Stikkord: 90-tallet

  • Her var det, at jeg hadde eksamener, det første året, som jeg gikk på NHI, (studieåret 1989/90), mener jeg å huske. Noe sånt

    eksamener 89 90

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder_29.html

    PS.

    Det var også her, (i en av leilighetene, i ‘kjelleren’), at Siri Rognli Olsen, (fra Ranheim), bodde.

    På den tida, som jeg jobba, som butikksjef, på Rimi Langhus, (noe jeg jobbet som, fra våren 2001 til sommeren 2002).

    Da traff jeg Siri Rognli Olsen tilfeldigvis, ved minibanken, utafor Oslo City.

    (Noe sånt).

    Og da, så fikk jeg vel mobilnummeret hennes, og så avtalte vi, å møtes, på utestedet Blue Munk, (var det vel).

    Og en kveld, en tid etter det igjen, så dro vi, på pub-til-pub-runde, på Grunerløkka, (sommeren 2001, må det vel ha vært).

    Og så, hadde vi, sånn ‘fu*king good friends’, hjemme hos henne, (etter pub-til-pub-runden da), som jeg vel har skrevet om, i Min Bok 5.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Det lurer også litt på, om det var, i bygget ovenfor, at det var språkreise-info-møte, før jeg dro på språkreise, (med STS), til Brighton, sommeren 1985.

    Men det tørr jeg ikke, å si, helt sikkert.

    (For jeg var ikke så kjent, i Oslo, på den tida.

    Og det var faren min, som kjørte dit, (og som satt i bilen, utafor ‘møte-bygget’, under dette møtet), da).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Senterpartiet sier nå, det samme, som jeg har skrevet om, på bloggen, (flere ganger), nemlig at kommune-sammenslåingene, er noe, som Høyre, trer ned over hodet, på borgerne

    senterpartiet sanner

    http://www.nettavisen.no/na24/–tidenes-mageplask-fra-regjeringen/3423227238.html

    PS.

    På den tida, (nemlig på begynnelsen av 90-tallet), som jeg ble dratt med, av Magne Winnem, på møte/møter, i Unge Høyre, (i Høyres Hus, i Stortingsgata, i Oslo).

    Så var Senterpartiet og Høyre, i samme blokk, (nemlig den borgerlige/ikke sosialistiske blokken).

    Og på den tida, var vel disse partiene enige om, at sentralisering, ikke var en særlig bra ting.

    Høyre mente, (sånn som jeg husker det), at beslutningene skulle tas, nærmest mulig, de det gjelder.

    Så hva som har skjedd, i det politiske landskapet, i Norge.

    Det kan man lure på.

    Senterpartiet byttet blokk, (til sosialistisk/venstre-side), uten at noen, vel forstod noe særlig, av det.

    Og Høyre har visst snudd opp/ned, på politikken sin.

    Senterpartiet mener, at Høyre, vil ha større kommuner, for å: ‘Legge til rette for privatisering’.

    Det vet jeg ikke, om er riktig, (at dette virkelig er grunnen til, at Sanner vil ha, større kommuner.

    Det er mulig, at SP-politikeren her, blander stordriftsfordeler med privatisering.

    Hva vet jeg).

    Men jeg er ikke motstander av privatisering.

    (Kan jeg ta med om, for å markere, at jeg, (som tidligere Unge Høyre-politiker, (må man vel si), selv om jeg ikke var der, så lenge), ikke er enig i alt, som Senterpartiet sier, i denne saken).

    For hvis en kommune kjøper, en tjeneste, av et privat selskap.

    Så kan kommunen bytte leverandør, hvis de ikke, er fornøyde.

    Og det er vel vanskeligere, hvis disse ansatte, (som utfører den jobben, som kommunen, ikke er fornøyd med), selv er ansatt, i kommunen.

    Men det er mulig, at det finnes sektorer, som ikke burde privatiseres.

    (Men jeg ikke er yrkes-politiker, så jeg har ikke tenkt så nøye, gjennom dette, må jeg innrømme).

    Men det jeg tenker, når jeg leser denne kritikken, av Sanner, (fra denne Senterparti-politikeren), nå.

    Er at: Er ikke dette litt feigt?

    Å vente, til valgresultatene, er kjente, med å kritisere.

    Hvorfor har ikke denne politikeren, skrevet om sin motstand, (mot denne reformen), i avisene, i tida opp mot folkeavstemningene, (for da ville politikeren, ha brukt, sin påvirkningskraft), for å si det sånn.

    Istedet så tar vel denne politikeren på seg, redaktørens rolle, (må man vel si), og begynner, å analysere valgresultatene, (altså noe, som allerede, er avgjort).

    Men det er kanskje nå, at det er viktigst, å liksom si sin mening da, (må man vel da tro).

    For nå skal jo kommunene diskutere, (i det lange og det breie liksom), om de skal følge folkets råd, og slå seg sammen, (eller ikke slå seg sammen).

    Og noen kommuner, (som min hjemkommune Svelvik), skal visst ikke ha folkeavstemning, (og en sammenslåing med Drammen kommune), av en eller annen grunn.

    Så det blir spennende, å se, hvilke ‘rare’ kommuner, som blir resultatet, av dette ‘sentraliserings-hysteriet’, til Sanner & Co.

    Vi får se.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Høvik

    Jeg er har litt sein døgnrytme.

    Men jeg våknet, av en brannalarm her, (i tidligere Thon hotel Høvik), cirka klokka 17.

    Og klokka 16-17, er vel et vanlig tidspunkt, for å lage middag.

    Så det kan virke som, at dette må ha vært, noen som prøvde, å lage middag.

    Og så startet ‘konsentrasjonsleir-røykvarsleren’, (som står, rett over kjøkkenbenken), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Jeg er så vant med, at brannalarmen går, ‘hele tida’, fra da jeg studerte, ved University of Sunderland, studieåret 2004/05, og bodde, på student-leilighet-komplekset the Forge, (som er noe lignende, av Kringsjå, for eksempel).

    Der gikk brannalarmen, cirka en gang i døgnet, de første ukene/månedene, (vil jeg si).

    Så til slutt, så var det sånn, at de folka, som jeg bodde sammen med, (utvekslingstudentene bodde sammen, så jeg bodde sammen med seks andre utvekslingsstudenter, fra forskjellige land, i Europa), ikke gadd, å gjøre noe, når alarmen gikk.

    (De første 5-10 gangene, så evakuerte vi.

    Og da skulle man stå utendørs, i en time, (eller noe sånt), til brannvesenet dukket opp der, med sine biler.

    Selv om det alltid var falsk alarm.

    Og de britiske studinnene, (som bodde, i etasjene over, ‘vår’ leilighet), begynte jo, å gå ut, i bare undertøyet, (husker jeg).

    Kanskje fordi, at de ble slitt ut, av disse stadige alarmene, da.

    Hva vet jeg).

    Vi ble bare liggende, i sengene vår, med puta over huet, liksom.

    (Det var vel en av mine medstudenter, som anbefalte oss andre, (når praten gikk, om dette temaet, i lounge-en), å bare ligge i senga, med puta over huet, når brann-alarmen gikk.

    Og da, (som her på tidligere Thon hotel Høvik), så bodde jeg, i første etasje.

    Så vi regnet vel med, at det bare var, å klatre ut av vinduet, hvis det faktisk ikke, var falsk alarm, en gang.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Men da jeg bodde, i Waldemar Thranes gate, (jeg leide av min arbeidsgiver Rimi), i Oslo, fra 1996 til 2004.

    Så gikk ikke brannalarmen en eneste gang, (sånn som jeg husker det).

    Så at brannalarmen, skulle gå så ofte, (og at det var falsk alarm, hver gang), i Sunderland.

    Det var en skandale, vil jeg si.

    Og nå er det det samme her, (på tidligere Thon hotel Høvik), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Jeg ‘kræsjer’, med Astrid Meland, for ‘ørtende’ gang. Jeg skjønner ikke at samarbeid, er et argument, for kommune-sammenslåing. For kommunene kan godt samarbeide, selv om de ikke er slått sammen. Så dette kjøper jeg ikke, dessverre

    samarbeid

    http://www.vg.no/nyheter/meninger/kommunesammenslaaing/naa-er-det-kjipt-aa-vaere-statsraad/a/23691123/

    PS.

    Det eneste argumentet, for kommune-sammenslåing, som jeg kan se, det er, at man får stordriftsfordeler.

    (Noe man riktignok også kan få, hvis kommunene samarbeider, uten å slå seg sammen, (så det argumentet, forsvinner også, må man vel si)).

    Men man mister mye, i prosessen, (hvis man slår sammen kommunene).

    ‘Gamlingene’ må bo på sykehjem, langt hjemmenfra, og bli pleiet, av ‘pakkiser’, liksom.

    (Noe sånt).

    Så dette ‘sammenslåings-hysteriet’ forstår jeg ikke.

    Dette klarer kommunene å ordne opp i selv.

    (Uten å bli pisket og manet og det som er).

    Og hvis kommunene ikke klarer å få økonomien på rett kjøl, så får de hjelp, av fylkeskommunen, (som setter kommunen på spare-tiltak, noe som har skjedd, med min hjemkommune Svelvik, etter at Irene Lippert, (som gikk i klassen min, på ungdomsskolen), sin storebror, Knut Erik Lippert, var ordfører).

    Så dette har vi funksjoner for, i samfunnet, fra før.

    Så dette sentraliserings-hysteriet, (må man vel kalle det), fra Sanner og Meland.

    Det forstår jeg ikke, (må jeg innrømme).

    For ‘ørtene’ gang, så gjentar jeg, at dette sentraliserings-hysteriet strider, mot Høyre sin tradisjonelle politikk.

    Som i ‘alle år’, har gått på, at beslutningene skal tas, nærmest mulig, de det gjelder, i samfunnet.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Jeg må også si, at jeg lurer på, hva som har skjedd, med Jan Tore Sanner.

    For Magne Winnem, (min russe-kamerat), dro meg med, på kurs, i konservativ politikk, holdt av Jan Tore Sanner, i Høyres Hus, i Stortingsgata, i 1991.

    Og da sa Sanner, at næringslivet, trengte faste rammevilkår, (for å trives).

    Men hva gjør han selv, når han kommer, i posisjon?

    Jo, han truer, med å endre rammevilkårene, for kommunene.

    (For de små kommunene, skal visst nå få, en god del mindre penger.

    Noe sånt).

    Men hvordan logikk er dette?

    Hvis næringslivet trenger faste rammevilkår, (for å trives).

    Så trenger vel også kommunene dette.

    Likevel så endrer Sanner, på rammevilkårene, (altså statsstøtten), til kommuene.

    Så man kan nesten lure på, om Sanner, har ‘klikka’ helt.

    (Siden at han tilsynelatende, har glemt, ‘alt’ han lærte bort, (på kurs), som leder, i Unge Høyre, i 1991).

    Jeg synes ihvertfall ikke, at Sanner er til å kjenne igjen, fra det han sa, på det kurset.

    (Selv om han også, sa en del rart, (om Norges lover, og at de bare var tull og tøys), etter kurs-kvelden og ‘valgkamp-program-komite-møtet’, (som Winnem og jeg ble dratt med på)).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Her var det, at min Rimi Bjørndal-kollega Thor Arild ‘DJ Toro’ Ødegaard, fikk satt opp meg, (og våre kollegaer David Hjort og Erik Dahl), på gjestelista, (sånn at vi kom inn gratis), en del ganger, på slutten, av 90-tallet, (siden at han kjente de, som drev, dette utestedet, var det vel)

    rimi bjørndal kollega

    http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/05/fler-mobilbilder_17.html

    PS.

    På slutten av 90-tallet, så ble ikke dette utestedet, kalt Blå, (husker jeg).

    Toro og David Hjort, kalte bare, dette utestedet, for Brenneriveien, (sånn som jeg husker det).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Thor Arild Ødegaard, fikk også satt meg opp, på gjestelista, på utesteder som Rockefeller og Betong, (husker jeg).

    Og han var selv techno-DJ, (på fritida).

    Mens jeg selv, helst dro, på So What, (og hørte, på alternativ rock), hvis jeg gikk ut aleine, (på byen).

    Så dette, (at jeg dro, på disse techno-utestedene), var mest fordi, at folka på jobben maste, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Jeg var også, en del, på byen, sammen med min yngre halvbror Axel, (på den her tida).

    Og Axel likte hverken techno eller alternativ rock.

    Så vi pleide å dra, mest på utestedet Studenten, (som hadde pianobar, i kjelleren), husker jeg.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Mer om kultur

    noe som heter kulturkamp

    http://www.dagbladet.no/2016/05/16/kultur/meninger/kommentar/utenriks/ukraina/44246324/

    PS.

    Det er visst noe, som heter: ‘Kulturkamp’.

    Jeg har tidligere skrevet, på bloggen, at annenhvert år liksom, så vil politikerne, at vi skal ha: ‘Multikultur’.

    Mens annenhvert år igjen, så vil politikerne, av vi skal ha: ‘Integrering’.

    Men dette er vel motstridende ord/ting, (har jeg skrevet om, på bloggen, tidligere).

    Så innvandringsdebatten, har kanskje gått, over hue, på folk.

    (Ihvertfall folk, på høyresida).

    For hva mener egentlig politikerne, når de bruker ordet: ‘Multikultur’, (kan man vel lure på).

    Og så er det også noe, som heter: ‘Kulturkamp’, (som man kan se, i artikkelen ovenfor).

    Kan dette ‘multikultur’, lede til ‘kulturkamp’, tro?

    Da jeg chattet, på sol.20ognoe, på 90-tallet.

    Så var det en gang, en norsk mann, (på den åpne kanalen), som klagde over, at det var, så mye _kjønnskamp_, i Norge.

    Så den norske mann, har visst fra før, kvinnfolka hengene over/rundt seg, med steikepanna, (eller hva man skal si), i en slags kjønnskamp.

    Og norske kvinner, synes visst bare, at det er morsomt, med innvandring, (for da kan de dra, på afrikanske trommekurs osv., har jeg lest, i en riksavis, en gang, rundt årtusenskiftet).

    Så den norske mannen, får vel da også, en _kulturkamp_, mens han fra før har, den norske kvinnen, liksom hengene rundt seg, og mens hun holder armene hans fast, (biledlig talt, liksom).

    Så dette ‘multikultur’, må vel være, et sosialt eksperiment.

    Som venstresida, vil slippe løs, på det norske samfunnet.

    Uten av vi vet konsekvensene, av dette.

    For å kjempe, er nå det egentlig lov da, (i vårt politiske korrekte samfunn).

    Nei, det er kanskje suspekt, at folk kjemper og.

    Hvordan skal den norske mann, da klare, å takle, både kjønnskamp og kulturkamp, samtidig?

    Nei, dette virker ikke så lett, (må jeg si).

    Og flyktningene/innvandrerne, strømmer på, sånn at vi nå, (i Norge), har mer enn fem millioner innbyggere.

    (Og ikke fire millioner, som jeg lærte på skolen, at vi hadde, på 70/80-tallet).

    Så stopp en halv, sier jeg, da.

    Går dette, med innvandring, over hue, på norske høyrefolk, (som liksom blir holdt fast, av norske kvinner, fra før, i en slags kjønnskamp), lurer jeg.

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog