Stikkord: 90-tallet

  • Mer fra Norge

    Nå har jeg vært ute av døra igjen.

    Og på grunn av det dårlige samfunnet, (må man vel kalle det), i Norge, så må jeg skrive ‘stil’, igjen.

    Jeg gikk til toget, litt etter klokka 22.

    Og da jeg skulle gå under E18, så stod det to karer der, (med sykler vel), og dreiv med knebøy, for å se, hvem som gikk der.

    (Noe sånt).

    Og da jeg skulle over E18 igjen.

    (For å gå til togstasjonen).

    Så gikk det ei dame, på samme side, av fortauet, som meg, (men hu gikk motsatt vei, over E18).

    Så jeg krysset veien.

    Og da kryssa hu også veien, (i et fotgjengerfelt, vel).

    Så jeg kryssa veien igjen.

    Og da dukka det opp, ei dame der og, (som gikk samme retningen, som dame nummer en).

    Så jeg kryssa veien igjen, etter at dame nummer en, hadde blitt passert, på motsatt side av veien.

    Så det var jo som å stå på slalom, omtrent.

    Så det ble rimelig dumt, vil jeg si.

    (Men fortauene er ganske smale.

    Og å gå så nærme unge damer, om kvelden, det blir kanskje litt rart).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Da jeg skulle gå på toget.

    Så måtte jeg løpe bortover plattformen.

    For plattformen er mye lengre, enn toget, da.

    Så selv om jeg satt, på en benk, (for passasjerer), på tog-stasjonen.

    Så måtte jeg løpe, for å komme meg med toget, da.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Og da jeg skulle gå av toget.

    Så var det en kar der, som var ‘tunet’, til mine bevegelser, (virka det som).

    Da jeg reiste meg, for å gå av toget.

    Så så jeg det, at det rykket, i den passasjeren sin kropp, (som om han også skulle av toget).

    (For han satt mellom meg og utgangsdøra).

    Men han passasjeren, så seg ikke bakover.

    Så det ble som om en forvokst unge, skulle gå av toget.

    Så da snudde jeg heller, og gikk inn i nabo-vogna, (gjennom noen automatiske dører, som jeg måtte trykke på en knapp, for at skulle åpne seg), og ut en utgangsdør der, (må jeg innrømme).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Og da jeg skulle gå på Lambertseter-banen, (for jeg hadde tenkt meg, til Rema Lambertseter).

    Så stod det en brei kar, i veien for de som skulle gå på t-banen.

    (For han sa farvel, til en bekjent, virka det som.

    Rett foran t-bane-toget).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Da jeg gikk av, på Karlsrud t-banestasjon, så var klokka nesten 23, (husker jeg).

    Men Rema Lambertseter, stenger ikke før klokka 24, (mandag til fredag).

    Likevel, så var det, en Rema-ansatt, som kvema, (må man vel si), og stod i veien for meg, da jeg skulle inn, i butikken.

    For han Rema-ansatte, dreiv og kjørte inn, en pall, med blomsterjord, (var det vel), med en jekketralle, da.

    Reitan har kritisert at varer står i vindfang, i avisene.

    Men selv så har varer utafor butikken, (på Rema Lamberseter), kan det virke som.

    Og de hefter kundene, når de skal kjøre disse varene, inn i butikken, en time før stengetid.

    Nei, var det gateteater, hos Rema Lambertseter.

    Lot de som at de var Kiwi, (kan man kanskje lure på).

    Hvem vet.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Inne i butikken, så fant jeg, det siste billige kneip-brødet, (bak et annet brød).

    (De hadde masse billige loff igjen, og ‘billige’ grovbrød, (som ikke er billig, selv om det også er en slags Rema-egen merkevare, med samme emballasje-design, som de billige brødene)).

    Men bare et kneip, og det var priset, til 6.90, (med et rart klistremerke, (av en eller annen grunn), la jeg seinere merke til).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Den Rema-butikken, er mye større, enn Rema Industrigata, (hvor jeg var, på mandag).

    Og denne butikken har tre brødoppskjæringsmaskiner.

    Og ikke bare en, (som ikke virker), som hos Rema Industrigata.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Mens jeg stod, og skulle skjære opp kneip-brødet ‘mitt’, inne på Rema Lamberseter.

    Så dukka det opp en gjeng der.

    (Som jeg lurte på, om var ‘tunet’ til meg, liksom).

    Dette var fire norske gutter, i slutten av tenårene.

    (Det kunne kanskje ha vært russ, som liksom hadde glemt, å kjøpe seg russeuniform.

    Noe sånt).

    Og de stod i melkedisken.

    Og jeg, (som er ganske voksen osv.), ble nesten redd for de.

    Det var som om de var ute etter bråk, (vil jeg nesten si).

    For disse stod bare, cirka en meter fra meg, (en hel gjeng), og prata ‘piss’, (og de prata også rimelig høyt), da.

    Så det var like før, at jeg bare gikk derfra.

    Men jeg tenkte, at da griser kanskje denne gjengen, med kneipbrødet mitt.

    (Som jeg dreiv og skulle pakke inn, etter at jeg hadde skåret det opp, (i brød-oppskjæringsmaskinen), da).

    Så det ble til, at jeg ikke stakk derfra.

    Men hvor var de Rema-ansatte, lurer jeg.

    Var dette Rema sin ‘terror-gjeng’, liksom?

    Hva vet jeg.

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Da jeg skulle i kassa, så var det uoversiktlig der, (vil jeg si).

    For mens jeg gikk, mot kassene, så kunne jeg ikke se, hvor det var ledig kasse.

    Det var like før, at jeg satt fra meg vogna, for å gå og se, etter hvor det var ledig kasse, (for denne Rema-butikken, har ganske mange kasser, da).

    (For jeg var aleine, i kassaområdet der, trodde jeg).

    Men da så jeg, at en Rema-fyr, satt helt stille, i den nærmeste kassa.

    Han kunne kanskje ha satt på kassabåndet, sånn at man skjønte, hvor den ledige kassa var, (tenkte jeg seinere).

    (For kassabåndet lager, (ihvertfall vanligvis), en lyd, som er ganske lett, å høre, da).

    Ellers så kunne jo kassereren, ha gått litt rundt, og rydda hyller.

    Og sagt fra om, at det ble ledig kasse, når jeg kom fram, til kassene.

    Men man må vel si, at det er uoversiktlig, i den Rema-butikken.

    Dette, (at det er vanskelig, å få oversikten over, hvilke kasser, som er bemannet), har ikke vært et problem, i de butikkene, som jeg har jobba i.

    (Sånn som jeg husker det).

    Og det er CC Storkjøp, Matland/OBS Triaden og en ‘haug’ av Rimi-butikker.

    Så man må vel si, at denne Rema-butikken, har for lite ledig plass, foran kassene.

    (Ellers så er det sånn, at de har for høye stativer/skap, foran kassene).

    Noe sånt.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Og selv om jeg hadde stått ganske lenge, i kassa-området.

    (Og sett litt på, en pose Minde-sjokolade, som ble solgt, ganske billig der.

    For det var vanskelig å se, for eksempel, hvor mye den varen veide.

    Og jeg lurte også på, om denne varen, var nedpriset, på grunn av dårlig dato.

    Så jeg stod der, og kikket en stund, på en tilbudsvare da, (som lå, i en handlevogn).

    Og oppå Minde-sjokoladen, så hadde de liksom strødd, mange saus-poser, som var nedpriset, til fem kroner pakka.

    Noe sånt.

    Sånn, (i handlevogner), pleide jeg aldri, å eksponere varer, som butikksjef.

    Men Rema går for å være litt harry, da.

    Må man vel si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Denne butikken, hadde forresten billige nudler, (med biff-smak, var det vel), til cirka samme pris som Kiwi har, (for fem-pakninger).

    (Noe jeg ikke kan huske å ha sett, i andre Rema-butikker).

    Og denne Rema-butikken, har også, en høy butikkstandard, (vil jeg si).

    (Når det gjelder, at de har ryddige og velfylte hyller, osv.).

    Men det er kanskje ikke så rart.

    Siden at denne butikken jo, er vant til, å konkurrere, mot ‘min’ butikk, (Rimi Lambertseter), hvor jeg jobba, som vanlig medarbeider og assistent fra 1993 til 1996 og som butikksjef fra 1998 til 2000.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Selv om jeg var alene, (trodde jeg), i kassaområdet.

    (Da jeg studerte, den Minde sjokolade-posen).

    Så kom det plutselig, to kunder, til kassa.

    Akkurat da jeg skulle betale.

    (Selv om klokka var 23.38, ser jeg nå, på handlelappen, som jeg tok med meg).

    Og han første av disse to kundene, lurer jeg på, om var, den samme kunden, som en gang tulla, (må man vel si), på Rimi Karlsrud, (og lot som om han ikke skjønte noe, av Magne Winnem sine røykskap-løsninger), en gang jeg jobba der, (på min fridag, fra Rimi Lambertseter, kan det vel ha vært), for cirka 20 år siden), til kassa, akkurat da jeg skulle betale.

    (Så det virka nesten som, at han kunden, hadde stått og luska, (og venta, med å gå til kassa, til jeg var der, for å liksom stresse meg, eller noe i duren, da)).

    Og han kunden, skulle ta ut sju hundre ekstra, (mener jeg, at jeg overhørte).

    Og så måtte jeg flytte den store handlevogna ‘mi’, da.

    Siden at den handlevogna, liksom ble, som en forvokst handlevogn.

    Siden at jeg var på Rema og ikke på OBS, (hvor de vel har større kasser), liksom.

    Så litt mindre handlevogner, hadde kanskje vært en god ide, for denne butikken.

    For det ble som noe stress, (må jeg si), når han ‘ikke-handlevogn-kunden’, (som virka som, at han var på speed, må man vel nesten si), dukka opp, rett etter meg, (fra ‘ingensteder’ liksom), i kassa der da, (må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 12.

    Og da jeg gikk av toget, på Høvik stasjon.

    (Etter å ha bytta, fra t-bane til tog, på Nasjonalteateret).

    Så var det, ei dame, som jeg lurte på, om det var noe gæernt med, som reiste seg opp, omtrent samtidig med meg.

    Hu dama, hadde lyseblå boblejakke og en Rimi-pose, (med noen tomflasker oppi, (blant annet), kunne det se ut som).

    Finnes det noen Rimi-butikker lenger, tenkte jeg.

    Og så holdt jeg på, å gå, til nabo-vogna, igjen.

    Men så tenkte jeg, noe sånt, som at det fikk holde, å gjøre det, (å ‘rømme’ til nabo-vogna), en gang, per Oslo-tur.

    (Noe sånt).

    Og så gikk jeg ut, den samme døra, som hu ‘Rimi-dama’, da.

    (Men litt bak henne, da).

    Og så har jeg tenkt, at Høvik togstasjon, den åpna jo, for noen måneder siden.

    (Etter å ha vært stengt lenge, på grunn av noe slags ombygging.

    Jeg tenkte tidligere i dag, at den tidligere Høvik stasjon, må ha vært litt av en rønne.

    Siden at de stengte stasjonen så lenge, (i flere år vel), for å bygge om).

    Så jeg har gått dit, den samme veien, som jeg går, når jeg går til bussen.

    Men da må jeg først gå under E18, (for å komme til bussholdeplassen), og så over E18 igjen, for å komme til togstasjonen, (som ligger noen hundre meter, nærmere Oslo).

    Men jeg tenkte, at kanskje jeg kan gå, på den motsatte sida, av bussholdeplassen/E18.

    Så slipper jeg, å krysse E18, så mange ganger liksom, (for å komme meg hjem).

    Og da, så måtte jeg liksom gå, litt oppover, (fra fjorden).

    Og så havna jeg, på Gamle Drammensvei.

    Og da jeg gikk, (på Gamle Drammensvei), mot tidligere Thon hotel Høvik, (også kjent som tidligere Esso Motorhotell, vel).

    Så så jeg tilfeldigvis, (like ved Høvik skole), at en kar stod og pissa, (ved siden av en kar på sykkel), cirka klokka et om natta, (må det vel ha vært).

    Og han ‘pisser’n’, begynte å rope til meg, på ‘kebab-norsk’, (hvis jeg ikke tar helt feil).

    (For jeg hørte på walkman.

    Men jeg hørte han ‘pisser’n’, såvidt over walkman-lyden, da.

    Selv om jeg pleier å ha den, på det tredje eller fjerde høyeste).

    Så det var kanskje, noen pakkiser eller negre, som stod der, (i den mørke sidegata), og plagde forbipasserende, (tenkte jeg).

    (Noe sånt).

    Så dette, (Norge), er et dårlig samfunn.

    Når det skjer så mye ‘dritt’, (må man vel kalle det).

    (Bare fordi, at man går ut døra, for å gjøre, noen ærend).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Huset hvor Thomas Jebsen og dem bodde, (som disse tegningene er et utkast til vel), syntes jeg egentlig, at var det fineste huset, på Berger. (Jeg pleide å gå forbi dette huset, (på en grusvei), på vei til og fra fotball-treninger og kamper, med Berger IL). Det står at kirken var nærmeste nabo, men nærmeste nabo til kirken, var ihvertfall Lene Andersen og dem sitt hus, (hvor jeg var på klassefest, skoleåret 1987/88), sånn som jeg husker det. Men det huset, ligger litt bortgjemt, (må man vel si)

    fineste på berger

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1085603211483063&set=gm.917646108352871&type=3&theater

    PS.

    Han juletre-selgeren, som jeg spleisa på drosje med, fra Sande til Berger/Sand.

    En jul, (da ‘tog-folka’ tulla med meg), på begynnelsen/midten av 90-tallet.

    (Som jeg vel har skrevet om, i Min Bok 4).

    Han bodde også, i dette huset, (fra tegningen ovenfor), sånn som jeg forstod det.

    Så det var kanskje lillebroren, til Thomas Jebsen, (eller noe sånt), da.

    (Hva vet jeg).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Bestemor Ågot, jobba jo, som tjenestepike, for Jebsen, (under krigen, blant annet).

    Og på 80-tallet lurte jeg på, (husker jeg), om det betydde, at hu jobba, i huset, på tegningen ovenfor.

    Men jeg tror nå, at hu egentlig jobba, nærmere riksveien.

    I et stort, (og firkanta), ‘gårdshus’, som vel ligger der, (i forbindelse med Berger gård).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Jeg var på samarbeidsavtalen, mellom Nordre Vestfold og Drammen, skoleåret 1988/89. Så det er ikke noe nytt, at kommunene samarbeider, på tvers av fylkesgrensene. Så det er vanskelig å se poenget, til Sanner her, (vil jeg si). Man kan like godt si, at Sanner og Høyre, raserer det landet vi kjenner, fordi at de har fått seg, noen fikse ideer. Noe sånt

    fikse ideer

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Sanner-vil-ha-ti-regioner-i-Norge-8416701.html

    PS.

    Høyre har forresten ‘alltid’, (sånn som jeg har skjønt det), vært tilhenger av, et desentralisert Norge.

    Men Sanners reformer, vil føre til, et mer sentralisert Norge, (vil jeg si).

    (Med færre kommuner og færre fylker.

    Så vil landet bli mer sentralisert, (vil jeg si).

    Og det er fordi, at Sanner ønsker, at landet skal bli mer topp-styrt, (sånn at han og Høyre, kan bestemme hver detalj liksom, fra Høyres Hus, i Stortingsgata), kan det virke som.

    Noe sånt).

    Så dette er ikke Høyre-politikk, (hvor det heter seg, at beslutningene skal tas nærmest mulig, der folkene, (som disse beslutningene gjelder), bor).

    (Og dette er heller ikke konservativ politikk, må man vel si).

    Dette minner mer, om noe slags ‘New Age-politikk’, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Dette jeg skrev, i PS-et ovenfor.

    Det burde vel ha vært sånn, at jeg tenkte, (når jeg skrev det PS-et), at nå er jeg kjedelig, (for jeg skriver det samme, som ‘ørten’ folk før meg, har skrevet, i avisene, liksom).

    Men det tenkte jeg ikke, (sånn som jeg husker det), når jeg skrev dette første PS-et.

    Så hvor er de som er skeptiske, (til Sanners reformer), i denne debatten?

    Blir de dysset ned, av Sanners sin tidligere assistent, i Unge Høyre, (fra den tida, som jeg var, på et kurs/møte der, noe som var, sommeren 1991), Andre Støylen.

    For Støylen kontrollerer jo ‘alle’ lokalavisene nå, (som jeg har kritisert litt, i en tidligere bloggpost).

    Så dette ‘radar-paret’ Sanner og Støylen.

    De samarbeider muligens enda, (for alt hva jeg vet).

    Selv om Støylen vel er ute av politikken, (som meg).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Sanner har heller ikke noe respekt, for de som ‘bygde landet’, liksom.

    Jeg husker at han sa til meg det, (den ene gangen, som jeg var med Magne Winnem, til Unge Høyre, (og Høyres Hus), i Stortingsgata, i 1991).

    At alle Norges lover, bare var tull, liksom.

    Men jeg har jo hatt rettslære, (på Sande videregående), skoleåret 1987/88.

    Og lært om der, at det er mye bra arbeid, fra rettskafne folk, (må man vel kalle dem), i forarbeidene, til lovene, osv.

    Så Sanner kan være sjokkerende kunnskapsløs og respektløs, til tider, (vil jeg si).

    Hvis ikke det var sånn, da.

    At Sanner, var sur, på meg, siden at jeg liksom fjernet, for mye ‘nazistiske’ ting, fra Unge Høyre sitt program.

    (I det møtet, som Sanner (og Støylen), dro med Magne Winnem og meg på).

    Og så var Sanner muligens vag.

    Og så nevnte han Norges lover.

    Og så mente han muligens Unge Høyre sitt program, (fra før jeg fikk være med, i den ‘program-komiteen’).

    For jeg var bare, på et møte der.

    Så jeg var ikke med på, å lage det program-utkastet, som jeg var med på, å diskutere/korrigere, i det nevnte møtet.

    Så jeg vet ikke, hvem sine program-forslag, det var, som jeg liksom korrigerte, da jeg var, i det møtet, til Sanner, (som var i etterkant, av en kurskveld, om konservativ politikk).

    Og Magne Winnem, presenterte dette, (at jeg skulle bli med han, til Høyres Hus, hvor han hadde vært, på en del Unge Høyre kurskvelder tidligere), som noe sosialt, for meg.

    Og dette, (at jeg ble med dit, en dag/kveld), tok jo av, (med program-komite-møter osv.), til de grader, (må jeg si).

    Så her var det en del ‘merksnodige’ ting, (må jeg si), i forbindelse med, at jeg var, på Unge Høyre kurs/møte, (sommeren 1991).

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg bør kanskje også forklare, om hvorfor dette, (å legge ned kommuner og fylker), kan kalles konservativ politikk.

    (Selv om dette, (å legge ned kommuner og fylker, og dermed gjøre statsforvaltningen mer sentralisert, må man vel si), ikke er _Høyre-politikk_.

    Sånn som jeg kjenner Høyre sin politikk, fra aviser og TV osv., siden 70/80-tallet).

    Og det er fordi, (som Sanner forklarte om, i 1991).

    At konservativ politikk, (eller om det var: ‘Konservatisme’, han sa), det betyr ikke bare, å liksom ‘fryse’ eller konservere, dagens ‘samfunns-tilstand’.

    Nei, Sanner forklarte, at konservativ politikk, betydde at man forrandret på _et_ felt, (i samfunnet), mens resten av samfunnet, det lot man liksom, stå stille, da.

    (Noe sånt).

    Så her ser man dette i praksis, (må man vel si).

    Resten av regjeringen, lar liksom bare alt, ‘skure og gå’, som vanlig.

    Og så er Sanner liksom en slags ‘superminister’, som skal forrandre, (på sitt felt), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Så jeg vet ikke hvordan Sylvi Listhaug passer, i dette.

    For hun forrandrer jo også, (på innvandringspolitikken).

    Men det var en nødløsning, (må man vel si).

    Og derfor måtte man ha inn, en ny minister, (kunne det virke som).

    (For å stoppe, en situasjon, (den økte innvandringen), som regjeringen vel ikke hadde forutsett, da de liksom la, regjeringskabalen.

    Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Denne definisjonen, på konservativ politikk, (som jeg skrev om, i PS 4).

    Den har jeg hørt, av Sanner selv, (på den kursdagen, som Magne Winnem, dro meg med på, i Høyres Hus, i 1991).

    Så jeg vet ikke, om det liksom er, den ‘offisielle’ definisjonen, på konservativ politikk.

    Det kan være, at dette er en definisjon, som for eksempel neo-konservative benytter, (på ‘konservativ politikk’).

    Det tørr jeg ikke å si, på stående fot, (som de sier).

    Dette må jeg nok i såfall, lese mer om, (et eller annet sted), for å tørre å si sikkert.

    (Noe sånt).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Konservatismen sier ikke noe om, _hva_ man skal forrandre.

    (Må man vel si).

    Men konservatismen, er liksom et slags verktøy, som gjør det mulig, å endre samfunnet gradvis, samtidig med at samfunnet forblir stabilt.

    Og det, (at konservatisme, gikk ut på, å endre samfunnet, (på en stabil måte)), det visste ikke jeg, før Sanner sa det, (på det møtet, i 1991).

    For å konservere, det betyr jo, at man liksom skal ‘fryse’ noe, da.

    Men konservatisme, betyr altså _ikke_, at man ønsker, å fryse, (eller konservere), samfunnet.

    Men det er liksom en slags regel, for hvordan samfunnet kan endres, på en ‘stødig’/bra måte, da.

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Her er mer om dette:

    konservatisme

    https://no.wikipedia.org/wiki/Konservatisme

    PS 9.

    Så man kan da lure på.

    Hva er egentlig Sanner sine motiver, for å slå sammen disse kommunene og fylkene?

    Dette er ikke Høyre sin politikk.

    (Sånn som jeg kjenner Høyre sin politikk, (fra tidligere år), ihvertfall).

    Dette er Sanner sin personlige politikk, (kan det nesten virke som, ihvertfall).

    Og Sanner er villig, til å bruke tvang, for å slå sammen disse distriktene.

    (Som det står om, i Aftenposten-artikkelen, øverst i denne bloggposten).

    Og det blir et kaos, for folk skjønner ikke det, at de nye kommunene, bare er adminstrative.

    Men de identifiserer seg, (ihvertfall etterhvert, vil jeg si, som er fra felleskommunen Svelvik), med den nye kommunen, og skjønner ikke, at dette bare, er resultatet, av en sammenslåing, som er motivert, av økonomiske årsaker.

    I Paris, så har de nummerert bydelene, (fra 1 til 50 eller 1 til 100, eller noe i den duren).

    Hvis man hadde kalt, den nye felleskommunen Svelvik, for kommune nummer 153, (for eksempel), på 60-tallet, da Svelvik og Strømm ble slått sammen.

    Så hadde nok fler folk, i dag, sagt at de var fra Strømm, (og ikke fra småbyen Svelvik, som er det største tettstedet, i det gamle Strømm/Svelvik), vil jeg si.

    Så dette har med folks identitet å gjøre.

    Og gamlinger her og der, (i vårt langstrakte land), vil nå ikke lenger, få bo på gamlehjem, på sitt hjemsted.

    (Men må nå, istedet bo, i nabobygda, (eller nabo-byen).

    Og der, så blir de kanskje pleiet, av innvandrere, med en annen kultur, (på toppen av dette, med flyttingen)).

    Så man kan lure på, hvilke motiver, som Sanner har, for denne ‘plagingen’, av eldre og skoleelever osv., ‘her og der’.

    Å skylde på det økonomiske, i verdens rikeste land, (som vel Norge er).

    Det blir litt tynt, (må man vel si).

    Når vi kunne ha 19-20 fylker, da vi var et ganske fattig land, (i vestlig målestokk), før vi fant oljen, (på 60/70-tallet).

    Så må vi vel ha råd til det nå også, (etter at vi har blitt verdens rikeste land), skulle en vel tro.

    Nei, her er det nok, noe ‘lurifaks’, et eller annet sted, (mistenker jeg).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.