Stikkord: 80-tallet

  • Ok, er det Petter som han eldste sønnen til Mette Holter heter. Jeg er litt yngre, enn ungene til Mette Holter, så da min søster Pia og meg, besøkte Axel og dem, i Oslo, på 80-tallet, (mens vi bodde på Berger), så ble jeg mest kjent med Kirsten og Erik Ancona, siden Petter vel allerede hadde ‘flytta fra redet’, mer eller mindre da, tror jeg

    ok petter

    http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2010/06/det-her-er-erik-ancona-han-er-stebror.html?showComment=1376301321562#c2757047052687382247

    PS.

    Axel bodde hos sin far, Arne Thomassen.

    Fra han var cirka tre-fire år gammel vel, (mener jeg å huske).

    Og Axel er født i 1978.

    Så han flytta til faren sin, (som på den tida ble sammen med Mette Holter), rundt 1982, (må det vel ha vært).

    Og fra 1982 til jeg flytta til Oslo, for å studere, i 1989.

    Så besøkte Pia og meg Axel og dem, (i Oslo), to ganger, (var det vel).

    Og Axel var også et par ganger på besøk hos meg, på Berger, på disse sju-åtte årene.

    Og da var ikke ungene til Mette Holter med.

    Så det er ikke sånn at ungene til Mette Holter er som mine søsken.

    Men de er som Axel sine søsken, (må man vel si).

    Spesielt Kirsten Ancona, vel.

    Som pleide å ta med Axel til McDonalds og sånn, mener jeg å huske, at hu nevnte, en gang.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Jeg sendte en e-post til Stavern frikirke


    Gmail – To prestebarn fra Larvik






    Gmail

    Erik Ribsskog
    <eribsskog@gmail.com>






    To prestebarn fra Larvik






    Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Wed, Jul 31, 2013 at 8:48 PM



    To:
    «post@stavernfrikirke.no» <post@stavernfrikirke.no>






    Hei,
    jeg bodde hos mora mi, (Karen Ribsskog), i Jegersborggate, i Larvik, på slutten av 70-tallet.

    En gang, så ‘fant’ søstera mi Pia, Frode Kølner, (fra Trygves gate), og meg, to prestebarn, på vår alder, (jeg er født i 1970), på den andre siden av Nansetgata.


    Jeg har ikke noe kontakt med søstera mi og Kølner for tiden, men jeg fant noen skriverer på Origo-gruppen ‘Larvik i nær fortid’, om at Larvik frikirke lå i ‘Lia’.

    Og jeg lurer på om det må ha vært sønnen og datteren, (ei langt mørkt hår), til frikirke-presten.


    De bodde i etasjen under kirken, sa de.

    (Noe sånt).

    Og de satt på bak på syklene våre, bort til Arvesen-gården, hvor Frode Kølner, Pia og meg pleide å leke, med masse andre under, (som bodde rundt sykehuset).

    En annen gang så var Frode Kølner og jeg i bursdagen til han prestesønnen. Dette var etter at jeg hadde flytta til faren min, på Bergeråsen.

    Men jeg pleide noen ganger å være på helgebesøk i Larvik, for å besøke mora mi, (eller Frode Kølner og dem, på den tida som mora mi bodde i Drammen).
    Jeg lurte på hva disse prestebarna, (som vi nesten kidnappa, for skøy), het igjen. Det er jo så populært i våre dager, å skrive om gamle dager. Så jeg har skrevet memoarer og lurt på dette. (Dette var på slutten 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet.

    Og kirken/presteboligen var den i Johan Sverdrupsgate 3, mistenker jeg ihvertfall, etter å ha lest på lokalhistorie-Wikipedia, for Larvik). Håper dere har oversikten, for det stod på Larvik i Nær Fortid, (hvor jeg ikke fikk til å skrive nå, av en eller annen grunn), at den kirken deres i Larvik ble slått sammen med frikirken i Stavern, (eller noe lignende), da den ble solgt.
    På forhånd takk for svar! Mvh. Erik Ribsskog PS. Så også på nettsiden deres at en herr Furfjord var med i kirken deres. Er det faren til Hege Furfjord fra Stavern som jeg møtte på danskebåen Petter Wessel en gang, skoleåret 1988/89? (Jeg var russ i Drammen, men bodde på Bergeråsen.

    Og hadde kommet inn på en samarbeidsavtale mellom Vestfold og Buskerud, siden jeg hadde gode karakterer.

    Og Magne Winnem, fra Røyken, i den nye klassen, i Drammen, dro meg med på Danmarkstur da).

    Bare lurte. Ser at hu Hege Furfjord jobber i Oslo nå. Møtte også Hege Furfjord et par år seinere, da jeg var på sommerferie-besøk hos min mormor Ingeborg Ribsskog, (som snakka dansk), i Stavern. Kjenner også Cathrine Gran, som bodde i et stort hvitt hus litt utafor Stavern, på 70-tallet. Mora mi var venninne med mora hennes. Og min tante Ellen Savoldelli f. Ribsskog, har flytta til Stavern nå, fra Sveits, i ‘hippie-ekteskap’ med Didrik Beichmann fra forsøksgym, osv. Og de tuller nå med arven min, etter bestemor Ingeborg. Siden jeg flyktet til England for snart ti år siden etter å ha overhørt at jeg var forfulgt av ‘mafian’, og jeg ble forsøkt drept da jeg var på min onkel Martin Ribsskog sin samboer Grete Ingebrigtsen sin gård i Kvelde. Så det er mye rart, så jeg tenkte kanskje at disse prestebarna visste noe mer om hvordan det gikk med søstera mi Pia, i Larvik, etter at jeg flytta til faren min, på Bergeråsen, tre-fire år før søstera mi Pia også flytta til min far, (selv om han da hadde flytta fra meg, og til ei dame på Bergeråsen ved navn Haldis Humblen). Så det er mye rart, så jeg prøver å få tak i folk fra oppveksen min osv., da. Håper dette er i orden!

  • Da jeg hadde skoleavis som valgfag, på Berger skole, (på 80-tallet), så var vi på bedriftsbesøk, hos Fremtiden, (i Drammen). Nå skal denne avisen visstnok gjenoppstå. Men alt er ikke som det en gang var

    besøk hos fremtiden

    http://dt.no/nyheter/avisa-fremtiden-gjenoppstar-1.7930610

    PS.

    På 80-tallet, så var nemlig Fremtiden en ‘venstreside-avis’, (sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Og igår, så leste jeg litt om dette, på Wikipedia, osv.

    Og Dagsavisen, (som nå skal gi ut Fremtiden), eies nå av et firma som tidligere het Vårt Land, vel.

    Og Vårt Land er/var jo en KRF-avis.

    (Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så Fremtiden går altså fra å være en avis på venstre-sida, til å bli en avis på høyre-sida, i norsk politikk.

    Og Drammens Tidende har gjort det motsatte.

    Jeg husker at Drammens Tidende og Buskerud Blad, var en borgerlig avis, (altså en avis på høyre-sida), på 80-tallet.

    Og nå er den avisen eiet av A-pressen, (etter salget av de tidligere Orkla-avisene til A-pressen).

    Så Drammens Tidende har gått fra høyre-sida, til venstre-sida, i norsk politikk.

    Så her har to aviser, (som ligger på hver sin side av sentrum, (eller ihvertfall på hver sin side av Senterpartiet), i norsk politikk), liksom bytta navn med hverandre da, (kan man vel kanskje si).

    Så det er som at det sitter noen luringer og liksom trekker i noen tråder.

    (Et eller annet sted).

    Man kan ihvertfall begynne å lure litt, (vil jeg si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Facebook


    Når du satt på Cafe Lyche, (i Gågata), sammen med søstera di og alle de rare vennene hennes, (nazister og friker osv.), etter skolen, russeåret på Gjerde handelsskole, mens du venta på at klokka skulle nærme seg 16, og du skulle på jobb, på CC Storkjøp.
    Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 14. juni kl. 16:47

  • 8 personer liker dette.
  • Ann-kristin Gangestad Skulka skolen å satt på røykerommet med et glass cola i flere timer

    19. juni kl. 22:35 via mobil · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Søstera mi gikk egentlig på Sande videregående.

    Men hu og Cecilie Hyde syntes at det var så artig, å være i Drammen, så omtrent hver gang jeg var ferdig for dagen, på Gjerdes videregående, så møtte jeg søstera mi, (og noen ganger Cecilie Hyde), i Gåga
    ta, etter skolen.
    De drømte om å få seg månedskort, mellom Bergeråsen/Svelvik og Drammen.

    Noe jeg fikk gratis, siden jeg hadde kommet inn på en slags samarbeidsavtale, mellom Buskerud og Vestfold, siden jeg hadde bra karakterer, (skoleåret 1988/89).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    20. juni kl. 12:43 · Liker · 1
  • Erik Ribsskog Ann-Kristin Gangestad:

    Søstera mi Pia gjorde også noe lignende.

    (Enda hu gikk på Sande vgs.

    Men vi hadde bodd hos mora vår i Larvik sentrum/hovedbyen/Jegersborg, tidligere under oppveksten.

    Så søstera mi kjeda seg kanskje litt på ‘landet’, på Berger, da).

    (Det var skoleåret 1988/89, at jeg gikk på skole i Drammen, (og jobba på CC Storkjøp), forresten).

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Og en gang, som søstera mi og ‘Depeche/Lyche’-gjengen satt på kafeteriaen på Lyche, og ikke hadde kjøpt noe, på flere timer antagelig.

    Så dukka en ansatt opp, og skulle kaste ut søstera mi og dem.

    ‘Skal du gå?’, spurte søstera mi da.

    Antagelig fordi at jeg dukka opp der, med en baguette og et glass cola, som jeg skulle hive i meg, før jobben.

    For det konditoriet, som lå like ved Gjerdes vgs.

    Det var stapp fullt av elever, i storefri.

    Og en gang var det ei middelaldrende dame der, og hu skjønte ikke kølapp-systemet, (eller lot som), så hu klagde til meg da, i trengselen mellom elevene.

    Så jeg spiste ikke så mye i storefri der etterhvert, vel.

    Kjøpte vel bare avisa og en sjokolade i kiosken.

    Det var snakk om konditoriet ovenfor Drammen Bad.

    Der Jehovas Vitner pleide å stå og dele ut Vakttårnet-bladet sitt, noen ganger, midt mellom Gjerdes vgs og Gågata/Snappy’s der, liksom.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Polakkene har visst tatt over Berger, etter at de dukket opp med sine små biler der, for å plukke jordbær, på 70- og 80-tallet

    polakker berger

    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=587890484595236&id=194133247304297

  • Det her er han som mista sønnen sin, som ble jaga utafor et stup, (hvis jeg skjønte det riktig), på 80-tallet. Jeg lurte også på om han her banka kona si, (ei med rødt hår vel), husker jeg. For hu pleide ofte å ha blåveiser, (sånn som jeg husker det)

    utafor stup

    https://www.facebook.com/groups/266282843489204/?fref=ts

    PS.

    Eller forresten.

    Jeg blander Rolf med Ivar.

    (Som muligens er broren til Rolf og Roger Stenberg.

    Noe sånt).

    Rolf var det som hadde en baby, (ifølge Gry Stenberg på 80-tallet), som tarmen falt ut på, når hu bytta bleie.

    Og da skulle man bare dytte tarmen på plass igjen, hadde Rolf sin kone Edel sagt, (ifølge Gry Stenberg).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • 80-talls