Stikkord: Slektsforskning

  • Jeg lurer på om dette er min stesøster Christell (som fyller 50 neste måned) og hennes eldste datter Ronja. Noe sånt

    christell hm

    https://vsco.co/ronjahumblen/media/6345db73ef8d4a7f89bbb064

    PS.

    Dette er visst min stesøster Christell ‘Mammi’ Humblen og hennes yngste datter Vilda:

    vilda og christell hm

    https://vsco.co/vildahumblen/media/63415e52668c97584fd124a7

    PS 2.

    Døtrene er så hotte.

    At hvis de går forbi gamlehjemmet.

    Så får halvparten av gubbene hjerteattakk.

    (For å fleipe litt).

    Og sånn var det visst på begynnelsen av 80-tallet og.

    (Fortalte Christell meg).

    At en gammel gubbe, visst hadde dødd, når han så Christell.

    (Dette var sommeren 1980 eller sommeren 1981.

    Mens jeg var på besøk hos min mor (som bodde i Larvik og Solbergelva, på begynnelsen av 80-tallet).

    Og så fortalte Christell meg dette (i bilen) på veien tilbake til Bergeråsen (eller noe lignende) da.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    hotte døtre

    https://vsco.co/vildahumblen/media/63067ef59d39793f7f7dd134

    PS 4.

    Her var det visst noe rart på gulvet (og sånn var det på slutten av 80-tallet og (husker jeg) at Christell noen ganger pleide å ha flekker på joggebuksa si):

    rot på gulvet

    (Samme link som overfor).

    PS 5.

    Enda mer om dette (fra ‘Min Bok’):

    døde i min bok

    https://johncons.net/minbok_jub3.pdf

    PS 6.

    Det var også sånn.

    At den pensjonerte Sand-kjøpmannen Odmund Larsen begynte å puste og pese.

    Når jeg kom drassende med min lillesøster Pia og stesøster Christell.

    (Det kan kanskje ha vært sommeren 1982).

    Christell kom nesten ‘dassende’, helt til slutt (husker jeg).

    Men hu var et år yngre cirka, enn Pia.

    Og drøye to år yngre enn meg.

    Og dette var en gang vi var på kino, i Svelvik.

    Og så brukte vi opp buss/telefon-pengene på godteri.

    Og så gikk vi hjem (en gåtur på 6-7 kilometer).

    Og på halvveien cirka.

    (På Grunnane).

    Så var vi veldig slitne og tørste.

    Så jeg foreslo at vi skulle dra innom Odmund Larsen (min far hadde fortalt meg hvor Odmund Larsen og kona bodde (som pensjonister) et par ganger, når vi kjørte forbi).

    Og så var det sånn, noen år tidligere, at sønnen til mors venninne, hadde dratt meg med på en bedehus-klubb (for gutter) i Larvik.

    Og da måtte vi gå rundt og samle inn penger.

    (Til et eller annet formål).

    Og da hendte det, at noen (blant annet ei dame i Jegersborggate (muligens matbutikk-eier fru Landhjem tenker jeg nå)) spurte meg, om jeg ville ha et glass vann (eller saft).

    (Jeg gikk rundt aleine og samla inn penger til bedehuset (vi banka på dørene til folk, som om vi solgte lodd eller drev med TV-aksjonen til NRK).

    For jeg likte egentlig ikke han sønnen til min mors venninne.

    Dette var vel en som var et par år eldre enn meg.

    Noe sånt).

    Så jeg tenkte, at vi kunne spørre, om vi kunne få et glass vann.

    Og det fikk vi (av Odmund Larsen sin kone).

    (Husker jeg).

    Men Odmund Larsen (som satt på en campingstol, i hagen).

    Han begynte å puste og pese (av en eller annen grunn) da.

    (Sånn som jeg husker det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Her er mer om dette (fra ‘Min Bok’):

    odmund larsen min bok

    https://johncons.net/minbok_jub3.pdf

    PS 8.

    Mer om den gangen jeg samla inn penger (for bedehuset sin gutteklubb) i Larvik (fra ‘Min Bok’):

    bedehus gutteklubb

    (Samme link som overfor).

    PS 9.

    Jeg fikk ikke forklart det ordentlig, i Min Bok.

    Men de gamle damene (muligens lesber) som hadde skrevet leserinnlegg.

    De kritiserte bedehuset sin gutteklubb.

    Siden at de hadde brukt en gutt (de mente antagelig meg) til å samle inn penger.

    Og de klagde på, at den gutten (det må vel antagelig ha vært meg) ikke klarte å gjøre ordentlig rede for, hva pengene gikk til (og hvem som stod bak penge-innsamlingen).

    Jeg lurer på om dette kan ha stått, i Nybrott (en eller annen gang i 1978 eller 1979).

    Men de avisene (fra 1978 og 1979) er visst ikke scannet enda, av Nasjonalbiblioteket.

    Men det er mulig at de finnes på mikrofilm der (på Solli Plass).

    Men å lese gjennom hundrevis av Nybrott-aviser (for å eventuelt finne dette) tar litt tid.

    (For å si det sånn).

    Jeg har jo mange andre prosjekter (å lage e-bøker osv.) som jeg driver med for tida.

    Men det hadde vært morsomt å finne, den nevnte ‘lesbe-artikkelen’.

    (Disse gamle lesbene bodde i ‘Berlinmuren’ (som den blokka blir kalt).

    Hvis jeg forstod/husker det riktig).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Det kan muligens ha vært KFUM som jeg ble dratt med på (fra Østlands-Posten 11. mars 1975):

    kfum hm

    https://www.nb.no/items/a817f0f6962652c3cc8b57a40f2ebb45?page=11&searchText=%22kfum%22~1

    PS 11.

    Vi var jo innflyttere (i Larvik sentrum) fra Østre Halsen (på den andre sida av Lågen).

    Så jeg hadde aldri hørt om KFUM engang.

    Og han gutten som kom på døra vår.

    (Sønnen til min mors venninne).

    Han var rimelig stressa.

    Og han snakka kun med min mor.

    (Må jeg si).

    Og jeg snakka ikke selv noe med min mor, om dette.

    For vi måtte kjappe oss, for å rekke møtet.

    Så dette (at jeg var med på KFUM, eller hva det kan ha vært).

    Det gikk litt over huet på meg.

    (Må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 12.

    Jeg lurer på om han ‘KFUM-masern’ bodde cirka her (hm):

    bodde her hm

  • Enda mer fra Facebook

    rimi 1

    PS.

    Her er mer om dette:

    rimi 2

  • Mer fra Facebook

    camping 1

    PS.

    Her er mer om dette:

    camping 2

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    camping 3

  • Enda mer fra Facebook

    aarseth firemenning

    PS.

    Min firemenning Ola Aarseth sin mor ‘Bibbi’ (som døde for noen dager siden).

    Hu var forresten barnebarn av stortingsrepresentant Ole Konrad Ribsskog.

    Og han var også leder for kirkekomiteen.

    Og han var også ordfører i Trondheim.

    Så det var kanskje derfor at de hadde så morsomme navn (søstera til Bibbi ble visst kalt Goggo).

    Fordi at de var av fin slekt, da.

    (Må man vel si).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Ole Konrad Ribsskog var også involvert, i en episode, angående noe som ble kalt: ‘Revolusjons-lemmen’, som ung elev/student.

    Det var en lang histore.

    Det var noen (i Overhalla) som hadde startet skytterlag.

    (Eller om det var en slags milits).

    Og det var muligens brudd på grunnloven.

    (På den tida).

    Og en rettsak ble holdt.

    Og da hadde min oldefars bror hatt rom overfor rettsalen.

    Og så hadde de åpnet en luke i gulvet, sånn at de kunne se ned i rettsalen.

    Og da ble det en skandale, da.

    (For å si det sånn).

    Ettersom at dette vel var en hemmelig rettsak.

    (Noe sånt).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette (fra Nordtrønderen 29. januar 1884):

    revolusjonslemmen

    https://www.nb.no/items/9ce2fd8c00fdbbc5636fad514ed9bac1?page=1&searchText=ribsskog

    PS 4.

    Denne luken/lemmen (som Bibbi sin morfar åpnet) ble seinere stilt ut, her og der (fra Demokraten 22. mars 1884):

    revolusjonslemmen 2

    https://www.nb.no/items/4c60e9d8eea5da19f5011b9c598dc1c2?page=1&searchText=%22revolusjonslemmen%22~1

    PS 5.

    Goggo (som var gift to ganger) vant visst en golfturnering i Trondheim, på 60-tallet:

    turnering

    https://www.nb.no/items/6b841dcfd05076f897c53f9c311add19?page=31&searchText=%22goggo%20bretteville%22

    PS 6.

    Bibbi og Goggo sin lillebror Bård (min mors tremenning) gifta seg visst med ei Evelyn og flytta fra Trondheim til Dokka, hvor Laila ‘Dalei Lama’ Johansen sin far vel var fra (fra Samhold-Velgeren 30. august 1972):

    lama slekt

    https://www.nb.no/items/621ddbb2ce892bbb7df4e72b01df5ba0?page=7&searchText=%22Evelyn%20sch%C3%B8yen%22~1

    PS 7.

    Hu Evelyn Schøyen f. Nygård (som visst var fra Molde) nevner fritids-tilbud for jenter.

    (I PS-et overfor).

    Så det er mulig at Bård sin datter Christine f. Wangberg bodde hos dem.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Dette er nok min firemenning Nils Nygård Ribsskog Schøyen, som vel er halvbror av hu Christine f. Wangberg (fra Aftenposten 13. juni 1987):

    campingvogn

    https://eavis.aftenposten.no/aftenposten/73730/34/?gatoken=dXNlcl9pZD01OTU1OTM1JnVzZXJfaWRfdHlwZT1jdXN0b20%3D&query=sch%C3%B8yen

    PS 9.

    Seinere har min firemenning (som sverget på å kun bo i campingvogn eller husbåt) bodd på adresser som Disenveien og Sigmund Syrs gate (fra Oslo Adressebok 1988/89):

    disenveien

    https://www.nb.no/items/a35d17b0080797b642c391fcbd45e776?page=135&searchText=ribsskog

    PS 10.

    Her er mer om dette (fra Oslo Adressebok 1991/92):

    syrs gate

    https://www.nb.no/items/5ff770d5027edb624d36ee6031ca57ad?page=695&searchText=%22ribsskog%20syrs%22~5

    PS 11.

    Mer om Evelyn Schøyen f. Nygård, som er/var konen til Bård/Baard og moren til Nils (fra Oppland Arbeiderblad 3. april 1974):

    motebutikk

    https://www.nb.no/items/3a1d14d919eeb0beb42ea0658f3e23b1?page=7&searchText=%22evelyn%20sch%C3%B8yen%22~1

    PS 12.

    Han med campingvogna var visst bare tenåring, da han bodde på Bogstad camping (fra Aftenposten 13. november 1997):

    overvåkning

  • Mer fra Facebook

    ola aarseth facebook 1

    PS.

    Her er mer om dette:

    ola aarseth facebook 2

  • Her kan man se noen kjente elever, som har gått på samme skole (Ingwersen og Ellbrechts pigeskole) som min mormor Ingeborg, i København

    kjente elever

    http://www.aliceogasmus.dk/temaer/skoler/ingwersenogellbrecht.html

    PS.

    Der lærte de blant annet litt engelsk, fransk, tysk og latin (kan det virke som):

    språk 2

    https://skolehistorie.dk/701534.pdf

    PS 2.

    Det var jo forresten sånn.

    At min mormors yngste datter Ellen (som døde for et par år siden).

    Hu bodde i Sveits, på 70/80/90/00-tallet.

    (Hu var gift der, med en sveitsisk-italiener.

    Ved navn Reto Savoldelli).

    Og da Ellen fikk en datter (ved navn Rahel) på slutten av 70-tallet.

    (Ellen hadde også en sønn (ved navn Joakim) som var et år eldre enn meg.

    Men han var veldig tilbakestående.

    Så han kunne ikke snakke (hverken norsk eller tysk).

    For å si det sånn).

    Så kjøpte min mormor seg, et sånt ‘grammofon-språkkurs’ var det vel (som var vanlig på den tida) i tysk.

    (Eller om hu lånte det på biblioteket).

    Så det er mulig at min mormor hoppa av den utdannelsen sin (på Østerbro) før hu fikk artium.

    (Noe sånt).

    Eller om det bare var sånn, at tysken hennes var litt rusten.

    Hm.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Hun Bodil Koch som nevnes på det øverste skjermbildet.

    Hu var visst verdens første kvinnelige kirkeminister.

    Så man må vel si at min mormor gikk på en pikeskole for den danske eliten/overklassen.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var vel det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Min mormor og morfar drev jo antikk-geskjeft, i Nevlunghavn, på 70-tallet.

    (For å si det sånn).

    Og en gang så var jeg der (min mor skulle vel et eller annet) når noen antikk-kunder dukket opp.

    (Husker jeg).

    Og dette var jo ikke en vanlig butikk.

    Dette var jo i deres hus/hjem.

    (For å si det sånn).

    Og da briljerte min mormor, i en samtale om litteratur (husker jeg).

    Det kan for eksempel ha vært Tolkien som min mormor var begreistret over, at disse antikk-kundene også hadde hørt om.

    Det å høre min mormor og den antikk-kunde-paret.

    Det var liksom som å høre to Tolkien-fans (i gamle dager) som prata sammen, om hvor morsomme de og de artene/stedene var, i Ringenes Herre-bøkene.

    (Noe sånt).

    Men antagelig så var det ikke Tolkien som min mormor (og antikk-kundene og min morfar) prata om.

    Dette var antagelig noe mer klassiske greier.

    (Hvis jeg skulle tippe).

    Dette gikk litt over huet på meg.

    (Som bare hadde lært om Ola-Ola osv., på skolen.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det blir veldig gjetting.

    Men det kan kanskje ha vært antikvitetshandler Tore Ulving (og frue) som jeg husker, fra PS-et overfor.

    De var kanskje like dannede (eller nesten like dannede) som min mormor.

    (Min morfar nevnte Ulving (at de skulle selge noe til han) på begynnelsen av 80-tallet (en gang jeg var på besøk hos min mors foreldre, etter at jeg hadde flytta til min far på Berger).

    Husker jeg).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Bestemor Ingeborg sin rektor hadde et tysk-klingende etternavn, men var vokst opp på et adelig jomfrukloster ved navn Vallø slott:

    vallø slott