Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • Broren til Erik Thorhallsson ble kjørt ihjel som sekstenåring, (av en familievenn). Jeg lurer på om bilføreren kan ha vært min far, (som gikk på piller, på den tida). Fra Trønder-Avisa 30. august 1977

    PS.

    Mer om mora til Erik Thorhallsson:

    https://www.sandeavis.no/vis/personalia/greetings/28743853

    PS 2.

    Mora til Erik Thorhallsson heter visst Aune til pikenavn.

    Og Ribsskog-ene har også Aune i slekta, (han fotball-eksperten er min tre/fire-menning sin sønn).

    Men om det er snakk om den samme Aune-slekta, det veit jeg ikke.

    Men Erik Thorhallsson kjøpte en six-pack med øl, til min lillesøster Pia, på Gulskogen, skoleåret 1988/89, (husker jeg).

    Og ‘Kinnskjegg-Heidi’, (som var i Depeche-gjengen sammen med Pia), var da også hos Jan Snoghøj, (min fars stesønn), som jeg, (i et tidligere bedehus i Rødgata, som min far og hans samboer Haldis kjøpte, på 80-tallet).

    Og ‘Kinnskjegg-Heidi’ mente at Erik Thorhallsson så ut som en ‘gresk gud’, (husker jeg).

    For ‘Kinnskjegg-Heidi’, (som forresten minna litt, om min klassekamerat Sten Rune Nilsen, fra Berger skole og Svelvik ungdomsskole), var så imponert over, at min lillesøster Pia, fikk en ‘gresk gud’, til å være ‘six pack-bud’ for seg.

    (Noe sånt).

    Men de, (Pia og Erik Thorhallsson), er kanskje i slekt, da.

    Hm.

    I tillegg til at Erik Thorhallsson jobba for min far, i mange år, (fra han var 13-14 år gammel), på 80-tallet.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Det første året, som jeg var student, i Oslo.

    (Studieåret 1989/90).

    Så dro jeg en helg, til Eldorado kino, for å se filmen: ‘Erik the Viking’.

    (En film som da var ganske ny.

    Og jeg var litt Monthy Pyton-fan, (på 80-tallet).

    Og det var visst de samme folk, som stod bak, den viking-filmen, (hadde jeg sett om på TV).

    Noe sånt).

    Og da var Erik Thorhallsson der, (han hilste), sammen med sin far Birgir, (som gikk i dress vel), husker jeg.

    Men moren Mollik var ikke der.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så det er mulig at foreldrene er skilt.

    Og at faren bor/bodde i Oslo, mens moren bor/bodde i Sande.

    (Noe sånt).

    Og jeg har alltid tenkt på Erik Thorhallsson som islandsk.

    (Selv om han gikk et par klasser over meg, på Berger skole.

    Og snakka flytende norsk, (eller han var vel egentlig ganske ordknapp), husker jeg.

    For jeg intervjua Erik Thorhallsson for Skoleavisa en gang, (siden at han hadde vært med i Donald Duck-lekene i kulestøt, (noe som ble nevnt, i skolegården, i et friminutt)).

    Husker jeg).

    Men mora er visst trønder, (kan det virke som).

    Så Erik Thorhallsson er halvt islandsk og halvt trønder da, (kan det virke som).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg får håpe, for Sten Rune Nilsen sin skyld.

    At det ikke var sånn, at han, (selv om han ligna, i kroppsform osv.), hadde kledd seg ut, som ‘Kinnskjegg-Heidi’.

    (For å infiltrere Depeche-gjengen.

    Eller noe lignende).

    For ‘Kinnskjegg-Heidi’ ble pult/ræv-pult så hardt, (på et soverom vegg i vegg med stua), på en Depeche/Laibach-fest, i Svelvik, som søstera mi dro meg med på, høsten 1988, (var det vel muligens), husker jeg.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    En gang, (høsten 1988), som min stesøster Christell, dro meg med, på fest på lokalet, på Fremad, (i Selvik).

    Så satt jeg på, med noen Berger-folk hjem.

    Og da banka Tina ‘Turbo’, på bildøra, (da bilen kjørte opp mot fylkesveien).

    For hu også ville sitte på.

    Og da sa Sten Rune Nilsen, (som også satt i bilen), at Tina ‘Turbo’ var den største hora, på hele Bergeråsen.

    (Noe sånt).

    Så hu fikk ikke sitte på, da.

    (For å si det sånn).

    Så Pia og Tina ‘Turbo’, (som var venninner), kan ha fått ei ‘Sten-dame’, til å bli rævpult osv., for å ta hevn.

    (Noe sånt).

    For siden at disse to, (Kinnskjegg-Heidi og Stein Rune Nilsen), ligna.

    Så ville kanskje folk tro, at det var Sten, som lå og stønna, på den nevnte festen, (når hen ble pult/rævpult da).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Mer om Sten Rune Nilsen:

    PS 7.

    Sten, (han slutta å bruke mellomnavnet Rune på ungdomsskolen), ville ikke flytte hjemmenfra, så hans slemme mor solgte leiligheten.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    PS 9.

    Den siste gangen jeg så Sten.

    Det var på utestedet Smia, på Berger.

    Det var min yngre Follo-fetter Ove, som dro meg med dit, (vi lå over hos bestemor Ågot, på Sand), vinteren 1995.

    (Dette var den lørdagen som Tommy Ingebrigtsen vant VM i skihopping.

    Noe sånt).

    Jeg gikk bort til Sten Rune Nilsen og Odd Einar Pettersen, (mine tidligere klassekamerater), som satt og pilsa, (i det nokså fulle lokalet).

    (Dette var da det var min tur til å kjøpe øl.

    Noe sånt).

    Men disse bare ignorerte meg.

    Det er mulig at de ikke kjente meg igjen, siden at jeg hadde blitt så rank og sprek/sterk, etter førstegangstjenesten i infanteriet.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Det at Odd Einar Pettersen og Sten Rune Nilsen, satt og pilsa sammen, på Smia Pub.

    Det veit jeg ikke, hvor ofte skjedde.

    Men det kunne nesten vært, som en del, av et slags ‘freak-show’.

    For Sten Rune var klassens minstemann, (og målte kanskje 1.50 på sokkelesten, som voksen).

    (Espen Melheim og jeg, hilste på Sten Rune Nilsen.

    Da han jobba på en bensinstasjon, like ved Drammen tingrett, (som atten-åring), høsten 1988, (var det vel).

    Og da var kanskje Sten Rune 1.50 eller 1.60 høy.

    Noe sånt).

    Mens Odd Einar Pettersen var svær som en fullvoksen mann, allerede på ungdomsskolen.

    (For å si det sånn).

    Men jeg hadde jo vokst opp sammen med disse.

    Eller, disse bodde på Øvre og jeg på Nedre.

    (På Bergeråsen).

    Så de var mer som klassekamerater/uvenner/bøller enn oppvekst-kamerater.

    (Noe sånt).

    Men jeg var jo vant med å gå i samme klasse som de.

    Så jeg så nok litt forbi det, at det kanskje så ut som, at det var en far og sønn, som satt der og pilsa.

    (Noe sånt).

    For jeg visste, at selv om Odd Einar Pettersen så voksen ut, i utseende.

    Så var han på nivå, med en ti-åring kanskje, når det gjaldt modenhet.

    (For å fleipe litt kanskje.

    Men likevel).

    Så det var nok muligens sånn, at Sten Rune Nilsen, var den meste modne, av disse.

    (Selv om det kanskje så ut som, at Odd Einar Pettersen, var faren hans, der de satt.

    For å si det sånn).

    Men jeg hadde ikke sett disse, på mange år.

    Og det var masse skriking der, fra de litt eldre, angående hvem Ove og jeg var, da vi gikk inn på puben.

    Så det var kanskje derfor, at jeg ville hilse på disse tidligere klassekameratene/plageåndene mine, da.

    (For å si det sånn).

    Og de tenkte kanskje ikke på, at det så ut som noe lignende av, at Jostein Flo og Mini, (eller Helan og Halvan), hadde gått ut på byen sammen.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Så hvis en prest, hadde sett, at Odd Einar Pettersen og Sten Rune Nilsen, (mine tidligere klassekamerater fra Berger skole og Svelvik ungdsomsskole), satt og drakk sammen, på en pub.

    Så ville kanskje presten ha kjefta, på Odd Einar Pettersen.

    Siden at han dro med sønnen sin, (som liksom ikke var konfirmert enda), ut på byen, og lærte han å drikke, og annen synd/styggdom.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 12.

    Hvis det er sånn.

    (Som jeg har skrevet om ovenfor).

    At Sten liker å sminke seg, og gå med dameklær.

    Og kalle seg Heidi.

    Så kan det kanskje ha vært sånn, at Sten og Odd Einar, ikke enset meg, (som stod like ved de, og prøvde å hilse).

    Det er mulig at disse, var forelska/betatt av hverandre.

    Og derfor kanskje ikke, la merke til, hva som skjedde, i resten av lokalet, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Odd Einar Pettersen, var også litt tvilsom, (for å si det sånn).

    En gang, i garderoben, (på ungdomsskolen).

    Så hadde denne voksne mannen, (så han ut som ihvertfall), lagt sine ‘edlere deler’, bak ved skrukken, (som Harald Eia sier).

    Også stod han med beina inntil hverandre, og sa at jeg skulle se på trekanten hans.

    (Noe sånt).

    Så hva Odd Einar Pettersen og Sten Rune Nilsen fant på, i fylla.

    Det kan muligens ha vært så mangt.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Denne kirken, (på Vestlandet), har jeg laget tegneserie om, siden at den er helt lik Berger kirke, (hvor jeg ble konfirmert, på midten av 80-tallet)

    PS.

    Her er mer om dette:

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2010/09/na-driver-jeg-lager-berger-tegneserie.html

    PS 2.

    Grunnen til at jeg lagde tegneserien ovenfor.

    Det var fordi, at jeg tenkte på noe, som min stesøster Christell sa, (utafor ‘min’ leilighet i Leirfaret, på Bergeråsen, på midten/slutten av 80-tallet).

    Og det var, at hu sa/skreik: ‘Hvorfor drikker Jeppe, Erik?’, mange ganger.

    Og da prøvde hu, å roe ned meg.

    For jeg var sint på min far, (eller ihvertfall skuffet over min far), for han hadde vært slem mot min lillesøster Pia, (som derfor heller ville bo oppe hos meg, i Leirfaret), og misbrukt henne.

    (Hvis ikke det var noe tull/misforståelse.

    Hm

    Christell sa at Pia, (som bodde nede hos Haldis og dem), hadde tatt abort nede hos Haldis, (og at det hadde vært blod over hele senga), var det vel.

    Noe sånt.

    Men det kan kanskje ha vært Christell sin eldre halvbror Jan Snoghøj som var faren.

    Eller om det var noe tull).

    Og da Christell skjønte, at jeg ble sint på, (eller skuffet over), min far.

    Så sa hu det, om at: ‘Hvorfor drikker Jeppe, Erik?’, mange ganger.

    Så hu mente, at det var en god grunn til, at min far drakk.

    (Min far var mer eller mindre alkis.

    Må man vel si).

    Og det kan kanskje ha vært, noe med den ferien, (sommeren 1977 deromkring), da Pia ikke ligna på seg selv, da hu kom hjem, (noen uker etter meg), fra en kidnapping, (hvor Pia og jeg ble kidnappa, av vår far og onkel Runar).

    Hm.

    Eller om det var det at faren min kjørte ihjel broren til Erik Thorhallsson.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Kan det ha vært min far som kjørte ihjel broren til Erik Thorhallsson, tro? Disse bodde vel ved den svingen, som min far kalte dødssvingen. Noe sånt. Hm

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2017/07/det-her-ma-vre-storesstera-til-min-fars.html

    PS.

    Min far gikk jo, på piller, (på 70/80-tallet).

    (Etter en bilulykke, (hvor han vraket en rød Mercedes, var det vel), på Berger/Bergeråsen.

    Noe sånt).

    Og det var jo også sånn, at min fars samboer Haldis Humblen, hadde kjørt på en unggutt, på/ved Nesbygda, (på omtrent den samme tida, (midten/slutten av 70-tallet)).

    (Haldis sa til sin datter Christell, mens jeg satt på i bilen, (en gang på begynnelsen av 80-tallet).

    At: ‘Husker du han mannen som kom inn gjennom vinduet?’.

    Noe sånt).

    Så det var kanskje derfor, at min far og Haldis Humblen, ble et par.

    Siden at begge hadde kjørt ihjel noen, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Min far pleide også, å dra meg med, til Son, på første halvdel av 80-tallet.

    For å bygge på huset til min fars yngste bror Runar, (som er/var tannlege i Ås), der.

    Og på den tida jobba Erik Thorhallsson, (som var et par år eldre enn meg), for min far.

    Så Erik Thorhallsson var ofte med i bilen, når vi kjørte, til og fra Son.

    Og en gang, så ble min far og Erik Thorhallsson veldig søvnige/merkelige, rett før dødssvingen, (husker jeg).

    Og det var muligens også, rundt der, at de ‘babla’ om, at de skulle dra sammen, til Las Vegas, med hvite dresser/smokinger, (og være playboy-er).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Mer om Erik Thorhallsson, (som på slutten av 80-tallet, så ut som en ‘gresk gud’, ifølge min yngre søster Pia sin ‘kinnskjegg-venninne’, (ei Heidi som visst seinere ble hotell-direktør i utkant-Norge)):

    https://bok365.no/artikkel/ansatt-som-direktor-i-bladcentralen/

    PS 4.

    En gang som min far (Arne Mogan Olsen), Erik Thorhallsson og jeg, skulle kjøre, fra Son til Berger, (på begynnelsen/midten av 80-tallet), så satt Erik Thorhallsson på sangen ‘Arne Belinda’, (i min fars bil), husker jeg:

  • Mer om mine grandonkler Otto, Gunnar og Idar. (Min far frasa seg arv, etter Otto og Gunnar, (av en eller annen grunn), så jeg fikk halvparten av min fars arv, etter disse, mens jeg jobba på Arvato, (hvor jeg jobba fra høsten 2005 til høsten 2006), i Liverpool)

    https://www.dagsavisen.no/fremtiden/lokalt/stoafolket-som-huset-kunstnere-og-bygde-galleri-1.1462200

    PS.

    Under oppveksten, så var jeg med min far og/eller hans yngste bror Runar, 5-6 ganger kanskje, til Bergstø/Støa.

    (Noe sånt).

    Og jeg var med min far, kanskje 50-100 ganger, til Oslo, for å levere køyesenger/vannsenger, (for Strømm Trevare).

    (På 70/80-tallet).

    Men jeg visste ikke, at min grandonkel Idar, jobba i Oslo.

    (Da jeg var med onkel Runar, (som oftest), til Bergstø, (på vei til sommerferie-opphold i Vestby/Son), på begynnelsen av 80-tallet.

    Så var det sånn, at jeg for det meste, hang i hagen/gårdsplassen/inngangspartiet/kjøkkenet der.

    For det ble litt mange folk, (Runar og Inger har mange unger, (og det var de som liksom var gjestene)), i stuene der.

    For å si det sånn).

    Så jeg bodde i Oslo, (og studerte/jobba), fra 1989 til 2004.

    Uten å vite, at min grandonkel Idar, også jobba i Oslo, (og drev snekkerverksted, som min farfar).

    Så det var kanskje litt merkelig.

    (For å si det sånn).

    Men så var jeg kanskje litt, som en utstøtt, fra familien.

    (Min mor flytta jo fra min far, i 1973, og dro med min lillesøster Pia og meg, ned til Larvik.

    Og da var det sånn, at vi ikke fikk lov til, (av vår mor), å besøke vår far, (i Strømm), i perioder.

    Så det var en del drama osv., (med vold (mot min farmor) og kidnapping (av Pia og meg)), for å si det sånn.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Angående Idar sitt snekkerverksted, i Oslo.

    Så har jeg chattet litt, (på Facebook vel), med en Henrik Smith, (het han vel), som holdt til i nabo-lokalene, til Idar, (og lagde seil vel).

    Og Idar sin geskjeft, var mer en håndverker-geskjeft, hvor han pusset opp/fikset ødelagte stoler, (for folk), osv.

    (Sånn som jeg har forstått det).

    Mens min farfar, produserte senger industrielt.

    (Min farfars møbelfabrikk het først Strømm Trevareindustri.

    Før min far bytta navn på virksomheten, til Strømm Trevare A/S, da han overtok, (sammen med sin yngre bror Håkon/Haakon), på begynnelsen av 80-tallet).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2014/08/mer-fra-facebook_10.html

    PS 4.

    Det er også litt rart, at det vel ikke står, hvem som er forfatteren for artikkelen ovenfor.

    (Og Fremtiden er egentlig nedlagt.

    Men de har visst begynt den på nytt, med nye eiere, (etter en del tiår).

    Noe som vel også må sies å være litt ‘merksnodig’).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    I PS 3, så kan man se.

    At jeg skriver til Henrik Smith.

    At jeg nok kommer til å arve Idar og.

    Men det skjedde ikke.

    For da hadde visst min far ‘plutselig’ ombestemt seg, (eller hva man skal si), og sluttet å frasi seg arv.

    (Noe sånt).

    Uten at dette har blitt sagt klart, (til meg), på noen måte.

    Men etter at Otto døde, så fikk jeg et skriv, fra en Hurum-advokat, om at jeg skulle arve.

    (Dette var mens jeg bodde i England.

    Og det begynte med at min lillesøster Pia, ringte meg om dette, mens jeg var på jobb, (på Arvato), høsten 2005.

    Noe sånt).

    Så her har jeg blitt lurt.

    For jeg trodde at jeg også kom til å arve Idar, (og Marit).

    (Og arven etter disse, var mye høyere.

    For disse hadde mye mer formue).

    Og dette var på toppen av, at Drammen tingrett, nektet meg å oppløse sameiet, (Bergstø), i mange år.

    (Selv om jeg ble tullet med i England, (av den engelske arbeidsformidlingen).

    Og levde i perioder, i fattigdom der.

    For å si det sånn).

    Og det er på toppen av min omsorgssvikt-sak, mot min far.

    Og på toppen av det, at jeg levde som flyktning, i England, (uten å få mine rettigheter fra norsk og engelsk politi).

    (Etter å ha overført, at jeg var forfulgt, av ‘mafian’, på Rimi Bjørndal, i 2003.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Det var også sånn, (noe som ikke fremgår i artikkelen ovenfor), at min grandonkel Idar, het Sandersen til etternavn.

    (Etter sin farfars etternavn.

    Blir det vel).

    Men Otto og Gunnar, het Bergstø, (etter plassen/eiendommen), til etternavn.

    Og jeg har drevet en del med slektsforskning.

    Og i Norge, (i gamle dager), så varierte etternavnene mye.

    Disse kunne kalle seg Hansen, (siden at faren het Hans til fornavn).

    De kunne kalle seg Olsen, (siden at faren het Olsen til etternavn).

    De kunne kalle seg Bergstø, (siden at plassen de bodde på het Bergstø).

    Og de kunne kalle seg Arnestø, (siden at plassen de bodde på, på rundt den tida de ble født, het Arnestø).

    Og de kunne visst også kalle seg Sandersen, (siden at farfaren het Sandersen til etternavn).

    (Noe sånt).

    Og sånn er det også, på min farmors side.

    At de ofte bytter etternavn.

    For eksempel så var det sånn, at min farmors mor sin onkel/fosterfar Gullik, (som fant Tråen-skatten).

    Han kalte seg først Gullik Gulliksrud Gulliksen.

    (For faren het Gullik og de bodde på Gulliksrud, i Rollag).

    Og han kalte seg vel også Gullik Toeiet, (Toeiet må vel være et eid, i nærheten av gården Toen, i Rollag).

    (Mener jeg å huske).

    Og da han fant Tråen-skatten, så kalte han seg Gullik Tråen/Traaen.

    Og han har muligens også kalt seg Gullik Me-Tråen.

    (For de eide ikke alle Tråen-gårdene, (kun Me-Tråen).

    For å si det sånn).

    Osv., osv.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Det at Idar valgte å kalle seg Sandersen.

    (Hvis ikke det for eksempel var en lærer, som bestemte, om de skulle si Idar Hansen, Idar Olsen, Idar Bergstø, Idar Arnestø eller Idar Sandersen.

    Eller om det var Idar sin far, som bestemte dette.

    Hm).

    Så sier han vel muligens, at oldefaren Sander Madsen, var fin.

    Og så klagde han, på farfaren Ole Martin Sandersen.

    For han var uekte født.

    (Med bonden Christen Rød/Røed, som hjemmedøper.

    Dette var på den gården hvor de seinere, (med nye eiere), begynte å lage Filtvet-champagnen Golden Power).

    Så Idar var muligens kristen, siden at han liksom måtte tilbake, til sin oldefar, (som var ekte født), for å finne noen han kunne tenke seg, å bruke navnet til, som etternavn.

    (Noe sånt).

    Og det var vel da sånn, at Sander Madsen flytta til ‘Lensmanns-stedet’ Skjøttelvika.

    Og der, (og på Mølen), bodde også barnemoren Gunild Olsdatter, (min tipptippoldemor), som heller gifta seg med en Gabrielsen.

    Og så flytta muligens sønnen, (Ole Martin Sandersen), bort fra mora og stefaren.

    Og så ville han heller bo, i nabolaget til en i Røed-slekten, (på/ved Bergstø/Arnestø), var det vel.

    (Noe sånt).

    Og i en kort periode, den første tida, som jeg bodde, i England, (hvor jeg bodde fra 2004 til 2014).

    Så hadde jeg litt kontakt med min far, (på telefonen).

    (Før jeg måtte anmelde min far for telefonterror, (og få meg ny mobil).

    For å si det sånn).

    Og min far mente at jeg burde kontakte Idar, (av en eller annen grunn).

    Og da skjønte jeg på Idar, (når vi prata om slektsforskning), at han mer eller mindre hata, hu budeida fra Eggedal, (Gunild Olsdatter), som han kalte henne.

    Og det kan muligens vært på grunn av, at Idar var kristen.

    Og at han ikke likte, at hu Gunild Olsdatter, dreiv og fødte unger, (min tippoldefar Ole Martin Sandersen), utafor ekteskap, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Det er kanskje litt rart, at Idar hata, sin oldemor Gunild Olsdatter, (fra Eggedal).

    (Tenker jeg nå).

    Det var vel sånn, at det lille huset på Bergstø, (det nærmest garasjen/postkassene), var der en i Røed-slekten, (fra Filtvet vel), bodde.

    (Mener jeg vagt å huske.

    Fra når jeg har drevet med slektsforskning, osv.).

    Så kan Idar ha vært sønnen til en Røed, (tenker jeg nå).

    (For det kan jo ha vært sånn, at han ‘Røed-gubben’ levde, lenger enn min oldefar Hans Otto Olsen, (for eksempel).

    Og så fikk kanskje han Røed-gubben en unge, (nemlig Idar), med min oldemor Ingeborg Brunmark Olsson, da.

    Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Det at min grandonkel Otto, var sjømann, (i sine yngre dager).

    Det var også nytt for meg.

    Jeg prata mye med min farfar Øivind, (for jeg åt middag, hos min fars foreldre, etter skolen), etter at jeg flytta fra min mor til min far, som niåring, (i 1979).

    Men Øivind prata mest om ting fra nyhetene, (må jeg si).

    (Før han fikk slag, et par ganger.

    På begynnelsen av 80-tallet).

    Og Øivind nevnte en gang at han hadde 10-12 søsken.

    Men det var vel etter at min farmor hadde sagt noe lignende.

    (Øivind ville vel ha det til, at han hadde et søsken mer, enn min farmor Ågot.

    Noe sånt).

    Og det var ikke sånn, at min farmor og farfar, gikk i detalj, om alle sine søsken.

    Det ville nok ha blitt for mye nytt, for meg.

    For jeg hadde jo bodd, i mange år, hos min mor, i Larvik/Hedrum/Tjølling/Brunlanes.

    Uten å få med meg så mye, om min far og dem.

    (For å si det sånn).

    Men jeg visste vel, at Øivind sin bror Gunnar Bergstø, var kunstmaler.

    Og at Ågot sine søstre Margit og Anne, hadde hatt systue, på Sand, (og vel også der de bodde i Drammen), osv.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Jeg kan ikke huske, at Øivind, noen gang hadde besøk, av sine brødre, (fra Bergstø), på Sand, på 70/80-tallet.

    Men Øivind pleide visst, å ha besøk, av sin bror Otto, (som er nevnt i artikkelen ovenfor), på Berger.

    Da de bodde der, (på 40/50/60-tallet).

    (Ifølge Øivind og Ågot sine lærer-naboer, (på Berger), sin datter Ingeliv Andreassen.

    På Facebook).

    Så det er mulig at det har skjedd noe, siden at Otto dem, slutta å besøke Øivind og Ågot.

    De syntes kanskje, at de var for mislykka, til å besøke Øivind, etterhvert.

    Siden at Øivind hadde kone og barn, (og etterhvert også barnebarn).

    Og Øivind hadde trevare-fabrikk.

    Og Øivind hadde vært, i kommunestyret, i Strømm.

    Så min grandonkel Otto, (og hans Bergstø-brødre), ble muligens litt som noen dverger/tapere etterhvert, sammenlignet med min farfar, da.

    (Noe sånt).

    Og dette var kanskje tungt for dem, å svelge.

    Og derfor så ville de kanskje ikke besøke min farfar mer, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Her er mer om dette, (selv om Ingeliv Andreassen vel her ‘surrer’ litt, og kaller min grandonkel Otto, for min onkel):

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2014/08/enda-mer-fra-facebook_17.html

  • Dette er min grandonkel Nils Mogan, (bestemor Ågot sin lillebror)

    https://www.laagendalsposten.no/nyheter/trangt-om-plassen-pa-bygdeheimen/s/2-2.1601-1.2399504

    PS.

    Her er mer om dette:

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Min far Arne Mogan Olsen.

    Han spurte en gang, min farmor Ågot, (mens jeg var der).

    (Dette må vel ha vært, i 1979.

    Like etter at jeg flytta fra min mor til min far, som niåring).

    Om det ikke var sånn, at Ågot/’vi’, hadde slekt, fra Finnskogen.

    Og det svarte Ågot, at var sånn.

    Så det er mulig at Ågot var delvis skogfinne, (eller same eller tater, eller noe lignende).

    Og det ser vel kanskje litt sånn ut, på Nils Mogan og.

    (Selv om han er veldig gammel, på bildet ovenfor).

    Og jeg har heller ikke klart å få bekreftet dette, (om Finnskogen), når jeg har drevet med slektsforskning.

    (For å si det sånn).

    Hvis ikke min far og Ågot, mente min farfars svenske Brunmark-morfar, (som var etter svenske adelige/kongelige), fra Eda.

    (Hvis det regnes som en del av Finnskogen.

    Hm).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Min grandonkel Nils Mogan.

    Han overlevde visst ikke, å bo, på badet.

    For han døde høsten 2003.

    (Ifølge MyHeritage/min slektsforskning).

    Men det kan kanskje ha vært for mye fuktighet, inne på det nevnte badet.

    (Som visst ble brukt som ‘vanlig bad’ innimellom.

    Ifølge avisartikkelen ovenfor).

    Og det er nok ikke bra, for gamle folk, (når vinteren kommer osv.).

    (Hvis jeg skulle tippe).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog

    PS 5.

    Kristine Brunmark, (som er en kjent journalist, og min firemenning vel).

    Hu sendte meg en e-post, for noen år tilbake.

    (Dette var mens jeg bodde, i Keith Court, i Liverpool.

    Hvor jeg bodde fra våren 2012 til høsten 2014).

    Og hu skrev, at Brunmark, det var en av svenskekongens offiserer/befal.

    Og så hadde de fått gårder, i grensetraktene/Eda/Eidskog.

    For sin innsats, i en krig, mot Norge.

    Og de var også etterkommere av en svensk spionsjef, ved navn Ödell-Ödla.

    (Fant jeg ut, ved å drive med slektsforskning).

    Og det var vel også noe med en bror, som døde, og som vel egentlig var han som fikk gården/adelsnavnet Brunmark.

    (Noe sånt).

    Så de flyktet kanskje til Norge, for å ikke bli straffet liksom, av svenskene.

    (Siden at en svensk offiser døde.

    Så fikk kanskje min farfars morfar, (og dem), skylda.

    Noe sånt).

    Så disse kunne det nok ha vært skrevet en bok om.

    Og disse var også etterkommere av den skotske slekten Moffat.

    Og også Liljebjörn, vel.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    https://johncons-blogg.a2hosted.com/2018/11/den-frste-brunmarkbrunnmark-het-petter.html

  • Enda mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

  • Min far, (eller om det var onkel Håkon), sa en gang til meg, at da jeg var liten, så hadde jeg en barnepike, som bodde, i dette huset. Noe sånt

    PS.

    Smia MC fantes ikke, på 70-tallet.

    Og ikke Jensen Møbler heller.

    Så det var både mer landlig og mer sivilisert der, (på Sand), på 70/80-tallet, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Det var bare den nokså lille tre-kiosken Simbo der, (med veranda/terrasse/’Narver-plass’ og ei kioskdame som het Liv), på den tida.

    (Der hvor Jensen Møbler/Hilding Anders nå er).

    Og der Smia MC holder til.

    Der hadde min farmor sine søstre Margit og Anne, en slags systue, (på 70-tallet).

    (Og det stod tomt, på 80-tallet).

    Pluss at vår slekt, (etter min farfar Øivind Olsen), hadde et eller to bygg, (Saga), mellom Jensen Møbler og Kjelleråsveien, (eller om Jensen Møbler har bygget på den tomten og).

    (Og det stod et tomt bygg, (som var malt svart vel, eller om treverket hadde begynt å råtne), ovenfor ‘Barnepike-huset’, (på den andre siden av Snippen-veien).

    Og på loftet, (som man måtte ha en stige for å komme opp til vel), i det tomme bygget, så hentet min far mange Donald-blader, (som var fra 1960 til 1965/1966), som muligens kan ha vært barnepiken, (og hennes søster), sine.

    Dette, (at min far hentet Donald-bladene), var høsten 1979, (like etter at jeg flytta tilbake til Berger/Sand, fra min mor i Larvik).

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Barnepike-huset, var malt grønt forresten, (en litt lysere grønnfarge, enn min farmor og farfars hus), på midten/slutten av 70-tallet.

    (Mener jeg å huske).

    Og vi kunne se huset, (fra riksveien/fylkesveien/Strømmveien), når vi gikk til butikken, (Oddmund Larsen sin kolonial, (eller om det het landhandel)).

    Så det er mulig, at ‘Barnepike-huset’, ligger et hus nærmere butikken.

    (Og et hus lenger vekk fra Smia MC).

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det var visst noen Bullen-folk, som bodde der:

    PS 4.

    Eiendommen heter visst: ‘Roksvold av Høien’.

    Og det er vel det samme navnet, som min farfars verksted og min farmors hus hadde.

    (De hadde eiendommene Roksvold I og Roksvold II.

    Noe sånt).

    Så hele den ‘haugen’, som Sand ligger på/ved, heter muligens Roksvold, da.

    Hm.

    (For hvis man kjører forbi Sand, (med den litt kjente butikken som Oddmund Larsen i sin tid eide).

    Så kjører man først oppover, fra Høyen.

    Og så kjører man nedover, like etter butikken.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Dette huset er visst hvitt, i våre dager:

  • Her kan man se min oldefar Hans Otto Olsen Bergstø. (Fra Svelviksposten 16. februar 1954)

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Svelviksposten brukte det samme bildet i min oldefars nekrolog, (fra Svelviksposten 22. juli 1958):

    PS 3.

    Min far Arne Mogan Olsen, er muligens oppkalt etter sin onkel Arne, (som muligens var oppkalt etter eiendommen Arnestø som brant), som døde ung, (fra Svelviksposten 23. desember 1937):

    PS 4.

    Min oldefar søkte visst om statsstøtte til vannforsyning, (fra Svelviksposten 19. februar 1952):

    PS 5.

    Min oldefars far Ole Martin Sandersen, (som muligens vokste opp hos en stefar ved navn Gabrielsen), ble hjemmedøpt, av en Christen Rød, på Rødgårdene, (hvor det vel seinere ble produsert den norske champagnen Golden Power), ved Filtvedt/Oslofjorden, og min oldefar kjøpte tomt ved Drammensfjorden/Holmsbu/Støa, av en Røed, (uten at jeg vet om det er noe slektskap med Filtvedt-bonden Rød):

    PS 6.

    Bilet i PS-et ovenfor var fra Svelvikposten 21. august 1953.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Min grandonkel Gunnar Bergstø, ble visst rangert, på en tredjeplass, av Holmsbukunstnerne, (før ei frøken Karlsen og Alberto Rosati), i en basar-loddtrekning, (fra Svelviksposten 14. oktober 1955):

    PS 8.

    Fra PS-et ovenfor, så kan man se, at Alberto Rosati, også malte.

    (I tillegg til å drive med keramikk.

    Noe han vel var mest kjent for).

    Og i en bloggpost jeg skrev, (om min grandonkel Gunnar Bergstø), for noen dager siden.

    Så publiserte jeg om, at det stod, i en avis-artikkel, (fra Svelviksposten), at Alberto Rosati, var lærermester, i maling, for min grandonkel Gunnar Bergstø.

    Så Holmsbus Alberto Rosati, er nok den samme Alberto Rosati, som er kjent fra engelsk Wikipedia, som en relativt lite produktiv maler-sønn, av en Giulio Rosati, som var orientalist, (det vil si at hans malerier ofte fokuserte på det muslimske adelskap).

    Så her har vi en mystisk italiener/orientalist/muslim.

    På 40/50/60-tallet, (på bygda/i Holmsbu), i Norge.

    Hvor det vel var sånn, (husker jeg selv fra 70-tallet), at man kunne bli ganske gammel, (jeg var vel selv 5-6 år gammel), før man for eksempel så en neger.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Hvis man søker på ‘Bokhylla’, så kan man se, at Røyken og Hurums Avis, opererer med samme fødselsår og dødsår som engelsk Wikipedia, for Alberto Rosati, så Holmsbus Alberto Rosati var nok orientalisten Giulio Rosati sin sønn:

    PS 10.

    Her er mer om dette:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Giulio_Rosati

    PS 11.

    Dette er nok Bergstø I, (hvor min oldefar bygde det vakre huset fra PS 2), og så var det muligens sånn, at Even Røed bodde, på Bergstø II, (i et mindre hus som vel fortsatt står på den tomten), fram til like før han døde, (fra Svelviksposten 7. januar 1930):

    PS 12.

    Hvis min tippoldefar Ole Martin Sandersen, egentlig var sønn, av Christen Rød, (som hjemmedøpte han, i 1837, var det vel).

    (Jeg har også sett at Rødgårdene, (som min grandonkel Idar Sandersen kalte det på telefonen), har blitt kalt ‘Røed gård’, på Wikipedia).

    Så kan det tenkes, at Even Røed, var onkelen, (for eksempel), til min oldefar.

    Røed-familien solgte visst gården til Wittusen, som begynte å lage vin/champagne, på Røed gård, (i Filtvedt).

    Dette var på 1870/1880-tallet, (mener jeg å ha lest, tidligere i dag).

    (Noe sånt).

    Så sånn var visst det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Min onkel Håkon/Haakon, er noen ganger, litt rabiat, (må man vel si).

    Og det kan kanskje være noe med min slekts nabo/familievenn Alberto Rosati, (som var orientalist som sin far, ifølge Wikipedia på engelsk).

    For det kan kanskje være sånn, at Håkon, ble ‘smittet’, med ‘islam-greier’, fra Alberto Rosati, da.

    (For å si det sånn).

    Men min farfar Øivind, sa på 70/80-tallet, at de en gang hadde fått noen teppeselgere på døra.

    Og så var det maskinsøm, (og ikke håndsydde tepper, som selgerne påstod).

    Men min farfar var kvart svensk, (etter sin halvt svenske mor Ingeborg Olsen Bergstø).

    Så det kan ha vært en ‘svensk’ referanse til Rosati, og at de var ‘russiske’, (tenker jeg nå).

    Så om Rosati, (som visst måtte gjemme seg for nazistene under krigen), var russere.

    Og at onkel Håkon er mer rusk enn rabiat/sydlandsk/italiensk, liksom.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 14.

    Mine oldeforeldre satt noen ganger inn ‘takke-annonser’ i avisa, (fra Svelviksposten 26. februar 1954):

    PS 15.

    Her er mer om dette, (fra Svelviksposten 4. januar 1938):

    PS 16.

    Enda mer om dette, (fra Svelviksposten 13. april 1962):

    PS 17.

    Min oldemor Ingeborg Olsen Bergstø f. Olsson Brunmark, fikk visst ikke like mye omtale i avisa, (når hu hadde runde fødselsdager), som min oldefar, (fra Svelviksposten 23. oktober 1956):

    PS 18.

    Her kan man se dødsannonsen til min oldemor Ingerborg Olsen Bergstø f. Olsson Brunmark, (fra Svelviksposten 30. mars 1962):

    PS 19.

    Min oldefar var med i Holmsbu Fiskerlag sitt første styre, (fra Svelviksposten 12. april 1960):

    PS 20.

    Min oldefar var også styremedlem i Holmsbu Handelsforening, (fra Norsk Kunngjørelsestidende 28. juli 1933):