Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • ‘Her bor det en purk, altså’, (eller noe i den duren), sa faren min, (om dette huset), en gang, (på begynnelsen av 80-tallet, må det vel ha vært)

    WP_20141105_279

    http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2014/11/fler-bilder-fra-norge_7.html

    PS.

    En gang, på den tida, som jeg bodde, i Hellinga 7B.

    (Hvor jeg bodde, fra 1979 til 1981).

    Så gikk jeg forbi, det huset her, på vei, til skolen.

    Og da stod det en mann, utafor det huset, og sa det, (til seg selv), at: ‘Det er han som oppga falsk navn til meg’.

    (Noe sånt).

    Men det var noe med min klasse-‘kamerat’ Geir Arne ‘Geri’ Jørgensen.

    Vi gikk i lag, fra Berger skole, og bort til Sand.

    (Etter skolen).

    Og vi begynte nesten å slåss, da.

    (For vi var uvenner, egentlig).

    Og Geri heiv en isklump, på en bil, som kjørte forbi.

    Og da måtte jeg nesten gjøre det samme, (syntes jeg).

    Så jeg heiv på den neste bilen, da.

    Men i den bilen, så satt det to lensmenn, da.

    Og de ville ha navnet mitt, osv.

    Og jeg syntes vel det, at det var urettferdig, siden at dette var noe, som Geir Arne begynte med.

    Så jeg sa det, at jeg het: ‘Kåre Kristiansen’, da.

    (For det var det eneste navnet, som jeg kom på, i farta).

    Men da sa Geir Arne det, at: ‘Nei, du heter Erik Olsen, du’, (eller noe sånt).

    Og denne episoden, den fortalte jeg om, til bestefar Øivind osv., da jeg dukka opp, borte i ‘Ågot-huset’ der, noen minutter seinere.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    På veggen, til det her huset, så pleide det også å henge et skilt, (på første halvdel av 80-tallet vel), hvor det stod: ‘Her vokter jeg’, (husker jeg).

    Sa han purken, han hadde en schäfer, (eller noe sånt), da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Seinere på 80-tallet, så flytta det inn en ‘idiot’, i dette huset, (husker jeg).

    Dette var en gubbe, som Ole Tonny Bergum, (min tidligere klassekamerat, som kjørte seg ihjel, i 1988), var det vel, sa om, at kjørte ‘Puch’-moped, (mener jeg å huske).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Grunnen til at Ole Tonny, (eller hvem det var), nevnte det, at han ‘moped-gubben’, kjørte Puch.

    Det var fordi, at jeg var litt prega, av min tremenning Øystein ‘ØA’ Andersen, mot slutten, av 80-tallet.

    Øystein var ofte gjest hos meg, i Leirfaret 4B, (for han kjente min kamerat, Kjetil Holshagen).

    Og Øystein pleide ganske ofte, å si, at: ‘Er du helt puck, eller?’.

    Og det var Romerike-dialekt, (vil jeg vel tippe på).

    (For Øystein bodde egentlig ute i Lørenskog.

    Men adoptiv-foreldrene hans, (min fars kusine Reidun og hennes ektemann Kai Andersen), de hadde feriebolig, (må man vel kalle det), på Sand/Bergeråsen.

    En bolig, som de tok over helt, i 1986, var det vel).

    Men når jeg, (prega som jeg var, av ØA), sa til Ole Tonny, (eller om det var en annen kar, fra Bergeråsen), at: ‘Er du helt puck, eller?’.

    Så svarte Ole Tonny det, at ‘Puch’, det var navnet på mopeden, til han gubben, som bodde, i ‘purke-huset’, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det er mulig, at det var min fetter Tommy, som sa det, at han ‘moped-gubben’, kjørte Puch.

    Men Ole-Tonny, han hadde moped, (husker jeg).

    (Jeg hadde ikke råd, til å kjøpe meg moped.

    Og var ikke så interessert, i å ha moped, heller.

    Jeg så vel mest fram til, å flytte inn til Oslo, når jeg var ferdig, med videregående.

    Noe sånt).

    Men jeg spurte Ole Tonny, om jeg fikk låne mopeden hans, en gang, (som han hadde kjørt, ned til ved der jeg bodde, i Leirfaret 4B).

    Og da var det noe med girene, (på mopeden), som jeg ikke skjønte.

    Så det gikk ikke så bra, da.

    (For jeg hadde ikke kjørt moped før).

    Og da fikk jeg seinere høre det, (fra Ole-Tonny vel).

    At han ‘Puck-gubben’, hadde sagt det, at Ole-Tonny ikke burde låne bort mopeden sin, til meg, igjen.

    For jeg var ikke noe flink, til å kjøre moped, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Det var også sånn, en gang.

    (Rundt midten av 80-tallet, vel).

    Som jeg var, i ‘Ågot-huset’.

    At onkel Håkon, sa til meg det.

    At jeg var sånn, at hvis jeg hadde drukket litt vann, av et glass.

    Så satt jeg det bare tilbake igjen, i kjøkken-skapet.

    For ingen kunne jo se, (at det ikke var reint), liksom.

    (Jeg vet ikke, om jeg var så enig, i det.

    Jeg spiste ikke maten til Haldis, som lå i noen frysere, oppe hos meg, og som hadde gått ut, på dato, ihvertfall).

    Håkon fortsatte, med å si det, at kona til ‘Puch-gubben’.

    (Var det vel).

    Hu var også sånn.

    At hvis hu hadde drukket litt vann, av et glass.

    Så satt hu det bare tilbake igjen, i kjøkkenskapet.

    (Istedet for å vaske det).

    For det kunne jo ingen se liksom, (at var uvasket), som Håkon sa.

    Så onkel Håkon, han sa veldig mye rart da, (må man vel si), på 80-tallet.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her bodde onkel Håkon, på 70-tallet

    WP_20141105_268

    http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2014/11/fler-bilder-fra-norge_7.html

    PS.

    På den gressflekken der.

    Så hadde vi ‘Olsen-folka’ grillfest, rundt midten av 70-tallet, (husker jeg).

    Dette var på den tida, som jeg egentlig bodde, hos mora mi, i Larvik.

    Men jeg husker at onkel Håkon, begynte å krangle, med et ungt kjærestepar, som gikk forbi.

    Han kalte dem for ‘kjærestepar’, (eller noe lignende).

    Og dette var et par, helt i begynnelsen av tenårene, (eller noe i den duren), vil jeg si.

    Jeg lurer på om det kan ha vært Jan Snoghøj, og hans nabo-jente.

    For de var sammen, noen år seinere.

    (På den tida, som min far, ble sammen med Jan sin mor Haldis.

    Og det var våren 1980, vel).

    Hvem vet.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Det var i dette uværet, at båten til Haldis, (en Askeladden-‘jolle’, på cirka femten fot vel), ble ødelagt. Og jeg fikk skylda, (siden at jeg hadde brukt båten sist, var det vel). Enda dette var det værste uværet, i ‘manns minne’, og det var også mange andre båter, som slet seg. Noe sånt

    sterk vind

    http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2014/11/fler-bilder-fra-norge.html

    PS.

    Men jeg må innrømme det, at jeg selv, ikke husker noe, fra denne stormen.

    Jeg var ikke vant, til å tenke på det, at båten, (til Haldis), kunne slite seg, (for eksempel).

    Og jeg hadde ikke så bra fysikk, på den her tida.

    (Jeg veide vel bare 40-50 kilo, rundt midten av 80-tallet).

    Så det var ikke mitt ansvar, å ta inn båten til Haldis, (om høsten), for eksempel.

    Det hadde jeg ikke fått noe opplæring i.

    Og hva man skulle gjøre, (med båten), hvis det ble storm.

    Det hadde jeg heller ikke fått noe opplæring i, (av min far), husker jeg.

    Så jeg satt vel og så på TV, (eller noe i den duren), den ettermiddagen/kvelden, som denne stormen var, (vil jeg tippe på).

    Og jeg husker ikke noe, fra selve stormen.

    Men jeg husker det, at bestemor Ågot, ba meg gå å se, på noen strøm-ledninger som hadde falt ned, (borte på Sand).

    (En gang, like etter en storm).

    Så det kan vel ha vært, like etter denne stormen, (i 1987).

    Det er mulig.

    Hvem vet.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • På den her tida, (i 1987), så var det onkel Håkon, som hadde tatt over driften, av Strømm Trevare. Min far, (Arne Mogan Olsen), brukte all sin tid, på å hjelpe sin samboer Haldis, med vannsengbutikken, i Drammen. Noe sånt

    håkon

    http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2014/11/fler-bilder-fra-norge.html

    PS.

    Håkon syntes det, (husker jeg).

    At bestemot Ågot, surra for mye, når hu svarte telefonene, (til Strømm Trevare), etter arbeidsdagens slutt.

    (For ‘Ågot-huset’ og Strømm Trevare, delte samme telefonlinje, da).

    Så Håkon ville ikke det, at Ågot skulle ta imot beskjeder, (for han), husker jeg.

    Så det telefonnummeret, som står i annonsen, (som kundene skal ringe, etter stengetid), det er nok Håkon sitt telefonnummer, på Bergeråsen, (hvis jeg skulle tippe).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    telefon håkon bergeråsen

    http://www.gulesider.no/person/resultat/h%C3%A5kon+mogan+olsen

    PS 3.

    Jeg husker det, (fra midten/slutten, av 80-tallet), at faren min, kjøpte en god del vannseng-madrasser, fra Jensen Møbler.

    Disse var vel da for vannsengbutikken, (til Haldis), i Drammen.

    En gang, da jeg satt på med faren min, (inn til Drammen, eller noe sånt), en morgen.

    Så kjørte faren min innom Jensen Møbler, (på Sand), for å kjøpe en eller to vannseng-madrasser, (på kreditt vel), husker jeg.

    Så det er mulig, at faren min, (og Haldis), ikke trengte å ha, så mange vannseng-madrasser, på lager.

    Siden at de kjørte forbi, Jensen Møbler, å vei til jobben, (i vannsengbutikken, i Drammen), hver dag.

    Så de ventet kanskje, til at de solgte, en vannseng.

    Og så kjøpte de vannseng-madrassen, hos Jensen Møbler, (som holdt til, cirka 50 meter, bortenfor Strømm Trevare), dagen etter.

    Noe sånt.

    Og hvis jeg skulle tippe, så var det vel kanskje noe lignende, som onkel Håkon gjorde, (på Strømm Trevare).

    Og Jensen Møbler, de solgte også vannsenger.

    Så dette var altså tre konkurrenter, (Norsk Vannsenger/HAJ Vannsenger i Drammen, Strømm Trevare og Jensen Møbler).

    Så dette var vel litt spesielt, (at faren min og onkel Håkon, konkurrerte mot hverandre, og kjøpte vannseng-madrasser, fra en tredje konkurrent, (nemlig Jensen Møbler), må man vel si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Man kan også se det, at onkel Håkon.

    Han slutta _alltid_, å jobbe, (på verkstedet, på Sand), klokka 16.

    (Da min far, dreiv og styrte der, (på Strømm Trevare), på slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet.

    Så jobba han så og si alltid, minst en time overtid, (vil jeg si).

    Noe sånt.

    Og på den tida, så dro også Håkon alltid hjem, klokka 16, husker jeg).

    Og så kjørte Håkon bort, til Bergeråsen, (i sin gamle, svart/grønne Peugeot, fra cirka 50/60-tallet vel, med håndgir), som han hadde, ihvertfall fram til den tida, som jeg begynte å ta kjøretimer, (nemlig skoleåret 1987/88), husker jeg).

    (En distanse på cirka en kilometer).

    Han kjørte kanskje innom butikken, (til Oddmund Larsen, (som seinere het Prima og så Micro Berger)), på Sand.

    Og så spiste han vel middag, (som hans kone Tone vel må ha lagd), cirka klokka 16.30, kanskje.

    (Men dette tørr jeg ikke å si sikkert.

    For det var ikke sånn, at jeg noen gang, ble invitert, til å bli med onkel Håkon/Haakon hjem, og spise middag, hos han, etter at han var ferdig, å jobbe, (for dagen), på Strømm Trevare).

    Men  på Sand, (i ‘Ågot-huset’, som lå nesten vegg i vegg, med Strømm Trevare), så spiste de middag, (ihvertfall før min farfar Øivind ble dårlig, etter at han fikk slag), klokka 13, (hver ukedag).

    Så Håkon spiste nok da to middager, (hvis jeg skulle tippe), hver arbeidsdag.

    Han spiste Ågot sin middag, klokka 13.

    Og så spilte han vel Tone sin middag, cirka klokka 16.30.

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her kan man se det, at Jensen Møbler, flytta til Sand, (fra Nordre Svelvik), i 1984. (Bildet må være tatt, fra cirka ved ‘Ågot-huset’ der, og over ‘Jordet til Lersbryggen’. Noe sånt)

    WP_20141027_378

    PS.

    Eller, fotografen, han står antagelig, på ‘Jordet til Lersbryggen’.

    (Cirka der, hvor det stod noen ‘Cortina’-bilvrak, på 70-tallet, vil jeg si.

    Noe sånt).

    Og så har han ‘Ågot-huset’ bak seg.

    (Og fotografen står kanskje midt mellom ‘Ågot-huset’ og Jensen Møbler.

    Men ‘Jordet til Lersbryggen’, var liksom vårt, mener jeg.

    Ågot var, fra en gård, i Rollag, (med en mor, som var oppvokst, i Amerika), så jeg tror ikke at hu bomma, på sånt.

    Og jeg husker godt, at Ågot, (og dem), ba Pia og meg, om å fange humler, på ‘Jordet til Lersbryggen’, (hvor fotografen står), på 70-tallet.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Og jeg lurer på, om den første fabrikken, til Strømm Trevare.

    (Det som Ågot, kalte for ‘Saga’, vel).

    Var rundt hjørnet, bak den lastebilden, (og fabrikken til Jensen), der.

    Noe sånt.

    Jeg husker ihvertfall det, at jeg har har hjulpet faren min.

    Med å rydde i noen lagre, (med materialer osv.), som var lå liksom rundt hjørnet, bak den lastebilen, (og fabrikken), der.

    (Dette var på begynnelsen av 80-tallet, (mens jeg gikk, på Berger skole), vel.

    Og da sa faren min, at Geir Arne Jørgensen, hadde brutt seg inn, og driti på, (det vel litt dårlige), gulvet der.

    Så jeg sa da neste dag, (på Berger skole), til Geir Arne Jørgensen.

    At faren min skulle ‘arrestere’ han.

    Men jeg mente ‘anmelde’).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer, fra den artikkelen:

    WP_20141027_379

  • Det her tror jeg må ha vært, at faren min, solgte et av rekkehusene, i leilighets-prosjektet sitt, i Sandsveien. (Det var vel totalt snakk om fire rekkehus-boliger, som dette prosjektet bestod av, hvis jeg ikke tar helt feil). Det endte vel med, (hvis jeg husker det riktig), at Svelvik-banken, tok over hele prosjektet, (til faren min), før alt var bygget ferdig, (eller ihvertfall før alt var solgt). Noe sånt

    WP_20141022_059

    PS.

    Jeg lurer på om han Andre Tangerud, må ha vært han ‘klageren’, som jeg har skrevet om, i Min Bok 2.

    Det som skjedde, var det, at jeg dro med min halvbror Axel, på sommerferiebesøk, til bestemor Ågot, sommeren 1991.

    (Jeg leide på den tida, et rom, (på Furuset, i Oslo), av Axel sin far, (Arne Thomassen), og Axel sin stemor, (Mette Holter)).

    Jeg prøvde egentlig, å kutte ut faren min.

    (Siden han lot meg bo aleine, under oppveksten).

    Det var farmora mi, som jeg liksom skulle besøke, da.

    Men det endte med, at faren min dro meg med, bort til Sandsveien, (hvor han bygde, på noen boliger).

    Jeg husker at jeg dreiv, og hjalp faren min, med å spikre parkett, på veggene, (og muligens også gulvet, det husker jeg ikke helt nå, men det var parkett, (av lyst tre, antagelig furu vel), på både vegger og gulv, og muligens også i taket, i stua), i en av disse boligene.

    Og en gang, (jeg tror det må ha vært denne sommeren, altså sommeren 1991).

    Så dro faren min meg med, opp til noen folk, som allerede hadde flytta inn der, (antagelig herr og fru Tangerud).

    Og jeg husker det, at faren min hadde dratt meg med inn, på badet, til herr og fru Tangerud.

    Og herr Tangerud, klagde på, (til faren min), om at badegulvet, hellet feil vei.

    (Sånn at vannet, ikke rant ned i sluket.

    Noe sånt).

    Så badegulvet måtte støpes, på nytt, da.

    (Ble disse to enige om.

    Noe sånt).

    Da vi satt i bilen til faren min, (etter at vi hadde gått ut, av huset, til Tangerud).

    Så sa faren min det, at han ikke orka, å ha sånne naboer, (som Tangerud).

    Så faren min ville ikke beholde en rekkehus-leilighet selv.

    Men faren min, han bodde jo uansett, hos Haldis.

    Så hva han mente med pratinga si.

    Det vet jeg ikke.

    Den pratinga, ga ingen mening, (for meg), for å si det sånn.

    Men jeg sa ingenting.

    For jeg prøvde egentlig å kutte ut faren min, på den her tida.

    Men jeg ble liksom ‘kapret’, og dratt med, for å gjøre noe husbygging-jobbing, da.

    (Av en eller annen grunn).

    Noe det var vanskelig, for meg, å si ‘nei’ til.

    Siden jeg jo var på besøk, hos min farmor.

    Og der gikk jo min far inn, når han ville.

    Så det var ikke noe sted, som jeg liksom kunne gjemme meg, (for min far), som når jeg var, inne i Oslo.

    Så da ble det litt dumt, da.

    (Og Axel er jo født, i 1978.

    Så han var jo bare 12-13 år, på den her tida.

    Så å starte noe konflikt, (med faren min), som involverte roping/skriking, (eller noe lignende).

    Det kunne jeg nesten ikke gjøre, det heller.

    For å si det sånn).

    Men ting er ikke så enkle alltid, (må man vel si).

    (For jeg trengte vel kanskje litt.

    Å kommer meg bort, fra Oslo, (og storbyens stress, eller hva man skal kalle det), også.

    Og ut på landet litt, (for å prøve å slappe av litt), liksom.

    Noe sånt).

    Men etter dette, (etter dette feriebesøket), så ble det vel sånn sånn, at jeg ikke dro på noen fler lange ferie-opphold, til bestemor Ågot.

    (Hvis jeg husker det riktig).

    Noe sånt.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om han, som vel var denne ‘baderomsgulv-klageren’, (fra Min Bok 2), nemlig Andre Tangerud:

    tangerud paint

    http://www.moss-avis.no/nyheter/norges-storste-lager-blir-enda-storre-1.8469508