Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
Dette bygget, (som vel er et slags ‘toll-slott’), var det jeg som tulla med først
http://vredens-gnag.no/ledige-stillinger-norsk-krenketilsyn/
PS.
For det var sånn, at min far, ganske ofte kjørte innom dette bygget, på 80-tallet.
Og da måtte jeg vente i bilen.
(Sånn som jeg husker det).
Så om det var sånn, at min lillesøster Pia, vokste opp, i dette toll-slottet.
Etter at hu ble bytta ut, med ei fra Rollag, (hvor min farmor var fra), da min far og onkel Runar kidnappa min lillesøster Pia og meg, (fra Mellomhagen, på Østre Halsen), sommeren 1977.
(Var det vel).
For jeg ble da lurt til, (må jeg si), å bli kjørt tilbake igjen, til mora mi, (på Østre Halsen), uten Pia.
Og ei jente dukka opp, i Mellomhagen, (faren min ‘leverte’ henne), noen uker seinere.
Og hu ligna ikke på Pia, (syntes jeg).
Men mora mi sa at hu skulle ta seg av det.
Og så begynte jeg vel i første klasse like etterpå.
(Noe sånt).
Så jeg ble vel bare vant til hu ‘nye Pia’, liksom.
(For å si det sånn).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her er mer om dette, (Havnelageret var visst navnet, på dette ‘slottet’):
http://johncons-mirror.blogspot.no/2015/11/jeg-mener-huske-at-faren-min-noen.html
-
Det her er eldstedattera til min stesøster Christell. Jeg husker da Christell var oransjeruss. Fire Sande-rødruss, (to damer og to menn vel), bar/holdt henne mellom seg, (med ansiktet opp), etter hver av hennes lemmer, (hver rødruss hadde liksom en arm eller et bein hver), mens hu sprelte som besatt, (liggende i løse lufta liksom, ikledd ‘pølse-bukser’), for å prøve å komme seg løs fra kidnappingsforsøket, (kvelden før 17. mai)
PS.
Det her, (antagelig hu nærmeste), er yngstedattera, til Christell:
PS 2.
Jeg lurer på, om han ene russen, som prøvde å kidnappe Christell, (i mai 1988), var han Olav-Arne Haugan, (fra bandet Ingenting), som jeg var på fest hos, (i min fars tidligere leilighet i Hellinga), studieåret 1989/90.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Halvor, (som gikk på klassetrinnet under meg, på Berger skole og Svelvik ungdomsskole), sa til meg, at rødrussen dreiv kidnappa oransjeruss-jenter.
(Og så kjørte de disse russe-jentene ‘oppi lia’, (der hvor hu i slekta mi som gifta seg i kronprinsparet sitt prøve-bryllup bor cirka vel), og tok av de klærna, (ifølge Halvor), og så kom de ‘plutselig’ gråtende tilbake, (uten klær), da.
Noe sånt).
Så jeg, (som stod og kjeda meg vel), gikk bort til ved russebilen.
Og så stod jeg der, og så, om jeg kunne se noe lignende, av det Halvor hadde sagt, da.
(Noe sånt).
Men mot fire rødruss, så var det egentlig ingenting jeg kunne gjøre, når de plutselig kom ‘drassende’, på min stesøster Christell.
Men Christell kjempa hardt, og klarte å komme seg løs, før de fikk hivd henne inn i russebilen og tatt av henne klærna osv., da.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Faren til Stefan og Daniel er visst død. Da får jeg si kondolerer. En gang, (like etter at jeg flytta fra min mor til min far, høsten 1979), så hadde onkel Håkon fest. Og da skulle jeg ligge over hos min yngre fetter Tommy, (av en eller annen grunn). Og da skjedde det mye. Håkon og Tone løp rundt og skreik/krangla, (i gangen), hørtes det ut som. Og foreldrene til Stefan og Daniel dukka opp på festen, (sa Tommy). Det syntes jeg, at nesten var, litt skummelt. Men det syntes ikke Tommy, (sånn som jeg husker det). Noe sånt
-
Daniel Berger blander meg her med min fetter Tommy. For det var min far som kjørte rundt i en gul Chevy-van, (ofte iført en oransje dynejakke), rundt midten av 80-tallet. Tommy sin far Håkon, hadde først en mørk 60-talls Peugeot, (muligens en Peugeot 404), og så kjøpte han en rød Granada/Sierra bruktbil, (rundt midten av 80-tallet). Noe sånt
-
Dette er nesten en i slekta. Dette er min fars kamerat og ‘Bergeråsen-nabo’ Rolf Stenberg. ‘Rolf og Edel’ pleide min far å nevne, mange ganger, (på 80-tallet), husker jeg. Og dette ekteparet er nå skilt, (hvis jeg ikke tar helt feil)
PS.
Det er også sånn, at sønnen til Rolf, har tatt selvmord.
(Ihvertfall er han død).
Og han fortalte min klassekamerat Gry Stenberg om, (på 80-tallet), at hadde en tarm, som hele tida falt ut, (som baby).
(Noe sånt).
Og da hadde Edel sagt, (ifølge Gry, som var barnepike for Rolf og Edel), at det bare var å dytte inn tarmen igjen.
(Noe sånt).
Men hvorfor Gry Stenberg sa dette til meg.
(Og min søster Pia og stesøster Christell).
Det veit jeg ikke.
Men det kan man kanskje lure på.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Det kan forresten ha vært sånn, at det ikke var Gry Stenberg, som fortalte meg dette.
Men at det var min søster Pia, (og stesøster Christell), som fortalte meg noe, som Gry Stenberg hadde sagt til dem.
(Noe sånt).
For dette begynner å bli noen år siden nå, (det er vel noe sånt som 35 år siden, at jeg hørte om dette), for å si det sånn.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Her er mer om dette:
https://www.myheritage.no/person-2000356_147586241_147586241/erik-andre-stenberg
-
Her, (på Torstrand skole, i Larvik), gikk jeg fra august 1978 til oktober 1979, (i andre klasse og begynnelsen av tredje klasse). Før jeg begynte på Berger skole, (i Svelvik), etter at jeg flytta, fra min mor til min far, (høsten 1979)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=169268733841095&set=g.1560231010971893&type=1&theater&ifg=1
PS.
På Torstrand skole, så var det ikke lov, å sitte inne, i friminuttene, (og vi måtte stille opp på gangen, før timen begynte):
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=169268387174463&set=g.1560231010971893&type=1&theater&ifg=1
-
Mer om Roksvoll
På begynnelsen av 80-tallet, (var det vel), så var det sånn, at noen på/ved Berger skole, (muligens Dag Furuheim), sa til meg, at det så ofte røyk av pipa, på Roksvoll, (hvor min fars foreldre bodde).
(Noe sånt).
Og det kan ha vært fordi, (tenker jeg nå).
At det ikke var noe gulv, på loftet der.
(Ikke på hele loftet, ihvertfall).
Så det var sånn, at man kunne falle igjennom, noe slags tynn duk, (som de hadde, istedet for gulv/tak).
(Husker jeg).
Og da forsvant kanskje, ‘all’ varmen, opp på loftet.
(For varmen går oppover.
Lærte jeg, i militæret).
Og da ble kanskje stua, som en slags ‘kuldegrop’, (som de sa, i militæret).
Og så måtte min farmor Ågot, fyre ‘hele tida’, da.
(Også om sommeren, kanskje.
For å si det sånn).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Dag Furuheim har visst slutta, i Innherred samkommune:
http://www.innherred-samkommune.no/organisasjon/personer/dagfur.html














