Stikkord: 80-tallet
-
På det bildet som Roger Berg sendte meg, (fra sommeren 1990), så kan man se det, at jeg ikke hadde frostskade på øret, før jeg dro i Geværkompaniet
PS.
Den t-skjorta, den kjøpte jeg, i Brighton, sommeren før, (altså sommeren 1989).
Og armbåndsuret.
Det så jeg på Dixons, i Weymouth, sommeren 1986.
(Da jeg var på språkreise der, sammen med Kenneth Sevland, fra Svelvik, blant annet).
Og jeg bestilte den klokka, (fra Weymouth), høsten etter at jeg var på den språkreisen, da.
Og t-skjorta, den ble vel muligens ødelagt, i sentrifuge-maskinen, i vaskekjelleren, i Skansen Terrasse, (hvor jeg leide av Ungbo), et par år seinere.
(Ihvertfall så ble en del av mine andre t-skjorter ødelagt der, husker jeg).
Og klokka, (som var en Casio-klokke, som kosta cirka 700 kroner i Norge vel, men som var litt billigere, i England), den ligger sammen med de andre tingene mine, (fra Oslo), hos City Self-Storage, på Majorstua.
(Og reima, til den klokka, den pleide å ryke, ihvertfall en gang i året, husker jeg.
Så jeg kjøpte kanskje mellom fem og ti nye reimer, til den klokka, da.
(Og også mange nye batterier, vel).
For jeg brukte den klokka fram til midten av 90-tallet da, (var det vel).
Så jeg gikk med det armbåndsuret i cirka ni år da, (kan det vel ha vært)).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Den sommeren her.
Så flytta jeg ut av student-leiligheten min, (på Abildsø), i slutten av juni.
For da fikk jeg råd, til å dra på ferie, (til Brighton), sammen med min tremenning, Øystein Andersen.
Og etter den ferien, så var jeg på besøk, hos Øystein Andersen og dem, (i Lørenskog), i en uke, (eller noe sånt), vel.
Og så skulle jeg bo hos farmora mi, på Sand, en stund, da.
(Jeg hadde vel bare en bag, med en del klær i, tror jeg, denne sommeren.
For resten av tinga mine, lå hos halvbroren min Axel og dem, på Furuset.
Det er mulig at jeg ba faren min om å sette stereoanlegget mitt, TV-en og video-en min hos Ågot.
Siden jeg skulle bo en stund, hos Ågot, denne sommeren, da).
Da jeg kom med toget, til Drammen, (fra Lørenskog).
Så ville jeg gå litt rundt på Bragernes, for å se.
Siden jeg hadde gått på skole der, året før, (så jeg kjente en del folk, i Drammen), da.
Og ved Bybrua, (på Bragernes-sida), så satt han Roger fra Fjell, (som jeg hadde blitt kjent med, et par år tidligere.
Da jeg skøyt på en skytebane, på tivoli, på Strømsø.
Etter en kjøretime.
Mens jeg gikk det andre året, på Sande videregående).
Han satt på en pub, på en lekter, på Bragernes-sida, av Drammenselva, da.
Og det var ikke sånn at det var jeg, som kjente igjen, han Roger fra Fjell.
Men han ropte navnet mitt da, (må det vel ha vært).
(Noe sånt).
Og så satt jeg meg på den lekteren jeg og, da.
Og tok en halvliter, (eller to), da.
Og så dro han Roger meg med, på fest, på Fjell, da.
I sjuende etasje, i den blokka han bodde i der.
Roger hadde ei dame, som bodde i en av etasjene, under han, i blokka.
Og det dukka også opp ei annen dame, (ei brunette vel), på den festen.
Og også noen kamerater av han Roger, (som muligens var i Depeche-gjengen vel), var på den festen, da.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Dagen etter, så var faren til Roger innom der, (tror jeg).
Og jeg fikk sitte på, ned til Drammen sentrum da, (må det vel ha vært).
Og så tok jeg bussen, ut til bestemor Ågot, på Sand, da.
Hvor Ove vel var, (tror jeg).
(Min fetter fra Follo).
Jeg var også på besøk hos Ove og dem, (i Son), denne sommeren, (husker jeg).
Og jeg var også på besøk, hos bestemor Ingeborg, i Stavern.
Så jeg bodde bare hos slekt og venner, denne sommeren, (sommeren 1990), da.
For å spare penger, liksom.
Og så flytta jeg inn hos Axel og dem, på Furuset, (noe jeg hadde avtalt med faren og stemora til Axel, våren før), høsten 1990, da.
Og så begynte jeg å søke jobber.
Og jeg fikk en praksisplass-jobb, (midlertidig), hos Norsk Hagetidend.
Og der jobba jeg i cirka to måneder, vel.
Men den jobben var bare betalt med cirka 4000 i måneden, (eller noe sånt), siden det var en praksisplass-jobb.
Så da jeg fikk meg en annen jobb, som kasserer, på Matland, (i Lørenskog, hvor min tremenning Øystein Andersen bodde).
Så slo jeg til på det, da.
For den jobben var tre ganger så bra betalt, (eller noe), som den praksisplass-jobben, da.
Og poenget med den her jobbinga mi, (dette året), det var jo at jeg skulle spare opp penger, til det andre året, på NHI.
For NHI, det var en privat høyskole, så man måtte betale en del skolepenger, da.
(Noe Lånekassa ikke dekket alt av).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Mer fra Facebook-gruppen ‘Du vet du er fra Drammen når…’
Du veit du er fra Drammen når du husker Lekter’n.. 🙂

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · lørdag kl. 10:44 viamobiltelefon
12 personer liker dette.
Erik Ribsskog Roger Berg:
Jeg var bare 5-6 år gammel, da vi bodde, i Skreppestad-blokkene, (i Larvik).
Men jeg dreiv ikke å kasta (the Kids)-kassetter ned på bakken, sånn som du gjorde, på den Fjell-festen din, (sommeren 1990), da du var i begynnelsen av 20-åra, v
…Vis merRuni Sandvold Og der gikk dere på en snakkis på innlegget mitt, ja
Magnus Jagland Kjeldsen Du veit du ær fra drammen nåru sier . Ække så møye bare du ikke fårn i øyye
Erik Ribsskog Runi Sandvold:
Sorry, jeg har ikke bodd på Berger, (eller i Drammensområdet), siden 1989, skjønner du.
Så det er mye å ta igjen, når jeg møtet noen kjente.
Jeg kom inn på samarbeidsavtalen, mellom Vestfold og Buskerud.
(Siden jeg hadde ganske bra karakterer).
Så jeg var russ i Drammen, (på Gjerde, på datalinja, som vi ikke hadde på Sande videregående), og jobba på CC Storkjøp, i et år, (selv om jeg bodde på Berger, skoleåret 1988/89).
Så jeg har ikke vært så mye i Drammen, etter det året.
Så da blir det litt å ta igjen, dessverre.
Mvh.
-
Enda mer fra Facebook
Du lurer på hva denne ‘mystiske’ bygningen mellom Jegersborggate 14 og Jegersborggate 16 egentlig er for noe rart. (Jeg har bodd i Jegersborggate 16, og jeg veit ikke det).

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · lørdag kl. 12:20
9 personer liker dette.
3 av 53Marianne Rosvold Ja,stemmer det at alt det du nevner lå på den eiendommen som tidligere var noe av Larviks Bryggereir.
Erik Ribsskog Ok,
ja, det var jo en plass mellom Thorfinns og lekebutikken Noldi der.
Også var det sportsbutikk, og apotek vel og urmaker osv., ned mot Prinsegata, (blir det vel).
…Vis merErik Ribsskog Marianne Rosvold:
Kom forresten på det.
At en gang, som min kamerat, (vi bodde da begge på Bergeråsen), Kjetil Holshagen og meg, var i Drammen, så skulle vi sitte på med mora hans hjem, (var det vel).
Og hu jobba på Aass bryggeri, da.
Og da ble det til, at Kjetil Holshagen visste meg, en sånn laser-sak, som de har i våre dager, (dette var vel på midten av 80-tallet), til å lyse, gjennom flaskene, (tror jeg at det må ha vært).
For å sjekke om det var noe som ikke skulle være, i flaskene, da.
Så på 80-tallet så hadde visst hu skylldama blitt erstattet, av en sånn laserstråle-sak, da.
Som Kjetil Holshagen turte å rappe, fra et slags lager vel, på Aass bryggeri der, da.
Men han jobba med å stable flasker der, (eller noe sånt), om sommeren.
Så han var ganske kjent der, (siden mora også jobba der), da.
Så det var nok flaks for hu skylledama, at hu ikke var født, 50 år seinere, (eller noe sånt).
Men hu var vel kanskje pensjonert, når den her laser-teknologien tok over, da.
(For hu var vel ganske gammel, da den fabrikken deres, ble revet).
Hvem vet.
Mvh.
-
Mer fra Facebook
Man savner Prinsessebrusen….
3 personer liker dette.
Ronald Thomassen Og orginal fanta, med riller/rundinger i glassflaska og du så det var pressa appelsiner og ikke bare sukkerlake…..
Kjersti Martinsen Bardal og stikkelsbærbrusen
Erik Ribsskog Ronald Thomassen:
Var på McDonalds på Aker Brygge en gang, (rundt 1997), sammen med min halvbror Axel Thomassen og hans eksdame Heidi Bentzen, fra Son.
Og jeg kjøpte Fanta, til BigMac-menyen min, (var det vel), da.
Og da vi satt ved bordet så sa hu ‘Barbie’, (broren min sa at de ble kalt Ken og Barbie), at Fanta var ekkelt, for det var sånn ‘berme’, i den.
Men men.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
PS.
Stesøstera mi Christell Humblen, (som bor på Konnerud), hu er forresten glad i Fanta.
Hu kjøpte ihvertfall det, i hvert land nedover, da faren min og mora hennes, dro oss med, på biltur-sommerferie, til Jugoslavia, sommeren 1980.
Fanta smaker forskjellig i hvert land, sa Christell, (som da var 7-8 år vel), da vi hadde kommet til Italia, husker jeg.
Bare noe jeg tenkte på.
-
Mer fra Facebook
når du kjøpte engelske drops og kandis på Bjørge i friminutta på sentrumsskolen..
12 personer liker dette.
Erik Ribsskog Søstera mi Pia og meg kjøpte engelske drops for en krone her, like etter at søstera mi flytta etter meg, fra mora vår i Larvik, til faren vår, på Berger.
(Dette må vel ha vært sommeren 1983, tror jeg).
Og vi fikk et helt kremmerhus stappa fullt av engelske drops, for en krone.
(Noe sånt).
Så jeg tror vi fikk mer enn det vi betalte for.
Så det var litt snodig kanskje.
(For jeg mener å huske at jeg hadde kjøpt drops der før, og da hadde jeg ikke fått så mange drops, for en krone, liksom).
Så hu dama var ekstra raus, noen ganger, tror jeg.
Men det var kanskje trynefaktoren som spilte en rolle, da.
Eller dagsformen.
Hvem vet.
Mvh.
https://www.facebook.com/groups/375271652593541/?hc_location=stream
-
Mer fra Facebook
husker lekebutikken på albert bøe på torget ,der var det mye fint ..det jobbet 2 hyggelige damer der husker jeg ,lekeloftet på fortuna ,ringo på hjørnet i nanset gata . husker også en annen leke butikk i nanset gata nesten oppe ved mercedes 🙂 så var det en leke butikk i domus bakken domus bygget ,å jeg savner de gode gamle leke butikkene i Larvik ..hadde vært morro med en retro lekebutikk med bugnene hyller med gode gamle dagse lekebiler matchbox,majorette,siku,britai
ns,corgi,plast bilene fra Finland…tomte ++++ 18 personer liker dette.
Bjørn Holmsen Bamsefar også, men pga alderen, så var lekebutikken hos Albert Bøe best, da min mor dro oss dit pga hun hadde jobbet for Albert.
Fredrik Jahren Nanset Bygg het vel den ved B O Steen. Roy Dahl som hadde den
Grethe B. Olberg Ikke glem Aamodt i Øvre Torggt, gutter Tror nok Bjørn Holmsen var innom der!
Alf-Henning D Melgaard den husker ikke jeg da var jeg nok ikke påtenkt engang
Grethe B. Olberg Hehe, mulig det
Lars Terje Hansen Husker ikke jeg .hmmmm mulg jeg er for ung.hahaha
Grethe B. Olberg Du da! Holdt på å si gammer’n, men det kan jeg jo ikke
Lars Terje Hansen Nei du kan nok ikke det,hihihi
Grethe B. Olberg Nei, da hadde jeg vært dum
Bjørn Holmsen Desverrre har jeg ikke noen leke tanker om Aamodt, bare vesker og lommebøker. Men jeg vet de finnes, finner dem ikke nå, hihi.
Einar O. Haugen Jeg husker Aamodt, var der med Mormor og vi kjøpte «dyrene i Afrika»…priser husker jeg ikke, men det var en del av pakka da jeg besøkte Mormor og Bestefar i Larvik….
Geir Torgrim Løken Siku og britans kan du få kjøpt fra gudmesta leker
Alf-Henning D Melgaard hvor er det??
Geir Torgrim Løken Norsk nett butik bare og søke på gudmesta leker på nettet
Stian Aas Johannessen Husker det var en stor og fin en i Prinsekvartalet, de hadde alltid masker og morosaker, har alltid likt sånt, så var det den i det gule huset nedenfor metodistkirken, det var en fin og koselig butikk, husker de hadde fjernstyrte biler osv oppe på loftet.
Fredrik Jahren Det gule huset var Grans lekesenter
Solfrid Egelid Og på Domus hadde de tjorvendukker…helt topp! Og på bokhandelen hadde de tusjer…! Tror de kosta en krone stykk, så jeg fikk først bare en rosa og en turkis. En helt ny verden..hehe..
Anne Bi Mathiesen Åsså lykketrolla da! Dukkær opp igjen med javne mellomrom, men blir vel aldri like ettertrakta som på 60 tallet trur jeg!!:)
Hanne Lisbeth Nyquist Fikk bare røde tusjer jeg,fra bingo’n på Fram…….
Trine Fjeldbo Clausen Husker også hvordan lekebutikkene var før. Om dere kjører innom Drammen sentrum er det en lekebutikk i sentrum som har mange av de gamle lekene. Der finner dere lykketroll, matchbox mm. Der er det også lov for barna og leke og prøve. Det er jo tross alt butikk for barna.
Erik Ribsskog På lekebutikken på Albert Bøe, så hadde de sånne stempel-sett, (som jeg enten kjøpte eller rappa, en gang jeg var på helgebesøk, hos mora mi, i Larvik, litt utpå 80-tallet).
Og da kunne jeg lage falsk legitimasjon, (fra Svelvik Ungdomsskole), for at jeg var gammel nok til å komme inn på kino, med 15-16 års-grense, i Drammen.
Men jeg brukte aldri det falske leg-et.
For jeg hadde fått videospiller, av faren min, som ni-åring.
(For faren min lot meg siden bo alene.
For han fant seg ei dame, som het Haldis Humblen, som bodde ikke så langt unna, på Bergeråsen).
Så jeg så mye på video, og syntes egentlig ikke det var så artig, å dra på kino, (på den her tida), da.
(Ihvertfall ikke hvis man risikerte å bli tatt for å bruke falskt leg.).
Mvh.
-
Enda mer fra Facebook
Og solgte leker på Bamsefar…

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 17. juni kl. 16:41 viamobiltelefon
16 personer liker dette.
Erik Ribsskog Det var også en lekebutikk som het Noldus, (mener jeg å huske).
Ovenfor Thorfinns der.
Pleide å kjøpe matchbox-biler der, (var det vel).
…Vis merLinda Maureen Skallist NOLDI…Jeg var butikksjef der..
Erik Ribsskog Åja,
trodde det var Noldus jeg
Det var muligens Corgi-biler jeg kjøpte, (eller noe sånt).
…Vis merErik Ribsskog Det dukket forresten også opp en lekebutikk i Jegersborggate, på begynnelsen av 80-tallet.
Mener at søstera mi Pia viste meg den.
(Etter at jeg flytta til faren min).
…Vis merErik Ribsskog Jeg var forresten litt lei av leker, da jeg var i 9-10 års-alderen.
Så hvorfor mora og søstera mi dro meg med til lekebutikker hele tida, det veit jeg ikke.
Da mora mi bodde på Tagtvedt, (rundt 1983 kanskje), så skulle hu dra meg med til Bamsefar, (v
…Vis merTruls Lunde Joda, det stemmer at det lå en lekebutikk i Jægersborgate, sånn ca nr 9. Jeg husker ikke navnet.
Hanne Lisbeth Nyquist Noen som husker et av larviks første «Supermarked»? BRAVA…lå tvers over ganta forSkomaker’n pøbb….altså i Prinsegata….
Erik Ribsskog Lekebutikken i Jegersborggate lå liksom litt tilbaketrukket, (i et hus), fra gata.
(Noe sånt).
Så den var vel kanskje ikke så lett å finne.
…Vis merErik Ribsskog Kan det ha vært her det var lekebutikk, i Jegersborggate, (på 80-tallet), tro:
http://lokalhistoriewiki.no/
index.php/Fil:Larvik,_ Jegersborggata_09.jpg fredag kl. 03:51 · Liker · 1 · Fjern forhåndsvisning
Alf-Henning D Melgaard der var det lekebutikk var mye der gitt sokrates het denne lekebutikken ,gud som jeg savner den ,der hadde de mange flotte biler fra bla corgi,britains++
Erik Ribsskog Sokrates hørtes kjent ut, ja.
Det er jo også et gammelt og ærverdig bygg, dette vel.
Det ligger jo på skrått i forhold til Jegersborggate.
Men jeg har lest et sted, at gatene gikk i en annen retning, i gamle dager.
Så det er kanskje på grunn av at huset er veldig gammelt, da.
Jeg var litt lei av lekebutikker, på den tida, som den dukka opp.
(Rundt 1980, kanskje).
Men søstera mi Pia, (som bodde litt lenger bort i gata, mot Herregårdsbakken), hu dro meg med dit da, (hvis jeg husker det riktig).
Takk for info om dette!
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Og enda mer fra Facebook
Du veit du er fra Drammen når du husker Lekter’n.. 🙂

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 13 timer siden viamobiltelefon
10 personer liker dette.
Magnus Jagland Kjeldsen Du veit du er fra drammen. Når du syns det var stas og feire nyttår på jalsperg krysse
Magnus Jagland Kjeldsen Hsr noen bilder av msmna som ung
Erik Ribsskog Jeg hadde en slags kamerat i Drammen, som het Roger fra Fjell.
Og det var fordi at da jeg gikk andre året, på handel og kontor, på Sande videregående, (skoleåret 1987/88).
Så tok jeg kjøretimer på Strømsø.
Og jeg pleide å gå på tivoli, (som var holdt til der i mange måneder, det året), på Strømsø, etter kjøretimene.
For å spille kjørespillet Out Run og for å skyte med luftgevær, (for jeg bodde på Berger, og hadde hatt både luftpistol og luftgevær, tidligere i tenårene).
Og når jeg skøyt med luftgevær, så begynte en kraftig kar, (på min alder), med lys piggsveis, å prate med meg.
Og det var han Roger fra Fjell, da.
Og vi sjekka noen tenåringsjenter der, osv.
(For vi ga dem premiene, (noen falske blomster vel), som vi vant, på tivoli, da).
Og han Roger jobba som maler, da.
Og jeg festa en del med han, skoleåret etter, for da gikk jeg på samarbeidsavtalen, mellom Buskerud og Vestfold, på datalinja, på Gjerdes videregående.
Og året etter det igjen, så studerte jeg, på NHI, i Oslo.
Og sommeren etter det studieåret, (det vil si sommeren 1990).
Så hadde tremenningen min, (fra Lørenskog), Øystein Andersen og jeg, vært i England, (hvor vi var på språkreise, et par år tidligere), på ferie, hos vår tidligere vertsfamilie.
Og jeg skulle til farmora mi Ågot, på Sand, for å bo der noen uker, i sommerferien.
For jeg skulle leie av min halvbror Axel Thomassen og dem, på Furuset, i Oslo, fra høsten 1990.
Og jeg hadde flytta ut av studendhybelen min, på Abildsø, i juni, for å få råd til å dra på England-ferie, osv.
Og da jeg gikk av toget, fra Lørenskog, (som akkurat på den her tida, hadde blitt malt som Sesam stasjon, så jeg skjønte jo ingenting, når jeg gikk på toget).
Og så skulle jeg gå til varemagasinet Lyche, eller over bybrua, (eller noe).
Og da kjente han Roger fra Fjell meg igjen.
For han satt på Lektern da, sammen med et par kamerater.
Så jeg ble med dem, på fest, på Fjell, da.
Og dro til farmora mi en dag forsinka.
Men jeg kunne vel komme og gå, omtrent som jeg ville, hos farmora mi.
(For jeg bodde hos faren min, og mora mi bodde i Larvik, så farmora mi sitt hus, var nesten mitt barndomshjem, siden jeg pleide å spise middag der etter skolen osv., på første halvdel av 80-tallet).
Så farmora mi venta meg ikke, da.
Så derfor så kunne jeg nesten ikke si nei, til å være med på fest, på Fjell.
Hva heter han Roger fra Fjell til etternavn igjen?
Han bodde i cirka tiende etasje, (eller noe sånt), i en høy blokk, på Fjell.
Og hadde en kamerat, som gikk på årstrinnet under meg, på Gjerde vel.
Og hadde ei dame som bodde i etasjen under, vel.
Og han brukte ‘high hair’ hårgele, husker jeg, at han sa.
Og han pleide å chatte med orginaler, på Dickens osv., vel.
Og han jobba som maler, vel.
Og vi pleide å spille dart, noen ganger, på en pub borte ved Gjerde der, (ovenfor Drammensbadet), husker jeg.
Er det noen som veit hvem Roger fra Fjell, som jeg mener, da?
Mvh.
-
Mer fra Facebook
Og solgte leker på Bamsefar…

Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 17. juni kl. 16:41 viamobiltelefon
15 personer liker dette.
Hanne Lisbeth Nyquist Noen som husker et av larviks første «Supermarked»? BRAVA…lå tvers over ganta forSkomaker’n pøbb….altså i Prinsegata….
Erik Ribsskog Lekebutikken i Jegersborggate lå liksom litt tilbaketrukket, (i et hus), fra gata.
(Noe sånt).
Så den var vel kanskje ikke så lett å finne.
…Vis merErik Ribsskog Kan det ha vært her det var lekebutikk, i Jegersborggate, (på 80-tallet), tro:
http://lokalhistoriewiki.no/
index.php/Fil:Larvik,_ Jegersborggata_09.jpg lokalh




























