Stikkord: 80-tallet

  • Her er Plumbo sin versjon av ‘Berger-sangen’ Ape-egg

    PS.

    Denne sangen, spilte ofte Berger-bandet Ingenting, (som bestod av folk, som gikk i klassen over meg), mens jeg gikk, på Berger skole, (hvor jeg gikk, (i tredje, fjerde, femte og sjette klasse), fra høsten 1979 til våren 1983), husker jeg.

    Det var liksom hver gang, (i et par år), som det var allmannamøte, (eller noe lignende), i gymsalen, så spilte Ingenting sangen ‘Ape-egg’, (på slutten av møtet).

    (Noe sånt).

    Og en gang, som Ingenting spilte, denne sangen.

    Så sa min nå avdøde klassekamerat Carl Fredrik Fallan, (som tilfeldigvis satt ved siden av meg, den dagen, i gymsalen), til meg.

    At hvis han hadde vært meg, så hadde denne sangen/teksten, gjort han forbanna.

    (Noe sånt).

    Men det skjønte jeg ikke noe av.

    Og det gjør jeg fortsatt ikke.

    (Må jeg innrømme).

    Og hvis man hører, på denne sangen, så får man kanskje det inntrykket, at folk på Berger, ‘fløy rundt’, og sa ordene/uttrykkene: ‘Ape-egg’, ‘moffedynge’ og ‘ertedynge’, hele tida.

    Men sånn var det ikke.

    (Vil jeg si).

    For jeg hadde vel aldri hørt, noen av disse uttrykkene/skjellsordene, før jeg hørte de, i nettopp denne sangen, (på Berger skole).

    (For å si det sånn).

    Og jeg syntes vel også, at noen av disse skjellsordene, var rimelig ‘tamme/snodige’, (sånn som jeg husker det).

    Så at denne sangen, (med disse ‘tamme/snodige’ skjellsordene, som jeg ikke forstod grunnen til, at nettopp jeg, liksom burde bli forbanna av), skulle bli så kjent, (at Plumbo ville ‘covre’ den, mer enn 30 år seinere).

    Det trodde jeg nok aldri, på den tida, (på begynnelsen av 80-tallet).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Nå mener kanskje folk, at da kunne jeg jo, ha spurt Carl, om hva grunnen var, til at nettopp jeg, liksom burde bli forbanna, av denne sangen, (Ape-egg).

    (Fra disse ‘Øvre/Berger-folka’, som gikk, på klassetrinnet over oss).

    Men Carl var veldig hissig/temperamentsfull/aggressiv, (og også ordknapp), må man vel si.

    (Han spente for eksempel bein på meg, under oppvarminga, i en av de første gymtimene mine, (var det vel), på Berger skole.

    Da jeg løp forbi han, (på innersida), i en sving liksom, i gymsalen).

    Så å spørre Carl, om noe som helst.

    Da ville han nok, ha klikka/eksplodert, (hvis jeg skulle tippe).

    (Noe sånt).

    Og jeg var jo også, en slags outsider, i denne klassen, siden at jeg hadde gått, de to-tre første årene, på Østre Halsen skole og Torstrand skole.

    (Nede i Larvik).

    Selv om det etterhvert, dukket opp andre elever, i klassen, som begynte, etter meg.

    (Som for eksempel Sten Rune Nilsen, Erik Ree, Ditlev Castellan og Odd Einar Pettersen).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er originalen, (med Ingenting):

    PS 4.

    Et band, ved navn Dag Airlines, har visst også pleid å spille, denne sangen:

  • Er dette Glenn Hesler, tro? Hm

    er dette glenn hesler tro hm

    PS.

    Denne Hesler, har visst også, en partner/eks-partner, ved navn Bøge Stubhaug:

    bøge stubhaug også

    PS 2.

    Og hu Bøge, (hvis dette er riktig Bøge), er visst nå muligens sammen, med han ‘Schnell Schnell Sveinung’, som min tremenning Øystein Andersen nevnte, en eller to ganger, (på Bergeråsen), rundt midten, av 80-tallet:

    schnell schnell sveinung

  • Det her må være Geir Arne Jørgensen sin sykkel. Han pleide å ha en lignende sykkel, (som het Tomahawk), da han var ung

    geir arne sin sykkel

    PS.

    Her er mer om dette:

    tomahawk sykkel da var ung

    http://www.tempo-online.net/phpBB2/viewtopic.php?t=8113

    PS 2.

    Jeg selv hadde en Apache-sykkel, som jeg fikk, av min morfar Johannes, (av en eller annen grunn), på den samme tida, (våren 1978), som jeg flytta, (med min mor), til Larvik sentrum:

    apache sykkel

    (Samme link som ovenfor).

  • Jeg drev nettbutikk, (Posegodt), fra 2010 til 2014, i England. Og jeg hadde ikke, et eneste problem, med såkalte røverpriser. Dette må være, at de andre nettbutikkene, har dårlige rutiner, (mistenker jeg). Noe sånt

    ikke problem med røverpriser

    http://www.dinside.no/okonomi/lurer-til-seg-varer-til-roverpriser/67461919

    PS.

    Røverpriser er forresten ‘nytale’, (vil jeg nesten si).

    For jeg har også jobbet, i nesten en mannsalder, i dagligvarebransjen, i Norge.

    Og jeg har aldri hørt, det ordet før, (røverpriser), for å si det sånn.

    (Og heller ikke på handel og kontor, (hvor jeg gikk, fra 1986 til 1989), hørte jeg det ordet).

    Så dette virker nesten, litt ‘mystifisk’, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

  • Mjøndalen-folk vil ikke kalles drammensere, selv om kommunene blir slått sammen

    mjøndalen ikke drammensere

    https://www.dt.no/meninger/kommunesammenslaing/drammens-tidende/skal-andreas-muri-flytte/o/5-57-598261

    PS.

    Da må man si, at Strømm-folk, ikke ble Svelvik-folk, da Svelvik og Strømm, ble slått sammen, til en kommune, på 60-tallet.

    Så da heter det fortsatt Strømm, der hvor min farfar, hadde møbelfabrikk, (på Høyen/Sand), på 60/70/80-tallet.

    (Det stedet, hvor den Jensen Møbler-brannen, er/har vært, i dag).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

  • Jeg lurer på, om det lagerteltet, som brenner, står der hvor Saga-lager-trebygget, (som min farmor Ågot kalte det), til min farfar Øivind Olsen stod, fram til midten av 80-tallet, vel

    saga til farfaren min hm

    https://www.svelviksposten.no/nyhet/brann/svelvik/to-personer-behandles-for-roykskader/s/5-57-605223

    PS.

    Så Jensen Møbler/Jensen Madrasser, holder til, mellom Saga og Roksvoll, (hvor min fars foreldre hadde møbelfabrikk med tilhørende villa).

    Så Jensen Møbler, holder egentlig til, på vårt/mitt område, (som jeg pleide, å leke på, på 70-tallet, når jeg var på ferie-besøk, hos min far og hans foreldre).

    (Og jeg har også hjulpet, min far, å hente noen planker/bord/materialer, osv., (som muligens bare, skulle brukes, til ved eller forskalingsmaterialer, eller noe sånt), i Saga-lagerbygget, en gang/noen få ganger, på første halvdel, av 80-tallet.

    Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Jeg har ikke fått med meg, at Jensen Møbler, har lagertelt, på eiendommen ‘sin’.

    For de har bygget ut, mange ganger, i betong/mur, (siden de først bygde der, på midten av 80-tallet).

    (Og før den tid, så holdt de til, i noen gamle trebygninger, i Svelvik sentrum).

    Så hva tanken er, bak disse lagerteltene, det veit jeg ikke.

    Men min far og farfar pleide, å ha store stabler, med planker/bord/materialer, under noen grønne presenninger, på/ved Jordet til Lersbryggen, (som min farmor kalte det), på 70/80-tallet.

    (Et jorde, som Jensen Møbler bygget på, (da de bygget ut, for tredje gang, eller noe sånt), la jeg merke til, på Google Maps, mens jeg bodde, i Leather Lane, (hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011), i Liverpool).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Jeg har også vært med, min far, noen få ganger, og henta vannseng-madrasser, hos Jensen møbler/madrasser.

    (På andre halvdel, av 80-tallet, må det vel ha vært).

    For min far hadde vannsengbutikk, i Drammen, sammen med sin samboer Haldis Humblen.

    Og da pleide de, å dra innom Jensen, for å kjøpe vannsengmadrasser, hver gang, de solgte, en vannseng, (eller noe i den duren).

    (Noe sånt).

    Og på den tida, (på andre halvdel av 80-tallet).

    Så var det sånn, at man måtte kjøre, der hvor det brennende lagerteltet står, for å komme fram, til vareleveringa, til Jensen, (sånn som jeg husker det).

    Men siden 80-tallet, så har Jensen bygget ut, mange ganger, (og også blitt kjøpt opp, av et svensk firma, som heter Hilding Anders, vel).

    Og de har også flyttet veien der, (Kjelleråsveien), som startet, ved riksveien, (og som pleide, å gå, mellom Saga og Jordet til Lersbryggen, og så videre, forbi de hyttene/husene, hvor folk vel har blitt røykforgifta).

    Så det har blitt forrandringer der, siden 80-tallet da, (for å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her har noen, tatt bilde, av den nevnte brannen, cirka fra Bergstø, (som jeg eier, en del av), i Holmsbu, (kan det virke som):

    tatt bilde fra ved bergstø hm

    PS 5.

    Det var også sånn, at Roksvoll-eiendommene, ble ødelagt, av utbyggingene til Jensen, (vil jeg si).

    På 70/80-tallet, så fanget jeg, et par gresshopper, (husker jeg), på Jordet til Lersbryggen.

    (Noen gresshopper, som jeg vel fanga, i et tomt Norgesglass/syltetøyglass, eller lignende.

    Og det var også sånn, at jeg var, litt forsiktig, med disse gresshoppene, (som jeg fanga), for noen av mine kamerater, (muligens Petter og Christian Grønli), sa at de kunne bite).

    Og det var gresshoppe-spill, på Jordet til Lersbryggen, om kvelden, om somrene, (husker jeg).

    Så Roksvoll var nesten, som et sted, i Amerika, på 70/80-tallet, (vil jeg si).

    Eiendommen hadde jorder og skog rundt seg, på alle kanter, (selv om dette kun var snakk om, noen få meter, (med ‘villmark’), på vestsida, (blir det vel), hvor riksveien går).

    Og jeg fanga også fugler der, (husker jeg), ved å sitte inne, på kjøkkenet til Ågot, og så bruke metall-handlekurven til min farmor, som et slags bur, som jeg bandt en tråd i, og så la jeg, noen brødsmuler, under kurven, og så slapp jeg kurven ned, hvis en fugl gikk, inn i fella.

    Og jeg fanget vel noe sånt, som cirka ti fugler der kanskje, (på den måten). på 80-tallet.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Jeg sendte en e-post til Brønnøysundregisteret

    Erik Ribsskog

    Spørsmål om arv/skifte og firmaopplysninger [trackid=JN197051100]

    Erik Ribsskog  19. mars 2017 kl. 23:06

    Til: «Refseth, Kjersti»



    Kopi: statsarkivet.kongsberg@arkivverket.no, statsarkivet oslo , Statsarkivet Trondheim , Seksjon for brukertjenester , Firmapost


    Hei,

    her ble det mye, på en gang.

    Så jeg tror det beste er, å fokusere, på et firma, av gangen.

    Så jeg sender med, (se vedlegg), en stillingsannonse, (fra Aftenposten), fra firmaet Casa Leonardo, i Tvedestrand, (i 1987).

    Dette registeret deres, startet visst, i 1999, hvis jeg forstår det riktig.

    Så det er vel da ubrukelig, (for å si det sånn), når det gjelder, å finne ut noe, om ‘Tvedestrand-Casa’.

    Stemmer ikke dette?

    På forhånd takk for svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog






    3. mars 2017 kl. 12:13 skrev Refseth, Kjersti <kjersti.refseth@brreg.no>:

    Hei!

    Det er mulig å søke på foretaksnavn på vår hjemmeside www.brreg.no. Under «kunngjøringer/kreditorvarsel» har du et valg som heter «avansert søk» hvor det er mulig å søke på slettete selskaper. Du vil få opp informasjon fra 01.11.1999.  

    Vi har funnet følgende informasjon om de selskapene du etterspør i e-posten:

    NORSKE VANNSENGER
    Når det gjelder Norske Vannsenger finner vi kun et selskap med navnet AS Norske Vannsenger med organisasjonsnummer 950 332 352.
    Dette selskapet hadde adresse i Kristiansand og ble slettet den 07.05.1991.

    HAJ Vannsenger AS
    HAJ VANNSENGER AS var registrert med organisasjonsnummer 950 282 398 og adresse:
    Tordenskjoldsg 36
    3044 Drammen
    Det ble slettet den 09.11.1999

    MADRASSHUSET AS
    Her finner vi et selskap med organisasjonsnummer 951 407 216 hvor adressen er i Trondheim. Videre var det også registrert et selskap med navnet Madrasshuset I Sandefjord AS, organisasjonsnummer 980 959 813.

    CASA LEONARDO
    Her finner vi kun et selskap med navnet Casa Leonardo Gjøvik AS med organisasjonsnummer 977 249 023. Dette selskapet er fortsatt registrert.

    SNAKEHILL TRADING
    Vi finner ingens selskap som er eller har vært registrert med det navnet.

    NEPTUM TRADING
    Vi finner ingen selskap som er registrert med det navnet i området du nevner.

    Ønsker du å bestille kopi av dokumenter fra noen av disse selskapene kan disse bestilles til en pris av kr. 241,- pr dokument i nettbutikken vår. Her er en direkte link til bestillingssiden.

    Med vennlig hilsen

    Kjersti Refseth
    Førstekonsulent

    cid:image001.png@01CBFE81.B33BFB40

    Tlf: 75 00 75 00


    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sendt: 31. oktober 2016 15:42
    Til: Seksjon for brukertjenester
    Kopi: statsarkivet.kongsberg@arkivverket.nostatsarkivet.oslo@arkivverket.no; Statsarkivet Trondheim; Firmapost
    Emne: Re: Spørsmål om arv/skifte og firmaopplysninger

    Hei,


    takk for svar!


    Jeg har også sendt til dere, om en rekke virksomheter, (som jeg undrer over, i forbindelse med min industrihistorie-forskning, etter min farfars slektsbedrift Strømm Trevareindustri, med mere).


    Det er Norske Vannsenger, HAJ Vannsenger, Madrasshuset, Casa Leonardo, Snakehill Trading, Neptun Trading.


    De tre første virksomhetene, hadde butikk, i Drammen, (det er egentlig snakk om samme geskjeft).


    Casa Leonardo hadde butikk i Drammen og adresse i Flekkefjord.


    Og Snakehill Trading var muligens Oslo-basert, (dette var min far sin stesønn Jan Snoghøj sin geskjeft).


    Og Neptun Trading/Vannsenger holdt til, på grensa mellom Asker og Bærum, på 80-tallet.


    På forhånd takk for eventuell hjelp!


    Mvh.


    Erik Ribsskog


    PS.


    Sender kopi av denne e-posten til Brønnøysundregisteret, som dere foreslo, i e-posten deres.


    Så kanskje de vet noe mer, om Idar Sandersen sin geskjeft, i Sverres gate, (var det vel), i Oslo.


    Igjen takk for svar!

    2016-10-31 15:14 GMT+01:00 <post@arkivverket.no>:
    Vår ref.: 2014/14567

    Erik Ribsskog
    Vi viser til din henvendelse 20.10.2016 vedrørende Idar Sandersens dødsbo fra 2005.
    Arkivverket mottar ikke dokumentasjon vedrørende arv, skifte eller firmaopplysninger av så ny dato.
    Du nevner også Idar Sandersens firma. Her må vi vise til svaret Statsarkivet i Trondheims svar av 5.10.2016.
    Vi anbefaler at du henvender deg til Brønnøysundregistrene.

    med hilsen
    Jon Sandven
    Statsarkivet i Oslo




    casa leonardo.jpg
    213K

    PS.

    Her er vedlegget:

    casa leonardo