Stikkord: 90-tallet

  • Mangel på gjennomsiktighet i det norske samfunnet

    I Norge, og på Rimi, så er det sånn, at butikksjefene, som ansetter folk, de får beskjed av regionsjefen, (en som het Jon Bekkevoll, men sikkert også av andre), om å ringe politiet, ved ansettelser.

    Så vi fikk beskjed om å ringe og spørre politiet, ‘synes dere at vi bør ansette den og den personen?’.

    Også svarer politiet enten ‘ja’ eller ‘nei’.

    Men det blir ikke gjennomsiktig, synes jeg.

    I England, så er det sånn, at noen firma, forlanger å se rullebladet ditt, eller at du får en attest fra et privat sikkerhetsfirma, som sjekker rullebladet ditt.

    Dette er vel kanskje et mer gjennomsiktig system, enn i Norge?

    Jeg mener, hva hvis politiet er korrupte?

    Da finner vel aldri N.N. ut av hvorfor han ikke får noen jobber?

    Nei, dette virker som noe Stasi-opplegg, når jeg tenker tilbake på det.

    En gang, like etter at jeg ble butikksjef.

    Så stod jeg tilfeldigvis ved siden av to halv-kriminelle folk, eller hva de var, i baren, i over-etasjen, på So What.

    Og da hørte jeg tilfeldigvis, at han ene sa til han andre, at det var umulig å få seg jobb for han, for det hadde blitt helt ekstremt.

    Han hadde en liten plett på rullebladet, og kunne ikke få seg jobb på Rimi engang, sa han til kameraten.

    Jeg fortalte at jeg var butikksjef i Rimi, og lurte på hva det var.

    Men han fortalte bare det samme da.

    Så blir ikke dette noen form for dobbelt straff?

    Får ikke politiet for mye makt i Norge?

    I USA og England, så sier de at samfunnet skal være gjennomsiktig.

    Dette hører man sjelden at noen snakker om i Norge.

    Er det mer grums i det norske byråkratiet, enn i andre land?

    Er Norge en politistat?

    Hvem vet.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Men når jeg tenker mer på det, så er jo Rimi(/ICA) et privat firma.

    Så de kan vel gjøre som de vil, når det gjelder ansettelser.

    Eller kanskje ikke som de vil, men de trenger vel ikke å ha gjennomsiktighet, mener jeg.

    (Som myndighetene vel er ment å ha, ihverfall i England og USA, osv.).

    Selv om ICA jo er et stort firma.

    Jeg får prøve å tenke litt mer på det her.

    Vi får se om jeg klarer det.

    Vi får se.

  • Vanvittige greier på Terningmoen

    Nå fikk jeg flashback, til da jeg var i militæret, i Geværkompaniet, på Terningmoen, i 1992/93.

    Dette skjedde våren 1993.

    Etter at den gamle troppsjefen vår, (i tropp 1), Frøshaug, hadde blitt adm. off, eller noe sånt.

    Og vi hadde fått en ny troppsjef, som en fra laget vårt, fra Elverum, som het Ragnhildsløkken, sa at ble kalt ‘Kalesj-Bjørn’, for han hadde stjålet en kalesje fra en bil, en gang, visstnok, (ifølge Ragnhildsløkken).

    Så sånn var det.

    Frøshaug fikk så plutselig kommandoen over troppen igjen, for vi skulle på noen konkurranser, eller oppgaver, i adm. off.’s regi da.

    Og da var det en oppgave som var helt sinnsyk, vil jeg si.

    Dette var lag 2, som jeg var på da, (jeg var noen måneder reserve og, før jeg havnet på lag 2, for jeg var ganske tynn og pinglete, så infanteriet, som Willassen fra skolen i Drammen, sa var det tøffeste, det ble litt i hardeste laget for meg, egentlig.

    Men jeg sleit meg gjennom det, ihvertfall).

    Lag 2, hadde Marvin Bricen som lagfører.

    Det er broren til hun Silvanny Bricen, som er kjent som programleder på TVN og fra musikkbransjen osv.

    Så vi var kanskje det eneste laget i Terningmoens historie, som hadde en mulatt som lagfører?

    Hvem vet.

    Bricen slapp unna påtale, (i mange måneder vel, siste halvår av Førstegangstjenesten vel), for å ikke ha Oppland Regiment sitt merke, Birkebeineren, på perm-uniformen, ihvertfall.

    Og da jeg skulle få ny perm-uniform, (siden jeg hadde vokst ut av den gamle uniformen, fordi jeg hadde fått mer muskler vel, de første 10-11 månedene i militæret).

    Så sa jeg, på rommet, at jeg droppa den syinga, før vi skulle stå parade, i Karl Johan, før lukkingen av Stortinget, våren 1993.

    (Vi hadde også stått parade i Karl Johan, under åpningen av Stortinget, høsten 1992).

    Og da sa Schellum, fra Vågå, at det var fordi at ‘Bricen var neger’, at han slapp unna, med å ikke ha birkerbeiner-merket, på perm-uniformen sin.

    Så jeg måtte ikke regne med å kunne klare å slippe unna med det samme, mente vel de på rommet.

    Det ble til at jeg ikke fikk tid til det, for jeg sleit sånn med å stryke den nye perm-uniform buksa.

    Å stryke klær, det var det aldri noen som hadde lært meg, for å si det sånn.

    Det er ikke noe man lærer på skolen, akkurat.

    Men men.

    Og i militæret, så lærte vi vel ikke akkurat det så grundig.

    Så jeg fikk aldri festa på det Birkebeiner-merket, på den nye uniformen, så jeg var litt nervøs, før stengingen av Stortinget, våren 1993.

    Og det la sersjant Dybvig merke til, så jeg slapp å bli med, for han så tvers igjennom meg, at jeg var litt ukomfertabel, med å være med på det, (pga. den nye unifomen, som jeg ikke hadde fått helt fin, og jeg var heller ikke blant de beste i slutta orden, som er marsjering og å hive geværet opp på skulderen i takt, osv).

    Så da fikk jeg bli med på Forsvarets Dag, i Elverum, istedet, (med noen på lag 1), og skyte med miles, (lasersystem på AG3-en), i en konkurranse mot tilskuerne som var på Forsvarets Dag, ved en gammel festning, eller noe, i Elverum sentrum, et stykke unna Terningmoen, var det vel.

    Garde-musikken osv. var der også, forresten).

    Men men.

    Tilbake til den dagen på Terningmoen.

    Da ble jeg sendt først, opp i et kanskje fem meter høyt klatrestativ.

    Frøshaug hadde først sagt at alle måtte ta med seg vindvotter, enda det var mai eller juni, og varmt.

    Senere gikk ryktene, om at en soldat i en annen tropp, hadde havnet på sykehuset, for huden og kjøttet, i hånda hans, hadde blitt slitt bort, i en konkurranse/oppgave, sånn at man kunne se inn til beinet.

    Og det fant jeg fort ut hvilken oppgave dette hadde skjedd i.

    Det var det 5-10 meter høye klatrestativet.

    Vi hadde med oss strids-sekk, og sikkert AG-3.

    Strids-sekken, den var mye mindre, enn pakning, som er en tur-sekk.

    Så det var ikke så vanskelig for meg, å klatre opp det stativet, for jeg var i god form, etter mange måneders blodslit, i infanteriet, til fots, ved lav åling, på truger og på ski, og det som var, i de foregående månedene.

    Og en ‘tjukkas’ på laget, Sundheim fra Valdres, var andremann, som ble sendt opp, av lagfører Bricen.

    Og da måtte jeg hjelpe Sundheim, for han sleit litt.

    Så jeg måtte ta tak i sekken hans, og nærmest hive han over kanten, på toppen av stativet, hvor jeg stod på et platå, omtrent som øverst på en borg, eller noe.

    Hvis ikke Sundheim ‘faket’ da.

    At han egentlig hadde kontrollen, men gjorde seg til, for at jeg skulle føle meg ovenpå?

    Så var det nedturen.

    Og da skjønte jeg at nå var jeg lurt i en felle.

    For da måtte vi fire oss ned et ti meter høyt tau.

    Noe sånt.

    Og det hadde jeg aldri lært, i gymmen, eller noe sånt.

    Selv om jeg pleide å være med i alle gymtimene.

    Men vi dreiv mest med fotball osv., vel, ute i Østre Halsen, Larvik, Berger, Svelvik, Sande og Drammen, (som var de stedene jeg gikk på skole, og hadde gym, på barneskolen, ungdomsskolen og videregående).

    Ihvertfall lærte vi aldri om å fire oss ned et tau.

    (Selv om jeg husker at Petter og Christian Grønli, snakket om, da jeg kjente de, som 11-åring vel, at de pleide å gjøre det, fire seg ned i tau, ned et fjell, like ved der hvor Per Furuheim og de bodde vel.

    Så kanskje Bricen kjente Grønli-brødrene, og visste at firing ned et tau, ikke var min styrke?).

    Og i militæret, så lærte vi heller ikke å fire oss ned et tau.

    Men plutselig, så var jeg kommandert opp, på et ti meter høyt stativ.

    Og den eneste måten å komme seg ned på, var ved å fire seg ned, et ti meter langt tau, (som det hang flere av ned fra stativet, og mot bakken da).

    På Berger, hvor jeg var fra, så var tau til å fortøye båter med, stort sett, vil jeg si.

    (Selv om jeg fikk skylda for at båten til Haldis ble ødelagt i høststormen, på Østlandet, i 1986, eller noe.

    Pga. dårlig halvstikk, eller noe.

    Men de skulle kanskje tatt opp båten, før stormen?

    Det var isåfall faren min sin jobb.

    Mange båter ble jo tatt av den stormen, så å skylde det på meg, det var kanskje litt urettferdig?).

    Og da visste jeg Søren ikke hvordan jeg skulle komme meg ned.

    Men det ble til at jeg tok på meg vindvottene.

    Og presset hendene mot tauet.

    Samtidig som at jeg presset sålene på militærstøvlene, mot tauet.

    Sånn at det lukta svidd fra vottene, når jeg slapp meg ned, vel.

    Kanskje det var kjøttet fra hånda til han som havna på sykehuset, som lukta?

    At det hang igjen i det ene tauet enda.

    Og at det var det tauet jeg kom meg ned?

    Hvem vet.

    Så, da jeg var ganske langt nede, så gikk det litt vel fort, og da bare måtte jeg slippe tauet, og hoppe ned den siste meteren, eller noe.

    Noe sånt.

    Så knea mine, fikk nok en litt tøff belastning, på den øvelsen/konkurransen.

    Men jeg fikk ingen skade, som jeg kunne merke, ihverfall.

    Selv om kneet røk et par år senere, (korsbåndet i venstre kne), da jeg spilte fotball.

    Frøshaug sa også at vi skulle trampe hardt, på oppstillingsplassen, når vi gikk i hvil.

    Så jeg fikk litt trampe-muskler, i det venstre beinet, og brukte den ‘trampe-muskelen’, under fotballsparking, i Frognerparken, en gang, sommeren 1995 vel.

    Og da røyk korsbåndet gitt.

    Og det har jeg slitt med i alle år etterpå.

    For legene har ikke fiksa kneet ordentlig, så det har aldri blitt helt bra og stabilt.

    Og det er visst også noe slitasje-skader i den kneet nå, sa en lege, i Oslo, i 2002, var det vel, hvis jeg husker riktig, etter å ha tatt MR-røntgen, eller hva det heter.

    Så sånn var det.

    Jeg sa at jeg ville fikse kneet på nytt.

    Og da sa han legen, ved Bentsebrugata legesenter, at ‘har du ikke fått nok nå da’.

    Så det var tydelig at det var noe mafia.

    For nok av å bli friskere?

    Hvem har liksom fått nok av helsevesenet.

    Er helsevesenet plutselig noe dårlig nå da.

    Var det fordi jeg var norsk/langskalle/nordisk?

    Hvem vet.

    Vi får se.

    Men det var ihvertfall helt gale-Mathias, det greiene på Terningmoen, vil jeg si.

    Å klatre opp et nett, og komme seg over en kant.

    Så man kunne ikke klatre det nettet ned igjen.

    Men man måtte fire seg ned et tau, på ti meter.

    Enda dem vel ikke sjekka først, at man visste hvordan man firte seg ned et tau.

    Det er vel en ferdighet?

    Det er nesten som å tvinge noen opp i et fly.

    Også sier dem, ‘nå må du lande flyet’.

    Også driter dem i, om du har lært å lande fly, eller ikke, fra før.

    Så det var helt gale-Mathias, vil jeg si.

    Ko-ko!

    Så hva dem dreiv med på Terningmoen, det veit ikke jeg.

    Men helt sunne i hue, det var dem nok ikke.

    Dette her var nesten som et plott, vil jeg si.

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Og jeg hadde noen kamerater, fra Skedsmo, som het Øystein Andersen, (tremenningen min), og Glenn Hesler, (opprinnelig en kamerat av Øystein, fra Skedsmo VGS. vel).

    Og de pleide alltid å si, at jeg var ‘hvit neger’.

    Og det skjønte jeg ikke hvorfor de sa.

    Men jeg slang noe dritt tilbake da.

    Men nå tror jeg det var, fordi at jeg var norsk/langskalle/nordisk.

    Og at disse var i noe undergrunn, som tulla med nordiske.

    Noe sånt.

    Og det ble jo litt ‘tricky’, med det Birkerbeiner-merket.

    Bricen hadde det ikke på uniformen.

    Og han var min lagfører, dvs. min sjef, 24 timer i døgnet, under tjenestetiden.

    Og vi sov på 8-manns rom, hvor også Bricen bodde, og nestlagfører Frydenlund.

    Så du hadde nesten aldri frihet, under førstegangstjenesten.

    Du hadde alltid en sjef, av noe slag, som kunne finne på å kommandere deg, i nærheten.

    Så du fikk liksom aldri roen på deg, som man kunne få i sitt eget hjem.

    Så det var nesten sånn at du måtte være på tå hev, i et helt år.

    Så for meg som har vokst opp alene, i min egen leilighet, siden jeg var ni år, så var jo denne stadig tilstedeværelsen av befal, som et herk og et hat da.

    Så jeg slappa aldri av, i militæret.

    Så det ble veldig spesielt, må jeg si, å være der.

    Selv om det også hendte artige ting.

    Og det var såpass spesielt, det året, syntes jeg, (som aldri har vært i speider’n, eller noe sånt), så jeg husker mye av det som skjedde enda.

    Så sånn var det.

    Men jeg ville jo da satt lagfører Bricen, i et forfærdelig dårlig lys, hvis jeg hadde sydd på Birkebeiner-merket, på den nye uniformen min.

    Siden han dreit i det.

    Og hadde driti i det, i mange måneder.

    Så det var litt spesielt.

    Og jeg ble beordra, av noen på depotet, som inspiserte oss, før stengingen av Stortinget, i 1993, å bytte både perm-uniform skjorta og buksa.

    Men de fleste slapp å bytte noe som helst.

    Så jeg fikk jo da en oppgave, som de andre ikke fikk.

    Så de andre lå bare å daffa på rommet.

    Mens jeg stressa med strykning av ny perm-bukse osv. da, før stengingen av Stortinget.

    Så det var litt rart, hvorfor måtte jeg bytte både skjorta og buksa?

    Det var kanskje noe mobbing, av meg, fra depot-folka?

    Jeg fikk ikke noen ordentlig forkaring, ihvertfall.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så jeg fikk jo da kanskje noen negative kommentarer da, fra folk som daffa på rommet, siden jeg stressa med perm-uniform osv.

    Så det var noe herk, å gjøre noe blant de surmulna folka på rommet osv.

    (Døler osv).

    Så det gikk trått gitt, med den oppgaven, å få den nye perm-uniformen fin.

    Det var ikke akkurat så artig å drive med stryking og sying, på rommet, som en husmor, mens de andre bare lå og daffa, på senga si, og leste tegneserier og sånn, og kanskje slang meldinger da.

    Det ble nesten som noe mobbing hele greiene, synes jeg.

    Så det var noe av det døveste, og, (mer eller mindre), nedverdigende, vil jeg si, som jeg husker, fra Førstegangstjenesten.

    Så da jeg havna i HV, så fikk jeg avsmak mot å sy på det nye Haralds-merket, på feltlua, over det gamle Olavs-merket.

    Så jeg fikk vel aldri ordna det.

    Men men, jeg var travel på den tida og, på slutten av 90-tallet.

    Med mye jobbing som butikksjef i Rimi, osv.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

  • Jeg anmeldte enda en voldtekt, fra da jeg bodde i Oslo, fra ei som het Ragnhild, som bodde på Stovner







    Gmail – Anmeldelse av voldtekt fra ei som heter Ragnhild, fra Stovner, høsten 1990







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Anmeldelse av voldtekt fra ei som heter Ragnhild, fra Stovner, høsten 1990





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Thu, Jun 17, 2010 at 2:58 AM





    To:

    post.oslo@politiet.no



    Hei,

    dere har jo sagt at jeg må sende anmeldelser som e-brev.
    Men jeg synes det blir for kronglete.
    E-brev og e-post, hva er forskjellen liksom?
    Så jeg sender det like godt som e-post, denne gangen.

    Grunnen til at jeg tenkte på det her, var at Dagbladet skrev at Knausgård kunne bli anmeldt for voldtekt, for fristen var ti år.
    Men avisene har jo ikke alltid rett, så jeg sender dette likevel, i tilfelle fristen er tjue år.

    Det som skjedde var at en som het Magne Winnem dro meg med på HitHouse, i Storgata.
    Så dro han hjem.
    Så traff jeg ei dame, etter at jeg hadde drukket masse halvlitere med Winnem.

    Hu var skikkelig frekk, og putta henda sine inn i buksa mi, og begynte å onanere meg, mens vi satt ved et bord der, i overetasjen.
    Hu var fra 'Gokk', som det heter, kanskje Valdres, eller noe sånt.

    Hvem vet, men hu fikk en hel gjeng på besøk, på Stovner og de hadde kjørt i flere timer.
    Det var vel i Ole Brums vei, eller hva det heter på Stovner.
    Hu dro meg med nattbussen til Stovner, og jeg var full og trøtt, husker jeg.

    Bestefaren hennes hadde nettopp dødd, (mens hu bodde der sammen med han, for hu hadde flytta ditt, et år før kanskje).
    Så det kan ha vært mord, fra hu Ragnhild, tenkte jeg nå, så da blir jo dette en anmeldelse av mord.

    Faren hennes var kaptein på cruiseskip, sa hu, og hu sa at da ble hu kjent med herrer fra utlandet, når hu var på båten som jente.
    Hva nå hu mente med det.
    Men jeg var jo trøtt og full.

    Så jeg sovna på en sofa, eller om det var en seng med sengeteppe på, eller noe blanding av sofa og seng.
    Det var i stua, ihvertfall.
    Så våkna jeg av at hu Ragnhild hadde tatt kuken min i kjeften og sugde så det holdt på den, for å si det sånn.

    På en måte som gjorde meg drit-kåt.
    Så vi holdt på hele natta, og hu dro meg inn på soverommet til bestefaren og, og vi holdt på der og.

    Også når vi våkna, for hu sov naken.

    Og da vi var ferdig, så kom fire-fem av hennes sambygdinger på døra.
    Så det var jo ikke mulig å få noe ro der.
    Og jeg måtte på smilekurs, med OBS Triaden, på Dørumsgaard-hotellet, ut mot Gardermoen, tror jeg.

    For Matland, skulle skifte navn til OBS Triaden, og da måtte vi på noe slags møte da, søndagen før mandagen når skifte av navn, skulle være.
    Så sånn var det.
    Hu oppførte seg så rart i ettertid, så noe mer kan ha vært galt.

    Jeg besøkte henne et par-tre ganger, etter dette vel.
    Og hu sa hu likte campari.
    Så kjøpte jeg campari på polet til henne.
    Men jeg leide et rom av min stefar, Arne Thomassen og Mette Holter, hans samboer.

    For jeg skulle liksom spare penger til å studere året etter.
    Og da hadde hu Ragnhild ringt de og sagt at en finne som hu kjente fra før, skulle besøke henne, så hun ville ikke ha campari likevel.

    Det var litt rart at hu ringte de da.
    De dro på ferie, på starten av 1991 vel.
    Og da kjente jeg ingen på Furuset, så jeg dro å besøkte hu Ragnhild, på Stovner.
    Bare som bekjent.

    For å ha noen å sosialisere med, for jeg hadde fri og kjeda meg da, og kjente ikke så mange i Oslo.

    For jeg skjønte det ikke sånn, at vi ble uvenner liksom, hu bare ville heller ha han finnen, eller hva det var.

    Det var litt uklart.
    Men vi var jo bare i begynnelsen av 20-årene, og da er vel skiller mellom bekjent og sånn ikke så klart kanskje.
    Men da hadde hu leid ut til en med sånn spasmer, celebral parese.

    Hu hadde leid ut rommet til han døde bestefaren da.
    Og de tiska og lo litt, av meg, bak ryggen min, virka det som for meg.
    Så det var siste gang jeg dro dit, for å si det sånn.

    Men når jeg tenker mer på det nå, så har jeg jo sett det i avisa, at folk anmelder det, hvis jenter suger dem, mens dem suger.

    For man kan jo bli så kåt, at det er vanskelig å få kontrollen igjen kanskje.

    Hvis hu jenta veit hva hu driver med, og vil ødelegge det for en, mener jeg.
    Og jeg mistenker at det kan ha vært det som foregikk, for da gjorde hu meg skikkelig kåt, på grunn av måten hu sugde meg på, sånn at hu vekte meg da.

    Kanskje det var fordi jeg sov, at det ble sånn, for da har man kanskje ingen sperrer, eller hva man skal si.
    Hva vet jeg.
    Men det var jo spesielle omstendigheter rundt dette, kanskje hun gjorde det for at jeg skulle miste kontrollen, mener jeg.

    I samarbeid med Mette Holter, kanskje, og evt. Magne Winnem?
    Som noe sabotasje mot meg, for Mette Holter fortalte meg at hu hadde bodd hos den amerikanske mafiaen, på 60-tallet, eller noe.

    Dvs. en i Ancona mafia-familien, som hu fikk tre barn med.

    Jeg så at han yngste sønnen Erik T. Ancona vel, kjøpte seg leilighet på Stovner, rundt den her tida, i Aftenpostens tekstarkiv.
    Hvem vet om det var noen sammenheng der?

    Så jeg anmelder hun cruise-kaptein datteren Ragnhild, fra 'Gokk', for voldtekt av meg, i søvne, med munn, og mulig drap på bestefaren, for å få leiligheten hans.
    Jeg ønsker gjerningskvinnen tiltalt og straffet!

    Mvh.
    Erik Ribsskog






  • Siste året på VGS., på Gjerdes VGS., i Drammen, så viste sidemannen min, Andre Willassen, meg denne nyheten, i VG, og sa at helten var hans onkel

    onkelen til andre willassen

    PS.

    Jeg hadde ikke noen skolebuss.

    Så jeg måtte ta en buss som gikk før klokka 7, fra Bergeråsen.

    (For jeg kom inn i Drammen, på en samarbeidsavtale, mellom Buskerud og Vestfold, som bare ti elever i året, kom inn på.

    De som hadde best karakterer av søkerne.

    Fordi de ikke hadde så bare tilbud på Sande VGS., for jeg ville gå datalinja, og det hadde de ikke i Sande, men det hadde de i Drammen da, som var ca. tre mil unna Bergeråsen, hvor jeg bodde).

    Og da måtte jeg vente, i nesten en time, i klasserommet, før første time begynte.

    (Hvis jeg ikke haika da, som jeg gjorde mye etterhvert.

    For jeg jobba også mye på CC Storkjøp, det skoleåret.

    Og ble vel mer og mer sliten kanskje.

    Men jeg pleide ofte å få haik med foreldra til Espen Melheim, med faren til Anne og Ola Uglum, eller med ektemannen til hu ene sjefen min, på CC Storkjøp, de som bodde i det gamle huset til Tove og Petter og Christian Grønli, og Willy, i Havnehagen 4, for han jobba med data i Oslo.

    Så jeg klarte ihvertfall å unngå å få mer enn 10% fravær, så jeg fikk karakter i alle fag, og vitnemål og artium da.

    Selv om det så litt stygt ut, noen måneder før skolen var ferdig.

    Lærer Karlsen heiv meg ut, av en time, fordi jeg var på grensa, til å ha for mye fravær.

    Men han måtte gi seg, for jeg var ikke over grensa, jeg hadde akkurat det antallet timer, som var det meste man kunne ha i fravær, og fortsatt få karakter.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på).

    Og da gikk det ikke ann å sove, for noen sånne halv-bøllete folk fra Kongsberg, (Helge osv.), de var de neste som dukka opp på skolen, etter en halvtime, eller noe.

    Så jeg pleide da å kjøpe avisa, og noe godteri, og kanskje en cola, i en kiosk, som åpna tidlig, i Gågata, i Drammen.

    (Og det var litt gjevt nesten, for Sande VGS., det lå midt ute i et skogområde, så der fantes det ikke en kiosk, på kilometers avstand, må det vel ha blitt).

    Så det var nok min avis da, som Willassen hadde lånt, også fortalte han at det var onkelen hans.

    Hvis han ikke fortalte det mens jeg leste VG da.

    Noe sånt.

    Willassen hadde forresten også veldig dårlig ånde, så det var nok derfor, at den eneste ledige plassen, når jeg kom på meg på Gjerdes VGS., (hvor jeg ikke hadde vært før), var ved siden av han.

    Vesterålen, det er forresten der min morfar var rådmann, i Hadsel i Vesterålen.

    Men Ål i Vesterålen, det er nok i en annen kommune.

    Willassen var i starten en rolig type, som da vi spurte om han skulle være med på russekro, svarte Magne Winnem, at ‘nei, det er et bra program på TV, som jeg hadde tenkt å se’.

    Så sånn var det.

    Seinere, utover på 90-tallet, så ble Willassen sånn, at han ligna litt på Richard Gere, og prata om å kjøpe horer, (han fortalte at han pleide å betale horer for å runke seg), når han kom seg fra jobb som assistent, på CC Matsenter, i Drammen, og inn til Oslo, og festa sammen med meg og Magne Winnem der.

    Han sa også at han møtte masse damer, på Park, som han fikk snøret i bånn hos.

    Han sa at ‘cover-charge’, det var en avgift man betalte for å få ligge med damene på stedet.

    (Ja, det er mulig det, men er alle damene på det stedet slaver da?).

    Hvem vet.

    Willassen bodde først ved Glassverket der, (utover mot Svelvik, fra Drammen), og seinere ved den tunnelen som leder E18 ut av Strømsø og Drammen.

    I en blokk der vel.

    En gang, rundt 1997 kanskje, så var jeg og Magne Winnem på besøk hos Andre Willassen.

    Da bodde han på det siste stedet.

    Onkelen hans var der også.

    Willassen lagde middag.

    Men jeg syntes det var så lite kjøtt, i maten.

    Det var liksom ikke mat for mannfolk.

    Jeg jobba ganske hardt på Rimi, så jeg spiste sånn en pakke kjøttdeig, hvis jeg skulle spise en sånn spagetti eller ris-rett, som Willassen lagde.

    Men jeg skal kanskje holde kjeft.

    For da jeg hadde invielsesfest, året før, på St. Hanshaugen, i Rimi-leiligheten der, så lagde jeg bare noe billig frossenpizza.

    (For jeg hadde ikke så god råd, for jeg hadde nettopp kjøpt meg bil også, og måtte gjøre noen reparasjoner på den).

    Men det var jo bare invielsesfest.

    Man kan vel ikke regne med all verden av gourmet-retter, på en invielsesfest, eller kan man det?

    Jeg tror frossenpizza er greit på invielsesfest.

    For det er jo bare for å vise fram bostedet.

    Men på senere fester, så burde man kanskje ha bedre mat.

    Selv om på noen fester i Norge, så er det jo sånn, at verten bare står for potetgullet osv.

    Det varierer kanskje.

    Men men.

    Men vi var hos Willassen på middagsselskap, hvor også onkelen hans var, for han bodde visst hos Willassen.

    (Uten at jeg vet om det var den samme onkelen, som var i artikkelen ovenfor).

    Men i middagsselskap, så burde det vel kanskje være bedre mat.

    Hvem vet.

    Det var ikke vorspiel liksom, til å gå ut på byen.

    Sånn som delvis min invielsesfest var.

    Bare at det var bare meg som ville gå ut på byen.

    Og da gikk jeg på So What, etter at de andre dro tilbake til Drammens-området.

    Og da traff jeg ei jente der, med piercing i tunga, som ville bli med meg hjem og høre på musikk.

    Og så peisa jeg henne hele natta.

    (For det var ikke så lett å sjekke damer, når man bodde i utkanten av Oslo, på Ellingsrudåsen, hvor jeg bodde før jeg flytta til St. Hanshaugen).

    Og så gikk hu hjem.

    Og så dukka Andre og Magne Winnem opp igjen.

    Så de må bare ha ligget over hos Magne da.

    Så de var litt kjedelige siden de ikke ville være med på byen.

    Men jeg tror at både Magne og Andre hadde med seg samboer.

    Så da skjønte man vel det, vil jeg tippe.

    Jeg vet ikke hvorfor de dukka opp hos meg igjen, det var vel ikke avtalt at de skulle dukke opp der.

    Hvem vet.

    Mer da.

    Jo, Willassen dro så til Thailand, en rekke ganger, og fikk seg ei dame der.

    Og da sa han, seinere, at han visste ikke om han skulle betale, eller ikke, morgenen etter.

    Men hu ble kona hans etterhvert da, og bor vel ennå hos han i Drammen, tror jeg.

    Det var vel fordi at onkelen hans, hadde ei kone i Thailand, at han ble med dit, tror jeg.

    Mer da.

    Jo, siden Willassen var sidemannen min, i klassen.

    Så spurte jeg han, om han kunne ta imot vitnemålet mitt for meg, siste dagen.

    For jeg dro til Brighton, dagen før.

    Cecilie Hyde hadde vært med meg og bestilt billett, og da kunne vi dra sammen inn til Oslo, eller noe, for hu og søstra mi skulle til Spania, (og vel Amsterdam), samme sommeren.

    Det var Cecilie Hyde som overtalte meg til å dra å besøke den tidligere vertsfamilien min, i England, (for det hadde de nevnt, sommeren før da, når jeg og tremenningen min, Øystein Andersen, var der på vanlig språkreise).

    Antagelig ville Cecilie at jeg skulle dra til England, for da ville det kanskje bli vanskelig for faren min å nekte søstra mi å dra til Spania, (og Amsterdam)?

    Noe sånt kanskje.

    Og det vitnemålet, fikk jeg på en eller annen måte.

    Jeg lurer på om Willassen bare leverte det i vannsengbutikken, til faren min og Haldis, på Strømsø.

    Hvem vet.

    Men det var kanskje litt rart, at han onkelen til Willassen ble helt?

    For det var vel på hans bensinstasjon, at ulykken skjedde?

    Sånn at han kanskje var delvis ansvarlig, for manglende vedlikehold, på utstyret på bensinstasjonen?

    Idag, så hadde vel kanskje heller onkelen til Willassen blitt syndebukk her?

    Hvem vet.

    Bare noe jeg tenkte på, når jeg leste den artikkelen nå.

    I 1988, så hadde VG denne saken på forsida, eller ihvertfall over to hele sider, eller noe sånt.

    Jeg leste det først, men jeg la ikke merke til at navnet til han helten, eller ‘helten’, var Willassen.

    Ikke før Willassen lente seg mot meg, (med den skikkelig dårlige ånden hans, som luktet av gammel ost, eller noe sånt kanskje), og fortalte meg at ‘det er onkelen min altså, han som redda to mennesker osv.’.

    Noe sånt.

    Men det er kanskje ikke rart at man blir stolt, når ens onkel er helt i avisa.

    Selv om man kanskje ikke burde skryte for mye av sånt, men kanskje heller holde det for seg selv.

    Han var vel nesten litt sånn ‘show off’, vil jeg nesten si, eller hva det heter.

    Han skrøyt litt av familien sin da.

    Jeg satt ikke der og skrøyt av at i slekta mi, så var det mange generaler fra Danmark osv.

    Det gjorde jeg ikke.

    For å prøve å forklare det på den måten.

    Men sånn var Willassen, at han kanskje var litt sånn, at han skulle hevde seg, og være fin, da.

    Det syntes jeg kanskje at jeg ante litt der.

    Så da Tim Jonassen, foreslo, at vi kjøpte tannbørste og tannkrem, til Willassen, på den bensinstasjonen, som Sten-Rune fra klassen min på Berger, jobba på.

    Så ble jeg med på det.

    Og da la jeg den gaven oppi ranselen til Willassen da, siden jeg satt ved siden av han.

    (Men det her var liksom Tim sitt opplegg, vil jeg si.

    Det var hans ide, men jeg ble bare med på det.

    Jeg var jo ny i den klassen, og kjente jo ingen av de fra før.

    Mens Tim var fra Hyggen og vel hadde gått på skole med Andre og Magne osv., i et eller to år tidligere, eller noe.

    Noe sånt.

    Så sånn var det).

    Og da tror jeg faktisk at Willassen fikk litt bedre ånde etterhvert.

    Han var ihvertfall ikke populært blant jentene, eller noen andre, det året, og satt vel bare hjemme og så på TV.

    Men når han fikk ordna med ånden sin, så fikk han masse jenter på Park osv., og fikk selvtillit, og Magne Winnem sa han ligna på Richard Gere.

    Men det kan kanskje ha vært noe med at han fikk hjelp av lillebroren sin, som gikk i en 2. klasse på Gjerdes VGS. vel.

    Og som var hyper-kul da, ettersom jeg skjønte.

    (Og som vel Magne Winnem advarte mot, hvis jeg husker det riktig, altså lillebroren til Willassen).

    Kanskje broren hans hjalp til med å få Willassen kul og.

    Og det vitnemålet, som Willassen tok imot for meg.

    Det er det vitnemålet, som det har vært tull med, nå i det siste.

    At Fylkeskommunen i Drammen, har sendt to vitnemål, med forskjellige karakterer.

    Og jeg kan da ikke helt sikkert si hvilket vitnemål som er riktig, siden originalen var innom Willassen.

    Og Willassen ble villere og villere, (eller hva man skal si), ettersom årene gikk, etter videregående, synes jeg.

    Jeg så på biler, da jeg ble butikksjef, i 1998, og Magne Winnem anbefalte meg, å ringe Willassen, for å høre om den og den bilen var bra, for Willassen hadde hatt en sånn bil.

    Og da begynte Willassen og mobbe meg, siden jeg ikke hadde noen i familien, som hadde greie på biler.

    Men han skulle jo liksom være en gammel kamerat av meg.

    Så han skulle jo liksom ha hjulpet da, mener jeg.

    (Faren min har jo greie på biler, for eksempel, men han har jeg jo kutta ut.

    Men Willassen visste kanskje ikke at jeg bodde aleine under oppveksten, osv.

    Det er mulig).

    Så det er mye rart, det er helt sikkert.

    Så sånn er det.

    Så vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • En kunde på Rimi Nylænde, (hvor jeg jobbet som butikksjef), stoppet ransbølgen i Oslo, i 1999

    en kunde på rimi nylænde

    PS.

    Spørsmålet er hvorfor han kunden ikke kom i avisa.

    Og hvorfor ikke Rimi Nylænde fikk et lite bilde engang.

    Det er kanskje litt merkelig.

    Jeg tror ikke at han kunden fikk noe premie heller, og jeg vet ikke om politiet engang kontaktet han.

    Kunden kontaktet meg, og sa at han hadde fått skrevet ned bilnummeret, på ransbilen.

    Så, noen minutter senere, så dukket det opp noen høye herrer, (eller en mann og en dame, i 50-60 årene vel), fra Oslo-politiet.

    (Det var litt kaos i butikken, siden det nettopp hadde vært ran).

    Jeg ba da politi-etterforskeren, (som var i sivil), å prate med den kunden, som nettopp hadde fortalt meg, at han fikk skrevet ned bilnummeret.

    (For han kunden kunne kanskje være litt sånn at han ikke likte meg så bra, siden jeg ikke var fra Lambertseter, eller Oslo, egentlig.

    Men jeg tenkte at han kunden nok ville gi bilnummeret til politiet.

    Siden jeg regna med at begge de var fra Oslo.

    Og at han kunden nok syntes det var gjevere, å få prate med en politietterforsker, enn med meg, som bare var en litt kjedelig butikksjef).

    Men politi-etterforskeren, reagerte, så jeg, på at han måtte snakke med kunden, som så litt ‘harry’ ut.

    (For han politietterforskeren var vel litt snobbete da, virka det som for meg).

    Kunden var vel i 60-70 åra, tror jeg.

    Men politietterforskeren, fant etterhvert raneren, og ransbølgen ble stoppet.

    Men han ‘harry’ kunden fra Lambertseter, han fikk vel ikke engang navnet i avisa, tror jeg.

    Og jeg lurer på om han politietterforskeren, tok æren for dette, og derfor tuller med meg.

    For jeg vet hvordan det egentlig var.

    Jeg leste et sted, at han etterforskeren, sa at han satt i timesvis, for å pusle sammen bilnummeret.

    Men kanskje det bilnummeret til han kunden, egentlig var riktig skrevet.

    Men så ville han høye politietterforskeren gjerne ha hele æren selv da.

    Og derfor tuller Politiet i Oslo, med meg, siden jeg vet hvordan det egentlig hang sammen.

    Er det dette som foregår?

    Hvem vet.

    Vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    mer om ransbølgen i oslo

    PS 3.

    I artikkelen over, så står det forresten presentert sånn, som at Rimi Nylænde kun hadde et ran.

    Men, jeg husker det sånn, som at det var to ran på Rimi Nylænde den høsten.

    Og et ran, på Rimi Langbølgen.

    Så Aftenposten har rota, mener jeg.

    PS 4.

    Han regionsjefen, Jon Bekkevoll, sendte meg også denne artikkelen i posten, mener jeg å huske, noen måneder seinere.

    Og da visste ikke jeg, at ranene var oppklarte.

    For jeg hadde ikke sett det i avisa.

    Og ingen hadde sagt fra til meg om det.

    Så sånn var det.

    Men det var ganske ofte ran der.

    Det var vel også et ran i år 2000.

    Og også et ransforsøk, i den perioden der, som jeg oppdaget, husker jeg.

    Så det ble veldig mye, med tre ran og et ransforsøk.

    Fordi etter det første ranet, på Rimi Langbølgen, så ringte han Thomas Kvehaugen meg, som var butikksjef der.

    Og klagde på at personalet ble skremt, og sånn, av det ranet.

    Så ble det like etter, 2-3 ran, på Rimi Nylænde.

    Så jeg begynte jo å sitte i kassa, på seinvaktene på lørdager osv.

    For å roe ned bemanningen.

    Så jeg jobba seks dager i uka, i den perioden der, som det var så mange ran.

    Aftenposten, presenterer det, sånn at man nesten synes synd, på han som var raneren.

    For han hadde gjeld osv.

    Men for oss i butikkene, som ble rana, så var dette her et helvete, som gjorde jobben vår mye mer slitsom.

    Sånn var det ihvertfall for meg.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Ranene ble etterhvert nesten en del av hverdagen, i den jobben jeg hadde der, som butikksjef på Rimi Nylænde.

    Det var ranskurs og sånn hele tiden og.

    Vi butikksjefene ble opplært til å se på alle kundene som var i butikken.

    Å la kundene legge merke til, at vi observerte de.

    Så den vanen la jeg til meg da.

    Siden jeg ville at ranene skulle slutte, for jeg var redd for at medarbeiderne der, kom til å slutte, pga. alle ranene.

    Så det var en tung tid for meg.

    Og moren min døde også i denne perioden.

    Og farmoren min døde vel også i denne perioden.

    Så jeg tenkte nesten nå, at hele den ransbølgen må ha vært noe mafia-angrep på meg.

    Med Kristian Kvehaugen, (min sjef i den forrige jobben, som assistent på Rimi Bjørndal, som kanskje ikke likte det, at jeg ikke ville være ‘slaven’ hans lengre, men heller bli butikksjef selv).

    Og min far, som kanskje kan ha hatt en finger med i spillet.

    Han ville nok ikke at jeg skulle bli butikksjef osv.

    For han kontaktet butikksjefen, da jeg jobbet som assistent, på Rimi Nylænde, noen år før.

    Elisabeth Falkenberg, het hun.

    (Og Magne Winnem sa en gang, at hun var i ‘mafian’).

    Faren min kontaktet Falkenberg, over hodet på meg.

    Og Falkenberg ga meg en brosjyre, som faren min hadde sendt eller levert.

    Om flyvelederutdanning i Sveits, eller noe.

    Men det var ikke noe jeg ønsket å jobbe som.

    For jeg var så flink til å spille dataspill, mente faren min, så han mente at jeg burde jobbe som flyveleder.

    Sa Falkenberg.

    Men det var ikke noe som fristet meg.

    Sitte der hele dagen, foran en skjerm.

    Og hvis man gjorde en feil, så døde 500 mennesker.

    Nei, det syntes jeg ikke var noe fristende å jobbe med, dessverre.

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Den her ‘mafian’ var nok bak hele det greiene her.

    Hvem nå de egentlig er.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    PS 5.

    Og det at Rimi, (på ranskurs for butikksjefer), fikk meg til å legge meg til den vanen, å observere alle kundene i butikken, og la de merke at de ble observert.

    Det tror jeg fikk meg inn i problemer, på Rimi Langhus.

    For jeg mener at jeg overhørte der, at Sølvi Berget og Kjetil Furuset, prata om meg, bak ryggen min, men sånn at jeg hørte det.

    At jeg så på damer og jenter, i butikken.

    Men det var altså noe Rimi hadde lært meg til, på et ranskurs, et par år før, at man skulle se på alle kundene i butikken.

    Så da så jeg på alle kundene i butikken, som en vane, uansett om det var menn eller damer, eller hva de var.

    Men det kan jo være at jeg reagerte mer på damene da.

    Hvis de gikk sånn lettkledde, som damene og tenåringsjentene ofte gjorde ute på Langhus.

    De gikk mer lettkledde der, enn damene inne i Oslo gjorde, hadde jeg inntrykk av.

    Men jeg var opplært til å se på alle kundene i butikken.

    Så kanskje noen trodde jeg var pervers, siden jeg så på alle damene, når de gikk forbi meg, når jeg stod og satt opp varer i hyllene osv.

    Men det var altså noe jeg hadde lært på Rimi ranskurs for butikksjefer, et par år før, etter den ransbølgen i Oslo, i 1999.

    For hvis folk merket at de ble sett på inne i butikken, så var det sånn, at de ofte avbrøt ransforsøket osv., lærte vi.

    Og kundene stjal også mindre da, var det vel.

    Noe sånt.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

  • Nå var jeg på universitetet, for jeg har lyst til å studere historie. Kanskje firmaene er redde for meg, siden jeg har arbeidssaker, tenker jeg

    Photo 9837

    Photo 9838

    PS.

    Jeg har nemlig generell studiekompetanse, (så jeg regner med at det burde være bra nok til å få lov å studere historie.

    Vi får se):

    img111

  • Jeg sendte en ny Facebook-melding til Stine Mogan Olsen




    Hei Stine,

    Erik Ribsskog 31. mai kl. 10:33

    jeg driver fortsatt med noe slektsforskning, og prøver meg igjen, siden du er tremenningen min, fant vi ut.

    Vet du hva mora til fetteren min Tommy Løff Olsen, som gikk i klassen min heter.

    Eller foreldra til Tone Løff.

    Fra Drammen.

    Vet du hva de heter?

    Er de illuminister eller djeveldyrkere, eller noe?

    For jeg synes at Haakon og Tone virker som at dem er det.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Stine Mogan Olsen 2. juni kl. 00:31 Rapporter

    Hei,
    håper det står bra til med deg.

    Jeg vet dessverre ikke noe om det du spør om, jeg tror ikke jeg har møtt disse folka noen gang.

    Erik Ribsskog 2. juni kl. 00:45

    Hei,

    du sa jo at du gikk i klassen til Tommy, stemmer ikke det da.

    Men men, det går bra.

    Takk for svar ihvertfall!

    Du gikk ikke klassen til søstra til en som het Espen Melheim, eller broren til ei jente som han kjente som het Anne Uglum?

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    Stine Mogan Olsen 2. juni kl. 01:04 Rapporter

    Jo, jeg gikk i klassen til tommy, men vet ikke hva mora hans heter likevel. De andre navnene er ikke kjent for meg…men det er jo en del år siden jeg gikk på Berger da. 🙂

    Erik Ribsskog 2. juni kl. 01:44

    Ok,

    den er grei, da skal ikke jeg mase mer.

    Nito var visst ikke så bra som jeg trodde likevel, dessverre, det er visst mest tull med de.

    Så jeg må nok trekke tilbake mye av de bra tinga jeg sa om de, i tilfelle du tar opp høyskolekandidat-graden din ved NHI/NITH og blir medlem der.

    Men jeg kan heller oppdatere mer om det seinere, hvis jeg finner ut mer om det.

    Igjen takk for svar, og sorry at jeg skriver meldinger seint på natta, jeg skal prøve å skjerpe meg, og heller skrive på mer normale tidspunkt seinere.

    Jeg tror at Ågot hadde blitt gæern hvis jeg hu hadde finni ut at jeg hadde skrivi på Facebook så seint på kvelden.

    Men men, samme det.

    Vi får se hva som skjer.

    Igjen takk for svar!

    Mvh.

    Erik Ribsskog








    PS.

    Så hu farmora mi, Ågot Mogan Olsen, hu var litt sånn religiøs og streng.

    Så derfor kunne jeg liksom ikke slappe av ordentlig, og være meg selv, i huset på Sand, sånn som jeg kunne på Bergeråsen.

    Selv om det vel stort sett gikk greit.

    Men noen ganger kunne Ågot gå litt for nærme kanskje.

    Hu var kanskje litt trangsynt noen ganger.

    Mens jeg var en som hadde bodd aleine siden jeg var ni år.

    Og jeg var opplyst, og leste aviser hver dag og så på nyhetene, og hadde kanskje lært mer på skolen, da jeg var ni år, enn Ågot lærte da hu gikk der, (for hu gikk for å kanskje være litt dum noen gang da.

    Men men).

    Så det var liksom sånn at jeg og Ågot, vi var helt forskjellige.

    Likevel så gikk vi vel greit sammen, da jeg var sånn 9-10 år.

    Og vi kjente hverandre ganske bra.

    Men det hadde ikke funka at jeg skulle liksom bo hos Ågot, da jeg var i 20-åra, for å holde henne med selskap, (sånn som Ågot spurte meg om en gang, da jeg var på besøk på Sand, fra Oslo, hvor jeg studerte og jobba, på begynnelsen av 90-tallet).

    For vi var for forskjellige, vil jeg si.

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Så sånn var det.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Jeg sendte en e-post til Per Furuheim, fra Bergeråsen







    Gmail – Per Furuheim fra Bergeråsen/Fwd: Petter og Christian Grønli/Fwd: en hilsen fra Barcelona







    Gmail



    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>




    Per Furuheim fra Bergeråsen/Fwd: Petter og Christian Grønli/Fwd: en hilsen fra Barcelona





    Erik Ribsskog

    <eribsskog@gmail.com>





    Tue, Jun 1, 2010 at 12:09 PM





    To:

    p-furuhe@online.no



    Hei,

    er det du som bodde på Bergeråsen?
    Christian Grønli kontakta meg nå, for han lurte på etternavnet til stefaren sin Willy.
    Han huska ikke det at vi hadde vannkrig, i 1982, og det syntes jeg var litt rart.

    Lillebroren din døde jo i hagen dems, i snøhule.
    Bodde han Willy der da, lurte jeg.
    Kanskje det er han Willy som er synderen, mora døde jo like etterpå.

    Det er kanskje dumt å rippe opp i.

    Jeg møtte mora di, Ruth, på Lambertseter t-bane stasjon, i 1994, eller noe, da jeg jobba som aspirant på Rimi Nylænde, på Lambertseter.
    Hu hadde solgt leiligheten til broren din Dag, sa hu.

    Hu var litt pussa, virka det som, men det er vel kanskje vanlig å ta en snaps, når man selger leiligheter?
    Faren min var mye oppe hos dere, og jeg fikk en dress av mora di en gang.
    Hu var også i konfirmasjonen min og i begravelsen til farmora mi Ågot.

    Men jeg kjente jo ikke dere så bra.
    Jeg er han gutten som satt i bilen til faren min, mens han var oppe hos dere, og du sa til de andre, at jeg hadde gulere tenner enn deg.
    Jeg bodde jo aleine i Hellinga og Leirfaret, og prøver å få tatt faren min for retten for omsorgssvikt.

    Jeg har ikke noe kontakt med familien og bor i utlandet.
    Ja, det var altså den henvendelsen fra Christian Grønli som jeg kontakter deg om da.
    Han fjerde broren din, Erik Furuheim, han var jo i bilulykke, oppe ved Berger.

    Og da kunne man se inn i huet hans, sa Karl Fredrik Fallen, at broren hans, (han eldste av dem), hadde sagt.
    Han hadde visst blitt sinnsyk og, skjønte jeg på Karl vel.

    Men han ble ikke sur da jeg og Ulf Havmo glemte luftgeværet hans utendørs, en gang vi gikk på ungdomsskolen vel.
    Så det ble jo gjennomrusta.
    Men han og broren din Dag jobba jo en del for faren min.

    Dag var vel ganske grei, men deg husker jeg vel mer som en pøbel, vil jeg si.
    Men men.

    Bare fleiper.

    Du får se om du skjønner noe av det her.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/5/29
    Subject: Petter og Christian Grønli/Fwd: en hilsen fra Barcelona
    To: annika.horten@d-ikt.no

    Hei Annika,

    sorry at jeg skrive mange e-poster!

    Håper det greit siden vi var naboer en gang, det første stedet jeg bodde på Bergeråsen vel, (selv om ingen av oss husker dette).
    Jeg fikk e-post fra Christian Grønli, som jeg er litt skeptisk til, for han ville at jeg skulle ta bilder for han, av Munch-museet, til et litt vagt prosjekt vel, på skolen hans i Spania, like før museet ble ranet.

    Christian spørr meg hva Willy, (som bodde hos dem i Havnehagen), het til etternavn?
    Husker du det her?
    Jeg vet at han Willy var sammen med ei som var landslagskeeper på håndball-landslaget, for kvinner, i 1980, eller 1981, sa han ihvertfall.

    Jeg synes nesten jeg må prøve å finne ut hva stefaren hans het til etternavn, for mora hans var alltid greit mot meg, (hu som døde av hjerneblødning, knapt 30 år, da Petter og Christian måtte flytte til faren i Mexico).

    Så jeg synes jeg må prøve å hjelpe, for hun var nesten som en mor for meg nesten, den første tida på Bergeråsen.
    For jeg bodde jo alene, men jeg fikk lov av dem, til å være hos dem og se på TV, på kveldene.

    Kanskje du husker at jeg bodde aleine, som barn?
    Jeg prøver å få til en rettsak mot faren min.
    Håper det er greit at jeg spørr, siden du var venninne med søstra og stesøstra mi osv.

    Tror du forresten, at Christell og Jan og Viggo og Haldis, kan ha vært neanderthal?
    Husker du f.eks. at Christell kan bøye tommelen på en rar måte, som ikke vanlige folk kan, ut fra hånda, det ytterste leddet?

    Bare noe jeg tenkte litt på.
    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ———- Forwarded message ———-
    From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Date: 2010/5/29
    Subject: Re: en hilsen fra Barcelona
    To: christian gronli <christian.gronli@gmail.com>
    Cc: post.sondre.buskerud@politiet.no

    Hei,

    jeg publiserer alt, til jeg får rettighetene mine.
    Paul, det var en som var adoptert fra Asia, eller noe vel.
    Pleide ofte å gå rundt i skog og mark, og en gang bølla han med meg, da jeg gikk bort til farmora mi, på Sand, og lot meg ikke gå forbi han, så jeg måtte holde meg bak han og en kamerat, som somla.

    Han Paul gikk i klassen over meg.
    Jeg tror det var under VM-82, for jeg husker at Italia, og eller Tyskland, var i finale vel.
    Men vi syntes at finalen var kjedelig, så vi spilte heller fotball i hagen der, i Leirfaret, (det gamle huset til Gry Stenberg og de).

    Sånn mener jeg det var, ihvertfall.
    Jeg møtte aldri han Thor Furuheim jeg.
    Han døde i hagen deres i Havnehagen 4, mens jeg fortsatt bodde i Larvik vel.
    Eller om det var første året jeg bodde på Bergeråsen.

    Mora hans, Ruth, hu var i St. Hans-aften komiteen, eller Bergeråsen Vel, og da ble St. Hans-feiringa på Ulviksletta avlyst det året, (1980 vel), for hu sørga sønnen sin.

    Jeg hadde vært der før, da jeg var på ferie på Berger, mens jeg bodde i Larvik, så jeg husker jeg ble skuffa.
    Men men.
    Jeg husker vi var hos Furuheim, det var din ide, vi var sikkert innom Petter og dem, på veien.

    Men men, det er kanskje ikke så nøye.
    Jeg får sende den her e-posten til Politiet i Drammen da, siden du kan bekrefte at faren min lot meg bo alene, (for jeg har en sak mot han, for omsorgssvikt, som jeg prøver å få bekreftet).

    Jeg kan se om jeg finner ut hvem hun landslagskeeperen i håndball var, som var sammen med stefaren deres, da mora deres døde.
    Kanskje hu vet etternavnet til han Willy.
    Men jeg kommer til å publisere alt av korrespondanse, til jeg får rettighetene mine av politiet, for jeg har overhørt i Oslo i 2003 at jeg er forfulgt av noe 'mafian', som jeg ikke vet hvem er.

    Med hilsen
    Erik Ribsskog

    2010/5/29 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>

    2010/5/29 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Hei,

    du husker ikke at du var og besøkte meg, sommeren 1982, må det vel ha vært.
    Det er ikke korrekt, jeg bodde i Spania under VM 1982, og jeg var ikke i Norge på 14 år, så det stemmer ikke.

    Du fikk kjærestebrev av hu Aina, som sagt.
    Det kan stemme, men det må ha vært den lille stunden vi var i Norge etter Mexico. Så dro vi til Spania.

    Du bodde på det gamle rommet mitt, (og det gamle rommet til Gry Stenberg).

    Det kan nok stemme det hvis du sier det, det er bare året som ikke stemmer.
    Petter bodde hos en som het Paul, i Havnehagen vel.

    Ikke peiling, husker ikke noen Paul.

    Vi var oppe hos Per Furuheim, (av en eller annen grunn), og han ble sur på meg, (vi hadde noe vannkrig), og han tok å dusja meg med hageslangen, så alle klærna mine ble gjennomvåte.

    Er du sikker at det var med meg? Per var Petter sin kompis, ikke min. Jag var mer med Tor, broren til Per.

    (Meg jeg fikk spylt han litt først så, så jeg klarte nesten uavgjort, mot han svære karen i klassen over meg).

    Jeg har en sak mot faren min, for omsorgssvikt.
    Trist å høre.

    Du og Petter var jo ofte på besøk hos meg, i Hellinga 7B, i 1980, det året jeg fylte ti år.

    Det stemmer det, tror jeg gikk opp noen kilo der ja, haha alt for mye potet gull.

    Du husker kanskje at faren min bodde nede hos Haldis og at jeg bodde alene i Hellinga?

    Det stemmer kanskje det. Husker at vi var alene hjemme hos deg ganske ofte ja…
    Jeg synes det er rart at du ikke husker det, at dere var på Bergeråsen, en sommer, året etter at mora deres døde.

    Jo, husker noe av det ja… men det var ikke under VM 82 det er helt sikkert.

    Dere fikk hver deres LP av meg, og en del sånt.
    Aha?

    Det ble jo kjedelig for meg på Bergeråsen, etter at dere dro til Mexico.

    Du skaffet deg vel nye venner, barn er jo flinke å få seg venner.

    Katta mi døde jo også på samme tida, så jeg ble jo boende helt aleine, i Hellinga.

    Kjipt det for en liten unge på 9 år.
    Dere var jo der, husker jeg, på den tida katta forsvant.
    Hmmm?

    Men men.

    Jeg tar det på e-post og ikke på chat, hvis det er greit.
    Ok, det er greit… men selv om du mener at bloggen din er privat så kan jo hvem som helst ta å titte på den. Jeg mener at våre private samtaker kan du la vær å få dem opp på nettet. eller?


    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>


    Fortsetter med svar i rødt:

    2010/5/29 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Hei,

    ok, jeg gir nesten opp.
    Hva er du nesten gir opp?

    Hvis du finner bildene, så kan du jo sende de.

    Hvis jeg finner dem sender jeg dem.

    Det går fint å sende med gmail, har jeg testa før.
    Jeg også, finner jeg dem sender jeg dem til deg.
    Jeg husker at du og Petter pleide å dra til noe slekt i Oslo, er det i faren din sin slekt da?

    Ja, det var nok farmor og farfar som bodde på bygdøy.

    Carl-Otto, heter han ikke det?
    Det var navnet hans det.

    Dere fikk jo 10 kroner for et eksemplar av Vitseposten, husker jeg, det var jo ny rekord.
    Vitseposten, har et vagt minne om det bladet der… det med 10 kroner for et eksemplar husker jeg ikke, hehe.

    Men men.

    Husker du hu jenta på So What, som bare prata om politikk?

    Nei, var nok ganske full på det tidspunktet, men husker at det var drit varmt der nede.
    Så skulle du spandere pølse på meg, på 7-eleven.

    Hehehe… Fikk du pølsa?

    Okey, jeg pleide vel oftere å spise burger eller kebab.

    Kjip jeg var da, skulle heller ha sponsa en kebab på deg.

    Husker du da det var noe feil med telefonkiosken, på Bergeråsen.

    Nei, det husker jeg ikke.

    Og jeg og Christell og Gry Stenberg vel ringte, til dere nede i Spania.
    Hmmmm….? tja…. kanskje det? det er noe som ligger i bakhodet der ja…

    Petter hadde brekt beinet.

    Sant det, han kræsjet med moped og brakk beinet.
    Du sa du hadde sett noe på TV om en som hadde fått skjært av seg tissen.

    Hehehe, sant det, det var et tv program her som het i gode hender hvor de viste operasjoner og etter det så var det en dabatt om det. Og det var en gang det var en mann som byttet skjøn ja… heltige greier…

    Men da måtte Christell og de gå ut.

    Christell? nei, det jeg snakker om er et tv program i Spania for en god del år tilbake. Kanskje du snakker om den pornilmen vi fant på berger en gang, en dansk pornofilm på 8mm. Jeg ble kvalm å se jentene suge og greier… kanskje det er det du tenker på? husker ikke noe om noen tiss som ble kuttet av, hehehe

    Men men.

    Du var på besøk hos meg, under Fotball-VM, eller noe, mens dere bodde i Spania.
    Jasså? i 1982 var jeg i Spania, Mexico 1986 var jeg også i Spania, Italia 1990 var jeg vel også i Spania… husker ikke det.

    Og du fikk kjærestebrev av naboen min, Aina, (som vel gikk i klassen din, da du bodde på Berger).

    Jeg leste det på bloggen din, hehe husker det ikke (har dårlig hukomelse som du ser).

    Hu har flytta til Sande, husker jeg.
    Aha…

    Men jeg vet ikke hva hu driver med nå, jeg husker ikke etternavnet hennes engang.
    Jeg husker henne ikke i det hele tatt. hehe

    Jeg ga henne kjærestebrevet tilbake, en dag hu dukka opp utafor vinduet til det gamle soverommet mitt, som du bodde på.

    Snillt av deg det.
    Du kan kanskje bekrefte at jeg bodde aleine i Leirfaret, den uka du var på ferie hos meg, da vi vel ennå ikke var tenåringer.

    Husker at du var en del aleine på berger ja. Husker at Petter og jeg var hos deg og spiste potettgull (salt og pepper), drakk cola og spillte tv spill.

    Jeg så et bilde av deg på Facebook, og da hadde du et rødt og et grønt øye.

    Det er Photoshop, hehehe
    Og kjetting med hengelås rundt halsen.
    Var på en bursdag hvor vi måtte kle oss ut som heavys eller punks, jeg var en punk.

    Jeg husker du og broren din likte Kiss, da dere bodde på Berger, og prate om å male dere i trynet som de i Kiss.
    Sant det, Petter digga Kiss og jeg som lillebror likte det samme som storebror… Kiss kommer faktisk til Barcelona neste mnd, hehehe


    Men nå har du helt 'plain' stil igjen.
    Liker litt forandring, det er litt kjedelig å se den samme sveisen hele tiden. Så noen ganger har jeg bart, andre litt langt hår (ikke nå lenger, har ikke mye hår igjen, hehe), andre ganger er jeg skallet, sjegg etc…

    Blir det ikke slitsomt med disse stilskiftene?

    Nei, det blir kjedelig å se lik ut hele tiden, bare se som en blir eldre og eldre…

    Vet du hva det tegnet du viser betyr, med lillefinger og pekefinger?

    Det er eh slik heavy greie, har nok noe med satan å gjøre… hehe det sier meg ikke stort…
    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>


    Jeg svarer i rødt under dine spørsmål:

    2010/5/28 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Hei,

    ja, jeg spurte deg, hvorfor du og Petter ringte på hos folk i Larvik, (i den blokka ovenfor sykehuset), og spurte om Arne Olsen bodde her og der.
    Jeg husker ikke at det har skjedd engang, dette er over 30 år siden, men jeg tipper at det var på kødd, barnestreker

    (Så jeg ble irritert og spurte noen om Tove Grønli bodde der.

    For å ta igjen.
    Og det likte dere ikke.
    Men men).
    Hvem var det som skrev 'farvel' på graven til mora di da, var det mormora di, har dere noe kontakt med dem oppe i Nord-Norge?

    Det var nok familien fra NordNorge ja, tipper at det var mormor og mutterns søsken. Har litt kontakt ja, ikke så mye men litt. Snakket med tanta mi på FB for 2 dager siden, har litt kontakt med fettere og kusiner. Burde være flinkere en det jeg er.

    (Jeg måtte nesten ta meg en drink her, for det plutselig ganske varmt her i England, for ikke så lenge siden, så jeg prøver å kjøle meg ned litt).

    Det virker litt dumt at jeg skriver at jeg skal slutte å sende e-poster hele tida.

    Tja, hvis det er det du vil så er det ikke det, men jeg skjønner ikke at du vil ha kontakt.
    Men jeg har jo forklart om at jeg har overhørt at jeg er forfulgt av noe 'mafian' osv., så jeg er litt skeptisk til folk, for tida.

    Aha… sprøtt at mafian ikke har funnet deg da, du har vel blitt forfulgt lenge nå.
    Jeg synes fortsatt det med Munch-museet hørtes rart ut.

    En tillfeldighet, jeg er ingen tjuv.

    Du ba meg bare om å ta bilder på utsiden av museet.
    Tipper at du ikke ville få lov å ta bilder inne, uansett så brukte jeg bare noen få bilder,til parkering skilt, inngangen og noen andre hvis jeg ikke husker feil.

    Men du sier at du også skulle kopiere noen skilt, som var på veggene inni museet.

    De skiltene ble designet de også, men ikke montert på noe bilde.

    Hvorfor ba du meg ikke ta bilder inne på museet da?

    Fordi jeg trodde du ikke ville få lov. Og da måtte du vel betale inngang også tipper jeg.
    Du skulle ha sendt meg bilder av prosjektet når det var ferdig, vet du.

    Skulle kanskje det, jeg visste ikke at du er så skeptisk til folk. Men jeg kan love deg at jeg var i Barcelona når det ranet skjedde.

    Men men.

    Jeg synes det virker litt rart at du ikke gjorde det.
    Jeg synes det er helt normalt jeg, men men… det er da min oppfatning. Men hadde du spurt etter oppgaven hadde jeg sendt den.

    Og du utdannet deg innen grafisk design, og jobbet på et websted for Audi eller BMW, husker jeg du sa.

    Ja, jeg er grafisk designer og jeg jobbet for DDB Barcelona, hvor jeg laget saker for Audi, VW og Skoda. Men det var ikke web, det var reklame, jeg var AD der.


    Men nå jobber du innen events.
    Jepp, har gjort det i de siste 4-5 årene.

    Fikk du ikke graden din eller?
    Joda, den har jeg… Ble bare lei av alt for lange arbeidsdager/netter, for mye stress og for dårlig betalt.

    Strøyk du på Munch-museet?

    Nei, strøyk ikke der nei, hehehe
    Var ikke bildene jeg tok bra nok kanskje, så det ble stryk-karakter og jobb i en annen bransje?

    Bildene dine var helt topp de, tror jeg har dem enda på en eller annen cd.
    Beklager hvis det blir mange spørsmål.

    No problem.

    Med hilsen

    Erik Ribsskog

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>

    Hei!

    Hva er det du har spurt om som jeg ikke har svart deg? er det noe gammelt? bare spørr du, så skal jeg svare jeg…

    Vi snakkes Erik!

    Hilsen Christian

    2010/5/28 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

    Hei,

    jeg skriver om alt som skjer på bloggen.
    Det er jo min private blogg, så da kan jeg ha mine private e-poster der, mener jeg.

    Jeg har jo egentlig sagt det, at jeg ikke vil ha mer med deg å gjøre.

    Du svarer ikke heller på ting jeg spørr om.
    Så jeg skjønner at dette ikke er noe fruktbart, å fortsette å denne korrespondansen.
    Hvis du vil finne ut hvem han Willy er, så burde du ta kontakt med Norsk Håndballforbund eller Glassverket Håndballklubb, og spørre om de har en landslagskeeper, som var på kvinnelandslaget, i 1980 eller 1981.

    Jeg har ikke akkurat så mye å spørre han Willy om, som jeg kan komme på nå, men han var vel stefaren til deg og Petter, sånn som skjønte det, han bodde jo hos dere.
    Jeg har ikke noe kontakt med faren min.

    Jeg foreslår at vi setter en strek her, jeg mistenker at du er i samme liga som faren min, eventuelt, det var jo også en båt i Svelvik linket til den Nokas-saken så.
    Så da håper jeg at jeg ikke får fler e-poster fra deg nå.

    Jeg ville bare hjelpe deg å finne stefaren din.
    Nå har jeg gjort det.
    Så nå får vi si hadetbra, mener jeg.
    Så hadetbra, og takk for e-poster.

    Så kommer ikke jeg til å sende mer, av grunner jeg har forklart.

    Med hilsen
    Erik Ribsskog

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>

    Erik!

    Du trenger ikke å legge alt det vi skriver opp på bloggen din, dette er trossalt private mails til deg og det bør du ikke legge ut på nettet på denne måten.

    Håper at du skjønner hvorfor…

    Hilsen

    Christian

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>


    Hei igjen!

    Har du noe kontakt med faren din? kanskje han husker etternevnet til Willy? Hva tror du?

    Ha det!

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>

    Ja, synd det der… men kanskje du som er flink til å lete etter folk på nettet kanskje du klarer å finne ut etternavnet til han willy. Skal faktisk sjekke ut litt selv jeg…

    Men du… er du fremdeles i Liverpool? har du tenkt å ta en tur til Norge?

    Ser du fremdeles på fotball? det var Everton du likte ikke sant? Jeg er på Camp Nou nesten hver hjemmekamp, kommer du ned en gang kan vi ta å se kamp sammen, hva synes du?

    Vi snakkes Erik!

    Take care!

    2010/5/28 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Hei,

    altså, jeg synes det med det Munch-museet var veldig rart, så jeg kommer nok ikke til å slutte å være skeptisk pga. det.
    Han Willy, han dukka opp på døra, i Hellinga 7B, hvor jeg bodde.

    Jeg åpna døra, og kjente nesten ikke igjen karen, for han så så rar ut i trynet.
    Det var som spesielt, var at faren min var hjemme.
    Han bodde jo hos Haldis, siden våren 1980.

    Du husker sikkert at jeg alltid var aleine hjemme, og pleide å dra opp til dere, i Havnehagen, for å slippe å være aleine.
    Så jeg husker mora di, Tove Grønli, som en veldig hyggelig dame.
    Jeg var hos dere, under et nyttårshopprenn og under en cupfinale, blant annet.
    Cupfinalen var mellom Lillestrøm og Vålerenga, og jeg holdt med Vålerenga, og du og Petter og Willy, holdt med Lillestrøm.

    Du ble sur på meg, siden jeg holdt med Vålerenga.
    Mener jeg å huske.
    Jeg var også hos dere, under en sportssending med håndball, og da sa han Willy, at han hadde vært sammen med ei som jeg mener var landslagskeeper i Håndball, og som han vel sa var fra Glassverket.

    Så jeg vet ikke etternavnet til han Willy, for jeg så ikke han mer, etter den dagen, som han banka på hos meg, i Hellinga og sa til faren min, at mora deres var død.
    Det var den dagen som Norge vant gull, sølv og bronsje, i Skøyte-VM eller EM.

    Og faren min satt og så på det, enda han aldri pleide å se på sport, i helgene, ihvertfall ikke oppe hos meg i Hellinga.
    Så kom Kripos, og de sperra av huset deres, med sånn tape som man ser i filmer vel.

    Så sa faren min, etter noen uker, at det var hjerneblødning.
    Så sånn var det.
    Så jeg veit nok ikke etternavnet hans dessverre.
    Men jeg prøvde å finne ut når mora deres døde, (for jeg skrev om noe annet), og hu døde visst i februar 1981.

    Jeg fant graven, for noen jeg var i kontakt med, angående slektsforskning, sendte meg en link, til et nettsted, hvor man kan søke om hvor noen er begravet:


    Når du og jeg og Petter var i Larvik, på besøk hos mora mi, så ringte dere på hos folk, og spurte om Arne Olsen bodde der.


    Hva var poenget med det da.

    Var det noe faren min hadde bedt dere gjøre?


    Med hilsen


    Erik Ribsskog

    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>


    Hei igjen Erik!

    Det er kanskje ikke så rart at jeg ikke svarte når du sier ting som dette:

    Jeg stoler

    ikke helt på deg lengre, må jeg innrømme.

    Jeg tror jeg må be deg, om å ikke kontakte meg igjen.



    Jeg

    synes du skifter stil hele tiden, værre enn en tenåringsjente, og det

    synes jeg blir helt feil, for en mann som er snart 40 år.




    du får ha takk for de artige par årene vi var kamerater på Bergeråsen,

    du og broren din Petter.


    Men

    jeg ønsker ikke noe mer kontakt med dere lenger nå, dessverre.

    Så tok jeg

    kontakt, når jeg hadde internett, i Oslo, og vi tok en tur på byen.

    Men det skjønner jeg nå, at nok var dumt gjort.


    Jeg

    skjønner nå, at vi aldri egentlig har kjent hverandre så bra.




    jeg må be deg om å være grei å slutte å kontakte meg, for jeg stoler

    ikke helt på deg og familien din, og har også kutta ut faren min, (som

    var linken mellom meg og familien deres, for han kjente mora deres,

    Tove, som Kripos sa at døde av hjerneblødning, i 1981, så du og broren

    din flytta til faren deres i Mexico).


    Håper

    det er greit Christian, og takk for det kameratskapet som eventuelt

    var.


    Nå kommer

    jeg ikke til å svare deg mer, hvis du kontakter meg, (sånn som jeg også

    gjør, hvis faren min kontakter meg. Men men).


    Jeg tror ikke at du mener dette, så jeg prøver å ta kontakt med deg igjen, og håper kanskje at denne gangen vi kan holde kontakten litt lengre, eller?

    Du har helt rett i at vi ikke kjenner hverandre så sinnsykt bra, men jeg huskar jo at vi hadde det veldig kult sammen på Berger og at du var en kul type, så hvorfor skulle jeg ikke ville bli bedre kjent med deg?

    Klart at hvis du ikke vil ha noe mer med meg å gjøre så skal ikke jeg tvinge deg å være venn, men jeg håper at vi kan fortsette eller å bli venner (?)

    Det er jo en sak som er opp til deg selv.

    Ha en riktig god helg Erik!

    Håper vi holder kontakten!

    Hilsen

    Christian

    PS: Jeg vil gjerne høre litt mer om denne dagen Willy kom innom huset ditt, vet du etternavnet til han Willy forresten? Skulle gjerne ha noen ord med typen, vil ha svar på hva som hendte den dagen. Hvis du vet etternavnet hadde det vært fint om du kan gi det til meg, takk på forhånd!

    Men 2010/5/28 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Hei,

    det var ikke det du sa da, du sa det var en oppgave om å lage en modell av hele museet, sånn som jeg skjønte det.
    Det som var med Facebook, var at du ikke svarte meg, på meldingen jeg sendte deg, i 2008.

    Som var i den samtalen her:


    hallo

    Between You and Christian Grønli

    Christian Grønli

    Add as Friend


    September 3 at 5:03pm

    Report Message

    Hei Erik!

    Long time no see… hvordan går det med deg? er du fremdeles i England eller er du tilbake til kalde Norge?

    Jeg er fremdeles i Barcelona og ble pappa for 3 mnd siden… helt utrolig!!! det er helt sinnsykt… Jeg pappa!!! hhahaha…

    Hva med deg? har du klart å fikse sakene dine? går det bedre nå? nå er det jo en stund siden….

    Fortell meg… vi snakkes Erik!

    Take care

    Hilsen

    Christian

    Erik Ribsskog

    September 3 at 5:25pm


    Hei,

    hvorfor har du sånn ugle-tegn?

    Det er vel et Illuminati, eller Bohemian Groove-tegn.

    Vil jeg si.

    Hva er det du har rota deg borti nå da?

    Snart 40 år og driver å viser djeveldyrker-tegn, eller hva det er, på Facebook?

    Mvh.

    Hva var de bildene du skulle ha av Munch-museet igjen da, de som jeg tok for deg til studiene, et års tid før Munch-museet ble rana?

    Erik

    Christian Grønli

    Add as Friend


    Today at 8:02am

    Report Message

    Hei Erik!

    Hvilket tegn? det med fingrene…? det har jo ikke noe betydning i det hele tatt. Kanskje det hadde det når jeg var 16 eller 17 år, da var jeg jo litt Heavy, men ikke nå… det var egentlig bare pga t sjorta til sønnen min, det var jo en Motorhead t sjorte Petter ga han, synes du ikke den var tøff da?

    Og du har kanskje rett, jeg er nok enda litt barnslig, men men…

    Og det med Munch-Museet, det var bare en skole oppgave jeg hadde. Vi skulle lage all skilting inne og ute av et museum, og jeg valgte Munch Museet og var så heldig at du kunne ta noen bilder for meg, noe jeg er veldig takknemelig for.

    Du tror vel ikke at jeg hadde noe med det ranet å gjøre? hehehe
    du spøker hele tiden ser jeg, det er godt at du er morsom og har god humor.

    Men… ellers da? hvis vi dropper ugletegn og munch ranet… hvordan går det med deg? Har du noe nytt å fortelle? Jeg håper at alt går fint med deg i allefall…. hvis du har tid og lyst så kan du jo fortelle litt hva du driver med fortiden…?

    Vi snakkes Erik!

    Take Care

    En varm klem fra Barcelona (selv om FC Barcelona tapte sin første kamp, hehehe)

    Erik Ribsskog

    Today at 10:44am


    Hei Christian,

    jeg synes det var litt rart likevel.

    Jeg tror det kan være noen uglemoser her noe sted, som de sier.

    Altså, hvorfor jobber du i eiendom, hvis du studerte grafisk design?

    Men men.

    Og jeg kom også på en ting du sa, sånn rundt 1980, da vi bodde på Bergeråsen.

    Du sa at du og Petter, eller en annen, hadde vært nede hos Haldis og dem, og da hadde Christell, dattra til Haldis, og Nina, var det kanskje, hoppa fra en kasse eller noe, i nattkjolen, også hadde kjolen flagra opp, også hadde de ikke hatt noe undertøy under.

    Det er mye rart som dukker opp i flashback.

    Men det var i hvertfall noe jeg huska nå.

    Jeg husker du kjente hun Tina, på Bergeråsen.

    Hun ble også heavy-fan, og fikk dårlig rykte.

    Søstra mi pleide å henge med henne, og de kallte henne for Tina Turbo.

    Men jeg husker at du og broren din, var Kiss-fan.

    Dere likte den, I was made for loving you baby, osv.

    Men men.

    Nå får det får det være nok mimring.

    Jeg synes det forresten var litt rart, da mora di døde, at Willy, skulle gå til vårt hus.

    For fattern bodde jo nede hos Haldis.

    Synes du ikke det her virka litt rart selv.

    Kanskje han hadde vært nede hos Haldis først.

    Kripos kom jo, og da sa dem at det var hjerneblødning.

    Hva het han sønnen til Ruth, som døde i snøhula, i hagen deres, da du og Petter var inne og spiste middag?

    Og husker du, at vi tre lagde snøhule, utafor huset til Ågot, på Sand, så skulle dere ha meg til å krabbe inn med hue først, i en sånn trang snøhule.

    Men det gadd jeg ikke.

    Så sånn var det.

    Hva jeg driver med for tiden.

    Jeg driver med en arbeidssak mot Arvato/Microsoft hvor jeg jobba før, og en sak mot politiet og andre i Norge, som ikke gir meg noe informasjon, iom. at jeg har blitt forsøkt drept i Norge, og hørt at jeg er forfulgt av noe 'mafian'.

    Og jeg skriver blogg, som du kanskje har sett, siden jeg prøver å få ut hva det er som foregår, at myndighetene ikke har noen respekt for folks rettigheter.

    Så jeg sliter med å få tid til jobb, egentlig.

    Men sånn er det, man kan ikke ha tid til alt.

    Med vennlig hilsen Erik




    Jeg fikk også et rart trusselbrev, fra Spania, ifjor vel, som jeg anmeldte til politiet.


    Jeg stoler ikke helt på deg lengre, må jeg innrømme.

    Jeg tror jeg må be deg, om å ikke kontakte meg igjen.



    Jeg synes du skifter stil hele tiden, værre enn en tenåringsjente, og det synes jeg blir helt feil, for en mann som er snart 40 år.


    Så du får ha takk for de artige par årene vi var kamerater på Bergeråsen, du og broren din Petter.


    Men jeg ønsker ikke noe mer kontakt med dere lenger nå, dessverre.

    Vi var jo kamerater, fra jeg flyttet til Bergeråsen, høsten 1979 og til mora deres, Tove Grønli, døde ung, i februar 1981.

    Så vi var jo bare kamerater i et drøyt år.

    Så jeg kjente jo ikke egentlig dere bra, som barn heller.


    Men faren min kjente mora di, var det vel.


    Men jeg hadde jo bodd i Larvik.

    Så tok jeg kontakt, når jeg hadde internett, i Oslo, og vi tok en tur på byen.

    Men det skjønner jeg nå, at nok var dumt gjort.


    Jeg skjønner nå, at vi aldri egentlig har kjent hverandre så bra.


    Så jeg må be deg om å være grei å slutte å kontakte meg, for jeg stoler ikke helt på deg og familien din, og har også kutta ut faren min, (som var linken mellom meg og familien deres, for han kjente mora deres, Tove, som Kripos sa at døde av hjerneblødning, i 1981, så du og broren din flytta til faren deres i Mexico).


    Håper det er greit Christian, og takk for det kameratskapet som eventuelt var.


    Nå kommer jeg ikke til å svare deg mer, hvis du kontakter meg, (sånn som jeg også gjør, hvis faren min kontakter meg. Men men).


    Med hilsen


    Erik Ribsskog


    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>


    Hei Erik!

    Hehehe… Du tenker mye på dette med Munch ranet, jeg lover at jeg ikke har "Skriket" hengende på veggen…
    Jo, det var en oppgave vi hadde på skolen, her har du linken til stedet jeg studerte: www.esdi.es

    Oppgaven var å lage all skilting som wc skilt, nødutganger, Kafeteria-skilter etc i et museum og jeg valgte Munch museet. Jeg kunne ha valgt et helt annet museum, det var bare helt tilfeldig at det ble Munch Museet.

    Oppgaven har jeg ikke lengre, dette er jo så gammelt, så det blir nok vannskelig at jeg for sendt den til deg.

    Ble vi uvenner på FB? nei… tror du det? vi var vel litt uenige i en del ting, vi snakket mye om dette med mafia greiene dine, men det å bli uvenner kan jeg ikke huske…

    Hehehe… det er helt greit det at du sender det til politiet, jeg har ikke noe med det ranet å gjøre, skulle ønske det, for da hadde jeg kanskje hatt en del penger på kontoen da, hahaha…

    Erik, bare ta det helt me ro… Jeg ville bare hilse og snakke med deg…. nå må jeg se å komme meg til barnehagen og hente sønnen min… vi får ta en prat senere eller en annen dag…

    Skriv noen orda da… er du fremdeles Everton fan? hehe… Jeg ser de fleste hejmmekampene til FC Barcelona… komer du ned en gang kan vi se en kamp… eller?

    Vi snakkes Erik!

    Take care

    Hilsen

    Christian

    2010/5/28 Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


    Hei Christian,

    jeg lurer fortsatt på det, hvorfor du ville at jeg skulle ta så mange bilder av Munch-museet.
    Du sa du studerte grafisk design, og at du skulle lage et prosjekt på universitetet ditt i Spania.

    Jeg lurer litt på om det hadde noe med Munch-ranet å gjøre?
    Er det mulig å få se den seroppgaven din?
    Ble ikke vi uvenner på Facebook, for et år eller to siden?

    Hilsen
    Erik Ribsskog
    PS.
    Sender det til politiet i tilfelle du hadde noe med det Munch-ranet å gjøre.


    2010/5/28 christian gronli <christian.gronli@gmail.com>


    Hei Erik!

    Christian Grønli her, lenge siden sist, hvordan har du det? Håper at alt går fint med deg. Her i Barcelona går alt fint, koser meg masse med sønnen min Aleksander og Andrea som er kona mi. Er du fremdeles i England? Skal kanskje en tur til Norge i juni, om du er rundt Oslo så kunne vi treffes? Alltid morsomt å møte gamle venner, det var jo gøy den gangen vi møttes i Oslo og tok noen øl på studenten (?) husker ikke helt, men husker at det var gøy å møte deg igjen, så hvis du er i Oslo i juni kunne vi møtes, eller?

    Hva driver du med for tiden? jeg har sytartet egen bedrift sammen med en kompis, det er egentlig grunnen til at jeg tar turen til Norge, må nesten se å få solgt oss litt.
    Sender deg linken så kan du se hva vi holder på med:

    www.d-versionevents.com

    Har ikke vært i Norge på en god stund, så det skal bli gøy å ta en tur. Ikke så morsomt å gå rundt å selge men det må gjøres. Skal bo hos Petter, han holder til på Eidsvoll, det blir helt topp det.

    Jeg holder på med litt jobb, send meg noen ord da…

    Ha en riktig god helg!

    Hiklsen

    Christian






    PS.

    Jeg skreiv i e-posten til Per Furuheim, at jeg og Ulf Havmo, en gang lånte luftgeværet til broren hans, Erik Furuheim.

    Og det var etter at Erik Furuheim hadde vært i bilulykke, og blitt hjerneskada.

    Hvorfor han hadde luftgeværet på Sand, hvor faren min hadde firma, det veit jeg ikke.

    Han jobba litt for faren min da, som broren hans Dag hadde gjort, tidligere vel.

    Ulf Havmo fikk meg til å spørre om vi fikk låne luftgeværet.

    Og det fikk vi.

    Så gikk vi ned på jordet til Gøril og dem på Høyen vel.

    Så hørte vi at noen hoia, på ei hytte, merkelig nok vel, (det var jo bare et luftgevær).

    Det må ha vel ha vært noen Oslo-folk, eller noe.

    Så kom det et helikopter, som hang rett over hue på oss.

    (Ute på Sand!

    Eller Høyen da.)

    Politihelikopter kanskje, hva vet jeg.

    Og jeg løp rett inn i skauen.

    Og Ulf etter meg.

    Så satte han fra seg luftgeværet utafor verkstedet til farfaren og faren min.

    På hjørnet, der hvor farfaren min pleide å gå for å pisse.

    Så gikk jeg inn til Ågot.

    Og Ulf fikk bort på Bergeråsen vel.

    Så spurte Erik Furuheim, om luftgeværet, et halvt år seinere vel.

    Så måtte jeg spørre Ulf Havmo i klassen, (enda vi vel ikke var så gode kamerater da).

    Så sa Ulf at luftgeværet stod på hjørne av verkstedet, eller noe.

    Så gikk jeg og så i noen av hjørnene, inne på verkstedet, (på den sida av verkstedet, som Ulf prata om), men jeg fant ikke noe luftgevær.

    Så måtte jeg spørre Ulf igjen, noen dager seinere, eller noe.

    (For dette her var mest noen litt kjedelige greier, for meg.

    Det var ikke jeg som egentlig ville skyte med luftgevær.

    Det var vel egentlig Ulf Havmo.

    Jeg ville aldri ha spurt Erik Furuheim om å låne luftgevær av han, hvis ikke Ulf Havmo hadde mast.

    Og jeg ville heller aldri ha gått ned på jordet på Høyen, for å skyte med luftgevær.

    Jeg pleide alltid å gå i skogen, å skyte, når jeg hadde luftgevær selv.

    Så det var nok Ulf Havmo sitt prosjekt, må jeg si.

    For jeg var ikke så engasjert, og glemte hele greia.

    Og syntes vel egentlig at alt sammen, inkludert det med helikopteret, bare var noe tull.

    Men jeg gjorde det her mest som en tjeneste for Ulf Havmo egentlig vel.

    Eller noe.

    Jeg var vel ikke så gira på det her selv, egentlig.

    Sånn som jeg husker det nå.

    For jeg tenkte det var sånn, at Ulf Havmo ikke turte å spørre han Erik Furuheim om å få låne luftgeværet.

    Mens jeg lurte litt på om det Karl sa var sant, at Erik Furuheim hadde blitt gæern.

    For mora mi gikk også for å være gæern, nemlig.

    Så jeg var ikke like redd for gærne folk, (som jeg kanskje forestilte meg at Ulf var da).

    Siden han ikke turte å spørre han Erik Furuheim selv, om å låne luftgeværet hans.

    Noe sånt.

    Men men).

    Og da viste det seg at han hadde satt luftgeværet, på hjørnet, _utafor_ verkstedet.

    Der farfaren min Øivind hadde pleid å gått for å pisse, når han jobba på verkstedet noen år før, (han var vel død på den tida her, tror jeg).

    Så det var kanskje i 1984, eller noe, da vi gikk i 8. klasse.

    Noe sånt.

    (For i 9. klasse, (tror jeg det var), så kjøpte jeg et brukt luftgevær selv, av Lund-brødrene, for de skulle ha penger til å feire 16. mai, sa vel Ronald i klassen min).

    Men da hadde ikke Erik Furuheim mast om luftgeværet sitt, på et halvt år, eller noe.

    Så han hadde kanskje glemt det.

    Og han jobba for faren min.

    Og jeg ville ikke dra faren min inn i det her.

    Eller jeg visste ikke om han Erik Furuheim, lånte meg luftgeværet, fordi jeg var sønn til Arne Mogan Olsen, som han jobba for.

    Eller om han lånte det til meg, liksom, Erik Olsen, (eller Ribsskog het jeg egentlig, hos Folkeregisteret, da også).

    Så sånn var det.

    Så da han Erik Furuheim sa at han ikke skulle ha noen penger, så regna jeg med at det var greit.

    Men, Ulf Havmo lånte seinere 300 kroner av meg.

    Som jeg aldri fikk tilbake.

    Så det tenker jeg nå, at det kan kanskje ha hatt noe med det luftgeværet til Erik Furuheim å gjøre, eventuelt.

    For det luftgeværet så nesten nytt ut, mener jeg å huske.

    Så det var nok et ganske bra luftgevær, vil jeg tippe på.

    Selv om vi vel ikke fikk prøvd det engang, (jeg og Ulf Havmo), før det jævla helikopteret kom.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog