Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
Min mor bodde, i Hedrum, Tjølling og Brunlanes, fra 1973 til 1978. Men cirka en gang, i uken, så dro hu med Pia og meg, på handletur, til Larvik sentrum. Og denne kafeen, (Cafena), som ble åpnet, i 1975, den hadde Pia og jeg, vært på, (med vår mor og stefar), kanskje 10-15 ganger, da vi flytta, til Larvik sentrum, (og Jegersborggate), våren 1978
http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/03/fler-mobilbilder_14.html
PS.
Det var, på denne kafeen, at min mor, lot meg prøve kronespill, for første gang, (hvis jeg ikke tar helt feil).
(Det var ikke sånn, at dette, (å spille på kronespill), var noe, som jeg hadde bedt om, å få lov til.
Men det var, etter forslag, fra mora mi, da.
Sånn som jeg husker det).
Og etter dette, så pleide jeg, å få lov til, å få et kronestykke, hver gang, som vi var, i nærheten, av en sånn knipsekasse, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Det var også sånn, at min mor, reagerte på, at det stod: ‘Adam’ og ‘Eva’, (av en eller annen grunn), på toalett-dørene, på denne kafeen, (istedet for: ‘Herrer’ og ‘Damer’).
(Noe sånt).
Min mor ble litt beveget, (eller noe i den duren), da hu så disse skiltene, og kommenterte om de, til min stefar, (sånn som jeg husker det).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
En gang, på 80-tallet, etter at min søster Pia, også flytta, til min far, (eller hu flytta egentlig, til min fars nye samboer Haldis Humblen), i Svelvik.
Så beordret min far, Pia og meg, til å bli med, en italiener og mora vår, på en slags campingferie.
Italieneren hadde liksom campingbil.
Men det var bare en folkevognbuss.
Og det var trangt, å ligge, bak i den folkevognbussen, (italieneren parkerte bilen, (på/ved en slags rasteplass vel), ved fjorden, ved Sandefjord/Tønsberg, et sted).
(Og mora mi ville ikke ligge, ved siden av, sin kjæreste, (om natta), husker jeg.
Så jeg måtte ligge ved siden av han, husker jeg).
Og det var bursdagen min, dagen etter.
Og jeg ønsket meg en kassett, med bandet: Rock Steady Crew, (husker jeg).
(Noe jeg fikk, (av min mor vel), i en musikkforretning, i Larvik).
Før italieneren kjørte videre, mot Skien og Lekeland, (husker jeg).
Et sted, som jeg var litt for gammel for, vel.
Så jeg var nok, i 13-14 års alderen, da dette hendte.
(Så dette var nok sommeren 1984, eller noe sånt.
Noe sånt).
Og mora mi slo litt seinere opp, med han italieneren.
Men en gang, som Pia og jeg, var på besøk, hos vår mor, på Tagtvedt.
(Dette var kanskje påsken 1985, eller noe sånt).
Så var han italieneren, på Cafena, (sammen med en kamerat, vel).
(Da Pia og jeg, ’tilfeldigvis’ var innom der.
For å spille, på kronespill, (eller noe sånt), vel).
Og da ropte han italieneren, etter oss, mens vi gikk ut, av kafeen.
(Sånn som jeg husker det).
Og han ba oss, om å be vår mor, om å kontakte han igjen.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Det var også mange andre kafeer, som mora vår, pleide å være på, (i Larvik), på den her tida, (fra 1973 og framover).
Det var en kafe, som het Carina, (eller noe sånt), som lå, der hvor det tidligere hadde vært bryggeri, (sånn som jeg har forstått det).
(Ved siden av Thorfinn Kreken sitt supermarked Thorfinn’s).
Og på varehuset Albert Bøe, så var det også, en kafe, (men den likte ikke mora mi, så bra, sånn som jeg husker det).
Og på varehuset Domus, (som var et slags stort Samvirkelag), så var det også kafe, i andre etasje.
Det var også en liten kafe, på Thorfinn’s, (hvis jeg ikke husker helt feil), i samme lokale, som supermarkedet, liksom.
(Noe sånt).
Og mora mi pleide også, noen ganger, å gå, på et konditori, som lå, i Prinsegata, (heter vel den gata, som går, mellom torget og jernbanestasjonen).
Og det var også en kafe/restaurant, på jernbanestasjonen, (husker jeg).
Og også ved rutebilstasjonen.
Og det var også en kro, (som het Ferdinand), som min mor, pleide å gå en del på, (husker jeg).
(Og hu jobba også der, som serveringsdame, i en relativt kort periode, i 1978, (var det vel)).
Og restauranten Blomsterhagen, på Grand hotell, (var mora mi på, ihvertfall en gang, (på min åtte års-dag vel), husker jeg.
Og mora mi, (og stefaren min), dro også ganske ofte, på det svære utested-bygget Hvalen, (på Østre Halsen), hvor de hadde ihvertfall to restauranter.
Så min mor, (og stefar), spiste mye ute, blant folk, da.
Selv om det ikke var hovedregelen.
Det var mest et kakestykke og en kopp kaffe, som mora mi, pleide å kjøpe, vel.
(Noe sånt).
Og så gikk vi en sjelden gang, på restaurant, da.
(Kanskje 2-3-4 ganger, i året, (eller noe i den duren).
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
-
Det er nok han her, som var, min fars kompanjong, (fra Neptun Vannsenger, på Billingstadsletta), for han driver fortsatt, med konkursvarer, kan det virke som
http://www.lillesandmuseet.com/uploads/9/6/3/9/9639668/kino_i_museet1.pdf>
PS.
Her er mer om dette:
http://www.kadabra.com/media/2006/Birkenes%20Avisa%20nr%2045%202006.pdf
PS 2.
Her er mer om dette:
PS 3.
Enda mer om dette:
PS 4.
Og enda mer om dette:
PS 5.
‘Den grønne kanin’, har visst gått konkurs:
http://vikstol.no/filer/DGK-AS-Avsluttende-innberetning1.pdf
-
Dette postkortet, er speilvendt. (Det er derfor, at man ikke ser, det treet, som min fars stesønn Jan Snoghøj, kjørte inn i, (med en gammel boble), på begynnelsen, av 80-tallet)
https://www.facebook.com/groups/266282843489204/?fref=ts
PS.
Fotografiet ovenfor, er tatt, fra cirka ved punkt ‘A’, men det er speilvendt, så det ser ut som, (på postkortet), at det er tatt, fra cirka ved punkt ‘B’:
-
Jeg visste ikke, at Haldis, var ‘brilleslange’. Hm
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=993991970673834&set=gm.868183193299163&type=3&theater
PS.
Faren min sa en gang det, (på Roksvold), på 80-tallet.
(En tid, etter at han hadde blitt sammen, med Haldis).
At grunnen til, at han likte Haldis.
Var at Haldis, ikke brukte neglelakk, på tåneglene.
(Noe sånt).
Hva han nå mente, med det.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Haldis har også en ring, (kan man se), på sin høyre ringfinger, (så det er mulig, at faren min og Haldis, er forlovet ihvertfall, (selv om de ikke er gift)):
-
Mer om den tidligere naboen, til faren min og Haldis, (som bor, i Tordenskioldsgate 36, i Drammen)
PS.
I ‘våre dager’, så er det innvandrerbutikk, i disse gamle ‘Elkjøp-lokalene’, i Tordenskioldsgate 40.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Her er mer om dette:
PS 3.
Faren min og Haldis, bor i 2. og 3. etasje, i Tordenskioldsgate 36, (og hva de har, i de tidligere butikklokalene, i første etasje, (for tida), det veit jeg ikke):
PS 4.
Nor – Gøy Dagligvare AS, er visst noe, for tyrkere:
https://www.facebook.com/NOR-G%C3%98Y-DAGLIGVARE-AS-264211826964923/
PS 5.
Her er mer om dette:
(Samme link som ovenfor).
PS 6.
Det høres kanskje rart ut, at Tordenskioldsgate 36 og Tordenskioldsgate 40, er naboer, men Tordenskioldsgate 38, finnes visst ikke lenger, (kan det virke som):
PS 7.
Faren min og Haldis, har søkt om, å få bygge, car-port med terrasse, i denne innkjørselen, men de har ikke fått det godkjent, (av Drammen kommune), muligens på grunn av brannbilene, som vel antagelig, kjører forbi der:
PS 8.
Her er mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.no/2015/12/mer-om-vannseng-butikken.html
-
Dette brødet, savnet jeg, da jeg studerte i Sunderland, høsten 2004, (husker jeg). Det engelske brødet, ble liksom, som loff å regne, sammenlignet med Bakers sitt Birkebeinerbrød, (husker jeg, at jeg syntes)
PS.
Her er mer om dette:
http://www.klikk.no/helse/article640286.ece
PS 2.
Det var egentlig faren min, som i sin tid.
(Det var vel, på den tida, (nemlig skoleåret 1988/89), som annonsen ovenfor, var i avisa.
En gang, som jeg var på besøk, hos han og Haldis, (etter skolen), i vannsengbutikken).
Sa at: ‘Birkerbeinerbrød er det beste brødet’.
(Noe sånt).
Og så begynte jeg, å spise det brødet, etter at jeg begynte, på ingeniørhøyskolen, høsten 2002.
For da, var jeg mye hjemme, (i Rimi-leiligheten min, på St. Hanshaugen), og leste/dreiv med data.
Og så gikk jeg hver dag bort, til Rimi-butikken, (der hvor det nå er Rema Ila), på St. Hanshaugen senter.
Og kjøpte en to-pakning ferske kyllingfileter, 800-900 gram sjokoladeiskrem med sjokoladesaus, birkerbeinerbrød, hakket makrell i tomat, appelsinjuice, Maarud tortillachips, Søppeldynga godteri, VG og/eller Dagbladet og noe slags brus/mineralvann, vel.
(Noe sånt).
Og kyllingfiletene, de pleide jeg vel, å spise sammen med noen oppskårne tomater, (mener jeg å huske).
(Etter å ha stekt kyllingfiletene, i en hybelkomfyr, som jeg da ganske nylig hadde kjøpt meg.
For jeg hadde litt dårlig plass, i hybelen min, siden at jeg da nettopp, hadde kjøpt meg, et kombinert kjøle/fryse-skap.
Så det var ikke plass, til komfyr der, da.
Så jeg kjøpte da en hybelkomfyr, som jeg så satt, oppå kjøle/fryse-skapet, da.
For å si det sånn).
Og soya-saus.
Og muligens også med potetsalat.
(Noe sånt).
Og jeg varierte denne maten, ved å for eksempel også spise Grandiose mild taco, eller Pizza Pollo, fra Dr. Oetker.
(Noe sånt).
Og jeg kjøpte også noen ganger, ‘kalkunskinke-bokser’.
Og så skjærte jeg den ‘skinka’, i skiver.
Og så kokte jeg opp nuddelsuppe, av et par pakker nudler.
Og hadde kalkunskinka, opp i den suppa, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Og jeg varierte også, ved å også handle i andre butikker, i nærheter, (av der jeg bodde).
Som for eksempel Kiwi i Waldemar Thranes gate.
Og Rema Ila, (som på den tida, hadde inngang, fra Bjerregårds gate).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
























