Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
Min stebror Jan, har visst fått seg, en svigersønn
PS.
Det riktige, skal visst være, to svigersønner:
PS 2.
Her kan man se, at Jan feirer 17. mai, sammen med sin datter og svigersønn, (og så er det muligens, min fars partner Haldis, i bakgrunnen):
-
Hva var egentlig oppi, den eke-kisten, som Erling Fin Poulsen fikk, etter min mors grandtante Magna ‘Meme’ Adeler, lurer jeg nå. Hm
PS.
Jeg lurer forresten på, om det var min mor, som endte opp med å få, denne kista.
For jeg mener å huske, at min mor, (på en slags ‘moderne/moteriktig Nemi-aktig’ måte, må man vel si), gjorde et poeng av, at vi hadde fått, en gammel trekiste, (i Jegersborggate, var det vel), på siste halvdel, av 70-tallet.
(Noe sånt).
Og da mora mi bodde, (sammen med Arne Thomassen), på Tagtvedt, på første halvdel, av 80-tallet.
Så var det sånn, at de hadde, en ‘haug’ danske bøker, som lå og fløyt, (må man vel si), på deres plass, i felles-garasjen.
(Noe sånt).
Og da fikk jeg, et par bøker, (på dansk), om Napoleon, (husker jeg).
(En gang faren min henta meg der, vel.
Og Arne Thomassen fant Napoleon-bøkene, (det var vel to bøker, mener jeg å huske), i haugen.
Noe sånt).
Men hvor kista ble av, det veit jeg ikke.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Hit ble jeg tvunget til å gå, (må jeg si), da jeg var tvangsinnlagt, på Blakstad sinnsykehus, i 2015
PS.
Jeg tror ikke, at jeg hadde turt, å gå, til Konglungen, (fra Blakstad), hvis jeg hadde visst, at Røkke bodde der.
(For faren min sendte meg, noen e-poster, (da jeg bodde, i England), hvor han skrev et eller annet, om Røkke, (var det vel).
Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Med hilsen
Erik Ribsskog
PS 2.
Her er mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2011/01/jeg-sendte-en-e-post-til-kjell-inge.html
-
Jeg lurer på, om det lagerteltet, som brenner, står der hvor Saga-lager-trebygget, (som min farmor Ågot kalte det), til min farfar Øivind Olsen stod, fram til midten av 80-tallet, vel
https://www.svelviksposten.no/nyhet/brann/svelvik/to-personer-behandles-for-roykskader/s/5-57-605223
PS.
Så Jensen Møbler/Jensen Madrasser, holder til, mellom Saga og Roksvoll, (hvor min fars foreldre hadde møbelfabrikk med tilhørende villa).
Så Jensen Møbler, holder egentlig til, på vårt/mitt område, (som jeg pleide, å leke på, på 70-tallet, når jeg var på ferie-besøk, hos min far og hans foreldre).
(Og jeg har også hjulpet, min far, å hente noen planker/bord/materialer, osv., (som muligens bare, skulle brukes, til ved eller forskalingsmaterialer, eller noe sånt), i Saga-lagerbygget, en gang/noen få ganger, på første halvdel, av 80-tallet.
Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Med hilsen
Erik Ribsskog
PS 2.
Jeg har ikke fått med meg, at Jensen Møbler, har lagertelt, på eiendommen ‘sin’.
For de har bygget ut, mange ganger, i betong/mur, (siden de først bygde der, på midten av 80-tallet).
(Og før den tid, så holdt de til, i noen gamle trebygninger, i Svelvik sentrum).
Så hva tanken er, bak disse lagerteltene, det veit jeg ikke.
Men min far og farfar pleide, å ha store stabler, med planker/bord/materialer, under noen grønne presenninger, på/ved Jordet til Lersbryggen, (som min farmor kalte det), på 70/80-tallet.
(Et jorde, som Jensen Møbler bygget på, (da de bygget ut, for tredje gang, eller noe sånt), la jeg merke til, på Google Maps, mens jeg bodde, i Leather Lane, (hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011), i Liverpool).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Jeg har også vært med, min far, noen få ganger, og henta vannseng-madrasser, hos Jensen møbler/madrasser.
(På andre halvdel, av 80-tallet, må det vel ha vært).
For min far hadde vannsengbutikk, i Drammen, sammen med sin samboer Haldis Humblen.
Og da pleide de, å dra innom Jensen, for å kjøpe vannsengmadrasser, hver gang, de solgte, en vannseng, (eller noe i den duren).
(Noe sånt).
Og på den tida, (på andre halvdel av 80-tallet).
Så var det sånn, at man måtte kjøre, der hvor det brennende lagerteltet står, for å komme fram, til vareleveringa, til Jensen, (sånn som jeg husker det).
Men siden 80-tallet, så har Jensen bygget ut, mange ganger, (og også blitt kjøpt opp, av et svensk firma, som heter Hilding Anders, vel).
Og de har også flyttet veien der, (Kjelleråsveien), som startet, ved riksveien, (og som pleide, å gå, mellom Saga og Jordet til Lersbryggen, og så videre, forbi de hyttene/husene, hvor folk vel har blitt røykforgifta).
Så det har blitt forrandringer der, siden 80-tallet da, (for å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Her har noen, tatt bilde, av den nevnte brannen, cirka fra Bergstø, (som jeg eier, en del av), i Holmsbu, (kan det virke som):
PS 5.
Det var også sånn, at Roksvoll-eiendommene, ble ødelagt, av utbyggingene til Jensen, (vil jeg si).
På 70/80-tallet, så fanget jeg, et par gresshopper, (husker jeg), på Jordet til Lersbryggen.
(Noen gresshopper, som jeg vel fanga, i et tomt Norgesglass/syltetøyglass, eller lignende.
Og det var også sånn, at jeg var, litt forsiktig, med disse gresshoppene, (som jeg fanga), for noen av mine kamerater, (muligens Petter og Christian Grønli), sa at de kunne bite).
Og det var gresshoppe-spill, på Jordet til Lersbryggen, om kvelden, om somrene, (husker jeg).
Så Roksvoll var nesten, som et sted, i Amerika, på 70/80-tallet, (vil jeg si).
Eiendommen hadde jorder og skog rundt seg, på alle kanter, (selv om dette kun var snakk om, noen få meter, (med ‘villmark’), på vestsida, (blir det vel), hvor riksveien går).
Og jeg fanga også fugler der, (husker jeg), ved å sitte inne, på kjøkkenet til Ågot, og så bruke metall-handlekurven til min farmor, som et slags bur, som jeg bandt en tråd i, og så la jeg, noen brødsmuler, under kurven, og så slapp jeg kurven ned, hvis en fugl gikk, inn i fella.
Og jeg fanget vel noe sånt, som cirka ti fugler der kanskje, (på den måten). på 80-tallet.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Yngve Olsen, må nok antagelig være, min fars fetter, (mistenker jeg). Noe sånt
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Enda mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2017/03/min-fars-kusine-marit-bodde-visst-hos_24.html
PS 3.
Bryllupet var visst, hos brudens bror, (kan det virke som):
PS 4.
Her er mer om brudens bror:
PS 5.
Brudens niese, jobber visst i Rema-kjeden, i Trøndelag:
http://www.bladet.no/nyheter/2016/02/13/Rekord-for-Rema-på-Evja-12154227.ece
-
Min fars kusine Marit, bodde visst, hos en Enok Olsen, i Rosenhoffgata 7, (på 80-tallet). Kan det være hennes far, (og min grandonkel), tro? Hm
https://media.digitalarkivet.no/view/49350/399?indexing=
PS.
Ragnhild Solveig Olsen, (som visst ikke arvet, sine onkler Gunnar og Otto Bergstø, av en eller annen grunn), er visst død:
-
Her kan man se, min halvbror Axel, like etter at min mor, mista foreldreretten, for han og min søster Pia, våren/sommeren 1983, (etter at Pia flykta, til Bergeråsen, og min fars samboer Haldis)
https://www.facebook.com/axel.thomassen.7?fref=ts
PS.
Det ‘Tuttemann Tute’-greiene, fra bildet ovenfor.
Det var noe, som min morfar Johannes Ribsskog, pleide å kalle meg.
I årene før jeg flytta, til min far, i Svelvik, høsten 1979.
Men jeg hadde ikke så mye kontakt, med min morfar, etter 1979.
Og Axel og Pia, bodde jo i Larvik, (ikke så langt unna min morfar og mormor, i Nevlunghavn), en god del lenger, enn meg, (nemlig fram til 1983).
Så det er mulig, at de var en del, på besøk, hos bestefar Johannes og bestemor Ingeborg, (uten at jeg var med), fra 1979 til 1983.
(Selv om de vel bodde, på Stenseth Terrasse, ved Krokstadelva, fra 1980 til 1981/1982.
Så på den tida, så bodde de, lenger unna Nevlunghavn, enn meg.
Så det er mulig, at de ikke hadde, så mye kontakt, med min mors foreldre, på den tida.
Hvem vet).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Med hilsen
Erik Ribsskog
PS 2.
Det var også sånn, at Pia og jeg, noen ganger, ble ‘dratt med’, inn til Oslo, for å besøke Axel og dem, (i tida etter 1983).
Og en gang, så dro Pia, Christell og jeg, med toget sammen, fra Drammen.
Og da skulle Christell, til Solveig Rasmussen, på Holmen.
Og da ville jeg innom databutikken Spaceworld, (i Storgata), i Oslo.
Så jeg fikk med Pia, på å gå av toget.
Og så sjekka jeg, med Solveig Rasmussen, (som møtte Christell, på Oslo S/Østbanen), om hvordan Pia og jeg, skulle komme oss, til Grorud.
(Hvor Axel sin far, skulle hente oss).
Og da burde vi ta t-banen, sa Solveig Rasmussen.
Men det var visst feil, da.
Vi skulle ha tatt toget, fikk vi seinere høre.
Og etter at Pia og jeg, hadde venta litt, utafor en matbutikk, ved Grorud t-banestasjon.
(Dette kan kanskje ha vært, i 1985, eller noe sånt).
Så ble vi henta, av Arne Thomassen, (som kom kjørende, i en liten bil, mener jeg å huske).
Og seinere, under dette besøket.
Så dro Axel sin stebror Erik Ancona med meg, på en spasertur, (sånn som jeg husker det).
Og da gikk vi, fra Vestre Haugen, (hvor de bodde), og opp mot Ellingsrudåsen, (var det vel).
(Til et sted, hvor jeg seinere pleide, å ta bussen fra.
Da jeg jobba på Matland/OBS Triaden, (hvor jeg jobba, fra 1990 til 1992)).
Og da var det sånn, at Erik Ancona og jeg, gikk tur, med en hund, (husker jeg).
(Jeg bare var med, må jeg si.
Det var ikke sånn, at jeg leide hunden, liksom.
Sånn som jeg husker det).
Og den hunden, var nok antagelig den, på bildet ovenfor, (hvis jeg skulle tippe).
Og da sa Erik Ancona, (under denne gåturen), at: ‘Bikkja til Hitler var gæern’, (mener jeg å huske), av en eller annen grunn.
(Noe sånt).
Og Axel sa vel da, (noen timer seinere), at Erik Ancona var gæern, (mener jeg å huske).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Kyststien der min farmor Ågot bodde, er visst ikke helt, som den burde være. Noe sånt. (Selv om vel ingen, hadde hørt, om kyststien, på den tida, som min fars foreldre levde)
PS.
Problemet er muligens, at det ikke går an, å gå helt rundt, den vel tidligere øya Høyen, (uten at jeg har sjekket det så nøye, må jeg innrømme):
http://www.oslofjorden.com/kyststi/vestfold/kyststi_svelvik_kommune.html
PS 2.
Det hvor det står Grunnane, på kartet ovenfor, kan ha vært Atlantis, i gamle dager, (mistenker jeg).
Og da det gikk hull på Svelvikmorenen, det kan ha vært syndefloden, (mistenker jeg).
Og Svelviksundet kan også være noe, med Midtgardsormen, (mistenker jeg).
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Med hilsen
Erik Ribsskog
PS 3.
Det finnes også, et kjent maleri, (av Oluf Wold-Torne), som heter: ‘Innseilingen til de lykkelige øyer’.
Og det maleriet, forestiller Høyen, (blir det vel).
(Det er malt, fra Holmsbu).
Og skipene seiler innover, mot Drammen/Svelvik.
(Sånn som jeg har forstått det, ihvertfall).
Men problemet er, at det ikke er, så mange øyer, i den retningen, i Drammensfjorden.
(Vil jeg si).
Så det er muligens sånn, at dette malerinavnet hinter, til Atlantis, og at det lå noen øyer, ved Grunnane.
(Noe sånt).
Og at disse øyene forsvant, da Svelvikmorenen brast.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Her er mer om dette:
http://samling.nasjonalmuseet.no/no/object/NG.M.01671
PS 5.
Dette kan også ha vært, at man har spilt, at pattedyra er fra Mars.
Og at et romskip reddet pattedyr-artene, fra den planeten, (da det ble for kaldt der).
(Noe sånt).
Ved å flykte, til jorda.
For så å leve videre der.
Og så har man bygget, en ark, (som skulle symbolisere, det romskipet), som så reddet dyrene, fra Atlantis/de lykkelige øyer da, (som liksom skulle symbolisere Mars).
Men dette er vel, rimelig ‘far out’.
(For å si det sånn).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Det var forresten sånn, at min farfar Øivind, en gang, (dette må vel ha vært, i 1979 eller 1980), gjorde et poeng av, at evolusjonen, gjør det sånn, at uansett hva man starter med, av nokså avansert liv.
Så vil resultatet alltid bli noe, som ligner, på mennesker.
(Dette var vel også noe, som det stod om, i ukebladene, (med det så mener jeg Hjemmet, Allers og Norsk Ukeblad), på den tida, mener jeg å huske).
Så menneskene kunne like gjerne, ha sett ut, som noen slags menneske-øgler, (mener jeg å huske, at ukebladene skrev).
(Noe sånt).
Men at min farfar Øivind, bare ville snakke, om noe ‘pjatt’, fra ukebladene, liksom.
Det ville vel vært litt rart, det og.
Så det er mulig, at det er mer mellom himmel og jord, enn de fleste andre steder, liksom.
(Som folk sier, noen ganger).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.






















