Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • Da jeg flytta til Oslo, høsten 89, for å studere, så bodde jeg først et par uker, i en leilighet, som faren min og Haldis eide, i Uelands gate

    uelands gate

    PS.

    Så jeg bodde der, siste halvdel av august 1989.

    For da slapp jeg å leie hybel, for august-måned, tenkte jeg.

    Da sparte jeg litt leieutgifter der.

    For den leiligheten deres, i Uelands gate, stod tom uansett.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Magne Winnem, fra klassen i Drammen.

    Og Cecilie Hyde.

    De besøkte meg begge, mens jeg bodde i Uelands gate.

    Jeg skulle få damebesøk da, (må man vel kalle det), av Cecilie Hyde da.

    Og så dukka Magne Winnem opp, (ganske uventa vel), samme helga, og skulle lage Hatting rundstykker, med hvitost der.

    Men men.

    Så det ble ikke noe action ut av det damebesøket, for å si det sånn.

    Men men.

    Jeg ringte også min fars stedatter Christell, fra telefonkiosken, på Kiellands plass, like vel.

    For å høre om hu hadde telefonnummeret, til Nina Monsen.

    Men det hadde hu ikke.

    Nina Monsen hadde nemlig flytta til Lillehammer.

    Så det klaffa ikke helt med damer og sånn, (som jeg hadde håpa), da jeg flytta til Oslo.

    (Det var ikke så lett som jeg hadde håpa på liksom).

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

  • Det her er i Fredrikshavn. En gang faren min dro med Christell, Pia og meg, til Danmark, så drakk han hele natta og jeg måtte be han parkere rundt her

    fredrikshavn 1984

    PS.

    Jeg husker jeg hadde tatt opp den sangen her, fra nærradio, og vi spilte den i bilen, (som var min fars Mercedes E230, eller noe, blå metallic vel, importert av faren min, fra Tyskland, for cirka 300.000 kroner vel, (med toll da), i 1983 eller 84 vel):

    http://no.wikipedia.org/wiki/Den_makal%C3%B6sa_manicken

    PS 2.

    Så dette må ha vært våren eller sommeren 1986.

    PS 3.

    Hvorfor vi dro til Fredrikshavn, det veit jeg ikke.

    Vi hadde en dag i Danmark, og da kjørte faren vår til Skagen.

    Etter at han hadde blitt edru på parkeringsplassen, ved kaia, i Fredrikshavn.

    Mens faren vår sov, så dro jeg med Christell og Pia, og vi kjøpte pizza, i ‘handlegata’, i Fredrikshavn, blant annet.

    Så sånn var det.

    (Etter å ha vært oppe hele natta på båten.

    Det var litt sånn, hva heter det, spenning, i ‘familien’.

    Siden jeg bodde for meg selv, osv.

    Så ingen sov hele natta, tror jeg, på veien fra Larvik til Fredrikshavn, med Petter Wessel.

    Men men).

    PS 4.

    Her kjørte faren min da, (i 1986), av en eller annen grunn:

    her kjørte faren min

    PS 5.

    En annen ting jeg husker fra den turen, er at det stod ‘Danish Dynamite’, eller noe, på is-reklame-skiltene, i Skagen.

    Så det kan stemme med at dette var i 1986.

    (For det var det året, som det var fotball-VM, i Mexico.

    Og Danmark var jo gode i fotball, på den her tiden, med Preben Elkjær og Michael Laudrup osv., vel.)

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 6.

    Da vi kom til Skagen, så fikk faren vår oss til å bli med ut ytterst på en Sand-odde.

    Jeg trodde at dette var nordpunktet på Fastlands-Europa.

    (Eller ‘kontinentet’, heter det kanskje).

    Men det er det kanskje ikke.

    Men det er vel ihvertfall der to hav møtes, tror jeg.

    (Kattegat og Skagerak, kanskje?

    Hvem vet.)

    PS 7.

    Her er mer om dette:

    skagen odde

    PS 8.

    Jeg var ikke helt fornøyd med den pizzaen, i Fredrikshavn.

    For det var noe sånn innbakte greier, som jeg fikk levert.

    På grunn av noe språkproblemer, osv.

    Ikke bare var dette en pizzeria i Danmark.

    Men det var også innvandrere, fra Pakistan, eller noe vel, som jobba der.

    Så jeg fikk noe slags innbakt pizza da.

    Som jeg aldri hadde spist før.

    Men men.

    Og vi spiste heller ikke noe mat på den sand-odden.

    Vi prata vel ikke til noen heller.

    Så da faren min begynte å kjøre litt rundt i noen bakgater, (eller hva man skal kalle det), i Skagen.

    For å prøve å finne veien tilbake til Fredrikshavn da, antagelig.

    Så fikk jeg faren min til å stoppe på et gatekjøkken, som vi kjørte forbi da.

    Inne i Skagen sentrum vel.

    Og der bestilte jeg cheeseburger, eller noe, da.

    Og utafor der, så hadde de is-reklame-skilt, hvor det stod ‘Danish Dynamite’, vel.

    Og inne på gatekjøkkenet, så jobba det ei dansk dame, med lyst hår, kanskje i begynnelsen av 20-årene.

    Og jeg bestile hamburger, og fikk det jeg bestilte da faktisk.

    Hu dama skjønte hva jeg sa.

    (I motsetning til på den pizzeriaen, i Fredrikshavn, hvor det ble misforståelse.

    Men men).

    Og da sa en danske, som hang der.

    (En kar, på samme alder, som hu dama, som jobba der.

    I slutten av tenårene, eller i begynnelsen av 20-årene vel).

    Eller, hu dama, som jobba der.

    Hun spurte han unge mannen, om han kunne gi henne en tomflaske, som stod ute i lokalet.

    Og da svarte han unge mannen ‘hvis du su’r min p*k’.

    Noe sånt.

    Og så gikk han.

    Så måtte hu dama hente den tomflaska sjæl.

    Så fikk jeg burger etterhvert da.

    Men da var vel jeg den eneste som var sulten, husker jeg.

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 9.

    Og det som var så rart.

    Det var det, at faren min, han ville egentlig ikke stoppe, på det gatekjøkkenet, i Skagen sentrum.

    Så han likte seg egentlig ikke der, tror jeg.

    Men men.

    Han sa bare ‘nei’, eller noe, på en litt sur/grinete måte vel.

    Men han stoppa likevel til slutt.

    Når jeg maste litt.

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 10.

    Enda mer om dette:

  • Jeg prøver få flytta faren min og Haldis, til rundt der han Gullik bor, cirka, sånn at det kan bli gjort klart til den Deli de Luca’n, osv. Men men







    Gmail – Oppdatering om eldreboliger







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Oppdatering om eldreboliger





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Tue, Apr 19, 2011 at 9:00 PM





    To:

    jil@pronorgruppen.no



    Heisann Jan-Ivar,

    jeg tenkte jeg kunne sende en oppdatering til deg, siden du driver med de eldreboligene.
    Jeg har tenkt på det, å ha Deli de Luca, i min far og hans samboer, Haldis, sin vannsengbutikk, i Drammen.

    For der står det tomt nå, virker det som.
    Og jeg skal vel arve det her en dag, så jeg får finne på noe, før kommunen kondemnerer bygget, eller ihvertfall så bør det vel ikke stå tomt.

    Og da har jeg skrevet til Deli de Luca, at de kan bruke hele bygget.
    Og da bor vel faren min og Haldis der enda, tror jeg.
    (Enda Odd Einar Pettersen, fra Nord-Norge, Bergeråsen og Nesbygda, skal ha det til de bor i Tønsberg-traktene, nedover der, nå).

    Men men.
    Og de begynner jo å bli oppi 70-åra, (ihvertfall Haldis).
    Så de kunne jo sikkert bodd i eldreboliger på Hellum Gård der.
    Kanskje dere har noe båtturer og sånn og?

    Men men.
    Og han Gullik, han broren til farmora mi, han er fra Sande, så han kjenner du kanskje?
    (Gullik Mogan).

    Han har kanskje lyst til å bo der han og, det veit jeg ikke.

    Jeg prøver jo å anmelde faren min osv., for omsorgssvikt, så jeg kontakter dem ikke direkte.
    Men men.
    Dessuten, så syntes jeg det, at han andre grandonkelen min, på Holmsbu, (Bergstø), Idar Sandersen.

    Jeg syntes at han virka litt sur, en gang jeg ringte, i fjor vel.
    Han ville ikke ordne med å sende kopi av slektsforskning, osv.
    Kanskje han vil bo på Hellum der?

    Der eier jeg cirka 10 prosent, (for faren min ville ikke eie ved fjorden der, av en eller annen grunn. Han liker best elver, tror jeg, så kanskje dere har en bekk, eller noe, oppe ved Hellum gård der, hvor Svein Hellum i klassen vår pleide å bo?).

    Det er en eiendom med panoramautsikt til Drammensfjorden osv., og den er visst verdt mange millioner.
    Så da kunne jeg også fått noen hundre tusen kanskje, hvis det ble solgt, tenker jeg.

    (For det er så mange som er deleiere i det huset, så det blir bare surr, hvis man skal organisere hvem som kan bruke det da og da, tenker jeg.
    Men men).
    For jeg skylder penger i husleie og sånn, her i England.

    Og har ikke råd til å få tinga mine hos City Self Storage sendt til England.
    Men men.
    Men jeg skjønner jeg må ordne opp fra England.
    Så jeg prøver å få starta en Kiwi eller Rema, i det gamle snekkerverkstedet til farfaren min, (Øivind Olsen, bror av han Idar Sandersen, fra Holmsbu).

    Kanskje hu Monika i klassen vår, kan være butikksjef der, hvis det blir Rema?
    (For hu var visst bare assistent i Sande).

    Det er jo ingen kjedebutikker på Berger/Sand.

    Det er det som ligger ved siden av Jensen Møbler, bak det huset til farmora og farfaren min, som nå er gult.
    Hvem er det som bor der nå, veit du det?
    Er det Berger Bil som er på verkstedet der nå?

    Er det noe tull, eller er det noe særiøst opplegg?

    Sorry at det ble mange e-poster!
    Du har jo gått et år lengre på Markedføring, enn meg, så kult du kunne svare om hva du tror om Rema/Kiwi på Sand, og Deli de Luca ovenfor brannstasjonen der på Strømsø, i den gule jugend-stil-bygningen, er det vel dem eier, tror jeg, på hjørnet av Tordenskioldsgate og Langes gate, eller noe vel.

    (Jeg mener å ha lest i DT BB at det er en jugenbygning, eller noe.
    For noen klagde når faren min pussa opp der, for den bygningen er vel værna da, og han brukte noe moderne vinduer osv., i toppetasjen der vel).

    Så han er kanskje litt surrete og har kanskje godt av å bo sammen med han Gullik der, eller noe sånt.
    (Bare for å tulle/fleipe litt).
    Håper dette er i orden!

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • På hjørnet her, så lå den bygningen, hvor faren min fant noen Donald-blader, fra 60-tallet, på loftet, som jeg og kusina mi Lene fikk

    donaldblader

    PS.

    Den røde bygningen der, den pleide å være svart/brun vel.

    Og jeg mener at det var der, (eller i en bygning, som lå ved siden av, som så cirka lik ut).

    At min farmor, Ågot, sine søstre, Margit og Anne, hadde systue.

    (På 60-tallet vel, før jeg ble født, tror jeg).

    De starta seinere systue, på Strømsø, i Drammen.

    Og de har/hadde ei hytte, nedafor Snippen, hvor dem satt og spilte bingo, når det var drive in bingo der, i regi av Berger IL.

    Men jeg fikk aldri slippe inn i hytta, merkelig nok.

    Jeg fikk kun være utafor der, når jeg var med Ågot ned dit.

    Men men.

    Så sånn var det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Jeg lurer på om det var sånn her det var, i Mellomhagen

    mellomhagen hm

    PS.

    Men jeg mener det, at den grusveien der, at den pleide å være på ‘vår’ side av gjerdet.

    Men men.

    Så det er mulig det har skjedd noe rart der, siden 70-åra.

    Hvem vet.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det var også i den grusveien, (mener jeg), at vi ble kidnappa.

    Søstera mi, Pia, og jeg.

    Da vi var sånn 5-6 år gamle vel.

    Mora vår slapp oss ut for å leke.

    Og når vi kom rundt hjørnet, av huset.

    Så storma onkel Runar mot meg, og grep fatt i meg, og satt meg inn i baksete på bilen sin.

    En orange Mercedes vel.

    Og faren min gjorde det samme med søstera mi.

    Bak i bilen, så satt kusina vår Heidi, som nettopp hadde begynt å prate.

    Og hu er vel født i 1975, så hu var vel et eller to år da.

    Hu kalte Solo for ‘saft’, husker jeg.

    Men hvorfor dem gjorde det her, det veit jeg ikke.

    Så sånn var det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

  • På begynnelsen av 80-tallet, da jeg var på helgebesøk i Larvik, så dro søstera mi med meg hit, og fikk meg til å løpe om kapp med ei venninne av henne

    lovisenlund fotballbane

    PS.

    Jeg var vel kanskje 10-12 år da.

    Og de jentene 9-11 år da.

    Og hu venninna til søstera mi, var rimelig slank og langbeint da.

    Og løp fort.

    Så vi løp like fort.

    Og ingen av oss ville tape, så begge to løp så fort vi kunne.

    (Ikke vet jeg hvorfor denne løpekonkurransen kom istand.

    Det var søstera mi sin plan.

    Jeg hadde heller ikke sett hu slanke jenta før.

    Pia bodde jo hos mora vår i Larvik, og jeg bodde alene på Bergeråsen, på det samme byggefeltet som faren min bodde sammen med Haldis Humblen).

    Søstera mi Pia skulle bare se på, av en eller annen grunn.

    Både jeg og hu jenta, løp samtidig inn i et kjettinggjerde, som var vanskelig å se, når man løp i full fart.

    Hu jenta ble liggende lenger enn meg, og lå med beina i været og skræva da, husker jeg, så lang hu var.

    Og hu var ei ganske smekker ungjente, husker jeg det som.

    Også lå hu der i en trang olabukse, på gresset der, og skræva det hu var kar om, hadde jeg nær sagt.

    Da jeg gikk bort til henne, for å se om hu var ok, etter å ha kræsja med kjettinggjerdet.

    Men men.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    PS 2.

    Lovisenlund er forresten fotballbanen til Larvik Turn.

    Det har ikke noe med at mora vår sendte søstera mi og meg for å trene turn, på Torstrand skole, noen år tidligere.

    Det var vel bare et merkelig sammentreff.

    Men men.

    PS 3.

    Etter at jeg og søstera mi og broren vår Axel og Pia sønn Daniel, besøkte bestemor Ingeborg, en gang, så ville Pia at vi skulle kjøre innom Lovisenlund, på veien hjem.

    Og da var det motorcross-lyder, over høytaleranlegget, til Lovisenlund.

    Av en eller annen grunn.

    Sånn som jeg skjønte det.

    Så her har kanskje den russiske mafiaen, med søstera mi Pia i spissen og noen ansatte i Larvik Turn, tulla med meg?

    Hvem vet.

    Noe var det nok ihverfall.

    Men vi får se hva som skjer.

    Vi får se.