Stikkord: 90-tallet

  • Sånn var det, da jeg opererte kneet mitt, på Aker sykehus, (våren 1996), også. Da lot jeg Glenn Hesler og Øystein Andersen, få låne bilen min, (som jeg hadde kjøpt av dem, noen måneder tidligere), siden at de hadde fått problemer, med den nye firmabilen sin, var det vel. Noe sånt

    på randen av konkurs

    PS.

    For det var vel sånn, at Glenn og Øystein sitt automatfirma, var på randen av konkurs, på den her tida.

    (I 1996).

    Så de hadde ikke råd til, å fikse, den nye varebilen, med en gang.

    (Noe sånt).

    Og grunnen til at jeg kjøpte, den gamle varebilen deres, (en brukt Toyota HiAce, som var full av søppel, og som de ikke brukte lenger, for de hadde fått seg, en ny og større, hvit varebil), av dem, på slutten, av 1995/begynnelsen av 1996, var mye, at de hadde dårlig firma-økonomi.

    Så det var, for å hjelpe Glenn og Øystein da, (må jeg si).

    Og det var etter, at Glenn og Øystein, hadde kødda med meg, på begynnelsen av 90-tallet.

    Da de startet, dette automatfirmaet.

    For da ble ikke jeg tilbud, å få være med, i firmaet.

    (Selv om det, å starte automatfirma, var min ide.

    Og vi tre hang sammen, hele tida, på fritida).

    Men jeg ble bare tilbudt, å kjøpe aksjer.

    Noe de visste, at jeg ikke hadde råd til, på den tida, (siden at jeg hadde et friår fra NHI/studerte ved NHI), husker jeg.

    Så Glenn og Øystein var som et par unger, (som jeg liksom måtte hjelpe og støtte, selv om de gjorde narr av meg), må jeg si.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Nå var jo ikke, den varebilen, som jeg kjøpte, av Glenn og Øystein, så utrolig dyr.

    Den kosta vel cirka 5-6 tusen.

    (Noe sånt).

    Så det var jo omtrent, som å kjøpe, en sykkel, (må man vel si).

    (Selv om det jo er dyrere, å eie, en bil.

    Enn å eie, en sykkel.

    For man må betale årsavgift og forsikring osv., når man eier, en bil.

    Og parkeringsplass-leie, må man også ofte betale, (ihvertfall hvis man bor, på St. Hanshaugen, hvor jeg bodde, på den her tida)).

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Den neste bilen, som jeg kjøpte.

    Det var en Ford Sierra, (86-modell).

    Som jeg kjøpte brukt, i 1998.

    (Noe sånt).

    Og den betalte jeg, cirka 15-16 tusen for.

    (Etter å ha sett, en annonse, i Aftenposten, for denne bilen).

    Og det er vel sånn, at en del nye sykler, også selges, i den samme pris-klassen.

    Så det var nesten som, at jeg kjøpte meg, en ny sykkel, da.

    (Noe sånt).

    Og da, så ‘klikka’ min lillesøster Pia, (må jeg si).

    For hu mente det, at jeg skulle ha kjøpt meg, en ny pick-up-bil, (med kun 2-3 sitteplasser totalt).

    (Noe sånt).

    Så Pia gikk veldig nærme, (og hadde skaffa brosjyrer, om pick-up-biler, osv.), selv om jeg ikke prata med henne, så ofte, på den her tida.

    (Det var Magne Winnem, (min tidligere klassekamerat), som jeg prata med, om dette bilkjøpet, husker jeg).

    Så hu fornærma meg, (må jeg si).

    (Det ble nesten, som at hu foreslo, at jeg burde kjøpe meg, en tandemsykkel, eller noe sånt, (siden at denne bloggposten, egentlig er, om sykler), må jeg si, (da hu foreslo, at jeg skulle kjøpe meg, en sånn ‘rar’ bil, rett _etter_, at jeg hadde kjøpt meg, en ‘ny’ bil).

    Noe sånt).

    Som hu også gjorde, et par-tre ganger seinere.

    Som for eksempel, da jeg besøkte henne, rundt årtusenskiftet.

    Da mente hu, at jeg ikke burde være i HV, siden at det var noe galt med meg, liksom.

    (Noe sånt).

    Og i 2005, (etter at jeg hadde flyttet, til onkel Martin og dem, i Kvelde), så behandlet søstera mi meg, som om jeg var død omtrent, og ville rydde opp, i økonomien min.

    Som etter mora mi, (som døde, i 1999), sa hu.

    (Noe sånt).

    Så Pia, er enda værre, enn Glenn og Øystein, (må jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Her er mer om dette:

  • Jeg tror at det må ha vært, i denne butikken, at Magne Winnem dro meg med, for å liksom inspisere butikkstandarden, en gang, iløpet av skoleåret, 1988/89, (det vil si russeåret, ved Gjerdes handelskole). Det at vi begge, jobbet i butikk, var vel det som fikk Winnem til å synes, at vi burde gjøre dette. Noe sånt

    IMG_20160114_144652 paint

    PS.

    Studieåret etter, (det vil si 1989/90).

    Så gikk jeg, på NHI, i Oslo.

    Og en gang, som jeg skulle, på helgebesøk, til bestemor Ågot, på Sand.

    Så møtte jeg min søster Pia og hennes venninne Cecilie Hyde, i Drammen.

    (For de pleide å vanke mye, i Drammen, på den tida, da.

    Og ble på den tida, blant annet kjent med Helene Sommer, som de syntes, at var så kul, siden at hu hadde vært så mye, i England.

    Noe sånt).

    Cecilie Hyde ville, at jeg skulle kjøpe med, noe øl.

    (For hu var vel blakk, da.

    Noe sånt).

    Og derfor, så gikk vi å handla, i denne butikken da, (må det vel ha vært).

    (Men vi gikk da, inn inngangen, fra Bragernes torg.

    Mens Winnem og jeg, hadde gått inn, inngangen fra Gågata vel, året før.

    Noe sånt).

    Og etter dette, så ville Hyde og søstera mi, absolutt sette seg ned, på torget.

    Og det måtte jeg også gjøre da, syntes jeg.

    (Siden at vi skulle ta den samme bussen, til Sand/Svelvik, var det vel).

    Og jeg glemte meg bort, og åpnet en øl, (husker jeg).

    (Antagelig fordi at jeg ganske nylig, hadde vært russ.

    Eller fordi at ‘vertsfamilie-folka’, som jeg hadde besøkt, i England, pleide å drikke utendørs.

    Og Magne Winnem, pleide også, å ta med seg en ølflaske på bussen, hvis vi skulle på byen, (i Oslo).

    Og han fikk liksom også meg, til å få, den vanen, da.

    Noe sånt).

    Og da, så dukket det ‘plutselig’ opp, to politimenn der.

    Og han ene, sparket overende ølflaska mi, (husker jeg).

    (For det var visst ikke lov, å drikke øl, på torget da, virka det som.

    Noe sånt.

    Selv om dette vel, hadde vært greit, året før, da jeg var russ, (hvis jeg skulle tippe).

    Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Norge

    I dag, (lørdag kveld), så var jeg, og handla, hos Coop Extra Pilestredet Park.

    Jeg var der, cirka en halvtime, før de stengte, (noe de gjorde, klokka 23).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Da jeg skulle gå inn, i Coop Extra-butikken.

    Så var ikke det, så lett.

    Ei høyreist og velbygget brunette, (må man vel nesten kalle henne), i 30-åra, stod og kosta, (som en gal, må man vel nesten si), midt i inngangsdøra.

    (Uten at det var klart, hva hu liksom dreiv og kosta.

    Så det må ha vært et slags narrespill, må jeg si).

    Så jeg måtte stå og vente litt, mens hu Coop-dama, dreiv med galskapen sin da, (må man vel kalle det).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Og ikke nok med det.

    Da jeg gikk inn, i butikken, så var det en stor dam, (må man vel si), med vann, på gulvet.

    Jeg spurte Coop-dama, (for skøy), om: ‘Har det vært flom her, eller?’.

    Og hu svarte, at de vaska butikken.

    (Noe sånt).

    Jeg sa da, at: ‘Jeg har lest et sted, at dere stenger, klokka 23, i dag, stemmer det eller?’.

    Det stemte sa hu dama, men de vaska før stengetid, da.

    (Noe sånt).

    Og da sa jeg, at: ‘Ja, jeg får prøve å svømme inn i butikken, da’.

    (Noe sånt).

    Og mens jeg gikk, inn i butikken, så gikk hu Coop-dama, ved siden av meg.

    (For hu skulle visst betjene, den eneste kassa, (hvor det var kø), viste det seg etterhvert.

    Noe sånt).

    Jeg spurte om: ‘Har dere hørt om å vaske butikken etter stengetid, eller?’.

    Da svarte hu: ‘Vi få’kke betalt for det’.

    Noe sånt.

    Og da tenkte jeg, at det var dårlig av Coop, å ha, så dårlige rutiner.

    Så jeg spurte Coop-dama, om hu hadde sett den reklamen, hvor det stod: ‘Litt dritt’, (som er et ordspill, på Coop-slagordet: ‘Litt ditt’, vel).

    Men da lurte hu brunetta på, hvor den reklamen var fra.

    Den var fra en nettbutikk, forklarte jeg.

    Sånn at folk ikke behøvde å gå, i butikken, sa jeg.

    Og da holdt hu Coop-dama, (som ikke klarte å si: ‘Beklager’, sånn som jeg husker det), kjeft, (må jeg si), før hu satte seg, (eller om hu stod), i kassa.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Her er mer om dette:

    IMG_20160123_222516

    IMG_20160123_222616

    PS 4.

    Det var også sånn, (i butikken), at labelen for billig oppvaskmiddel, viste feil pris, (la jeg merke til, da jeg sjekket kvitteringen).

    Og selvbetjeningskassa, som jeg gikk til, manglet bæreposer.

    (Så jeg måtte gå, til en annen selvbetjeningskasse, å hente bæreposer).

    Og da jeg gikk ut, av butikken, så så jeg det, (i døra, som var litt som et speil), at ei ‘pakkis-Coop-dame’, fulgte etter meg, (sammen med ei litt større Coop-dame, som jeg ikke så like klart, i utgangsdøra, (siden at hu gikk bakerst), som fungerte, som et speil).

    Så de hadde visst, mer enn en ansatt, i butikken, da.

    (For å si det sånn).

    Og å ha ei Coop-dame, ved utgangsdøra, (i denne butikken), som skal vaske og koste der og samtidig betjene kassa, (en god del meter unna).

    (På Coop Extra, som liksom skal være, en stor og bra butikk, osv.).

    Det er på grensen til galskap, vil jeg si.

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Det var også sånn, at mens jeg var, i selvbetjeningskassene.

    Så dukka det opp, to karer der, (i den ‘vanlige’ kassa, like ved), som blant annet, kjøpte en hel eske, med potetgull.

    Og da lurte jeg på, om det var noe tilbud, (husker jeg).

    Og da jeg gikk ut, av butikken, så gikk disse folka, forbi meg, (var det vel).

    Og han ene sa da, (på svensk vel, til han andre), at det bare var ni pakker, i esken.

    (Noe sånt).

    Så det var kanskje sånn, at Blitz-cafeen, (siden at denne butikken ligger, i/ved Pilestredet), skulle fylles opp litt, (når det gjaldt potetgull), da.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Det er grenser, for hvor artig det er, å vente i 20 minutter cirka, på Rykkinn-bussen, ved St. Olavs plass.

    (For det er noen ganger kaldt, å stå der, så lenge.

    Selv om det ikke var like kaldt, i dag, som det har vært, tidligere i uka).

    Så jeg tok, Bærums Værk-bussen, til Lysaker, (husker jeg).

    Og et eldre par, dreiv og kvema, på bussen.

    Og fulgte etter meg.

    Og satt seg foran meg, (enda jeg satt, i den bakre delen, av bussen).

    (De skulle bare plage meg, sånn at jeg fikk dere grå hår, i trynet, virka det som, for meg.

    At det var derfor, at de liksom fulgte etter meg.

    Og absolutt satt seg, rett foran meg.

    Selv om det var mange ledige seter, på bussen).

    Så jeg rista litt, i setet, til hu ‘flytte-dama’, da jeg gikk av bussen, (på Lysaker), må jeg innrømme.

    Og så gikk jeg inn, i venterommet, (til NSB der).

    Og da jeg kom ut igjen, så var det tre minutter, til Rykkinn-bussen gikk.

    Og et annet grått par, gikk av en buss.

    Og så spaserte de, rett foan meg, som venta, på en annen buss.

    (Istedet for å gå bak meg, for eksempel.

    Så jeg syntes, at dette ble rimelig intimt, må jeg si).

    Og disse to, begynte også å kveme, da Rykkinn-bussen dukka opp.

    De snakka med en kar, i 60-åra, med Stormberg-jakke og grått hår.

    Og han pekte på meg, (eller noe sånt), mens han snakka, med den pakistanske buss-sjåføren.

    For det eldre paret, var det ikke klart, hva skulle.

    Så jeg gikk før de, på bussen, da.

    Sånn at de kunne spørre sjåføren, om hva det nå var, som de lurte på.

    Og da han med Stormberg-jakka, gikk av bussen.

    (Ved Høvik kirke.

    Holdeplassen før meg).

    Så slo han meg, i bakhodet, (husker jeg).

    (Og han lot også, som om han var full.

    Og mista, den blå sekken sin, på gulvet, en gang, husker jeg).

    Og dette må vel ha vært, noe slag vendetta, eller noe sånt, tror jeg.

    (Og jeg sa: ‘Helsike’, (mens jeg hørte på walkman), da han slo meg, i huet.

    Da han gikk av bussen).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Og nå, (søndag formiddag), så er jeg litt hes, litt forkjøla og har litt feber, (merker jeg).

    Og det er, på grunn av, det angrepet mot meg, (må man vel kalle det), på Coop Extra Pilestredet Park, i går.

    (Jeg har arbeidssak, mot Coop.

    Så det er kanskje derfor).

    For Adidas joggeskoa mine, tålte ikke, den vanndammen, hos Coop.

    Så da jeg gikk ut, av butikken, (det var noen få minusgrader, eller noe i den duren), så ble jeg ganske fort, litt forkjøla, siden at jeg hadde, våte sko/sokker, (må det vel ha vært).

    Og det var kanskje derfor, at jeg klikka litt liksom, på Bærums Værk-bussen.

    Siden at jeg nok hadde fått, litt feber, (fra Coop, som nok hadde gått mellom rutinene mine, siden at jeg blogger, om handleturer osv., på nettet).

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 8.

    Jeg pleier jo vanligvis, å gå med, Doc Martens-sko.

    Men mange i Oslo, synes vel, at det er, litt gammeldags.

    (Jeg husker, at Vanja Bergersen, fra Rimi Bjørndal, hintet om dette, allerede på 90-tallet.

    Når vi satt på den samme bussen, etter jobben).

    Så jeg har tenkt, at jeg kunne se, om det funka, med joggesko, også om vinteren.

    Og det har gått greit.

    Hvis jeg så noen vanndammer, (i høst), så gikk jeg rundt de.

    Og jeg blir ikke våt, på føttene, av å gå med disse skoene, i snø/is.

    Men vanndammen, hos Coop Extra Pilestredet Park, i går, var ganske dyp.

    Og det gikk ikke ann, å gå rundt den.

    Så det er første gangen, (må jeg si), at jeg har blitt våt på føttene, i høst/vinter.

    Så Coop-dama, brukte nok alt for mye vann, på pur faen, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Så sånn var nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 9.

    Jeg hadde vel egentlig planlagt, å kjøpe meg Doc Martens sko, i vinter og.

    Men det er litt ‘kleint’ liksom, å handle vasketid, her jeg bor.

    For da jeg bodde, på St. Hanshaugen, i 8-9 år, mellom 1996 og 2004.

    Så var vaskekjelleren gratis.

    Så jeg hadde så og si aldri, noe med vaktmesteren, å gjøre.

    Men her jeg bor nå, så må jeg fylle opp vaskekortet, på et kontor, som holder til, i samme bygg, som det rommet, som jeg leier.

    Og det blir litt pinlig nesten, (for det kontoret, har samme inngang, som ‘superbil-butikken’ også).

    Så det er sånn, at jeg får lyst til, å dra med danskebåten, (for å få litt luft liksom), etter å ha handlet, vasketid.

    Så jeg har ikke hatt så mye penger, til sko heller, må jeg si.

    Og jeg har også, hatt vonde føtter.

    (Etter all gåingen, i København, i fjor).

    Så jeg har kjøpt to par spesialsåler, (mot hælspore), som jeg har, inni joggeskoene mine.

    Og jeg lurte litt på, om det var noe feil, med luftsålen, i de Doc Martens-skoene mine.

    Som jeg gikk med, i København.

    Siden at jeg fikk så mye plager, med føttene mine, da.

    Jeg fikk mange og store gnagsår, da jeg gikk rundt i Larvik, en natt, i mars-måned, ifjor, etter å ha rømt liksom, fra noe slags lobotomi-trusler, ved Blakstad sinnsykehus.

    Men det husket jeg hvordan man ordnet, fra militæret.

    For hvis man går, med to par sokker.

    Så får man mye mindre gnagsår-problemer.

    For da sliter de harde skoene, liksom på den innerste sokken.

    Istedet for på huden ens, da.

    (Noe sånt).

    Så jeg ble kvitt gnagsår-problemene, i København.

    Selv om jeg måtte gå rundt, hele dagen, i månedsvis der.

    (For å samle tomflasker, til mat).

    Men jeg fikk noe slags hælspore, (altså at det gjør vondt, i føttene, å gå), av all gåingen, da.

    (Og det kan muligens ha vært fordi, at det kan ha vært noe galt med, de Doc Martens-skoene, som jeg kjøpte, (av ei Vestlands-dame), på Grænsen skotøymagasin, (eller hva de heter igjen), ifjor, har jeg lurt på.

    For de skoene ble også veldig nedslitt, da.

    Noe jeg ikke har opplevd før, med de 10-12 parene, av disse skoene, (må det vel ha vært), som jeg kjøpte meg, i årene før jeg flytta, til England, i 2004.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 10.

    Da jeg jobbet, på OBS Triaden, fra 1990 til 1992.

    Så begynte aldri vaskerne der, å vaske butikken, før stengetid.

    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Da hadde de nok fått sparken, tror jeg.

    Så at ei sånn Coop-dame, flyr rundt, og skal passe kassa og koste og vaske gulvet, (med maskin), samtidig.

    Det er som, at det noe slags innspilling, med Henrik Elvestad, (når han tulla, på Kiwi, med hu Siri Rognli Olsen, som jeg møtte, på Englandsferja Braemar, sommeren 1989), for eksempel.

    (Noe sånt).

    Så man trenger ikke se på noe show, med Henrik Elvestad, (eller noen av hans kollegaer), etter å ha handla, i den her butikken, (Coop Extra Pilestredet Park), må jeg si.

    For det hadde nok da, bare blitt kjedelig, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Det ville nok da blitt, som å sett, to nokså lignende forestillinger, etter hverandre, (vil jeg si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 11.

    Her er mer om dette:

    litt dritt plakat 2

    https://www.facebook.com/kolonial.no/photos/pb.554217021281326.-2207520000.1453637319./929707953732229/?type=3&theater

    PS 12.

    Enda mer om dette:

    litt ditt paint

  • Mer fra Norge

    I dag, så bestemte jeg meg for, å ikke dra til St. Hanshaugen, for å handle.

    (For jeg husker enda, den vonde ånden, som jeg fikk i trynet, (fra en person bak meg i køen, som liksom prata ‘gjennom’ meg, som om jeg ikke var der vel), på Rema Ila, på fredag, (var det vel)).

    Så i dag, så dro jeg istedet, til Karlsrud, (ved Lambertseter), for å handle.

    Der har de både Kiwi og Rema, og jeg har tidligere jobba, på Kiwi-butikken, da den het Rimi Karlsrud.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    På Rema Karlsrud, så la jeg merke til det, at de ikke har inngangsporter, på Rema.

    Og de hadde varer, både her og der, på utsiden av inngangsporten, (som ikke fantes), liksom.

    Men hvordan reglene er, for hvor butikkene kan ha varer.

    Det vet jeg ikke.

    Det er mulig, at det, som hu ‘Dverge-Lene’ sa til meg, (på OBS Triaden), på begynnelsen av 90-tallet, om at man ikke skulle ha varer, utafor kassapunktet, var noe interne Matland/OBS Triaden-greier.

    Det tørr jeg ikke å si helt sikkert.

    Men jeg syntes ikke, at det var trangt, å handle, på Rema Karlsrud.

    Ikke før jeg kom til kassa.

    De har ‘stereo-kasser’, liksom.

    Men det, så mener jeg, at to kasser, deler det samme ‘kø-området’.

    Og da blir det lett kaos, (må man vel si).

    Jeg skulle betale med kort, men da måtte jeg vente, til at ei dame, i en annen kassa-kø, fikk flytta seg litt nærmere kassereren ‘sin’.

    Sånn at jeg kom forbi, med handlevogna mi.

    Så disse ‘stereo-kassene’, er noe slags nymotens tullball, (må man vel nesten si).

    (Noe sånt).

    Jeg la bare varene, oppi vogna mi, for å komme meg bort, fra kasse-kaoset.

    Og pakket varene mine, i en kasse, som ikke var i bruk.

    Og jeg så gjennom lokalet.

    Trenger virkelig Rema Karlsrud 5-6 ‘dobbelt-kasser’, tenkte jeg.

    Kanskje det hadde vært nok, med 7-8 ‘vanlige’ kasser, liksom.

    Hvem vet.

    Og de hadde heller ikke billig barberskum, (på Rema), forresten.

    Denne varen, (som vel var, en egen merkevare), har visst Rema slutta å føre, kunne det virke som.

    For jeg fant heller ikke denne varen, i en annen Rema-forretning, her om dagen, (sånn som jeg husker jeg).

    Selv om butikk-standarden var bra, må jeg si, (i denne Rema-butikken), med velfylte hyller, (og topphyller).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Det var også trangt forresten, ved frysedisken, til Rema.

    Jeg skulle ha, en frossenpizza.

    Men brødskjære-maskinen, stod sånn, at den som skjærte opp brød, stod i veien, for de, som ville ha frossen-pizza.

    Så det var jo en dum løsning, må jeg si.

    Dette er en butikk, som er på rimelig mange kvadratmeter, (må man vel si).

    Men det virker som, at de bare har ‘stappa’, inn brødskjærer-maskinen, i butikken, uten å tenke noe særlig over, hvor den passet å stå, liksom.

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    På veien ut, av Rema, så var det trangt igjen.

    To svære ‘monstre’, av noen folk, gikk inn døra.

    Samtidig med, at jeg gikk ut, av butikken.

    Men disse ‘monster-folka’, gikk to i bredden, liksom.

    Og de lot som, at jeg ikke var der, (må man vel si).

    Og de vek ikke, inn til sin halvdel, av passasjen, liksom.

    Så det er mangel på folkeskikk, (i Norge), nå for tida, vil jeg si.

    Samtidig har nordmenn, blitt mye større, de siste årene, (synes jeg, at det virker som).

    Så det er ikke lett, bare det, å gå i butikken, nå for tida, (må man vel nesten si).

    (Noe sånt).

    Så sånn er nok det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    På Kiwi Karlsrud.

    Så måtte jeg nesten, gå inn, i den borteste kassa, for å finne noen isterningposer, (som lå i en hylle, rett bak der kassereren satt).

    (For jeg har tenkt, at det er vel en grunn til, at man alltid får is i colaen, på McDonalds, for eksempel).

    Og kassereren sin kroppslukt, kunne jeg da lukte.

    (Jeg hadde ikke så mye valg, liksom.

    For disse isterningposene, har fått ny embalasje.

    Og de nye lablene, må man ofte vippe på, for å kunne lese.

    Så det var ikke så lett, å finne, denne varen, da.

    For å si det sånn).

    Og det var tydelig, at det hadde vært en travel dag, for Kiwi-kassereren, (må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Og dette var den samme kassa, som jeg pleide å sitte i, da jeg jobba, (som ekstra/ringe-hjelp), på Rimi Karlsrud.

    Nemlig kasse 4, (som den kassa vel het, på den tida, ihvertfall).

    Og da hadde min tidligere klassekamerat Magne Winnem.

    (Som jobba, som butikksjef, på Rimi Karlsrud, på den her tida.

    (Fra 1993 til 1996 cirka, var det vel, at Magne Winnem, hadde den jobben).

    Han hadde funnet på, en ‘lur’ løsning, for å låse opp røykskapet, da.

    Eller, det var vel, at man måtte gå, til kasse 3, for å hente røyk, (eller noe i den duren).

    (For Magne Winnem sa vel, at kasse 4, ikke ble brukt, så ofte.

    Så derfor ville han ikke, ha røyk, (i røykskapet), i den kassa.

    For da kunne tobakken bli tørr osv., (hvis den ble liggende, for lenge), da.

    Noe sånt).

    Og da var det en kunde, (som jeg også hadde sett, på Rimi Nylænde vel), som klagde, og som liksom, nesten begynte å skrike, siden han lurte på, hva som foregikk, da.

    (Noe sånt).

    På en måte, som muligens virka litt tilgjort, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Jeg tok så t-banen, til Jernbanetorget.

    Og så gikk jeg, bort til Galleri Oslo.

    Og jeg satt meg på Rykkinn-bussen.

    Det satt 3-4 karer, i den bakerste delen, av bussen.

    Og ingen folk, i den fremre delen.

    Og det var ingen utgangdør, i den bakre tredelen, av bussen.

    Så jeg satt meg, på det bakerste, av setene, foran i bussen.

    Men etterhvert, så ble bussen full, (må man vel si).

    Og ei middelaldrende/gammel ‘kjærring’, satt seg, ved siden av meg, (og alle matvarene mine), på bussen.

    Og denne bussen, hadde en ‘lur’ løsning, når det gjaldt ‘stopp-knapper’, (viste det seg).

    For da hu eldre dama, skulle av bussen, et par holdeplasser, før meg.

    Så lå hun armen, over meg, for å trykke, på en stopp-knapp, som var festet, i vinduskarmen.

    Så det var jo som, at min Lørenskog-tremenning Øystein Andersen, hadde ‘kødde-montert’ stopp-knappene, på denne bussen.

    (For han pleide å bygge spilleautomater, (i sin tid), med noen lignende knapper, (må man vel si).

    Noe sånt).

    For disse stopp-knappene, var helt idiotisk satt på da, (må man vel si).

    (Noe sånt).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Rema Karlsrud.

    (Eller, den butikken, ligger rett ovenfor Lambertseter videregående.

    Så den butikken, heter vel muligens, Rema Lambertseter, (og ikke Rema Karlsrud).

    For den butikken, ligger cirka midt mellom, Karlsrud t-banestasjon og Lambertseter t-banestasjon, da.

    Noe sånt).

    Den butikken, har jeg forresten, vært på dansketur, sammen med.

    Eller, de kapret Rimi Lambertseter sin Danmarkstur, (kan man vel kanskje si).

    Dette var, mens jeg jobbet, som nestsjef, på Rimi Lambertseter, (i Nylænde 5), på midten, av 90-tallet.

    (Dette var like etter at jeg kjøpte meg en brukt Toyota HiAce, av Glenn Hesler, (husker jeg).

    For jeg måtte kjøre til Fornebu, og ta ut penger, før denne Danmarksturen, siden at en bensinstasjon, på Manglerud, skulle ha mer penger enn avtalt, for å fikse et eller annet, på bilen min, etter at jeg hadde fått motorstopp, på veien hjem fra jobben, noen dager, før Danmarksturen.

    Noe sånt.

    Og det var vel, i januar, i 1996, at jeg kjøpte, den bilen).

    Og jeg begynte, å jobbe, på Rimi Bjørndal, våren 1996.

    (Og jeg opererte kneskaden min, (på Aker sykehus), i forkant av, at jeg begynte, på Rimi Bjørndal.

    Og den operasjonen, var vel, i april, i 1996).

    Så denne Danmarksturen, var en gang, mellom januar og april, i 1996, da.

    (Noe sånt).

    Og da, så dro vi, Rimi Lambertseter-folka, på Danmarkstur, med Stena Saga.

    (Initsiert av butikksjef Elisabeth Falkenberg, vel.

    Noe sånt).

    Og der, (på danskebåten), så møtte vi, en gjeng, fra Rema Lambertseter, (husker jeg).

    Og dette var bare karer.

    (Og ingen smellvakre kvinnfolk, som for eksempel, på julebordet, til CC, (på Rica Tjøme), i 1988, (som jeg har skrevet om, i den forrige bloggposten).

    Ikke som jeg kunne se, ihvertfall).

    Så disse Rema-kara, begynte jo å pule, med Marianne Hansen, (min assistent-kollega, på Rimi Lambertseter), osv.

    (Sånn som jeg mener å huske det, (fra praten vår, ombord på Stena Saga), ihvertfall).

    Og vi, (på Rimi Lambertseter), fikk også besøk, av denne Rema-gjengen, (mens butikken, var åpen, og vi dreiv og fylte opp varer, osv.), noen uker/måneder, etter denne Danmarksturen, (husker jeg).

    Så det var jo nesten som, at vi ble terrorisert, av denne Rema-gjengen, (må jeg vel nesten si).

    For det var bare karer, og ingen kvinnfolk liksom, (i den Rema-gjengen da), for å si det sånn.

    Og av oss Rimi Lambertseter-folka.

    Så var det bare meg, som ikke var dame, av de som jobba heltid der, (sånn som jeg husker det).

    (Noe sånt).

    Så derfor, så ble det kanskje litt ‘voldsomt’, da vi plutselig, fikk 3-4 Rema Lambertseter-karer, på døra, (i den ganske lille Rimi-butikken), da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Da jeg jobba, som butikksjef, i Rimi, (fra 1998 til 2002), så lærte jeg, at det som er alfa og omega, når det gjelder, å få mindre svinn, (altså å kaste mindre mat), det er, å registrere svinnet

    svinn hm

    PS.

    I Rimi, så førte vi opp, alle varene som ble kastet, på svinnlister.

    Og hvis en butikk, har veldig mye svinn.

    (Noe man kan se, for eksempel, etter at man har hatt varetelling.

    For da ser man, hvor mye penger, som mangler, liksom.

    (Eller at det er: ‘Dårlig brutto’, som man sier, i dagligvarebransjen)).

    Så kan man starte, et svinn-reduserings-program.

    Og da, så summerer man svinnet, per vare-gruppe, (som for eksempel frukt, melk, brød, kjøtt, osv.).

    Og da, så skal man se, hvilke 3-5 varer, det er, (hver måned og i hver kategori), som butikken taper mest penger på, (siden at disse varene, har blitt kastet, på grunn av dårlig dato/kvalitet), da.

    Og så må man bestille mindre, av den varen, neste måned.

    (Eller kutte ut varen, hvis man bare bestiller en eske, (eller en stk.), av denne varen, og det fortsatt blir svinn).

    Men å få til det, å registrere alt svinnet, i en hektisk butikkhverdag.

    Det er ikke alltid like enkelt.

    Og i Rimi, så var det også kildesortering.

    Og sånn at svinn-mat, gikk til grisefor.

    Og da måtte butikkfolka, stå og fjerne emballasjen, og kildesortere den.

    For grisene spiste ikke plast, da.

    (For å si det sånn).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Og dette arbeidet, (med svinnet), det startet med, at man sjekket alle kjøledisker, hver dag.

    For å se, om noen varer, hadde dårlig dato, da.

    Og så la man disse varene, oppi en vogn.

    Og så kjørte man til slutt, den vogna, inn på lageret.

    Og der, så førte man opp svinnet, på svinnlister.

    Men dette arbeidet, kunne jo ta timer, avhengig av om man måtte sitte i kassa innimellom, (for eksempel).

    Og da, så lå jo disse varene, i en handlevogn, (og ikke kjølig).

    Så jeg lurer på, om hvordan disse 50%-varene, til Kiwi, har blitt håndtert.

    Har disse varene, ligget mange timer, i en varm handlevogn?

    (I tillegg til å ha dårlig dato, liksom).

    Og hvorfor skal ikke Kiwi la disse dårlig-dato-varene, gå til grisefor, (som Rimi)?

    Og har Kiwi registrert dette svinnet?

    Hvis ikke, så kan det føre til, at man bestiller like mye, neste måned.

    Og at man da totalt sett, kaster mer, enn hvis man hadde gjort dette, på ‘Rimi-måten’.

    Og i en hektisk butikkhverdag, så lurer jeg på, om dette ‘50%-greiene’, til Kiwi, tar fokuset bort, fra det å registrere svinnet.

    Og om det kan føre til, dårlige holdninger.

    Butikkfolk vil kanskje tenke sånn, (de første årene, som butikkledere), at det er ikke så nøye, om det blir svinn, for det selger vi jo da bare, til halv pris.

    Så jeg setter litt spørsmålstegn, ved denne løsningen, (til Kiwi), må jeg innrømme.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • I Finland, så sier de: ‘Moi moi’, istedet for: ‘Hadet’. Det lærte jeg, da jeg jobba, for Arvato, (i Liverpool), i 2005 og 2006, for der hadde jeg, en finsk kollega, ved navn Anna Riski, som noen ganger sa det

    moi moi

    http://www.dagbladet.no/2016/01/11/kultur/meninger/bloggen/sprak/hilsner/42706922/

    PS.

    Det er også sånn, at i Oslo, så er det vanlig, å si: ‘Hei’, istedet for: ‘Hadet’.

    For det husker jeg, at min Rimi-butikksjef-kollega ‘Audi-Monika’, (som var butikksjef, på Rimi Lambertseter, før meg), pleide å si.

    (Høsten 1998, da ‘Audi-Monika’ og jeg, jobba sammen, et par dager, på Rimi Lambertseter, i forbindelse med, at Rimi, bytta butikksjef der).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

  • Mer fra Norge

    I dag, (tirsdag kveld), så dro jeg, inn til Oslo, for å handle.

    Jeg rakk akkurat ikke Oslo-bussen.

    Så jeg tok Rykkinn-bussen, (som går tre minutter seinere), til Sandvika.

    Og så tok jeg toget, til Nasjonalteateret stasjon.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Jeg stod så og venta, (i Sandvika), i cirka ti minutter, på Lillestrøm-toget.

    Og jeg gikk, mot den nærmeste ‘Ubetjent’-vogna, (siden at jeg har reisekort, som det heter).

    Og jeg holdt på å kræsje, med ei ganske svært tog-dame, (i 50-åra vel), med grått hår.

    Hu gikk ut av ‘Ubetjent’-vogna, når jeg gikk på.

    Hu sa: ‘Hei’, (må det vel ha vært), til meg, mens jeg hørte, på walkman.

    Så jeg svarte ikke noe, må jeg innrømme.

    Men jeg stusset over, at hu dama, kom ut, av en ubetjent-vogn, da.

    Hvordan var dette, på 80/90-tallet, tenkte jeg.

    (For jeg pleide jo noen ganger, å besøke, min fars kusine Reidun sin adoptivsønn Øystein Andersen, i Lørenskog, på 80/90-tallet.

    Så jeg er litt vant med, å ta lokaltog, da.

    (Må man vel si).

    Og også, når jeg besøkte bestemor Ågot, (på Sand), de første årene, som jeg bodde, i Oslo.

    Så hendte det, at jeg tok et lokaltog, mellom Oslo og Drammen).

    Var det tog-ansatte, på ubetjent-vognene, på 80/90-tallet, tenkte jeg.

    (For disse vognene, fantes på den tida og, mener jeg å huske).

    Og den tida, så var det vel bare, NSB-ansatte, i de vognene, hvis det var kontroll.

    Hm.

    (Noe sånt).

    Så sånn var muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 2.

    Da toget kom fram til Oslo.

    Så gikk jeg, til Coop Extra Pilestredet Park.

    For en trang inngangsdør, tenkte jeg, om den elektriske inngansdøra der, (da jeg gikk inn, i butikken), husker jeg.

    (For Coop Extra, skal liksom være så bra, da.

    Sånn som jeg har skjønt det, fra reklamene deres, osv.).

    Og jeg skulle pante noen tomflasker, som jeg hadde med meg, i en bag.

    Og det fløy ei Coop-blondinne rundt der, og vaska, (eller noe sånt).

    Og brukte kundene sin vask, (som stod ved flaskeautomaten), mens jeg stod, og panta flasker.

    Så da ville det blitt litt rart, å bruke den vasken, (etter å ha panta flasker), må man vel si.

    Hvis den vasken, er til kundene.

    Så blir det vel litt rart, hvis de butikkansatte også bruker den, (må man vel si).

    Hm.

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 3.

    Jeg gikk inn i butikken, for å se, om de hadde noen bra tilbud, på brus, (eller noe i den duren).

    Og en ung mann og ei blondinne, dukka opp der.

    Og jeg lurte på, om de liksom, var noe gate-teater, eller noe.

    For det ble litt klamt liksom, (borti brusen der).

    Manglende intimgrenser, mistenkte jeg, at de hadde.

    For han unge mannen, gikk litt for nærme, der jeg stod, (i brus-avdelinga), synes jeg.

    Før jeg flytta, til England, i 2004.

    Så pleide jeg å handle, på Rimi St. Hanshaugen Senter, (hvor det nå er Rema Ila).

    (Etter at jeg begynte, på ingeniørhøyskolen, høsten 2002).

    Og da, så pleide ikke folk, å gå så nærme meg, i butikken, (sånn som jeg husker det).

    Så jeg reagerte litt, på dette unge paret, må jeg si.

    Og da de gikk ut, av kassa, så snakka de, med ei blond kassadame, (muligens hu som brukte ‘pante-vasken’, og at hu liksom var ‘overalt’ der).

    Og han unge mannen snakket på engelsk.

    Og sa det, at de hadde vært på ferie, i tre år, vel.

    (Til hu kassadama).

    Noe sånt.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 4.

    Jeg trengte nytt sim-kort, (til mobilen), ettersom at noen har tulla, og portert mitt forrige mobil-nummer, til Chili.

    Jeg så i hylla.

    Netcom sim-kort hadde de.

    Men de koster 200 kroner, i måneden, (å bruke).

    Og det er kanskje greit, for skravle-sjuke.

    Men for meg, så blir det uøkonomisk, mistenker jeg.

    Litt dumt, å betale 200 kroner, i måneden, hvis man bare ringer, et par samtaler, (i måneden), liksom.

    Så jeg droppa Netcom, (må jeg innrømme).

    De hadde også noe som het Talkmore.

    Men de har ikke jeg hørt så mye om før, (må jeg innrømme).

    Hvem eier dette firmaet, liksom.

    Nei, jeg mistenkte, at dette kunne være, et litt kjedelig/useriøst firma.

    Så jeg valgte igjen Telenor da, (må jeg innrømme).

    (For Telenor har liksom ‘vanlige’ kontantkort.

    Så man mister ikke saldoen, på slutten av måneden, (som med Netcom), da.

    Selv om man riktignok mister saldoen, hvis noen ‘kødde-porterer’ mobilnumeret ens, til for eksempel Chili).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 5.

    Jeg brukte så selvbetjenings-kassene.

    Og scannet pantelappen og sim-kortet.

    Men på Føtex i Danmark, så har de en sprekk, som pantelappene, skal puttes i.

    Men så ikke på Coop Extra.

    Jeg spurte kassadama.

    Og hu kunne ta pantelappen, sa hu.

    Neste gang, så var det bare å kaste pantelappen, (etter å ha skannet den), sa hu.

    (Noe sånt).

    Og det syntes jeg, at var rart.

    For da jeg jobba, i Rimi.

    (Noe jeg gjorde, fra 1992 til 2004).

    Så skulle kassamedarbeiderne, telle pantelappene, hver dag, (sånn som jeg husker det).

    (Og sånn var det vel muligens, på OBS Triaden og CC Storkjøp og).

    Så at man bare skal kaste pantelappene.

    Det hørtes rart ut, (må jeg si).

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 6.

    Og da jeg skulle gå ut, av butikken.

    Så stod det en ung mann, og gjorde noe med høretelefoner til walkman vel.

    Rett på innsiden, av den trange elektriske døra.

    Det ble som noe gate-teater, syntes jeg.

    Så jeg venta, til han liksom, var ferdig, med å ‘kveme’ da.

    (Må jeg innrømme).

    Før jeg gikk ut, av butikken.

    Så sånn var det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    PS 7.

    Og når jeg drar, med Stena Line.

    Så hender det, at jeg har lyst til, å liksom kjøle ned hjernen, med en kald halvliter øl.

    Men han Memhet, som jobber, på ferja.

    Han har nå to ganger, solgt meg lunka øl.

    (En gang, i C View, for en eller to måneder siden.

    Og i helga, i Riva bar, på Stena Saga).

    Så det lurer jeg på, om er bevisst kødding, fra noen svensker, (siden at Stena Line, er et svensk firma).

    Det var også sånn, at de hadde tilbud, på øl og lakris-shot, i C View, ifjor en gang, vel.

    Men da visste bartenderen meg, at de lagde lakris shot-en selv der.

    (Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

    Og den shot-en, smakte det ikke så mye av, (sånn som jeg husker jeg).

    Så det var litt amatør-messig, (eller noe tull), må man vel si.

    (Bare noe jeg tenkte på nå).

    Og Stena Line svarer ikke, på klagene mine, (sånn som jeg husker det), så det er vel ikke noe vits i, å sende fler e-poster til de, tenker jeg.

    Så sånn er det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

  • Da jeg jobbet, som butikksjef, på Rimi Lambertseter, (noe jeg gjorde, fra høsten 1998 til høsten 2000), så hadde vi, i år 2000, et ganske vellykket svinnreduserings-program, (initsiert av distriktsjef Per Øyvind ‘PØF’ Fjellhøy). Og jeg mistenker, at disse ‘danske’ ordningene, til Kiwi, kan føre til, at det blir vanskeligere, (og mer komplisert), å få registrert svinnet. Og at disse ordningene, dermed merfører, at det blir kastet mer mat, på lang sikt. Hm

    vellykket svinnreduseringsprogram

    http://www.nettavisen.no/na24/kiwi-dropper-holdbarhetsgarantien/3423176089.html

    PS.

    Da jeg jobbet, som Company Researcher, for Packaging Europe/Positive Publications, i England, fra 2007 til 2008.

    Så ble jeg oppmerksom, på et norsk firma, som solgte etiketter, som målte kulde/varme, (over tid).

    Og som derfor var mer pålitelige, for å varsle om, når holdbarheten, til forskjellige kjølevarer osv., gikk ut.

    Så det er klart, at sånne kjølevarer, ikke går fra, å ha topp kvalitet, til å bli uspiselig mat, over natten.

    Her må det nok, være snakk om, antall bakterier, (eller noe i den duren), i maten.

    Så her ønsker altså NorgesGruppen, at nordmenn, skal begynne å spise mindre bra mat, og mer bakterier, (virker det som).

    (Noe sånt).

    Jeg mistenker også, at dette, (etter en stund), kan ta bort fokuset, (i norske butikker), på mat-kvalitet.

    (Og også mat-sikkerhet).

    Så denne Kiwi-ordningen, er jeg ikke sikker på, at er så utrolig smart.

    Dette kan også brukes, for å stigmatisere Nav-klienter, (mistenker jeg).

    Og si, at de trenger ikke så mye støtte, for de kan kjøpe gammel mat, til halv pris.

    Og så vil liksom aldri folk, komme seg opp av ‘dritten’ igjen, etter at de blir arbeidsledige, siden at de ikke får bra nok mat i seg, (hvis Nav-støtten, blir redusert).

    (Noe sånt).

    Så sånn er muligens det.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Men men.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS 2.

    Her er mer om dette:

    15656045604_c328beda66_o paint