Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
Det her var en av fotball-trenerne mine, på Berger IL. Han sendte meg ut på banen en gang, som innbytter, uten å vente på å få lov, av dommeren. Så ble det frispark, til motstander-laget. Jeg hadde fått noen instrukser av Røkaas, som jeg måtte si videre, til folk på laget. Og mens jeg ga de instruksene videre, så skøyt motstanderne ballen, (fra der det var frispark), hardt i hodet, på meg
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4011957
PS.Det var også Thor Røkaas.
Som kjøpte Toppen 4, (et rekkehus, er det vel).
Av faren min.
Etter at mora my flykta/flytta, fra han.
(I 1973, var det vel).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Mer fra Paint
PS.
Her er mer om dette, (noen andre hadde kommet på en lignende ide, så jeg nå, når jeg søkte på Google):
https://bokelskere.no/bok/oeystein-oeyenstikker-og-andre-smaa-kryp-i-hagen/44514/
PS 2.
Mora mi var så glad i øyenstikkere.
(Som vi så en gang, som vi var ute på tur, ved sjøen, sammen med Thor Herman Christensen og mora.
Og Pia var også med).
Da sa mora mi, at: ‘Se Erik, en øyenstikker’.
Noe sånt.
Så det var kanskje noe med meg da, siden det var meg som mora mi prata med, og hu var som Nemi nesten, (altså veldig henrykt), når hun så dette dyret.
Og min farfar, (Øivind Olsen), snakket ofte om sola.
(Han sa østenfor sol og vestenfor måne.
På en rar måte vel.
Da Pia og jeg var der.
Og Pia er også veldig henrykt over månen.
Så hu er kanskje månen, da.
Siden vi har så fine forfedre, på både mors og farssida.
Hvem vet).
Både det at mora mi prata om øyenstikkere.
Og at Øivind prata om sola, (og månen), skjedde på 70-tallet, forresten.
Så det er noen år siden.
Og så har jeg seinere sett, (i min mormors testamente), at hu arva sin tante, som var gift med den siste baron Adeler, osv.
Og Ingeborg fortalte også at hu var etter Gjedde, osv.
Og min far har skrevet i en e-post at han var etter Huitfeldt.
(Og jeg har sett, (ved å drive slektsforskning), at min mormor var etter kong Valdemar Seier, av Danmark, osv.
Og jeg har også funnet ut, at hu var etter Cleopatra og Odin, osv).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Kan ‘Bergerdalen’, (som jeg har skrevet om på bloggen tidligere), ha vært Atlantis? Hm
http://no.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8drene_Dal_og_legenden_om_Atlant-is
PS.
Da faren min lærte meg å kjøre båt, (på 80-tallet), så lærte han meg at det var grunt, cirka her:
PS 2.
Og da Svelvikmorenen brast, og Atlantis ble oversvømmet.
Så satte foreldrene til Skjold han i en båt, og vannstrømmen brakte han til Odense.
(Kan det ha vært noe sånt som har foregått?
Hm).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Her er mer om dette:
PS 4.
Hvis det ikke var en sånn Berger-dal, så kan kanskje Høyen ha vært Atlantis, (tenker jeg nå):
-
Denne eiendommen, (gårdnummer 24, bruksnummer 22, i Hurum), eier jeg en del av. Huset ligger oppå et lite fjell, (derav navnet Bergstø), og har veldig fin utsikt til Drammensfjorden/Strømm-landet
PS.
Denne eiendommen eier jeg også en del av:
PS 2.
Denne eiendommen eier jeg også en del av:
PS 3.
Jeg eier visst også en del av en strandlinje:
PS 4.
Strandlinjen er visst en sandstrand, (kan det se ut som), og et slags badehus, (eller rorbu), følger visst også med, (kan man ihvertfall se, på tegningen ovenfor, i PS 2):
PS 5.
Det her er fra min strand, (som jeg eier noen prosent av), tror jeg:
PS 6.
Hytta er det noen andre som eier, men brygga er del av sameiet ‘mitt’, tror jeg:
PS 7.
Som jeg har skrevet om, i memoarene mine.
Så var det en gang, som bestemor Ågot, (og faren min), ville at jeg skulle kjøre Ågot over fjorden, (i båten til Haldis), da jeg var cirka seksten år gammel, vel.
Og da må det vel ha vært, på den bygga der, at Ågot gikk ut av båten, (tror jeg).
(Selv om dette er mange år siden nå.
Så jeg husker ikke dette så utrolig godt, for å si det sånn).
Og Ågot klagde seinere på at jeg hadde vært så morsk.
(Ågot ville ikke at jeg skulle hente henne, men tok istedet bussen om Svelvik med Svelvik-ferja).
Men jeg hadde nettopp lært å kjøre båt.
Og jeg tenkte vel at jeg måtte kjøre forsiktig, (og ansvarlig), siden at min ganske gamle bestemor, satt på.
Så jeg var ikke morsk, men jeg var bare konsentrert, da.
(For å si det sånn).
Men prøv å forklare noe sånt til ei litt nervøs bestemor, når du er tenåring selv.
Og hva Ågot skulle, på besøk hos mine grandonkler, (hennes svogere), Idar Sandersen, Gunnar Bergstø og Otto Bergstø, (etter at bestefar Øivind var død).
Nei, det veit jeg ikke.
Men det var kanskje en av ‘gamlingene’, (enten Ågot eller en av brødrene til Øivind), som ville ha seg et ‘nummer’, da.
Hva vet jeg.
Hm.
Mvh.
Erik Ribsskog





















