Stikkord: Arne Mogan Olsen

  • Min fars stesønn Jan Snoghøj, har visst vært involvert, når det gjelder utgivelsen, av en roman, av Anita Berglund

    anita berglund roman

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html

    PS.

    Denne romanen heter ‘Midtvintermørke’, og en av personene, i boken, (Anny Snoghøj), er oppkalt, etter Jan, (kan det virke som):

    midvintermørke

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Anita Berglund er oppvokst i Svelvik, og er på Jan sin alder, så hu har kanskje gått på ungdomsskolen, (i Svelvik), sammen med Jan, (tenker jeg):

    oppvokst i svelvik og på jan sin alder

    https://no.wikipedia.org/wiki/Anita_Berglund

    PS 3.

    Det kan også være, at dette er hu nabojenta, (til Haldis og dem), som Jan hadde så mye sex med, på den tida, (nemlig på begynnelsen av 80-tallet), som min far, (Arne Mogan Olsen), ble sammen med Jan sin mor Haldis.

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Uelands gate, (hvor jeg bodde, i et par uker, høsten 1989), regnes visst, som grensen, mellom øst og vest, i Oslo. Det visste jeg ikke

    uelands gate

    https://no.wikipedia.org/wiki/Uelands_gate_(Oslo)

    PS.

    Jeg har trodd, at grensen, mellom øst og vest, (i Oslo), var Akerselva.

    Men hvis det er Uelands gate.

    Så blir det sånn, at min tidligere studiekamerat Dag Anders ‘Dagga’ Rougseth, fra HiO IU.

    Han blir da ‘østkant-ramp’, (må man vel si).

    Siden at han bodde, på den østre sida, av Uelands gate, (på den tida, som vi gikk sammen, på ingeniørhøyskolen), husker jeg.

    (Mens jeg selv bodde, noen kvartaler lenger vest, (på St. Hanshaugen).

    Og altså var mye ‘finere’, (enn ‘Dagga’ da), må man vel si.

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Leiligheten som jeg bodde i, (i et par uker), i 1989.

    (En leilighet faren min og Haldis, hadde kjøpt, (ganske billig vel), noen år tidligere).

    Den lå derimot, på den vestre sida, (i Ila-komplekset), av Uelands gate.

    Så den lå, på vestkanten, da.

    Men på den andre sida, av Uelands gate.

    Så lå det, en døgnåpen bensinstasjon.

    (En Norol-stasjon).

    Så da jeg gikk, for å handle der, så handla jeg altså, på østkanten.

    (Selv om dette kun var, noen få meter, fra der jeg bodde, på vestkanten).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Det er også sånn, at Haldis sin svoger, heter Per Ueland.

    Så det er kanskje litt rart, at Haldis ville kjøpe, en leilighet, i nettopp Uelands gate, (i Oslo).

    (Selv om Per Ueland, (og Haldis sin søster Anne Margrethe Ueland f. Brekke), bor, i/ved Stavanger, og ikke i Oslo.

    For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om Haldis i Afrika

    Da jeg bodde, på Bergeråsen, på 80-tallet.

    Så fortalte min far meg, at hans samboer Haldis, hadde bodd, på Madagaskar, (husker jeg).

    Og Haldis pleide noen ganger, å ligge, på verandaen sin, og sole seg.

    Og da, så lå hu gjerne, oppå noen meter, med aluminiumsfolie, (for å bli skikkelig ‘svidd’ liksom), husker jeg.

    Og i stua si, så ville Haldis alltid, (eller ihvertfall ofte), ha det skikkelig varmt, (husker jeg).

    Det var sånn, at min klassekamerat Tom-Ivar Myrberg, (som også, (som meg, må man vel si), var en omgangsvenn, av Haldis sin datter Christell), en gang klagde på, (til meg), at han klødde så fælt, på pungen.

    (Fordi at det var så varmt, hjemme hos Haldis.

    Var det vel, at han sa).

    En gang, (på begynnelsen/midten av 80-tallet), som Tom Ivar og meg satt, i stua, til Haldis, (og så på TV).

    (Mens Haldis og faren min også var der, vel).

    Så Haldis, pleide å ha det varmere, i stua si, enn andre folk da, (for å si det sånn).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Og når man ser, i Aftenposten sitt arkiv, angående hva, Haldis sin andre ektemann Oddbjørn Humblen gjorde, i Afrika.

    Så kan man se, at han, dro ‘hit og dit’, i forbindelse med, at han jobbet, som norsk visekonsul.

    Og man kan lese, at enkelte kolleger, av Oddbjørn Humblen, har med sine fruer, ‘hit og dit’, (på Madagaskar).

    Men når det gjelder Oddbjørn Humblen, så nevnes det ikke, noe lignende.

    Så man må vel anta, at Haldis, for det meste, var hjemme, i neger-landsbyen ‘sin’, (eller hvor de nå bodde).

    (Mens hennes ektemann Oddbjørn Humblen, fartet ‘hit og dit’).

    Hvor hu hadde to unge sønner, (Viggo og Jan), fra ekteskapet sitt, med den danske hotelldirektøren Søren Snoghøj.

    Og Haldis syntes kanskje, at det var artigere, å være hjemme, (hvor hu kanskje, hadde negerslaver osv.).

    Og ligge, og sole seg der.

    Istedet for å dra, til kolonien, for de spedalske, (i Madagaskar), osv.

    (Hvor hennes ektemann Oddbjørn Humblen, enkelte ganger var, på besøk, i forbindelse med tjenestereiser, osv.).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Onkel Runar kunne ikke ha bodd, på Svalbard. For han drakk en kasse øl i uka og en kasse øl i helga, (husker jeg at han sa, da han bodde, på Pepperstad, i Vestby, på begynnelsen, av 80-tallet, (en gang, jeg var med, min far dit)). Og min far, drikker vel dobbelt så mye, som Runar igjen. Så min far kunne heller ikke bodd, på Svalbard, (vil jeg si). Noe sånt

    kunne ikke bodd på svalbard

    http://www.dinside.no/okonomi/her-har-nordmenn-en-manedlig-drikkekvote-pa-alkohol/61560313

    PS.

    Jeg tror ikke, at onkel Runar løy, da han snakka om, hvor mye han drakk.

    (Den gangen, på Pepperstad).

    For jeg husker, at jeg noen ganger var, borte hos bestemor Ågot, på Sand.

    Under noen av Runar og dem, sine helgebesøk der, (på 70/80-tallet).

    Og da, var det sånn, (husker jeg).

    At onkel Runar ganske ofte, (mens han satt, i stua, til Ågot), ville ‘kommandere’, sine unger, (som oftest sin eldste sønn Ove, sånn som jeg husker det), til å hente, en kald øl til han, (en 0.33 liters flaske, av et eller annet merke, muligens Ringnes), i kjøleskapet, (til Ågot).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Men når det gjelder min far, så er det mye vanskeligere å si, hvor mye han drikker, (i løpet av en uke), vil jeg si.

    Jeg husker at bestemor Ågot, noen ganger kommenterte, om dette, (på 80-tallet).

    Og da sa hu, at min fars samboer Haldis Humblen, (som hadde jobba, på en kro, i Danmark vel, da hu var gift, med Søren Snoghøj, på 50/60-tallet, var det vel antagelig).

    Hu fylte opp, i glassene, (til sine gjester), før glassene var tomme.

    Så folk mista oversikten, over hvor mye de drakk, (klagde Ågot).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Og en gang, på den tida, som jeg studerte, det første året, på NHI, (i Oslo), studieåret 1989/90.

    Så dro jeg innom faren min og dem, (i Tordenskioldsgate, i Drammen), på vei, til et helgebesøk, hos bestemor Ågot.

    Og da, så stod det, noen stillaser, utafor vannsengbutikken, (til faren min og Haldis), i Tordenskioldsgate, (husker jeg).

    Og det var sånn, at ingen åpna, da jeg ringte på.

    Men jeg, (som da fortsatt var tenåring vel), bestemte meg for, å prøve å klatre opp, på dette stillaset.

    For å se, om det var noen hjemme.

    (Og at de ikke hørte ringeklokka).

    For jeg hadde liksom tenkt, å besøke faren min og Haldis, (av en eller annen grunn), da.

    Og jeg kan kanskje ha vært, litt sur, siden at min søster Pia, hadde sagt til meg, at min far, ikke lenger ville støtte meg, med så mye husleie-penger lenger, inne i Oslo.

    (Noe sånt).

    Og da var faren min sin regnskapsfører, (fra Olleveien, på Bergeråsen), på besøk, (i Tordenskioldsgate), husker jeg.

    Og da, så ble jeg også, servert øl der, (etter at jeg hadde hoppa inn, på kjøkkenet, hvor min far og dem satt), husker jeg.

    Og da var det sånn, (husker jeg), at Haldis serverte øl, på akkurat den måten, som min farmor hadde forklart om, noen år tidligere.

    Så det var vanskelig, å holde oversikten, over hvor mye øl, som man drakk, (husker jeg).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og jeg husker også, fra det året, som jeg var utvekslingselev, i Drammen, (skoleåret 1988/89).

    (For da satt jeg på, med min far og Haldis, tilbake til Bergeråsen, en del ganger).

    At min far drakk øl, (fra grønne 0.7 liters-flasker, var det vel, som oftest), både på jobb, (i vannsengbutikken).

    Og også i bilen, (mens han kjørte), på vei hjem, til Bergeråsen.

    Men mest drakk han nok, nede hos Haldis, (hvor han bodde, fra 1980), vil jeg nok tro.

    Og der var sjelden jeg.

    Så det er vanskelig for meg, å gjette på, nøyaktig hvor mye, min far drakk/drikker, (iløpet av en uke).

    (For det er ikke sånn, at min far, har forklart, om dette.

    På samme måte, som onkel Runar gjorde, (for eksempel), den gangen, på Pepperstad).

    Men min far drakk/drikker nok, minst like mye, som onkel Runar, (hvis jeg skulle tippe).

    Så min far, kunne nok heller ikke ha bodd, på Svalbard, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Her kan man se, at Haldis sin første ektemann, (Søren Snoghøj), var en dansk hotelldirektør, (og Haldis fløy visst da rundt, (ifølge bestemor Ågot), og helte øl, i glassene, til alle gjestene, (mens de åt osv.), eller noe i den duren):

    dansk hotelldirektør

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/11/haldis-sin-frste-ektemann-sren-snoghj.html

    PS 6.

    Jeg har skrevet om, på bloggen tidligere, (blant annet), at de, (fra Vestlandet), som var med, på middagsselskap, (som jeg måtte være med på), i Gulskogen, skoleåret 1988/89.

    Var Haldis sin eldre bror Rasmus Brekke og hans kone Aagoth Wille, (fra Bergen).

    Men dette kan også ha vært, Haldis sin storesøster Asbjørg og hennes ektemann Jan Leknes, (fra Fana), tenker jeg nå, (når jeg ser på bildet, i PS 5).

    (For dette var, noen ‘butikk-folk’, (husker jeg).

    Og det står, (på bildet, i PS 5), at Jan Leknes, har/hadde forretning, i Fridalen).

    Hm.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om Christell sin far

    mer om oddbjørn humblen

    PS.

    Christell sine eldre halvbrødre Jan og Viggo Snoghøj, bodde visst, sammen med Haldis og Oddbjørn Humblen, på Madagaskar, (på 60-tallet), sånn som jeg har forstått det.

    (Haldis ga meg, en gang, (på begynnelsen av 80-tallet), to sverd, (med butte ender og løse kolber), som vel hadde ligget, på loftet, i huset hennes, (i Havnehagen), sånn som jeg forstod det.

    Og disse sverdene, skal visst Jan og Viggo ha fått, mens de bodde, på Madagaskar.

    (Noe sånt).

    Og disse sverdene forsvant, (sammen med brorparten av mine ting, må jeg si), i forbindelse med, at min far solgte og ‘tømte’ Leirfaret 4B, i mai 1989).

    Men Christell ble ikke født, før i 1972.

    Så hu ble født, i Drammen, (og ikke i Afrika), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det står også, at Oddbjørn Humblen jobbet, for Den norske Amerikalinjen, fra 1970 til 1974.

    Så Christell, (som ble født, i 1972), var nok, i lange perioder, uten en far, under oppveksten.

    Og min far, (Arne Mogan Olsen), flytta ned, til Haldis, våren 1980, (husker jeg).

    (Min far, var i en lokal sykkelklubb, sammen med Haldis sin yngste sønn Jan Snoghøj.

    Og Jan Snoghøj, var liksom, en slags ‘Kirsten Giftekniv’, (og koblet min far og Haldis sammen), da.

    For å si det sånn).

    Og da, (våren 1980), må vel Haldis, ha vært skilt, i en del år, (hvis jeg skulle tippe).

    Så hvor godt Christell kjente, sin far, det veit jeg ikke.

    Det kan kanskje, ha vært sånn, at Christell så på sin far, som en fremmed kar, som hu var litt redd for.

    Hm.

    Det var jo sånn, en gang, (på begynnelsen/midten av 80-tallet), som faren til Christell var, hos Solveig Rasmussen, (inne i Oslo).

    At Christell bare satt, bak i bilen til faren min, helt stille, (må man vel si), sammen med meg.

    (Som jeg har skrevet om, i en tidligere bloggpost).

    Så Christell var kanskje litt redd, (eller noe i den duren), for sin far, da.

    (Hva vet jeg).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Det her er dødsannonsen til Christells far

    christells far

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html

    PS.

    Her er mer om dette:

    mer om dødsannonse humblen

    (Samme link som ovenfor).

    PS 2.

    Enda mer om dette:

    dødsannonse sunnmørsposten

    (Samme link som ovenfor).

    PS 3.

    Jeg fikk vite, av min far, (Arne Mogan Olsen), at Oddbjørn Humblen var død.

    Og det var, da jeg ringte min far, fra Leather Lane, (hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011), i Liverpool.

    Så det tok en del år, før jeg fikk vite, denne nyheten.

    Så jeg har ikke hatt mye kontakt, med min far og dem, siden jeg flytta fra Berger/Sand, i 1989.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 4.

    Jeg har aldri snakket, med Oddbjørn Humblen.

    Men jeg har hørt, at han, (som var Haldis sin andre ektemann), en gang kastet Haldis ut, av en veranda-glassdør.

    (Muligens den, i ‘Haldis-huset’, i Havnehagen, på Bergeråsen.

    Noe sånt).

    Og en gang, (i Havnehagen).

    (Dette må vel ha vært sommeren 1980.

    Etter at vi hadde vært, i Jugoslavia, på ferie).

    Så sa faren min og Haldis, til Christell og meg.

    (I stua, i Havnehagen).

    At vi skulle være søsken, liksom.

    (Noe sånt).

    Og jeg gikk motvillig med på dette, mot at jeg fikk, halvparten av platene, som Christell hadde, i stua der.

    Men en av de nesten gangene, som jeg dukka opp der.

    (I Havnehagen).

    Så fikk jeg høre, at Oddbjørn Humblen, ikke likte dette, da.

    (At jeg skulle ha halvparten av singel-platene.

    Som hadde ligget, (en del år vel), oppe på loftet, hos Christell og dem.

    Før Haldis, vel fant de igjen liksom, denne sommeren, da.

    Noe sånt).

    Så det at Christell og jeg, liksom skulle være søsken.

    Det ble mer eller mindre avlyst, da.

    (For å si det sånn).

    For jeg fikk aldri disse platene, med meg hjem, til Hellinga 7B, (husker jeg).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det var også sånn, at Christell pleide, å være, en del uker, hos Solveig Rasmussen, (i Oslo), om somrene.

    Og en gang, som jeg var med min far og Haldis, for å hente Christell der.

    Så måtte vi sitte i bilen, (husker jeg).

    (Det er mulig, at Christell også satt, i bilen.

    Så det er mulig, at vi skulle hente Haldis der.

    Noe sånt).

    Og da ble til slutt faren min lei, av å vente.

    Og han gikk inn, i huset, til Solveig.

    (Hvor han hadde vært, en del ganger før, vel).

    Og da begynte Haldis å grine, (da de kom ut).

    For hu hadde bedt min far, om å ikke gå inn der, da.

    Så Haldis var muligens redd for, at Oddbjørn Humblen, ville hevne seg, på min far/oss, da.

    Siden at min far, hadde gått inn, i huset, til Solveig, (mens Oddbjørn Humblen var der).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Det var også sånn, at en sommer, litt seinere på 80-tallet, (enn Jugoslavia-ferien, (som jeg skrev om, i PS 4), sommeren 1980).

    (Dette var vel, etter at jeg flytta, til Leirfaret 4B.

    Noe jeg gjorde våren 1981).

    Så dukka Christell opp igjen, på Bergeråsen.

    Etter å ha vært på ferie, hos sin far, (Oddbjørn Humblen), i Ålesund.

    Og da hadde Christell kjegla, med noen gutter, (på hennes alder vel), fortalte hu.

    For hu hadde vært med faren, til en restaurant.

    (En restaurant, høyt oppe, i et tårn, eller noe sånt.

    I Ålesund da, antagelig.

    Noe sånt).

    Og der, så hadde Christell, tatt litt av middagen sin, på gaffelen.

    (Noe sånt).

    Og så hadde hu liksom skutt, denne ‘middags-guffa’, utover vinduet, da.

    (Noe sånt).

    Og så hadde Christell mobba, noen gutter, som satt, ved nabobordet, (fortalte hu).

    Siden at disse gutta, ikke turte, å være, like rampete, som henne, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Det står også, i dødsannonsen ovenfor, at Oddbjørn Humblen hadde, ei datter, som heter Linda.

    Og hu har jeg ikke hørt om, engang.

    Det var vel sånn, at min søster Pia, fikk være med, å besøke, Linda sin bror Bjørn, (på Vestlandet), på 80-tallet.

    Men hu Linda, (som vel må være, Christell sin halvsøster), hu har jeg ikke hørt om før en gang, (må jeg si).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Det her er Christell sin halvsøster, (på Vestlandet), kan det virke som:

    christell sin halvsøster

    https://twitter.com/humblenlinda

    PS 9.

    Det står også, at Oddbjørn Humblen, døde ‘pluteslig’.

    Og det var vel litt rart, (må man vel si).

    Oddbjørn Humblen døde, den samme måneden, (var det vel).

    (Nemlig desember 2003).

    Som jeg overhørte, (på Rimi Bjørndal), at jeg var forfulgt, av ‘mafian’.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • I gamle dager, så hadde de åndssvakehjem, (i Strømm). Og jeg tror ikke, at noen, i min fars tredje familie, (for eksempel), ville ha kommet ut igjen, av et sånt hjem, (uten store problemer), for å si det sånn

    christell pia jan arne axel haldis paint

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html

    PS.

    For eksempel, så mente jo Haldis.

    At jeg ikke kunne kjøre båten, (selv om jeg var seksten år), for min søster og Christell, var ikke seksten år.

    Og det er en forferdelig åndssvak ting, å si, (mener jeg).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Og min søster Pia, sa en gang, (på Ungbo, på 90-tallet), at hennes kjæreste Keyton, (var det vel), ikke kunne ha stjålet juice-en min, (fra kjøleskapet), for: ‘Vi har jo ikke noen saks’.

    Og det er også, en veldig åndssvak ting, å si, (mener jeg).

    For man kan jo selvfølgelig, åpne en juice-kartong, på andre måter.

    (For eksempel med en kniv.

    Ellers så kan man jo, rive av et hjørne, av kartongen, hvis man er sterk i klypa, for eksempel).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Og min halvbror Axel, er forferdelig åndssvak, (vil jeg si).

    Han sa, (på begynnelsen av 90-tallet), ting som:

    ‘Dansker er Nordens jøder’.

    ‘En og halvannen’.

    ‘Siv Angelica’.

    ‘Manifest’.

    Osv., osv.

    (Disse ordene/setningene repeterte Axel, mens han hadde, noen slags anfall, (tenker jeg nå, at man kanskje må kalle det).

    Noe sånt).

    Så han hadde nok blitt plassert, på åndssvakehjem, hvis han hadde vokst opp, på 50/60-tallet, (og ikke på 70/80/90-tallet), vil jeg si.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Og min far, han vokter seg, for å si mange ord, av gangen, (vil jeg si).

    Men han gjør, en god del åndssvake ting, (vil jeg si).

    Som å la meg bo alene, fra jeg var ni år.

    Og han kastet også, (eller om man skal si rotet bort), alle tingene/lekene mine, fra min oppvekst, hos min mor, på 70-tallet.

    Og også mine skolestiler osv., fra 80-tallet.

    Så jeg tørr også å si, at min far, er rimelig åndssvak, (for å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Min fars stedatter Christell, er også åndsvak, (vil jeg si).

    Hu sa til meg, i begravelsen til Ågot.

    At: ‘Du har jo ikke så mye familie igjen nå, Erik’.

    (Etter at jeg hadde vært med på, å bære, båra til Ågot, til graven).

    Men Christell forklarte ikke, hvor hu ville.

    Så jeg må si, at hu også, er rimelig åndsvak.

    For jeg stod jo der, omgitt av slektninger og, (for å si det sånn).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Og min fars stesønn Jan Snoghøj.

    Han er jo kjent, (fra media), blant annet som alpinisten Thoresen, sin ‘mirakelmann’.

    Og i media, så juger vel Jan om, at han har studert medisin, i flere år, (på Blindern).

    Og sånne ting.

    (Hvis jeg ikke tar helt feil).

    Og Jan stiller også opp, i en reklame, hvor han påstår, at han har testet potens-medisin, på flere hundre menn.

    Men jeg lurer på, om ikke dette, må tas, med en klype salt.

    For jeg tror ikke, at Jan fikk artium, (for eksempel).

    Og jeg husker, at Jan jobbet med ting, som å sjaue murstein, i forbindelse med, at det ble bygget, et industribygg, på Grunnane, (i Svelvik), på 80-tallet.

    Så jeg må si, at Jan nok også, er rimelig åndssvak, (for å si det sånn).

    Og han har også, en talefeil.

    Og det har også Christell.

    Selv om de vel ikke, har samme talefeil.

    Christell klarer/gidder ikke, å si: ‘Kj’-lyden, (i ord som ‘kjøpe’ og ‘kjøtt’).

    (Sånn som jeg husker det).

    Mens Jan lesper da, (for å si det sånn).

    Og Jans eldre bror Viggo, må vel også sies, å være, rimelig åndssvak.

    For eksempel, så oversatte han etternavnet sitt Snoghøj, til ‘Snowhill’, på engelsk.

    (Og bare det, å bruke, en oversatt versjon, av sitt etternavn, er vel muligens, rimelig åndssvakt).

    Og Snoghøj, betyr/kan bety snok-høyde, vel.

    Så ‘Snakehill’, (som vel Jan oversatte det til, da han drev en virksomhet, ved navn Snakehill Trading, på 80-tallet), er vel muligens, mer riktig).

    Og Viggo tar også sin kone, på puppene, på et bilde, (som jeg har sett), på Facebook.

    Og det er vel også, en rimelig åndssvak ting, (av en 50/60-åring), å gjøre, (må man vel si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Og Jan tok også kvelertak, på meg, en julaften, i Tordenskioldsgate, (i Drammen), på midten av 90-tallet.

    (Uten noen åpenbar grunn).

    Så det var, en rimelig åndssvak ting, å gjøre, (vil jeg si).

    Og Viggo sin sønn Simon, slo bare til meg, i trynet, den samme julen, (var det vel).

    (Simon var vel 6-7 år gammel, kanskje).

    Og det var også, en rimelig åndssvak ting, å gjøre, (vil jeg si).

    (For Simon hadde ingen grunn, til å gjøre dette, (mener jeg).

    For jeg snakket bare, på en høflig/hyggelig måte, til Simon.

    Som hadde gått bort, til ved der jeg satt, i en av stuene, (til faren min og Haldis), i Tordenskioldsgate).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Det her er dødsannonsen, til min farfar

    dødsannonse farfar

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/fler-mobilbilder_26.html

    PS.

    Det kan se ut som, (må man vel si), i annonsen ovenfor, at min farfar døde, på Sand, (i Svelvik).

    Men han døde, på Horten sykehus, (sånn som jeg husker det).

    Det var ihvertfall sånn, at min far ville ha meg med, for å se på liket, til Øivind, på/ved Horten sykehus.

    Sammen med Runar, Håkon, (og hans sønn Tommy), blant annet.

    Men Tone sa at jeg ikke burde bli med.

    Og jeg hørte på henne, for jeg regna ikke min far, for å være, noe særlig ansvarlig, som foreldre/foresatt, da.

    (For å si det sånn).

    Og man kan også se, at min fars samboer Haldis, (som han har bodd hos, siden 1980, husker jeg), ikke fikk være med, i dødsannonsen.

    (Selv om hu seinere fikk være med, i dødsannonsen, til bestemor Ågot, i 2001).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    haldis fikk være med

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/08/jeg-fant-ddsannonsen-til-bestemor-agot.html

    PS 3.

    Fra begravelsen, til bestefar Øivind, (i 1984).

    Så husker jeg forresten, at presten, (en vestlending vel), uttalte min farfars navn, som: ‘Eivind’.

    (Noe sånt).

    Og den største kransen, (som stod, foran i kirken), var fra Jensen Møbler, (et firma min farfar hadde samarbeidet en del med, og som hadde flyttet, til en av nabotomtene, på Sand, fra Svelvik sentrum).

    Og min kusine Heidi, begynte å grine, i begravelsen, til Øivind, (husker jeg).

    Og jeg husker, at jeg lurte på, om hu spilte, liksom.

    For hu er født, i 1975.

    Så hu var jo, 8-9 år, på den tida, som Øivind døde.

    Så jeg lurte på, om hu lot som, at hu var, mer følsom, enn hu egentlig var liksom, (husker jeg).

    (For bestefar Øivind, hadde jo hatt, flere hjerneslag.

    Så de siste to-tre åra, så var ikke han, helt på høyden, (for å si det sånn).

    Og de siste månedene, så satt/lå han bare, i stolen/sofaen sin, (i stua, til Ågot).

    Og han klarte ikke, å gå på do selv, for eksempel.

    Så Ågot måtte hjelpe han med det.

    (Mens han satt, i to-seteren sin, (i stua), da).

    Og Øivind hadde også problemer, med å si noe særlig, den siste tida, (husker jeg).

    (Selv om jeg klarte, å forstå han, når han sa, at han måtte tisse.

    Og da gikk jeg, og henta, bestemor Ågot.

    Som satt, sammen med ei vennine, (eller om det kan ha vært, hennes søster Ingeborg, for eksempel), utafor huset.

    (Dette må nok ha vært, våren/sommeren 1984).

    Men Øivind klarte ikke, å bevege seg, (noe særlig), når han sa dette, (om at han måtte tisse), da.

    Så den snakkinga hans, hørte litt rar ut, da.

    For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer fra YouTube

    PS.

    Det Kent synger, om en lillesøster, (i refrenget), i sangen ovenfor.

    Det passer, på min lillesøster Pia, (må jeg si).

    Hu pleide, å være, en slags ‘flyfille’, på den tida, som både hu og meg bodde, på Bergeråsen.

    (Det vil si, på siste halvdel, av 80-tallet).

    Og Pia ble nok bedt på fester, både her og der, (i Berger-distriktet), på den tida.

    Mens jeg for det meste, satt hjemme, (i Leirfaret 4B, hvor jeg var vant til, å bo alene, for de andre, (inkludert min søster), bodde, i Havnehagen, og var min fars tredje familie, må man vel si), og så på TV, osv.

    Og så flytta Pia opp til meg, (i Leirfaret 4B), som 16/17-åring, da.

    Og det er ikke umulig, at hu liksom hadde blitt oppløst i tårer, på lokale fester, på grunn av noe, med min far og/eller Haldis, liksom.

    (Siden at vi hadde, en ganske kaotisk oppvekst, da.

    For å si det sånn.

    Og det var vel sånn, at hennes stesøster Christell, (Haldis sin datter), hadde mye mer klær osv., enn det Pia fikk/hadde, da.

    Noe sånt).

    Og så, da Pia bodde hos meg, i min ganske ‘stabile tilværelse’, i Leirfaret 4B.

    Så ble hu kanskje bygget opp igjen, da.

    (For å si det sånn).

    Etter sin mer eller mindre ‘fæle’ tid, hos vår mor i Larvik og hos Haldis i Havnehagen.

    (Mens jeg selv bodde, i Hellinga 7B og Leirfaret 4B, på Bergeråsen).

    Og det er mulig, at Cecilie Hyde, (Pia sin venninne, fra Svelvik, som også bodde hos meg, i noen uker/måneder, skoleåret 1988/89), også liksom hjalp til, ‘å bygge sammen igjen’ Pia, da.

    (Noe sånt).

    Så denne sangen, kunne nesten ha vært, om Pia, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Natt & Dag

    Nå har jeg nettopp lest litt, i siste utgave, av gratis-magasinet Natt & Dag.

    (Som jeg tok med meg hjem, fra Coop Prix Waldemar Thranes gate.

    En gang, i forrige uke).

    Og det står mye interessant der, om generasjonskrig og overvåkingssamfunnet.

    Det står, at 68-erne, var/er radikale og velstående.

    30-åringene tjente best på 70-tallet.

    40-åringene tjente best på 80-tallet.

    Og 50-åringene tjente best på 90-tallet.

    Det er denne generasjonen, som min far og hans yngre brødre, er i.

    Min fars yngste bror Runar, (født rundt 1950 vel), er kanskje definisjonen, på en 68-er.

    Han er radikal, (husker jeg fra politikk-diskusjoner, i bestemor Ågot sitt hus, på 80-tallet).

    Og han er velstående.

    (Han har jobbet som tannlege, og tjent mange hundretusen, hvert år.

    Penger som han har brukt fornuftig, (må man vel si), og investert i sitt eget senter, (Åstunet, i Ås), stor villa, hytte, båt, leilighet i Oslo til ungene, osv, osv.).

    Men min far, passer vel ikke helt, i denne definisjonen.

    I forbindelse med, at jeg var forlover, for min russe-kamerat Magne Winnem, høsten 1993.

    (Like etter at jeg var ferdig, med førstegangstjenesten).

    Så visste Magne Winnem om, en slags ‘mystisk/hemmelig’ Dressemann-butikk, (i Storgata vel).

    (En butikk, som Magne Winnem visste om, siden at hans Hurum-kamerat Stein, jobba som leder/butikkmedarbeider, i Dressmann.

    Noe sånt).

    Så da fikk jeg meg, en smoking, (jakke og bukse), for 200-300 kroner, (fra et slags ‘hemmelig’ restlager, var det vel muligens).

    (Og sløyfe hadde jeg vel fra før, fra NHI sitt juleball, i 1989.

    Noe sånt.

    Men den billige Cubus-dressen, (fra 1989), som jeg brukte, som smoking, på NHI-juleballet.

    Den var slitt ut, i 1993, (etter mange student-diskotek-kvelder osv.), da).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Og min søster Pia, sa til meg, (hu lokket med at en frøken Norge-finalist, skulle være der vel, noe som viste seg, å bare være oppspinn, for å si det sånn).

    At jeg var invitert, til min far og hans samboer Haldis, (kjent fra bestemor Ågot sin dødsannonse).

    På julaften.

    Og jeg hadde vel ikke noen andre invitasjoner.

    Så derfor dro jeg dit, da.

    Og min far sa da, (ved julemiddag-bordet), at: ‘Så fin dress/smoking hadde ikke jeg, da jeg var på din alder’.

    (Noe sånt).

    Men dette var en smoking, som jeg måtte ha, for å passe med kles-koden, i bryllupet, til Magne Winnem, (hvor jeg var forlover), noen måneder tidligere.

    Og jeg hadde jo også, en halvbror, ved navn Axel.

    Som på den her tida, (må det vel ha vært), kjøpte Gant-gensere osv., på salg, på Egertorget.

    Og som brukte uttrykk, som: ‘Dressmann-pakkis’ osv., (noen få år seinere).

    Så min halvbror Axel, (som var delvis oppvokst, på Røa på Vestkanten), ville nok ha kalt meg: ‘Taper’, (eller noe i den duren).

    Hvis han hadde sett meg, i denne smokingen, (og visst, at den var, fra Dressmann).

    Så jeg ble her veldig skviset, mellom min far og halvbror da, (må jeg si).

    Min far satt og var sjalu/misunnelig, (på julekvelden), fordi at jeg hadde en smoking, som min halvbror Axel, nok ville ha kalt meg taper, for å ha gått med.

    (Noe sånt).

    Så dette viser, at min situasjon, i Oslo/Norge, før jeg flytta/flykta, til England, i 2004, ikke var så lett da, (for å si det sånn).

    På grunn av, at jeg hadde, veldig trangsynte og snusfornuftige slektninger, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Men vanligvis, så ville vel, en far, ha unnet en sønn, å ha, en ‘fin’ smoking.

    Så man kan kanskje lure på, hvordan far, dette er.

    Og det var ikke sånn, at dette var, en smoking, som var skreddersydd, heller.

    (Og som kostet, mange ti-tusen, som noen dresser/smokinger, vel kan koste).

    Og det var heller ikke, en kul dress, (fra for eksempel Boss eller Yves Saint Laurent), som kosta, flere tusen.

    Nei, det var en kjempebillig smoking, (til 200-300 kroner), fra Dressmann.

    Så dette ble som noe merkelig, for meg.

    Min far, sammenlignet meg, med han selv.

    Istedet for å sammenligne meg, med folk, på min egen alder.

    På Gjerde videregående, sitt juleball, i 1988.

    (Som jeg var på, som utvekslingselev, fra Sande, i nabo-fylket Vestfold).

    Så var jeg, omtrent den eneste, som ikke hadde smoking, (sånn som jeg husker det).

    Jeg var flau, for jeg bare hadde jakke og bukse, (og ikke engang dress).

    Så min far, snur ting, på hodet, (må jeg si).

    Han får det til å virke som, at jeg hadde, så fine/dyre klær.

    Når det egentlig var sånn, at jeg hadde, en mye dårligere garderobe, enn de fleste andre, på min alder.

    Så min far, kan man ikke ta, særlig alvorlig, (må jeg nesten si).

    Man kunne kanskje merke, at min fars mor, (nemlig Ågot), var fra Rollag, i Nummedalen.

    For min far var kanskje litt, som en sur døl, da han klagde sånn, (på min billige Dressmann-smoking), denne julekvelden.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Min fars sure kommentar, (må man vel kalle den).

    Den kom ikke, med en gang, som jeg gikk inn døra der.

    Nei, dette var, mens vi spiste, (vil jeg si).

    (Eller om det kan ha vært, mens vi venta, på jule-middagen.

    Som var pinnekjøtt.

    Siden at Haldis er, fra Vestlandet.

    Og hu hadde også laget, en spesiel kålrot-stappe, med litt gulerøtter i, sånn som jeg husker det).

    Og det var mye alkohol, (øl og Aalborg akevitt vel), på bordet.

    Og likevel, så var ikke min far fornøyd, (men kom med sure/sjalu/misunnelige kommentarer).

    Men min far, syntes nok ikke, at julekvelden, var noe særlig spesiell.

    For han drakk vel cirka like mye, som på julaften, hver dag, (sånn som jeg husker det).

    Og han spiste vel like godt, (som på julaften), hver dag og, (vil jeg si).

    Men det kan kanskje ha vært sånn, at noe var galt, i ‘Haldis-huset’.

    Siden at min far, satt og klagde, (og var sur), på julekvelden, (tenker jeg nå).

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Så min far, er kanskje ikke, som en 68-er.

    Han spiste godt og drakk mye.

    Men han solgte vel mer eiendom, enn han kjøpte.

    Og min far, var på høyre-sida, i politikken, (sånn som jeg husker det, fra 80-tallet).

    Så min far, er/var, det motsatte, av en 68-er, (må man vel si).

    For han ble mindre og mindre velstående, (må man vel si).

    Og han var heller ikke radikal.

    Så min far er kanskje mer, som en ‘raggar’, (han kalte vel bloggen sin, (som han hadde, for noen år siden), for: ‘Raggar-blogg’, sånn som jeg husker det), enn en 68-er.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Den Natt & Dag-artikkelen, om generasjonskrig, den brukte forresten ‘ny-ordet’: ‘Hen’, flere ganger, (husker jeg).

    Og det synes jeg, at er, rimelig merkelig.

    Er det virkelig nødvendig, å bruke dette ‘rare’ ordet, tenkte jeg, (da jeg leste artikkelen).

    Har folk virkelig så dårlige norsk-kunnskaper, at de ikke klarer, å formulere seg, uten å bruke, dette ‘merkelige/dumme’ ny-ordet, (tenkte jeg).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Natt & Dag-artikkelen, om overvåkingssamfunnet, (skrevet at en NTNU-student), var veldig bra, (syntes jeg).

    Det stod, at Erna Solberg, kunne bli overvåket, av amerikanerne, når hun søkte, på Google.

    (For eksempel).

    Og det fremgikk, at amerikanerne, får vite, nesten all informasjon, i verden, gjennom sine amerikanske internett-programmer/tjenester/firmaer, som Google/Microsoft/Facebook/G-mail, osv., osv.

    Og det er nok riktig, at det er sånn.

    Men artikkelen tok vel ikke med om, at selve internett, også er amerikansk.

    Vil det hjelpe noe, hva vi i Europa gjør, for å beskytte oss, mot internett-overvåking, (ved å teipe over web-kameraene våre, (som dumt nok, (må man vel si), er ferdig montert, i alle laptop-er, nå for tiden, virker som).

    Så lenge internett, er amerikansk.

    Og domene-navnene, er kontrollert, av et amerikansk firma.

    Så lenge det er sånn, så blir det vel muligens sånn, at vi alle, er noen slags amerikanere.

    (Noe sånt).

    Dette temaet kunne de kanskje ha tatt opp, i Natt & Dag.

    De etterlyser norske alternativer, til for eksempel Google og Microsoft.

    Og det er en spennede ide, å liksom bygge opp, et norsk Google eller et norsk Microsoft.

    Eller et norsk IBM.

    Eller et norsk Apple.

    Eller et norsk Facebook, (hvis ikke det finnes fra før).

    (For å liksom beskytte/gardere oss, mot spionasje, fra Amerika.

    Eller noe i den duren).

    Hvorfor ikke.

    Det er vel ingen som hindrer nordmenn, i å gjøre, noe sånt.

    Men det ender ofte med, at nordmenn selger sine ‘IT-oppfinnelser’, til utlandet, før de er utvilklet, i noe særlig grad.

    For nordmenn vil ofte, ha penger, og leve i sus og dus, i Syden.

    (Noe sånt).

    Eller er det sånn, at CIA, (og/eller lignende organisasjoner), aktivt stopper nordmenn, som prøver å komme noen vei, innen IT.

    Mener amerikanerne, at IT og internett, er deres ‘ting’, liksom.

    Og stikker de kjepper i hjulene, for ‘IT-nordmenn’?

    Jeg merker, at jeg ikke kommer noen vei, med mitt kryssord-program, som kunne ha blitt, en milliard-industri, (vil jeg si).

    Er dette amerikanske myndigheter, som stikker noen slags kjepper, i hjulene, for meg, (på snedig vis).

    Hvem vet.

    Her må man også tenke på, at amerikanerne, kan ta ufine metoder i bruk, for å verne om sine interesserer, (og sitt ‘IT/internett-imperium/hegemoni’, må man vel kalle det).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Man kan også se det, at min blogg, (hvor jeg skriver, om alt mulig).

    Den har ikke blitt slettet, av Blogger.

    (Som er en amerikansk tjeneste).

    Mens de versjonene, (av bloggen min), som var på norske/europeiske blogg-tjenester, (som Blogg.no).

    De ble bare sletttet, (ganske så raskt), må jeg si.

    Så hvorfor skal vi ikke også begynne med, å brenne ned noen bibliotekene, her i Europa.

    Når vi har så lite respekt, for en blogg, (som vel kan sammenlignes litt, med en, mer (eller mindre unik), bok eller en boksamling, (i et bibliotek, eller andre steder), vil jeg si).

    Så da er det kanskje en god ide, at det er mulig, (her i Europa), å bruke amerikanske web-tjenester/programmer.

    Men vi kunne jo også ha hatt, et norsk internett, ved siden av.

    Som vi kunne brukt, til å sende e-post, osv.

    Hvis vi ønsket, at fremmede makter, ikke skulle få vite, alle våre hemmeligheter.

    (For å si det sånn).

    Dette er ikke lett.

    Det er nok både fordeler og ulemper, med et norsk internett, (vil jeg si).

    Også med tanke på, at Norge vel er litt kjent, som: ‘Den siste Sovjetstat’.

    Så da kan man vel forestille seg, at et norsk internett, kanskje ikke bare, er en god ide.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om, at internett, er styrt, fra USA, (må man vel si):

    styrt av amerikansk handelsdepartement

    https://no.wikipedia.org/wiki/Internet_Corporation_for_Assigned_Names_and_Numbers

    PS 9.

    Jeg leste også, i Natt & Dag, om at en tidligere redaktør der, ved navn Peter Amdam, var død.

    Og den personen visste jeg ikke hvem var, (for å være ærlig).

    Men jeg googlet likevel navnet nå.

    Siden at personen kun ble 44-45 år gammel.

    Så jeg lurte på, om det var selvmord, (eller noe sånt).

    For nekrologen til Audun Vinger, (som jeg tidligere har hørt om, som Natt & Dag-leser), virka litt ‘spesiell’ innimellom, (må man vel si).

    Og når jeg søker på nettet.

    Så ser jeg, at denne døde Natt & Dag-redaktøren, er i samme krets, som Thomas Seltzer og Mathias Faldbakken.

    Og dette er også en krets, som min tidligere studie-kamerat Dag Anders ‘Dagga’ Rougseth, er med i.

    For han kjente Mathias Faldbakken, (husker jeg, at han sa, en gang som vi drev med obligatoriske oppgaver, (fra HiO IU), hjemme hos meg, (i min Rimi-leilighet), på St. Hanshaugen).

    Og Faldbakken sendte en Facebook ‘friend-request’, til meg, mens jeg bodde, i Leather Lane, (hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011), i Liverpool.

    Men jeg har aldri møtt Mathia Faldbakken, i ‘Real Life’.

    Så jeg aksepterte ikke den venne-forespørselen, (som var fra Faldbakken sitt pseudonym Mathias Falskbakken, (må man vel kalle det), hvis ikke, det var, noe tull).

    Men at Seltzer er i ‘Dagga’ sin krets, det visste jeg ikke.

    Det gjør jo den kjente mobbingen, av meg, (fra Seltzer), i TV-programmet Tweet4Tweet, (i 2012), litt spesiell.

    (Må man vel si).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Her er mer dette:

    død amdam paint

    http://www.aftenposten.no/meninger/Til-minne-om-Peter-Amdam-19712016-585949b.html