Stikkord: 80-tallet
-
Min Bok 5 – Kapittel 237: Fler erindringer fra tiden jeg bodde på St. Hanshaugen X
Det var også sånn, mens jeg studerte ved ingeniørhøyskolen, (også kjent som HiO IU), husker jeg.
At jeg ikke brukte ransel, når jeg skulle på forelesningene.
For å for eksempel bruke den grå ranselen min.
(Som jeg hadde fått av faren min, da jeg kom inn på samarbeidsavtalen, mellom Buskerud og Vestfold, skoleåret 1988/89.
Det året jeg var russ, (på Gjerdes handelsskole), i Drammen).
Det ville blitt litt som at jeg var atten igjen, liksom.
Så det syntes jeg at hadde blitt litt rart, da.
Å gått rund i Oslo, med en sånn skolesekk.
Etter å ikke ha studert, på ti år, da.
(Dette var jo høsten 2002, (at jeg begynte, ved ingeniørhøyskolen).
Og jeg var ferdig med det siste året mitt, på NHI, våren 1992, da).
Og stress-koffert, det syntes jeg at ble litt for ’80-talls’.
Men jeg fant en slags mørk bag, i noe slags syntetisk materiale, på Claes Ohlson.
(En slags sportsbag, i svart og grått, var det vel).
Så jeg hadde skolesakene mine, i den bagen, da.
Og gikk så med den bagen, over skulderen, da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Så jeg hadde kanskje et litt sporty image, mens jeg gikk på ingeniørhøyskolen, da.
Men jeg hadde jo medlemskap på Sats, (på deres avdeling på Ila, like ved Kiellands Plass), hele den tida som jeg studerte, ved ingeniørhøyskolen.
Så jeg ble kraftigere og kraftigere.
Og jeg fikk bedre og bedre kondis.
Og jeg fikk mindre og mindre flesk, (rundt magan liksom), da.
Iløpet av den tida, som jeg studerte, ved ingeniørhøyskolen.
(Sånn som jeg husker det selv, ihverfall).
Ihvertfall fram til jeg overhørte det, at jeg var forfulgt av ‘mafian’, (på slutten av tredje semester), i desember, i 2003, da.
For etter det, så gikk jeg vel bare på Sats, en eller to ganger.
Før jeg flytta til Sunderland, høsten 2004.
Selv om jeg fortsatt var medlem, på Sats, også i fjerde semester, (hvis jeg husker det riktig, ihvertfall).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Og grunnen til at jeg skriver om denne bagen, (fra Claes Ohlson).
Det er fordi, at en gang, på ingeniørhøyskolen.
(I første eller andre semester, da.
Må det vel ha vært).
Så husker jeg at hu ‘Vestlandsdama’.
(Som jeg har glemt navnet på.
Men det var hu slanke og blonde dama, i 20-årene.
Som flytta tilbake til Vestlandet, i sommerferien, mellom andre og tredje semester.
Som jeg har skrevet om tidligere).
Hu sa det, (i kantina, eller om det var i en korridor, på ingeniørhøyskolen der, eller noe sånt).
At bagen min var så kul, da.
Det var liksom en sånn ‘bowling-bag’, jeg hadde, (sa hu Vestlandsdama).
(Hvis jeg husker det riktig, ihvertfall).
Og dette var vel mens noen av våre student-kolleger, (blant annet Dag Anders Rougseth og en som ligna mer på han Shield-skuespilleren enn meg vel), stod like i nærheten av oss, (og hørte det hu Vestlandsdama sa), da.
(Noe sånt).
Men da svarte jeg ikke noe, (husker jeg).
For dette var jo bare en bag, som jeg tilfeldigvis hadde sett, en gang, som jeg hadde vært innom, på Claes Ohlson, (i Torggata der).
Og som jeg bare hadde kjøpt med meg, mens jeg var innom den butikken, for å se litt, muligens.
(Muligens etter at jeg hadde vært og kikket litt, på Rema-butikken, i samme bygg der).
Kanskje siden jeg kjeda meg litt, for eksempel.
For Claes Ohlson, det var jo en butikk, som solgte mye forskjellig ting.
Som kunne være ‘kjekt å ha’ liksom, da.
Så det var vel greit, å gå rundt og liksom ‘surre’ litt, i den butikken, skulle jeg tro.
Og jeg hadde jo også vært på Claes Ohlson, i Gøteborg, sommeren 2002, (må det vel ha vært).
Da jeg kjørte en tur innom Sverige, mens jeg likevel var nede i Østfold der, etter bryllupet til min fetter Tommy, (i Fredrikstad), da.
For jeg mener å litt vagt huske det, at jeg kjøpte et lydkort, (eller noe sånt), i en Claes Ohlson-butikk, i Gøteborg, da.
(Hvis jeg husker det riktig).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Etter at jeg fikk skada trynet mitt, i desember, i år 2003.
Så satt jeg for de meste hjemme, i Rimi-leiligheten min, på St. Hanshaugen, (før jeg flytta til England), da.
(Unntatt når jeg jobba fredagsledervaktene mine, på Rimi Langhus.
Og unntatt når det var gruppearbeid, (eller prøver), på HiO IU, da).
For jeg var litt flau over det, å ha fått skada trynet mitt, da.
Men den Rimi-leiligheten, som jeg bodde i.
Den var ganske liten, da.
Så jeg fikk liksom ikke strekt noe særlig på beina, når jeg bare satt hjemme der.
Så jeg begynte å gå noen nattlige turer, da.
Rundt på St. Hanshaugen.
Bare for å liksom få strekt litt på beina, (og få litt frisk luft), da.
Så jeg gikk opp til St. Hanshaugen der da, (husker jeg).
Og så gikk jeg liksom litt oppå, (og ved), selve St. Hanshaugen, da.
Og så gikk jeg etterhvert ned, den sidegata til Waldemar Thranes gate, som den jødiske synagogen lå i.
(Den som det seinere ble skutt på, av en kriminell pakistaner.
Etter at jeg hadde flytta til England, vel).
Og da tenkte jeg ofte på to norske damer, i begynnelsen av 20-årene vel, (husker jeg).
(Da jeg gikk forbi den synagogen).
For disse to damene, de hadde sagt til meg det, (en gang).
Seint, en natt til søndag.
At de ikke ville bli med meg opp til Rimi-leiligheten min, for å ta en øl, da.
For de bodde like ved synagogen, sa de.
(Noe sånt).
Og da ble jeg litt paff, husker jeg.
For hva mente disse to damene med, å gjøre et poeng av det, (at de bodde like ved synagogen), liksom.
Mente de at de hadde en jødisk kultur, for eksempel?
Hva vet jeg.
Hm.
Men disse damene, de sa at de skulle besøke meg, på Rimi da, (husker jeg).
(Noe sånt).
Men jeg vet ikke om disse damene fikk med seg det, at selv om jeg bodde, i Rimi-bygget, på St. Hanshaugen..
Så betydde ikke det, at jeg jobbet i den Rimi-butikken, som lå i det samme bygget, som jeg bodde i, da.
For jeg var litt full vel, så jeg fikk ikke forklart dette, til disse Oslo-damene, da.
(At jeg jobba som butikksjef, på Rimi Lambertseter, da.
(Må det vel ha vært, på den her tiden).
Selv om jeg bodde, på St. Hanshaugen, da).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Og en gang, så så jeg også en grevling, (husker jeg), mens jeg gikk i en gate, (på en sånn nattlig spasertur), oppe ved St. Hanshaugen der.
Og en annen gang igjen, så overhørte jeg at to blitzere, (må det vel ha vært), dreiv og prata seg imellom.
Mens jeg gikk langs en sti eller gangvei, som gikk liksom mellom St. Hanshaugen og Ullevålsveien da, (var det vel).
Og han ene blitzeren, han sa det, (husker jeg).
(Til han andre blitzeren, da).
At hvis han så en Mercedes, når han var ute om natta, for å gjøre bil-innbrudd.
Så pleide han bare å rive av Mercedes-stjerna, på de bilene da, (sa han).
Siden at de som kjørte Mercedes, var noen duster, (eller noe lignende), da.
(Sa han blitzeren, da).
Men da bare lot jeg som at jeg ikke hørte noe, (husker jeg).
For hva skulle jeg gjøre, liksom?
Men det var kanskje den samme karen, som hadde gjort så mange innbrudd, i Sierra-en min, i sin tid?
Det lurte jeg vel litt på, (tror jeg).
Det var ihvertfall ikke lett å være bileier, på St. Hanshaugen.
Det er sikkert.
Jeg hadde vel tilsammen fem-ti innbrudd, i Sierra-en min.
Den tida jeg hadde den stående utafor Rimi-bygget, (i Waldemar Thranes gate), der.
Og det var fra høsten 1998.
Til høsten 2002, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida som jeg bodde, på St. Hanshaugen.
Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.
Så vi får se om jeg klarer å få til det.
Vi får se.
-
Min Bok 5 – Kapittel 235: Fler erindringer fra tiden jeg bodde på St. Hanshaugen VIII
Det var også sånn.
At da jeg veddet en del, på nettet, under fotball-EM, i 2004.
Så benyttet jeg meg av tilbud, for nye medlemmer, da.
Og ble medlem på 5-6-7 nettsteder, hvor man kunne gamble, da.
(Noe jeg jo var vant med, fra språkreise-ferier, til England, på 80-tallet.
At de hadde bookmakere, på hvert gatehjørne nesten, (for å si det sånn).
Jeg spilte jo for eksempel en gang noen pund, på at Stefan Edberg, ville vinne Wimbledon.
Det første året han vant, (var det vel).
Nemlig sommeren 1988 da, (så jeg nå, på Wikipedia).
Da jeg var på språkreise, (sammen med min tremenning Øystein Andersen), i Brighton.
Men jeg hang ikke sammen med min tremenning, (som jeg ikke kjente så godt ennå da, forresten), hele tida.
Så den veddinga mi, på Wimbledon.
Det var noe jeg gjorde, en gang, som jeg liksom hadde litt fritid, fra min tremenning Øystein Andersen, da.
For han fikk noen unge språkreise-kamerater, i Brighton, som han hang en del sammen med da, (husker jeg).
Og da ville jeg gå rundt aleine litt, i Brighton sentrum osv., da.
Som jeg vel muligens har skrevet om, i Min Bok).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg husker at det var en online bookmaker, som hadde et sånt tilbud, om at hvis man ble medlem, så kunne man spille for det dobbelte, av det beløpet, som man deponerte, da.
Og da deponerte jeg tusen kroner, (mener jeg å huske).
Og jeg fikk to tusen kroner, å spille for, da.
(Noe sånt).
Og da spilte jeg blant annet på at en kjent spiller, fra Latvia, ville score, (i en bestemt kamp), husker jeg.
(Og satset tusen kroner på det, da).
Men denne spilleren, (jeg tror det må ha vært Verpakovskis), han scorte ikke i akkurat den kampen, (som jeg hadde veddet på), da.
Så det var ikke sånn at jeg vant på alle veddemålene mine, liksom.
Men jeg gikk vel to-tre-fire tusen, i pluss, på denne veddinga mi, på fotball-EM, i 2004.
(Mest på grunn av at jeg vant drøye 6.000 kroner, på det veddemålet, om at Milan Baros, ville bli toppscorer, i dette fotball-EM, da).
Så jeg gikk noen få tusen i pluss, da.
Og jeg så også en annonse, (på nettet vel), om et nytt kredittkort.
Og da slo jeg sammen studielånet mitt og Rimi-lønnen.
Og skrev at jeg hadde cirka 200.000, i årslønn, da.
Og da fikk jeg også et kredittkort, på rundt 10.000 kroner, vel.
Like før jeg flyttet, til Sunderland, da.
Og jeg jobba jo heltid, (og muligens også en del overtid), hele sommeren 2004, da.
Så det var ikke sånn at jeg var blakk, på den tida jeg flyttet, til Sunderland, (for å si det sånn).
Jeg hadde vel ihvertfall med meg cirka 20.000 (eller noe i den duren), på lønnskontoen og på det nevnte kredittkortet tilsammen, da jeg dro til Sunderland, (høsten 2004).
(Og dette var etter at jeg hadde betalt en del tusen, (på forskudd), for den lagerboden min, hos City Self-Storage.
Og etter at jeg hadde betalt for leiebil for flyttinga.
Og flybilletter, osv.).
Så jeg følte meg nesten rik, (husker jeg), på den tida, som jeg skulle flytte, til Sunderland, da.
For jeg kom jo til å få studielån, i tillegg.
Og jeg hadde jo hørt det, (fra hu dama på internasjonalt kontor, ved HiO), at levekostnadene, i Sunderland, var rimelig lave, da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg husker også at det var sånn, denne sommeren.
(Altså sommeren 2004, da).
At jeg noen ganger brukte wap-funksjonen, på mobilen min, (husker jeg).
Mens jeg stod på Vevelstad togstasjon, (må det vel ha vært), og ventet på toget tilbake til Oslo, på lørdagskveldene osv. da.
(Etter å ha jobbet ferdig min vakt, den dagen.
Som ‘sommer-butikksjef’, på Rimi Langhus, da).
For å se om veddemålene mine, på fotball-EM, (som jeg hadde plassert kvelden før, for eksempel, da).
Hadde gått inn, (eller ikke), da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida som jeg bodde, på St. Hanshaugen.
Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.
Så vi får se om jeg klarer å få til det.
Vi får se.
-
Jeg må nesten si kondolerer, når det gjelder Mona Røkke. For jeg var og så på et møte, i Drammen, (med økonomilinja, på Sande videregående, skoleåret 1987/88), som Mona Røkke var med i, som forbrukerombud, (sammen med flere fra Drammen handelsforening, eller noe sånt). Jeg syntes kanskje at Mona Røkke virka litt tam, på det møtet, men det var kanskje bare det, at hu var sivilisert, da. Det er mulig
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10105228
PS.
Jeg så på Wikipedia nå, og det var ikke Mona Røkke, som var forbrukerombud, på den tida:
http://no.wikipedia.org/wiki/Forbrukerombudet
Men jeg mener at hu representerte forbrukermyndighetene, (eller noe sånt), i det nevnte møtet, ihvertfall.
Men det var vår klasseforstander og bed. øk.-lærerinne.
(Ei med kort hår.
I 20-åra, vel).
Som dro oss med, på det her nevnte møtet, da.
Bare for å ta med om det og.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Her er mer om senteret CC, hvor jeg noen ganger pleide å stå i et rom som ble kalt ‘Hallen’, og selge Freia-sjokolade, det året jeg jobbet som ekstrahjelp der, (på CC Storkjøp), på slutten av 80-tallet
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=57a59250-872a-472a-9eb8-ce4969224136
PS.
Det er forresten mulig at det bildet viser inngangen til ved CC Matsenter der.
For det er vel to innganger, på det senteret, (såvidt jeg husker).
Og inngangen til CC Storkjøp, (og Hallen), lå litt i bakgrunnen, på det bildet der, muligens.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Min Bok 5 – Kapittel 230: Fler erindringer fra tiden jeg bodde på St. Hanshaugen III
Det var også sånn.
At etter at jeg slutta, å jobbe deltid, (som låseansvarlig), på Rimi Bjørndal, (i desember 2003).
Så fikk jeg litt mindre penger, å rutte med, da.
Så jeg bestemte meg for å selge først Ipod-en og så laptop-en, på QXL, da.
Og Ipod-en, den fikk jeg solgt, til en kar på Sørlandet, (var det vel).
For litt mindre enn det jeg ga for den, da.
Og jeg spurte han karen, (som kjøpte Ipod-en), om han ville at jeg skulle la musikksamlingen min, bli værende, på Ipod-en.
Og det ville han, da.
Så han fikk med noen mp3-filer, på kjøpet da, (for å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var sånn, (husker jeg).
At jeg hadde klart å få noen riper, på displayet, på Ipod-en.
(Siden jeg hadde hatt Ipod-en og nøklene mine.
I den samme lomma, vel.
En gang jeg gikk fra Vevelstad togstasjon, til jobb på Rimi Langhus, (tror jeg at det var).
Høsten 2003, en gang, (må det vel ha vært).
Noe sånt).
Men jeg hadde noe slags polish, for mobil-skjermer liggende.
(Som jeg vel tilfeldigvis hadde kjøpt, på Claes Ohlson, (eller noe sånt), noen år før det her, vel).
Og når jeg brukte den polishen, så ble skjermen på Ipod-en grei, da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Men da jeg skulle selge laptop-en min, (som jeg hadde kjøpt høsten 2003), våren 2004.
(Også på QXL).
Så gikk ikke det salget like knirkefritt da, (for å si det sånn).
For noen vietnamesere, (var det vel muligens), fra Haugenstua, de sendte meg noen e-poster da, (var det vel).
Og jeg husker at det var sånn, at jeg trengte penger da, (på grunn av at eksamenstria, (eller noe sånt), var det vel muligens).
Så da disse vietnameserne, foreslo det, at jeg skulle selge laptop-en, (og den trådlåse routeren, som jeg solgte sammen med laptop-en), utenom QXL.
Så syntes jeg at jeg måtte slå til på det, da.
Siden jeg trengte pengene da, (for å si det sånn).
Så jeg ble tilbudt en ok pris, for laptop-en, da.
Og slo til på det.
Og så dukka det opp en ung asiat, og onkelen hans vel, på døra mi, (i Rimi-bygget), da.
Han unge asiaten, han lurte på om det trådløse nettverket, kunne taes inn, hjemme hos han, noen hundre meter unna, der onkelen bodde da, (var det vel).
Men det turte jeg ikke å love da, (husker jeg).
Men disse asiatene, de kjøpte likevel laptop-en, wifi-kortet, (til laptop-en), og den trådløse routeren da, (husker jeg).
(For cirka 6.000, (eller noe sånt), var det vel.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Men disse vietnameserne.
De ville det, at jeg skulle dukke opp hos dem, på Haugenstua, da.
For å hjelpe dem, med et eller annet problem, angående nettverket eller laptop-en, da.
Dette avtalte vi, da de var hos meg, for å kjøpe laptop-en, (husker jeg).
Så jeg måtte jo ta toget, ut til Haugenstua stasjon, (husker jeg).
Og etter at jeg hadde gått av toget, så spurte jeg et ungt par der, (en ganske kraftig tenåringsgutt og dama hans vel).
Om hvor på Haugenstua, som denne adressen var, (til disse asiatene), da.
(For jeg viste dem vel en lapp, som den adressen stod på, da.
Noe sånt).
Men da klarte ikke disse norske ungdommene, å svare meg, på hvor denne adressen var da, (husker jeg).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg husker ikke helt hva det var, som disse asiatene ville, at jeg skulle hjelpe dem med.
Men jeg fant fram til der de bodde, til slutt, da.
(De banka vel på vinduet sitt, (eller noe sånt), tror jeg).
Jeg husker at TV-en stod på, i en ganske stor stue, i den ganske store leiligheten, som de bodde i.
(Og det var vel to voksne asiater, og han unge asiatiske gutten, i den leiligheten, da jeg var der, tror jeg.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Da jeg skulle hjem igjen, til St. Hanshaugen, (etter å ha vært på besøk hos disse asiatene), da.
Så tenkte jeg det, at jeg liksom måtte gå, en rar vei hjem, da.
(Siden jeg jo hadde overhørt det, at jeg var forfulgt, av ‘mafian’, da).
Og jeg var jo ganske kjent, på Haugenstua.
(Ihvertfall på den delen av Haugenstua, som lå i retning, av Furuset).
For den gangen, som jeg først fant leiligheten til halvbroren min Axel og dem, (på Furuset), høsten 1989.
(Som jeg jo har skrevet om, i Min Bok 2).
Så hadde jeg jo gått av toget, på Haugenstua, da.
For det er bare en gåtur, på cirka ti minutter kanskje, (langs en sti, som går i en oppoverbakke, for det meste, vel).
Fra Haugenstua til Furuset, da.
Så jeg tok ikke toget, tilbake igjen, fra Haugenstua togstasjon.
Men jeg gikk heller og besøkte mine gamle ‘hjemtrakter’ liksom, (på Furuset), da.
Så jeg tok t-banen, fra Furuset t-banestasjon, og ned til sentrum, da.
Da jeg skulle hjem, (fra Haugenstua).
Og på Furuset t-banestasjon.
Så følte jeg meg litt overvåka, (husker jeg).
(Da jeg skulle gå ned, til plattformen der).
For det stod en pakistansk tenåringsgutt, og hang, inne på t-banestasjonen der, da.
(Ikke så langt unna den trappa, som går ned, til der t-banen går fra, da).
Og han pakistanske tenåringsgutten, han liksom bare stod der, og observerte, hvem som skulle ta t-banen, da.
(Virka det som, for meg, ihvertfall.
Hvis jeg skal være ærlig).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Og etter denne ‘rare’ QXL-handelen.
Så måtte jeg finne på en historie, å fortelle, til QXL, (husker jeg).
Jeg måtte si til QXL, at jeg hadde fått noe virus, på harddisken, til laptop-en.
Og at jeg ikke klarte å få bort dette viruset, da
Og at jeg derfor ikke kunne selge laptop-en min likevel, da.
(Noe sånt).
For jeg ønsket ikke å selge laptop-en min, før den var i bra stand igjen da, (sa jeg).
(Noe sånt).
Og da fjernet QXL laptop-en min, fra nettauksjonen sin, da.
(Uten å kreve noen penger, vel).
Og dette informerte jeg han vietnamesiske gutten om, da.
At jeg liksom måtte bruke den dekkhistorien, (for å få dette riktig liksom, med QXL), da.
For ellers, så ville vel QXL ha begynt å lure, på hva som egentlig hadde skjedd, med den laptop-auksjonen min, (tror jeg).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida som jeg bodde, på St. Hanshaugen.
Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.
Så vi får se om jeg klarer å få til det.
Vi får se.
-
Mer fra Facebook-gruppen: ‘Du vet du er fra Larvik når …’
When I used to go out to play with my friends all those years ago I did not grab my I-phone or my I-pad, I put an old shoe polish tin full of sand in my pocket, play this and spend hours «hopping » on one leg. No, we were not poor, I had a carefree childhood that no money could buy !!:)

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 6 timer siden
31 personer liker dette.
Else Aase Gutta var med fra tid til annen – når de var i godt humør – eller kanskje i bøllehumør…. Ikke alltid de fulgte reglene, nemlig!
Marianne Rosvold Flott det Roy Olsen. Det er sånn det skal være. Regner med at dere var venner fra barnsben av,og en sammensveisa gjeng.
Erik Ribsskog Etter at mora mi flytta til Tagtvedt, i 1982, eller noe, vel.
Så syntes jeg ikke at det var så artig, å besøke mora mi, som da hu bodde i Jegersborggate.
Så jeg dro ikke så ofte på besøk til henne, på Tagtvedt, da.
Så når jeg dro dit, så ville jeg henge litt med lillesøstera mi Pia da, siden jeg ikke så henne så ofte.
Så jeg ble med henne, og hoppe paradis, på Tagtvedt, sammen med mange av venninnene hennes, husker jeg.
(Det var masse pene og slanke jenter, på Tagtvedt, på den her tiden, mener jeg å huske.
Norske jenter, og ikke utenlandske liksom, var det, som søstera mi leika med da, husker jeg).
Jeg hadde vel hoppa paradis, i Mellomhagen og, tror jeg.
Men ikke i Jegersborggate og på Bergeråsen, tror jeg.
Så det var vel sånn at gutter kunne hoppe paradis, når de var ganske unge, muligens.
Men kanskje ikke når de ble litt eldre.
Eller om det var at 70-tallet liksom var det tiåret da gutter og jenter skulle kle seg likt, og oppdras likt osv., (på grunn av hippie-tiden, eller hva det kan ha vært).
Hvem vet.
Husker også at jentene i Mellomhagen pleide å synge en sang som het ‘Anne Liane’, når de hoppa strikk, eller noe sånt, da jeg bodde i Mellomhagen.
(Hvor jeg bodde, fra 1976 til 1978, da).
Mvh.
-
Enda mer fra Facebook
Noen som kjenner seg igjen her? Ca 1950 — med Svein Rolf Doffa Andersen.

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 7. april kl. 17:31
7 personer liker dette.
Gunnar Gundersen De siste opplysninger i saken er at John drev fru Madsens butikk noen år. Produksjon av slagtervarer ble utført et annet sted, mens Bjønnes var ansatt i butikken og hvor varene ble produsert er et spørsmål men irrelevant. For meg var det mest essensiel…Vis mer
Erik Ribsskog Det har også vært en diskusjon på den Halsen-siden, som er noe lignende av denne siden, om en slakterbutikk, i Snarveien der.
(Der hvor det var et partingsdrap, rett over gata, for ikke så mange år siden).
Men jeg syntes det var vanskelig, å få bekre
…Vis merJon Willy Wessmann Olsen Erik..Nå syntes jeg at du driver med det vi kaller «flisespikkeri» Kom med noe som gavner oss alle her på gruppen!!
Sheila Vaage Jeg la bare inn et uskyldig bilde fra søndagsskolen, men skal si diskusjonen tok sine egne veier
Erik Ribsskog Ja jeg kan ta en morsomhet jeg.
Etter at jeg flytta til faren min, på Berger, så pleide jeg å være på helgebesøk, hos mora mi, i Larvik.
Og en gang, litt utpå 80-tallet en gang, som jeg hang sammen med min kamerat der, Frode Kølner.
Så sa en kamerat av han, at jeg ligna på han pølsemaker’n.
Og da mente han nok Leif Juster, og ikke noen av Larviks pølsemakere.
https://www.youtube.com/watch?
v=HfKkI60c3gk Mvh.
PS.
Grunnen til at jeg ble sagt å ligne på Juster var vel at farmora mi lagde for mye pølse-middager og for lite biff og kylling-middager kanskje.
Så jeg blei litt tynn, da.
Men men.
PS 2.
Det er forresten noe som heter å prate på vegne av seg selv, og ikke på vegne av en hel gruppe.
Jeg kan ikke se at hverken Paddy Moloney eller Jon Willy Wessmann Olsen er administratorer på denne gruppen, og representerer denne gruppen.
Det står under gruppens beskrivelse:
‘Intet for lite, intet for stort…’.
Så det er ikke sånn, at alle innlegg må gavne alle.
Sånn som jeg skjønner det.
Leif Juster synger den kjente sangen Pølsemaker, pølsemaker fra filmen Den forsvundne pølsemaker fra 1941!for noen sekunder siden · Redigert · Liker · Fje
rn forhåndsvisning John Oddvar Hansen Men et koselig bilde med mora mi på var det Sheila Vaage.
-
Mer fra Facebook

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for ca. en time siden viamobiltelefon
26 personer liker dette.
Ole Bølla Engesveen Savn
Karin L. Haugo En koldjomfru (gammel betegnelse ) er kokkene på koldtkjøkkenet. Vi smurte smørbrød, laget kalde salater, majonessalater, satt opp buffeer, kunne mye om desserter etc etc. Alt utenom varmtkjøkkenet.
Mari Christensen Har denne i puslespill.
Aina Larsen Jobbet 17 år på den båten. De posene har jag hatt mye rart i
Mari Cesilie Saubø Er du fra Larvik har en nok hatt mye rart i de posene ja……
Erik Ribsskog Noen og enhver som har tulla litt på den båten ja.
Husker en gang, på midten av 80-tallet, så dro min søster Pia, min kamerat Kjetil Holshagen og meg, på dansketur, og mora vår i Larvik, skulle også være med.
Vi gikk på ungdomsskolen vel, og på Petter Wessel så traff Pia en som ligna på en ung Erik Soler, som hu ble ‘romlemantisk’ med, må man vel si.
Noen som veit hvem denne unge Erik Soler er forresten?
Mvh.
Erik Ribsskog



















