Stikkord: 80-tallet
-
Og enda enda enda enda enda mer fra Facebook
..du var med å berget båter i Hurumhavna oktober 1987.-
3 personer liker dette.
-
Erik Ribsskog Min
far sin samboer, (Haldis Humblen), hadde en seksten fots
Askeladden-båt, som ble ødelagt, (eller forsvant), i denne høststormen,
(på Berger).
Og jeg, (som var nettopp fyllt søtten år, denne høsten), fikk skylda.
For jeg hadde brukt båten sist.
Noe sånt.
Mvh.
Erik Ribsskog -
Erik Ribsskog Ja,
det var jeg som hadde brukt båten sist.
Det må vel ha vært i september/oktober.
For det begynte å bli store bølger, når jeg skulle inn med båten igjen.
Så det var umulig å fortøye båten, ved hjelp av motorkraft.
Så jeg måtte hoppe ut i vannet, og gå bort til brygga, med tauet til båten.
Og
da stod Kai Andersen, (Min fars kusine Reidun sin ektemann, som eide
brygga), og en eldre kar, (muligens min grandonkel Idar Sandersen), på
brygga.
Og de skulle liksom hjelpe, da.
Men jeg bare fortøyde båten som vanlig, og gikk hjem.
Jeg pleide å kjøre en tur på fjorden, for avvekslingens skyld, liksom.
Og
min far hadde lært meg, å kjøre den båten, (en Askeladden båt, på 15-16
fot, med en 7.5 hester Mercury-motor. Motoren var faren min sin, men
båten var hans samboer Haldis sin).
Men jeg fortøyde båten, sånn som min far, hadde lært meg, (mener jeg).
Vannet var litt kaldt, så det er mulig, at knutene, ikke ble like harde, som vanlig.
Men det var jo mange båter, som ble ødelagt, (eller forsvant), i den høst-stormen.
Og det var kusina til faren min, som eide brygga.
Og
faren min og Haldis bodde nærmere fjorden, enn meg, (som bodde i min
fars leilighet, i Leirfaret, mens Haldis og faren min, bodde nesten
nederst, i Havnehagen.
Og jeg hadde ikke noe ansvar, med å ta opp båten.
Det hadde jeg ikke fått noe opplæring i.
Og dette var etter sesongen, ifølge noe jeg har lest, angående båt-forsikring.
Og hvor lenge før, at båten ble ødelagt, den siste båt-turen min var.
Det husker jeg ikke.
Og hva som skjedde med båten.
Det veit jeg ikke.
Men faren min fortalte meg det, (en gang i Leirfaret vel), at var min feil da, at båten var ødelagt.
(Andre ville kanskje sagt, at det var stormen sin feil, mener jeg.
Eller at det var faren min sin feil.
Siden at han bodde nærmest båten.
Og siden at han ikke hadde tatt opp båten heller, enda det var vinteren liksom, ifølge forsikringsselskapene, ihvertfall.
Og andre ville kanskje sagt at det var Kai Andersen eller Idar Sandersen sin feil.
Siden de jo stod og så på, mens jeg fortøyde båten.
Uten å klage.
Og min fars kusine Reidun, (og hennes ektemann Kai), de eide jo brygga og.
Så å bare legge skylda på meg, det var kanskje litt feigt.
Jeg var bare søtten år, på den tida.
Og det var jeg som var mest glad, i å kjøre båt, på fjorden.
Så det var jeg som savna båten mest, ihvertfall.
Det kan godt være, at de egentlig solgte båten.
For
min far lærte meg opp, i å kjøre båten, sommeren 1984, må det vel ha
vært, (for jeg husker det, at vi, (Espen Melheim, Carl Fredrik Fallan og
meg), brukte Mercury-motoren, da vi kjørte til klassetur, (til
Sandebukta, ved Tofte, på Hurumlandet), med Svelvik ungdomsskole, i
åttende klasse, våren/sommeren 1985, og da var jeg vant til å kjøre båt,
på fjorden. Mener jeg å huske, ihvertfall).
Og et eller to år seinere.
Så sa min fars samboer Haldis til meg.
At jeg ikke fikk lov til å kjøre båten.
Før min søster Pia og min stesøster Christell også ble gamle nok, til å kjøre båten.
Ellers ble det urettferdig, sa Haldis.
Men det er jo bare tull.
Jeg hadde jo selvfølgelig lov til å kjøre båt, samtidig med, at mine klassekamerater, ble gamle nok, til å kjøre båt.
(Og ikke når mine småsøsken ble gamle nok).
Men
Haldis var kanskje litt som en ond stemor da, (ovenfor meg), og lagde
sine egne regler, basert på noe tull og tøys, vil jeg si.
Så det kan hende, (for alt hva jeg vet), at de faktisk solgte båten, og sa det, at jeg hadde ødelagt den, eller noe.
Det var jo mange båter, som ble skadet, i denne stormen.
Så å si at det var min feil, det var vel litt drøyt uansett, vil jeg si.
Det var vel heller stormen sin feil, må man vel si.
Men men).
Mvh.
Erik Ribsskog
-
-
Og enda enda mer fra Facebook
Rødtangen Bad en gang på 80-talet. Senere brant hele bygget ned, desverre.-
7 personer liker dette.
-
Bente Barbara Sunde Lenge etter stod menyen igjen på en plankebit. Den hadde stekt egg og bacon øverst….
-
-
-
-
Rolf Boe Breivika
pa Rodtangen . Legg merke til «skifte bodene » Alle disse 3 bilder er
fra tiden Rudolf Boe eide disse stedene pa 50 tallet ,tror jeg . (
endelig fikk jeg det til Inge Reidar Jensen ) -
-
-
Erik Ribsskog Det var vel sommeren/høsten 1987.
At
min søster Pia og min stesøster Christell Humblen, fikk meg til å kjøre
Christell sin mors Askeladden-båt, over til Rødtangen.
(For jeg er født i 1970.
Og Pia er født i 1971.
Og Christell er født i 1972.
Så jeg var den eneste av oss, som hadde lov å kjøre båt, (for det var seksten års-grense), sommeren 1987).
Og på Rødtangen, så satt det tjukt av folk, utafor Rødtangen Bad.
De spiste vel.
Det kan ha vært en søndag ettermiddag, kanskje.
Og søstera mi Pia poffa en fyrstikkeske, (når hu skulle tenne seg en sigarett), husker jeg.
Og da sa jeg ‘Pia Charlotte’ høyt.
Sånn at alle gjestene hørte det, tror jeg.
For makan til tullball.
Å få meg til å kjøre dem over fjorden, bare for at dem skal tulle og ‘pyromanere’.
For noen søstre, sier jeg.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
-
Her pleide jeg å kjøpe agnsild, på 80-tallet, (hvis jeg husker det riktig). (For faren min visste at de solgte agnsild der. Noe sånt). Jeg fikk sjelden noe fisk, (det var vel bare et par ganger, at jeg prøvde å fiske, når faren min var ute med båten). En gang, så fikk jeg en sild, (eller noe), utafor Ulvikfjellet, (men ikke makrell, som da onkelen min Håkon, dro meg med, for å fiske, sammen med familien sin, en gang, på begynnelsen av 80-tallet). Dette viser, at eiendommer, i Holmsbu, (hvor jeg eier del av et sameie), kan være verdt mange millioner. Jeg tror at eiendommen, som jeg eier en del av, er større, og at den har fler bygninger, på tomten, (hvis jeg ikke tar helt feil), for det huset, til venstre på bildet, følger ikke med, (det er bare de to ‘skurene’, til høyre på bildet, som er solgt, for syv millioner, sånn som jeg forstår det, etter å ha lest resten av artikkelen, i Dt.no)
http://www.dt.no/nyheter/drammensfjorden-solgt-for-tre-millioner-over-prisantydning-1.8549969
PS.
Det skjedde kanskje cirka 5-6 ganger, (på første halvdel av 80-tallet), at kun faren min og jeg, dro ut med båten, (oftest på en søndag, vel).
(Båten vil si enten båten til Haldis, eller en båt, (med skjerm), som faren min og onkel Håkon hadde, da de jobba, med å bygge huset, til onkel Runar, i Son).
Da pleide faren min å spandere karbonadesmørbrød og rekesmørbrød på meg, (husker jeg), på hotellet, (‘Holmsbu Bad’), i Holmsbu.
(Og faren min pleide å kjøpe seg en halvliter, (eller to), vel).
Men vi dro ikke på ‘Privaten’, som var mer som en ‘bule’, vel.
(Noe sånt).
Og vi dro heller aldri innom min fars onkler, på Bergstø, når vi var ute, med båten.
(Selv om Bergstø ligger like ved Holmsbu).
Så min far, gikk kanskje ikke så bra, sammen med sine onkler.
Min far ville jo ikke arve, på Bergstø, heller.
(Det var jo sånn, at min far ga sin arv der, (etter sine onkler Gunnar og Otto), direkte videre, til Pia og meg).
Men onkel Runar, han var mer begeistret, for å dra innom sine onkler, på Bergstø, (husker jeg).
(Jeg husker det, at faren min og onkel Runar, prata om Bergstø, en gang, på 80-tallet.
Og Runar mente det, at Bergstø kunne bli verdt mye penger.
Så han mente det, at det var smart, å dra innom, og besøke disse tre ungkars-onklene, (Idar, Gunnar og Otto), en del, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Sandbu Tepper, har tatt en ‘Jensen Møbler’, og flytta, fra Sand, til Hof. Da jeg flytta, til Berger, i 1979, så fantes ikke Sandbu Tepper. Men det stod en cyan tre-kiosk, (kiosken til a Liv), der hvor Sandbu Tepper seinere dukka opp, (litt utpå 80-tallet). Seinere, så ble Sandbu Tepper kjøpt opp, av Jensen Møbler, som bygde ut, og i forbindelse med det, så bygde de sammen, lokalene til Jensen Møbler og Sandbu Tepper, (på slutten av 80-tallet, en gang, kan det vel ha vært)
http://www.sandbu.as/sandbuas.html
PS.
Her kan man se det, at Sandbu, var det tidligere navnet, på Sand:
PS 2.
Men man må nok si det, (mener jeg), at Sandbu Tepper nok tulla litt.
For på den tida, som de dukka opp, på Sand, (mellom Roksvold og systua til Margit og Anne der, (hvor det nå er Smia MC)).
Så ble ikke navnet Sandbu brukt, (vil jeg si).
Kjøpmann Oddmund Larsen, hadde slutta med post i butikk, (eller hva de kalte det, på den tida), på 60/70-tallet.
(Sandbu hadde postnummer 3076, hvis jeg ikke tar helt feil.
For bestemor Ågot, forklarte meg om det her, (og viste meg noen gamle brev, postet i Sandbu), på 80-tallet.
Hu viste meg også noen rasjoneringskort, fra krigen, en gang.
Av en eller annen grunn).
Og folk sa kun ‘Sand’, (og ikke ‘Sandbu’), sånn som jeg husker det.
(På 80-tallet).
Men det er mulig, at Bjørn Havre, som drev Sandbu Tepper og som kjørte en grønn Mercedes stasjonsvogn.
Som jeg så at hjulkapselen falt av, en gang, på riksveien, ved Gamlehjemmet.
Hjulkapselen rullet ved siden av bilen hans, en god del meter.
Noe som så spesielt ut, husker jeg.
Dette så jeg, en gang, som jeg gikk bort til bestemor Ågot, for å spise middag, etter skolen.
Noen dager seinere, så tok jeg med Havre-hjulkapselen hjem.
Og en god stund etter dette, (for min far bodde nede hos Haldis), så sa jeg fra til faren min, om at jeg hadde funnet hjulkapselen, til Havre.
Men Havre ville ikke ha tilbake hjulkapselen sin, sa faren min til meg, en stund etter dette, igjen.
Så jeg hang opp den hjulkapselen, på veggen, i det første soverommet mitt, (gutterommet), i Leirfaret 4B.
Det rommet som var Gry og Hege Stenberg sitt tidligere soverom, vel.
Før faren min kjøpte Leirfaret 4B, av faren deres Roger, i 1981, var det vel).
Så det er mulig at Havre tulla, når han brukte Sandbu-navnet, på 80-tallet.
Hva vet jeg.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Jeg mener at dette, (3076), må ha vært postnummeret, til Sandbu, (som var i bruk, rundt 60-tallet ihvertfall.
For bestemor Ågot, hu viste meg, noen gamle brev, som var poststemplet, med Sandbu-postkontor-stempel, en gang, på 80-tallet).
Men så har myndighetene, (altså Småbedriftsfondet), antagelig tulla med poststed-navnet seinere, og endra det til Sande, (når datamaskinen ikke skjønte ‘Sandbu’).
Noe sånt.
PS 4.
Her er mer om dette.
PS 5.
Enda mer om dette:
PS 6.
Men på den andre linjen, i den røde rammen, i PS-et ovenfor.
Så er det en feil, (vil jeg si).
For det står: ‘Sande (Vestfold)’.
Men det skjønner jeg ikke noe av.
For kommunenavnet, det skal være _Svelvik_, (som er en felleskommune, etter sammenslåingen av Strømm og Svelvik, på 60-tallet), i Vestfold, (og ikke Sande), mener jeg.
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
I PS 5, så står det også det, at Strøm er et tidligere _herred_.
Og herred, det er et _administrativt_ område.
Så hva _landskapet_, som Roksvold ligger i, heter.
Det kan man kanskje lure på.
(For eksempel så er Sunnmøre et tradisjonelt distrikt, eller landskap.
Men fylkesnavnet, (det administrative navnet), er Møre og Romsdal).
Så hva er det tradisjonelle distriktsnavnet, på stedet, der Roksvold ligger, kan man kanskje lure på.
(Det er kanskje Drafn?).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 8.
Her er mer om dette:
http://no.wikipedia.org/wiki/Herred
PS 9.Landskapsnavnet, det blir vel Roksvold ved Drammensfjorden, (tenker jeg).
Men hva de sa der, i gamle dager, det var vel kanskje Roksvolden ved Drafn, da.
(Noe sånt).
Men det tørr jeg ikke å si helt sikkert.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Det kan virke som, at han Tidemann, (fra en Drammen-Facebook-gruppe), hadde rett i det, at det har vært en Ugelstad-butikk, i det bygget, som faren min og Haldis eier, i Drammen. (Navnet Stenberg nevnes også, (som nabo). Kanskje litt rart, siden at faren min, kjøpte Leirfaret 4B, av Roger Stenberg, på begynnelsen av 80-tallet)
https://www.drammen.kommune.no/Min-kommunale-side/Innsyn-braArkiv/
PS.
Her er mer om dette:
(Samme link som ovenfor).
























