Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
Det er kanskje litt rart, at min fars eks Margrethe, ikke ble gift. Hu var vel ikke sånn, at hu gikk med buksene liksom, (som min fars samboer Haldis). Men Margrethe var kanskje så glad i min far, at hu tenkte: ‘Hvis jeg ikke får Arne så vil jeg ikke ha noen’. Noe sånt
PS.Jeg har vel blogget om.
At natt til 17. mai, i 1988.
Så var jeg, (som jeg vanligvis var, på kvelden før 17. mai, på den tida), utafor Svelvik samfunnshus, (og Svelvik ungdomsskole osv.), i Svelvik.
Og så sa Halvor Tuv, (som et par år tidligere hadde mast seg til, å kjøpe hjemmelaget vin av meg, en kveld/natt til 17. mai), at rødrussen dro med oransjeruss-jentene opp en vei, (i sine russebiler), og kledde av de, og så gikk oransjeruss-jentene nakne tilbake, til ‘fest-plassen’.
(Noe sånt).
Og jeg lurte vel på om dette var sant.
Og stilte meg like ved rødruss-bilen.(Som stod like ved bussholdeplassen, vel.
Noe sånt).
Og rødrussen, (fra Sande videregående), kom med min stesøster Christell, (som var oransjeruss, det året).
(Jeg selv var blåruss, året etter).
De holdt henne, (fire rødruss), i en arm eller et bein hver.
Og så sprelte Christell, (i lufta), mens hu prøvde å komme løs, da.(For å si det sånn).
Men de klarte visst ikke å få henne inn i bilen.
Og den veien, som de nakne oransjeruss-jentene gikk på, (når de skulle gå tilbake igjen).
Det var muligens veien som gikk opp til Surlien gård.
(Kan det virke som, fra Google Maps).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Min far sa engang, (på første halvdel av 80-tallet), at grunnen til at han likte Haldis.
Det var fordi, at hu ikke brukte neglelakk, på tåneglene.
(Noe sånt).
Så min far likte maskuline/flatbrystede damer, da.
Og ikke mer feminine/jålete damer, (som Margrethe osv.).
(Kan det virke som).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Grunnen til at min mor skilte seg, fra min far.
(Rundt sommeren 1973.
Var det vel).
Det var, at min mor trodde, at min far, hadde kvinnfolk, inne i Oslo.
(Noe som kan stemme med Margrethe.
For å si det sånn).
Og min mor sendte brev, til sin mor Ingeborg, (som egentlig var fra Danmark), om dette.
(Ingeborg bodde på den her tida, (på første halvdel av 70-tallet), sammen med min morfar Johannes, (fra Skedsmo), og deres yngste barn Martin.
I Hurum, (på den andre siden av Drammensfjorden fra Bergeråsen, hvor mine foreldre, (og min lillesøster Pia og jeg), bodde sammen, i et par-tre år, på begynnelsen av 70-tallet).
Min mors foreldre bodde først i Holmsbu, så i Klokkarstua og så på Sætre.
For å si det sånn).
Og da skrev bestemor Ingeborg tilbake, (i et brev min far på en eller annen måte hadde fått tak i, for han viste meg dette brevet, før han gikk ned til Haldis en gang, rundt midten av 80-tallet).
At: ‘Hvis Arne Olsen har andre kvinder så flydt fra ham’.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Surlien gård er muligens bare en husmannsplass, (eller noe lignende):
PS 5.
Hvis ikke det var sånn.
At Surlien gård, ligger på Hurum/Asker-sida, (men regner seg til Svelvik).
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Mer fra Facebook
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Enda mer om dette:
PS 3.
Ingalill Høstmælingen, (min tidligere norsklærerinne, som jeg nevnte i Facebook-meldingen ovenfor).
Hu sa til meg, en gang, (skoleåret 1988/89).
(På slutten av skoleåret, vel,
I klasserommet).
At: ‘Du som har så godt språk Erik, du burde fått bedre enn fire i norsk’.
(Noe jeg muligens har skrevet om, i Min Bok).
Men hvis hu Ingalill Høstmælingen syntes, at jeg hadde, så godt språk.
Hvorfor ga hu meg ikke bedre karakter, da.
Hm.
Det kan muligens ha vært sånn, at Ingalill Høstmælingen, kjente min fars eks Margrethe, (som jeg tilbrakte, noen få/korte ferier sammen med, (som barn), på 70/80-tallet).
Og så hadde Margrethe, (og/eller Rakel Surlien, (som jeg visst kjenner, fra en kjøretur, fra Bislett til Vippetangen, på begynnelsen av 80-tallet)), syntes, at jeg hadde så bra språk, da.
(Noe sånt).
Og så har de kanskje tiska om det, til hu Ingalill Høstmælingen.
Som så oppførte seg litt rart/besynderlig, (må man vel si), ovenfor meg, på Gjerdes videregående.
(For å si det sånn).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Min fars kamerat Viggo Engebretsen, (fra Berger og Furuset), har visst også solgt senger for min far/Strømm Trevare
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Jeg bodde jo hos min mor, i Larvik, fra 1973 til 1979, (fra jeg var tre til jeg var ni år).
Og en gang, som jeg var på besøk hos min far, i Hellinga 7B, på Bergeråsen.
(Hvor min far bodde, på andre halvdel av 70-tallet).
Så var ikke Atle og ‘Priscilla’ der.
Men Viggo Engebretsen og hans to stesønner Rune Kraft og lillebroren, var der.
Og da følte jeg meg litt fryst ut, (husker jeg).
Men jeg fikk tigget til meg, et hobby-blad, (som var svensk vel), med en slags gyro/helikopter-leke i, (som ikke var batteri-drevet, men man skulle dra i en snor, og så føyk noen ‘plast-rundinger/hjul’ avgårde, mens de snurret raskt rundt).
(En dag vi handla mat i Drammen, vel.
Noe sånt.
Dette var muligens på varemagasinet Lyche.
Min far prøvde muligens å få tak i deler til bilbanen, (eller om han skulle kjøpe noen plater).
Noe sånt).
Og den leken lekte jeg med, (i sommervarmen), i Hellinga da, (husker jeg).
Og en annen gang, som Pia og jeg var, i Hellinga, (på 70-tallet).
Så var min fars kjæreste fra Jæløya der, (husker jeg).
(Dette var vel i 1975 kanskje.
Noe sånt).
Og en tredje gang, (litt seinere på 70-tallet), så var min fars ‘Bislett-kjæreste’ Margrete der, (husker jeg).
Og en fjerde gang, så var det ei brunette vel, fra Drammen, (som min far kjørte innom), som var der.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Jeg lurer på om dette er min fars tidligere kamerat Atle, (og dem). Fra Aftenposten 20. november 1968
PS.
Jeg huska at Atle, (og hans unge samboer-dame), kjøpte køyesenger, (cirka ti senger av gangen vel), av min far, (og vår slektsbedrift Strømm Trevare), rundt 1979/1980.
Og Atle og de hadde også en bygård, (som de solgte, mot rett til å få bo der gratis mm.), på indre vestkant, (i Oslo).
Og det telefonnummeret, (46 13 46), har også drevet med køyesenger, (og caravaner).
Noe som stemmer med Atle.
(For å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her er mer om dette, (fra Aftenposten 11. januar 1979):
PS 3.
Enda mer om dette, (fra Aftenposten 4. mars 1987):
PS 4.
Min far og onkel Håkon.
De prata en gang om Atle, i en pause, fra verkstedet, (Strømm Trevare).
Og da sa de, at Atle hadde rappa strøm, fra en bensinstasjon.
En gang, som de dro, med campingvogner, (var det vel muligens), til Vestlandet, (eller noe lignende), på 60/70-tallet.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
I PS 3, så finner man telefonnummeret 32 36 96.
Og når man søker på det nummeret, så finner man også telefonnummeret 84 79 38.
Og når man søker på det nummeret, så finner man blant annet Neptun Trading, (som min far eide sammen med tre kompanjonger, (muligens Atle og to til da)).
Og det ser også ut som, at Atle sitt caravan-firma, het Autocaravan A/S.
(Noe sånt).
Så sånn er visst det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Her er mer om dette:
PS 7.
Det kan kanskje ha vært sånn.
At Carry, (som jeg blogga om, i en av de forrige bloggpostene), bare var tull.
Og at det egentlig var Atle, som satt der, (med helskjegg), i stua i Uelands gate.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Atle var visst litt surrete som gutt, (fra Aftenposten 7. august 1954):
PS 9.
Min far, (eller om det var en av hans brødre).
Sa forresten til meg, (på begynnelsen av 80-tallet).
At Atle pleide å ligge, under bilen sin, om kveldene, i helgene, og late som at han mekka bilen, mens han egentlig så oppunder skjørtene, til kvinnfolka, som gikk forbi.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 10.
Mora til Atle var visst også litt surrete, (fra Aftenposten 9. februar 1951):
PS 11.
Atle satt visst inn, noe sånt som hundre annonser, for køyesenger, (lignende av den i PS 2), i løpet av et par år.
Men Atle hadde bare en leilighet, (i den nevnte bygården).
(Og ikke noe butikk).
Atle bodde i den ene oppgangen, (med sin Priscilla Presley-aktige samboer/partner/kone).
Og mora bodde i den andre oppgangen, (sånn som jeg husker det).
(Jeg pleide å være med min far, til Atle og ‘Priscilla’, noe sånt som 5-10 ganger, (rundt 1979/1980).
Og da jeg besøkte min far, (mens jeg fortsatt bodde hos min mor), på midten av 70-tallet.
Så lå jeg noen ganger i en sofa, (ved TV-en), i min fars stue i Hellinga 7B, (mens min far lå på det eneste soverommet, muligens sammen med min lillesøster Pia).
Og Atle og ‘Priscilla’, lå da på en annen sofa, (ved kjøkkenet), og lagde ‘koselyder’, (som Atle kalte det, koselyder var noe alle hadde, sa Atle).
Og noen ganger, når Atle ikke var hjemme.
Så venta vi, hos mora.
Som kanskje var flinkere med gjester, enn når ‘Priscilla’ var aleine hjemme, (mens vi venta på Atle).
For jeg tok da en gang et lakrisdrops, (fra Taveners vel), fra en skål eller åpnet boks, (på salongbordet), noe jeg kanskje var vant til, nede hos Haldis.
For jeg var sulten, og vi bare satt der, (rundt stuebordet), uten at noe skjedde.
(Atle lå kanskje og purka.
Noe sånt).
Og da skjente ‘Priscilla’ på meg.
Og sa at de dropsene kun var for gjester.
(Noe sånt).
Så ‘Priscilla’ trodde at hu var mora mi, da.
Noe sånt).
Så det er mulig, at Atle, bare hadde køyeseng-eskene, i bilen.
Og når folk kom for å hente de, så henta han en køyeseng-eske, i bilen, da.
(Noe som kanskje virka litt lugubert/rart.
Og Atle skrev jo, (i annonsene), at sengene var direkte fra produsent.
Men de lå kanskje, en uke eller måned, i bilen, da.
For å si det sånn.
Hvis han ikke hadde, et rom i leiligheten, hvor han oppbevarte sengene midlertidig, da.
Hm.
For hvis sengene lå i bilen, (jeg lurer på om det kan ha vært en Chevy Van, men jeg det kan kanskje også ha vært en lignende japansk/europeisk bil).
Så kunne de kanskje slå seg, hvis det ble kaldt.
Men min far lagret materialene utafor verkstedet, (under grønne presenninger).
Så plankene hadde kanskje slått seg, fra før.
For å si det sånn).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 12.
Det som skjedde, var at Atle klagde på, at det mangla en skrue, i en av skrue-posene, til køyesengene.
(Det var min arbeidsoppgave å pakke skruer.
En arbeidsoppgave jeg overtok, etter onkel Håkon, vel.
Da jeg flytta fra min mor til min far.
Høsten 1979).
Og det kan ha vært, at ‘Priscilla’, tok ut en skrue.
Siden at jeg hadde tatt et drops.
(Tenker jeg nå).
Og jeg mente da, at det muligens var en skrue-pakke, som Håkon hadde pakka.
(For Håkon pleide å bruke tre stifter, for å lukke skrue-posene.
Mens jeg brukte fire stifter.
Man satt på ‘verksted-kontoret’ og pakka skruer, ved et gammelt/slitt skrivebord.
For å si det sånn).
Og etter det, så slutta Atle, å kjøpe senger, fra min far.
Og min far begynte å levere sengene selv, (og sette inn annonser selv, i avisene).
(For å si det sånn).
Jeg tenkte ikke over da, at Atle hadde satt inn annonser, (som min far gjorde, på første halvdel av 80-tallet).
(Det tenkte jeg først på, i går).
Og om min far og Atle konkurrerte mot hverandre, en stund.
(Ved at begge satt inn lignende annonser).
Det kan man kanskje lure på.
Det kan vel ha vært sånn.
Men det er kanskje mer sannsynlig, at min far, i disse årene, (fra 1978 til 1980), fokuserte på å lage sengene.
Og så måtte han i tillegg annonsere og levere senger, (noe Atle tidligere hadde gjort), fra 1980 deromkring.
(Og før 1978 cirka, så lagde de ikke køyesenger.
Men da drev min farfar Øivind og lagde elementer for Jensen-madrasser, osv.
For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 13.
Jeg husker at min far, (rundt 1980), viste meg, (i et regnskap, som lå på kontoret, i ‘Ågot-huset’), at han og onkel Håkon, tok ut 800 kroner hver, i lønn, i uka.
(Dette økte til 1000 kroner etterhvert.
Viste min far meg).
Og det stod ikke noe om, at Atle også fikk lønn.
(Sånn som jeg husker det).
Så Atle hadde sin egen geskjeft, (vil jeg si).
Så når Atle skrev i annonsene sine, at sengene var direkte fra produsent.
Så var det muligens litt misvisende, (må man vel si).
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 14.
Det var også sånn en gang.
(På begynnelsen av 80-tallet).
At min fars kusine Marit, (må det vel ha vært), på Rosenhoff/Carl Berner.
Hu sa til meg, at hu hadde vært kontordame, (eller om hu sa telefondame), for min far.
Og at hu hadde tatt imot bestillinger.
(Antagelig på køyesenger).
Og det må vel ha vært, at hu tulla.
For det var åpenbart Atle, som solgte disse køyesengene, (fra et Oslo-telefonnummer).
Så det er mulig, at Atle bare fylte bilen, (med køyesenger), noen få ganger.
(Blant annet den gangen jeg husker, (da jeg tilfeldigvis var nede på verkstedet), i 1980 deromkring).
Og at han ellers bare tok imot bestillinger, per telefon.
Hm.
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 15.
Det kan også ha vært sånn, at det var mora til Atle, (på Skarpsno).
Som sa til meg, at hu hadde vært telefondame, for min far.
(Det stemmer vel bedre.
Med køyeseng-annonsene, (som den i PS 2), osv.).
Min far var ofte innom, 5-10 forskjellige steder, på disse kjøreturene sine/våre, inn til Oslo.
Så man kunne nesten bli surrete, av mindre.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 16.
Grunnen til at min far, (var det vel), fikk mora til Atle, til å ta imot bestillinger, (på køyesenger).
Det kan ha vært, at min far, ikke ville, at kundene, skulle prata, med min farfar Øivind.
Min farfar fikk raseriutbrudd, hvis noen ringte, mens vi åt middag, (klokka 13).
(‘Skjønner dem ikke at vi eter klokka et’, (eller noe i duren).
Pleide min farfar å si/rope da.
Før han gikk fra bordet for å svare telefonen).
Så det hadde kanskje vært lurere, å spist middag, klokka 16.
Og så heller tatt lunsjpause, (en eller to av gangen), klokka 12/13.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 17.
Den gangen, (i 1980 deromkring), som jeg var nede på verkstedet, (for å pakke skruer, eller noe lignende).
Og Atle kom, (sammen med ‘Priscilla’), for å fylle opp bilen, med køyesenger.
Så hadde Atle med seg, en liste, med 8-10 klager, på sengene.
Så Atle, (som var min fars mangeårige kamerat), begynte plutselig å lage helvete, (kunne det virke som).
Så Atle hadde muligens blitt forbanna, (på grunn av et eller annet), da.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 18.
Hvis det hadde vært sånn, at Atle pleide å dukke opp, (på Strømm Trevare), en gang i uka cirka.
For å fylle opp bilen med køyesenger.
(Som han kjøpte av min far og de).
Så ville jeg nok ha visst det, (vil jeg si).
(For min farmor Ågot, pleide å ‘kringkaste’ om.
Hvis noen dukka opp der).
Så det er mulig at dette, (at Atle var på verkstedet for å kjøpe senger), bare var noe tull, (som han kun gjorde noen få ganger).
Hm.
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 19.
Hvis mora til Atle, gikk rundt med noe sånt her rundt halsen, utafor ymse adresser, på sine yngre dager, (noe man kan se mer om i PS 10), så kan man kanskje lure på, hva hu egentlig jobba med, (før hu ble min fars telefondame):
PS 20.
Det var forresten sånn.
At en gang, da jeg var 9-10 år gammel.
Så dro min far meg med, til Atle, (på Skarpsno).
Og der var også min fars brødre Runar og Håkon.
(Eller om det bare var en av de).
Og vel også ‘Priscilla’, da.
(For å si det sånn).
Og de voksne ville, at jeg skulle høre på Stompa.
(På Atle sitt stereoanlegg, (han er vel hifi-entusiast, som min far og hans yngre bror Håkon).
Med noen høretelefoner, som minna om de hørselverna, som min far og de brukte, nede på snekkerverkstedet/Strømm Trevare).
Og da satt jeg, ved ‘lakrisdrops-bordet’.
Og hørte på Stompa.
(På kassett eller lydbånd).
I en time, kanskje.
Mens de voksne snakka og lo, (rundt meg), da.
Noe som var en litt merkelig opplevelse, (må jeg si).
(For jeg så bare noen tryner som lo/prata.
Og jeg kunne ikke høre hva som ble sagt, da.
For å si det sånn).
Og det er også mulig, at det var sånn, at jeg ble satt til å høre på Stompa, også en annen gang, som jeg ble dratt med til Atle.
(Mener jeg sånn halvveis å huske).
Så det er mulig, at min far og Atle og de, skulle snakke, om noen seriøse/hemmelige greier, da.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 21.
Det var også sånn.
At den første personen, som jeg visste om, som hadde digitalt armbåndsur.
Det var Atle.
Og dette var i min fars leilighet, (i Hellinga 7B), rundt midten av 70-tallet, (muligens i 1976 eller 1977).
(Noe sånt).
Det armbåndsuret hadde kun timer og minutter, (sånn som jeg husker det).
(Og hadde sølvfarget reim osv., vel).
Og jeg hadde vel ikke engang hørt om quartz-ur, da jeg så at Atle hadde sånn klokke.
Så dette var som noe artig/morsomt, (det med klokka til Atle).
(Vil jeg si).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 22.
Det var også sånn.
At min mor, i perioder, på 70-tallet, nekta meg, (og min lillesøster Pia), å besøke min far.
(For min far skyldte min mor penger.
Det var snakk om penger, som min far skulle betale min mor, siden at Pia og jeg bodde, hos vår mor.
Og det var vel, en slags lovbestemt støtte, som det var snakk om.
Barnebidrag, heter det kanskje.
Noe sånt).
Og så var det sånn, at da jeg, (og Pia), endelig fikk besøke vår far igjen.
(Etter X antall måneder/år).
Så sa Atle unnskyld for, at han og min far, hadde slitt ut bilbanen min.
(Noe sånt).
Og jeg visste ikke at jeg hadde noen bilbane engang.
Men den hadde visst min far kjøpt til meg, i julegave, på et tidspunkt, som min mor nekta meg, å besøke min far.
(Noe sånt).
Og jeg brydde meg ikke så mye om, at bilbanen var ødelagt.
Jeg var bare glad for, å være tilbake igjen, på Berger.
For det var nesten noen slags fronter, mellom min mor og meg.
(Mye på grunn av skilsmissen kanskje.
Jeg ønsket ikke å flytte fra Berger.
Men min mor hørte ikke på meg.
For jeg var bare tre år.
Var det vel).
Men etterhvert, (etter at jeg flytta tilbake til min far/Berger, høsten 1979).
Så dro min far og jeg innom Lyche varemagasin, i Drammen.
Og kjøpte nye deler, (‘metall/kontakt-tråd’, som var utslitt, til å ha under bilene, osv.).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Raggare, (som min far Arne Mogan Olsen har skrevet på nettet at han fortsatt var, (på sin blogg som har/hadde navnet ‘Raggar’), som 60/70-åring), er en subkultur. Det vil si at de har sine egne lover og regler. Og min far, (og hans yngre brødre Håkon og Runar), har kanskje vært i opprør, mot sin far og det norske samfunnet, (som raggare/hippier). Noe sånt
https://no.wikipedia.org/wiki/Raggare
PS.
Grunnen til at jeg også nevner hippier, i overskriften, til denne bloggposten.
Det er fordi, at jeg spurte onkel Runar, (min fars yngste bror), på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet, om de var hippier, (da de var yngre).
(Dette var mens min far, også satt, ved det samme spisestue-bordet, i min farmors hus, på Sand/Roksvoll).
Og det sa Runar at de vel var.
(Runar virka ikke skråsikker.
Men han tvilte seg liksom fram til at de vel var det.
Noe sånt).
Men det er mulig, at Runar ‘kødda’.
For jeg husker en gang, som min far henta meg, (og min lillesøster Pia), i Mellomhagen, (på Østre Halsen), rundt 1976, (kan det vel ha vært).
Da var det sånn, at onkel Runar, fortsatt var ganske ungdommelig, (selv om han var gift og hadde to unger, (så Runar spilte muligens gateteater, for å si det sånn)).
(Runar er født i 1951.
Så han fylte 25 år, i 1976.
For å si det sånn).
Og da var det sånn, at onkel Runar, stakk huet ut av vinduet, (min far kjørte en ‘raggar-omvei’, lenger sør i Vestfold/Telemark vel).
Og så plystra onkel Runar, på ei ung dame, i shorts.
(Norske damer pleide vel oftere, å gå langs veien, (og haike osv.), på 70-tallet.
De var kanskje litt bitt av tidens ‘hippie-tankegang’.
Noe sånt).
Og så stoppa vi, for å kjøpe is, (eller noe lignende).
(Noe sånt).
Og så kjørte vi forbi, de samme tenåringsjentene igjen.
Og onkel Runar plystra igjen, på samme måte, (med huet ut av vinduet).
Og den oppførselen, (til onkel Runar, fra 1976 deromkring), minner vel mer om ‘raggar-oppførsel’, (enn om ‘hippie-oppførsel’), hvis jeg skulle tippe.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her er mer om dette:
https://johncons-blogg.a2hosted.com/2009/03/her-har-politiet-eller-gladio-aka-stay.html
PS 3.
Nå skal ikke jeg kommentere, alt det tullet, som min far skrev, på bloggen Raggar, (i 2009).
Men jeg har aldri gitt min far, noen fullmakter, ovenfor City Self-Storage.
Politiet, (både i Norge og England), svek meg, når jeg anmeldte, at jeg hadde overhørt, at jeg var forfulgt, av mafian, (på Rimi Bjørndal, i 2003).
Og på en eller annen måte, så kom jeg da i kontakt med min far, (mens jeg bodde i England, hvor jeg bodde fra 2004 til 2014).
(Før jeg måtte anmelde min far, for telefonterror.
Da han begynte med ‘raggar-dritten’ sin.
For å si det sånn).
Og jeg spurte min far, (i forbindelse med at jeg klagde til han, om at politiet svek meg, (og Spesialenheten og det norske folk, svek også, vil jeg si, ved å ignorere mine mailer og min blogg)).
Om han kunne betale, den løpende husleien, (400-500 kroner i måneden), for min lagerbod, (ting som jeg ikke fikk med meg, da jeg rømte, fra mafiaen, for å si det sånn).
(For britene og Nordea osv., tulla også med meg.
Og jeg ville ikke miste tingene, i den lagerboden).
Men min far okket seg da, (på telefonen), over at det var for dyrt, (med 400-500 i måneden).
Og der stoppet det.
Så jeg har ikke gitt min far noen fullmakter, til å disponere mine ting, som lå/ligger i en lagerbod, hos City Self-Storage.
(For å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Scott fra Bergeråsen, har vært med i et VG-TV-program, om nett-troll
PS.
Man kan muligens si, at Scott redda livet mitt, da jeg slåss, (i snøen), mot Stefan og Daniel Berger, (det siste året jeg gikk på barneskolen).
For jeg var helt utslitt, (siden at det var to mot en), da Scott, (som var en del år eldre), kom gående, fra bussholdeplassen, (ved Berger skole), akkurat da jeg hadde gått helt tom for krefter, (etter å ha slåss/basket, i en halvtime/time, (og etter å ha gått i kjelleren liksom, mange ganger)).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Min stesøster Christell sa en gang, (skoleåret 1988/89 vel), i vannsengbutikken, (til min far og hennes mor), i Drammen.
At Scott blanda seg for mye opp i, hva ungene på Bergeråsen dreiv med.
(Noe sånt).
Dette var muligens noe som glapp ut av henne, i raseri, (og ‘utenom sammenhengen’ liksom).
(Noe sånt).
Så Scott er muligens litt som hu nysgjerrige nabokjærringa, (som brydde seg om hva som skjedde), som Gro Harlem Brundtland ‘babla’ om, på 90-tallet, (var det vel).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Den siste gangen jeg prata med Scott.
Det var vel mens jeg var utvekslingselev i Drammen, (russeåret), skoleåret 1988/89.
Og jeg møtte Scott, på bussen, inn til Drammen, (fra Bergeråsen).
Scott gikk på ingeniørhøyskole, (mener jeg sånn halvveis å huske).
(Ihvertfall så nevnte han vel ordet ‘ingeniør’.
Noe sånt).
Og Scott lurte også på, om min far, (Arne Mogan Olsen), var en: ‘Gründer-type’.
Men jeg hadde aldri hørt ordet gründer før.
(Selv om jeg kanskje hadde sett det ordet, i avisa.
For å si det sånn).
For så tyske ord ble vel ikke så mye brukt, i Norge, på den tida.
Men min far er muligens en gründer-type.
Hvis han ikke er mer en parter-type.
Vannsengbutikken drev han jo sammen med Haldis Humblen, (som han også bodde nede hos).
Og Strømm Trevare drev han sammen med sin yngre bror Håkon, (og sammen med sin far vel, før det igjen).
Men såpekoke-geskjeften, (Charlotte Kosmetikk), dreiv han vel med aleine.
Samt båtbygging.
Selv om han slutta med såpekoking, (av en eller annen grunn).
Og den siste båten/havseileren han bygde, (såvidt meg bekjent), solgte han, da den var halvveis ferdig, (for å si det sånn).
Og hjemmebrent, lagde sammen med sin yngre bror Håkon.
Så det er kanskje feil, å si, at min far, er en reinspikka gründer-type.
Han er kanskje mer en gründer/partner-type.
Og han driver også med drift/ledelse, (som på Strømm Trevare og Norske Vannsenger).
Så min far er kanskje mer en fabrikkeier-type, enn en reinspikka gründer, (som bare starter opp firmaer, for så å selge de, etter noen få måneder/år).
Neptun Trading/Neptun Vannsenger, (på Billingsstadsletta), dreiv min far, sammen med tre kompanjonger.
(Som jeg ikke veit nøyaktig hvem er.
For å si det sånn).
Før min far kjøpte ut de andre, (var det vel muligens).
(Eller om det var sånn, at min far, (og Haldis), kjøpte konkursboet.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Men det er mulig, at min far, ikke er en reinspikka ‘drift-type’ heller.
For han la ned driften, (må man vel si), på Strømm Trevare, mens han bygde hus, for onkel Runar, i Son.
(På begynnelsen/midten av 80-tallet).
Men det kan jo ha vært på grunn av økonomiske hensyn og, (for eksempel).
(Hva vet jeg).
Min far har jo vært raggar, (på 60-tallet osv.).
Så det er mulig, at han kjeder seg litt, i ‘monotone’ drifts-miljøer, (som på Strømm Trevare osv.).
Og at han mer er, en slags ‘eventyr-type’, som stadig søker nye eventyr, (for å slippe å jobbe, med det samme, hele tida).
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Selv om faren min kanskje kjeda seg litt, på Strømm Trevare, (som direktør/leder/eier).
Så var han hardtarbeidende.
(Må man vel si).
Han pleide alltid å jobbe, i minst en time, etter at onkel Håkon, (som alltid jobba fra 9 til 16), hadde dratt hjem.
(Sånn som jeg husker det).
Og min far beklagde seg, over onkel Håkon, til meg, (i bilen på vei hjem fra jobb, (jeg hang oppe hos min fars foreldre, etter skolen)), husker jeg.
Siden at Håkon aldri jobba ekstra.
Og jeg kjefta da, (som niåring), på onkel Håkon, en dag.
(I huset til min fars foreldre).
Og Håkon sa da: ‘Jeg har kjærring og ungær jeg’.
(Noe sånt).
Så Håkon måtte hjem til Tone, (på Bergeråsen), for å spise middag, (middag nummer to, for min farmor lagde alltid middag klokka 13), klokka 16.
(Eller om de spiste klokka 17.
Hm).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Og fra det jeg husker, av min far.
Så var ha muligens ikke så glad i spenning/eventyr heller.
Men han ville vel først og fremst, ha suksess/rikdom, i livet, da.
(Sånn som jeg husker jeg).
Og han drømte også, om å være, en slags playboy-type, som gikk rundt i hvit smoking, i Las Vegas.
(Hvis ikke dette bare var noe han sa, til sin arbeider Erik Thorhallsson, (for å liksom motivere han).
Hm.
Eller, min far gikk vel rundt, i hvit dress, (og prøvde å roe ned noen slåsskamper osv.), på danskebåten, en gang, (på begynnelsen/midten av 80-tallet).
Mener jeg å huske.
Og min far var da så kjent/respektert, (blant ‘landkrabbene’), at de som jobba på ferja, lurte på hvem han var.
Uten at noen av ‘landkrabbene’, vel svarte noe særlig klart på dette.
Sånn som jeg husker det).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Min stesøster Christell, (eller om man skal si min fars stedatter), har visst flytta, fra Konnerud til Konnerud. Noe sånt
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=131464108
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Christell eier visst også en leilighet, bak slottet, (som det virker som, at hu leier ut):
https://johncons-blogg.a2hosted.com/2015/02/christell-eier-visst-en-stor-leilighet.html
PS 3.
Her er mer om huset, (også på Konnerud), som Christell solgte, for noen måneder siden:
https://johncons-blogg.a2hosted.com/2019/02/min-stesster-christell-har-visst-solgt.html
PS 4.
Jeg har ikke sett noe sted, om det er Christell som eier den nye eneboligen.
(Jeg har bare sett at hu bor der.
På en online telefonkatalog).
Men man må vel regne med, at det er hu, som eier det nye huset.
Og hu har også, en svensk ektemann, ved navn Erik Mattias Lindblom, (er det vel).
Og han eier vel også minst en leilighet, (på Konnerud), og muligens også noe i Sverige, (hvis jeg skulle tippe).
(Noe sånt).
Så sånn er visst det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog


























