Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • Nå har jeg funnet, et intervju/dokumentarprogram, med min fars stesønn Viggo, hvor han forteller, at hans mor Haldis, var/er alkohol- og pillemisbruker, (og at hans stefar Oddbjørn Humblen, var voldelig og periode-alkoholiker)

    intervju med viggo

    http://soundcloud2mp3.space/download/243093670/frida-leknes-viggo-snowhill-sendt-i-eksil

    PS.

    Viggo forteller også, at han har vært, i fengsel, en rekke ganger, (noe som er nytt, for meg).

    Viggo har visst også, hatt noe, med Hells Angels, å gjøre, (forteller han, cirka søtten minutter ut, i intervjuet).

    Viggo forteller ikke noe, om noe oppvekst, på Madagaskar.

    Så det er mulig, at Haldis, Viggo og Jan, bodde i Norge, da Oddbjørn Humblen jobbet, (for Den Norske Amerikalinjen, var det vel), i Afrika.

    (Noe sånt).

    Og Viggo sier også, at han har hatt fire koner.

    (Det må være danske Gretha, en svensk frøken Anderberg og så ei som jeg har chatta med på Facebook som var amerikansk, (og som var narkotikamisbruker blant annet, ifølge Viggo), og så Elizabeth Han, (heter hu vel), fra Peru, (eller noe i den duren)).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det er også sånn, at Viggo, har en annen versjon, når det gjelder, hvordan hans mor Haldis, skadet armen.

    Viggo forklarer, at Oddbjørn Humblen, dyttet Haldis, gjennom en dør.

    Mens Oddbjørn Humblen sin sønn Bjørn Humblen, (som er/var med, i Johanitterordenen, noe jeg har blogget om tidligere), skrev til meg, i en e-post, at det var sånn, at Haldis, løp gjennom en dør.

    Så disse to, (Viggo Snoghøj/Snowhill og Bjørn Humblen), har forskjellige versjoner, angående hvordan Haldis, ble lam, i armen, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det er også sånn, at Viggo Snoghøj, (i intervjuet), kaller sin tante, i Stavanger, for: ‘Tante Lete’.

    Selv om hun heter Anne Margrethe, vel.

    Men hvem som begynte, å kalle, hu i Stavanger, for Lete.

    Det veit jeg ikke.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Det er også sånn, at man kan høre, (vil jeg si), at Viggo, ikke snakker, helt reint.

    (Han bommer på ‘s’-ene, (eller ‘kj-lyden’, blir det vel), blant annet, vil jeg si).

    Og det har han til felles, med sine to søsken, Jan og Christell, (vil jeg si).

    Jan lesper, (husker jeg, fra tidligere).

    Og Christell klarer ikke å snakke reint, sånn som jeg husker det, fra 80-tallet.

    (For da sa hu ‘schøtt’ og ‘schjole’, liksom.

    Istedet for ‘kjøtt’ og ‘kjole’.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Hu som har lagt ut, denne fila, (på Soundcloud), heter forresten Leknes, til etternavn.

    Og Leknes, det er noen i slekta, til Haldis, (husker jeg, fra tidligere).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her er mer om dette:

    mer om leknes myheritage

    https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog?familyTreeID=1&rootIndivudalID=1500978#!profile-1500976-info

    PS 7.

    Viggo sier også, at han ble født, på Hotell Vedbæk.

    (Og der ble han tatt imot, av sin bestemor, (Haldis sin mor), som han kaller ‘Bestor’, eller noe sånt).

    Og det må ha vært der, hvor hans far Søren Snoghøj, var hotell-direktør.

    (Noe jeg har lest, at Søren Snoghøj var, på et norsk slektsforsknings-nettsted).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Og Viggo sin lillebror Jan, ble født, på hotell Årup, (utenfor Odense), på Fyn.

    (Noe sånt).

    Og så ble Haldis og Søren Snoghøj skilt, i 1966, (forteller Viggo).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Og Bjørn Humblen, (Christell sin halvbror, som er/var, i Johanitterordenen).

    Han bodde også, på Bergeråsen, (og ikke, hos sin mor, (som het Laila Gullborg Humblen f. Andersen vel), på Vestlandet), kan det virke som.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Viggo ble kasta ut, av USA, (dette intervjuet, er cirka fem år gammelt), på grunn, av noen visum-problemer.

    Og da dette intervjuet, ble laget.

    Så bodde han, på Konnerud.

    Hvor hans halvsøster Christell, også bor.

    Så det er mulig, at hu hjalp han, gjennom en vanskelig tid, da.

    (Noe sånt).

    Og dette var vel, et par år etter, at jeg ringte Viggo, (på det treningsstudioet, hvor han jobbet), fra England.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Her var det visst, at min fars stesønn, Jan ‘Mirakelmannen’ Snoghøj, ble født, (i 1962):

    her var det visst at jan ble født

    http://www.hotelaarupkro.dk

    PS 12.

    Min far Arne Mogan Olsen.

    Han hadde en bilulykke, på den tida, som jeg bodde, hos min mor, i Larvik.

    Og min far tok da piller, mot smerter, (eller noe sånt).

    (Han ‘gikk på piller’, var det vel, at han sa.

    Noe sånt).

    Og min far drakk også mye, (også i bilen, mens han kjørte, hjem fra jobb), på 80-tallet, (husker jeg).

    Så min far, er/var nok også, (som Haldis), alkohol-misbruker.

    Men piller tror jeg, at han slutta med, på 70-tallet.

    (Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Det er også sånn, at Viggo refererer, til hun frøken Anderberg, som en ‘forlovede’.

    Men hu ekskona til Viggo, som jeg chatta med, på Facebook.

    Hu nevnte, at Viggo, hadde hatt, enda en amerikansk kone, (hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så Viggo har hatt en dansk, to amerikanske og en peruansk kone.

    Og også en svensk forlovede, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om Strømm Trevare

    Jeg har tenkt litt mer, på min far og farfars slektsbedrift Strømm Trevare.

    Og det var ikke sånn, at den bedriften, bare solgte, til forbrukerkunder, (direkte fra produsent), gjennom avis-annonser.

    (Som jeg har blogget litt om, i det siste).

    Det var også sånn, at min far, hadde en agent, (heter det vel), som holdt til, i Skoger/Sande-området, (eller noe i den duren), var det vel muligens.

    (Noe sånt).

    Og min far leverte også senger, (køyesenger, kanesenger og vannsenger), til butikker som Skumplastsenteret og 1001 Natt, (var det vel), i Oslo.

    Og CC Møbler, i Drammen.

    Og en møbelbutikk, i Asker sentrum, (som jeg ikke husker navnet på).

    Og det er mulig, at dette var forretninger, som en agent, hadde ‘fått tak i’, som kunder, for min farfars, (og fars), slektsbedrift.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Det var også flere kunder, av Strømm Trevare/Strømm Trevareindustri, som ikke var forbrukerkunder, (som jeg har kommet på nå).

    Det var en møbelbutikk, på/ved Galleberg, (i Sande, i Vestfold), som Strømm Trevare solgte senger til.

    (Jeg regner ihvertfall med, at det var sånn.

    For min far, var ofte innom, denne møbelbutikken.

    Og da satt jeg som regel igjen, i bilen.

    Og sånn var det forresten også, når min far, skulle innom, den nevnte møbelbutikken, i Asker sentrum.

    Men hos Skumplastsenteret, så var det mer fritt, (sånn som jeg husker det).

    Da kunne jeg leke utafor butikken, (noe jeg delvis også kunne, i Sande, forresten).

    Og jeg husker fortsatt, hvor trang den Skumplastsenter-butikken, (i Oslo), var.

    Så det var vel ikke så ofte, at jeg gikk inn, i den butikken.

    (Selv om faren min var der).

    Jeg var vel for det meste, utafor den butikken, for å si det sånn).

    Denne butikken, (på Galleberg), var en butikk, som hadde, en skinnstol, (var det vel), plassert, på en slags påle, langs E18, (like før Sande, når man kjører sørover, fra Drammen).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Og Jensen Møbler, var også, en stor kunde, (hvis jeg skulle dømme, fra den store kransen, som de kjøpte, til min farfars begravelse), hos Strømm Trevare(industri).

    Jensen Møbler kjøpte elementer, til sine madrasser.

    Og dette var da, noen slags spesialbestillinger, (fra Jensen Møbler), må man vel si.

    For sånne elementer, var ikke noe, som min far og farfar, vanligvis lagde, (og solgte, til møbelforretninger og/eller forbrukerkunder), for å si det sånn.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Og Berger skole, var også en Strømm Trevare-kunde, som ikke var forbrukerkunde.

    Berger skole ville ha en scene, i gymsalen sin.

    Og den monterte min far, onkel Håkon, min fetter Tommy og jeg, (en søndag, på begynnelsen av 80-tallet).

    (Selv om jeg fikk sjokk, da to klassekamerater, (rektor sin sønn Erland, og hans kamerat Ole), gikk inn, i gymsalen og garderoben, (muligens for å ‘homse’), og jeg glemte da et ‘holde-oppdrag’, som jeg hadde fått, og min far, fikk en tung ‘scene-del’, i ryggen).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Det var også sånn, at min far, hadde butikker, i Drammen og på Billingstadsletta, (som han eide deler av).

    (Litt seinere på 80-tallet).

    Det var Norske Vannsenger/HAJ Vannsenger/Madrasshuset, i Tordenskioldsgate, (og før det, i Tollbugata, må man vel si), i Drammen.

    Og Neptun Trading/Neptun Vannsenger, på Billingstadsletta, (cirka ovenfor lokalene til Asker og Bærum Budstikke).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det var også, enda en Strømm Trevare-kunde, som ikke var forbrukerkunde, (kom jeg på nå).

    Og det var min fars kamerat Atle.

    Han kjøpte køyesenger, som han solgte videre, (av min far), husker jeg.

    Og min fars kamerat Atle, (som var, fra Oslo), var en vanskelig kunde, (husker jeg).

    For min fars kamerat Atle, (og hans samboer-dame), kom en gang, for å hente varer, hos Strømm Trevare, (på Sand, i Svelvik).

    (Dette må ha vært, helt på begynnelsen, av 80-tallet.

    Noe sånt).

    Og da hadde de med seg, en liste, med klager, (må man vel si).

    Men da var ikke disse forbrukerkunder.

    Så om de helt forstod, sin rolle, som ‘firma-kunder’, det veit jeg ikke.

    For som firmakunder, så kunne de vel ikke si, at de var, den lille parten, (rettslig sett, når det gjaldt handelen).

    Så det er mulig, at min fars kamerat Atle, ‘dreit seg ut’, da han klagde, på min fars firma, som om han var, en forbrukerkunde, (som hadde, en forbrukersak), må man vel muligens si.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Men jeg har også jobbet, i Rimi, i tolv år, (hvorav ti år, som butikkleder).

    Og i Rimi, så var det vel normen, at vi butikklederne, skulle være, en gjeng vanskelige kunder, (sånn som jeg husker det).

    Hilde fra Rimi Hellerud, forklarte blant annet, (på Rimi 3164 Lambertseter).

    At hennes tidligere sjef, (på Rimi Hellerud, var det vel), hadde hatt, som mål, å sparke, en selger, (fra industrien), i uka, (eller noe i den duren).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Her er mer om butikken 1001 Natt, (i Youngsgate), som min far, solgte senger til, (og en gang, (rundt midten av 80-tallet), som jeg var, på klassetur, til Oslo, (med Svelvik ungdomsskole), så viste jeg, noen av gutta, i klassen, denne butikken, (selv om hu som drev butikken, vel ikke hadde, Strømm Trevare sine senger, på lager, akkurat da)):

    1001 natt paint

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2010/08/den-her-butikken-solgte-vannsengene-til.html

    PS 8.

    Og i tillegg, til disse nevnte Strømm Trevare-kundene, som ikke var forbrukerkunder.

    (Siden at de var bedrifts/firma/organisasjons-kunder.

    For å si det sånn).

    Så var det, (i tillegg), snakk om tusenvis av forbrukerkunder, (må man vel si), som handla senger/madrasser, enten fra Strømm Trevare eller en av min fars møbelbutikker.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Den ‘Galleberg-skinnstolen’, (som jeg nevnte ovenfor).

    Den stod, på en påle, (som nevnt ovenfor), langs E18.

    Men den pålen, stod ikke, rett utafor møbelbutikken.

    Men den stod, på et jorde, (var det vel).

    Og Midgardsormen, kom opp på jordene, (står det vel, i Snorres kongesagaer, eller en annen saga-bok).

    Så det kan ha vært Midgardsormen sin stol liksom, (mistenker jeg).

    (Eller Neptun sin, for eksempel).

    Og at de signaliserte, at her hadde det vært vann tidligere, (rundt Midgard), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Nå har jeg sett mer, på den reklamen, som min fars stesønn Viggo Snoghøj/Snowhill, er med i. Og det er nok ikke sånn, at han, har blitt dubbet. Men han aper liksom, en av de, som er med, i det radioprogrammet, (Radioresepsjonen), muligens Steinar Sagen

    PS.

    Jeg må innrømme, at jeg ikke har hørt, dette radioprogrammet, (Radioresepsjonen), før.

    (For jeg bodde, i England, fra 2004 til 2014).

    Men jeg vet såvidt hvem Steinar Sagen er.

    For jeg husker han såvidt, fra et TV-program.

    Og det var et humor-program, som var ledet, av Håvard Lilleheie, vel.

    Og det husker jeg, fordi at han Håvard Lilleheie, var fra Drammen.

    (Og hele tida nevnte Drammen, i det TV-programmet, da.

    Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så det er mulig, at Steinar Sagen, kjenner Viggo Snoghøj/Snowhill, (som er, fra Drammensområdet), og at Viggo derfor endte opp, i den reklamen.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Håvard Lilleheie og Steinar Sagen, har visst bodd sammen, (og det er muligens derfor, at Steinar Sagen, ‘hele tida’, er med, i Håvard Lilleheie sine TV-program):

    PS 3.

    David Hjort, (fra Rimi), sa en gang, (etter en fest), at jeg hadde hatt pipestemme.

    Og det forstod jeg ikke noe av, (husker jeg).

    Men det er mulig, at David Hjort, har blanda meg, med Håvard Lilleheie, (tenker jeg nå).

    For han har, en sånn ‘pipe-latter’, (må man vel si), i YouTube-videoen ovenfor.

    (Må man vel si).

    Så David Hjort hadde kanskje, brukt mye dop da, (og blanda meg, med et TV-program).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her kan man se, min fars stesønn Viggo Snoghøj/Snowhill, (i svart singlet), i en reklame, hvor hans ‘norsk/dansk’, (må man vel kalle det), har blitt dubbet, til østlandsdialekt, (kan det virke som)

    PS.

    Denne reklamen fant jeg tilfeldigvis, på denne bloggen, (mens jeg lettet, etter noe annet):

    blogg med reklame som viggo er med i

    http://danielstisen.blogg.no/1301655455_we_made_a_new_promovi.html

    PS 2.

    Her kan man høre, min fars stesønn Viggo Snoghøj/Snowhill, i en video, hvor han ikke, er dubbet:

  • Faren min ringer, (og legger igjen talebeskjed), fra Haldis sin telefon. Enda jeg har anmeldt han, for omsorgssvikt og telefonsjikane. Hva skal dette være godt for, (lurer jeg). Dette blir som noe tull, (må jeg si). Hm

    IMG_20170129_004921

    PS.

    Nå kom jeg på.

    At faren min også svek meg, i 2015, da jeg måtte gå rundt, og samle tomflasker, i tre måneder, i København.

    (Fordi at jeg ikke hjelp av min grandtante Unse der.

    Etter å ha rømt, fra et sinnsykehus, (Blakstad), i Norge, som kom med noen slags utspekulerte/underfundige lobotomeringstrusler, (må man vel kalle det), mot meg).

    Så det blir rart, å ha noe mer, med min far, å gjøre, etter alle disse tingene, (vil jeg si).

    (For det er også, den omsorgssvikt-saken og den telefonsjikane-saken, på toppen, av dette).

    Så jeg må nok si det sånn, (syntes jeg), at jeg liksom ikke, kan nedverdige meg, til å ha noe mer, med min far, å gjøre.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det blir det samme, med min søster Pia og, (vil jeg si).

    For hu også svek meg, da jeg prøvde, å etablere meg, i København, (i 2015).

    Så det blir som, å nedverdige seg, å måtte ha mer, med henne, å gjøre og, (vil jeg si).

    Så det er ikke sånn, at det er bare faren min, som jeg synes, at jeg bør kutte ut, (for å si det sånn).

    (Det er også min søster Pia, da.

    Må jeg si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det er også sånn, at jeg, for det meste, har vokst opp, hos min mor, (som nå er død), i Larvik.

    For min far lot meg bo alene, fra jeg var ni år, (på Bergeråsen).

    Så jeg kjenner ikke, min far, så bra.

    Så det blir, som en slags ‘Tore på sporet-slekt’ da, (for å si det sånn).

    (For min far, fikk seg ny familie, (Haldis Humblen & Co.), i 1980).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og det er også sånn, at min mor, var halvt dansk.

    Og min far, er en åttendel svensk, (blir det vel).

    Så det kan være, at det er, noen slags kulturforskjeller også, ute og går.

    Og min fars mormor, (min oldemor), var også vokst opp, i Amerika.

    Og min fars yngste bror Runar, har en kone, som er, i Jehovas vitner.

    Og min fars andre bror Håkon, pleide å dra, til Øst-Europa, (Bulgaria osv.), på ferie, (og ble kjent, med de lokale der), før muren falt, osv.

    Så det kan nok være, at det er, diverse kulturforskjeller, ute og går også.

    Så etter alt det som har skjedd, (som jeg har nevnt ovenfor, når det gjelder omsorgssviktsak osv.), så synes jeg, at det virker smartest, å ikke ha noe mer, med disse ‘russerne’, (eller hva man skal kalle dem), å gjøre.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.