
https://www.nb.no/items/b3b047ed08299e0b11d9b5e3a94b7d88?page=49&searchText=»helga%20ribsskog»

https://digitaltmuseum.no/011012559760/karen-fodt-fladeby-gift-med-a-o-dorumsgard
PS.
Min tippoldemor, er kjent, fra diktet: ‘Skytilen hennes mor’.
Et dikt som var skrevet, av hennes sønn Asbjørn Dørumsgard, som var min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard sin bror.
(For å si det sånn).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog

PS.
Her er mer om dette:

https://www.purehelp.no/m/company/details/trykkmanneiendomas/976017331
PS 2.
Her har min morfar skrevet om skjemavelde og byråkrati:

https://www.nb.no/items/b3290f3441471f819994336022601e79?page=5&searchText=ribsskog~1
PS 3.
Min morfar fikk nemlig bygget en bro, ut til Børøya, (fortalte min mormor meg, da jeg ringte henne fra England, noen år før hu døde, i 2009), og da hadde han visst blitt lovet, at han skulle få en vei oppkalt etter seg:

https://no.wikipedia.org/wiki/Børøybrua
PS 4.
Her er mer om dette:


https://www.nb.no/items/714ac7c9466acd1117f7ee35a1a063bd?page=11&searchText=»mogan»
PS.
Hm.
Og når det gjelder min tremenning Øystein Andersen.
Så er det ikke så lett å se, (i dødsannonsen overfor), at han er adoptert, fra Korea.
(For å si det sånn).
Han burde kanskje ha hett Kim, (eller noe lignende), istedet.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Min yngre søster Pia.
Hu sa forresten en gang, (på 80/90-tallet).
At Øystein var så bleik, til å være fra Korea.
Så det er mulig, at Øystein, er avkommet, til en amerikansk soldat og en koreansk ‘geisha’, (i forbindelse med Korea-krigen).
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Korea-krigen var visst på begynnelsen av 50-tallet, (så jeg nå, på Wikipedia).
Men det kanskje ha vært sånn, at Øystein sin koreanske mor, var halvt amerikansk.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Hun dattera, (Mona), til John Zachariassen.
Hu har jeg forresten chatta med, per mail, (i 2019).
Og hu sa da, at hennes farmor, het Elsa Marie, (og ikke Ingeborg/Ingebjørg), så John er kanskje en nevø, av Ingeborg/Ingebjørg Zachariassen.
(Noe sånt).
For jeg har sett navnet John Zachariassen nevnt, minst en gang, på en Berger-gruppe, på Facebook.
(Så han er nok i slekt med Ingeborg/Ingebjørg.
Hvis jeg skulle tippe).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Her er mer om dette, (fra Buskeruds Blad 24. april 1944):

PS 6.
Enda mer om dette:

https://johncons-blogg.a2hosted.com/2017/06/har-min-far-en-eldre-fetter-som-heter.html

https://www.nb.no/items/f7a7b1bed6f625f880a49e0656027d14?page=3&searchText=mogan
PS.
Det var visst forresten sånn, (ifølge Rollag bygdebok).
At det var sin onkel Gullik Gulliksen Gulliksrud, (som seinere fant Tråen-skatten), som min oldemor var med, til Amerika.
(Noe sånt).
Og det var også sånn, (husker jeg, fra 70/80-tallet), at min farmor Ågot, (datter av Birgit Mogan), var veldig flink, (som sin mor), til å bake lefse.
Og det var da snakk om, en type hard lefse, (ikke myk som den NSB pleide å selge).
Som det skulle være smør og sukker på.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Min oldefar Nils Torstensen Traaen/Mogan/Dalen bodde visst en tid, på Vikersund badesanatorium, (fra Buskeruds Blad 24. juli 1926):

https://www.nb.no/items/0a245b7bdfab7c2aa91e1f61826984cc?page=0&searchText=»nils%20t.%20traaen»
PS 3.
Mer om at min oldemor Birgit/Bergit Tovsdatter Mogan, ble oppfostret, av sin onkel og tante, (i Amerika):

https://www.nb.no/items/9d4afe1d56d570d135714fc83cd13b81?page=453&searchText=»birgit%20mogan»
PS 4.
Min oldemor Birgit/Bergit Mogan, ble visst født i Amerika, (og så ble hu seinere dratt med dit igjen, av sin onkel og tante, som femåring, (som det står om i det forrige PS-et)):

https://www.nb.no/items/5ee8cf5d6a604207215b5db7f2b07d54?page=201&searchText=

PS.
Hvis man ser, to linjer overfor understrekingen, så kan det se ut som, at ei Sofia Evelina Sundheim Wikslund, har blitt døpt.
Så min kusine Liv Kristine, har muligens også fått en pudding, (som noen sier).
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog