Stikkord: 80-tallet

  • Min tidligere klassekamerat Ulf Havmo, (fra Berger skole og Svelvik ungdomsskole), har jeg ikke sett, siden 80-tallet

    har ikke sett siden 80-tallet

    http://www.fontenehuset-asker.no/wp-content/uploads/2016/12/HUSAVISA_ASKER_trykkeklar_no1-2016.pdf

    PS.

    Sist jeg så Ulf Havmo.

    Det var vel, utafor butikken, på Sand.

    Og det var vel, en gang, skoleåret 1988/89.

    (Noe sånt).

    Og Ulf Havmo stod der, (ved butikken), sammen med ei slank jente, (ei brunette), som var, fra Høyen/Grunnane, (eller noe sånt), vel.

    (Muligens lillesøstra, til en ‘Limahl-kopi’, fra Grunnane.

    Noe sånt).

    Og de kjente hverandre bra, (fikk jeg inntrykk av).

    (Noe sånt).

    Men Ulf Havmo hadde ikke da, noe skjegg, (sånn som jeg husker det).

    Men om han barberte seg, (på 80-tallet), det veit jeg ikke.

    Men jeg har ihvertfall ikke sett han, med skjegg før, (for å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Ulf Havmo skylder meg forresten, 400 kroner, fra rundt midten, av 80-tallet.

    Ulf Havmo kom på besøk, og ville låne penger.

    (Jeg pleide, å ha, en bunke hundrelapper, i reserve, på rommet mitt.

    For jeg fikk, noen hundrelapper, hver uke, til å kjøpe mat for.

    Siden at jeg bodde alene.

    Og noen uker, så klarte jeg, å spare, en hundrelapp, da.

    Og etter å ha bodd alene, i flere år, så hadde jeg, liggende en bunke, på rundt ti hundrelapper, kanskje.

    Noe sånt).

    Og så ble jeg kamerat med Kjetil Holshagen, (gjennom min klassekamerat Tom Ivar Myrberg).

    Og så ble jeg kamerat med Øystein Andersen, (gjennom Kjetil Holshagen).

    Og Øystein Andersen ville, at vi skulle gå opp, til Ulf Havmo, for å kreve å få tilbake, de nevnte fire hundre kronene.

    Men jeg syntes ikke, at det var verdt strevet, å gjøre det.

    For jeg trodde nok, at jeg kom til å ha, god råd, resten av livet.

    (Noe sånt).

    Ihvertfall så syntes jeg ikke, at det var verdt, å havne i bråk, på grunn av, disse hundrelappene.

    (Noe jeg mistenkte, at kunne skje, hvis jeg ble dratt med, på døra, til Ulf Havmo og dem.

    For å si det sånn).

    Så Ulf Havmo skylder meg fortsatt, 400 kroner, (fra 80-tallet), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det her er Ulf sin storebror, (som gikk litt rart, i russetoget, (på Berger), hvis jeg ikke husker helt feil):

    storebroren til ulf

    PS 4.

    Ulf har også en lillesøster, (husker jeg, fra 80-tallet), og jeg lurer på, om det kan være, hu her:

    henny havmo

  • Mer om min stesøster Christell sin kusine Ingunn Brekke, som jobber som senterleder, for tre senter, i Drammen

    mer om christell sin kusine

    http://www.dagsavisen.no/fremtiden/lokalt/pa-lag-med-sentrum-1.763311

    PS.

    Christell sin kusine, er også samboer, med ordføreren:

    mer om samboer med ordføreren

    https://www.dt.no/far-med-seg-kjaresten-i-bystyret/s/5-57-33350

    PS 2.

    Hva hu Ingunn Brekke, (som er datter, av en bussjåfør, fra Vestlandet), egentlig gjør, i Drammen, (som er min fødeby).

    Det lurer jeg litt på.

    For jeg vokste for det meste opp, på Berger, (som ligger, i Drammensregionen), på 70/80-tallet.

    Og da jeg flytta, til Oslo, høsten 1989.

    Så hadde aldri hu Ingunn Brekke, vært i Drammen engang, (såvidt meg bekjent).

    (Hvis jeg ikke tar feil, så har jeg bare møtt henne, i min stebror Viggo Snoghøj sitt bryllup, i Køge, på midten av 80-tallet.

    Noe sånt).

    Så hva grunnen er, til at hu Ingunn Brekke, ikke bor, på Vestlandet, (som sine foreldre).

    Det kan man kanskje lure på.

    Hm.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    mer om ingunn brekke far osv

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2009/12/haldis-har-en-bror-som-er-bussjafr-det.html

    PS 4.

    Ingunn Brekke, bor visst på Konnerud, (som sin kusine Christell):

    bor på konnerud som christell

    https://www.dt.no/kultur/kultur/tore-pa-sporet/s/2-2.1748-1.5913623

  • Mer om CC Brakerøya, (også kjent som CC Drammen), hvor jeg jobbet, på CC Storkjøp, (ved siden av skolen), fra høsten 1988 til høsten 1989

    mer om cc brakerøya 2

    http://drm24.no/nyheter/nyapnet-norges-eldste-kjopesenter-176851

    PS.

    Her er mer om dette:

    mer om landets første kjøpesenter

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Senterleder Ingunn Brekke, (nevnt på skjermbildet ovenfor), er forresten, en fjern slektning av meg:

    mer om fjern slektning

    https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog?familyTreeID=67419522&existingUser=1&wizardTotals=1164#!profile-1000242-info

    PS 3.

    Ingrunn Brekke, (min stesøster Christell, sin kusine, fra Vestlandet), er visst senterleder, for både Magasinet, Torget Vest og CC Brakerøya, (i Drammen), etter cirka 20 år, som senterleder, på Liertoppen.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 4.

    Her er mer om dette:

    ingunn brekke tre ganger senterleder

  • Jeg lurer på, om det her, kan være, hu ‘trusejenta’, (som la en underbukse, oppå huet mitt), som var datter i huset, et sted, i Svelvik, hvor mora mi bodde, (av en eller annen grunn), noen måneder, mens jeg gikk, i niende klasse, (noe jeg gjorde, skoleåret 1985/86), var det vel. Hm

    PS.

    Her er mer om dette:

    mer om dette voss

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2013/08/mer-fra-facebook-gruppen-du-veit-du-er.html

    PS 2.

    Det er kanskje ikke så lett, å se, om hu Maria Voss, er farget, eller om hu er solariumsbrun.

    Men hvis jeg skal tippe, så er hu søster, av Robin Brekke Voss.

    Og han er det, ganske lett, å se, at er halvt farget, (vil jeg si).

    (Og det husker jeg også såvidt, fra Svelvik ungdomsskole og diskoteket under Kafeterian aka. Terian, i Svelvik.

    På 80/90-tallet).

    Og hu ‘trusejenta’, var ikke farget, (sånn som jeg husker det).

    Så da var nok det muligens, ei annen jente.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    robin brekke voss facebook

    https://www.facebook.com/RobinBrekkeVoss?fref=ts

    PS 4.

    Disse har også, en søster, som heter Tanya, (som gikk, i parallellklassen min, på Svelvik ungdomsskole):

    søster som heter tanya

    https://www.facebook.com/eva.b.voss/videos/vb.789995252/10155874945775253/?type=2&theater

    PS 5.

    Men da jeg, besøkte mora mi, i Svelvik, (hvor hu bodde, hos noen bekjente, av en eller annen grunn), rundt midten av 80-tallet.

    Så var hverken Tanya eller Robin der, (husker jeg).

    (For de visste jeg, såvidt hvem var, fra Svelvik ungdomsskole.

    Så det ville jeg nok, isåfall ha huska, (vil jeg si)).

    Så om det var, hos Voss, (at mora mi bodde), og at Robin og Tanya, var på besøk, noen bekjente.

    (Eller på trening, eller noe lignende).

    Det er mulig.

    Hm.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Det var også sånn, at min far, hadde en regnskapsfører, i Olleveien, (på Bergeråsen).

    (For sine virksomheter Strømm Trevare og Norske Vannsenger, vel.

    Noe sånt).

    Og han regnskapsføreren, (som pleide, å telte, på øya Mølen, (en liten øy/naturreservat, hvor min tipptippoldemor Gunhild Olsdatter, i sin tid bodde, med sin andre mann/ektemann), om somrene).

    Han hadde, ei datter, som var, på alder, med hu ‘trusejenta’.

    (Noe sånt).

    Og en eller to ganger, (på den samme tida, som min mor bodde, hos hu ‘trusejenta’ og dem, i Svelvik).

    Så pleide min lillesøster Pia og stesøster Christell, å dra med, hu dattera, til regnskapsføreren, hjem til meg, (der hvor jeg bodde alene, i Leirfaret 4B), av en eller annen grunn.

    Så det er mulig, at jeg blander hu fra Olleveien litt, med hu ‘trusejenta’.

    (Noe sånt).

    Og det var også sånn, at min lillesøster Pia, en gang sa, (på cirka den samme tida vel), at jeg var så flink, med jenter, på den alderen.

    (Noe sånt).

    Men jeg hadde jo, en yngre lillesøster, (nemlig Pia).

    Og en yngre stesøster, (nemlig Christell).

    Og også, en ‘haug’, med yngre kusiner, (nemlig Lene, Heidi, Susanne og Rahel), på den tida.

    Og jeg var også vant med, Pia og Christell sine venninner, (som de noen ganger dro meg med, for å leike med, (både på Berger og i Larvik), osv.).

    Så det var antagelig, fordi at jeg er, eldste søsken og eldste søskenbarn, (med unntak av en mongolid fetter, som het Joakim), for å si det sånn.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her er Senterpartiet på jordet. Det er kundene som slipper toll, (ikke nettbutikken)

    ikke nettbutikken som får fritak for toll det er kundene

    http://www.aftenposten.no/okonomi/Lover-a-fjerne-tollfri-import-under-350-kr–hvis-han-vinner-valget-622104b.html

    PS.

    Det er ikke riktig, at en nettbutikk, i Norge, må betale toll, for det den omsetter.

    La oss si, at ei budeie, i Selbu, har sauer, som hu lager Selbu-vanter, av ullen til.

    Og så selger hu, disse vantene, fra nettbutikken Selbuvanter.no.

    Hu må da _ikke_ betale noe toll, i det hele tatt.

    Så her er Senterpartiet på jordet, (vil jeg si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det er også sånn, at man ikke trenger, å bestille, fra en nettbutikk, for å handle, fra utlandet.

    Da jeg var, på språkreise, i Weymouth, sommeren 1986.

    Så så jeg, en kul/stilig klokke, i vinduet, til en butikk der, som het Dixons.

    Og etter at jeg kom tilbake, til Norge, så så jeg den samme klokka, hos en urmaker, i Drammen.

    Og der kosta klokka, mye mer.

    Og så ringte jeg butikken, i England, (fra min farmors hus, på Sand, for der lå et av kontorene, til vår slektsfabrikk Strømm Trevareindustri/Strømm Trevare A/S).

    Og så sendte jeg de penger, i posten, (muligens i form av en sjekk, fra postkontoret).

    Og så fikk jeg klokka, i posten.

    Og faren min hadde visst sagt, for å slippe toll, (da han henta klokka, på postkontoret, i Drammen, var det vel), at klokka, var en gave.

    Men den klokka kosta cirka 400 norske, (i England).

    Så den er kanskje, et dårlig eksempel.

    (Siden at tollfri-grensen, ikke er på, så mye som 400 kroner, selv i våre dager).

    Men eksempelet viser, at man ikke, behøver å handle på nett, for å handle, fra utlandet.

    Man kan også for eksempel kjøpe utenlandske blader, (for eksempel musikk-blader), hos Narvesen.

    Og så finne varer, man kan kjøpe, gjennom de bladene, (for eksempel).

    Så dette toll-fritaket, er nok snakk om, en lov, som fantes, lenge før internett kom.

    (For å si det sånn).

    Og da må vi for eksempel se, på lovforarbeidene.

    Hvorfor fikk vi den loven?

    Og hvorfor har vi, en tollfri-kvote, (av sprit og tobakk), når vi reiser, til utlandet.

    Her kunne staten fått masse ekstra-inntekter, hvis vi slutta med tollfri-kvote, for alkohol og tobakk.

    Da kan vi få mange fler arbeidsplasser, i Norge.

    Men dette er tollfri-kvoter, som nordmenn, har hatt, i mange tiår.

    Og det må vel ha vært, en god grunn, til å starte, med disse kvotene.

    Det er dessuten, mange varer, som ikke finnes, i Norge.

    Og som man derfor, må bestille, fra utlandet.

    (For eksempel isbre-mint/Glacier Mints, som jeg solgte, fra min nettbutikk Posegodt, som jeg drev, mens jeg bodde, i England).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    mer om klokke weymouth

    http://johncons.angelfire.com/bilder.html

    PS 4.

    Det er mulig, at hu med Selbuvantene, må betale moms, (for å selge Selbuvanter).

    Men det måtte hu nok også ha gjort, i Sverige.

    For det husker jeg, at det var regler om, i England.

    (Hvis man omsetter, for flere hundre tusen kroner, i året).

    Så dette gir ikke noe særlig mening, fra Senterpartiet, (vil jeg si).

    Hvis ikke momsen, er lavere, i Sverige, da.

    Den nettbutikken, som jeg drev, fra England.

    Den ville nok forresten, blitt dyrere, å drive, fra Norge.

    For portoen er høyere, i Norge, (hvis jeg ikke tar helt feil).

    Så det er dyrere, å sende isbre-mint, fra Oslo til Drammen.

    Enn fra England til Drammen, (virker det som).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om Kai Runar ‘Kairo’ Bergum, (lillebroren til min klassekamerat Ole Tonny Bergum, som døde ung)

    IMG_20170526_184602

    IMG_20170526_184554

    IMG_20170526_184627

    IMG_20170526_184630

    IMG_20170526_184634

    IMG_20170526_184654

    IMG_20170526_184702

    PS.

    Mer om Ole-Tonny:

    IMG_20170526_184727

    PS 2.

    Det var forresten sånn, at min kamerat Kjetil Holshagen, (som jeg kjente, gjennom min tidligere klassekamerat Tom-Ivar Myrberg, må jeg si).

    Han var med, på leirskolen ovenfor, (må det vel ha vært).

    For han sa, en gang, til meg, (på første halvdel, av 80-tallet).

    At han en dag, hadde sett, at utstyret til hesten, var så stort.

    (Noe sånt).

    Og ved siden av hesten, så hadde det stått ei sjette klasse-jente, (antagelig ei fra Skien da), sa Holshagen.

    Og da hadde Holshagen sagt, til hu jenta, at utstyret til hesten, vel var litt stort, for henne.

    (Noe sånt).

    Og der slutta historia, (til Holshagen da), sånn som jeg husker det.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Carl sin farmor, het Paus, (som pikenavn), kan det virke som

    carl sin farmor paus

    PS.

    En gang, mens jeg gikk, på Svelvik ungdomsskole, (hvor jeg gikk, fra høsten 1983 til høsten 1986).

    Så var det sånn, at Carl, absolutt ville selge meg, en klokkeradio.

    (Han kom på døra mi, (i Leirfaret), sammen med Ulf Havmo, var det vel muligens).

    Og den klokkeradioen, skulle han ikke ha, så mye penger for.

    (Det var bare 30-40 kroner, vel.

    Noe sånt).

    Og den klokkeradioen, var visst egentlig bestemora hans sin klokkeradio, (ble det sagt).

    Så det er mulig, at den klokkeradioen, (som alarmen til, bare virka, hvis det siste tallet, (i klokkeslettet), var et ni-tall), hadde vært, hu Paus sin, (som var farmora), da.

    (Hvis den ikke var, etter mormora, da).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Jeg hadde denne klokkeradioen, i mange år, (mens jeg bodde, i Leirfaret).

    Men jeg tror ikke, at jeg hadde den med, da jeg flytta, til Oslo, (for å studere), i 1989.

    Så den må nok, ha blitt borte, i forbindelse med, at min far, solgte leiligheten ‘min’, (i Leirfaret), våren 1989.

    (Noe sånt).

    Men den klokkeradioen, var ikke så bra, (siden at alarmen, var sånn, at klokkeslettet, måtte slutte, på et ni-tall), så det er mange ting, (fra Leirfaret), som jeg savner mer, enn den klokkeradioen.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Oldemoren het visst Holmsen, (til pikenavn), så hun var nok, en slektning, av min fadder Anna/Annikken Holmsen, (som nå bor i Sverige):

    oldemoren holmsen

    PS 4.

    Oldemora sin far, var oberstløytnant:

    oberstløytnant oldemora sin far

  • Dagbladet skriver cirka det samme, (i en leder), som jeg skrev, på bloggen min, på onsdag

    dagbladet skriver cirka det samme

    http://www.dagbladet.no/kultur/dette-er-privatisering-pa-avveie/67626913

    PS.

    Her er mer om dette:

    skrev cirka det samme på onsdag

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2017/05/dette-var-veldig-imponerende-for-si-det.html

    PS 2.

    Hvis man fortsetter, på det eksempelet, (fra min nevnte bloggpost).

    Så kan man si det sånn, at disse 340 sovjetrussiske snekkerne, som skulle spikre, en ny hylle, til helsevesenet, på 70-tallet.

    Behøver de egentlig, å ha tilgang, til papir-journal-kortene, for alle nordmenn?

    Nei, det ville de selvfølgelig ikke, ha trengt, for å lage, en hylle.

    Man kunne for eksempel gitt de, noen u-utfylte kartotek-kort, sånn at de skjønner målene, som deres arbeid, må passe til.

    Og så kan man gjemme, de virkelige journal-kortene, for disse russiske snekkerne, (mens de holder på, med prosjektet/’surret’ sitt).

    Og noe lignende, kunne man kanskje trodd, at gikk an, hvis man tenker på, et lignende prosjekt, i ‘vår tid’.

    Her behøver ikke de utenlandske ‘spionene’/IT-folka, å ha tilgang, til sensitiv informasjon.

    Men det holder nok, at de har tilgang, til eksempel-filer, for eksempel for Ola Nordmann og Kari Nordmann.

    Og så kan betrodde folk, som har taushetsplikt, overføre den sensitive informasjonen, etter at disse utlendingene, har laget ‘hylla’/IT-systemet.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 3.

    Nå ser jeg, i Dagbladet sin artikkel ovenfor, at dette, er snakk, om _drift_ av et system.

    Og ikke _utvikling_.

    Ok, så de 340 sovjetrussiske snekkerne, skal bo i Norge, og passe på, disse journal-kortene, for alle nordmenn, (etter at de er ferdige med, å snekre hylla si).

    Nei, det virker veldig uansvarlig.

    KBG ville nok da, fått tak i informasjon, om alle, som har hatt, en pinlig kjønnssykdom, (for eksempel).

    Og så kunne KGB, har brukt, denne informasjonen, til å verve spioner, (for eksempel).

    (Og true disse nordmennene med, at hvis ikke du jobber, for KGB, så forteller vi kona di, at du har hatt, en pinlig kjønnssykdom.

    Noe sånt).

    Så noe sånt, ville nok ikke Norge, ha funnet på, på 70-tallet.

    (Før datamaskinene liksom overtok).

    Så her har nok folk, mista gangsynet, (i Norge), siden 70-tallet, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Nå mener jeg å huske, (fra handel og kontor, på 80-tallet), at alle registre, (uansett om det er papir-registre eller data-registre), skal godkjennes, av Datatilsynet.

    Så her har Datatilsynet sviktet, (kan det virke som).

    (Hvis vi ikke har fått, noen nye ‘EU-lover’, (på dette området), som liksom ikke virker, da.

    Hm).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Man kan se på, _hvem_ det var, som drev dette systemet, før datamaskinene overtok.

    (Det var nok noen ansatte, på sykehusene).

    Og så kan man se på, hvilken klarering, (for eksempel), som disse folka hadde.

    Og så må man stille, de samme kravene, (når det gjelder klarering osv.), til de folka, som skal jobbe, med dette systemet, (etter at det ble overført, til data).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Dette var veldig imponerende, for å si det sånn. Da får de heller gjøre det, på ‘gamle-måten’, (med papir-registre), hvis de ikke klarer, å ha informasjonen, lagret elektronisk, uten at sensitive opplysninger, kommer på avveie. Hvor er Datatilsynet?

    veldig imponerende makan

    http://www.aftenposten.no/norge/NRK-Utenlandske-IT-arbeidere-har-hatt-tilgang-til-pasientdata-om-2_8-millioner-nordmenn-620385b.html

    PS.

    Jeg kan ikke huske, en lignende skandale, fra 70-tallet, (for eksempel).

    (Selv om jeg husker, for eksempel Alexander Kielland-ulykken, (fra nyhetene), fra cirka den samme tida).

    Det var aldri noe, i nyhetene, om at helsevesenet, trengte ny hylle, til å ha papir-registrene sine i.

    Og at 340 snekkere, fra Sovjetunionen, derfor hadde fått tilgang, til sensitive opplysninger, om alle nordmenn.

    Jeg kan ikke huske, å ha hørt, noe lignende, (på 70-tallet).

    Så da er helsevesenet, på dypt vann, (vil jeg nesten si), hvis noe lignende, har skjedd, i ‘våre dager’.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Da må man si, at helsevesenet, kaster ut ungen, med badevannet.

    (Som de sier, i England.

    For at de, (helsemyndighetene), ødelegger noe verdifullt, (personvernet), mens de liksom prøver, å være flinke, da.

    Noe sånt).

    Eller, at rasjonaliseringen, har gått for langt, (kan man vel også si).

    (Når dette skal skje, på bekostning, av personvernet).

    Eller man kan si, at her har man mistet styringen, (på et prosjekt).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.