https://www.facebook.com/photo.php?fbid=392262170927586&set=gm.638927936224691&type=1&theater
Stikkord: 80-tallet
-
Det første året, som jeg bodde, i Oslo, (mens jeg fortsatt var tenåring), så ble jeg ganske ofte, bedt på fest, hos ei lubben ungdomsskolejente, som het Anne Lene, (eller noe i den duren), som fikk lov til å ha en slags fritids/party-klubb, i en egen del av huset, til foreldrene hennes
PS.
Jeg ble kjent med denne ‘Abildsø-gjengen’, en gang, som jeg satt utafor Abildsø-kiosken, og røyka en sigarett, (siden det ikke var lov å røyke, der hvor jeg leide studenthybel):
PS 2.
Her lå studenthybelen min, (hvor jeg bodde, det første året, som jeg bodde, i Oslo).
Det var ikke lov å røyke der, (egentlig).
Og det var heller ikke lov å steike Pizza Grandiosa der.
Og det var fordi, at kona i huset, (ei Berit Jorås), var så var, ovenfor matlukt, (og andre lukter), da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Her er mer om dette:
-
Det her er hamburger-restauranten Snappys, i Drammen. Det gatekjøkkenet, lå like ved Gjerdes videregående, og det ligger også i Gågata. Så jeg kjøpte noen ganger hamburger, på dette gatekjøkkenet, husker jeg. (Blant annet, en gang, våren 1989, under en tredagers-eksamen, i programmering/fjerde generasjon/systemering). For vi hadde det fritt under data-eksamenene, sånn at det skulle liksom være, som i yrkeslivet
PS.
Denne hamburger-restauranten, lagde hamburgere, som var ganske gode, (syntes jeg).
Hamburgerne ble laget, med ost, thousand island-dressing, og vel kinakål.
Og da Kjetil Holshagen var med meg til Drammen, skoleåret 1986/87.
Fordi jeg kjøpte en TV, (for å ha til datamaskinen min), på Spaceworld, i Gågata.
For stipendet, (som Holshagen hadde informert meg om, at man kunne få).
Så pruta jeg hundre kroner, på den TV-en.
Og den hundrelappen, den brukte jeg, på hamburger, (på Snappys vel), for Holshagen og meg.
(For Snappys lå, på veien, mellom Spaceworld, og Aass bryggeri, hvor mora til Holshagen jobba.
Og vi bærte TV-en sammen, (noe som var tungt, for oss unge tenåringene, selv om TV-en bare var en 20-tommers TV, uten fjernkontroll faktisk, men Spaceworld hadde vel ikke så billige TV-er, da), fra Spaceworld, og bort til Aass bryggeri).
Det var kanskje den dagen, som jeg fikk sansen, for burgerne, i Drammen.
De har/hadde lignende burgere, på en hamburger-restaurant, like ved vannsengbutikken til faren min, (og Haldis), på Strømsø.
Og også i Holmsbu, på en marina, som min adopterte tremenning Øystein Andersen, likte å dra til, i sin fars båt, (men jeg måtte være sjåfør, for Øystein klarte ikke å kjøre båten, eller noe lignende).
Og også på Torgbua, (heter det vel), i Oslo, så selger de noen lignende burgere, (vil jeg si).
(Den ved Plata der).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Det var også sånn, at på Snappys, (eller om det var på en hamburger-restaurant, som lå ved siden av Snappys).
Så solgte de ti-pakninger med røyk.
Og når jeg kjøpte hamburger, så kjøpte jeg en tipakning, i samme slengen liksom, (noen ganger).
Og da, så solgte den hamburger-baren, (som var drevet av noen pakistanere vel), disse ti-pakningene.
For mindre penger, enn de kostet, i mat-butikken, (eller på Narvesen), liksom.
Så jeg lurte på om dette var noen sigaretter, som var tyvegods, (eller noe lignende), husker jeg.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Våren/sommeren 1989.
(På slutten, av det skoleåret, som jeg gikk på skole, (og jobba), i Drammen).
Så åpnet McDonalds, i Drammen, (husker jeg).
(Med sine ‘sofistikerte’ hamburgere, (i forhold til ‘thousand island-burgerne’), må man vel si).
Og da, så var det sånn, (husker jeg, at min søster Pia fortalte).
At hennes Røyken-venner, (blant annet ei, som het Monika Lyngstad, som Pia vel ble kjent med, siden hu var byvanker, (sammen med Cecilie Hyde), i Drammen).
At disse, hadde planlagt, å begynne å jobbe, på McDonalds.
Og så skulle alle liksom slutte samtidig.
(Ifølge Pia).
For å liksom ‘lamme’ McDonalds sin åpning, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Det her er visst farmora, til Gry Stenberg, (fra Min Bok). (Jeg visste ikke at farfaren hennes, hadde det samme fornavnet, som meg. Men men)
https://www.facebook.com/groups/266282843489204/?fref=ts
PS.
Den bestemora, til Gry Stenberg, som vi i ‘Nedre-gjengen’ besøkte, da vi var i Svelvik, våren 1982, (må det vel ha vært, for det var samme helg, som Nicole, (fra Tyskland), vant Grand Prix, mener jeg å huske).
Det må vel ha vært mormora, (og ikke farmora, som er på bildet), vil jeg tippe på.
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog













