Stikkord: 90-tallet

  • På 70-tallet, så byttet folk klær, uten å dusje først, (kan det virke som). Hm

    på 70-tallet så bytta folk klær

    PS.

    Her er en reklame for toget:

    en annonse for toget

    PS 2.

    Da jeg jobbet i matbutikk, (på 90/00-tallet), så solgte vi Gullsnitt, (men dette merket, har jeg ikke hørt om før):

    sølvsnitt tobakk

  • Det her må vel muligens, være ‘stretchbukse-gjengen’, (fra Min Bok-bøkene). Noe sånt

    stretchbukse gjengen

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html

    PS.

    Disse jentene, (som alle gikk, med tynne strechbukser, den første gangen, som jeg møtte dem), er fra Tangen/Nesbygda, (hvis jeg ikke har misforstått).

    Og den første gangen, som jeg møtte, disse jentene.

    Det var, mens jeg gikk, det første året, på NHI.

    (Nemlig studieåret 1989/90).

    Jeg var på helgebesøk, hos bestemor Ågot, (på Sand).

    Og der, så var min søster Pia også.

    (For hu bodde hos Ågot, fra 1989 til 1991).

    Og Pia sa, at denne gjengen, hadde lyst, til å møte meg.

    (Noe sånt).

    Og derfor, så gikk jeg bort, til Christell, (på Bergeråsen), da.

    (Christell hadde for det meste, vært i Drammen, (hos sin eldre halvbror Jan Snoghøj, på Gulskogen), skoleåret før, (da jeg var utvekslingselev, i Drammen).

    Men høsten 1989, så var Christell igjen, ‘stasjonert’ på Bergeråsen, kunne det virke som.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Min fars stedatter Christell, gikk også rundt, i tynne stretchbukser, (på den her tida).

    Så det ble sånn, (i ‘Haldis-huset’), at jeg satt der, (i stua, til Haldis), mens fem ‘nakne’ jenter/damer, (i 16/17 års-alderen), også var der, da.

    Men hva som var poenget, med dette besøket.

    Det veit jeg ikke.

    For det ble ikke forklart, hvorfor denne ‘stretchbukse-gjengen’, ønsket å møte meg, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Den andre, (og siste), gangen, som jeg møtte, denne ‘stretchbukse-gjengen’.

    Det var, på midten, av 90-tallet, (en gang).

    Min søster Pia, dro med min halvbror Axel og meg, hjem til Christell, som på den her tida bodde, i Hoffsveien, på Skøyen.

    (Den samme veien, hvor terroristen Breivik, vel også bodde.

    Eller ihvertfall, så bodde mora hans der, vel.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Heller ikke i Hoffsveien, så ble jeg noe særlig kjent, med denne ‘stretchbukse-gjengen’.

    (Hvis det var, de samme jentene, da).

    For disse, var fortsatt, rimelig upersonlige, (sånn som jeg husker det).

    Så dette besøket, var heller ikke, noe særlig hyggelig/givende, (sånn som jeg husker det).

    Og da Pia, Axel og jeg, dro derfra.

    (Dette var, mens TV-serien Lille Lørdag, var populær.

    For jeg husker, at Axel og jeg tulla, og sa: ‘Kebab ut av Norge’, på trikken, på veien tilbake, til sentrum.

    (Eller man kan kanskje si det sånn.

    At Axel fikk et slags anfall, da jeg nevnte, denne TV-serien.

    Noe sånt).

    Så dette, var like etter, at den ‘Min drømmeserie’-episoden, (med hun Ninanja), ble sendt.

    Noe sånt).

    Så sa Christell til oss.

    (I gangen, i ‘blokka’ der.

    Utafor inngangsdøra, til Christell).

    At hu syntes, at Axel og jeg, ligna så fælt.

    (Noe sånt).

    Enda jeg, er drøyt åtte år, eldre enn Axel, da.

    (For å si det sånn).

    Men Axel hadde da, trent karate osv., i mange år.

    Så han var ganske svær/kraftig, for alderen, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det var også sånn, (i Hoffsveien), at jeg spurte Christell, om hva hu pleide å gjøre, mens hu bodde, på Skøyen.

    Og da sa Christell, at hu pleide, å være hjemme, og se, på TV.

    (Noe sånt).

    Og da lo jeg nesten litt, (av Christell), må jeg innrømme.

    For jeg selv, syntes vel, at det var mer spennende, å utforske Oslo sine mange utesteder og nattklubber osv., (på den her tida).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Her traff jeg sist, denne gjengen, (selv om de bodde/var der, noen år før Breivik flytta dit, ser jeg nå):

    her traff jeg sist denne gjengen

    http://www.tv2.no/a/4108224

  • Mer fra Norge

    I dag, (fredag kveld), så dro jeg, inn til Oslo, for å trene, (det vil si svømme), og handle mat.

    På Tøyenbadet, så var det ‘gateteater-bonanza’, må jeg si.

    I billett-luka, så satt det, ei brunette, ( i 20-åra vel), med en stor tatovering, på armen.

    Og billett-maskinen virka ikke, (som vanlig).

    Så jeg fikk ikke noe billett.

    Og hu brunetta, spurte heller ikke, om jeg ville ha kvittering.

    (Så jeg måtte be om det spesielt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Da jeg kom inn, i garderoben.

    Så løp det noen ungdomsskole-gutter rundt der.

    Som om de var barnehage-gutter, (må jeg si).

    Og disse guttene, (en klatret oppå benkene).

    De stod kanskje 3-4 meter fra meg.

    På hver sin side, av meg.

    Mens de skrek til hverandre, da.

    Så de oppførte seg, som om jeg ikke var der, (må jeg si).

    Og da lurte jeg på, om disse ungene, burde ha vært, på barnehjem, (eller noe i den duren), må jeg innrømme.

    Og da jeg gikk til dusjen.

    (Jeg pleier å dusje, hver dag, før jeg går ut døra.

    Så jeg var rimelig nydusja, (må jeg si), for jeg var ute av dusjen, (i leiligheten min på Høvik), kanskje en time, før jeg dukka opp der, (på Tøyenbadet), da.

    (Noe sånt).

    Men det står at man må dusje, før man bader.

    Så jeg pleier å ta meg en dusj, likevel.

    For syns skyld liksom, (må man vel si).

    Og man må uansett gjennom, dette ‘dusj-området’, for å komme seg, til bassenget).

    Og da jeg gikk mot dusjene.

    Så gikk det, en farget guttunge, rundt der, og tok seg, på tissen.

    Noe som var kvalmt, å se på, (må jeg si).

    Det virka som at det også, var noe gateteater.

    Og da jeg gikk videre, (mot bås/’pakkis’-dusjene).

    Så stod det to albanske gutter, (en barneskole-gutt og en ungdomsskole-gutt, så det ut som), og sperra veien, inn til de vanlige ‘dusjene’.

    (Der hvor det pleide å stå en kjegle, med noe slags ‘sperrebånd’ rundt.

    For noen uker siden).

    De to albanske guttene, stod to i bredden.

    Så de sperret hele passasjen, som er, mellom ‘pakkis-dusjene’ og ‘russer-dusjene’/badstua/bassenget.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Disse albanske guttene, var jo nesten nakne.

    Og jeg hadde bare shorts på, jeg og.

    Og å snakke med sånne ‘nakne’ gutter.

    De kom kanskje litt brått på meg, for det pleier noen ganger, å være utenlandske menn der, som lager ‘propp’, ut fra ‘pakkis-dusjene’.

    Så det var kanskje det jeg så etter.

    Så jeg var ikke forberedt på, at det skulle stå, to ‘sperre-albanere’, (eller hva man skal kalle dem), akkurat der, liksom.

    Så jeg måtte svinge en tur, innom en bås-dusj.

    (Uten å bruke denne).

    Før jeg gikk, mot ‘russer-dusjene’ igjen.

    (For jeg er mest vant, til ‘russer-dusjer’, fra ungdomsskolen, osv.).

    Og da flytta han ene albanske gutten seg.

    Men da kræsja jeg nesten, (mens jeg gikk forbi, den albanske ‘sperre-gutten’, som ikke flytta seg), med en naken pakistansk gutt, som kom rundt hjørnet, fra ‘russer-dusjen’.

    Og det var vel også noe gate-teater, (mistenker jeg).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og da jeg svømte, så begynte igjen, en badevakt, å spyle litt, med en høytrykkspyler, like ved bassenget.

    Cirka et kvarter, før man skal være ute, av bassenget.

    (Det er en renne, av noe slag, mellom bassenget, og der de spyler.

    Og også en rist, eller noe sånt.

    Men det havner vel møkk/dritt, i bassenget likevel, (fra denne høytrykks-spylinga), mistenker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Og cirka 5-10 minutter, før man skulle være ute, av bassenget.

    (Noe som er, klokka 19.30)

    Så spurte en badevakt meg, (dette var ei blond tenåringsjente, så det ut som), om jeg kunne hjelpe henne, (hu satt, oppe på et tre meter høyt tårn, eller noe sånt).

    For hu ville, at jeg skulle gi henne, et blått brett, som lå og fløy, cirka midt i bassenget, (av en eller annen grunn), da.

    Og da tok jeg tak i det brettet, (som var av isopor, eller noe lignende, vel), og svømte mot basseng-kanten, med det.

    Og så spurte jeg, hu blonde tenåringsjenta, om hvor hu ville, at jeg skulle legge, det brettet.

    Og det var ikke så farlig, bare jeg la det, på/ved basseng-kanten, sa hu.

    (Noe sånt).

    Så hu trodde visst, at jeg jobba der da, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Jeg gikk opp, av bassenget, cirka fem minutter, før man skulle være ute av det.

    Og så tok jeg badstu.

    Og akkurat da jeg skulle gå ut av badstua.

    Så kom det en slags badevakt, (en ung mann, med rød uniform vel), og sa at badstua var stengt.

    Og dette var den største badstua.

    Og der henger det en klokke, ved utgangen.

    Og den var cirka 19.40, da jeg gikk ut derfra, (så jeg).

    Så når badstua stenger, det er ikke helt klart.

    Men det er kanskje, klokka 19.30, (det vil si samme tid, som man skal være ute, av bassenget), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Etter at jeg hadde tatt meg på de tørre klærna mine.

    Så var det en utlending, (som også skravla med noen vel), som gikk inn, på doen der.

    Så jeg tenkte, at jeg får holde meg, til jeg kommer hjem.

    (Jeg pleier å gå på do, før jeg går derfra.

    Selv om jeg ikke er så veldig pissa-trengt, liksom.

    Men da slipper jeg å bli det, på veien hjem, liksom.

    For å si det sånn).

    Og så gikk jeg, mot utgangen, av garderoben.

    Og der, (ved utgangen), så stod det, en blond mann, i 60-åra kanskje, og kjemmet håret sitt, med en kam.

    Og han stod, foran et speil der.

    Men han stod, et godt stykke ut, fra speilet, da.

    Sånn at man måtte gå, ganske nærme rumpa hans, for å komme forbi han.

    Og han brukte også speilet, for å se, hvem som kom gående.

    (Mener jeg, at jeg la merke til).

    Så det ble som noe klamt og ‘homsete’, å gå forbi, denne ‘gubben’, (syntes jeg).

    Og noen ganger, så sitter det, noen ‘pakkis-gutter’, og skriker, liksom i ‘stereo’, akkurat der.

    De sitter på hver sin side, av de som går ut, og skriker til hverandre, liksom ‘gjennom’ dem, da.

    (Noe sånt).

    Så de later som, at de som går ut, ikke er der, da.

    (For å si det sånn).

    Og da.

    (Hvis det er noen uhølige gutter, liksom.

    Ved utgangen).

    Så pleier jeg, å gå, rundt hjørnet, og så bort til benken.

    Og så bare gå over benken.

    Og så ut døra.

    (For det er også mulig, å komme ut derfra sånn).

    Men da begynte han ‘speil-gubben’, å klage på, at jeg gikk, med sko på, i garderoben.

    (Noe sånt).

    Men grunnen til det, var jo delvis, for å unngå han.

    Og badevaktene har aldri klaget på, at jeg gjør det.

    (For det har bare blitt sånn.

    For jeg ønsker ikke, så sette fra meg sko der.

    De låser jeg inn, i garderobe-skapet.

    Sånn at ingen av de mange ‘tulle-folka’ der, kan stjele skoa mine, da.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Jeg spurte han gubben, om han jobba der.

    Han gubben svarte, at han ikke gjorde det.

    Jeg tar det med badevaktene, sa jeg.

    Men han gubben fortsatte å spørre, om hvordan sko det var, som jeg hadde på meg, osv.

    Og jeg svarte, at han fikk passe sine egne saker.

    Og denne gubben, (som muligens kan ha vært, noe uro-politi, eller noe sånt, mistenker jeg).

    Han fulgte etter meg, ute i gangen der.

    Mens jeg gikk, mot utgangen, av Tøyenbadet, da.

    Og han plaget meg hele tida, (mens jeg gikk, mot utgangen), med masse kjefting og klaging.

    Så jeg sa, tre-fire ganger, mens jeg gikk, fra herre-garderoben, til utgangen, av Tøyenbadet.

    At han fikk passe sine egne saker.

    Men han gubben, var helt gæern da, (må man vel si).

    Og ville ikke høre.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Og i billett-luka, så sitter det ikke noen, etter klokka 19.

    Men det var en vasker, (med vaske-vogn), like ved billett-luka.

    Men jeg trodde ikke, at han vasker’n, var en badevakt.

    (For de som vasker, i butikkene, (som i Rimi, hvor jeg har jobba), de tilhører vanligvis, et eksternt vaskefirma).

    Men da jeg kom til utgangen, så snudde jeg meg.

    Og da så jeg, at det stod: ‘Badevakt’, på t-skjorta, til han vasker’n.

    (Som var en farget mann, (i 30 åra, kanskje).

    Og han vasker’n, virka også fremmedkulturell/muslisk, (uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor jeg synes det).

    Men han så liksom arabisk ut, (eller noe sånt), da.

    For å si det sånn).

    Og da jeg så, at han gubben, skulle snakke til han vasker’n.

    (Som vel må ha hørt, at det var kjegling, i gangen der.

    Men som ikke spurte meg, om hva som foregikk, for eksempel).

    Så sa jeg, til han vasker’n, (om han gubben), at: ‘Be han passe sine egne saker da’.

    (Noe sånt).

    Men da avbrøt han gubben meg.

    Og jeg syntes, at det virka, litt klamt der.

    For han gubben, stod mye nærmere, han fargede badevakten/vasker’n, da.

    Så jeg hørte ikke, hva som ble sagt.

    Så jeg gikk bare ut derfra.

    Og så tok jeg et bilde, av gubben og vasker’n, fra utsiden, av Tøyenbadet, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Det her er han gubben, som begynte å bråke, (må jeg si), på Tøyenbadet:

    begynte å bråke paint

    PS 11.

    Her er gubben og vasker’n:

    IMG_20160819_194334

    PS 12.

    Og så tok jeg t-banen, fra Tøyen, (mot sentrum).

    Og på Grønland, (var det vel).

    Så gikk det på en kar, som røyka, på plattformen.

    Og som begynte å gå for nærme, (syntes jeg).

    Så jeg måtte holde armen litt ut, for å holde han vekk, liksom.

    (For jeg stod ved døra).

    Og da gikk jeg av, på Jernbanetorget.

    Selv om jeg egentlig ikke skulle av der.

    Siden at han fyren, (som hadde røyka på plattformen), virka full/rusa, (eller noe sånt), da.

    Og vogna var også full, av folk, med sykler, (i den enden).

    Så det var som t-bane-vogna, fra helvete, (må man vel si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 13.

    Og så hadde jeg egentlig tenkt til, å handle, på St. Hanshaugen.

    Men på grunn av episoden, med han gubben, på Tøyenbadet.

    Så bestemte jeg meg for, å heller dra, til Majorstua, (for å handle mat), da.

    (I tilfelle han gubben, var noe ‘uro-politi’, eller noe sånt.

    Og at de vet om vanene mine).

    Og på trikken, til Majorstua.

    (Jeg tok trikken fra Tullinløkka, heter det vel).

    Så var det sånn, at ingen flytta seg, når ei dame, skulle på trikken.

    (På den neste holdeplassen).

    Alle bare stod der liksom, og skravla, med rumpene sine ut da, (hadde jeg nær sagt).

    Så hu dama, kom ikke med trikken, selv om det var mye mer plass, (vil jeg si).

    Så jeg gikk derfor, (etter at hu dama, ikke kom med trikken), og plasserte meg, i en slags ‘ståplass-sone’, (noe lignende av det stedet, på ledd-bussene, der leddene, er festa).

    Men da satt det en gubbe, med beina sine, i midtgangen, liksom.

    Som jeg kræsja litt med, da.

    (For å si det sånn).

    Men jeg var litt forbaska, (må jeg innrømme), over det på Tøyenbadet, og han fylliken på t-banen, og de ‘idiotene’, på trikken, da.

    (Må jeg innrømme).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 14.

    Og så tok jeg etterhvert toget, til Høvik.

    (Et Spikkestad-tog, var det vel).

    Men mens jeg satt på toget.

    Så var det en ‘tog-mann’, med en litt ‘kaut/opphissa’ stemme, (syntes jeg, at det virka som).

    Som sa, at toget ikke skulle stoppe, på Stabekk, Høvik eller Blommenholm.

    (På grunn av signalfeil, var det vel, at han sa).

    Men at de som skulle, til disse stasjonene, fikk gratis drosje, fra Lysaker.

    Men drosjesjåførene, i Oslo, er ofte fremmedkulturelle, (er mitt inntrykk).

    (Og det var ikke forklart om, hvordan dette med gratis drosje, skulle foregå.

    Og det er vel også noe som heter reisegaranti, (som vel skal dekke, gratis drosje).

    Men ‘tog-mannen’ nevnte ikke noe, om noe reisegaranti, såvidt jeg hørte, ihvertfall).

    Så derfor, så bestemte jeg meg heller, for å ta toget, til Sandvika.

    Og så ta bussen, til Høvik, derfra.

    Istedet for å ta taxi, på en ‘rar’ måte, til Høvik.

    (For det kan også være slitsom, med fremmedkulturelle drosjesjåfører.

    Hvis det er noe sånt spesielt.

    Mistenker jeg).

    Jeg husker at hu Solveig Rasmussen, (min fars samboer Haldis, sin venninne, fra Holmen, (som jobbet, som telegrafist, under Scandinavian Star-ulykken)), en gang klaget over, (når jeg egentlig var på besøk, hos min farmor Ågot vel, (muligens studieåret 1989/90), men ble dratt med, til hu Solveig Rasmussen, av min far, av en eller annen grunn), at drosjene noen ganger, kjørte omveier, (med vile liksom, var det vel hu mente), når hu skulle hjem, (antagelig fra Scandinavian Star eller Holger Danske), da.

    (Noe sånt).

    Så Solveig Rasmussen klagde fælt, (over Oslo-drosjene og utenlandske drosjesjåfører vel), en gang, til min far og meg.

    Hjemme hos Solveig Rasmussen, (i Eddaveien, på Holmen), husker jeg.

    (En gang, på 80/90-tallet).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra 1994

    Nå tenkte jeg mer, på den ‘omskjærings-pratinga’, til min søster Pia, jula 1994, i Drammen.

    (Som jeg nevnte, i denne blogg-posten:

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/warsan-som-jeg-ansatte-pa-rimi-nylnde-i.html).

    Og det var noe prating, som kom, som ‘lyn fra klar himmel’ liksom, (må jeg nesten si).

    Og jeg skjønte ikke hvorfor, at samtalen, (som nettopp hadde begynt vel), i dette stue/kjøkken-rommet.

    Gikk over, til prat, om omskjæring, (av kvinner).

    Så jeg ble litt satt ut, (må jeg innrømme).

    Mens Hege Snoghøj f. Lund, vel kom, med noen kommentarer.

    Så det er mulig, at hu skjønte mer, av sammenhengen.

    Men jeg ble litt fremmedgjort, som mann, (må jeg si).

    For jeg har jo fingra, noen damer, (og det som ‘værre’ er), i fylla, (må jeg innrømme).

    Men jeg har jo aldri hatt, noen gynekolog-stol hjemme, (for å si det sånn).

    Så for at jeg skulle skjønne helt, hva denne ‘fitte-pratinga’, (til min søster Pia), gikk ut på.

    Så måtte nesten en av disse damene, (min søster Pia eller Hege Snoghøj f. Lund), ha visst meg det, da.

    Så Pia prøvde kanskje å få Hege Snoghøj f. Lund, til å angripe meg, (tenkte jeg nå).

    For hu, hadde jo bodd, sammen med min stesøster Christell, i Oslo, i et eller to år, (i/ved Iduns gate vel).

    Og det er mulig, at hu liksom, hadde hora fælt der, og fått seg skrukkete og fæle kjønnslepper, da.

    (Noe sånt).

    Sånn at hu liksom, ikke kunne ha visst fram, ‘indrefileten’ sin, for å forklare, om hva omskjæring gikk ut på, da.

    (For å si det sånn).

    Og å få noe sånt visst, av min søster, (som også var gravid, på den her tida).

    Det ville vært rimelig ekkelt, (vil jeg si).

    Så det var vel litt utelukka, (må man vel si).

    Og min mor Karen pleide også å klage, (når hu besøkte Pia og meg, på Ungbo), på at Pia var sjuskete, og aldri hadde reine håndklær, osv.

    Så å få noe sånt visst, av ei sjuskete søster.

    Det blir som noe motbydelig, (som vel må sies, å være helt utelukket), må jeg si.

    (Noe sånt).

    Og så har Hege Snoghøj f. Lund muligens begynt, å angripe meg, da.

    Siden at hu muligens har vært flau, over sine ‘velbrukte’ underdeler.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

  • Warsan, (som jeg ansatte, på Rimi Nylænde, i 1999, var det vel), har visst vært med, på en slags missekonkurranse

    warsan missekonkurranse 2

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/07/fler-mobilbilder_30.html

    PS.

    Her er mer om dette:

    mer om missekonkurranse

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    enda mer om dette warsan

    (Samme link som ovenfor).

    PS 3.

    Halima Jamma, må være Warsan sin mor, (som deltok, på en varetelling, (på Rimi Nylænde), da hu var med, et lokalt idrettslag, (som Rimi ville, at butikken skulle bruke, til å telle varer, for å spare penger), var det vel):

    halima jamma

    (Samme link som ovenfor).

    PS 4.

    Halima Jamma, har cirka samme etternavn, (kan det virke som), som Nina Jama/Jamma, (en somalisk-dansk-engelsk dame), som jobba, på Arvato sin Microsoft Scandinavian Product Activation, (i Liverpool), i 2006.

    Men jeg visste ikke, (før her om dagen), at Warsan sin mor, het/heter Jamma, til etternavn.

    Så det var ikke sånn, at jeg snakka, med Nina Jamma, (på jobb, for Arvato), om at jeg kjente noen, som muligens var hennes slektninger, i Norge.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 5.

    Halima Jamma forklarer om omskjæring, i Aftenposten-artikkelen, i PS 3.

    Og min lillesøster Pia, er også veldig opptatt, av omskjæring.

    Husker jeg fra juleferien 1994.

    Da Pia og jeg overnattet, hos vår stesøster Christell, og hennes venninne Hege Snoghøj f. Lund, (i Konnerudgata), i Drammen.

    For da begynte Pia, å plutselig prate, (med Hege), om omskjæring, (og hvor ille det var).

    (Noe sånt).

    Mens jeg var, i samme rom, (et rom, som var delt stue og kjøkken), som dem.

    Men Pia er jo ikke fra Afrika, (som Halima Jamma).

    Men Pia var på den tida gravid, med Keyton fra Somalia, sitt barn, (husker jeg).

    (Nemlig min nevø Daniel Gullit Ribsskog.

    Som er født, sommeren 1995).

    Og Pia har også en gang, (litt tidligere på 90-tallet), forklart for meg, hvordan de koker spagetti, i Somalia, (som var en tidligere italiensk koloni, forklarte min søster).

    Og Pia har også klaget på meg, (på den tida, som vi bodde, i samme Ungbo-bofelleskap, fra 1993 til 1995).

    Over at jeg ikke stelte meg, på samme måte, som Keyton hadde forklart, at menn i Afrika/Somalia stelte seg.

    (For menn i Afrika, brukte bare barberskum, i ansiktet, forklarte Pia.

    Mens hu klagde på meg, for å ikke være, som menn, i Somalia da, må man vel si).

    Så det er mulig, at Pia, liksom har blitt adoptert, av sin somaliske kjæreste/samboer, (fra første halvdel av 90-tallet), Keyton.

    Og at Pia liksom har blitt, mer somalisk, (enn norsk), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Mer om Warsan Adam:

    mer om warsan adam

    (Samme link som ovenfor).

    PS 7.

    Enda mer om Warsan Adam:

    enda mer om warsan adam

    (Samme link som ovenfor).

  • Monica Lyngstad er min søster Pia sin ‘bohem-aktige’ venninne, (og personen som har gitt meg ideen, til å skrive, Min Bok-bøkene, må man vel si)

    monica lyngstad

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/07/fler-mobilbilder_30.html

    PS.

    Mer om Monica Lyngstad, (som solgte hasj osv., på begynnelsen av 90-tallet, (husker jeg), men som nå har blitt mer, som en ‘mainstream-person’, kan det virke som):

    solgte hasj osv på begynnelsen av 90-tallet

    PS 2.

    Min søster Pia, (her med feilstavet etternavn), fikk visst ikke lov til, å være med, på bildet:

    pia fikk ikke være med på bildet

    PS 3.

    Hvem hu Carina Dahl er, (som er nevnt, i PS-et ovenfor).

    Det veit jeg ikke, (må jeg innrømme).

    På begynnelsen av 90-tallet, (og også seinere vel).

    Så var det Siv, (fra Røyken/Hurum), som var den tredje venninna liksom, (sammen med min søster og Monica Lyngstad).

    Det var min søster Pia, Monica Lyngstad og Siv (fra Røyken/Hurum), som bodde sammen, i et bofelleskap, i Christies gate, (på Øvre Grunerløkka), det året, som jeg var, i militæret, (studieåret 1992/93), husker jeg.

    Og der bodde det ingen Carina Dahl, (såvidt jeg kan huske, ihvertfall).

    (Selv om de hadde andre venninner, på besøk der.

    Som ei Elisabeth, (eller noe sånt), var det vel.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Min grandonkel, (min farfars yngre bror), Gunnar Bergstø, hadde verv, for Hurum historielag. Og min morfar, (Johannes Ribsskog), hadde også en rekke verv, i Hurum, (blant annet for turistforeningen og tomteselskapet). Så både min mors og fars slekt, har sterk Hurum-tilknytning, (må man vel si)

    gunnar bergstø verv

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/07/fler-mobilbilder_30.html

    PS.

    Min grandonkel, (Gunnar Bergstø), var visst spesielt flink, til å male måker:

    flink til å male måker

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Min grandonkel, (Gunnar Bergstø), spilte også fotball, (for Holmsbu idrettsforening):

    spilte fotball

    (Samme link som ovenfor).

    PS 3.

    Drammens tidende var visst ikke så veldig imponert, over min grandonkels malerkunst:

    drammens tidende ikke så imponert

    (Samme link som ovenfor).

    PS 4.

    Problemet var kanskje, at min grandonkel hadde, for mange lærermestre, (men de visste kanskje, at min grandonkel hadde, ei søster, som het Harriet):

    elev av hele kolonien

    (Samme link som ovenfor).

    PS 5.

    Det henger visst, et maleri, av min grandonkel, (Gunnar Bergstø), i Tørkop bedehus, (det visste jeg ikke):

    tørkop bedehus

    (Samme link som ovenfor).

    PS 6.

    Min grandonkel, (Gunnar Bergstø), har også malt altertavlen, i Kinn kapell:

    kinn kapell

    (Samme link som ovenfor).

    PS 7.

    Her er mer om dette:

    mer om kinn kapell

    (Samme link som ovenfor).

    PS 8.

    Her er et bilde, av min grandonkel, (Gunnar Bergstø), da han var, i 30-årene:

    gunnar tredveårene

    (Samme link som ovenfor).

    PS 9.

    Alterbildene må passe, sammen med resten av gudshuset:

    alterbildene må passe

    (Samme link som ovenfor).

    PS 10.

    Det her er min grandonkel, (Gunnar Bergstø), i 1954:

    grandonkel i 1954

    (Samme link som ovenfor).

    PS 11.

    Her er mer om dette:

    svelviksposten 1954

    (Samme link som ovenfor).

    PS 12.

    Her er min grandonkel Gunnar, (som døde i 2001), sammen med min grandonkel Otto, (som døde i 2005), i 1997:

    gunnar og otto

    (Samme link som ovenfor).