Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • Når det gjelder Scandinavian Star, så feira jeg faktisk jul, hos telegrafisten der, Solveig Rasmussen, (i Eddaveien, i Oslo), jula 1988. For hu var en venninne, av min fars samboer Haldis Humblen

    https://tv.nrk.no/serie/scandinavian-star/sesong/1/episode/1/avspiller

    PS.

    To-tre år seinere, så var jeg igjen med min far, til Solveig, (av en eller annen grunn).

    (Dette kan ha vært i forbindelse med at min far hjalp meg å flytte.

    Han hjalp meg vel da jeg flytta fra Abildsø, sommeren 1990.

    Og da jeg flytta til Furuset, høsten 1990.

    Noe sånt.

    Siden at jeg ikke hadde lappen og bil, på den tida.

    For å si det sånn.

    Og min far er tidligere raggar og også tidligere fabrikkdirektør, osv.

    Så når han drar til Oslo, så er det som regel ikke bare på grunn av et ærend.

    Men han pleier å dra innom mange forskjellige steder, på hver Oslo-tur, da.

    For å si det sånn).

    Og da snakka min far, en del, med Solveig, (om forskjellige ting), husker jeg.

    Men det var ikke sånn at de snakka, absolutt hele tida.

    Det var noen gangen litt pauser, i snakkinga deres.

    (For å si det sånn).

    Og da rakk jeg, (i en sånn pause), å spørre Solveig, om han kapteinen, på Scandinavian Star-ulykken, (nemlig Hugo Larsen).

    (Som det var mye om, i avisene, på den tida.

    Etter Scandinavian Star-ulykken).

    Og Solveig gikk da god for Hugo Larsen, (som hu så opp til, virka det som).

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det var også sånn, at min yngre søster Pia.

    Hu dro meg med, på bryllupet, til Haldis sin yngste sønn Jan, (som er cirka åtte år eldre enn meg), i Hallingdal, sommeren 2000.

    Og opp dit, så satt Pia på, (i min Sierra-bruktbil), og hennes unge mulatt-sønn Daniel.

    Men på veien ned igjen, til Oslo, (fra Liatoppen Fjellstue, (i Ål), var det vel).

    Så satt også Solveig på, (husker jeg).

    (Pia maste om hu kunne få sitte på).

    Og hu var nesten som et mareritt, å ha i bilen, (husker jeg).

    Hu mobba meg litt, når jeg sa at jeg ikke var så vant til å finne fram på Vestkanten.

    (Noe jeg egentlig var.

    For jeg hadde jo jobba, som sjåfør, for Chinatown Expressen, noen måneder, (fra januar til april vel), i 1996.

    Men jeg var kanskje litt sliten, da.

    Og dette var jo nesten femten år seinere).

    Og Solveig var ikke fornøyd med, at hu hadde fått skyss, cirka 30 mil, (eller hva det kan ha vært), fra Hallingdal.

    Neida, hu bestilte også plenklipp, av meg/oss.

    Og jeg var en rimelig travel butikksjef på den tida, (og jeg var også #quiz-show-op osv., på fritida).

    Så jeg svarte, at Daniel, (som da var cirka fem år), kanskje kunne klippe plenen der, om noen år.

    (Jeg tenkte det var mer for ungdommer/tenåringer.

    Enn for travle Rimi(ICA/Ahold)-butikksjef, som meg.

    For å si det sånn.

    Min tidligere klassekamerat Ole Tonny Bergum klipte jo plenen, for gamlinger.

    Og sånn er det vel overalt, at ungdommer gjerne klipper plenen, for gamlinger osv., hvis de får noen hundrelapper.

    Skulle man vel tro.

    Og Solveig var også som en ‘bonus-mor’, for Haldis sin datter Christell.

    Og Christell var samboer, (seinere gift), med en svensk anleggsgartner, (heter det vel), Mattias Lindblom.

    Og det er også mange andre firma, som jobber med, å klippe plener.

    Blant annet så var det en kollega av meg, på OBS Triaden, (en som minna litt om min fetter Ove, og som var sønn av en Nille-gründer), som fortalte, at han hadde jobba med, å klippe plenen, for Rimi-Hagen, (som ansatt i et gartner-firma), og at Rimi-Hagen da hadde kommet ut, av huset sitt, (i Holmenkollen), og gitt han noen hundrelapper/femhundrelapper, i driks.

    Noe sånt.

    Så her spilte Solveig dum, (må man vel si).

    Solveig hadde jo bodd i Eddaveien, (som gammel jomfru, eller hva man skal si), ihvertfall siden 70/80-tallet.

    (Det kan godt ha vært sånn, at hu hadde bodd der, fra 50/60-tallet, (for alt hva jeg veit).

    Noe sånt).

    Så hvordan hadde hu tidligere gjort dette med plenen.

    Var det min far, (som noen ganger visst overnattet hos henne), som klipte plenen der.

    Eller var det Christell sin far, (som var havnesjef i Ålesund, på den tida), Oddbjørn Humblen, (som også noen ganger var på besøk der, husker jeg fra en gang vi skulle hente eller levere Christell der, en del år tidligere), som klipte plenen.

    Hm).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Da Solveig ba meg om, å klippe plenen hennes, (etter å ha kjørt henne ned, fra Hallingdal).

    Så tenkte jeg på det, at min far, minst en gang, (på 80-tallet), hadde overnatta, hos Solveig, (som var gammel, pløsete og fæl, (må man vel si)), av uklare/vage/obskure grunner.

    Og min lillesøster Pia, hadde sagt, at min fars samboer Haldis sin eldste sønn Viggo, (den kjente bodybuilderen Viggo Snoghøj aka. Viggo Snowhill), hadde vært gigolo, i USA.

    Så jeg lurte egentlig på, om min far, hadde vært gigolo liksom, for Solveig, (som var enslig, og som muligens hadde hatt et slags forhold med Haldis sin eks Oddbjørn Humblen, før det igjen).

    Og jeg mistenkte, at Solveig kanskje egentlig ønsket, noe slags ‘gigolo-greier’.

    (Noe sånt).

    Og det var ikke jeg interessert i, (for å si det sånn).

    Så derfor takket jeg nei til dette, da.

    (For å si det sånn).

    Og det er vel sånn, at ungdommer, (og firmaer), henger opp lapper, (her og der), om at de tar på seg gressklipping-oppdrag, osv.

    Så det at Solveig ikke klarte å ordne dette, uten å bry folk, som hadde nok å gjøre fra før.

    Det kjøpte jeg ikke helt.

    (Må jeg innrømme).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Fra det ‘Solveig-besøket’, i 1990, (var det vel).

    Så husker jeg, at Solveig klagde på, at de utenlandske drosjesjåførene, kjørte fæle omveier, når hu skulle hjem, fra Holger Danske og Scandinavian Star.

    Så det er mulig, at Solveig var forfulgt, av mafian, eller noe sånt.

    (Siden at drosjesjåførene snøyt henne).

    Men jeg snakka ikke med Solveig, hvert skuddår, engang.

    Jeg snakka bare med henne, en gang hvert tiår, liksom.

    (Det var vel i 1990, og så i år 2000.

    Noe sånt).

    Så hva som skjedde rundt Solveig, (og om hu hadde en halv ungdomskole liksom, som kunne klippe plenen for henne, eller ikke).

    Det veit ikke jeg.

    (Må jeg innrømme).

    Dette var noe med min fars nye familie.

    Og som jeg egentlig ikke har noe med, (må man vel si).

    Men det er litt kaos.

    Siden at min far flytta fra meg, (som han hadde foreldreretten for), i 1980, (da jeg var ni år gammel).

    Og når han da fikk seg en ny kone/familie.

    Så skulle han vel ha skilt ut meg.

    (For å si det sånn).

    Sånn at jeg fikk arven min.

    (Skulle man vel tro).

    Istedet for å ha dette kompliserte ‘dritt-greiene’, hvor min far egentlig har to familier.

    (Meg på den ene siden.

    Og Haldis og de, i en ny familie).

    Det er derfor jeg har omsorgssvikt-sak, mot min far.

    For å prøve å rydde opp i dette kaoset.

    Men myndighetene er ikke ‘hjemme’/gode, og vender det døve øret til, (og det som verre er), må jeg si.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Enda mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Enda mer om dette:

  • Siden at mine svenske forfedre, visst heter Hagman, til etternavn/slektsnavn, (som jeg har funnet ut, i den forrige bloggposten), så er jeg muligens i slekt med J. R., (fra såpeoperaen Dallas). Hm

    https://en.wikipedia.org/wiki/Hagman

    PS.

    Dette kan muligens Line Nilsen, (min klassekamerat fra Svelvik ungdomsskole og Sande videregående), ha visst om.

    For mens jeg gikk i fjerde/femte-klasse, (eller noe sånt), på begynnelsen av 80-tallet.

    Så dro min far meg med, på Sjøen For Alle-utstillinga, (eller hva den messa het på den tida), på Sjølyst.

    Og en kamerat av han fra Svelvik, pluss hans lyshårede datter, var med.

    (Min far kjørte på den tida rundt i noen amerikanske ‘stasjonsvogn-flak’, (en Ford Lincoln Continental blant annet).

    Som han kjøpte inn nye.

    Og så solgte han de, etter et år eller to, (eller onkel Håkon kræsja den siste av de, på Mosseveien, mens de jobba med å bygge huset til onkel Runar, i Son)).

    Og det kan muligens ha vært Line Nilsen, (som jeg havna i samme klasse som, på ungdomsskolen), har jeg tenkt seinere.

    Og hu begynte å ‘bable’ om Dallas, da vi nærma oss Svelvik/Mariåsen, (eller hvor det var vi kjørte de).

    (Og det var vel omtrent det eneste hu sa, på hele turen.

    Sånn som jeg husker det).

    Så de kan kanskje også være etterkommer etter Hagman, (det var jo to skomaker-brødre, som emigrerte fra Eda til Svelvik), tenker jeg nå.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Som jeg har skrevet om, på blogg/i memoarer tidligere.

    Så var det sånn, at min mor Karen, min stefar Arne Thomassen min lillesøster Pia og jeg.

    Vi bodde i Storgata, (nå Halsegata), på Østre Halsen, fra våren/sommeren 1974 til sommeren 1975.

    (Noe sånt).

    Og mens vi bodde der, så var vi, på minst en helgetur, til min mors foreldre Ingeborg og Johannes, på Sætre.

    (Og jeg bodde også, hos Ingeborg og Johannes, (Pia var hos vår fars foreldre), i en ukes tid, rundt et år tidligere.

    Da min mor og Arne Thomassen var på charterferie, til Mallorca.

    Og Ingeborg satt meg til å leke/vente, i andre etasje, like ved en bratt trapp, (ned til første etasje).

    Husker jeg).

    Dette var om våren/sommeren.

    Og Pia og jeg, lekte utafor huset, (Ingeborg og Johannes bodde på et byggefelt), i Sætre.

    Og vi lekte, med en slags nabogutt.

    (Det var nesten som at vi lekte, i en slags sandkasse.

    Men det var kanskje et nytt byggefelt.

    Så det var noen bare jord-flekker her og der, (som vi lekte i/ved), da.

    Noe sånt).

    Bestemor Ingeborg gjorde seinere et poeng av, (nå og da), at Pia og jeg hadde tatt en slags ‘lur revansj’, ovenfor gutten, som gjorde et eller annet kødd, da.

    (Noe sånt).

    Og jeg lurer nå på, om den gutten, (som Pia og jeg såvidt ble kjent med, i 1974 deromkring), kan ha vært Stein.

    Hm.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Berger IL, (hvor jeg spilte på knøttelag, lilleputtlag, småguttlag og guttelag fra 1980 til 1986), fyller visst 125 år. Ikke dårlig

    https://www.facebook.com/BergerIl/photos/a.668144803230715/3037322346312937/?type=3&theater

    PS.

    Her er mer om dette:

    https://bergeril.wordpress.com/om-berger-il/historie/

    PS 2.

    Jeg har også vært med på et onsdagsløp, på langrenn, i regi av Berger IL.

    Dette var før jeg begynte å spille fotball, (etter ønske fra min mor), våren 1980.

    Og det var etter at jeg flytta tilbake til Berger, (og min fars slekt), høsten 1979.

    Og jeg hadde noen ski som var litt tråe.

    Dette var noen slags smørefrie glassfiberski, (en slags ‘avskjedsgave’ fra min stefar, som han var innom med, på Sand/Berger, like etter at jeg flytta til min far og de), så jeg kom på sisteplass, (i min aldersgruppe), vel.

    For de siste årene, som jeg bodde, i Larvik, (hos min mor).

    Så gikk det mest i fotball, (det vil si løkke-fotball, med ‘Rønningen-kamerater’).

    Jeg var vel bare på en skitur, mens jeg bodde hos min mor, (og stefar), i Jegersborggate, (hvor jeg bodde fra våren 1978 til høsten 1979), i Larvik.

    (Min mor dro meg med, og vi møtte lillesøstera til Anette Bøe, (eller en annen Larvik-jente på hennes alder), i en lysløype, i Bøkeskogen).

    Og jeg jobbet også, et par somre, (på midten av 80-tallet), for Berger IL, (som noe slags dugnad-jobbing), for deres drive-in-bingo, som ble arrangert, på/utafor forsamlingslokalet Snippen, (etter forespørsel fra fotballtrener Tov-Egil Skjelsbek).

    (Snippen ligger like ved mitt ‘gromgutt-sted’ Roksvollshøgda, på Sand.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Foreldrene til Erik Thorhallsson, (min fars tidligere arbeider), har visst drevet butikk på Berger. Det visste jeg ikke

    PS.

    Da jeg bodde på Berger, (fra 1979 til 1989).

    Så var det to butikker der.

    Det var Oddmund Larsen sin kolonial, (seinere Prima/Micro 1000), på Sand.

    Og så var det Samvirkelaget, (som lå like ved Fossekleiva fabrikk/Samhold, i veien ned mot Bergerbukta/Bergerbanen).

    Og noen sa vel, at det også hadde vært, en butikk, like ved Berger-kafeen, (på toppen av en bakke der).

    Og det kan muligens ha vært butikken, til Erik Thorhallsson sine foreldre, da.

    (Hva vet jeg).

    Det kan muligens ha vært snakk om, det bygget, hvor min fars stesønn Viggo Snoghøj, (var det vel muligens), startet treningsstudio, (på begynnelsen av 80-tallet).

    (Jeg lurer på om faktisk het noe med SATS.

    Ihvertfall så stod det SATS på vannflaskene deres, (eller noe lignende).

    Mener jeg å huske).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Øverst til høyre.

    Så kan man se, at Erik Thorhallsson var med, i kulestøt-konkurranser.

    (Som han vant).

    Og på den tida, (begynnelsen av 80-tallet), så hadde jeg skoleavis, i valgfag, på Berger skole.

    Og noen skrøyt av Erik Thorhallsson og Harald Sand, (heter han vel), i skolegården.

    For de hadde kommet på tiende plass, (eller noe sånt), i Donald Duck-lekene.

    (Ble det sagt).

    Men når jeg ser at Erik Thorhallsson pleide å vinne.

    Så var det kanskje noe sarkastisk.

    (At de var skuffet, over at disse ikke gjorde det bedre, (for Berger).

    Og at de var ironiske, (de som prata om dette i skolegården), da.

    Noe sånt).

    For jeg skrev da om dette, (prestasjonene til Erik Thorhallsson og Harald Sand), i Skoleavisa, (husker jeg).

    Og det kan ha vært sånn, at disse da ble sure.

    Fordi at de pleide å gjøre det bedre, (og da ble det ikke skrevet om).

    (Tenker jeg nå).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Jeg var nok ikke så flink, som journalist, da jeg var ti år.

    For da hadde jeg kanskje funnet ut, at storesøsteren, (Alfhildur), til Erik Thorhallsson, også dreiv med kulestøt.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    PS 5.

    Det kan også være, at Erik Thorhallsson sine foreldre sin butikk, lå i Dødssvingen, (som min far sa).

    (Like ved Bjerkøya).

    For der var det en branntomt, som var synlig lenge, (på 70/80-tallet), mener jeg å huske.

    Og det kan stemme med, at Erik Thorhallsson sin far, visst hadde problemer, med brann, (i forbindelse med et lager, eller noe lignende).


    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.


    Her er mer om dette:

    PS 7.

    Det kan virke som, (i PS-et ovenfor), at faren til Erik Thorhallsson ble kelner, i Oslo, etter at hans butikk, (på Berger), ble lagt ned.

    (Og han flytta fra kona, vel.

    Noe sånt).

    Og det kan stemme med.

    At jeg traff Erik Thorhallsson og faren, en gang, på Eldorado kino.

    Dette var det første året jeg var student i Oslo, (studieåret 1989/90).

    Og jeg skulle se filmen: ‘Erik the Viking’, (husker jeg).

    Og faren til Erik Thorhallsson, sa ikke noe.


    Men Erik Thorhallsson forklarte at det var faren, vel.

    (Noe sånt).


    Så Erik Thorhallsson hadde muligens slutta å jobbe, for min far.

    Og istedet flytta inn, hos sin egen far, i Oslo.

    Og Erik Thorhallsson ble etterhvert direktør, i Bladcentralen, (og flere andre firma).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Mer om Erik Thorhallsson:

    https://bok365.no/artikkel/tap-tap-og-atter-tap/

  • Mer fra 80-tallet

    Det var forresten sånn, (husker jeg).

    At da jeg var på språkreise, til Brighton, sommeren 1985.

    Så venta vi norske tenåringene, ved en fotballbane, (hvor noen finske ungdommer blant annet drev med friidrett), på å møte våre engelske vertsfamilier.

    Og ved den fotballbanen, så var det en kiosk, (husker jeg).

    Og da kjøpte jeg noe der, (husker jeg).

    Og jeg betalte med Shilling-mynter, (husker jeg).

    For min far hadde vært på ferie i England, (da onkel Håkon kjøre inn i en bil).

    Og så hadde min far hatt med seg, en del mynter, tilbake fra England-ferien.

    Og disse myntene hadde jeg med meg, til Brighton, sommeren 1985, (husker jeg).

    (I tillegg til en del reisesjekker).

    Og Shilling-mynter gikk visst ut av produksjon, (det var jo ikke som med kroner og ører, så man ble jo ør i huet, av å prøve å huske, hva disse myntene var verdt, (i Pence), når man skulle kjøpe noe).

    I 1971.

    Så da onkel Håkon kræsja i England.

    Det må ha vært før 1971, (for å si det sånn).

    (Selv om man vel også kunne risikere, å vinne sånne Shilling-mynter, i spillehaller, i England, på midten av 80-tallet, (sånn som jeg husker det).

    Men blant min fars engelske mynter, (som han oppbevarte i et sortmalt treskrin, (uten lokk), som han hadde laget selv vel).

    Så var det så mange Shilling-mynter, (og muligens halv-Shilling-mynter).

    At man nok må si, at de stammet, fra en ferie, en gang på 60-tallet, (før britene slutta med Shilling-myntenheten, i 1971).

    Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Min filletante Tone, (som var femten og et halvt, sommeren 1970).

    Hu var nok med, min far og de, til England.

    (Hvis jeg skulle tippe).

    Det kan kanskje være derfor, at min kusine Lene, (Håkon og Tone sin datter), er døv.

    Hu ble født på nyåret i 1971, vel.

    Så da var denne ferien i 1970, muligens.

    (Noe sånt).

    Kanskje noen uker før jeg ble født, (25. juli 1970).

    (Noe sånt).

    Min yngre søster Pia har sagt, at Lene ble døv, fordi at onkel Håkon satt henne foran stereoanlegget, som barn.

    Men Håkon kjørte inn i en bil, på den nevnte England-ferien, (til min far og de).

    (Han hadde visst tråkka på gassen istedet for bremsen, (ble det sagt, på Roksvollshøgda).

    Han ble kanskje surrete av å kjøre på venstre side av veien.

    Noe sånt).

    Og hvis det smalt fælt, og Tone satt foran, (X antall måneder på vei).

    Så kan kanskje den smellen ha gjort Lene, (som da var inni magen til Tone), døv.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Jeg vet ikke om min far, hadde sin egen bil, med på England-ferien.

    Eller om han satt bak i bilen til Håkon.

    (Eller om det var min fars bil, og Håkon kjørte.

    For ofte så pleide Håkon å kjøre min fars bil, (sa min far engang på Roksvollshøgda).

    Og hvis politiet kom etter de, (av en eller annen grunn), så pleide de å bytte plass, mens de kjørte, (sa min far).

    Noe sånt).

    Det er mulig at min far og de, skulle hente min mor, i Surrey, hvor hu var au-pair, på den tida.

    Hvis min mor var hjemme i jula, (i 1969).

    Så kan jeg ha blitt unnfanget da.

    Og så ble jeg født to måneder for tidlig.

    Og det kan ha vært på grunn av, at min mor ikke tålte å sitte på, da Håkon kræsja.

    Selv om jeg vel da ville ha blitt født i England.

    (For å si det sånn).

    Og det ble jeg jo ikke.

    Jeg ble jo født i Drammen.

    Hm.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Britene slutta med Shilling-myntenheten i 1971, (de fikk da en verdi på fem New Pence (‘p’), og de skulle byttes ut av butikkene, når noen betalte med de):

    https://en.wikipedia.org/wiki/Decimal_Day

    PS 4.

    Det står i Wikipedia-artikkelen ovenfor.

    At et pund var verdt 20 shilling.

    Så de myntene jeg hadde.

    Det var antagelig 2 shilling-mynter, (som hadde samme form som nye 10 pence-mynter).

    Og shilling-mynter, (som hadde samme form som nye 5 pence-mynter).

    (Noe sånt).

    Eller de 10 pence-myntene som var på den tida.

    De var noen slags ‘kumlokk’, (må man vel si).

    Så antagelig så hadde jeg, en del shilling-mynter, (som var verdt 5 pence hver, (eller cirka 50 øre)).

    Og så kjøpte jeg kanskje en brus, (eller noe sånt), for de myntene, da.

    (Etter å ha spurt noen kiosk-folk, om det gikk an å bruke, min fars gamle shilling-mynter.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Her er mer om dette:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Shilling#/media/File:BritishShilling.jpeg

    PS 6.

    Det svarte skrinet og de britiske myntene.

    De kan også ha vært min mor sine ting, forresten.

    For hu rømte jo fra min far, (våren 1973, var det vel), uten å få med seg så mye ting, (for min mor ville vel ikke vekke min far, som lå og sov, (så hu fikk vel bare med seg Pia og meg, for det meste)).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Det var også sånn.

    At en gang mens jeg bodde, i Jegersborggate, (i Larvik).

    (Hvor jeg bodde fra våren 1978 til høsten 1979).

    Så gikk jeg i banken.

    (Det var vel antagelig DNC, like ved Larvik torg).

    Og da ville jeg veksle, en 100 Franc-mynt, (var det vel), som jeg hadde.

    Og da trodde jeg, at den mynten, var verdt cirka 100 kroner.

    (For franske franc var vel verdt en drøy krone, på den tida.

    Noe sånt).

    Men, nei.

    Den mynten fikk jeg ikke noe for.

    For Frankrike hadde devaluert.

    Og de vekslet ikke mynter.

    (Noe sånt).

    Og den Franc-mynten, må jeg vel ha funnet, hos min far, (en gang jeg var aleine i min fars leilighet, når jeg var der, på ferie, (for eksempel sommeren 1979)).

    Så min far var muligens i Frankrike, (han og onkel Runar tok engang fly til Nice), før Frankrike devaluerte.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    https://en.wikipedia.org/wiki/French_franc

    PS 9.

    I 1960, så fylte min far seksten år.

    (Og onkel Runar fylte ni år).

    Så det var nok seinere på 60/70-tallet, at min far og onkel Runar, var i Nice/Frankrike.

    Men det kan ha vært sånn, at franskmenna, fortsatte å bruke de gamle myntene, samtidig med de nye.

    Og at de forstod, (blant annet ved å se på formen/størrelse på mynten), at hundre gamle franc, kun var verdt en ny franc.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Det kan ha vært en sånn mynt, som jeg hadde:

    https://coinquest.com/cgi-bin/cq/coins.pl?coin=12196

  • Etter andre verdenskrig, så jaktet jødene på nazistene, (i Argentina osv.), for å få de fengslet, i Europa. Men denne IS-kvinnen, vil visst ikke FRP fengsle

    PS.

    Etter andre verdenskrig, så var det vel sånn, at de som var gode nordmenn, (såkalte jøssinger), passet på nazistene.

    (Faren til Richard og Lisbeth er tyskerunge.

    Sa min far på 80-tallet.

    For eksempel).

    Men vi kan kanskje ikke kalle oss gode nordmenn lenger.

    Da blir kanskje europeerne (les: Tyskerne) sure på oss.

    (Noe sånt).

    Så vi klarer kanskje ikke å passe på ‘våre’ jihadister, på den samme måten, som vi passet på, våre nazister, etter andre verdenskrig.

    (For å si det sånn).

    For det leste jeg på Wikipedia, at det er vanskelig å tømme den leiren, som IS-kvinnen var i.

    For de vestlige landene, er redde, for de radikaliserte islamistene.

    Men var vi ikke redde, for nazistene også, etter andre verdenskrig.

    Men den redselen overvant vi, og vi bygget opp landet, etter andre verdenskrig, og nazistene ble dømt i landsviker-oppgjøret, osv.

    Da nazistene, (fra Tyskland), rømte til Argentina, osv.

    Så kunne ikke jødene/sionistene få de tilbake raskt nok, for å straffe de.

    Så mener FRP at vi ikke klarer å passe på jihadister, her i landet?

    Mener de at norske fengsler er for ‘luksus-aktige’, for jihadister?

    Når Vesten har klart å passe på nazistene, (for noen tiår siden), så må vi vel også klare å passe på noen jihadister, (i våre dager).

    (Skulle man vel tro).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    PS 3.

    Hu Nina, (fra Åmot), het visst Gundersen, da hu var sammen med Jan:

    PS 4.

    Hu Nina Djærff, er visst født, rundt 1970, (som meg), men hu Nina fra Åmot, som jeg husker, var født rundt 1965, (eller noe lignende), så det er mulig at Jan har vært sammen med to Nina-er fra Åmot:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/qL6qL/det-virker-som-om-kjoennene-er-i-en-konstant-krig

    PS 5.

    Det med ‘Tootsie’ på Snorre kino, (i Drammen), må ha vært våren 1983.

    Da Christell, Pia, Nina og jeg, var framme i Drammen.

    (Nina fra Åmot kjørte).

    Så dro jeg heller på ACB, og spilte på spilleautomater, (et eller annet skytespill vel).

    For jeg syntes, at det var, så lite karslig, å se på en film, om en transvestitt, (for meg som ikke hadde hår på tissen engang), sammen med tre jenter/damer.

    (For å si det sånn).

    Og disse damene/jentene, hadde også prata om, (i bilen), om hvor kjekk min klassekamerat Ole Christian Skjelsbek, (som vi kjørte forbi, mens han stod og venta på bussen i retning Svelvik/Drammen), var.

    Så det kino-turen var noe slags ‘kvinnfolk-greier’, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    PS 7.

    Mer om ACB, (hvor det jobba noen skumle pakistanere, (eller om det var albanere)):

    PS 8.

    De skumlingene, som drev ACB, var visst indere: