- Samtale startet i dag
-
Erik RibsskogHei,
jeg fikk svar fra Rita Omvik, på Facebook, med råd om å kontakte deg, om noe jeg lurte på, fra 1993.
Jeg var ferdig med førstegangstjenesten, (i infanteriet), sommeren 1993.
Og min søster Pia, var hjemløs, på den tida.
Og jeg lot henne flytte inn hos meg, på Ungbo.
Og jeg jobbet også i butikk, og der er det mye, å gjøre, før jul.
Så jeg rakk ikke å planlegge, hva jeg skulle gjøre, i jula.
Men min søster Pia, sa plutselig, at jeg kunne være, hos min fars nye kone Haldis og dem, i Svelvik.
Og der skulle også en av finalistene, fra Frøken Norge være, sa Pia.
(Og jeg hadde ikke, noen andre invitasjoner, den jula, så det endte med, at jeg dro dit).
Men da jeg dukka opp der, så sa min fars stedatter Christell at min fars stesønn Jan Snoghøj, hadde tulla, med hun miss-en.
Sånn at hu ikke ville være med i juleselskapet likevel.
Og da sa min fars nye kone Haldis Humblen, at hennes sønn Jan Snoghøj, alltid hadde så unge damer.
(Han var vel da litt over 30).
Så jeg har undret meg over, i ‘alle år’, hvilken miss, som dette var.
Pia sa, at hu hadde kommet på fjerde plass, i Frøken Norge, (mener jeg å huske).
Men det kan være, at Pia sa tredje plass eller femte plass og.
Og jeg har drevet mye med slektsforskning, de siste årene.
Og har funnet ut at ei i slekta til min stesøster Christell, (ei Tone Humblen), har vært modell.
Men hu var bare elleve år gammel, i 1993, (fikk jeg det til å bli, ihvertfall).
Så hu kan vel ikke ha klart, å juge på alderen, og lure deg, til å få være med.
Det er vel en aldersgrense, i Frøken Norge, på 17-18 år, eller noe i den duren, må man vel tippe på.
Så dette får jeg ikke til å stemme.
Så jeg lurte på, om du hadde noen ide, om hvilken Frøken Norge-finalist, som dette kunne være snakk om.
På forhånd takk for eventuell hjelp!
Mvh.
Erik Ribsskog -
01:55Geir Hamnes har godtatt forespørselen din. -
Geir HamnesHvilket år snakker vi om?
-
02:28Erik RibsskogHei,
takk for svar!
Pia sa dette, rundt november 1993, (må det vel ha vært).
Så det må ha vært, for 1993, (eller 1992 eller 1991).
(Noe sånt).
Og dette var ei, som kom på tredje, fjerde, femte eller sjette plass.
(Noe sånt).
Beklager at jeg ikke veit dette mer nøyaktig, men dette er i min fars nye kone sin slekt.
Så jeg er ikke helt med alltid der, for å si det sånn.
Jeg har ikke så mye kontakt med min søster Pia heller.
Hu ble gravid, med Keyton fra Somalia, året etter.
Så å spørre henne, er nok ikke noe vits i.
Det er heller ikke sånn, at dette haster så mye.
Bare tenkte på dette igjen, da jeg dreiv, med slektsforskning, (og fant hu Tone Humblen).
Jeg lurer egentlig på, om disse folka, (i min fars nye slekt), bare har fleipa, (og at det ikke finnes noen Frøken Norge-finalist).
Er involvert i en del arvesaker sammen med min søster Pia.
Og i disse sakene har jeg ikke fått noe arv.
Så det er mulig, at dette bare var noe tull, fra henne.
Igjen mange takk for svar!
Mvh.
Erik Ribsskog
Stikkord: 90-tallet
-
Og enda mer Facebook
Du og Geir Hamnes har ingen forbindelser på FacebookManaging Director/Owner for Artist & EventBosted: Oslo, Norway -
Enda mer fra Facebook
PS.
Her er mer om dette:
Du og Geir Hamnes har ingen forbindelser på FacebookManaging Director/Owner for Artist & EventBosted: Oslo, Norway- Samtale startet i dag
-
Erik RibsskogHei,
jeg fikk svar fra Rita Omvik, på Facebook, med råd om å kontakte deg, om noe jeg lurte på, fra 1993.
Jeg var ferdig med førstegangstjenesten, (i infanteriet), sommeren 1993.
Og min søster Pia, var hjemløs, på den tida.
Og jeg lot henne flytte inn hos meg, på Ungbo.
Og jeg jobbet også i butikk, og der er det mye, å gjøre, før jul.
Så jeg rakk ikke å planlegge, hva jeg skulle gjøre, i jula.
Men min søster Pia, sa plutselig, at jeg kunne være, hos min fars nye kone Haldis og dem, i Svelvik.
Og der skulle også en av finalistene, fra Frøken Norge være, sa Pia.
(Og jeg hadde ikke, noen andre invitasjoner, den jula, så det endte med, at jeg dro dit).
Men da jeg dukka opp der, så sa min fars stedatter Christell at min fars stesønn Jan Snoghøj, hadde tulla, med hun miss-en.
Sånn at hu ikke ville være med i juleselskapet likevel.
Og da sa min fars nye kone Haldis Humblen, at hennes sønn Jan Snoghøj, alltid hadde så unge damer.
(Han var vel da litt over 30).
Så jeg har undret meg over, i ‘alle år’, hvilken miss, som dette var.
Pia sa, at hu hadde kommet på fjerde plass, i Frøken Norge, (mener jeg å huske).
Men det kan være, at Pia sa tredje plass eller femte plass og.
Og jeg har drevet mye med slektsforskning, de siste årene.
Og har funnet ut at ei i slekta til min stesøster Christell, (ei Tone Humblen), har vært modell.
Men hu var bare elleve år gammel, i 1993, (fikk jeg det til å bli, ihvertfall).
Så hu kan vel ikke ha klart, å juge på alderen, og lure deg, til å få være med.
Det er vel en aldersgrense, i Frøken Norge, på 17-18 år, eller noe i den duren, må man vel tippe på.
Så dette får jeg ikke til å stemme.
Så jeg lurte på, om du hadde noen ide, om hvilken Frøken Norge-finalist, som dette kunne være snakk om.
På forhånd takk for eventuell hjelp!
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Ifølge en artikkel, i Arbeiderbladet, (fra januar 1993), så har Jan studert medisin, (på Blindern antagelig), i tre år. Men det er nytt for meg. Jeg visste ikke, at Jan, hadde artium engang. Men men
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html
PS.
Og før Jan begynte, med kinesologi.
Så bodde han, (i Haldis sin leilighet), i Uelands gate, i Oslo.
Der bodde han, i et par-tre år ihvertfall, vel.
(Rundt midten, av 80-tallet).
Og der, så hadde han også, en slags kamerat innlosjert, (husker jeg).
Og det var en amerikaner, ved navn Carry, (som hadde helskjegg, og som var, litt eldre, enn Jan, (som er født, i 1962), vel).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Jan ble visst far, (til Tiril), i 1992. Men jeg husker, at jeg feira jul, sammen med blant annet Jan, (i Havnehagen), i 1993. Og da var hverken Nina Mikkelsen eller Tiril der, (såvidt jeg kan huske ihvertfall)
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html
PS.
Og Jan hadde også tulla, (ifølge Christell), med hu, som kom på femte plass, i Frøken Norge.
(Ei som skulle ha vært, hos Haldis, denne jula, ifølge Pia).
Så Jan var ikke trofast, mot Nina Mikkelsen, (sånn som jeg forstod det).
Så de hadde kanskje et slags enveis-forhold.
Hvor hu Nina Mikkelsen, (som var så forelska, i Jan, ifølge Pia vel), gjorde alt for Jan, og ikke forlangte, å få noe tilbake, da.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
-
Jan Snoghøj og Nina Mikkelsen var visst fremdeles et par, i 1998. Men to år seinere, (sommeren 2000), så giftet Jan seg, med Hege Lund, (i Hallingdal). Uten at jeg vet, hva som skjedde, med Jans forhold, til Nina Mikkelsen
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html
PS.
Og det bryllupet, til Jan og Hege, i Hallingdal.
Det var sånn, at brudeparet, spanderte hotell, i to netter, på gjestene.
(Sånn som jeg forstod det, ihvertfall).
Og dette var, på en slags fjellstue, langt oppe, i en dalside, ikke langt, fra Geilo sentrum.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Forholdet mellom Jan og Nina Mikkelsen, kan kanskje ha vært, noe lignende, av det her:
-
Her var det, at min yngre fetter Ove, (fra Follo), dro meg med, en gang, i 1995
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1030806843703616&set=gm.1018049831645831&type=3&theater
PS.
Men da jeg bodde, på Berger, (på 70/80-tallet), så fantes bare lokalet Samhold, som lå, like ved Smia.
Og inne på Samhold, var jeg bare, en gang, (nemlig skoleåret 1988/89).
(Selv om jeg også var utafor Samhold, en gang, skoleåret 1986/87, (eller noe sånt), husker jeg).
Og da ble jeg dratt med, av min søster Pia og hennes venninne Cecilie Hyde, (som bodde hos meg, i Leirfaret, på den her tida).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Han i midten, på bildet øverst i bloggposten, er min fars kamerat Ernest Eastwood, forresten.
(Som min far sa, at døde, av høyt blodtrykk.
En gang, som jeg snakket med min far, på telefonen.
På den tida, som jeg bodde, i Leather Lane, (hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011), i Liverpool).
Min far kjente vel Ernest, fra den tida, som han vokste opp, på Berger.
Men min fars foreldre flytta seinere til Sand.
Og så flytta min far, til Bergeråsen.
Så jeg kjente ikke Eastwood, noe særlig bra.
For de bodde på Berger, (og ikke på Bergeråsen eller Sand), da.
For å si det sånn.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Det var også sånn, at min far, en gang sa, (på 80-tallet).
At han, som gutt, like etter krigen.
Han pleid å få peanøtt-smør, (på brødskiva), hjemme hos Ernest Eastwood, (som var hans nabo, (eller noe sånt vel), på Berger).
(Og min far kjøpte også med, et glass, med Peter Pan-peanøttsmør, til meg.
Begge de gangene, som han var, på feriereise, til USA, på 80-tallet.
Og begge gangene, så fikk jeg også, radiostyrt bil, (først en gul og så en rød ‘beach buggy’ vel), husker jeg).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Han Ernest, husker jeg forresten, fra en sommer, på 70-tallet.
Dette var, mens min søster Pia og jeg, egentlig bodde, hos vår mor, i Mellomhagen, (på Østre Halsen), i Larvik.
(Hvor vi bodde, fra våren 1976 til våren 1978, vel.
Noe sånt).
Og da, så var det sånn, at min far dro med Pia og meg, på en båtferie.
(Med en selvbygget cabin cruiser, som han hadde, på den tida).
Og så møtte vi Ernest og hans unger Anne og Roy, (som begge var noen få år eldre enn meg vel).
På fjorden/sjøen, ikke så langt unna Tjøme.
(Noe sånt).
Men Ernest var en stille kar.
Og det var også ungene hans, vel.
(Sånn som jeg husker det).
Så det var ikke sånn, at jeg ble så godt kjent, med Ernest og dem.
Selv om vi ferierte sammen, (de hadde sin båt ankret opp, like ved faren min sin båt), i noen dager, (nede i Vestfold), da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Den gangen, som Ove dro meg med, til Smia pub, i 1995.
Det var, den helgen, som Tommy Ingebrigtsen vant gull, i stor bakke, i Thunder Bay, vel.
(Ove og jeg, satt og så, på den konkurransen.
Hjemme hos bestemor Ågot.
Før vi gikk bort, til Berger, da).
Og jeg så to tidligere klassekamerater, (fra Berger skole og Svelvik ungdomsskole), inne på puben der, (som var rimelig full, må jeg si).
Og det var Odd Einar Pettersen og Sten Rune Nilsen.
Men disse to enset meg ikke, da jeg prøvde, å si hei, til dem.
(Det er mulig, at de ikke kjente meg igjen.
For jeg hadde ikke bodd, på Berger, siden 1989.
Det vil si 5-6 år tidligere.
Og jeg hadde vært, i infanteriet, et år, blant annet, (jeg var juli 1992-kontingent).
Og jeg jobba, med kroppsarbeid, som Rimi-leder, på den her tida.
(Jeg hadde ofte ansvaret, for å fylle opp kjølevarer og frukt.
Og en pall, med kjølevarer, kunne vel veie, en del hundre kilo, for å si det sånn.
Noe sånt).
Så jeg var nok litt større/kraftigere, i 1995, enn i 1989, (for å si det sånn).
Så det er mulig, at mine tidligere klassekamerater, ikke kjente meg igjen.
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Etter dette, så stod jeg, borte ved der Ove stod, (litt lenger inn, i lokalet), i noen minutter.
(Vi drakk hver vår halvliter.
Som jeg hadde kjøpt, i baren.
Og det var vel etter at jeg hadde kjøpt disse halvliterne, at jeg prøvde, å få kontakt, med Odd Einar Pettersen og Sten Rune Nilsen.
Noe sånt).
Og mens jeg stod, ved siden av Ove der, (og drakk øl).
Så chatta jeg litt, med ei ung dame, som også stod der.
Og det viste seg, å være, den yngste lillesøstera, til Espen Melheim, (som også var min klassekamerat, på Berger skole og Svelvik ungdomsskole).
Og hu, (som vel heter Anette), fortalte om, at Espen studerte, i Belgia.
(Noe sånt).
Og at han hadde bedt henne, om å hilse vel, (hvis hu så meg).
(Noe sånt).
Jeg ba henne vel, om å hilse tilbake.
(Noe sånt).
Og så dukka min fetter Tommy, (som også er Ove sin fetter), opp der.
Og Tommy hadde også noen kamerater der, som sa, (om Ove og meg), at: ‘Tommy har rike fettere’, (eller noe i den duren).
(Av en eller annen grunn).
Og så ordnet Tommy, (som fortsatt bodde, på Berger/Bergeråsen, på den her tida), det sånn, at Ove og jeg, ble kjørt, til diskoteket, i Svelvik.
(Av en eller annen grunn).
Så jeg var bare, på Smia pub, i noen minutter da, (i 1995), husker jeg.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Noe sånt var det, som jeg var med på, i Unge Høyre, våren/sommeren 1991. Men vi holdt ikke på, i fire dager. Dette var bare et møte, (med Jan Tore Sanner, Magne Winnem, Andre Støylen vel og meg), som varte, i en halv time, (eller noe sånt)
http://www.dagbladet.no/nyheter/pers-politiske-pub-i-havgapet/61947343
PS.
Det er mulig, at noen andre, (i Unge Høyre), hadde sitti, i fire dager liksom, og jobbet, med programmet, på forhånd.
For Sanner, (og nestlederen), hadde et ferdig utkast, til et program.
Men det var sånn, at Sanner gikk gjennom hele programmet, (punkt for punkt).
Og så spurte han Winnem og meg, om hva vi syntes, om de forskjellige punktene, da.
(Noe sånt).
Så det er mulig, at Sanner ikke var helt sikker, på programmet.
Og at han ville ha noen jordnære folk, til å liksom luke bort, det som var ‘far out’, i dette skolevalg-programmet, (eller hva man skal kalle det), da.
(Noe sånt).
Så sånn var muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Og dette, at jeg var med, på det programkomite-møtet, (i Unge Høyre).
Det var, i etterkant, av en kursettermiddag/kveld, (i Høyres Hus).
(Dette var et kurs, i konservativ politikk, vel.
Noe sånt).
Og vi fikk også prøve oss, som politikere.
(For vi fikk alle, noen få spørsmål, om norsk politikk, da.
Som vi skulle svare på, nesten på direkten.
Og da nevnte jeg noe, som jeg hadde lært, av en sos. øk.-læreren, som vi hadde, på Sande videregående, (skoleåret 1987/88).
(Nemlig at Norge burde satse, på forskning og utdanning).
For dette nevnte denne læreren, (som forresten var, en kortvokst kar, i 40-åra vel, med mørkt hår og skjegg), ofte da, (dette skoleåret), husker jeg).
Og etter kurs-økten og spørsmåls-økten.
Så ble Winnem og jeg holdt igjen, (av Sanner).
(De andre skulle på McDonalds.
Den like ved Klingenberg kino).
Og så ble Winnem og jeg med, på denne nevnte programkomite-økten, (i et mindre møterom), da.
Og det var vel, i etterkant, av denne programkomite-økten igjen.
At Sanner sa til meg det, (i det største møterommet der vel).
At ‘alle’ lovene, i Norge, var ‘tullete’.
(Noe sånt).
Så jeg var vel bare, i Høyres Hus, (i Stortingsgata), en gang, (hvis jeg ikke tar helt feil).
Men jeg syntes, at det tok av litt.
Og at jeg liksom skulle få veto, når det gjaldt, Unge Høyre sitt program.
Det var litt mye makt/ansvar, (for meg som var så ‘fersk’, i politikken liksom), må man vel si.
Og jeg syntes også, at Sanner, var litt nedlatende, mot alle de folka, som hadde jobba, med Norges lover, (i årenes løp).
Det fantes vel mye bra, i de lovene, (forestilte jeg meg ihvertfall, etter å hatt rettslære osv., på Sande videregående).
Og jeg så også litt framover.
Her hadde jeg, blitt dratt med, av Magne Winnem, på dette møtet.
(Med den begrunnelsen, av dette, skulle være, noe sosialt.
Det vil si, noe vi gjorde, istedet for å spille biljard.
Eller gå på kino.
Eller gå på pub til pub-runder/diskoteker.
Ting som vi delvis, hadde begynt, å bli litt lei av, muligens.
Spesielt Winnem, (må man vel si), som klagde på, at han aldri hadde noe hell, når det gjaldt, å sjekke damer, på byen.
Noe sånt).
Og hvis Winnem og jeg, hadde blitt, i Unge Høyre/Høyre.
Så hadde vi vel antagelig, blitt litt, som en klikk, (må man vel si).
Så hva hvis jeg mente en ting, og Winnem noe annet.
Det kunne kanskje blitt vanskelig.
Og Winnem ville da muligens, ha lagt press på meg, for å si/stemme, mot min overbevisning, liksom.
(Kan man vel forestille seg.
Siden at Winnem, var den, av oss, som var mest vant til, å være, i Unge Høyre, liksom.
For å si det sånn).
Og det var også sånn, at jeg hadde jo hatt, en veldig rar oppvekst.
(Jeg måtte bo alene, (på Bergeråsen), fra jeg var ni år gammel).
Og jeg hadde en mor, som hadde vært, på sinnsykehus.
Så dette kunne kanskje vært, en belastning, for Høyre, at jeg hadde, en så rar bakgrunn, (tenkte jeg).
(Noe sånt).
Og ikke hadde jeg, en ordentlig garderobe heller, (på den her tida).
Så jeg gikk, med hullete bukser, (blant annet), husker jeg.
Så jeg dummet meg vel muligens litt ut der, (tenkte jeg), siden at alle de andre ungdomspolitikerne, nok hadde, en god del bedre råd osv., (enn meg), for å si det sånn.
(Noe sånt).
Så sånn var nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Og da Winnem og jeg, etterhvert dukka opp, på McDonalds.
Så satt fortsatt noen av de andre der.
(Blant annet Cathrine Huitfeldt og ei venninne/politikerdame-kollega, husker jeg).
Og da hadde allerede Winnem og jeg, blitt stoppa, av en Unge Høyre-soss, (med ‘fluffy’ hår), på veien.
(En som vel, må ha somla ganske mye, (eller noe sånt), på veien, til McDonalds.
For denne Unge Høyre-karen, var ikke med på den nevnte programkomite-økten.
For der var det så få folk med, (Sanner, Winnem, Støylen(?) og meg).
Så det ville jeg nok, ha huska, for å si det sånn).
Som lurte på, om Winnem og jeg, skulle være med, på leir.
For Unge Høyre hadde, (denne sommeren), en ‘Utøya-aktig’ leir, (i Oslofjorden vel).
Men dette syntes jeg, at hørtes, litt ‘svett/klamt’ ut.
Og jeg hadde allerede avtalt, med min tremenning Øystein Andersen.
At vi skulle dra, til Gøteborg, (på campingtur), noen kamerater, denne sommeren.
(Siden at det hadde vært, så mye vold/opptøyer, i Brighton, (hvor vi pleide å dra, på sommerferie), sommeren før).
Og den turen, (til Gøteborg), skulle også Magne Winnem være med på.
Så vi droppa denne klamme/svette ‘Utøya-turen’, (i Oslofjorden), da.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.









