadde ikke tippet engang, (sa foreleseren).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra Norge

    Studieåret 1991/92.

    Så var det jo sånn, at jeg bodde, (på Ellingsrudåsen), og studerte, (på Helsfyr), i Oslo kommune.

    Men jeg jobba, på OBS! Triaden, i Lørenskog kommune.

    Men det gikk an å få kjøpt månedskort, (husker jeg), som kosta cirka 600-700 kroner vel, og som gjaldt i både Oslo og Lørenskog, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Og i ‘våre dager’.

    Så er det også mulig å kjøpe reisekort, som gjelder, i Oslo og nabokommunene, (for å si det sånn).

    Nå heter det 30 dagers kort, (og ikke månedskort).

    Og disse kortene, skal man ikke ha bilde av seg selv på lenger, (av en eller annen grunn).

    Så disse nye kortene, må kanskje sies, å være upersonlige?

    Hvem vet.

    Da jeg skulle på jobb, i Lørenskog, etter å ha vært på forelesninger, (eller sittet i datasalen), på NHI.

    Så bare viste jeg busskortet mitt, til buss-sjåføren, (da jeg gikk på bussen), husker jeg.

    Men det holder visst ikke lenger, (i våre dager), sånn som jeg har forstått det.

    Man skal visst nå legge reisekortet, oppå en slags ‘elektronisk sone’, i bussen.

    (Noe sånt).

    Så det holder visst ikke, å bare vise fram reisekortet lenger, da.

    (Av en eller annen grunn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Ofte, så er det negre, som er buss-sjåfører, mellom Oslo og Bærum.

    (Har jeg inntrykk av).

    Og de neger-bussjåførene.

    De er ofte dårlig på kundeservice, (er mitt inntrykk).

    Og hva skal man si når man går på bussen?

    ‘Jeg skal til Ikea Slependen, og har 30 dagers kort’?

    Eller skal man ikke si noen ting, og bare prøve å få kortet sitt, til å få grønt lys, i den elektroniske sonen?

    Hva vet jeg.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    ‘Lese av kortet’, er det visst man skal gjøre, (når man går på bussen), i ‘våre dager’:

    lese av kortet

    https://ruter.no/billetter/oslo_og_akershus/30-dagersbillett/

    PS 4.

    Det er kanskje litt rart.

    At man skal lese av billetten, på et bord, som står, like ved sjåføren.

    Det blir litt intimt nesten, (kan man vel si).

    Kanskje kortleseren, (som man skal prøve å få, til å lyse grønt), burde vært plassert, litt lenger unna sjåføren?

    Hvem vet.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra Norge

    I går, (søndag), kveld, så så jeg litt på nettsidene, til UIO.

    Jeg var jo der, (på deres Knutepunkt-avdeling), i november.

    Og fikk beskjed om det, (av en ung gutt der, må man vel kalle han), at den 16. januar, så måtte jeg sitte foran PC-en, og melde meg opp til ex-phil-eksamen, osv.

    (Noe sånt).

    Men da jeg så på nettsidene, til UIO, på søndag.

    Så fikk jeg litt bakoversveis, (må jeg innrømme).

    For da var det en frist, som ikke UIO hadde opplyst meg om.

    Og den gikk ut på fredag, (i forrige uke), eller noe i den duren.

    Og det er hvis man skal ta realfag, (som data/informatikk er).

    Og det må jeg nesten.

    For i ‘gamle dager’, (på den tida, som jeg tok ex-phil, første gang), på begynnelsen av 90-tallet.

    Da var ex-phil-faget, (som da ble kalt ‘forberedende’ vel), på 10 vekttall.

    Og det var 20 vekttall, i et studieår.

    Så å ta forberedende, et semester, da var man heltidsstudent.

    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Men i ‘våre dager’, så har noen, (Norge), surra, (vil jeg si).

    Ex-phil-faget, er nå 10 _studiepoeng_.

    Og det er 60 studiepoeng, i et studieår.

    Så ex-phil, har, (siden 1991, da jeg meldte meg opp til ex-phil-eksamen, for første gang), blitt redusert, (når det gjelder studiepoeng), til en tredel, av det det var, for 20-30 år siden.

    (Hvis jeg har forstått det riktig).

    Men pensumet er det samme, (som i 1991), hvis jeg har forstått det riktig.

    Så for å bli heltidsstudent, i år.

    Så må jeg også ta et par andre fag.

    Og jeg har jo studert informasjonsbehandling, (ved NHI), IT, (ved HiO IU), og Computing, (ved University of Sunderland), tidligere.

    Så da er jo litt naturlig, for meg, å ta noen informatikk-fag, (ved UIO), siden jeg også må ha fler fag, (enn ex-phil), for å bli heltidsstudent.

    Men UIO har visst ikke fått med seg det, at jeg i tillegg til generell studiekompetanse.

    Også har realfag-kompetanse.

    (Jeg behøvde for eksempel ikke å ta noen forkurs, for å begynne å studere, ved NHI, høsten 1989.

    Siden at jeg hadde gått datalinja, på handel og kontor.

    Og hadde matte valgfag, det tredje året der.

    Og heller ikke ved HiO IU, så måtte jeg ha noen forkurs.

    Og jeg ble godtatt, som tredjeårsstudent, ved University of Sunderland, Faculty of Applied Sciences, på en Bachelor Computing-linje, høsten 2004.

    Så jeg har realfag-kompetanse i massevis, mener jeg.

    Men dette har visst ikke UIO fått med seg da).

    Så det er ikke sikkert, at jeg får lov til, å studere realfag, (ved siden av ex-phil), dette semesteret.

    Jeg må tilbake dit i morgen, og snakke mer med de.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Her er mer om dette:

    aktiv studierett realfag

    http://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/

    PS 2.

    Da jeg var på UIO, (Knutepunktet), i går, (mandag).

    Så prata jeg med ei brunette, i 20-åra.

    Hu sa det, at for å få realfag-kompetansen registrert.

    Så måtte jeg laste opp dokumentasjon, på Søknadsweb.

    Og Søknadsweb var stengt, sa hu.

    Så ‘Søknadsweb’, ‘Studentweb’ og ‘Knutepunktet’.

    Det blir veldig ‘degenerert’, til slutt, synes jeg.

    Dette med Søknadsweb, Studentweb og Knutepunktet.

    Det hadde man ikke, på den tida, som jeg ble immatrikulert, ved UIO, våren 1991.

    Og hva har blitt borte, på veien?

    Jo, jeg leverte jo mitt vitnemål, fra datalinja handel og kontor, (til UIO), i 1991.

    (For å bli immatrikulert der).

    Og det har visst blitt borte, på veien.

    For fra det vitnemålet, så burde det være mulig å se, (mener jeg), at jeg har aktiv studierett realfag.

    (Noe sånt).

    Så her er det noe ‘surrings’, vil jeg si.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Nå kommer vel Glenn Hesler, til å ringe John Carew, og spørre han, om han blir med, (en gjeng gærninger), å spille futsal. (På samme måte, som Glenn Hesler maste på meg, om å bli med, på paintball, rett etter at jeg var ferdig, med et års førstegangstjeneste, som geværmann, i den stående Nato-styrken Geværkompaniet, i Oppland-regiment, (hvor jeg blant annet klarte 8-9 ferdighetsmerker, (hvorav de fleste hadde noe med skyting å gjøre), jeg hadde skutt mye, med et laser-sikte-system, som het Miles, og jeg hadde blitt valgt ut, til å være med, i garnisjonsmesterskapet, i skyting, på Terningmoen, høsten 1992. Og etter et år, med dette slitet, hva skjedde så? Jo, jeg fikk masse syting, fordi at jeg ikke hadde noe lyst, til å bli med masse ‘Romerike-gærninger’, (som jeg ikke kjente så bra), å krige, med malingkuler, inne i en mørk skau vel, (uten at jeg hadde paintball-utstyr, eller syntes det, at dette virka noe særlig artig. Men men)))

    bedriftsfotball

    http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/tour-de-ski-carew-lettere-aa-vaere-gla-gutt-og-litt-mindre-fokusert-i-fotball/a/23369992/

    PS.

    Her er mer om dette:

    futsal wiki

    http://no.wikipedia.org/wiki/Futsal

    PS 2.

    Jeg har jo skrevet om, på bloggen tidligere, at mine yngre søstre, (må man vel kalle dem), Christell og Pia, var respektløse ovenfor meg, når det gjaldt min førstegangstjeneste, (og/eller verneplikt).

    Så dette har Glenn Hesler til felles, med mine søstre, da.

    Og min yngre halvbror Axel, var også respektløs ovenfor meg, når det gjaldt min førstegangstjeneste, (husker jeg).

    (For Axel ville alltid be meg, om å skifte tema.

    Hvis jeg begynte å prate, om militæret).

    Og det samme med min tremenning Øystein Andersen, (som var adoptert, fra Sør-Korea, av min fars kusine Reidun).

    Han mente det, (husker jeg), før jeg dro for å avtjene min førstegangstjeneste.

    At jeg ikke kom til å klare det, å fullføre førstegangstjenesten, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Men det, at Glenn Hesler, ikke forstod, (må man vel si), min førstegangstjeneste.

    Kan vel kanskje ha vært på grunn av det, at Glenn Hesler, er en slags krøpling.

    (Etter en moped-ulykke, på midten/slutten, av 80-tallet, vel).

    Så Glenn Hesler er fritatt, fra verneplikten, (på grunn av denne fotskaden, da).

    (Sånn som jeg har forstått det, ihvertfall).

    Så Glenn Hesler mangler kanskje interesse og/eller innsikt, angående hvordan min førstegangstjeneste var, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.