Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • Min fars stesønn Jan sin amerikanske kompanjong, het visst Kerry Winsor. (Fra Oslo Adressebok 1986/87)

    https://www.nb.no/items/4578e0e7f70ff4ae6605bf115124c9d4?page=1401&searchText=»jan%20chr.%20snoghøj»

    PS.

    Kerry var visst gift, med ei Ingunn, (som jeg aldri kan huske å ha møtt).

    Jeg så Kerry, en håndfull ganger, (på begynnelsen av 80-tallet).

    Når jeg var med min far, inn til Oslo, for å hjelpe med å levere køyesenger/vannsenger.

    Vi satt da, en del ganger, i stua til Jan (og Kerry), i ‘Ulvetrappene’/Ila-komplekset/Uelands gate.

    Og så på Sky Channel/satellitt-TV.

    (Noe som vi på Bergeråsen knapt hadde hørt om.

    Og som vi ikke fikk før skoleåret 1987/88, vel.

    Kanskje fem år etter Jan (og Kerry).

    Noe sånt).

    Jeg husker at Kerry satt i stua til Jan.

    Kerry var litt lav, og hadde mørkt hår og helskjegg, vel.

    Jeg har seinere lurt på, om Kerry egentlig var min fars kamerat Atle, (fra Skarpsno).

    For jeg snakka vel aldri noe med Kerry.

    Jeg bare så han i stua til Jan, et par-tre ganger.

    (Dette var egentlig en leilighet, som Jan sin mor Haldis kjøpte i samråd med min far, husker jeg.

    Min far, Haldis og jeg, hadde vært på Stovner Senter, hvor Haldis sin eldste sønn Viggo, (Viggo og Jan har dansk far), hadde hatt show/foredrag, (på et treningsstudio), om bodybuilding.

    Og på veien hjem til Berger, så kjørte vi fordi Ila-komplekset.

    Og mens vi stod på rødt lys der, (var det vel), så nevnte Haldis til min far at de kunne få den leiligheten billig.

    (En for meg fremmed kar måtte selge leiligheten, (sånn som jeg forstod Haldis).

    Dette var bare noen få måneder/år etter at min far ble kjent med Haldis.

    Og jeg fikk ikke lov til å bo nede hos dem, (jeg måtte bo aleine fra våren 1980, da jeg var ni og et halvt år).

    Og jeg visste ikke hvem denne selgeren var, (og Haldis var vel litt vag, om navnet til personen).

    For å si det sånn).

    Dette var mens vi kjørte i en av mine fars to ‘amerikaner-flak-stasjonsvogner’, vel.

    Som han hadde, (etter hverandre), på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    PS 3.

    Jan og Kerry, solgte bipollen/propolis, fra Arizona.

    (Gjennom deres foretak Snakehill Trading).

    De solgte dette, på vitaminpille-bokser, av hvit plast.

    Men om det stod Snakehill Trading, på disse boksene.

    Det husker jeg ikke.

    Det var vel snakk om amerikanske etiketter.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så Jan og Kerry importerte bipollen/propolis, fra USA, da.

    (For å si det sånn).

    Og første gang jeg så disse boksene.

    Så bodde jeg vel, i Leirfaret 4B.

    (Og der bodde jeg fra våren 1981 til våren 1989.

    For å si det sånn).

    Og Jan og Kerry drev med disse vitamin-pillene, i et par år, (kan det vel muligens ha vært).

    (Kanskje fra 1982 til 1984, eller noe sånt.

    Hvis jeg skulle tippe.

    Så fra Jan var cirka 20 til han var cirka 22, da.

    Noe sånt).

    Og de solgte disse pillene, litt som Natures Own, (mest til venner og kjente), kan det vel muligens ha vært.

    (Uten at jeg kjente noe til detaljene, om driften.

    Men et par-tre sånne pilleglass, (med bipollen/propolis), endte opp, oppe hos meg, (gjennom Jan og min far vel), i Leirfaret.

    Og min mor Karen, hadde gitt meg, (og min yngre søster Pia), vitaminpiller, (Vitaplex vel), da vi bodde i Jegersborggate, (hvor jeg bodde fra våren 1978 til høsten 1979), i Larvik.

    Så jeg åt disse bipollen/propolis-pillene, cirka som vitaminpillene til mora mi, da.

    Selv om min mor da ville gi Pia og meg en vitaminpille hver, (fra en boks som vi ikke rørte).

    Men i Leirfaret så styrte jeg det selv, når jeg spiste vitaminpiller, da.

    (For å si det sånn).

    Og min far kom også en gang ‘hjem’, (han bodde jo egentlig nede hos Haldis), med en boks Vitamineral, (husker jeg).

    (I tillegg til en gul ‘plast-dings’, som var sånn at man brukte håndkraft/vakum, for å trekke ut gift, av insektbitt.

    Noe sånt.

    En dings jeg aldri fikk sjekka, om virka.

    For jeg fikk noen vepsestikk, i Mellomhagen, (hvor jeg bodde, (hos min mor), fra våren 1976 til våren 1978), på Østre Halsen.

    Og da ble jeg vant til veps, (for å si det sånn).

    Og passet meg seinere for de).

    Og det var fordi at min far hadde blitt kjent med en forretningsforbindelse/kamerat, (en som ikke var i kretsen rundt Jan og Haldis vel), som solgte vitamin-piller og lignende.

    Sånn som jeg forstod det)).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Om Kerry bodde hos Jan, (i Uelands gate).

    Det veit jeg ikke.

    Men jeg lurer på om det var sånn.

    Selv om jeg aldri lå over der, (mens Jan bodde der).

    (Denne leiligheten stod seinere tom, da jeg begynte å studere på NHI, (Norges Høyskole for Informasjonsteknologi), høsten 1989.

    Og jeg fikk da mast/tigget meg til, å bo der, i en drøy uke, (fra cirka 18. august til cirka 31. august).

    (Noe jeg har skrevet om, i Min Bok 2).

    I forbindelse med studiestart, (bussen til Frysja/NHI stoppa rett utafor leiligheten).

    Etter at min far først hadde sagt, at Haldis sin venninne Solveig Rasmussen, (telegrafisten på Scandinavian Star), skulle skaffe meg hybel, på Anker Studentboliger.

    Noe som rant ut i sanden.

    For å si det sånn).

    Jeg var bare med, til denne leiligheten, (da Jan bodde der), som min fars hjelpegutt, (vi kjørte rundt i Oslo, (og omegn), og leverte køyesenger/vannsenger).

    Og jeg husker at Jan, Kerry, min far og meg.

    Minst en gang, satt i en time eller to, (i stua i Uelands gate), og på Sky Channel, (det var vel et program med Pat Sharp).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Jeg ga vel julegave til Jan, en eller to ganger.

    (En Shakin’ Stevens-plate, (en artist vi hadde sett på TV, nede hos Haldis og Jan og de), som min far betalte for, (fra platebutikken, på CC Drammen).

    Det må vel ha vært jula 1980.

    Noe sånt).

    Men det var vel før Jan flytta til Oslo.

    Og jeg ga aldri noe julegave til Kerry.

    (Sånn som jeg husker det).

    For da hadde jeg nok huska, hvordan man stava navnet hans.

    (Jeg har tidligere kalt Kerry for ‘Carry’, på bloggen.

    For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Så om Jan og Kerry, levde som homofile, i Uelands gate, (på første halvdel av 80-tallet).

    Det veit jeg ikke.

    Men det var isåfall, rimelig tabu, på den tida.

    (For å si det sånn).

    Så det er ikke sikkert at de ville turt å innrømme det, (eller snakke høyt om det).

    (Må man vel si).

    Men jeg har sett et par ‘homse-bilder’, av Jan, på Facebook.

    Som kan tyde på, at han også liker menn.

    (Blant annet, så tar han på tissefanten, til sin kamerat Tom Bråthen, (på et sladdet bilde).

    Men Jan var også kjæreste, med nabojenta, (Line Gjelseth vel), i Havnehagen.

    Og de lå sammen hver dag.

    Og Jan hadde noe sånt som 50-100 kondomer, under senga, på rommet sitt, (da han var 17-18 år).

    Husker jeg at Jan sin yngre halvsøster Christell, en gang viste meg, (i 1980 eller 1981).

    Av en eller annen grunn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Som jeg skrev om, i Min Bok, (blant annet).

    Så bodde Jan, i Rødgata, (på Gulskogen).

    Det året jeg var utvekslingselev i Drammen, (skoleåret 1988/89).

    Så hvor lenge Jan bodde i Uelands gate/Oslo.

    Det var sånn husker jeg, at leiligheten i Uelands gate, også stod tom.

    Det året jeg gikk i niende klasse, (var det vel).

    For jeg husker at jeg foreslo, (muligens ikke så gjennomtenkt), for min klassekamerat Espen Melheim, (i klasserommet vårt, på Svelvik ungdomsskole).

    At vi kunne dra innom Uelands gate, for å se på Sky Channel.

    (For vi pleide å få 3-4 timer, til å ‘surre rundt’, (i grupper), i Oslo sentrum.

    Når vi var på klassetur til Oslo.

    Noe vi var en eller to ganger i året.

    For å si det sånn).

    Og det må vel ha vært skoleåret 1985/86.

    Det var vel antagelig våren 1986, (hvis jeg skulle tippe).

    (Noe sånt).

    Så Jan flytta nok tilbake til sin mor Haldis, på Bergeråsen, i 1985, (eller noe lignende).

    Og så bodde han der, i et par år.

    Før han flytta til Rødgata, (i Drammen), da.

    Og den andre perioden, som Jan bodde, i Havnehagen.

    (Han beholdt muligens rommet sitt, i Havnehagen, mens han bodde, i Uelands gate.

    Hm).

    Da var ikke jeg der så ofte, på grunn av slekts-konflikt.

    (Jeg har en omsorgssvikt-sak mot min far, (og Haldis).

    For å si det sånn).

    Men de få gangene jeg var der, (på den tida), så snakka Jan mye, om en kar, som het Terje Skriver.

    (Husker jeg).

    Og Terje Skriver var en naturmedisiner/kinesolog vel, i Drammen.

    Så Jan bytta liksom, fra Kerry til Terje Skriver, (en gang rundt 1985), da.

    (Noe sånt).

    Og så ble han en slags læregutt, hos Terje Skriver, (og dagpendlet mellom Bergeråsen og Drammen), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Det var også sånn, en tid, på begynnelsen/midten av 80-tallet.

    At Jan jobba, med å legge murstein.

    Dette var på Grunnane, (i Svelvik/Strømm).

    Og det var snakk om, et svært fabrikkbygg, (som ligger mellom fylkesveien og fjorden).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Kerry var muligens, cirka ti år eldre, enn Jan.

    (Noe sånt).

    Og Jan er åtte år eldre enn meg.

    Og jeg ble tvunget til å bo aleine, (og fikk ikke lov til å bo nede hos min far og Haldis/Jan og de).

    Så Jan og Kerry, er liksom en annen generasjon, enn meg.

    Så når jeg var med min far dit, (til Uelands gate), så var jeg nok litt var, for den fremmede/eldre amerikaneren Kerry.

    (Og jeg var nok litt preget, av den nevnte slektskonflikten.

    For å si det sånn).

    Så når jeg var der, så gjorde jeg ikke så mye ut av meg.

    Men jeg satt mest og så på Sky Channel, (som jeg syntes at var artig/spennende), sånn som jeg husker det.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Hvordan Jan møtte Kerry.

    Det veit jeg ikke.

    Men de kan jo ha møttes på Creml, Stravinsky, Cats, Club 7 eller Hawk Club.

    (For å si det sånn).

    Både Jan og Kerry er litt ‘hippie-aktige’, (må man vel si).

    Så de likte seg kanskje på Club 7.

    (Hvor hippiene vel pleide å feste, på 60/70/80-tallet.

    For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Da Jan var sammen, med Line Gjelseth, (sin nabojente), i 1980/1981.

    Så var det sånn, at han en gang, ‘beæret’ min far og meg, med et besøk, (i underbuksa muligens), ute i stua, (til hans mor Haldis).

    Og da klagde Jan på, at det ble så mye søl, når han hadde sex, med Line Gjelseth.

    Jan skulle ønske, at det fantes, en pille, som gjorde, at sæden ikke kom ut, (sa han).

    (Noe sånt).

    Og Jan sa også, (på rundt den samme tida).

    At han trodde, at damene likte, at menn var glattbarbert på brystet, (som Jan selv var).

    Og ikke at de hadde masse ‘gorilla-hår’ på brystet, (som min far).

    Så Jan og min far kranglet om dette, da.

    Men jeg var bare 9-10 år gammel.

    Så jeg hadde egentlig ikke noe sex-liv ennå.

    (For å si det sånn).

    Jeg var seint i puberteten, og fikk ikke hår på tissen.

    Før sommeren jeg fylte søtten.

    (Var det vel).

    Så jeg var bare en tilskuer til, (og ikke innblandet), i denne sex-diskusjonen, (til min far og Jan), må jeg si.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her kan man se min fars tremenning Leif Brunmark Moen, som ung

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10220444614446965&set=pcb.2453236754793791&type=3&theater&ifg=1

    PS.

    Berger-folka kaller bare Leif Brunmark Moen, (min tidligere fotballtrener, på Berger IL), for Leif Moen.

    Men på graven hans, så står det Leif B. Moen.

    Og på Dis Gravminner så står det Leif Brunmark Moen.

    (Har jeg tilfeldigvis lagt merke til.

    Da jeg ‘sveipet’ gjennom navnene, (på Dis Gravminner), for Berger kirkegård, (i forbindelse med at jeg drev med slektsforskning).

    For noen år tilbake).

    Og Leif Moen sin datter Linda Moen, (som gikk i klassen min på Berger skole, Svelvik ungdomsskole og Sande videregående), blir da min firemenning.

    Og vi har felles tippoldeforeldre, (ihvertfall når det gjelder to av de).

    Nemlig skomaker Olof Gustav Olsson Brunmark, (fra Sverige).

    (Han kalles bare Ole Olsen, (navnet hans ble fornorsket), på sin grav, på Berger kirkegård.

    Sånn som jeg husker det).

    Og Randi Kittilsdatter, (fra Nesbygda).

    Og disse tippoldeforeldrene har også hun journalisten Kristine Brunmark, (som også er min firemenning), for å si det sånn.

    (Samt noen fra Canada, vel.

    Som ganske nylig var på Berger og besøkte han ‘Fossekleiva/Snøvle-Jebsen’, (som vel muligens heter Jørg Jebsen, eller noe i den duren).

    Noe sånt).

    Og Brunmark er en svensk slekt.

    Som er adelige.

    Eller ihvertfall, så ble de gift, med noen adelige, (jeg lurer på om det var Liljebjörn eller Rutensköld).

    (Har jeg funnet ut, ved å drive slektsforskning).

    Sånn at både Linda Moen, Kristine Brunmark og meg.

    Er direkte etterkommere av Kleopatra, Karl den store og Cesar, (og mange andre kongelige/adelige).

    (For å si det sånn).

    Aristokrater kalles det muligens.

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4011687

    PS 3.

    Mer om min tippoldefar Olof Gustav Olsson (Brunmark) aka. Ole Olsen:

    https://www.myheritage.no/person-1000094_67419522_67419522/olof-gustav-olsson-brunmark#

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Enda mer om dette:

  • Det kan virke som at min fars ‘oppvekst-kamerat’ Ingeliv Andreassen, (som jobber/jobbet på biblioteket i Drammen), har skrønet, angående at det het Fjellsbyen, der min far og de bodde, (i andre etasje i lærerbygningen), på 50/60-tallet. Fjellsbyen er visst derimot navnet, på de to siste arbeiderboligene, (kan det virke som). Noe sånt

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS.

    ‘Like bortenfor Fjellsbyen’.

    Var det hu Ingeliv skrev, for noen år tilbake.

    Og så har jeg lest det feil, eller huska det som, at hu skrev, at det het Fjellsbyen, der min far og de bodde.

    Men de bodde kanskje hundre meter unna, da.

    (For å si det sånn).

    Det er bare det, at jeg aldri har hatt noen kamerater, som har bodd, i arbeiderboligene, på Berger.

    Og jeg har ikke vanka noe særlig, i de arbeiderbolig-gatene.

    (Med unntak av at vi på Berger IL, (knøtte til gutte-lag), på noen ‘første-fotball-treninger’, (etter vinteren), ble beordret til, å jogge, ‘oppi der’, (av trener Skjelsbek).

    For å liksom få av oss ‘jule/vinter-flesket’.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2010/06/oppdatering-om-berger-mm-fra-facebook.html

    PS 3.

    Det var også noe lignende, med min far stesønn Jan Snoghøj.

    Min far flytta ned til Jan og hans mor Haldis Humblen osv., våren 1980.

    Og da hadde jeg ennå ikke fylt ti år.

    Og som 9-10-åring, så syntes jeg ikke, at det var så gjevt, å bo aleine.

    Så etter at Tove Grønli, (som var nesten som en mor for meg, i et snaut år, selv om min farmor Ågot også var nesten som en mor for meg, ihvertfall på dagtid, etter skolen), døde.

    (Var det vel muligens).

    Så gikk jeg ned en del, til min far og de, i Havnehagen 32, (var det vel).

    Og en gang, så lurte Jan på, om jeg visste, hvor Stikkern var.

    (Og det hadde Stefan og Daniel Berger, (eller om det var min klassekamerat Karl Fredrik Fallan), fortalt meg.

    Det var et sted, på Ulvikfjellet, som de hoppa fra.

    Ut i Drammensfjorden).

    Og da sa Jan: ‘Har du fiska fra Stikkern uten å få fisk?’.

    (Noe sånt).

    For det mente Jan, at var umulig, da.

    For der fikk man alltid fisk, (mente Jan).

    (For han hadde pleid å fiske derfra, med sånne fiskesnører, som man bruker, fra båt, (det vil si ikke fiskestang, men man slipper bare snøret rett ned, over ripa, på båten)).

    Men på Berger, (ved Bergerbukta), så er det også et sted som heter Stikkern.

    Og det er en badeplass.

    Og det visste jeg også.

    (For i forbindelse med fotball eller idrettsdag.

    Så hadde noen, (muligens ‘arbeiderbolig-unger’), fortalt meg, at Stikkern lå der og der.

    Eller om det var noen Bergeråsen-unger, som fortalte dette.

    Hm).

    Men når jeg ser på det kartet, øverst i bloggposten, (på Bergerhistorie.no).

    Så kaller de der ‘Ulvikfjellet-Stikkern’ for Stupern.

    Så det er mulig at Jan surra.

    Eller at de har bytta navn, på dette stedet, siden 70/80-tallet.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS 5.

    Nå var det sånn.

    At jeg flytta tilbake til Berger, (fra min mor i Larvik), i oktober 1979.

    Og da var det for kaldt, til å bade.

    Men det var ikke for kaldt, til å klatre i fjellet.

    Og jeg husker at Stefan Berger, skulle bli med meg, for å se på, en pall, (som jeg hadde kalt ‘flåte’), som jeg hadde funnet.

    (Stefan, (eller om det var min fetter Tommy), lurte muligens på, hva jeg hadde gjort, dagen før, (eller noe i duren).

    Noe sånt).

    Og da gikk vi jo samme vei, som jeg hadde gått, dagen før.

    (Noe sånt).

    Og da gikk jeg oppi Ulvikfjellet, og forbi Ulvika, og videre bortover mot Berger, (langs fjorden).

    Og da kan det ha vært sånn, at Stefan fortalte meg, at: ‘Der ligger Stikkern’.

    (Noe sånt).

    Men å huske akkurat hvilken fjellknaus, som er Stikkern.

    Å gå sånn langs fjorden, er morsomt/spennende en gang kanskje.

    (Og jeg holdt også på, å bli fanga, i en slags ‘steinalder-dyrefelle’, eller noe lignende.

    Jeg prøvde å krype inn i et hull i fjellet, (istedet for å klatre i høyden, som en slags ‘fjellgeit’).

    (For å komme ut på den andre siden.

    Hvor jeg regnet med at det var en slags strand.

    Eller noe lignende).

    Men hullet ble mindre og mindre, og det ble høyvann, og jeg kom ingen vei, og det var fare for at jeg ville drukne, (eller fryse ihjel).

    Men jeg klarte å mobilisere alle mine krefter, (og viljestyrke).

    Og så ålte jeg meg baklengs ut, (i litt oppoverbakke), av den nevnte fella, (som var veldig lav/trang), da.

    Noe som ikke var en selvfølge at jeg ville klare.

    (Vil jeg si).

    For man får jo lett panikk, i en sånn situasjon.

    Så jeg måtte roe meg ned, og tenke klart, da.

    Selv om jeg var oppspilt, siden at min drøm om å flytte tilbake til Berger, hadde blitt virkelighet.

    For å si det sånn).

    Så det var ikke sånn at jeg gikk til Stikkern, hver dag, liksom.

    Dette var vel snakk om et engangstilfelle.

    Og det var ikke jeg som kunne veien dit.

    Så veien dit glemte jeg nok bort.

    Så jeg har aldri hverken hoppa eller fiska fra Stikkern.

    (For å si det sånn).

    Og jeg har vel aldri egentlig kunnet veien dit.

    (Selv om folk delvis har forklart meg veien/retningen.

    For å si det sånn).

    Og å lete etter en sånn fjellknaus.

    Det kan være skummelt.

    Så å dra på en sånn ‘leteaksjon’, for å fiske.

    Det var omtrent det siste jeg kunne tenke meg.

    (Må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Grunnen til at jeg ikke likte å fiske, (fra land).

    Det kan ha vært på grunn av min stefar Arne Thomassen.

    For han skulle ‘alltid’ dra med min lillesøster Pia og meg på fisketur, (som oftest til Farris), husker jeg.

    En gang, på midten av 70-tallet.

    Så var vi på høstferie, i Telemark eller Numedal, (eller hvor det kan ha vært).

    Og Arne Thomassen fiska, ved et vann, (var det vel), i en halv uke kanskje.

    Uten å få noe fisk.

    Og så var det sånn, at Arne Thomassen, en dag, kom hjem til hytta vi hadde leiet, (det var kukaker utafor hytta husker jeg), søkk våt.

    (Seint på kvelden.

    Min mor og jeg satt oppe og venta, (uten å si noe særlig vel), husker jeg.

    Men Pia hadde vel lagt seg.

    For å si det sånn).

    Han hadde falt i elva.

    For han hadde bytta ‘fiske-beite’.

    Og han hadde blitt så glad/overraska, når han endelig fikk fisk.

    At han datt i elva, (og ble med den X antall meter nedover), da.

    (For å si det sånn).

    Og han kunne ikke svømme.

    (For det lærte han seg aldri, som ung).

    Men han kom seg likevel opp, (av elva), på en eller annen måte.

    Og min mor, Pia og jeg.

    Vi ble også med, til den nevnte elva, dagen etter, (eller noe i den duren).

    Og Arne Thomassen, (må det vel ha vært), fikk et par-tre fisk, (som ikke var så utrolig store), da.

    Og så ble de fiskene hengt på en pinne.

    (På en eller annen måte.

    Det var muligens jeg som måtte finne, den pinnen.

    Noe som kunne være skummelt.

    For elva gikk over sine bredder.

    Sånn som jeg husker det).

    Og så ble søstera mi og meg tatt bilde av, (noe man ikke gjorde like ofte på 70-tallet), mens vi holdt disse fiskene, (som hang på den nevnte pinnen), mellom oss, da.

    (For å si det sånn).

    Men det at Arne Thomassen fikk fisk.

    Det var unntaket, (vil jeg si).

    Han pleide å dra med Pia og meg, til den samme plassen, ved Farrisvannet.

    (Ikke langt fra Bøkeskogen, (i Larvik), vel).

    Men jeg kan huske at han fikk, en eneste fisk der.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Min farmors hus, er også nevnt, på dette nettstedet.

    Men det står at det ligger like ved Jensen Fabrikker.

    (Også kjent som Jensen Møbler eller Hilding Anders.

    Hvor de lager Jensen-madrassene.

    For å si det sånn).

    Men det står ikke, at da huset til min farmor ble bygget, (på 60-tallet), så holdt Jensen Møbler til, (i noen neste lugubre lokaler), i Svelvik sentrum, (bak/ved Svelvik Kroa).

    Så Jensen Møbler er liksom, noen ‘innflyttere’, (på Sand/Roksvoll), må jeg si.

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS 9.

    Øvre felt på Bergeråsen, kalles visst ‘Sveitseråsen’, (noe som muligens kan være et slags ordspill, siden at de liksom bor oppe i ‘alpene’, til forskjell fra de på Nedre, som bor nede ved fjorden):

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS 10.

    Mer om badeplassen Stikkern:

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS 11.

    Her het det visst Dødssvingen, (ifølge min far på midten av 70-tallet):

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS 12.

    Min far lærte meg å kjøre båt, (det var hans samboer Haldis sin båt og min fars påhengsmotor), på midten av 80-tallet, og da sa han, at her måtte man ikke kjøre for nærme land, men jeg kan ikke huske, at han nevnte, noen rød stake, (men det er kanskje noe som har blitt satt opp seinere):

    https://bergerhistorie.no/kart/

    PS 13.

    Min far lærte sin stesønn Jan Snoghøj, å kjøre bil, da Jan var søtten, (eller noe i den duren).

    Og Jan fikk lov til å kjøre, en Folkevognboble, (som min far hadde mekket på vel), aleine, (en tur).

    Og da kom ikke Jan tilbake.

    For han hadde kjørt inn i et tre, ved Berger kirke.

    Min klassekamerat Lene Andersen bodde like ved ulykkesstedet, og hennes foreldre, (var det vel muligens), ringte Haldis, og sa fra om, at Jan hadde kræsjet.

    Og så kjørte vi til Berger, og Jan satt skadet inne i Folkevognbobla, og ble forhørt av lensmannen, og Jan sa at han som kjørte, (en slags oppdiktet ‘Albert Åberg-venn’), hadde løpt, nedover dette jordet.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 14.

    Her er mer om dette:

    https://bergerhistorie.no/kart/

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Enda mer om dette:

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

  • Her kan man se min far, (Arne Mogan Olsen), i guttemusikken, (på Berger)

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1497465513804471&set=gm.597487013702117&type=3&theater&ifg=1

    PS.

    Min far er født i 1944, så det stemmer nok, at bildet er tatt, cirka 1958, (hvis jeg skulle tippe).

    Da er det snakk om det året, som min far, fylte fjorten år.

    (For å si det sånn).

    Så min var var ikke så seint i puberteten/utviklingen, (som meg), virker det som.

    For min far er en av de høyeste på bildet, (må man vel si).

    Min far spilte også fotball, for Berger IL.

    Så min far hadde varierte fritidsinteresser, (kan det virke som).

    (Jeg spilte også fotball for Berger IL.

    Og jeg var med på et Onsdagsløp, (på langrenn).

    Og jeg var med på Tirsdagsklubben/Sofus, (på Berger skole).

    Dratt med av min yngre fetter Tommy sine eldre kamerater, vel.

    (Siden at jeg egentlig vokste opp i Larvik, fra 1973 til 1979).

    Hvis det ikke var sånn, at det var min klassekamerat Carl Frederik Fallan, som dro meg med på Tirsdagsklubben/Sofus.

    Vi spilte ihvertfall en del bordtennis etterhvert, (på Tirsdagsklubben/Sofus), husker jeg.

    Så da vi var på leirskole, på Barnas Gård, (i sjette klasse), høsten 1982.

    Så spilte Carl og jeg litt bordtennis, (til fem vel), mot noen gutter fra Grunerløkka, (husker jeg).

    Og jeg ble også dratt med på 4H, (eller hva det kan ha vært), en eller to ganger, av Petter og Christian Grønli.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Jeg kan ikke se pornostjernen Sasha Gabor, på bildet ovenfor.

    Men de hadde kanskje flytta til Lillestrøm, på den tida, som bildet ble tatt.

    (Hvis det ikke var sånn, at Sasha Gabor, ikke ville være med, i guttemusikken.

    Hm).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Når det gjelder det, at min far, er en av de høyeste, på bildet ovenfor.

    Så er det faktisk sånn, at min far fortsatt, er litt høyere, enn meg.

    (Selv i våre dager).

    Jeg er cirka 1.85.

    Og min far er cirka 1.90, vel.

    (Noe sånt).

    Så dette er litt flaut, (for meg), må man vel si.

    For det er vel som regel sånn, at de fleste sønner, er litt høyere, enn sin far.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg kan ikke se, på bildet ovenfor, hvilket instrument, som min far spilte.

    Men min lillesøster Pia, spilte trompet, (på begynnelse av 80-tallet), sånn som jeg husker det.

    Dette var vel da hu bodde hos vår mor på Tagtvedt, (hvor hu bodde fra cirka 1981 til 1982, da hu rømte/flytta etter meg, til Berger).

    Jeg selv spilte ikke, i korps.

    (Jeg hadde en sånn leke-fløyte, (med X antall knapper), da jeg var 4-5 år gammel.

    Og min far og hans kjæreste fra Jæløya, (var det vel), irriterte seg, over min spilling.

    For det var vel egentlig bare noen slags ulyder, som jeg klarte å få ut, av det nevnte leketøyet.

    Dette var i en sommerferie, hos min far, (i Hellinga 7B, på Bergeråsen).

    Muligens sommeren 1975.

    Noe sånt.

    Og vi var også på camping, (et sted mellom Larvik og Berger), i noen dager, (denne ferien).

    Dette var vel min far, min lillesøster Pia, hu fra Jæløya og meg.

    Noe sånt).

    Men min kamerat Petter Grønli, (som er et år eldre enn meg).

    Han ble med i korpset, (på Berger), på den tida, som jeg var kamerat med han og hans lillebror Christian, (som er et år yngre enn meg).

    Og Petter skulle få ha storetromma.

    Ble det sagt.

    Men så ble han plutselig fratatt storetromma.

    (Av en eller annen grunn).

    Og det er mulig, at Petter, ble litt melankolsk, etter dette.

    For han begynte også å ‘sippe’ om, at jeg var mer kamerat med Christian, (enn han), osv.

    (Husker jeg).

    Så det var muligens noen i det korpset, som tulla litt, med Petter Grønli, da.

    Noen måneder før deres mor Tove døde, og de måtte flytte til sin far Carl Otto i Mexico.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Da Petter Grønli sa det, at jeg var mer kamerat med hans yngre bror Christian, (enn med han).

    Da var vi muligens hjemme, hos Scott og Paul Johansen og de, (lurer jeg på).

    Hm.

    Selv om de vel ikke var der.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Den leketøy-fløyta, (med X antall knapper), som jeg fikk, (til bursdagen min), sommeren 1975, (var det vel muligens).

    Den var i plast, (og i fargene lyseblå og hvit vel), husker jeg.

    Så det var nok en gave, som jeg fikk, av min far.

    (Siden at jeg hadde bursdag.

    For å si det sånn).

    For min mor likte best tre-leker.

    Som 3-4-åring, så hadde jeg masse lekeklosser, (som var litt rue), laget av tre.

    Som var malt, i noe sånt som fire forskjellige farger.

    (Husker jeg).

    Og det var muligens min stefar Arne Thormod Thomassen, som hadde laget disse.

    (Dette var da vi bodde, i Storgata, på Østre Halsen.

    I en leilighet, (i første og andre etasje), i et bygg, som han eide.

    For å si det sånn).

    Og også når min mor handla, i Larvik.

    Så ville hu ‘hype’ tre-leketøy, (som leke-biler osv.), i ‘hippie-butikker’, (en butikk i Nansetgata muligens), eller hva man skal kalle det.

    Så min mor var muligens, litt påvirka, av hippie-tida, osv.

    (Etter å ha vært au-pair, i England, på slutten av 60-tallet, osv.).

    Mens min far, kanskje var mer 50-talls raggar/’amerikaner’, da.

    (For å si det sånn).

    Og seinere, så sendte min mor meg, for å kjøpe Matchbox/Corgi-lekebiler, (enda jeg da hadde vokst fra disse), på en lekebutikk, som het Noldus, (i Larvik sentrum).

    Så min mor forrandra seg muligens, (og ble mindre ‘hippie’), utover på 70-tallet.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Det var også sånn, at vi, (min lillesøster Pia, min mor Karen, min stefar Arne Thormod Thomassen og meg).

    (Og hunden Rex.

    En engelsk setter).

    Vi bodde, i en hytte, (som min stefar hadde ledet arbeidet med å bygge), i Brunlanes.

    (Fra våren/sommeren 1975 til våren 1976).

    Og det har jeg tenkt, at var, av økonomiske grunner.

    (At min stefar måtte selge huset i Storgata, på Østre Halsen).

    Men det kan kanskje ha vært sånn, (tenker jeg nå).

    At min mor, (som var litt påvirket av hippie-tida), ville leve, et sånt ‘back to nature-liv’.

    (Noe sånt).

    For min stefar Arne Thormod Thomassen, gikk konkurs, (han drev da en kakefabrikk visstnok), under jappetida, (på 80/90-tallet).

    Og hvis han hadde gått konkurs, på midten av 70-tallet.

    Så ville han kanskje ikke ha fått lov til, (av banker osv.), å være ‘japp’/rik, på 80/90-tallet.

    (For å si det sånn).

    På grunn av kredittanmerkninger, osv.

    (Eller hvordan man skal forklare det).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Min far var visst med, på Berger sitt juniorlag, det året han fylte tolv, (noe som vel må være en slags rekord):

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156351620860148&set=g.266282843489204&type=1&theater&ifg=1

    PS 9.

    Min far, (hvis ikke det var onkel Håkon).

    Han mente forresten, at man ikke burde spille fotball, (bedriftsfotball osv.), etter at man ble 20-25.

    For da ble man bare skadet.

    (Mener jeg at min far eller onkel Håkon sa, på Roksvold, på første halvdel av 80-tallet).

    Og selv om min far visst utmerket seg, som fotballspiller, (på Berger IL), på 50-tallet.

    Så nevnte aldri min far dette, (sånn som jeg husker det).

    Og selv om mine søskenbarn Ove, Tommy, Heidi osv., (og til og med min stesøster Christell og lillesøster Pia), og jeg, spilte en del fotball, i hagen til min farmor, (på Sand), på første halvdel av 80-tallet.

    (Blant annet i min konfirmasjon.

    Da jeg fikk mye grønske på buksa.

    Husker jeg).

    Så var det ikke sånn, at min far, noen gang ble med.

    Han kunne kanskje sparke ballen bort til oss, hvis han gikk til bilen for eksempel, og ballen havnet i nærheten av han.

    Uten at jeg husker nøyaktig, at noe sånt hendte.

    Men min far kjørte inn i fjellveggen, (mellom Berger skole og Strømm sykehjem), et par år etter, at min mor forlot han, (hu tok med min lillesøster Pia og meg, og kjørte avsted, en tidlig morgen, våren/sommeren 1973).

    Så det er mulig, at min far, ikke kunne spille fotball, på grunn av ryggskader.

    (Han gikk ‘hele tida’, til kiropraktor.

    En som holdt til like ved der Eva Olsen sin mor sitt solstudio holdt til.

    Et steinkast unna vannsengbutikken til min far og hans samboer Haldis, i Tordenskioldsgate, (på Strømsø), i Drammen).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Min far nevnte vel heller ikke, at han hadde vært med, i guttemusikken.

    (Han fortalte ihvertfall ikke om noen spesielle episoder.

    Sånn som jeg husker det).

    Selv om min farfar, (og farmor), vel engang prata, om guttemusikken, (på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet, på Roksvold).

    (Mener jeg litt vagt å huske).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Det er mulig, at mine foreldre gjemte seg litt, på grunn av sin skilsmisse.

    (Ovenfor min lillesøster Pia og meg).

    Siden at de har liksom, har vært, litt i konflikt, med hverandre.

    Og så har de kanskje vært redde for, at Pia og jeg, skulle sladre, (om forskjellige ting), til sin tidligere ektefelle.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 12.

    Det er mulig, at min mor, har vært influert, av sin lillesøster Ellen, (som bodde i Sveits de siste tiårene som min mor levde).

    For min lillesøster Pia og jeg.

    Vi besøkte tante Ellen, (sendt av vår far), sommeren 1987, (i et par uker), husker jeg.

    Og tante Ellen er antroposof.

    Det vil si at hun er del av Steiner-bevegelsen sine ‘prester’, som er innviet i Steiner-bevegelsen sin okkulte verden.

    (Noe sånt).

    Og tante Ellen hadde ikke TV, (husker jeg).

    Og dette var ikke av økonomiske grunner.

    (Sånn som jeg forstod det).

    Men det var fordi at tante Ellen var prinsippielt mot, å ha fjernsyn.

    (Noe sånt).

    Og hu hata Madonna, og sangen ‘Material Girl’, (som min søster og Ingolf Winsnes, (en kar som dro sammen med Kenneth Sevland og meg, (blant annet), på språkreise til Weymouth, sommeren 1986), var fan av).

    Så tante Ellen/Steinerskolen er for, en slags ‘SV-livsstil’.

    (Som det blir kalt, på nettet).

    Så det er mulig, at min mor, drev med ‘Back to nature-livsstil’, fordi at hu var influert, av sine søsken Ellen og Martin.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Jeg sendte en e-post til Brønnøysundregisteret

    Erik Ribsskog

    Oppdatering/Fwd: Spørsmål om arv/skifte og firmaopplysninger [trackid=JN197051100]

    Erik Ribsskog  26. oktober 2019 kl. 07:15

    Til: kjersti.refseth@brreg.no



    Kopi: «statsarkivet.kongsberg» , statsarkivet oslo , Statsarkivet Trondheim , Seksjon for brukertjenester , PFU Pressens faglige utvalg


    Hei,

    I Deres e-post fra 3. mars 2017, så skriver dere at Norske Vannsenger
    holdt til i Kristiansand.

    Men dette er min far og hans samboer Haldis Humblen sitt Drammens-firma.

    Jeg har nå funnet mer om dette, (gjennom
    ‘Bokhylla’/Nasjonalbiblioteket), i DT/BB fra 20. august 1995.

    (Se vedlegg).

    Så jeg lurer på om dere har mer info om dette foretaket.

    (Siden at jeg driver med industrihistorie-forskning.

    For dette er snakk om virksomheter som mer eller mindre har sprunget
    ut fra min farfars industribedrift Strømm Trevareindustri.

    Og jeg er fra Berger, hvor industrihistorie står høyt i kurs).

    Og jeg purrer også angående Snakehill Trading, som jeg oppdaterte om,
    i den forrige e-posten.

    Samt Casa Leonardo, i Flekkefjord, (som visstnok skulle være
    verdenskjente, eller noe i den duren).

    Jeg skjønner at dette kan tolkes som mas, at jeg sender så mange
    e-poster om dette.

    Men jeg har vært hos deres lokaler, (Statsarkivet), ved Sognsvann.

    Og der fant jeg ikke noe firma-arkiv, (for å si det sånn).

    Så hvor denne informasjonen gjemmes, (på Østlandet).

    Det kan man kanskje lure på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Jeg fant også i DT/BB, (gjennom ‘Bokhylla’), at min far Arne Mogan
    Olsen, (og onkel Håkon Mogan Olsen), fikk som forskudd på arv/gave,
    fra min farfar Øivind Olsen, virksomheten Strømm Maskinstasjon.

    Men det har jeg sendt om til PFU.

    For det riktige skulle være Strømm Trevareindustri.

    Har dere, (jeg tenker da både på Statsarkivet og
    Brønnøysund-registeret), mer om Strømm Trevareindustri og/eller Strømm
    Maskinstasjon.

    Som kan oppklare mer om dette?

    På forhånd takk for eventuelt svar!

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
    Date: Sun, 18 Aug 2019 17:09:44 +0200
    Subject: Re: Spørsmål om arv/skifte og firmaopplysninger [trackid=JN197051100]
    To: «Refseth, Kjersti» <kjersti.refseth@brreg.no>
    Cc: «statsarkivet.kongsberg» <statsarkivet.kongsberg@arkivverket.no>,
    statsarkivet oslo <statsarkivet.oslo@arkivverket.no>, Statsarkivet
    Trondheim <Statsarkivet.Trondheim@arkivverket.no>

    Hei,

    nå har jeg funnet mer om en av de aktuelle virksomhetene.

    I Adressebok for Oslo, for 1986/87, så nevnes min fars stesønn Jan
    Snoghøj sitt foretak Snakehill Trading.

    (Se vedlegg).

    Firmaet nevnes under adressen Uelands gate 34, og dette var en
    leilighet som min fars samboer/partner Haldis Humblen, (Jans mor),
    eide, husker jeg.

    Jeg husker at en amerikaner ved navn Carry, også bodde hos Jan, (og
    jobbet med bipollen-varene fra Arizona), i Uelands gate.

    Men står det noe om Carry, hos statsarkivene osv., lurer jeg.

    Jeg lurer på om Carry egentlig kan ha vært min fars kamerat Atle,
    (moren hadde telefonnummeret (02) 46 14 46, på Skarpsno, har jeg
    funnet ut hos ‘Bokhylla’, for hu var min fars telefondame, og solgte
    køyesenger for vår Berger-slektsfabrikk Strømm Trevare).

    Når det gjelder Neptun Trading, så fant jeg et telefonnummer, i
    kretsen rundt Atle, (ved å søke på ‘Bokhylla’).

    Så jeg lurer på om min fars kamerat Atle, (fra Skarpsno), som han ble
    uvenn med, (da Atle ble køyeseng-kunde rundt 1980), var en av de tre
    nevnte kompanjongene, til min far, for firmaet Neptun Trading/Neptun
    Vannsenger, på Billingstadsletta 22, på 80-tallet.

    For Atle begynte med carvaner, og Neptun Trading delte visst et
    telefonnummer med Autocaravan A/S, på samme adresse.

    Så lurte på om dere hadde noen informasjon om Autocaravan A/S, (og
    Neptun Trading).

    Det er mulig at Snakehill Trading kan ha vært et amerikansk-registrert foretak.

    De solgte propolis og bipollen fra Arizona, (husker jeg).

    Men da måtte de vel registres, som et NUF-firma, (hvis jeg skulle tippe).

    På forhånd takk for eventuelt svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Norske Vannsenger i Kristiansand, var nok et annet foretak, enn min
    far og Haldis sitt firma.

    Min far og Haldis hadde ikke skilt over døra, (på vannsengbutikken).

    Men de kalte det Norske Vannsenger i annonser, osv.

    Og jeg mener å huske at de prata om, at det også var noen andre, som
    brukte, det firmanavnet.

    PS 2.

    Min stesøster Christell, (eller om man skal si min fars stedatter),
    jobba for Casa Leonardo, på Gulskogen-senteret, skoleåret 1988/89,
    (mens jeg var utvekslingselev i Drammen), husker jeg.

    (Hu viste meg hvordan de telte kassa der, en gang, husker jeg.

    Av en eller annen grunn).

    Så hvis dere ikke finner noe om det firmaet, (som visstnok skulle være
    ‘verdenskjent’ ifølge en stillings-annonse i Aftensposten, på
    80-tallet), så er det litt merkelig, må jeg si.

    03.03.2017 skrev Refseth, Kjersti <kjersti.refseth@brreg.no>:
    > Hei!
    >
    > Det er mulig å søke på foretaksnavn på vår hjemmeside
    www.brreg.no<http://www.brreg.no>. Under «kunngjøringer/kreditorvarsel» har
    > du et valg som heter «avansert søk» hvor det er mulig å søke på slettete
    > selskaper. Du vil få opp informasjon fra 01.11.1999.
    >
    > Vi har funnet følgende informasjon om de selskapene du etterspør i
    > e-posten:
    >
    > NORSKE VANNSENGER
    > Når det gjelder Norske Vannsenger finner vi kun et selskap med navnet AS
    > Norske Vannsenger med organisasjonsnummer 950 332 352.
    > Dette selskapet hadde adresse i Kristiansand og ble slettet den 07.05.1991.
    >
    > HAJ Vannsenger AS
    > HAJ VANNSENGER AS var registrert med organisasjonsnummer 950 282 398 og
    > adresse:
    > Tordenskjoldsg 36
    > 3044 Drammen
    > Det ble slettet den 09.11.1999
    >
    > MADRASSHUSET AS
    > Her finner vi et selskap med organisasjonsnummer 951 407 216 hvor adressen
    > er i Trondheim. Videre var det også registrert et selskap med navnet
    > Madrasshuset I Sandefjord AS, organisasjonsnummer 980 959 813.
    >
    > CASA LEONARDO
    > Her finner vi kun et selskap med navnet Casa Leonardo Gjøvik AS med
    > organisasjonsnummer 977 249 023. Dette selskapet er fortsatt registrert.
    >
    > SNAKEHILL TRADING
    > Vi finner ingens selskap som er eller har vært registrert med det navnet.
    >
    > NEPTUM TRADING
    > Vi finner ingen selskap som er registrert med det navnet i området du
    > nevner.
    >
    > Ønsker du å bestille kopi av dokumenter fra noen av disse selskapene kan
    > disse bestilles til en pris av kr. 241,- pr dokument i nettbutikken vår.
    > Her<https://w2.brreg.no/eHandelPortal/ecomsys/> er en direkte link til
    > bestillingssiden.
    >
    > Med vennlig hilsen
    >
    > Kjersti Refseth
    > Førstekonsulent
    >
    > [cid:image001.png@01CBFE81.B33BFB40]
    >
    > Tlf: 75 00 75 00
    www.brreg.no<http://www.brreg.no/>
    >
    >
    > Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    > Sendt: 31. oktober 2016 15:42
    > Til: Seksjon for brukertjenester
    > Kopi:
    statsarkivet.kongsberg@arkivverket.nostatsarkivet.kongsberg@arkivverket.no

    >;
    statsarkivet.oslo@arkivverket.nostatsarkivet.oslo@arkivverket.no>;
    > Statsarkivet Trondheim; Firmapost
    > Emne: Re: Spørsmål om arv/skifte og firmaopplysninger
    >
    > Hei,
    >
    > takk for svar!
    >
    > Jeg har også sendt til dere, om en rekke virksomheter, (som jeg undrer over,
    > i forbindelse med min industrihistorie-forskning, etter min farfars
    > slektsbedrift Strømm Trevareindustri, med mere).
    >
    > Det er Norske Vannsenger, HAJ Vannsenger, Madrasshuset, Casa Leonardo,
    > Snakehill Trading, Neptun Trading.
    >
    > De tre første virksomhetene, hadde butikk, i Drammen, (det er egentlig snakk
    > om samme geskjeft).
    >
    > Casa Leonardo hadde butikk i Drammen og adresse i Flekkefjord.
    >
    > Og Snakehill Trading var muligens Oslo-basert, (dette var min far sin
    > stesønn Jan Snoghøj sin geskjeft).
    >
    > Og Neptun Trading/Vannsenger holdt til, på grensa mellom Asker og Bærum, på
    > 80-tallet.
    >
    > På forhånd takk for eventuell hjelp!
    >
    > Mvh.
    >
    > Erik Ribsskog
    >
    > PS.
    >
    > Sender kopi av denne e-posten til Brønnøysundregisteret, som dere foreslo, i
    > e-posten deres.
    >
    > Så kanskje de vet noe mer, om Idar Sandersen sin geskjeft, i Sverres gate,
    > (var det vel), i Oslo.
    >
    > Igjen takk for svar!
    >
    > 2016-10-31 15:14 GMT+01:00
    > <post@arkivverket.nopost@arkivverket.no>>:
    >
    > Vår ref.: 2014/14567
    >
    > Erik Ribsskog
    >
    > Vi viser til din henvendelse 20.10.2016 vedrørende Idar Sandersens dødsbo
    > fra 2005.
    > Arkivverket mottar ikke dokumentasjon vedrørende arv, skifte eller
    > firmaopplysninger av så ny dato.
    > Du nevner også Idar Sandersens firma. Her må vi vise til svaret Statsarkivet
    > i Trondheims svar av 5.10.2016.
    > Vi anbefaler at du henvender deg til Brønnøysundregistrene.
    >
    > med hilsen
    > Jon Sandven
    > Statsarkivet i Oslo
    >
    >

    norske vannsenger as.jpg
    707K

    PS.

    Her er vedlegget:

  • På dette bildet, så ser man forresten onkel Håkon, sammen med hu Mona Hansen, som var så forelska i onkel Håkon, (ifølge bestemor Ågot, rundt 1974), at hu klatra opp i et tre, og satt der hele natta. Noe sånt

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2013/04/onkel-hakon-var-en-kul-kis-pa-60-tallet.html

    PS.

    Sommeren 1980.

    Så skulle min far, og hans brødre, (pluss Roger Stenberg), på bilferie, (med familie), til Jugoslavia.

    (Av en eller annen grunn.

    Dette var vel onkel Runar sin ide, (hvis jeg forstod det riktig).

    Noe sånt).

    Og min far, måtte gjøre unna noen plikter, på verkstedet, (Strømm Trevareindustri).

    (For min farfar var mer eller mindre pensjonist, på den tida.

    Noe sånt).

    Og derfor dro vi, (min far, hans samboer Haldis, Haldis sin datter Christell og meg), noen dager etter de andre, ned mot Jugoslavia.

    Og i Danmark, så kjørte vi innom hu Mona Hansen, (av en eller annen grunn).

    (Hu bodde i en betong-blokk, (sammen med en kavaler).

    I en forstad til København.

    For å si det sånn).

    Og da hadde hu Mona Hansen lyst hår, (sånn som jeg husker det).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Jeg har jo blogget om.

    (For ikke så lenge siden).

    At onkel Håkon sin kone Tone, kun var femten år gammel, da min kusine Lene, ble unnfanget.

    (Og likevel hadde onkel Håkon et greit forhold, (virka det som, på 80-tallet), med sin svigermor fru Løff).

    Så kan det ha vært sånn, (tenker jeg nå).

    At det er Mona Hansen, som er mora, til min kusine Lene.

    (For onkel Håkon og tante Tone.

    De gifta seg ikke, før fire-fem år etter at Lene ble født.

    Da Tone var på tjukka med min fetter Tommy.

    For å si det sånn).

    Og så har det skjedd noe.

    Sånn at Mona Hansen flytta til Danmark, og Tone adopterte Lene.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det var forresten sånn, (noe jeg har blogget om tidligere).

    At mens jeg bodde, i Hellinga 7B, (på Bergeråsen).

    (Hvor jeg bodde fra høsten 1979 til våren 1981).

    Og etter at min far flytta ned til Haldis Humblen.

    (Noe han gjorde våren 1980).

    Så var det sånn, at jeg, i en drøy ukes tid, måtte passe på min yngre kusine Lene.

    (Hu er bare cirka et halv år yngre enn meg.

    Men hu er døv, da.

    For å si det sånn).

    Dette var fordi at onkel Håkon og tante Tone, onkel Runar og tante Inger og min fars foreldre Ågot og Øivind.

    De skulle på ferie, (pakketur var det vel), til Rhodos.

    Og da skulle vel Lene sin yngre bror Tommy, (min fetter), være hos fru Løff, (i Drammen).

    (Noe sånt).

    Men jeg, (som var ti år gammel, på den tida), måtte passe på Lene, da.

    Og det passer jo med det, at Tone ikke er Lene sin mor, (og at fru Løff ikke er Lene sin mormor).

    (For å si det sånn).

    Så sånn er vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Det at hu som klatra opp i treet, og satt der hele natta, (fordi at hu var så forelska i onkel Håkon), het Mona Hansen.

    Det visste jeg ikke, før våren 2015.

    Da jeg selv bodde, i København/Danmark.

    (Etter at jeg hadde flykta, fra lobotomi-trusler, (må jeg kalle det), i Norge.

    Etter at jeg ble urettmessig tvangsinnlagt, (på Blakstad sinnsykehus), i februar 2015.

    For å si det sånn).

    Da måtte jeg ringe min far, for å be om hjelp.

    (Etter at min grandtante Unse, (som bor i Danmark/København).

    Og min søster Pia.

    Begge hadde sveket).

    Og da fortalte min far, (da jeg spurte, for jeg prøvde å finne noen jeg kunne bo litt hos, (fram til jeg fikk mine sosiale rettigheter), i København/Danmark, (hvor jeg var strandet), etter at min mors slekt, (som er danske), hadde sveket).

    At hu vi besøkte, sommeren 1980.

    Het Mona Hansen, da.

    (For å si det sånn).

    Så da jeg leste den Facebook-posten ovenfor, i 2013.

    Så våkna jeg ikke, av navnet Mona Hansen, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Min farfar Øivind var forresten ikke hjemme, den første gangen, (sommeren 1980), som Christell og Haldis, (min fars stedatter og samboer), var på Sand.

    (Hvor min fars foreldre bodde.

    Og hadde trevarefabrikk).

    Så min farfar Øivind var muligens på ferie-besøk, hos sine brødre, (på Bergstø), i Holmsbu, (den sommeren).

    (Noe sånt).

    Det var ihvertfall sånn, at min fars stedatter Christell, fløy inn i huset, til min farmor og farfar.

    (Istedet for å sitte stille i bilen.

    Mens vi venta på at min far, (og Haldis), skulle bli ferdig nede på verkstedet).

    Og da ble jeg litt forbanna.

    Siden at Christell skulle inn hos min farmor Ågot, på Sand.

    Og hu fikk også brødskiver, (med skinkeost), av min farmor, (husker jeg).

    Så da sparka jeg en fotball, (flere ganger), hardt i muren, (under stuevinduene), husker jeg.

    (For jeg lurte litt på hva dette skulle bety.

    Siden at det var litt som, at Christell, stjal bestemora mi, da.

    Må man vel si).

    Og det hadde jeg nok ikke turt å gjøre, hvis min farfar Øivind hadde vært hjemme.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Lene kaller seg jo L./Løff, så da er hu vel antagelig dattera til Tone, (som het Løff til pikenavn):