Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
Her er mer om Rødgata 8, (på Gulskogen), i Drammen. Hit, (til andre etasje, i dette bygget), dro min far, (og Haldis), med Pia og meg, på middagsselskap, høsten 1988. I dette middagsselskapet, så deltok det også et eldre ektepar, (fra Bergen), husker jeg. Og dette ekteparet, tror jeg at må ha vært, Haldis sin eldre bror, Rasmus Brekke og hans kone Aagoth Brekke f. Wille. Noe sånt
PS.
Her kan man se det, at dette bygget, (som faren min og Haldis kjøpte i 1987, (året før dette middagsselskapet)), tidligere pleide å være, Gulskogen gamle bedehus:
PS 2.
Enda mer om dette:
PS 3.
Dette bygget, kjøpte faren min og Haldis, etter at faren min, leste i Drammens Tidende, (i vannsengbutikken, i Tordenskioldsgate), om at dette bedehuset skulle selges, (en gang jeg tilfeldigvis var i vannsengbutikken), mener jeg å huske.
Og jeg tror at de fikk dette bygget ganske billig, siden at dette var et bedehus, (og at det derfor ikke, var så mange andre kjøpere, som var interesserte, vel).
(Noe sånt).
I første etasje, så hadde de lager, (for vannsengbutikken), husker jeg.
De hadde også en solarium-seng stående der, (som blant annet Christell pleide å bruke vel, hvis jeg forstod det riktig).
I andre etasje, så bodde Haldis sin nest eldste sønn Jan Snoghøj.
(Hennes eldste sønn Viggo Snoghøj, bodde i Danmark vel, på den her tida).
Og Christell bodde vel også mye her, (ihvertfall fra høsten 1988), sånn som jeg forstod det, (selv om hu dette skoleåret, (1988/89), vel gikk på skole, i Holmestrand).
Faren min og Haldis, bodde fortsatt, i Havnehagen 32, (på Bergeråsen), på den her tida, (skoleåret 1988/89), mener jeg å huske.
For de pleide en god del ganger, å dukke opp, på jobben min, CC Storkjøp, (hvor jeg jobba, ved siden av Gjerdes videregående, hvor jeg var utvekslingselev, dette skoleåret), fordi at de ville, at jeg skulle sitte på, hjem til Bergeråsen, (hvor jeg bodde, i Leirfaret 4B, fra våren 1981 til våren 1989, da faren min plutselig solgte, den leiligheten), med dem, (liggende bak i deres japanske varebil), av en eller annen grunn.
Noen ganger, (skoleåret 1988/89), så lå jeg på en madrass, på gulvet, i stua, i andre etasje, i dette tidligere bedehuset.
Dette var, noen av de helgene, som jeg skulle på jobb, på lørdag morgen, på CC Storkjøp.
(Og det var fordi, at faren min, en gang sa det, (i vannsengbutikken, høsten 1988, vel), at jeg skulle, (eller burde eller kunne), bo, i Rødgata 8.
De helgene, som jeg hadde arbeidslørdager, på CC Storkjøp).
Men jeg hadde jo gått så dårlig overens, med Jan Snoghøj, Haldis Humblen og Christell, på 80-tallet.
Så det var ikke hver arbeidshelg, som jeg orket å ligger over, i Rødgata 8, (for å si det sånn).
Og jeg vet ikke om jeg hadde vært velkommen der, noe særlig oftere, heller.
Enn de kanskje 4-5 nettene, som jeg overnattet, på stuegulvet der.
(Hva vet jeg).
For jeg hadde vel skjønt det sånn, som at det var hovedsakelig Jan Snoghøj, som bodde, i Rødgata 8, (på den her tida).
Jeg visste vel ikke, at Rødgata 8, også stod, i faren min sitt navn.
(Dette var vel ikke så veldig klart, må jeg si).
Men faren min hadde rådet meg, til å sove, i Rødgata 8, de fredagskveldene.
Som var før arbeids-lørdagene mine, på CC Storkjøp.
Men jeg trodde vel kanskje det, at denne eiendommen, var eiet av Haldis, (siden at Jan bodde der).
(Noe sånt).
Så det var bare unntaksvis, (må jeg si), at jeg sov over, i Rødgata 8.
Hvis jeg liksom gikk på ‘autopilot’.
Så dro jeg bare rett hjem til Bergeråsen, (og Leirfaret 4B), også de fredagene, som var før arbeids-lørdagene mine, på CC Storkjøp.
Og jeg husker det, at jeg ihvertfall en gang, fikk kjeft, av Christell, (som en morgen, stod over meg, (og liksom ‘freste’), der jeg lå og halvsov, på en madrass, på stuegulvet), i Rødgata 8.
Og det var vel fordi, at jeg hadde brukt telefonen der, (og ringt kontakt-telefonen), en fredagskveld, som jeg satt aleine der, (og kjeda meg), høsten 1988.
(Mens Christell vel var på besøk, hos sin venninne Hege Snoghøj f. Lund vel, (Jan sin seinere kone), som vel også bodde, i Rødgata, på den her tida).
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 4.
Det var også sånn, at det hang en gjeng, (med ‘Berger-gærninger’), i dette huset, (Rødgata 8), skoleåret 1988/89.
Dette var folk som Tom Bråthen og Erik Thorhallsson.
Og det ble sagt, (av søstera mi Pia vel), at denne gjengen, med ‘gærninger’, skulle få 50.000 kroner, av Jan Snoghøj, til å pusse opp badet, i Rødgata 8.
(Som var leiligheten til Jan, må man vel si).
For Jan skulle visst, på en flere måneder lang ferie, rundt årskiftet 1988/1989.
Så det var vel mest høsten 1988.
At jeg noen fredager, (når jeg skulle jobbe lørdag, på CC Storkjøp), lå over, i dette tidligere bedehuset.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Det var også sånn.
At min søster Pia.
Hu dro meg en gang med, på fest, (en lørdag, etter at jeg hadde jobba, på CC Storkjøp), hos sin kjæreste, Thor Espen, fra Åssida, vel.
Og der, så sovna jeg, (for jeg var sliten, etter jobben, vel).
Og Thor Espen, (og muligens en eller flere av hans kamerater), tok tannpasta, under nesa mi, (mens jeg satt og sov, i sofaen der), husker jeg.
Og da, så blir man litt rar, (i hue), vel.
(Av å ‘sniffe’ tannpasta, liksom).
Og da dro Pia med sin bekjente Kenneth Ek og meg.
Til Rødgata 8.
For Pia visste om et soverom nummer to, i denne leiligheten.
(Altså i andre etasje, i Rødgata 8).
Og da ble det sånn, at Kenneth Ek, søstera mi og meg.
Vi sov alle tre, (med klærna på vel), i en dobbeltseng, som stod, i dette ‘klokker-rommet’, (eller hva det kan ha vært).
(Så for å få litt mer oversikt over det.
Så kan jeg vel kalle Jan sitt soverom, for ‘preste-rommet’.
Og så var det bad, stue og vel også kjøkken der.
Og et soverom til, (til venstre når man kom opp trappa), som man vel kan kalle for ‘klokker-rommet’.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Jan nevnte en gang det, (i Rødgata 8), dette skoleåret, (1988/89).
At når disse ‘Berger-gærningene’, sov over, i dette ‘klokker-rommet’, hos Jan.
Så måtte Jan alltid, vaske sengetøyet etter dem.
(Noe sånt).
For da hadde dem liggi og runka, (sa Jan), og fått masse sperm, på sengetøyet der, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Pia sa det, at Jan, hadde en kvinnelig kollega.
Som var så forelska, i Jan.
At hu flytta inn, på dette ‘klokker-rommet’.
Og da var det sånn, (sa Jan, en gang), at disse ‘Berger-gærningene’, pleide å gå å lukte, (i fylla), på de brukte trusene, til hun kollegaen, til Jan.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Jeg kan også ta med om det, at søstera mi Pia, en gang, dette skoleåret, (1988/89), viste meg det, at Jan Snoghøj, hadde en kjempesvær dildo liggende, i et skap, (like ved TV-en), i andre etasje, i Rødgata 8.
Og en seinere gang.
Så dro Pia med sin venninne Heidi, (fra Depeche/Lyche-gjengen), og meg, til Rødgata 8.
Og da var det sånn, at Pia hadde vist meg den dildoen, ( til Jan), den forrige gangen, (må det vel ha vært), som jeg var der.
Og jeg hadde vel bare sett en dildo, en gang før.
(Og det var den gangen, som Jeanette Aulie, i klassen min, på ungdomsskolen.
Dro med en dildo, på skolen, (av en eller annen grunn), i åttende eller niende klasse.
Noe sånt).
Så jeg syntes jo det, at dette, (med dildoen til Jan), var veldig spesielt, da.
(Og jeg prøvde vel kanskje, å være litt morsom, og.
Noe sånt).
Så jeg fant derfor fram, denne ‘Jan-dildoen’, og viste den, til Pia sin venninne Heidi, (som hadde vært på fest hos meg, (en fest Pia arrangerte, må man vel si), i Leirfaret 4B), og da tok meg på tissen, i vannsenga ‘mi’, (mener jeg å huske), av en eller annen grunn, (mens jeg lå og klappa en kattunge, (som Pia hadde tatt med opp dit, fra Haldis), husker jeg).
Og akkurat, mens jeg viste hu Heidi, denne ‘Jan-dildoen’.
Så kom faren min opp trappa, og inn i ‘preste-stua’ der, (husker jeg).
Og så på det, at jeg viste fram denne ‘Jan-dildoen’, til hu ‘Lyche/Depeche-Heidi’, da.
Men faren min sa ingenting.
Og jeg sa ingenting.
Og ‘Lyche/Depeche-Heidi’ sa ingenting.
Og Pia sa ingenting.
Så det ble litt rart der, siden at han Jan Snoghøj, absolutt måtte ha en svær dildo liggende, (i stua), i ‘bedehus-leiligheten’ sin, da.
(Uten at jeg vet, hva Jan Snoghøj, egentlig brukte den dildoen til.
Eller hvem han eventuelt brukte den på, (for å si det sånn).
Dette spurte jeg vel ikke min søster Pia om, (såvidt jeg kan huske, ihvertfall)
Hm).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 9.
Nå har jeg tenkt litt mer, på den ‘dildo-episoden’, fra det forrige PS-et.
Og jeg er nå ikke sikker på, om det var ‘Depeche/Lyche-Heidi’, som jeg viste fram, den ‘Jan-dildoen’ til.
Det kan også ha vært Cecilie Hyde, (en annen lav brunette, fra den ‘Depeche/Lyche-gjengen’, til Pia), tenkte jeg.
(Men hu ‘Depeche/Lyche-Heidi’, hu var ihvertfall i Rødgata 8, en annen gang, (husker jeg).
Da søstera mi Pia, fikk Erik Thorhallsson, til å kjøpe, (og levere), en six-pack med øl, for hu ‘Depeche/Lyche-Heidi’, (husker jeg).
(Noe sånt).
Og ‘Depeche/Lyche-Heidi’, sa da, (like etter at Erik Thorhallsson hadde gått igjen), at Erik Thorhallsson, så ut, som en ‘gresk gud’, (husker jeg)).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Haldis sin bror, Rasmus Brekke, (hvis det var han, som Pia og jeg møtte), døde visst av kreft, bare to-tre år, etter at Pia og jeg møtte han, (hos Haldis, faren min og Jan), i det nedlagte bedehuset, i Rødgata, på Gulskogen, (i Drammen)
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Enda mer om dette:
PS 3.
Rasmus Brekke, (hvis dette er den samme Rasmus Brekke), var visst pølsemaker:
PS 4.
Pia og jeg.
Vi hadde jo hørt det, (under oppveksten), at ‘alle’ folk sa det, at det var farlig, å røyke og drikke.
Og vi venta vel nesten det, at vi kom til å få høre, noen ‘moralistiske’ gloser, (når vi tente oss, en sigarett hver, etter maten), fra disse bergenserne, (som satt like ved oss, under middagsselskapet, i Rødgata, (høsten 1988)).
Men Rasmus Brekke og Aagoth Wille.
(Hvis det var de).
De sa bare til oss til.
At det var bare å røyke og drikke, så mye man ville, hele livet.
(Noe sånt).
Og noe sånt, det hadde vel aldri, Pia og jeg hørt, fra noen ‘voksne’ før, (altså fra folk i foreldregenerasjonen da), for å si det sånn.
Så dette ‘snåle’ ekteparet, fra Bergen.
De hjalp meg vel, til å forstå det, at folk er forskjellige, (for å si det sånn).
Og Rasmus Bakke, røyka og drakk jo så mye.
At han fikk kreft.
(Virker det som).
Men da hadde han kanskje et morsomt liv, ihvertfall.
(Det er mulig).
Selv om det kanskje ikke er å anbefale, å røyke og drikke, så kjempemye, (må jeg vel si).
Alt med måte, er det vel noe som heter.
Men min bror Axel, han spiser gjerne dessert, hvis han er i middagsselskap, osv.
Men han er mer ‘treningsnarkoman’, når han er alene, og spiser da ikke ting som sjokolade, (var det vel, at han sa, hos bestemor Ingeborg, i Nevlunghavn, en gang, rundt årtusenskiftet).
Så man kan kanskje ta en sigarett, i et middagsselskap, for eksempel.
Og en drink, (eller et glass sherry), om kvelden, (som bestemor Ingeborg, pleide å gjøre, mener jeg å huske).
Men så behøver man kanskje ikke å drikke og røyke så mye, på hverdagene.
Det er mange forskjellige meninger, (og ‘livs-filosofi-retninger’, må man vel kalle det), om dette.
Så her må man være litt forsiktig, med å dømme folk, (vil jeg si).
Hva som er viktigst.
Å ha et langt og ‘kjedelig’ liv.
Eller et kortere og mer ‘morsomt’ liv.
Det må vel folk, få lov til, å bestemme litt over selv, (må man vel si).
(Noe sånt).
Det er min mening, ihvertfall, (må jeg si).
(Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Så dette ekteparet, (Rasmus Brekke og Aagoth Wille), de var kanskje litt dekadente, da.
(Det er mulig).
Men det er kanskje sånn, som folk ofte er, i Bergen, (for alt hva jeg vet).
Hva vet jeg.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Fra dødsannonsen, øverst i denne bloggposten.
Så virker det som, at Rasmus Humblen, (og Aagoth Wille), hadde en datter, som het Elin, (og en svigersønn, som het Jarle).
Jeg lurer på om det kan ha vært disse to, som lagde hull, i vannsenga mi.
(Natta før det middagsselskapet, (på Gulskogen), som Pia og jeg, ble ‘dratt til’, (må man vel si), av faren vår.
Hm.
For disse to.
(Som jeg aldri hadde møtt før.
Og som jeg ikke visste, hvem var).
De skulle plutselig ligge, i ‘min’ vannseng, en natt, (fikk jeg høre, av faren min).
Og da måtte jeg selv sove, på det minste soverommet mitt, (i Leirfaret 4B), en natt til lørdag.
Og på det rommet, (som jeg da ikke hadde sovet i, på flere år), så var det vel ganske kaldt, (for Haldis hadde satt en fryser inn der, (foran varmovnen vel)), blant annet.
(Noe sånt).
Så jeg sov dårlig.
Og da jeg våknet, så fikk jeg høre den nyheten, (av Elin og Jarle, hvis det var dem), at de hadde klart å lage hull, i vannsenga mi, (på det største soverommet mitt).
Så jeg ble så uggen og stressa av dette paret og dette middagsselskapet, (som jeg måtte være med på).
(Og Haldis, (som jeg ikke gikk bra sammen med), og faren min, de gjorde meg også stressa.
Dagen før, var det vel muligens.
For de dreiv og gikk gjennom stua ‘mi’, ‘hele tida’, mens de dreiv og lagde noe suppe, som stod og putret, på komfyren ‘min’, hele dagen.
Noe sånt).
Så jeg klarte ikke å samle meg nok, til å dra på jobben, (på CC Storkjøp), denne dagen.
Men jeg ringte til CC Storkjøp, (fra Haldis sitt hus), og sa det, at jeg hadde blitt sjuk, (og ikke kunne jobbe), da.
(Noe jeg vel også hadde blitt.
Av å sove, på det kalde soverommet, (som var mitt første og minste soverom, i Leirfaret 4B, må jeg si)).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Hu som var med på å lage hull i vannsenga, (Elin Brekke, (hvis det var henne)), er vel isåfall Christell sin kusine, da.
Det var jeg ikke klar over, (fra før).
Og de to, (som lagde hull i vannsenga), var vel heller ikke, (som Christell), i dette nevnte middagsselskapet, (i Rødgata, på Gulskogen), hvis jeg husker det riktig.
Så det er mulig, at det også ble arrangert, en annen, (og muligens morsommere fest), som Pia og jeg, ikke fikk lov til, å være med på, (av en eller annen grunn).
(Hva vet jeg).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Jeg lurer på, om det kan ha vært disse slektningene til Haldis, som Pia og jeg, var i middagsselskap, (arrangert av faren min og Haldis), sammen med, (i Rødgata, på Gulskogen), høsten 1988. Hm
http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/11/haldis-sin-frste-ektemann-sren-snoghj.html
PS.
Svigerinna til Haldis, er død, (kan man se her), men jeg har ikke klart å finne noe mer om broren til Haldis ennå:
PS 2.
I dette middagsselskapet, (høsten 1988), som jeg ble dratt med på, av faren min, (må det vel ha vært), og som jeg egentlig ikke forstod grunnen til, at ble arrangert.
(Var det noen som hadde bursdag, (eller noe i den duren)?
Ikke såvidt jeg visste, ihvertfall).
Så var hverken Christell eller Jan Snoghøj der, (sånn som jeg husker det).
Selv om han Rasmus, vel må ha vært onkelen deres.
(Og selv om de begge, vel bodde, i Drammen, (som er komunen som Gulskogen ligger i), på den her tida.
Jan og Christell, bodde vel faktisk begge, i denne eiendommen, (som var en tidligere kirke eller bedehus), til faren min og Haldis, (som middagsselskapet ble arrangert i), i Rødgata, på Gulskogen, (på den her tida).
Sånn som jeg forstod det, ihvertfall).
Så dette, (at Jan og Christell ikke var der), kan kanskje tyde på, at det var konflikter, i slekta, (det vil si Brekke-slekten), til Haldis.
(Hvem vet).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Det her er feriehuset, (til adoptivforeldrene), til Øystein ‘ØA’ Andersen
http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2014/11/fler-bilder-fra-norge_7.html
PS.
En gang, som jeg gikk denne stien, på 80-tallet.
Så stod bilen til min fars kusine Reidun sin ektemann Kai Andersen, (fra Lørenskog), på ‘tunet’.
Og jeg hang på den tida, en del sammen med, deres adoptivsønn, (min ‘tremenning’), Øystein Andersen, (som var adoptert fra Sør-Korea).
Og jeg tenkte det, at jeg kunne spørre, (siden at det var Lørenskog-folk der), om Øystein var der.
(For jeg skulle egentlig bort, til min farmor Ågot, på Sand.
Og dette var i sommerhalvåret.
Så jeg tenkte vel det, at jeg kunne gå, langs fjorden bort.
Noe sånt).
Og da jeg ringte eller banka på døra.
Så var det en ung neger, som åpna.
Og Kai stod der, med svetteperler, i panna.
(Dette var høsten 1988.
Hvis jeg husker det riktig).
Negergutten spurte Kai, (på engelsk), om jeg også skulle være med, (eller noe i den duren).
(På noe sex da, antagelig.
Hvis jeg skulle tippe).
Men Kai, (med enda flere svetteperler, i panna, vel).
Han svarte det, (også på engelsk), at jeg ikke skulle være med.
(Noe sånt).
Jeg spurte om Øystein var der.
Kai svarte nei.
Og jeg gikk så videre, (langs fjorden), bort til bestemor Ågot, (på Sand), da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Dette at Kai, var homo, med en neger.
(Sånn som det virka som, for meg).
Det kom som et sjokk for meg, (må jeg innrømme).
Dette var på 80-tallet.
Og Kai var jo gift, med min fars kusine Reidun.
Og jeg hadde knapt sett en neger før.
Og jeg hadde vel aldri sett en homo før, (hvis jeg skulle tippe).
Så dette var en stor skandale, (på Berger), syntes jeg selv, (husker jeg).
Så jeg turte ikke annet, enn å fortelle min far, (Arne Mogan Olsen), om hva jeg hadde sett.
(På tross av at forholdet mellom meg og min far, var dårlig, på grunn av at han jo hadde latt meg bo alene, fra jeg var ni år).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Dette hendte, høsten 1988, (mener jeg å huske).
Og det var det året, som jeg var utvekslingselev, (på Gjerdes videregående), i Drammen.
Og det var også russeåret.
Og midt i russefeiringa, (husker jeg).
(Altså i mai 1989, (må det vel ha vært)).
Så var det slektstreff, hos Reidun og Kai, (på eiendommen, på bildet ovenfor).
Og det satt ‘gamle tanter’, på campingstoler, ‘overalt’.
(Spesielt, så satt det mange ‘tanter’, parallelt med den stien, (var det vel), som bildet ovenfor, er tatt fra.
Noe sånt).
Og det var min far, som spurte om jeg kunne dra, til dette slektstreffet, (husker jeg).
Og hverken Øystein, Christell eller Pia, var der, (sånn som jeg husker det).
Og heller ikke Ove og Heidi og dem.
Men jeg husker at onkel Håkon var der.
(Men ikke hans unger.
Det vil si mine søskenbarn Tommy og Lene).
Og min far og Haldis, var der, da.
Og min tremenning ‘Burger-Anita’, og hennes fetter vel, (en Bruserud-gutt, lurer jeg på, om det kan ha vært).
(Disse to løp rundt, utafor huset, på bildet ovenfor.
Som om de var noen unger nesten, må jeg si.
Så jeg fikk ikke snakka noe, med hu ‘Burger-Anita’, (som jeg kjente fra Lørenskog), på dette slektstreffet, husker jeg).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Jeg kjente ingen av de gamle tantene, som var på det her slektstreffet, (vil jeg si).
Jeg husker forresten det, at onkel Runar sin kone Inger var der.
(Hu dro meg med, for å spille badminton der, husker jeg).
Så onkel Runar var nok antagelig der, han og.
Men jeg kan ikke huske det, at deres unger, (mine søskenbarn), Ove og Heidi, (og dem), var der.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Siden jeg var bedt, til det her slektstreffet.
(Av min far).
Så regner jeg med, at dette, må ha vært min fars slekt.
Og Reidun, (min fars kusine), hu var datter, av bestemor Ågot sin lillesøster Ingeborg Zachariassen f. Mogan.
(Hvis jeg ikke tar helt feil).
Så dette var mye Rollag-folk, (vil jeg nok tippe på), som satt oppover, langs den stien, (som bildet ovenfor er tatt fra), da.
(Noe sånt).
Dette må ha vært slekta, til bestemor Ågot, (vil jeg nok tro).
Og bestemor Ågot, var nok også der, (hvis jeg skulle tippe).
Hu satt nok midt blant de andre gamle damene, (oppover langs den stien, (som nå kalles Kyststien)), hvis jeg skulle tippe.
Så sånn var nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Mens jeg satt i hagen, (på bildet ovenfor).
Og drakk øl, (var det vel).
På en campingstol, (som jeg vel fikk låne av noen), på det her slektstreffet.
(Jeg satt ved siden av min far, (som hadde invitert meg), vel.
Vi satt og så, i retning av den stien, (som bildet er tatt fra da).
Nesten alle satt i den retningen, mener jeg å huske).
Mens jeg satt sånn.
Så dukka plutselig ‘homse-Kai’ opp, bak ryggen min.
Og tok et hardt grep, rundt skuldrene mine, (husker jeg).
(Mens han sa et eller annet, da).
Han prøvde kanskje, å true meg, på en eller annen måte, (tenkte jeg).
(Siden at jeg jo hadde sett dette, at han var homo med en neger, liksom.
Noen måneder tidligere, da).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Og en gang, (etter at jeg flytta, til Oslo).
(Dette var vel studieåret 1991/92.
Da jeg gikk det andre året, på NHI).
Så var min tremenning Øystein Andersen så slitsom, (husker jeg).
(Øystein, Glenn Hesler og meg.
Vi satt hjemme hos meg, på Ungbo, i Skansen Terrasse 23.
Og spilte kort, (eller så på TV, eller noe sånt), vel).
Øystein var da så slitsom.
At jeg sa til han det, at jeg visste noe om han, (eller som ville såre han), liksom.
For å prøve å få han, til å holde kjeft litt, da.
Men jeg vet ikke hvordan Øystein ville ha taklet det.
Hvis han hadde fått vite det, at faren hans, (eller adoptivfaren hans, er det jo egentlig), hadde vært homo, med en neger.
Så derfor, så fortalte jeg ikke dette likevel, (til Øystein og Glenn), da.
(Men jeg sa det nesten, da.
Før Øystein var så slitsom, husker jeg.
At jeg ble nesten desperat.
Og prøvde derfor, å finne en måte, å få Øystein, til å holde kjeft, (ihvertfall en liten stund), da.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Nå har jeg vært på Nasjonalbiblioteket, og funnet ut det, at min fars Ikea-konkurrent, (han var medeier ihvertfall), her på Slependen, (på 80-tallet), het Neptun Trading A/S, (og holdt til, i Billingstadsletta 22). Noe sånt
PS.
Her er mer om dette:
PS 2.
Enda mer om dette:
PS 3.
Som guttunge/ung tenåring.
Så var jeg jo ganske mye, med min far, og jobbet, som hjelpegutt/assistent.
Når min far skulle levere senger, fra enten Strømm Trevare, (i Svelvik), eller Norske Vannsenger, (i Drammen).
Og min fars arbeidsdag, (som en slags direktør, må man vel kalle han, for møbelfabrikken Strømm Trevare).
Den bestod mye av skravling, (må jeg si).
Kontakter, (det vil si forretningsfolk og andre), over store deler av Østlandet.
Skulle liksom preikes med, da.
(Ofte i forbindelse med vareleveringer eller innkjøp).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 4.
Så det var mye dødtid, når jeg var hjelpegutt/assistent, for faren min, (husker jeg).
Kjøringen, (oftest inn til Oslo), tok mye av tiden.
Og når vi besøkte forretninger, osv.
Så var det mye skravling, da.
Og da surra jeg ofte rundt, og så, utafor og inni butikkene osv., da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Etterhvert som jeg ble eldre, (utover 80-tallet).
Så fulgte jeg vel mer og mer med på skravlinga, til faren min.
(Det var vel kanskje derfor, at faren min etterhvert slutta, å ta meg med, på sånn her jobbing.
Hva vet jeg).
Og når det gjaldt Neptun Trading.
Så fikk jeg med meg en del, av skravlinga, til faren min, da.
Og det var vel sånn, at faren min, og tre kompanjonger, la ut 25.000 kroner hver, (eller om det var 12.500 kroner hver).
For å starte et aksjeselskap, (nemlig Neptun Trading A/S).
Og min far sa også det, (til en av de andre kompanjongene), en gang, (husker jeg).
At han også hadde ei butikkdame, som de kunne bruke, i denne butikken, (på Billingstad/Slependen).
Og det var ‘Apache-dama’, fra vannsengbutikken, til Haldis, i Drammen.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Jeg vet ikke hvordan, det hang sammen, at Haldis ansatte, hu ‘Apache-dama’.
Men dette var altså ei blondinne, i 20-årene.
Og i 1984 deromkring, (da min far hadde bodd, nede hos Haldis Humblen, i cirka fire år).
Så dukka Haldis sin datter, Christell Humblen opp, i Leirfaret 4B, (på Bergeråsen), hvor jeg bodde aleine.
Også sa hu det, at hu hadde fått seg ‘pasje-klipp’, (som hu butikk-dama, til Haldis).
Men jeg var ikke så flink på frisør-ting, (og ihvertfall ikke dame-frisyrer).
Så jeg trodde det, at Christell sa, at hu hadde fått seg, ‘Apache-klipp’.
Men poenget var ihvertfall det.
At Christell, som 12-13 år gammel blondinne.
Kopierte Haldis sin ansatte, (‘Apache-dama’), sin frisyre.
Og hu Apache-dama, var kanskje i midten av 20-åra da, (på den her tida).
Noe sånt.
Så derav klengenavnet ‘Apache-dama’, (som jeg bruker, (om hu ‘Neptun Trading-dama’), på bloggen).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Jeg husker det, at den dagen, som jeg skulle på språkreise, til Weymouth, (sommeren 1986).
Så var jeg på Billingstad/Slependen, hele dagen.
(For Braemar, til England, gikk om kvelden, vel.
Noe sånt).
Og det var få kunder, hos Neptun Trading, (sånn som jeg husker det).
Og jeg jobba uansett ikke med noe der.
(For hu ‘Apache-dama’ styrte der, liksom.
Noe sånt).
Men jeg husker det, at jeg gikk rundt og så, (som jeg hadde gjort, en eller to ganger tidligere, når jeg hadde vært med faren min, til Neptun Trading, vel), her på Slependen, da.
Og Ikea, hadde jeg ikke lyst til å besøke, (av en eller annen grunn), husker jeg.
(Jeg syntes vel det, at Ikea, virka litt kjedelig, på den tida.
Noe sånt).
Men jeg var på Sportshuset, da.
(Som man kan se, at sportsbutikken, her på Slependen het, på den tida, i en av Neptun Trading-annonsene ovenfor).
Sportshuset, holdt til, der hvor Expert Slependen holder til, i ‘våre dager’, (altså rett ovenfor Ikea), husker jeg.
Og jeg husker det, at jeg kjøpte en sånn ‘brusboks-kjøler’, (som var blå og hvit vel), på Sportshuset, (for ti kroner, var det vel), den dagen, som jeg dro, til Weymouth, (med Braemar), da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Faren min hadde, ei dame, (i 50-åra vel), som var høy og stiv i holdningen, (må man vel si), inne i Neptun Trading-butikken, den dagen, (var det vel).
Jeg var en tynn gutt, som gikk i en rød skjorte, (som jeg bare hadde funnet, i klesskapet mitt vel, (eller egentlig faren min sitt klesskap, siden at jeg hadde tatt over faren min sitt soverom, (i Leirfaret 4B), siden at han ikke brukte det soverommet, i det hele tatt)), den dagen, (husker jeg).
(Jeg hadde jo bodd alene, siden jeg var ni år.
Og var ganske tynn og spinkel da, må man vel si.
Og jeg var også seint i puberteten, så jeg var vel ikke så barsk kanskje, (i 1986, det året jeg fylte seksten år).
Noe sånt).
‘Er det en gutt’, sa min fars ‘besøker-dame’, til faren min, (om meg), husker jeg.
Jeg var kanskje litt fjern, siden at jeg skulle til England, på språkreise.
Sammen med noen Svelvik-folk, (som jeg egentlig ikke kjente så bra), som hadde gått i parallell-klassen min, (på ungdomsskolen), da.
Så jeg var kanskje litt bleik, siden at jeg nok var litt anspent, før jeg skulle dra, sammen med disse ‘fremmed-folka’, til England.
Og jeg var også tynn da, og gikk, med en rød skjorte.
Og hadde vel antagelig ganske langt, blondt hår.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 9.
Etter en stund, så hadde faren min en prat, med en ‘Neptun Trading-kompanjong’ igjen, (husker jeg).
Og da foreslo jeg, (mens disse prata), at for å fikse problemet, med den lave omsetningen.
Så kunne man ha festa et sånt lite ‘reklame-luftskip’, (som bilvask-firmaer, (var det vel), noen ganger hadde, på denne tida).
På taket, (eller noe i den duren), til Billingstadsletta 22.
Også kunne man ha skrevet: ‘Billige vannsenger’, (eller noe lignende), på den ballongen, da.
Og så ville ‘alle’ bilene, på E18, mellom Oslo og Drammen, (Norges mest trafikkerte strekning, vel), ha sett, denne butikken, da.
(Og Neptun Trading, ville ha fått, masse gratis, (og vel bra), markedsføring.
Noe sånt).
Men det var nok for sent.
Aksjekapitalen var antagelig brukt opp allerede, (da jeg kom, med dette forslaget).
Og hverken faren min eller kompanjongen hans, sa noe vel, da jeg nevnte, dette forslaget.
(Dette var vel antagelig etter, at jeg hadde vært i England, sommeren 1986.
Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 10.
For min fars del.
Så endte dette ‘Neptun Trading-eventyret’.
Med at han dro inn, til Billingstadsletta.
(En gang, som ‘Apache-dama’, var på jobb, på Neptun Trading).
Og så henta han, tre skinn-sofaer, (som vel var spesialitet-varen, til en av min fars kompanjonger).
(For min far ville gjerne ha noe igjen, for aksjekapitalen sin, da.
Noe sånt).
Og så tok faren min med, disse skinnsofaene, til Bergeråsen.
Hvor de så ble stående, i TV-stua, til Haldis.
Og dette var skinnsofaer, som var gode å sitte i.
Og som ikke hadde noen harde kanter noe sted, liksom.
(Til forskjell fra IKEA sine sofaer, må man vel si.
Som vel kanskje er greie å sitte i.
Men vel ikke så gode, å ligge og slappe av, i.
Sånn som jeg har skjønt det, ihvertfall).
Så man kunne for eksempel ligge i disse skinn-sofaene, (i stua til Haldis), og se på TV, (eller sove), husker jeg.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 11.
Men hvor ‘Apahce-dama’, blei av.
Det veit jeg ikke.
Jeg så ikke noe mer til henne, etter denne sofa-hentinga, (til faren min).
(Sånn som jeg husker det, ihvertfall).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Thor Furuheim døde, i hagen til Tove Grønli, vinteren 1980, (var det vel). Og Tove Grønli døde selv, vinteren 1981, (var det vel). Men i mellomtiden, så var jeg kamerat, med Tove Grønli sine sønner Petter og Christian, (siden at min far, dro meg med, på besøk, til Tove Grønli og dem, en gang, i 1980, må det vel ha vært)
PS.
Faren min, flytta ned, til Haldis Humblen.
(Og lot meg bli boende alene, i Hellinga 7B).
Våren 1980, (var det vel).
Og det var antagelig like etter dette, at faren min, dro meg med, til Tove Grønli og dem.
For da kunne jeg være hos dem, om kveldene da, (hvis jeg følte meg ensom), ble det vel sagt.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Petter var et år eldre enn meg.
Og Christian, var et år yngre, enn meg.
Carl Fredrik Fallan, (i klassen min), hadde advart meg, mot folk, på Petter sin alder, (som Christer og Svein Erik).
Så jeg var kanskje litt skeptisk/redd, for Petter.
Men Christian var jeg kanskje ikke like redd for, da.
Siden at Christian var et år yngre, (og kanskje litt lavere/mindre), enn meg.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Det var ikke bare sånn, at jeg besøkte, Petter og Christian og dem, (i Havnehagen 4).
Petter og Christian, besøkte også meg, i Hellinga 7B, (hvor jeg bodde aleine), en god del.
Og de besøkte meg også noen ganger, borte på Sand, (hvor bestemor Ågot bodde).
Og de var også noen ganger med faren min, for å levere køyesenger, i Oslo, osv.
(Uten at det da vel var helt klart.
Om Petter og Christian var med meg.
Eller om de var med faren min.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
En gang, iløpet av det snaue året, som jeg var kamerat, med Petter og Christian, (mens de bodde, på Bergeråsen).
(For Petter og Christian, de flytta, til faren sin, (Carl-Otto Grønli vel), i Mexico, (Acapulco), etter at mora deres Tove døde, vinteren 1981).
Så dro Christian Grønli meg med, til det jordet, som man ser, på bildet øverst, i bloggposten.
Og der, så møtte vi Solveig ‘Teskjekjærringa’ Theodorsen og Tina ‘Turbo’.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Christian gikk nok antagelig i samme klasse, som Tina ‘Turbo’, (hvis jeg skulle tippe).
(Noe sånt).
Christian sa hei til Tina, (husker jeg).
Tina, (som jeg vel ikke hadde møtt, før dette), svarte vel ikke noe særlig.
(Kanskje fordi, at hu gikk der, i lag, med Teskjekjærringa).
Og det så ut som, (for meg), som at dette, var en bestemor og hennes barnebarn, (som var ute, og gikk tur sammen).
(Noe sånt).
Men jeg så vel aldri Teskjekjærringa og Tina ‘Turbo’ sammen igjen, etter dette.
(Det var vel ikke så ofte, at jeg så Teskjekjærringa, når hu ikke var, utafor huset sitt, og ropte, (at det var ‘privat vei’).
Jeg kan ikke huske, at jeg så Teskjekjærringa igjen, sammen med noen på min alder, etter dette).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
På den tida, som jeg bodde, på Berger, (det vil si, på 70- og 80-tallet), så var det aldri noen, som hadde hørt om: ‘Kyststien’
http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2014/11/fler-bilder-fra-norge_7.html
PS.
Man kan lure på, hva vitsen, med denne ‘Kyststien’, egentlig er.
Er det for å plage Berger-folk, (og andre), som liker å sole seg, på svaberg, osv.?
Folk som min far, onkel Håkon og Christell.
De likte, å ligge å sole seg på, (og bade fra), svaberg, husker jeg.
Men disse ‘Kyststien-folka’.
De tilhører kanskje en annen kultur.
Disse går lange turer, langs kysten, og liksom ‘tråkker oppå’, disse som ligger nesten nakne, og soler seg, da.
(Noe sånt).
Så her er det full kultur-kollisjon, (frykter jeg).
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog



































