http://www.e-pages.dk/budstikka/8052/27//?query=neptun%20vannsenger
Stikkord: Arne Mogan Olsen
-
På Toppen, (på Bergeråsen), hvor jeg bodde, fram til mora mi separerte seg, fra faren min, i 1973, så var det, en lignende utsikt, (må man vel nesten si). Jeg husker det, at jeg noen ganger, heller ville stå og se på Drammensfjorden, enn å leke, med Magnar Horten, (må det vel ha vært). Og faren min, viste meg også, utsikten over fjorden, fra terrassen vår, (i Toppen 4), da jeg var to-tre år gammel, (mener jeg å huske). Noe sånt
https://www.facebook.com/groups/266282843489204/
PS.
Toppen ligger nemlig, på _Nedre felt_, på Bergeråsen.
Mens min tidligere fotballtrener Skjelsbek, bor på _Øvre felt_, på Bergeråsen.
Så utsikten, fra Toppen, (på Nedre), er nok ikke like fin, som på Øvre.
Men Toppen har ihvertfall, den fineste utsikten, på Nedre, (må man vel si).
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Cirka sånn her, var utsikten til Drammensfjorden, fra lekeplassen/parkeringsplassen, på Toppen, (men fra terrassen vår, (i Toppen 4), så var utsikten en del finere igjen da, sånn som jeg husker det):
http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/06/cirka-sann-her-utsikt-var-det-pa-det.html
-
Han her ble født, på samme dag, og på samme sykehus, (sentralsykehuset i Tønsberg), som min halvbror Axel Thomassen
http://havardwiig.no/teklubb/styret/hansm.htm
PS.
Her er mer om dette:
http://langsveien.no/index.php?side=1&sak=4975
PS 2.
Det kan virke som, at dette egentlig er broren, til Thomas Seltzer, (hm):
PS 3.
Hans-Marius Østby Schrøder ligner litt, på min far, Arne Mogan Olsen, synes jeg, (hm):
http://idrett.speaker.no/Downloads/85/docs/%C3%98P__29012014_Larvik_turns_planer.pdf
-
Aleksander ‘Allik’ Kristiansen, var visst min farfars (fille-)onkel. Han hadde visst jobben, med å kjøre alle varene, som ble produsert av Jebsen-fabrikkene, (nemlig Berger fabrikker og Fosskleiva fabrikker), med hest og kjerre, til Berger brygge, (og et lager der, sikkert). Noe sånt. Fornavnet hans, ble visst til ‘Allik’, (har jeg lest et sted), fordi at Berger-folk, (som min far, må man vel si), prater litt, som norsk-amerikanere, (siden at mange Berger-folk, har slekt, i Amerika og England), da. Noe sånt
https://www.facebook.com/groups/266282843489204/
PS.
Mer om min farfar, (Øivind Olsen), sin tante og (fille-)onkel:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01036491000052
-
Jeg får minne huringer, (og andre), om at det er sett sjøorm, i Drammensfjorden
http://johncons-mirror.blogspot.no/2014/01/det-var-visst-noen-som-sa-en-stor-sjorm.html
PS.
Fler sagn fra Svelvik-området:
https://no.wikisource.org/wiki/Side:Christiania-Drammens_Jernbane.djvu/7
PS 2.
Jeg har jo gått tre år, på Svelvik ungdomsskole, (fra 1983 til 1986).
Men der lærte vi ikke noe, om disse sagnene, (av klasseforestander Aakvåg, eller andre), sånn som jeg husker det, ihvertfall.
Hm.
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 3.
Jeg har også lest, i Svelvikposten.no, at de må grave sand der, hvert år, (eller noe sånt), for at ikke Svelviksundet, skal tette seg.
(At de _mudrer_, (med en båt), heter det vel).
Og dette kan være, (tenker jeg), dette fra norrøn mytologi, med at Midgardsormen, liksom må bite seg selv i halen, ellers så blir det ragnarok.
For hvis det ikke er en åpning, i Svelvikmorenen, (som blir kalt en kjempedemning, i det første PS-et), så blir det nok storflom, (en slags syndeflod kanskje), i Kobbervikdalen, (og for Sande-folka), da.
Noe sånt.
Og det med at Svelvikmorenen åpner og lukker seg, det kan jo ha ført til flom, både i Svelvik/Berger og Sande.
Og dette kan kanskje ha noe med syndefloden, fra bibelen, å gjøre.
(Og at Gud kanskje da er Odin, eller noe sånt.
Jeg har skrevet om, at Svelvik/Berger/Sande, kan være Midgard, og at fjorden (og elva) rundt kan være Midgardsormen, på bloggen tidligere, (se tag-en ‘Norrøn mytologi’).
Hvem vet.
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Grunnen til at jeg begynte, å tenke, på dette med norrøn mytologi og Svelvik-området, må vel ha vært, det første sagnet, i bloggposten, (om den sjøormen, som vel kan hinte litt, til Midgardsormen).
Min farfar, (Øivind Olsen), pleide også å prate, om Seljordsormen og Marianergropa, (liksom ut av lufta).
(Dette var i tida, like etter at jeg flytta, til faren min, fra mora mi, i Larvik.
Noe jeg gjorde, i oktober 1979).
Og faren min har også blogga noe om gud og noe som kanskje skal være en orm.
Noe sånt.
(Og Svelvikposten har kanskje også hinta litt, om at det er noe, med Svelvikmorenen, osv.
Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Det også noe rart, med stedene rundt Berger, (vil jeg si).
Tangen-folk, ble kalt ‘Tangen-dyr’, da jeg gikk, på Svelvik ungdomsskole.
Og det ble hintet, i en bok, om Strømms historie, (av en Eier), at de bygde skip, (Noas ark?), i eldre tid.
Og Hurum-folk, blir kalt ‘huringer’, og det høres nesten ut, som ‘horunger’, så om Hurum betyr, at de var horene, til Svelvik/Midgard-folka?
(For Svelvik/Sand-damer blir også rimelig ‘horete’, på Hurumlandet.
Husker jeg selv, fra min oppvekst.
Det gjelder to brunetter, nemlig Turid Sand og Anne Grossvoll.
Fra 80-tallet.
Som jeg har skrevet om, i Min Bok).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Her er mer om min fars blogg, (som jeg kanskje huska litt feil fra, da jeg skrev PS4, ovenfor):
http://johncons-mirror.blogspot.no/2009/11/faren-min-har-ogsa-blogg-det-star-det.html
















