Stikkord: 80-tallet

  • Ulvetrappene heter det visst, der hvor jeg bodde, de to første ukene mine, som student, i Oslo, høsten 1989. (Fra Aftenposten 13. desember 1993)

    PS.

    Dette er muligens den ‘gærne’ naboen, (som ødela sikkerhetslenka), sin leilighet, hvis ikke Haldis sin leilighet lå i fjerde etasje, (fra Aftenposten 19. september 1990):

    PS 2.

    Her er mer om dette, (fra Aftenposten 3. februar 2001):

    PS 3.

    Jeg kan ikke huske at det var vedovn der, (fra Aftenposten 16. januar 2016):

    PS 4.

    Det kan kanskje ha vært denne leiligheten, som var Haldis sin, (fra Aftenposten 27. mars 2004):

  • Her kan man se at Mette Holter bodde i Vestre Haugen 36, på midten av 80-tallet. (Fra Oslo adressebok 1984/85)

    https://www.nb.no/items/4fc2c866a6225edd522a749a805c7fcd?page=423&searchText=

    PS.

    Det samme med min tidligere stefar Arne Thormod Thomassen:

    https://www.nb.no/items/4fc2c866a6225edd522a749a805c7fcd?page=989&searchText=

    PS 2.

    Mette Holter sin eldste sønn Peter Ancona flytta tidlig hjemmenfra, (så det ble liksom plass til, at min lillesøster Pia og jeg, kunne dra på helgebesøk, til Axel, Mette, Arne, Kirsten og Erik Ancona, i Vestre Haugen 36, på midten av 80-tallet):

    https://www.nb.no/items/4fc2c866a6225edd522a749a805c7fcd?page=27&searchText=

    PS 3.

    Peter Ancona er født i 1962, (så han var i begynnelsen av 20-åra, da Mette Holter & Co flytta, til Vestre Haugen 36):

    https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog

    PS 4.

    Fra helgebesøket til min lillesøster Pia og meg, i Vestre Haugen 36, på midten av 80-tallet.

    Så mener jeg å huske, at jeg måtte sove, på Kirsten Ancona sitt rom, (begge nettene).

    (Noe sånt).

    Og på det rommet, så sov jeg vel aleine.

    (Sånn som jeg husker det).

    Men hvor de andre sov, det tørr jeg ikke å si helt sikkert.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Og enda mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Enda mer om dette:

  • Min tidligere klassekamerat Gry Wessel f. Stenberg, (fra Berger skole og Svelvik ungdomsskole), har visst blitt med i styret, i Svelvik Fremskrittsparti. Og hu fikk støtteundervisning, (i flere fag), på ungdomsskolen, (sånn som jeg husker det). Hm

    PS.

    Det var forresten sånn, at min tidligere klassekamerat Ulf Havmo, (fra Berger skole og Svelvik ungdomsskole).

    Han prøvde å dra meg med, på oppstartinga, av Svelvik Fremskrittsparti, på midten/slutten av 80-tallet.

    Men da gadd jeg ikke å være med.

    Blant annet fordi at Ulf Havmo hadde prøvd å drepe meg, (må jeg si).

    I gangen, i ‘min’ leilighet, i Leirfaret 4B, (på Bergeråsen).

    (Noen måneder/år tidligere).

    Etter at han hadde besøkt meg, for å låne 400 kroner, (som jeg aldri fikk tilbake), var det vel.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Jeg klarte jo å ‘kapre’ en ettertraktet skoleplass i nabofylket Buskerud, (siden at jeg hadde gode karakterer, og fikk en av ti utvekslingselev-plasser), skoleåret jeg var russ, (1988/89), på Gjerdes handelsskole, (i Drammen).

    Og min far, (som jeg da møtte i hans vannsengbutikk i Drammen), insisterte da på, at jeg skulle være en god del, hos hans stesønn Jan, (i Rødgata på Gulskogen), av en eller annen grunn.

    Og hos Jan, så hang jo han Roger Volden, da.

    (Noen ganger).

    Og jeg trodde da, at det var en kar, fra Drammen.

    Men nå virker det som, at han er fra Svelvik.

    (Etter at jeg så han på Jan sin Facebook-side, her om dagen).

    Men jeg har egentlig ikke chatta så mye, med min fars stesønn Jan.

    (Han hinka etter meg på krykker en gang, husker jeg.

    På begynnelsen av 80-tallet.

    Så han var aggressiv/voldelig/truende da, (mot meg), må man vel si.

    Noe sånt).

    Jan er jo 8-10 år eldre enn meg.

    Så han er jo en halv generasjon eldre, liksom.

    Så det var kanskje derfor at vi for det meste snakka sammen, når noen andre var der.

    (Og Jan lesper også, (når han snakker).

    Så han er litt vanskelig å ta på alvor.

    Må man vel si).

    Og hans halvsøster Christell, (som er to år yngre enn meg, og som min far mente at var på min alder).

    Hu har rabies, liksom.

    Og er noen ganger veldig hatsk/sinna/aggressiv.

    Så å prate med henne er heller ikke så lett.

    Så derfor fant jeg aldri ut, hvem han Roger Volden var, (som de vel kalte Roger Voll), da.

    (Han er visst nå FRP-politiker i Svelvik.

    Blant annet).

    Og min søster Pia, var ikke så mye hos Jan, den første tida, (av det nevnte skoleåret).

    Selv om hu var der en del etter nyttår, (det skoleåret).

    (Var det vel).

    Men da hadde muligens Roger Volden slutta å dra dit så mye.

    Og nå, (for noen minutter/timer siden), så tenkte jeg mer på dette.

    (Etter å ha skjønt at han Roger ‘Voll’ Volden muligens er fra Svelvik, (som er min hjemkommune, må man vel si)).

    Så lurer jeg på, om han Roger Volden, er den eldste, av de to ‘Limahl-brødrene’, fra Grunnane.

    Disse gikk på skolebussen ‘vår’, til ungdomsskolen, (i Svelvik), noen ganger, (sånn som jeg husker det).

    Selv om de vel bodde nærmere enn tre kilometer fra ungdomsskolen.

    (Og derfor muligens ikke hadde gratis busskort).

    Disse bodde vel ikke så langt unna, fra der hvor min firemenning Camilla Christie Venger f. Knem Christie bor.

    Og det er hu som var brud i kronprinsparet sitt ‘prøve-bryllup’, i Svelvik, (rundt årtusenskiftet).

    (Noe sånt).

    Og så har han Roger Volden liksom dumpa, på videregående.

    Og bare skrevet om en av linjene, på LinkedIn.

    (Så han var muligens egentlig ikke yngstemann, i ‘Rødgata-klubben’, til Jan Snoghøj.

    Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Mer om min firemenning Camilla Christie Venger f. Knem Christie, (som er gift med kronprinsen sin kamerat):

    https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog?rootIndivudalID=1500072&familyTreeID=1#!profile-1500070-info

    PS 4.

    Her kan man se at disse kjenner hverandre, (og at min firemenning visst fortsatt bruker sitt pikenavn selv om hu er gift med kronprinsen sin kamerat):

    https://www.facebook.com/camilla.christie.9

    PS 5.

    Min firemenning, (som har samme tippoldefar som meg, nemlig den adelige skomakeren Olof Gustav Olsson Brunmark), bor visst fortsatt i Svelvik, (så det kan virke som at det er hu som går med buksene liksom):

  • Min farmor Ågot har visst vært tekstilarbeiderske. Det var nytt for meg. Hu fortalte meg, (på slutten av 70-tallet), at hu hadde vært tjenestepike for Jebsen. Men det er mulig at hu bytta jobb etterhvert. Hm

    PS.

    Her er mer om dette:

    PS 2.

    Det var jo sånn, at min farmor Ågot, fortalte meg en historie, rundt midten av 80-tallet.

    Og det var sånn, at under krigen, så kunne folk kun kjøpe/bestille, en flaske sprit, per måned.

    (Noe sånt).

    Og min farmor var sånn, at hu ikke drakk.

    (Selv om hennes svigerdatter, (min fille-tante), Tone, vel klarte å få henne til å drikke et glass vin/sherry en gang, en julaften, på 90-tallet.

    Noe sånt.

    Hvis ikke det var min fille-tante Inger).

    Men plutselig, så ble Ågot erta, for å ha kjøpt en flaske sprit.

    (Dette kan ha vært postmannen, for under krigen så kunne de bestille sprit, med posten, fra Vinmonopolet i Drammen.

    Og dette var ei flaske sprit, som kom med posten, sa Ågot).

    Og så sa mobberne: ‘Jasså Ågot, skal du drekke fælt?’.

    (Noe sånt).

    Og da ble Ågot forbaska.

    For hu drakk jo aldri.

    Så hu fikk ødelagt ryktet sitt, da.

    (Noe sånt).

    Og derfor så tok Ågot med seg flaska.

    (Hu fant ut at det måtte ha vært sjølveste fabrikkeier/’Berger-eier’ Jebsen.

    Som hadde bestilt spritflaska, i Ågot sitt navn.

    Etter å ha drekki opp sin månedlige sprit-flaske, da.

    Noe sånt).

    Og Jebsen-familien sa at de kunne bestille sprit i Ågot sitt navn, siden at hu bodde på Berger gård, (og jobba for Jebsen-familien der).

    Men det var ikke Ågot enig i, da.

    For de hadde bestilt denne flaska bak Ågot sin rygg.

    Og min farmor fikk liksom ødelagt ryktet sitt, da.


    (Og fikk muligens rykte på seg for å være lett på tråden.

    Noe sånt).

    Og derfor, så tok farmora mi med spritflaska, (som Jebsen hadde betalt for), ned til sin bror Ola, som da bodde på Sand, (var det vel).

    Og så drakk de opp flaska, (og ble fulle), da.

    (Noe sånt).

    Og etter dette, så kan det ha skåret seg, mellom Ågot og Jebsen.

    Og da har kanskje Jebsen sagt, at Ågot måtte flytte ut, og at hu ikke fikk lov å jobbe som tjenestepike lenger, (på gården).

    Men at hu istedet måtte jobbe på fabrikken.

    Sånn at Jebsen-familien slapp å se så mye til henne.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Dette er muligens en jeg husker, fra det året jeg var russ i Drammen, (skoleåret 1988/89), og min far insisterte på at jeg måtte sove over hos hans stesønn Jan, ‘hele tida’. Han her hadde piggsveis vel, på 80-tallet, og min stesøster Christell likte han, (sånn som jeg husker det). Min søster Pia sa en gang rundt årtusenskiftet, om han her, at selv om han var en attraktiv nordmann, så måtte han gifte seg med ei thai-dame, (på grunn av mangel på passende norske damer). Noe sånt

    roger gullskogen

    https://www.facebook.com/jan.snoghoj

    PS.

    Det er mulig at Pia skøya.

    For hu sa dette, mens jeg/vi kjørte forbi min tidligere klassekamerat Andre Willassen, (på Strømsø).

    (Sånn som jeg husker det).

    På vei ned til onkel Martin, (eller om det var bestemor Ingeborg), i Larviksområdet.

    (Må det vel ha vært).

    Og Willassen har gifta seg med ei thai-dame.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Christell og dem kalte forresten han Roger Volden, for Roger Vold, (sånn som jeg husker det).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Roger Volden gikk muligens på ungdomsskolen, på den tida, som han hang, hos Jan, på Gulskogen, (skoleåret 1988/89), men han trente vekter, så jeg trodde nok, at han var på alder, med de andre, (som Erik Thorhallsson osv.), som hang der:

    gikk muligens på ungdomsskolen

    https://www.linkedin.com/in/roger-thomas-volden-73070b11/

  • Har Christell rabies?

    Min fars stedatter Christell, var/er ofte aggressiv.

    (Som da hu ville banke opp min døve kusine Lene sin døve ektemann/samboer Geir.

    Rundt midten av 90-tallet).

    Så kan Christell ha fått rabies av sin ‘mannevonde’ katt Susi, (lurer jeg).

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Christell sin storebror Jan Snoghøj, er naturmedisiner.

    Og Christell måtte på 80-tallet, gå på kurer, som var ‘fundert ut’, av Jan, (husker jeg).

    Og det kan være, fordi at rabiesen, ble verre innimellom, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=3905

  • Mer fra Facebook

    PS.

    Her er mer om dette:

  • Mer fra Oslo

    Nå har jeg bodd her på Carl Berner, i snart halvannet døgn, (blir det vel).

    Og ikke en dråpe varmtvann har det vært i springen/dusjen, på de timene.

    Så i går kveld.

    Da jeg skulle handle mat.

    Så måtte jeg koke vann, for å vaske meg.

    (Før jeg gikk ut).

    Så det tok jo sin tid.

    Og jeg så på nettet, at det var en Kiwi, ‘nedi lia her’.

    (Ved Rodeløkka).

    Og på veien dit, så gikk jeg forbi en Rema, (som lå noen meter fra Kiwi-butikken).

    Og jeg var ferdig å handle på Kiwi, cirka klokka ti på elleve.

    Og så tenkte jeg, at jeg rekker kanskje å handle på den lokale Rema-butikken.

    Så slipper jeg å dra til Majorstua, hvor de har et par Rema-butikker som stenger ved midnatt.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Men det var veldig klamt, å handle, i denne Rema-butikken, (må jeg si).

    Først så var det en svær pakistaner eller albaner, som skreik: ‘Hei’, etter meg.

    (Som om det var hilseplikt der, (og at han butikk-karen ville hevde seg), liksom.

    Noe jeg husker at ei butikksjef-kollega i Rimi, ikke syntes, at var greit/norsk, at man hadde som rutine.

    Å si ‘hei’ til alle kundene).

    Og ‘pakkisen’ i kassa var slibrig/ekkel, (vil jeg si), og sa: ‘Du får ha det godt da’.

    (Noe sånt).

    Og det samme med butikklederen i døra, som også ville chatte.

    Han sa: ‘Ha det fint da’.

    (Noe sånt).

    Så det var som om Rema hadde lagt inn tre ‘homse-seanser’ liksom, i handleturen min, i går.

    (Noe Kiwi ikke hadde noe lignende av.

    Vil jeg si.

    Selv om de vel hadde en ‘ekkel’ kassa-muslim, (som stod i kassa istedet for å sitte), der og.

    Sånn som jeg husker det).

    Det var som at den homseklubben, (Blue Oyster vel), fra komedien Politiskolen, (fra 80-tallet), hadde starta sin egen butikk-kjede.

    (Tenker jeg nå).

    Og ungkarer går ikke i butikken, for å chatte mye, med butikk-karer, (vil jeg si).

    Ungkarer vil helst ikke ha så mange episoder liksom, når de handler.

    (For å si det sånn).

    Og jeg så ikke snurten av noen andre kunder der.

    (Selv om det fortsatt var cirka ti minutter til stengetid, da jeg gikk inn der).

    Selv om ‘kassa-pakkisen’ sa til butikk-lederen at han trodde at det var en kunde til der.

    Men da kvema ‘kassa-pakkisen’, (vil jeg si, at det virka som).

    Og jeg skjønner at nesten ingen handler, i den butikken, like før stengetid.

    For de er veldig uforskamma mot kundene der, (på den tida av døgnet).

    (Vil jeg si).

    Så neste gang drar jeg kanskje heller til Majorstua, (selv om handleturen da blir en del lenger).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Det var også sånn.

    At på vei til Kiwi.

    Så var det en utagerende ‘pakkis-guttegjeng’.

    Som gjorde noen ablegøyer utafor 7-Eleven, i ‘Carl Berner-krysset’.

    Så jeg måtte gå en omvei.

    For disse lagde ‘plutselig’ en propp, på fortauet, (like foran meg).

    Og de, (det var vel fire av de), virka utagerende/voldelige/aggressive, (på avstand), vil jeg si.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette: